Reiz bija – nebija? Sadzirdēju. Sajutu Daiga Mazvērsīte, Latvijas Radio, īpaši “Studijai” Avangards – šoreiz Latvijā bieži tika lietots šis skanīgais vārds. Tas asociējas ar karognesēju, aiz kura tipina haotisks un neorganizēts pūlis, apbrīnodams priekšgalā ejošā stalto stāvu un drošo soli. Šos drosmīgos parasti apvij leģendas, un tā ir noticis ar grupas “Nebijušu sajūtu restaurēšanas darbnīca” dibinātājiem, klasesbiedriem no 5. vidusskolas Hardiju Lediņu un Juri Boiko. Leģendu ir tik daudz, ka neviens nespēj atšķirt, kur beidzas patiesība un sākas izdoma. Un varbūt šajā gadījumā tas ir plānotais rezultāts : ir aizmirsies, kad, kur, kā, bet visi zina – jā, bija! Kaut kas varens,
interesants, nesaprotams – nebijušas sajūtas!
Tiesa, paši NSRD radītāji savu
daiļradi ar avangarda jēdzienu
nekad nav saistījuši.
|
|
PETARŽU VULKANIZĒŠANA. Aptuvenās mākslas izstāde Planetārijā. 1987. No kreisās: Ingūna Černova un Juris Boiko. 1987
GĀJIENS UZ BOLDERĀJU. Hardija Lediņa brezenta šinelis bija neatņemama viņa apģērba sastāvdaļa dažādās akcijās 80. gadu otrā pusē
HARDIJA LEDIŅA UN NSRD PERFORMANCE RIETUMBERLĪNĒ. 1988
HARDIJS LEDIŅŠ UN JURIS BOIKO CD "MEDICĪNA UN MĀKSLA" PREZENTĀCIJĀ "SLEPENAJĀ EKSPERIMENTĀ". 1999
INGŪNA ČERNOVA ar savu sievišķību un muzikalitāti padarīja NSRD daiļradui baudāmu arī klātienē. Viņa spēlē ģitāru, flautu, saksofonu, fagotu, taustiņinstrumentus, dzied un rečitē.
|
| Jau skolas laikos Juris un Hardijs raksta dzejoļus, iestudē lugas,
sadomā mūziku, un šai apsēstībai ar radīšanu ir vajadzīgs turpinājums
arī pēc skolas beigšanas 1973. gadā. Visu laiku interesējušies par
Rietumu mākslas un mūzikas avangardu, viņi vēlas šādu stilu attīstīt
arī Latvijā, īpaši nedomājot par atzinību, bet vadoties pēc lozunga
“Mākslu – mākslas dēļ!”. 1976. gadā tiek dibināta skaņu ie-rakstu firma
Seque un sākas magnētisko lenšu ieskaņojumu ēra, tiesa, ierakstus gan
klausās tikai tie paši ļaudis, kuri tajos piedalījušies. Bet pirmais
publiskais sasniegums ir Avangarda mūzikas festivāls 1977. gadā, rīkots
kopīgi ar jaunajiem muzikologiem Ingrīdu Zemzari un Guntaru Pupu; tajā
piedalās tādas slavenības kā Arvo Perts, Aleksandrs Ļubimovs, Hortus
Musicus un Viļņas stīgu kvartets. Pēc pasākuma seko Politehniskā
institūta rektora brīdinājums Arhitektūras fakultātes studentam
Hardijam Lediņam – neko tādu vairs neatļauties! Taču nu viņš atļaujas,
piemēram, savas “Četras kompozīcijas sunim un klavierēm” magnetofona
lentē izsūtīt draugiem kā Ziemassvētku dāvanu. Un stāsta, ka
septiņdesmito gadu nogalē Lediņš kopā ar arhitektu Imantu Žodžiku pat
esot darinājuši vinila (lokanās) skaņuplates un ierakstus pavairojuši
uz rentgena platēm.
Laikabiedri Hardiju Lediņu vērtē kā cilvēku ar spēju ļoti ātri pamanīt,
novērtēt un ieviest Latvijas apstākļos visu jauno, kas radīts Rietumos.
Tā skaidrojama viņa aizraušanās ar diskotēkām – 1974. gadā top Lediņa
pirmā diskotēka Anglikāņu baznīcā, kur pirmajā daļā ir tematiska
lekcija par kādu grupu, otrajā – ierakstu atskaņojumi. Lediņa
diskotēkas izceļas ar īpaši izmeklētu mūziku, tāpēc turp dodas visi,
kurus interesē māksla un mūzika, – tā veidojas noteikts domubiedru
loks, saviem ideāliem un elkiem saglabājot uzticību arī turpmāk. Vēlāk
Lediņa diskotēkas pārceļas uz Jūrmalu, Asaru parku, nu jau
orientējoties uz mazliet dumpīgiem, dejotgribošiem jauniešiem, un
Lediņš no 1978. līdz 1981. gadam rīko arī dažas turnejas pa Latvijas
pilsētām.
Tad par jauno dislokācijas vietu kļūst “Kosmoss”, kur pārsvarā skan
“jaunā viļņa” mūzika – Ultravox, Soft Cell, Trio u.c. jaunākie grāvēji.
Un, pateicoties Lediņam, dzimst latviešu “jaunais vilnis” – grupa
“Dzeltenie pastnieki”. Dziesma “Milžu cīņa”, piemēram, tika radīta
īpaši “Kosmosa” diskotēkai, kur bija paredzēts rīkot Radio Luxemburgh
konkursa “Milžu cīņa” līdzinieku. Sākotnēji “Dzeltenie pastnieki”
atskaņo Lediņa un Boiko sacerētās dziesmas, turklāt slavenais grupas
nosaukums ņemts no dziesmiņas “Pastnieks viltus dzeltenais”. Un arī
vēlāk pastnieki izmanto Lediņa/Boiko tekstus, kļūdami par šī tandēma
uzticīgiem skolniekiem kā dzejā, tā mūzikā. Savukārt “Kosmosa”
diskotēku 1983. gadā slēdz, apgalvojot, ka tā ir nacionālistiski
noskaņota un pulcē narkomānus un prostitūtas.
Būdami viens arhitekts, otrs – mākslinieks, Lediņš un Boiko muzikāli
bija samērā nevarīgi, spēdami radīt vienkāršas, ar vienu pirkstu
nospēlējamas melodijas un realizēties vienīgi ierakstos. Tāpēc par
jaunu vaibstu “Nebijušu sajūtu restaurēšanas darbnīcā” kļūst
dziedātājas un flautistes Ingūnas Černovas (tagad Rubene) iesaistīšanās
grupā. Viņa pārvalda virkni instrumentu – no ģitāras līdz fagotam –,
agrāk spēlējusi grupā “Tilts”, kuras dziesmās bija izmantoti Jura Boiko
teksti. Lediņa diskotēkā “Kosmoss” notiek pirmais NSRD koncertuznāciens
– te aktīvi tiek izmantota scenogrāfija un nebijušas sajūtas, piemēram,
uz skatuves Boiko, Lediņš, Rubene un pārējie dalībnieki ierodas nevis
pa durvīm, bet caur skapi. Un arī pirmās slavenākās dziesmas “Ciku caku
caurā tumba”, “Kabinets” un “Salauztā kafejnīca” radītas īpaši
diskotēkas vajadzībām, veidojot, pēc pašu uzskata, pirmos latviešu
“jaunā viļņa” paraugus, kaut gan no šodienas pozīcijām to drīzāk var
definēt kā muzikālo minimālismu.
Tomēr mūzika – dziesmas – NSRD locekļiem ir tikai viens no idejas
izteikšanas veidiem. Šo cilvēku radošo darbību varētu dēvēt par
savdabīgu multimediālu konceptuālo mākslu, kuras izpausmēs vienlīdz
svarīga loma ir filozofijai, literatūrai, mūzikai, dzejai, tēlotājai
mākslai, drāmai, he-peningam, performancei. Savu daiļradi viņi apzīmēja
gan kā aptuveno mākslu, gan postmodernismu, Lediņš pat tulkoja un
nelielā metienā izdeva šim stilam veltītu grāmatu. Un atbilstīgi šai
daudzšķautņainībai NSRD bija vairākas nodaļas: aptuvenās mākslas
studija, doktora Enesera binokulāro deju kursi, aptuvenā pārpratuma
laboratorija, durvis JORD un atkritumu kamera.
Radot kādu muzikālu ierakstu, pirms tā tika rīkots īpašs rituāls,
sagatavošanās posms notikumam. “Tika vākta informācija radošā projekta
rea-lizēšanai. Aizbraucām uz trim dienām uz Piebalgu, staigājām pa
turienes vecajiem ceļiem, vadoties pēc vecas Latvijas kartes.
Apstājāmies pie mājām, dažas bija jau sabrukušas, bet katra māja
izstaroja savu auru, un varēja just cilvēkus, kuri tajā dzīvojuši. Par
katru izdomājām kādu stāstu, gan par cilvēkiem, gan šo vietu, un
pierakstījām. Veidojās dažādi teksti, savākti no Latvijas īpašām,
mis-tiskām vietām. Rīgā daļu izmantojām kā dziesmu tekstus vai paņēmām
sajūtas, kas tur bijušas,” atceras Rubene. Šādi enerģētiski
uzlādējusies, NSRD trijotne, pieaicinot visdažādākos viesmūziķus,
pulcējās ierakstiem, kas, protams, notika mājas apstākļos – četrceliņu
magnetofons, mikrofons, visi iespējamie pieejamie instrumenti.
Katra ieraksta projekta idejiskie autori nemainīgi bija Lediņš un
Boiko, bet pārējie šo skeletu apaudzēja ar savām idejām, papildināja ar
jaunu enerģiju. Šeit valdīja princips: ja tu zini, ko gribi pateikt,
tad to var izdarīt ar jebkura instrumenta palīdzību jebkurš cilvēks,
kurš zina kaut pāris skaņu. Līdz ar to veidojās ļoti demokrātiska,
atvērta mūzika : lakoniski, trāpīgi hiti ar vienkāršu bērnu dzeju;
izvērstas poēmas vai balādes, kur runa mijas ar dziedāšanu; meditatīvas
noskaņu gleznas. Pārsvarā visi NSRD magnētiskie albumi tika veidoti kā
vienots darbs, kaut arī sastāvošs no dažādām dziesmām, taču uz kopējā
fona laikam izceļas konceptuālais albums “Kuncendorfs un Osendovskis”
(1984). Galveno varoņu uzvārdos velti meklēt kādas vēsturiskas vai
citas līdzības, tie ir izdomāti tēli, kuri izdzīvo albumā aprakstītās
situācijas. Spilgtais žanriskums, tēlainība, neparastās dzejiskās un
muzikālās fantāzijas šo projektu padarījušas par populārāko plašajā
diskogrāfijas sarakstā – ne velti tas pērn kā pirmais tika pārizdots CD
formātā. NSRD magnētisko albumu virsraksti “Invalīdu tramvajs” (1983),
“Medicīna un māksla” (1985, pārizdots CD 2000), “Vējš vītolos” (1986),
“Faktu vispār nav”, “Dr. Enesera binokulāro deju kursi” (abi 1987),
30/15 (1988), “Neskaties” (1988) pietiekami spilgti raksturo viņu
fantāzijas neierobežotību. Lai to panāktu, ieraksti tikai veidoti kā
pilnīga atraušanās no sadzīves problēmām – noslēgta vide vai telpa
(Boiko lauku māja, Jūrmalas vasarnīca, Lediņa privātmāja), kurā tika
kopā dzīvots samērā ilgstoši, nododoties vien daiļradei.
Protams, NSRD neradās klajā vietā – viņi galvenokārt ietekmējās no
Braiena Īno un Lorijas Andersones daiļrades, kas arī ietvēra dažādas
skatuviskas kustības, performances un negaidītības aspektus. Viens no
galveniem vienojošiem aspektiem iepriekšminēto mākslā bija arī pilnīgi
brīvais traktējums, uztveres barjeru nojaukšana, ne velti šis nosaukums
– nebijušu sajūtu restaurēšana. “Atceros, Hardijs šķūrēja sniegu savas
privātmājas pagalmā un uz pleijerīša klausījās Braienu Īno. Un visu
darbību izpildīja atbilstīgās, gandrīz vai dejojošās kustībās. Tur jau
bija lielākais šarms, ka mūsu mūzika atspoguļoja fragmentus no dzīves.
Bieži vien mūzikā skan variācijas par tēmām – es tevi mīlu, tu mani
mīli, bet NSRD katru dzīves situāciju, kaut vai sniega tīrīšanu, varēja
pārvērst par mākslu. Tas bija tas ļoti dzīvīgais, kustīgais un
svarīgais, tajā laikā ļoti vajadzīgais Latvijai. Un arī šobrīd šai
mūzikai ir vērtība, jo tai iet cauri vispārcilvēciskas izjūtas,
pasaules uztvere,” skaidro Ingūna Rubene.
Mūzika, iemiesota albumos, vēlāk izdota arī kasetēs, Lediņam 1989. gadā
dibinot “Aptuvenās mākslas aģentūru”, protams, ir visspilgtāk
saglabājusies liecība par NSRD. Ir arī videofilmas
(Transwelt/Transzeit, 1986, “Aisberga ilgas/Vulkāna sapņi”, 1987,
“Pavasara tecila”, 1978, “Dr. Enesera binokulāro deju kursi”, 1987,
“Garie acumirkļi”, 1989, “Ābeļziedi”, 1989), kārtējoreiz pierādot šo
cilvēku spēju izmantot visjaunākās Rietumu tehnoloģijas Latvijā
nebijušos projektos. Videofilmās tika iemūžinātas akcijas vai
pārgājieni, no kuriem slavenākais ir “Gājiens uz Bolderāju”. “Bija
jāiziet tā, lai pa ceļam sagaidītu saullēktu. Vienkārši ejam pa
dzelzceļu, un mērķis ir – aiziet līdz Bolderājai, bet ceļš bija pilns
dažādiem notikumiem. Kāds cilvēks iet garām, bez kāda pamatojuma atstāj
koferi un aiziet projām. Pa ceļam vērojamas dārza mājiņas no dēļiem,
īsta Hārlema, kur dzīvo cilvēki, – no tā atkal rodas sajūtas, idejas,
ko vēlāk realizējām akcijās.” Tolaik neviens neuztraucās, vai sapratīs,
jo NSRD dalībniekiem vienmēr bijusi pārliecība, ka sapratīs noteikti.
Tā arī bija, un NSRD vadītajos pasākumos iesaistījās samērā daudz
cilvēku, jo astoņdesmito gadu vidū viņu domubiedru loks bija visai
plašs un stabils: “Dzeltenie pastnieki”, Roberts Gobziņš, Ieva
Akuratere, Aija Zariņa, Miervaldis Polis, Ieva Iltnere, Ivars Mailītis,
Imants Žodžiks, Aigars Sparāns, Juris Ņikiforovs, Pēteris Bankovskis,
Helēna Demakova, vēlākā mākslinieku apvienība LPSR Z (Lācis, Putrāms,
Subačs, Rutkis, Zābers). Vizuālajiem efektiem kā akcijās, tā
videofilmās palaikam tika atrasts īpašs tipāžs, un Lediņu te laikam var
salīdzināt pat ar slaveno Fellīni. “Bija drošība un apmierinātības
sajūta, piedaloties šajās akcijās. Piemēram, bija krāsu akcija, kur
mani fiziski grieza uz sporta apļa – trenažiera aizmetņa – un
prožektoru gaismā lēja no augšas pienu. Tā ir tipiska performance:
kādam varbūt likās, ka tā ir piena tērēšana, citam – attīrīšanās vai ka
piens prožektoru gaismā ļoti skaisti izskatās. Katrs varēja izjust to,
ko viņš var izjust, uz ko viņš ir gatavs. Bet akcijas laikā mēs
balstījāmies paši uz savām sajūtām,” atceras Rubene.
Daudzi spēja saskatīt vai vismaz brīnīties par NSRD nebijušajām sajūtām
– 1987. gadā grupa ar Aptuvenās mākslas izstādi pareizticīgo katedrālē,
(toreiz Planetārijs) piedalījās Mākslas dienās. Cilvēki turp plūda
straumēm, katru dienu tika veidotas atšķirīgas multimediālas akcijas,
vēl ļoti populārs bija arī pasākums “Kurmis alā” 1988. gadā toreizējā
Aizrobežu mākslas muzejā, kur tika izmantotas arī videoinstalācijas un
kinētiski objekti. Tā kā Lediņam radās labi sakari ar Rietumeiropas
mākslas pasauli, 1988. gadā NSRD uzstājās arī Rietumberlīnē, vēlāk
Brēmenē un Ķīlē dažādu mākslas projektu ietvaros.
Šī neparastā ceļojuma beigas pienāca strauji un nenovēršami. Padomju
varas garīgās nomāktības apstākļos NSRD atļaušanās un gara brīvība bija
ļoti aizraujoša, kamēr jau oficiālas brīvības ietvaros tā likās
pašsaprotama, līdz ar to neinteresanta. Muzikālo un video tehnoloģiju
jomā astoņdesmitajos viņi bija līderi, bet deviņdesmitajos svaru kausi
sasvērās par labu komercijai. Ko līdz ideja, ja tā nespēj pienācīgi
īstenoties?! Hardijs Lediņš sadarbībā ar Kasparu Rolšteinu gan
sacer un 1997. gadā uzved avangarda operu Rolstein On The Beach, taču
publika jau ir visa atēdusies un to uztver nevērīgi. Pērn Lediņš startē
festivāla Forte Riga ie-tvaros ar projektu “Dziļo ūdeņu sīkie vēzīši”,
kā arī kopā ar tagadējo datorgrafiķi Juri Boiko ķeras pie NSRD albumu
pārizdošanas. Arī Ingūna Rubene jau vairākus gadus kopā ar brāli
afroperkusionistu Nilu Īli uzstājas ar interesantiem muzikāliem
priekšnesumiem. NSRD tradīcijas it kā būtu saglabātas. “Cilvēks ir
bezgalīgs gan uz priekšu, gan atpakaļ. Ja mēs restaurējam nebijušas
sajūtas, ja viņš jūt, ka tas viņam sagādā prieku vai pārsteigumu, viņš
atraisās, sajūt iekšēju trauksmi un pats labprāt piedalītos šajā
drosmīgajā darbībā,” uzskata Rubene. Diemžēl “Kuncendorfa un
Osendovska” CD prezentācija pērnajā maijā bija pēdējais NSRD skatuves
uznāciens, atskaņojot arī pāris jaundarbu. Vai ceļš jau aizaudzis?
Rainiski jautājot, atbildam, ka mērķis zudis nav, bet jaunības
maksimālisms gan. |
| Atgriezties | |
|