FREIDS UN SAPŅI Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” Sapnis, kurā gulētājs izstiepies guļ, jau kļuvis caurspīdīgs.
Viņš sakustas, sākdams taustīties pēc uzmanības
darbarīkiem – gandrīz vai izplatījumā.
Logs ir atvērts.
T. Transtremers
(Rakstā izmantoti citāti no T. Transtremera grāmatas “Atmiņas mani redz”. Rīga, 1999)
Par to, kas mums iekšā, bet ko otrs neredz, kāds cilvēks pirms simt gadiem uzrakstīja grāmatu. Grāmatas autoru sauc Zīgmunds Freids, un viņš šai grāmatai deva nosaukumu “Sapņu interpretācija”. Izstāde “Sapņi 1900–2000: Zinātne, māksla un zemapziņa”, kas veltīta Freida grāmatas izdošanas simtgadei, no 1999. gada 4. novembra līdz 2000. gada 27. februārim bija apskatāma Ņujorkā, The Equitable Gallery. No 22. marta līdz 25. jūnijam to var apmeklēt Vīnē, pilsētas vēstures muzejā. Pēc tam izstādi atkal varēs redzēt ASV – no 28. jūlija līdz 20. oktobrim Bingemtonas universitātes mākslas muzejā. “Sapņi” savu ceļojumu noslēgs Parīzē, kur no 2000. gada 22. novembra līdz 2001. gada 12. janvārim izstāde būs iekārtota Passage de Retz. |
|
Imodžina Kaningema. SAPNIS. 1910
Bils Viola. SAPŅU JĒGA. Videoinstelācija. 1988
Bils Viola. SAPŅU JĒGA. 1988
Frančesko Klemente. AIZMIRSTĀ GLEZNA. 1996
Edvards Steihens. GULOŠĀ SIEVIETE SAPŅO PAR ROMEO UN DŽULJETU.
Renē Magrits. SAPŅU ATSLĒGA. 1935
SAPŅU FORMAS. 1927. Marijas Vīgmanes horeogrāfija
Ods Nerdrums. AIZMIRSTĀ GLEZNA. 1996
|
| Nē, šī grāmata 20. gs. laikā nav kļuvusi caurspīdīga. Nodzeltējusi gan.
Tās saturs nemainās, taču svars un apjoms no izdošanas brīža nemitīgi
pieaug. Jo katru dienu kāds radošs cilvēks var sadzirdēt reālas sapņu
balsis. Sajust, kā viņš pats sev paiet garām tur – otrā pusē. Un tad
tur pēkšņi sakustas burtiski visas pasaules bailes, kā blāvas sveces
izplēn visas cerības. Viss neiedomājami neiedomājamais nevaldāmi drāžas
šurp, pāri tās puses robežām, lai atgādinātu, ka viss notiks. Tomēr. No
zemapziņas dzīlēm un netveramiem izplatījumiem uzdzirkstījušie sapņi
mūs atbrīvo, bet varbūt brīdina un tad aiztraucas projām kā komētas...
Laikam īstenība cilvēkus 20. gs. sākumā patiesi bija “stipri saēdusi”,
ja tie devās tik intensīvos savu sapņu realitātes meklējumos. Viņi
sāka, Tomasa Transtremera vārdiem runājot, “taustīties pēc uzmanības
darbarīkiem – gandrīz vai izplatījumā”. Kā pirmais darbarīks tika
uztaustīta spalva, ar kuras palīdzību sapnis tika pierakstīts vai arī
uzzīmēts vai pat abi kopā! 1909. gadā austriešu mākslinieks Alfrēds
Kubīns sarakstīja autobiogrāfisku stāstu “Cita puse” par kāda
mākslinieka ceļojumu uz Āziju un eksotisku zemi, kur sapņi kļūst
realitāte. Šajā autobiogrāfiskajā stāstā māksli-nieks apraksta savu
darba metodi, kad viņš vairākus gadus pēc kārtas zīmējumos centās tūlīt
pat fiksēt sapņu tēlus. Tas notika ilgstoši un re-gulāri, līdz beidzot
autora iekšējais “es” bija pilnīgi saaudzis ar šo spokaino sapņu
realitāti.
Arī austriešu mākslinieks Oskars Kokoška 1908. gadā sarakstīja noveli
“Sapņojošie zēni”. Tajā viņš septiņas reizes atkārto rindu “Es krītu
lejup un sapņoju”, pēc kuras seko dzeja brīvajā pantā. Savai grāmatai
viņš radīja litogrāfiju sēriju un vienā no lapām attēloja sevi ar
draudzeni mākslinieci Lilitu Langu.
Izstādes kuratore Linna Gemvela (Lynn Gamwell) bija uzņēmusies veikt
patiesi grandiozu darbu – parādīt, cik lielā mērā viena grāmata ir
spējusi būtiski ietekmēt ne tikai tradicionālo mākslas veidu gaitu.
(Atklāti sakot, neko iepriekš nezinot par izstādes koncepciju, biju
sagatavojusies ie-raudzīt galvenokārt sirreālistu darbus...) Izstādē,
ko apmeklēju Ņujorkā, The Equitable Gallery, vispirms pārsteidza
lielais kino fragmentu demonstrējumu, fotogrāfiju un videoinstalāciju
klāsts. Vēl lielāks atklājums bija tas, cik spēcīga ir bijusi
psihoanalīzes nozīme modernā baleta un dejas attīstībā. Mēmā kino laikā
puse filmu tā vai citādi “izmantoja” sapņus. Izrādās, tas, kas mums ir
iekšā, bet ko otrs neredz, kino varēja tapt redzams ļoti pārliecinošā
veidā.
Tomēr izstāde nav radīta kā ilustratīvs, visaptverošs pielikums vai
paraugu izlase, kas atklāj Freida grāmatas lomu 20. gs. mākslā. Drīzāk
tā ataino dažādus meklējumu ceļus, kā aizvadītajā simtgadē Rietumu
kultūra apguva sapņu un realitātes komplicētās attiecības, kā izprata
savstarpējās mijiedarbības daudzveidību līdz ar sevis, savas radošās
brīvības radikālu pārstāvēšanu. Taču pēdējos simt gados zinātnes un
mākslas izpētes robežas ir fantastiski paplašinājušās. Arī šīs
tendences pirmsākumi ir atrodami Zīgmunda Freida darbībā. Sākot savu
sapņu pētījumus, Freids vēlējās izprast tos ne vien no psiholoģiskā,
bet arī no neiroloģiskā viedokļa, izzinot smadzenēs notiekošos procesus
sapņu laikā. Kopš 20. gs. 50. gadiem zinātniekiem ir
radusies reāla iespēja pievērsties šim izziņas laukam. Turklāt kopš 80.
gadu beigām pētnieki īpaši sākuši interesēties par jauno atmiņu modeli,
kas pierāda daudz ciešāku apziņas un zemapziņas saistību. Māksla 20.
gs. otrā pusē nodarbojās ar ļoti līdzīgiem pētījumiem, sevišķi pēc
datoru un mākslīgo smadzeņu izgud-rošanas. Izstādē var iepazīties ar
Stīva Millera (Steve Miller) interaktīvo filmu “Sapņojošās smadzenes”
(1998–1999), kurā aplūkotas analoģijas starp smadzenēm un datoru.
Skatītājs ir aicināts “ienākt” sapņos ar datora “peles” palīdzību. Vai
tiešām datori ir vēl pateicīgāki sapņu reģistrācijas darbarīki nekā
filmas gadsimta sākumā? Bet varbūt tas ir vēl neapgūts zemapziņas
dziļums, kas ienāk nākotnes cilvēkos, neatsedzot savu īsteno, patieso,
bīstamo seju?
Izstāde “Sapņi 1900–2000: Zinātne, māksla un zemapziņa” ir veidota kā
atšķirīgu sapņu uztveres, analīzes un interpretāciju kopums. Laikam
fascinējošākais ir tas, ka dažas tendences radušās vienlaicīgi un arī,
ja tā var teikt, arhaiskās sapņu formas apliecinājušas apbrīnojamu
dzīvotspēju un vitalitāti. 20. gs. sākumā sapņiem bija reliģiska
nokrāsa. Tie saglabāja noslēpumainību un misticismu. Vieniem
māksliniekiem – Alfrēdam Kubīnam, Oskaram Kokoškam, Konstantīnam
Brinkuši – sapņi bija debesu spēku, dievišķās gribas izpausme. Citiem
tie asociējās ar ļauno, dēmonisko, sātanisko nodomu klātbūtni murgu un
briesmīgu vīziju veidā. 20. gs. otrā pusē un beigās attieksme pret
ļauniem sapņiem var būt pretēja. Amerikāņu gleznotāja Holisa Siglere
(Hollis Sigler), uzzinājusi, ka viņai ir krūts vēzis, 1995. gadā sāka
gleznot kompozīcijas – aso-ciatīvi tēlainas vīzijas, tādējādi vēloties
atbrīvoties no slimības kā no ļauniem sapņiem. Bila Violas
videoinstalācijā “Sapņu jēga” (1988) arī pausta attieksme pret ļauniem
sapņiem. Telpā novietots galds, uz kura atrodas monitors, kurā savukārt
redzams gulošs cilvēks. Kad nodziest gaisma, uz sienām parādās attēli –
degoša māja, uzbrūkošs suns, lidojošas pūces, tumšs mežs. Vēl pēc brīža
attēli pazūd un viss atkal atgriežas sākuma stadijā – cilvēks turpina
gulēt tālāk. Pēc mākslinieka domām, slikti sapņi ir kādu grūtību,
problēmu, nevis reālu briesmu vai to iespējamības vēstneši.
Sirreālisti, kuri šajā izstādē pārstāvēti ar Salvadora Dalī, Maksa
Ernsta, Renē Magrita kompozīcijām, līdz galam neizprata Freida grāmatas
un sapņu interpretācijas nozīmi. Tāpēc Freida attiecības ar viņiem, it
īpaši ar Andrē Bretonu, veidojās pietiekami sarežģīti. Bretons
nevēlējās izprast sapņu mehānismu, viņš apzināti vēlējās tēlot trako.
Visa apkārtējā pasaule tika pasludināta par sapni, un tas īstenību
padarīja vēl nepievilcīgāku. Sapņi zaudēja savu dievišķo
noslēpumainību. Tā vietā realitāte tika konstruēta mākslīgi, apzināti,
un tai, kā uzskatīja Freids, ar sapņu patieso dabu nav nekā kopīga. Un
tomēr arī šī tendence ir saglabājusies 20. gs. mākslā. Megijas Teilores
(Maggie Taylor) estampi 90. gadu beigās veidoti tradicionālā
sirreālistu manierē. Savukārt norvēģu mākslinieka Oda Nerdruma (Odd
Nerdrum) mītiskām pagāniskām mistērijām veltītās kompozīcijas apvieno
sirreālistiem tik iemīļoto naturālismu detaļās ar analītisku simbolismu.
Kā jau minēju, Freida grāmata atstāja lielu iespaidu uz modernā baleta
un dejas attīstību. Izstādē lieliskās fotogrāfijās ir pārstāvēta vai
visa 20. gs. baleta vēsture, kas sākas ar Mihaila Fokina “Armidas
paviljonu” (1907), Rūdolfa Lābana Die Geblendeten (1921), Ģertrūdes
Bodenveizeres “Zemapziņas ritmiem” (1925), Marijas Vīgmanes “Sapņu
formām” (1927), Džordža Balančina “Somnambulu” (1946), Fredrika Eštona
“Sapni” (1964) un beidzas ar “Sapņu analīzi” (1998) Marka Dendija deju
teātrī. Visā pasaulē dejas māksla zināmā mērā Freida grāmatas ietekmē
atbrīvojās no mehāniskas, augstas klases tehniskās meistarības, kas
bija sasniegta 20. gs. sākumā. Brīvās kustības ne tikai simbolizēja
ķermeņa atbrīvotību, bet daudz tiešākā veidā deva iespēju paust
emocijas, kuru apguvē liela nozīme bija spontānai, atraisītai
pašizteiksmei. Rūdolfs Lābans izveidoja modernās dejas teoriju uz
Freida zināšanu pamata, un viņa atziņas izmantoja gan tiešie skolnieki
un pēcteči, kā, piemēram, Marija Vīgmane un Ģertrūde Bodenveizere, gan
tās bija ļoti rosinošas arī nākamajām dejotāju paaudzēm.
Šajā izstādē vairāk nekā citreiz mani uzrunāja melnbaltās fotogrāfijas
no baleta uzvedumiem. Brīnišķīgie uzņēmumi deva iespēju noticēt dejas
mākslas brīnumam – tam sapņu un realitātes saplūšanas brīdim, kad
radošs cilvēks spēj izdejot reālas sapņu balsis un atklāt mūsu acu
priekšā sevi tur – otrā pusē. Atskārtu, ka Freida grāmata varētu būt
laba lasāmviela tumsā vai puskrēslā, kad saplūst sapņi un realitāte.
Tad arī īsti vairs nav skaidrs, kurš kuru redz sapnī. Bet vai tam
vispār ir kāda nozīme? Mans sapnis guļ. Vēl nav kļuvis caurspīdīgs. Bet
logs ir atvērts. Un tajā ir “vēl viens nevaldāms sapnis par nākotni,
kas lido kā pūķis, kas lielāks par priekšpilsētu” (T. Transtremers). |
| Atgriezties | |
|