Fotogrāfijas statusa maiņa mūsdienu mākslā Ginta Vilsone, īpaši "Studijai" |
|
Veronika Barlē. XXX
Vorens Neidiks. ANDRĒ BRETONS UN SIREĀLISTI. 1991
Žoržs Merijons. KOSOVA. 1990. GADA JANVĀRIS
Osins. ALŽĪRIJAS MADONNA
|
| Fotogrāfijas statusa maiņa mūsdienu mākslā
Ginta Vilsone,
īpaši “Studijai”
Vairāk nekā 150 gadus sabiedrībā valdīja uzskats, ka 1822. gadā
izgudrotā fotogrāfija ir objektīva un uzticama realitātes lieciniece –
īsts vēsturiskās pieredzes vizuāls arhīvs.
Šodien, jauno tehnoloģiju laikā, fotogrāfijas uztvere mainās. Mainās
arī pati fotogrāfija. Jaunie fotogrāfi kvēli aizstāv savu identitāti.
Viņi izkliedz dzīvi un savu subjekti-vitāti. Viņi ir kā “traki suņi vai
kā dzejnieki, kas ir sapratuši, ka televīzijas hegemonijas laikā nekas
vairs nevar turpināties tāpat kā agrāk”1.
Masu mediju informācijas blīvuma laikā mēs vairs nevaram un nedrīkstam
skatīt fotogrāfiju nevainīga bērna acīm. Mēs esam spiesti atzīt, ka
jebkura māksla – arī fotogrāfija – ir ideoloģiska un ka beidzot ir
kritiski jāpārvērtē attēlu producēšanas un uztveres apstākļi.
Vims Venderss kādā intervijā teica: “Digitālais attēls uz visiem
laikiem ir pārmainījis attiecības “attēls – realitāte”. Mēs tuvojamies
laikmetam, kad neviens vairs nevarēs pateikt, vai tāds vai citāds
attēls ir īsts vai viltots. Attēli kļūst pavisam skaisti un neparasti.
Ar katru dienu tie arvien vairāk tuvojas reklāmas pasaulei. To
skaistums, tāpat kā to patiesīgums, no mums bēg. Drīz tie mūs padarīs
gluži aklus.”2
Par propagandu visbiežāk tiek runāts pagātnes formā, it kā vērienīgas
manipulācijas ar cilvēka prātu jau būtu no-iets cilvēces attīstības
posms. Diemžēl līdz ar digitālā attēla attīstību tā ir pavisam parasta
ikdienas realitāte.
Pirmoreiz sabiedrības uzmanība digitālajām manipulācijām tika pievērsta
1982. gadā (atgādināsim, ka 80. gados jaunās tehnoloģijas publikai bija
daudz svešākas un nepieejamākas nekā tagad). Slavenais žurnāls National
Geographic, meklējot veiksmīgāku vāka kompozīcijas ri-sinājumu, nedaudz
“pārvietoja” Gīzas piramīdu.
Protams, tas nebija pirmais šāda veida gadījums dokumentālo attēlu
vēsturē, taču tas parādīja, ka kaut kas ir būtiski mainījies. Agrāk,
izmantojot tradicionālo fototehniku, pārveidotos attēlus varēja
salīdzināt ar oriģinālo fotogrāfiju negatīviem. Digitālais attēls
savukārt ir nepārtraukti transformējams. Oriģināls – ja vien kāds to
nav vēlējies īpaši saglabāt – pēc dažām manipulācijām vienkārši vairs
nepastāv; no vairākiem attēliem sintezēts rezultāts bieži vien ir tik
pārliecinošs, ka izskatās kā gluži reāls dokuments (attīstoties
digitālajai fototehnikai, grūtības atšķirt īsto no neīstā aizvien vēl
palielināsies – pieredzējis speciālists ar dažādu filtru un citu
tehnisko līdzekļu palīdzību nupat uzņemtu fotogrāfiju vai videofilmu
viegli var pārvērst par visai ticamu, fiziski šķietami nolietotu
“vēsturisku” liecību).
Digitālā tehnoloģija var ne tikai transformēt un sintezēt jebkurus
attēlus, bet arī izveidot absolūti fiktīvu, tomēr reālistisku
personāžu, ar kura palīdzību nepieciešamības gadījumā ir iespējams
uzskatāmi “pierādīt” jebkuru teoriju vai apgalvojumu.
Šo digitālās tehnoloģijas piemērotību propagandas vajadzībām lieliski apliecina arī vairāku mākslinieku darbs.
Volfganga Petersena filmā In The Line Of Fire kāds digitāli “atjaunots”
varonis “aizstāja” prezidenta Kenedija miesassargu no arhīva
aizlienētajos dokumentālajos kadros.
Savukārt amerikāņu fotomākslinieks Vorens Neidiks (Warren Neidich)
“demokratizē” vēsturi, iekļaujot vēsturiskajās fotogrāfijās melnādainu
personāžu, un dažkārt “iesaistās” labi pazīstamās mākslinieku grupu
fotogrāfijās (kādā sirreālistu grupas fotogrāfijā viņš, piemēram,
“nomaina” dzejnieku Eliāru).
Vēl iespaidīgāks ir Kristiāna Kožola (Christian Caujolle) darbs. Viņš
liek apjaust, ka dažkārt pietiek ar pavisam nelielām manipulācijām,
lai, izraisot visai tālejošas sekas, nopietni mainītu fotogrāfiju jēgu.
Savā izstādē Des vessies pour des lanternes viņš rādīja līdz šim nekur
neredzētas fotogrāfijas: Irānas–Irākas kara liecības, kuras žurnālam
Time tieši no frontes esot atsūtījis kāds irāņu ārsts.
Patiesībā šī izstāde bija baismīga ilūzija – mo-dernā tehnikā
pārveidoti Pirmā pasaules kara fotoattēli, kurus papildināja maldinoši
paskaidrojumi. Neviens izstādes apmeklētājs to nebūtu varējis
iedomāties; falsifikācija tika atklāta tikai pašā beidzamajā izstādes
zālē.
Šie piemēri mums liek padomāt arī par mūsu pagātnes mantojumu. Protams,
pat visveiklākais retušētājs nevar sacensties ar mūsdienu tehnoloģiju,
tomēr nevajadzētu aizmirst, ka visas tota-litārās valstis – arī PSRS un
Ķīna – aktīvi nodarbojās ar vēstures falsifikāciju. Vēsturisko
dokumentu arhīvos bieži vien pastāvēja speciālas nodaļas, kurās tika
viltoti teksti, fotoattēli, politisko darbinieku balsis un vienlaicīgi
metodiski iznīcināti šo materiālu oriģināli.3
Fotogrāfija ilgi bija visai utilitāra. Eiropā tā uzreiz tika
klasificēta kā “topogrāfiska” vai kā “dokumentāla” un tādēļ izslēgta no
mākslas pasaules.
Tomēr jau 19. gadsimta beigās bija cilvēki, kas saprata, ka fotogrāfija
var būt kas vairāk nekā tikai mehāniska realitātes reģistrācija. Pirmā
nozīmīgākā opozīcija fotogrāfijas vēsturē bija piktoriālisms
(pictorialisme). Virziens, kas, noliedzot “banālo realitāti”, mēģināja
pretstatīt objektivitātei personīgo sensibilitāti. Ievest fotomākslu
oficiālās mākslas templī un akceptēt fotogrāfu citu mākslinieku vidu.
Piktoriālisti izgudroja fototehniku, kurā bija iespējama plaša autora
iejaukšanās. Pašā mo-dernisma priekšvakarā viņi imitēja Milē un
prerafaelītu patētisko estētiku, turklāt tik centīgi atdarinot dažādas
zīmējuma un grafikas tehnikas, ka tas jau gandrīz vai pārvērtās par
pašas fotogrāfijas specifikas noliegumu.
Piktoriālisma mākslas apogeju apstādināja Pirmais pasaules karš, kas
prasīja jaunu objekti-vitāti – atklāt cietsirdīgo patiesību par
pasaules un cilvēku vardarbīgajām attiecībām.
Izņemot piktoriālismu un īslaicīgās avangarda kustības (Bauhaus, krievu
konstruktīvisms, futūrisms, Mens Rejs, Lāslo Mohojs-Naģs), kā arī
vairāku ievērojamu fotoreportieru humānistu daiļradi (Anrī
Kartjē-Bresons), dominējošais fotoattēls joprojām ir un paliek masu
mediju manipulētais “patiesais” attēls, kas nevis rāda, bet drīzāk
slēpj pasauli, mums atklājot vienīgi tās redzamo slāni.
60. gados daudzi mākslinieki fotogrāfiju sāka izmantot kā darbarīku,
daudz nerūpējoties par tās kanonisko pielietojumu (Endijs Vorhols).
Fotogrāfija iemūžināja jaunos mākslas procesus – land art, hepeningus,
Vīnes akcionistu provokatorisko darbību.
Patlaban neviens vairs nevar apšaubīt fotogrāfijas vietu mūsdienu
mākslā. Tā ir ienākusi muzejos, galerijās un mākslas skolās. Un, kaut
arī daudzu cilvēku apziņā joprojām pastāv ļoti spēcīga un gandrīz vai
neapzināta ticība fotogrāfijas dokumentālismam, tā beidzot iegūst jaunu
brīvību.
Liekot izjust pasaules daudzveidību, fotogrāfija pievēršas jaunām tēmām
– fantastikai, fantāzijai, spēlei –, un fotogrāfija kļūst aizvien
daudzveidīgāka. Jaunie fotogrāfi Olivjē Pins Fats, Maikls Akermans,
Filips Blenkinsops (Olivier Pin-Fat, Michael Ackerman, Philip
Blenkinsop) u.c. vēlas sajaukt mirkļus un pasaules. Apvienot realitāti,
fantāziju un metafiziku. Šokēt – bet ar liriku. Izjust neiedomājamo
Universa klātbūtni...
Aizvien nozīmīgāka kļūst arī krāsa un tīri gleznieciskās vērtības.
Spilgts piemērs ir jaunā franču māksliniece Veronika Barlē (Vēronique
Barlet).
Laikā,kad fotogrāfija ir kļuvusi “postdokumentāla” – pasaules notikumus
vispirms rāda nevis fotogrāfija, bet televīzija un internets –,
pierādās franču mūsdienu filozofa Pola Viriljo (Paul Virilio) tēze, ka
tieši kādas jaunas tehnoloģijas parādīšanās sekmē iepriekšējā
izteiksmes veida paplašināšanos, izaugsmi un teorētiskās bāzes
pārstrādi: “Sezana un impresionistu māksla nebūtu bijusi iespējama bez
fotogrāfijas parādīšanās, tātad bez fotogrāfijas pārņemtās pasaules
reprezentācijas nolieguma. Fotogrāfijas objektīvisms un objektivitāte
lika lielajiem gleznotājiem sazaroties.”4
Gluži tāda pati loma, kāda bija fotogrāfijai dažādu glezniecības stilu
veicināšanā, patlaban fotogrāfijas attīstībā ir televīzijai un jaunajām
tehnoloģijām. Laikā, kad TV liekulīgi pretendē uz objektivitāti, tieši
subjektivitāte ir fotogrāfijas dzinējspēks.
Aptverot, ka fotogrāfija ir nevis objektīvs pasaules atspulgs, bet
fotogrāfa skatiens uz pasauli, mēs saprotam, ka pastāv kāda realitāte,
kas jau eksistēja pirms fotogrāfijas dzimšanas. Šī realitāte ir
fotogrāfa “Es”, viņa subjektīvais skatiens. Viņa godīgums pašam pret
sevi un pret savu pasaules uzskatu.
Jauno fotogrāfu darbi mūs satrauc, jo mēs vairs nevaram slēpties aiz
pasaules reprezentācijas. Tie mums liek atgriezties tiešajā un
fiziskajā pasaules uztverē.
Mainoties fotogrāfijas izpratnei, mums būtu arī labāk jāizprot preses
attēla psiholoģiskā iedarbība. Sabiedrības atmiņā paliek nevis tieša
informācija, bet tie fotoattēli, kas izraisa tīri personīgas lasītāju
emocijas. Reportāžas potenciāls tādējādi slēpjas nevis tradicionālajā
fotožurnālismā, bet tieši mākslas vēsturē.
Divas visaugstāk novērtētās mūsdienu preses fotogrāfijas – Osina
“Alžīrijas madonna” un Žorža Merijona “Kosova. 1990.gada janvāris”
(World Press, 1991) – daudz vairāk atklāj cilvēku ciešanas nekā tiešas
kara šausmu ainas. Saglabājot intimitāti un cilvēka cieņu, musulmaņu
zemēs uzņemtie attēli dīvaini atgādina sakrālajā glezniecībā tik bieži
sastopamās Kristus apraudāšanas ainas. Šīs fotogrāfijas respektē tajās
attēlotos cilvēkus un, neizdarot spiedienu uz skatītāju, atstāj mūs
brīvus pašu izjūtām un domām.
“Attēli ir nekustīgi, bet mēs tos skatām ar mainīgām acīm, un, tikko
acs tos ir šķērsojusi, tie kļūst tikpat kustīgi kā mūsu domas.”
(Bernārs Noels)
1 ARTPRESS. – 1999. – Novembre. – Nr. 251. – P. 26.
2 Art/photographie numērique. – Paris: Cypres, 1995. – P. 71.
3 Sk.: Joubert A. Le commisariat aux archives. – Paris: Barrault, 1986.
4 Virilio P. Cybermonde la politique du pire. – Paris: Textuel, 1996. – P. 24.
|
| Atgriezties | |
|