Esmu īsts latgalietis Dace Lamberga, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” Pašās 20. gadsimta beigās latviešu mākslas simtgadnieku pulkam pievienojās Francisks Varslavāns, visīstākais Latgales mākslinieks un patriots, kura vārds bieži minēts 20. un 30. gadu presē, izceļot gan latgaliskās saknes, gan savdabīgi glezniecisko izteiksmes veidu. Ko
mākslinieks atstājis mūsu glezniecības
vēsturē, un kāda īsti bija viņa daudzšķautņainā personība? Atbildi uz šo jautājumu aprīlī varēja meklēt meistara piemiņas izstādē galerijā “Daugava”, kur gleznotāja Frančeska Kirke izveidoja savu koncepciju par vectēva daiļradi, parādot tos viņa darbus, kas Varslavānu atklāj kā laikmetīgi domājošu modernistu.
|
|
GULOŠĀ SIEVIETE. 30. gadi
RĒZEKNES AINAVA. 1920
ORMANIS. 1928
NOMALE. 20. gadu beigas
BASTEJKALNS. 1926
DIENVIDFRANCIJA. 20.gadi
SIEVAS PORTRETS. 1932
ČIGĀNIETE. 1924
SĀRA AR VEČELLU
FRANCISKS VARSLAVĀNS PARĪZĒ. 20. gadu beigās
AR SIEVU SĀRU UN MEITU VEČELLU RĒZEKNĒ
AKTS. 30. gadi
|
| Rēzeknietis Francisks Varslavāns (1899–1949) īslaicīgi mācījās
Ķeizariskās Mākslas veicināšanas biedrības skolā Petrogradā
(1915–1917), 1918. gadā Vladivostokā sadraudzējās ar krievu
futūristiem, it īpaši ar Davidu Burļuku, un Večella Varslavāne atceras,
ka revolūciju un Majakovski tēvs esot uztvēris “uz urrā”. Varslavāna
paskarbā, izteiksmīgā seja nedaudz atgādināja Vladimira Majakovska
vaibstus, un, lai panāktu vēl lielāku ārējo līdzību to-reizējam
jaunatnes elkam, viņš pat nodzina matus “uz nullīti”. Majakovska
futūrisma propagandas priekšlasījumi piesaistīja milzīgu interesentu
loku, un emocionālais Francisks bija dzej-nieka apjūsmotāju vidū, bet
personīgi ar viņu nebija pazīstams. No Varslavāna agrīnajiem darbiem
nekas nav saglabājies, taču būtu visai dīvaini, ja tie nebūtu gleznoti
pēc labākajiem krievu futūrisma paraugiem.
Izklejojies kā kuģa kurinātājs pa Ķīnas, Havaju salu, Filipīnu ostām,
1920. gadā kopā ar Imantas pulku Francisks Varslavāns atgriezās Latvijā
un apmetās uz dzīvi Rēzeknē. Rīgā ne viņu pašu, ne arī daiļradi neviens
nepazina, taču māksli-nieks strauji un paliekoši iekaroja savu vietu
latviešu glezniecībā. 1922. gadā viņš pirmoreiz piedalījās izstādē,
nākamā gadā ar Kultūras fonda stipendiju apceļoja Itāliju, bet 1923.
gadā sarīkoja pirmo personālizstādi Latvijas Valsts Mākslas muzejā.
Visvaldis Peņģerots Francisku Varslavānu raksturojis kā dēkaini,
autodidaktu, kurš, apceļojot puspasaules, palicis uzticīgs savai
dzimtenei – Māras zemei un kurā aiz ārējās bravūras slēpusies slimīga,
sapņaina dvēsele. Tieši šie pretmeti mākslinieka dabā izveidojuši viņu
par vienu no savdabīgākām parādībām mūsu mākslā. Gleznotāja meitas
Večellas Varslavānes, teātra un kino kostīmu mākslinieces, skopās
atmiņas par tēvu sniedz ieskatu neparastā personībā: “Man bija
iespaids, ka paps bijis šarmants siržu lauzējs un ka sie-vietes viņam
bija tikai koķetērijas objekts. Vēstulē mammai no Parīzes viņš
rakstīja, ka saticis kādu holandieti, vecāku dāmu, kura kritusi uz
nerviem, bet kura viņu dievinājusi, pirkusi darbus un reiz pat
noskūpstījusi roku. Viņš bijis šokēts, un viņa sirds sažņaugusies. Tas
Varslavānā viscaur mijās – poza, kontraposta stāja, spieķis, berete,
šerpa ironija, anekdotes, koķetērija ar sievietēm un reizē milzīgs
maigums un ievainojamība. Tēvu nevarēja ievainot brutāls spēks, bet
otra cilvēka nevarība. Kaimiņu onkulītis, vecticībnieks melnos svārkos
un galošās, lūdza atļauju skatīties, kā mākslinieks zīmē. Viņš nosēdās
un stundām ilgi skatījās. Paps bieži gleznoja ubagus pie baznīcas. Viņš
varēja apsēsties tiem blakus un sarunāties, tāpat kā centās aizsargāt
kaķi, klibu suni vai nabagmājas invalīdu. Tas nāca no vecāsmātes, kura
bija ļoti emocionāla un visiem centās palīdzēt. Rēzeknē runāja, ka
Varslavāns ir traks, jo viņš pie viena vēl nēsāja “necilvēcīgās”
nikerbokera bikses līdz ceļiem un rūtainas zeķes. Nezinu, vai tēvs bija
ticīgs, bet reliģiozs gan nebija. Tā kā vecāmamma, kura gāja uz baznīcu
sešos no rīta un vakarā, viņš nedarīja. Viņu fascinēja katoliskā vide,
taču labi draugi bija arī vecticībnieku un pareizticīgo mācītāji.
Varslavāns gleznojot nepievērsa uzmanību apkārtnei, viņš iegāja sevī,
nedzirdēja, ka apkārt kāds staigā vai sarunājas, uz jautājumiem
neatbildēja. Viņš gleznojot mīlēja klausīties radio, klasisko mūziku –
Mocartu un Rosini. Bieži kopā ar vairākiem citiem māksliniekiem
gleznoja vienu modeli. Viņš mīlēja natūru, gan gleznojot plikņus, gan
ārā dārzā, vienīgi pabeidza ainavu darbnīcā. 1938. gadā tēvs Rēzeknē
gleznoja ābeļdārzu ar gaišiem, saules apspīdētiem stumbriem un ēnainu
puķu dobi priekšplānā un, kad darbs likās pabeigts, atsauca ģimeni, lai
to apspriestu. Kritiskākais un pēdējais vārds piederēja vecaimātei
Valērijai. Ja viņai patika, to varēja rādīt tālāk draugiem – Arvīdam
Eglem, Leonam Tomašickim, Jānim Zirnim un brālim Antonam. Paps nebija
no tiem, kas no rīta piecelsies un ies gleznot kā uz darbu. Viņš
gaidīja uzrāvienu, un tad tas varēja ilgt nedēļām. Bija brīži, kad viņš
neķērās nekam klāt, bet nekad nešķīrās no zīmuļa un bloka, lai pēkšņi,
kad iepatikās kāds moments, varētu to uzskicēt, atzīmēt domu. Tēvs bija
ārkārtīgi spontāns, ātri sajūsminājās, atri saniknojās, sanervozējās,
pieņēma negaidītus lēmumus sadzīves līmenī. Ja viņš nebūtu slims, tad
būtu viscaur gaišs cilvēks, jo slimības dēļ pēkšņi nācās no daudz kā
atteikties.
Mans vārds nācis no Ticiana Večellio, kura darbus tēvs ieraudzīja
jaunībā Florencē. Sarunā par sievietēm viņš jūsmoja: “Viņa tik burvīga,
tāda balti sārta, zīžaina, ar rudiem matiem.” Viņam patika Renuārs.
Protams, tie nebija vienīgie elki. Es pat nezinu, cik daudzi tēva darbi
gājuši bojā un kur tie aizklīduši. Pēc kara mums nebija palicis vairs
neviens agrākais darbs. Kara laikā (Francisks Varslavāns atradās
evakuācijā Krievijā, bet viņa sievu Zāru kā ebrejieti vācieši
apcietināja un nosūtīja uz koncentrācijas nometni - D.L.) pēc
ciemošanās pie mākslinieka Jāņa Gaiļa kundzes, kura, tāpat kā katoļu
skolas direktore Tučas kundze, par mani rūpējās, atnācu mājas, vēru
durvis vaļā, saucu vecomammu, nesapratu un pat pārbijos, kāpēc tik
šausmīgi skan. Māja bija pilnīgi iztukšota, nebija palikusi neviena
glezna, neviena mēbele, nekas.”
No 1924. līdz 1935. gadam Francisks Varslavāns Rīgā sarīkoja piecas
personālizstādes, pēdējo pat savā darbnīcā Kaķu ielā 10 dz. 9, kur
apmeklētājiem nācās kāpt pa šaurām, čīkstošām kāpnēm ceturtajā stāvā.
Katrreiz tika parādīti pilnīgi jauni darbi, taču no visas ražīgās
daiļrades kaleidoskopa ir saglabājušies tikai atsevišķi fragmenti, bet
ne jau viņš vienīgais, kura mūža darbs krasu pārmaiņu laikos smagi
cietis. Varslavāna agrīnā daiļrade nereti tiek saistīta ar Rīgas
mākslinieku grupas loku, taču viņš nebija tās biedrs, drīzāk idejiskais
sekotājs. Likumsakarīgi, ka jaunībā izietā futūrisma skola arī 20.
gados noveda pie formu sintēzes un stilizācijas, kaut arī visai
mērenas. Bez tam Francisku Varslavānu negribētos uzskatīt par
autodidaktu, jo Petrogradā tomēr tika likti paši pirmie profesionālo
iemaņu pamati, taču nenoliedzami, ka nopietnāk viņu skoloja
Rietumeiropas muzeji. Parīzē vien viņš kopumā pavadīja divarpus sava
mūža gadus, ne tikai gleznoja, bet arī piedalījās izstādēs. “Es biju
priecīgs, ka franču prese atzīmēja un izcēla manu darbu latvisko seju.
Citādi esmu liels franču kultūras cienītājs, un viņas iespaids būs
manāms arī manos darbos.” Mākslinieks jūsmoja par renesanses
meistariem, no laikabiedriem, liekas, visbūtiskāko ietekmi atstājis
Andrē Derēna atturīgais modernisms, bet par 1931. gada “Zaļās Vārnas”
izstādē eksponēto “Ubagu” kritika aizrādīja, ka tajā saskatāma līdzība
ar Sagala tipāžu, savukārt ainavās izmantoti dažādi mo-derni paņēmieni.
Kolēģis Uga Skulme atzina – “ja Varslavāna mākslai ir asa latgaliska
piegarša, tad tapēc, ka viņš dabu prot skatīt Latgales bērna acīm un
tēlojot nepazīst akadēmisko recepšu un priekšrakstu aizspriedumu”.
Vilhelma Purvīša gleznotās Latgales ainas raksturo izteiksmes
vērienība, bet Nikolajs Bogdanovs-Beļskis tās dzīvi atainojis
peredvižņiciskā tiešumā. Savukārt Franciska Varslavāna glezniecība pauž
Latgales gara būtību, paceltu mākslas augstumos. Dzimtās puses
atpalicības un nabadzības smagā nasta izteiksmīgi atspoguļojas
rezignētu skumju pilnajos audeklos, un 30. gados šīs noskaņas vēl
spēcīgāk iespaidoja smagā slimība. Katrā ziņā Varslavāns spilgtāk kā
neviens cits atainoja katolisko tematiku, ne tikai Latgales ceļmalas
krucifiksus, pa mazpilsētas ieliņu klīstošu ksendzu vai dievlūdzēju
pulku baznīcā, bet arī lielo katoļu zemju savdabību – priesterus melnās
sutanās un milzīgās platmalēs uz ciprešu fona vai mūķenes baznīcas
velvēs. Latgales skatos, gleznojot dzimto pusi, spēcīgāk izpaužas
autora emocionālā daba, bet Francijas vai Itālijas ainās meklēta
ziemeļniekam neierastā dienvidzemju savdabība, līdzīga savdabība, kāda
atklājas nelatgalieša Niklāva Strunkes individuālaja skatījumā uz
Krāslavas sašķobītajām koka mājelēm.
Ap 20. gadsimta 20.-30. gadu miju Franciska Varslavāna glezniecība
ieguva gleznieciskāki improvizējošu atraisītību, romāņu gara iestrāvoto
nepiespiestību un vieglumu attieksmē pret dabu. Latviešu glezniecībā
valdīja biezs un pastozs krāsas triepiens, bet Varslavāns turpretī
gleznoja plāni, brāzmaini, atstājot uz audekla pirmā otas pieskāriena
svaigumu. Mākslinieks bieži strādaja pasteļa un akvareļa tehnikās,
kuras tajā laikā latviešu glezniecībā vēl nebija guvušas īpašu
patstāvību. Ugam Skulmem Varslavāna gleznas “ar savu maigumu atgādina
tauriņa spārnus. Šķiet rupjāks pieskāriens varētu sabojāt tās. Tehnika,
kādu izvēlas Varslavāns, šādam maigumam piemērota.” Turpretī Kārlis
Danne, kurš pats gleznoja izteikti pastozi, uzskatīja, ka “ļoti acīs
duras “nepabeigtā glezniecība”. Iespaids tāds, ka visi darbi ir mazāk
vai vairāk uzmetumi.” Tomēr Danne atzina, ka “visa viņa glezniecības
vērtība – vienkārša, patiesa dvēsele, ko nevar dažreiz ielikt grandiozi
izdomātā kompozīcijā”. 30. gados Franciska Varslavāna gleznieciskā
“nepabeigtība” sevišķi atraisīti atklājas sieviešu portretos, ar
akvarelīgi plāniem otas triepieniem uzburot modeļa vaibstus un ķermeņa
plastiku. Romantiska noskaņa piemīt pelēcināti zaļganajā gammā
ieturētajam, tonāli līdzsvarotajam “Sievas portretam” (1932). Viens no
Varslavāna iemīļotajiem žanriem bija akts, kura kompozīcijās
mākslinieks visai netradicionāli izcēla atsevišķus fragmentus,
piemēram, sievietes muguras vai kādas izliektas pusfigūras plastiku un
apjomību. Portreta žanrā tikai daēji, jo gleznotas ne vien dāmas, bet
arī ubagi, taču aktos visā pilnībā at-klājas Latgales meistara
franciskā orientācija un Parīzē iegūtās atziņas. Franciska Varslavāna
gleznas tika izstādītas dažādās latviešu mākslas izstādēs ārzemēs, kā
pēdējās minamas Parīzē un Londonā 1939. gadā. Vilhelms Purvītis, visu
izstāžu kolekciju veidotājs, kolēģu sniegumu vērtēja objektīvi, un
uzaicinājumu piedalīties saņēma tikai izcilākie gleznotāji. Tāpēc
Varslavāna vārds šo izstāžu katalogos nozīmē vienu – viņš bija ieguvis
pārliecinošu vietu latviešu mākslā, un, kā izteicies Ojārs Ābols:
“Franciska Varslavāna radošais mūžs nodzīvots kā uz augsta viļņa
muguras.” Viņš redzēja pasaules plašumus kā retais no latviešu
māksli-niekiem, taču prata saglabāt savu latgalisko dvēseli visā
dziļumā.
“Jā, esmu īsts latgalietis. Latgalieša pasaules uzskatā dziļas pēdas
atstājis katolicisms, kas visur liek meklēt vienkāršību un askēzi. Šī
vienkāršības meklēšana ietekmē arī manu darbu. Nevienā gleznā es
nemeklēju efektus, bet cenšos, lai manas gleznas runātu uz cilvēka
dziļākajām jūtām. Liekas, ka atrast ceļu uz cilvēku ir mākslinieka
grūtākais uzdevums. Arī ārējā tehnikā izvairos no spilgtiem efektiem,
cenšos tehniskos izteiksmes līdzekļus padarīt pēc iespējas nemanāmus,
lai izjūta vistiešākā ceļā sa-sniegtu mērķi. Šajā vienkāršībā saskatu
savu, ja tā varētu teikt, latgalismu.”
|
| Atgriezties | |
|