sapņa pre-ci-zi-tāte Normunds Naumanis, “Diena”, īpaši “Studijai” “Esmu
uzrakstījis
prologu dzejā. Indras meita uz mākoņa stāsta savam neredzamajam tēvam, ka grib nolaisties uz Zemes, lai izjustu, kā
cilvēkiem
klājas,”
raksta
Augusts Strindbergs 1906. gada
vēstulē, piecus gadus pēc lugas
“Sapņu spēle” pabeigšanas.*
Banalitāte par simtreiz dzirdēšanu un vienu reizi ieraudzīšanu dīvainā kārtā aktualizējusies līdz ar robežu “caurspīdīgumu” – vien finansiālie žņaugi spēj traucēt jebkuras kultūras nozares pētniekam “būt vai nebūt” kopīgā informācijas laukā ar saviem Rietumu kolēģiem. Bet informācijas ziņneši vēsta, ka 1998. gada pasaules vizuālo mākslu Notikumu sarakstā noteikti minams nosaukums “Sapņu spēle” – Ett Drumspel.
Žurnāls ArtForum: “Viens no interesantākajiem un pārsteidzošākajiem mākslas darbiem, kas šogad redzēti.” The Times: “Strindbergs atradis savas dvēseles radinieku Bobā Vilsonā.” Suddeutsche Zeitung: “Vilsons ar Stokholmas Pilsētas teātri atklājis pasaulei Strindbergu – vieglāko, gaišāko un uzmundrinošāko, kāds uz skatuves redzēts.” Svenska Dagbladet: “Rafinēts vizuāls piedzīvojums.” Un tas notiek tepat blakus – vien pāri jūrai.
Stokholmas – Eiropas kultūras galvaspilsētas – projekta ietvaros bez Modernās mākslas muzeja jaunās ēkas atvēršanas svētkiem Šepsholmenā, bez Mocarta operas Don Giovanni izrādes, ko laimējās piedzīvot vienas nedēļas izredzētajiem kā superapzvaigžņotu muzikālā teātra našķi, pašā pilsētas centrā, industrializēti “nekādajā” arhitektūras “fabrīķī”– pelēkakmens un stikla Pilsētas namā – eksistēja Roberta (Boba) Vilsona, Eiropā dzīvojošā pasaulslavenā amerikāņu režisora, ie-studētā Augusta Strindberga “Sapņu spēle”. Līdz šim tas izrādījies Stokholmas Stadsteatern vērienīgākais projekts, kas nu divus gadus dzīvo internacionālās tūrēs pa visu pasauli – šīgada 7. un 8. oktobrī arī divus vakarus pie mums, Latvijas Nacionālajā operā.
|
|
|
| Sala pilsētā
Rakstīt par “Sapņu spēli” Stokholmā (izrādi skatījos trīsreiz) – tas
tiešām ir... neikdienišķi ceļot modernas un vēsturiski dzīvas pilsētas
kultūrlaukā. Nokļūt uz “Sapņu spēli” nozīmē pārvarēt ne tikai biļešu
rezervācijas un iegādes grūtības. Nokļūt “Sapņu spēlē” nozīmē – doties
no urbānās vides burzmas un ikdienas cilvēciskās paviršības uz
arhitektoniski pedanti un vēsi daiļi konstruētu ilūziju teritoriju. Ne
velti Vilsons izvēlējies lugu ar tik “konceptuālu” nosaukumu: “Sapņu
spēle”. Vari būt pārdrošs un atcerēties šveicieša Arnolda Beklina
slavenāko gleznu “Mirušo sala”, ko mākslinieks radīja piecos variantos,
veltot vienai gleznai mūža lielāko daļu (1830–1886; interesanti, ka
Strindbergs savas pasaulē visvairāk ie-studētās lugas “Spoku sonāte”
fināla remarkā dod tiešu norādi: dekorācija atklāj Beklina “Mirušo
salas” skatu!). 1901. gada tapušās “Sapņu spēles” izdevumā Strindbergs
atgādina: autors arī šajā sapņu spēlē līdztekus ar savu iepriekšējo
sapņu spēli “Uz Damasku” ir mēģinājis atda-rināt sapņa nesakarīgo,
tomēr šķietami loģisko formu. Viss var notikt, viss ir iespējams un
ticams. Laiks un telpa nemaz nepastāv, nenozīmīga iemesla dēļ sāk
vērpties iedomu pavediens un izauž arvien jaunus rakstus no
atmiņu, piedzīvojumu, brīvu izdomājumu, aplamību un improvizāciju
mistrojuma. Personas te šķeļas, dubultojas, dublējas, gaist, blīvējas,
izplūst, vienojas. Bet viena apziņa to visu vada, un tā ir no sapņotāju
cilts, tādai nepastāv noslēpumi un nav konsekvences, tādai neeksistē
šaubas un nav likumu. Sapņotājs netiesā un neatsvabina, viņš tikai
attēlo, un, tā kā sapnis pārsvarā ir smeldzīgs, bet līksms tas ir daudz
retāk, līganajam stāstījumam šeit cauri vijas skumjas un līdzjūtība
pret visu dzīvo radību. Miegs, kas kalpo kā atsvabinātājs, tādējādi
bieži vien sagādā mokas, taču, kad posts ir pats negantākais, tad nāk
pamošanās, lai ciešanas no jauna tiktu remdinātas ar īstenību, un, lai
cik nejauka būdama, īstenība tai mirklī tomēr ir bauda salīdzinājumā ar
mokpilno sapni.
Bobs Vilsons labprātīgi mantojis Strindberga šī Atgādinājuma –
poetizētā sapņu tulka – vēsti, bez aplinkiem attiecinot to uz savas
nodarbes jēgu teātrī. Viņš, režisors, līdzīgi Indras meitai no
sapņotāju cilts “netiesā un neatsvabina, viņš tikai attēlo”, un
režisoram “nepastāv noslēpumi un nav konsekvences, neeksistē šaubas un
nav likumu”. Kā izrādes demiurgs viņš neiegrožo sevi paralēlajās
pasaulēs, pārceldamies no lugas darbības vides – Piestokholmas
vasarnīcu rajonu zviedriski ērtā nomiedža – uz kādu Niemalsland,
Nowhere, Nekurzemi, stingu, gaišu telpu, ko uzbur milzu retrofoto
diaprojekcijas: jasmīnbāla vasaras kotedža, namiņš, tāds
postindustriāls mājīguma konstrukts, nepiesaistīts laikā, telpā,
ģeogrāfiskajā vidē, kāpņu balustrādes, jumtistabu anfilādes – stikls,
logi, plašums un vēsums (perfekts laboratorijas – siltumnīcas efekts,
kurā mums nezināmi dievi ar cilvēkiem kā gaļīgi taukainiem mūžzaļiem
augiem veic savus rituālos, mehāniskām marionešu kustībam līdzīgos
eksperimentus... lai
iegūtu – ko? Nemirstības jeb dzīves jēgas noslēpuma esenci?)
Otra Vilsona strukturētās teātra telpas sapņainības galējība ir
režisoram ierastāka, viņa firmas rokrakstā un “atpazīstamāka” –
skatuves kārbas “dizainēšana” ar slavenajiem Vilsona objetts d'art.
Taču šoreiz tie ir kā sarkastiskas parodijas par aizejošā laikmeta
kultūrzīmēm: “Sapņu spēlē” ieraugām gan džefkūniskas milzu mulāžas
slaucamu govju – rotaļlietu izskatā, gan totēmisku orientālu fetišu
gigantiskas dievības sarkofāga formā, kurš laiski dus jūras malā kā
aizsnaudusies austrummodes reliģiju reklāmlelle, kamēr cilvēki ap to
rosās, meklēdami savai eksistencei attaisnojumu. Te ir pat savs Mūžīgā
žīda tēls – mazs, klejojošs un allaž iz-smējīgs večukiņš, kas savu
sīktirgoņa lādi uz muguras nomainījis pret “pleksiglāsa spoguli”, kurā
“visai pasaulei spieģelēties”. Protams, tā ir vien niecīga daļa no
Vilsona režisoriskās fantāzijas ķīniešu kastītes. Un nebūt ne skatuves
lietu un priekšmetu intelektuālā šifrēšanā jāpavada izrādes laiks (kā
parasti, vilsoniski precīza ik izrādes hronometrāža – 2 h 22').
Lielāku baudu gūst tie, kas vienkārši ļaujas – vēro un tīksminās par šo
lietu kārtību, par šo klusējoši daiļrunīgo priekšmetu un atribūtu
eksistenci. Savveida budisma meditācijas pieredze teātrī. Protams,
neiztikt arī bez horeogrāfiski precīzās žestu un daiļo,
kinematogrāfiskā palēninājumā slīdošo kustību valodas, ko pasaules
teātrī ieinteresētie pazīst kā Vilsona žestu, bāzētu ēģiptiski
frontālajā skulpturālismā, klasiskās pantomīmas studijās un
ekspresionisma estētikas simbiozē.
Trešā – vispārsteidzošākā! – izrādes formveides “smarža” ir Vilsonam
ne-raksturīga sentimentalitāte. Turklāt – teātrī Skandināvijā! Pats
režisors atzinis, ka tieši šī zviedru “Sapņu spēle” ir viņa last
century desmitgades labākais darbs. Savus megaprojektus (mūsdienīgos,
postmodernos “ārtmūziklus”) Vilsons lielākoties iestudējis Hamburgas
Thalia Theater un pieradis strādāt ar pedantiskajiem vāciešiem, kuru
mākslas mīlestībā ir vairāk teātra arodbiedrības gara un naudas
skaitīšanas noguruma nekā patiesi radoša azarta. Tāpēc, iespējams,
darbs Stokholmā ar svešādi runājošiem aktieriem, kuru “formas izjūta
nav iemācīta, bet laikam jau pieder pie nācijas kultūras fenomeniem
līdzīgi kā skandināvu dizains” (R.V. izteikumi Expressen 1998. gada
septembrī), režisoram bija jauna, abpusēji cilvēciski iedvesmojoša
pieredze. Nevaru citādi izskaidrot, kā gan var būt, ka izsmalcināti
vienkāršā “Sapņu spēle” pat videoformātā nezaudē fascināciju, kamēr,
piemēram, svaigākā Boba Vilsona pirmizrāde POEtry 2000. gada februārī
Thalia atgādina spožu, virtuozu, bet – tikai atrakciju montāžu, kurā pa
gabalu jūt, cik daudz miljonu “doičmarku” iztērēts... Kaut gan formāli,
protams, abās gan režijas rokraksts, gan meistarības superlīmenis ir
redzams un nav diskutējams.
Vilsona “Sapņu spēles” izrādes kopsakarībās, tās vibrējoši ilgstošajā
viļņojumā (akmens ūdens centrā!) simbolisms ir noteikti piederīgs
vārds. Pavisam trīs šifra vārdi – Arhitektūra, Vizualitāte, Simbolisms.
Vai to tēlainie analogi – Precizitāte, Skaistums, Jēga. Noteikti gribu
atzīmēt – manā teātra kritiķa 20 gadu pieredzē šī ir visprecīzākā
izrāde, kādu gadījies redzēt. Tai – precizitātei – piemīt gluži
hipnotisks iedarbības efekts. Tu skaties un nevari atraut acis. Un...
tu vienlaikus nezini – kāpēc. Iespējams, Vilsona budisma ideju
propaganda te kļūst par miesīgu daļu no tavas paša emocionālās
pieredzes.
“Sapņu spēle” atgādina tādas kā “cilvēces neizdzīvotās pieredzes”
apgarotas ilustrācijas, kuras līdzīgi herbārijā iesprostotiem ziediem
ļauj sajust sāpīgu tuvību ar māti dabu. Sevišķi pievilcīgu šo “mākslīgo
pasauli” (tā pat netiek slēpta – fantasts, teātra melis Vilsons vismaz
ir godīgs: nav taču brīnums, ka teātrī strādājošie bieži vien aizmirst,
ka darbs, ko viņi dara, nav “īsts”, “utilitāri nopietns” un “uz dzīvi
neattiecas” un, ja arī attiecas, tad daudz būtiskākā veidā, nekā mūsu
merkantili orientētie jutekļi raduši uztvert!) dara “Sapņu spēlē” ne
sekundi nezūdošā apjausma par smaržas iespējamību pēc tās nāves.
Līdzībās runājot, Vilsons kā pāraudzis bērns savos pirkstos birdina
varavīkšņaino pigmenta pulverīti, brīnīdamies, ka tauriņš ir nobendēts.
Trauslums un teātris nav savienojami – izrāde to vēlreiz apliecina ar
režisora fantāzijas nežēlīgu žestu. Dieva Indras meita Strindberga lugā
dzīva sadeg laicīgā dievnamā, tā arī neuzzinājusi cilvēku dzīves un
pašsajūtas noslēpumu (un šī apskaidrojošā atziņa, lūk, Strindbergu dara
ģeniāli dižu!). Vilsons kā humānists saudzīgi liek Indras meitai pa
bezgalības garajām kāpnēm – laipu – doties atpakaļ debesīs... kas viņa
izrādē ir vien bēniņi stikla zvērnīcai. Vasarnīcas jumts nav zvaigžņu
mājvieta. Te Indras bērns “sadeg” bēniņos. Iespējams, tā ir pat
vientulīgāk. Kas atliek cilvēkiem?
Seko izrādes fascinējoši smeldzīgākā aina – visi ļautiņi mājas priekšā
pulcējas ģimenes fotogrāfijai. Foto ir fonā, foto top skatītāju acu
priekšā. Notiek brīnums – katrai no izrādes personām rokās gadījies
kāds mīļš sīks priekšmets, mantiņa... un tās ar neredzamām saitēm ceļas
debesīs. Lietas – kāda puķīte, grāmata, brilles, mutautiņš – uz mirkli
iegūst dvēseli un aizlido. Stopkadrs. Tumsa. 2,22. 2 h 22'.
Bez šaubām, “Sapņu spēlei” piemīt tieši tā distancētās nopietnības
deva, kas neļauj iegrimt jūtelīgumā un notiekošo uztvert kā smuku bilžu
teātri ar ērti izmantojamām pamācībām visās dzīves situācijās. Kaut vai
šajā: ko darīt, ja jūras krastā, ar akmentiņiem un viļņu atbalsi
rotaļādamies, sastopat dieva meitu?
Būdams lakoniski vienkāršas “vienīgi iespējamās” un visskaistākās
formas meistars, Vilsons telpu, aktierus un rekvizītus tajā horeografē
kaligrāfiskā punktualitātē – te nav nejaušības lētā avantūrisma un
nenozīmīgu detaļu. Vilsons savu atrod, atsacīdamies no visa viņam
liekā. Kaut kādā verbāli nepaskaidrojamā veidā “Sapņu spēli” var
uztvert arī kā konceptuālu, pat mītisku priekšstatu par dzīvības formām
pēc atomkatastrofas. Kosmiskās kataklizmas veidu, protams, katrs var
izvēlēties pēc savas garšas. Jo ne brīdi mums netiek aizmirsts
atgādināt, ka uz skatuves ir sapņu spēle, dzīves – nāves rotaļa ar
cilvēkiem līdzīgu figūru piedalīšanos.
* Cit. pēc: Strindbergs A. Sapņu spēle. Spoku sonāte / Tulk. S. Elsberga.– Rīga: Daugava, 1997.
|
| Atgriezties | |
|