Poēzija šodien – tas ir personiskuma līdzsvara izteicējs. Tā mums
atdāvina pārdzīvojuma intimitāti, ko bijām zaudējuši visa mums apkārt
esošā masveida reproducēšanas rezultātā. Iespējams, ka poēzija, ja
runājam par patiesu poē-ziju, ir komercijai vismazāk pakļautā kultūras
joma. Jūsu attiecības ar dzeju ir īpašas. Labs teksts – tas vēl arvien
ir personiska atklājuma, apskaidrības mirkļa pārdzīvojums, tā mums ir
telpas personiska dāvana.
Masu mediji visai veiksmīgi liek mums skatīties kinofilmas, klausīties
mūziku – liek par to runāt, reklamēt. Cilvēks, kurš nav iepazinies ar
jaunākajiem produktiem, sabiedrībā var šķist savam laikam svešs. Nekas
tamlīdzīgs nenotiek ar poēziju, kas ir pilnīgi nemotivēts uztveres
objekts. Taču, kā pagājušā gadsimta sākumā izteicies Hugo fon
Hofmanstāls: “Tieši ar valodas spēku dzejnieks nemanāmi vada pasauli,
kurā ikviens var to noliegt vai aizmirst par tā eksistenci... Visu, ko
valoda ļauj mums rakstīt un, uzdrīkstēsimies sacīt, domāt, aizsākuši
tie, kas kādreiz lietoja šo valodu radoši.”
Savulaik žurnāla “Poēzija un Kritika” vienīgajā izdotajā numurā šo domu
attīstīja Pēterburgas literāts Vasilijs Kondratjevs, aizrādīdams:
“Dzejnieks ir tas, kurš, būdams vidū starp valodu un pasauli, spēj
ieturēt distanci.” Ciktāl tas skar lasītāju, tad poēzija viņam vēl
arvien ir personiskais “akmeņu dārzs” bez tūristiem, kas klikšķina
fotoaparātus. Zināmā mērā tā ir “kultūras greznība”. Bez poēzijas var
gluži labi iztikt, kā visumā var iztikt arī bez domāšanas, jo sociums
itin viegli pārvērš personību mašīnā, programmējot un regulējot tās
reakcijas. Personība nešaubīdamās var sekot sociuma norādījumiem līdz
zināmai robežai, kur tai rodas iracionāla vēlēšanās “dzīvot”. Tad tai
pašai jāatrod “dzīvā” māksla un “dzīvā” literatūra, kas lielākoties
meklējama marginālās un eksperimentālās zonās.
Ikvienam skolniekam ir zināms, ka mehānismu civilizāciju šodien ir
nomainījusi informācijas civilizācija. Tā vedina dzejniekus konstruēt
savas “poētiskās mašīnas”, dažādus mehānismus, kas sadarbībā ar
lasītāja uztveri paplašina un atsvaidzina vārda komunikatīvās iespējas.
Šīs mašīnas spēj radīt visdažādākās jēgas, tās nav ieprogrammētas
vienai vienīgai reakcijai. Dažkārt tās ir pilnīgi aloģiskas un drīzāk
saucamas par antimašīnām, kas izārda lietu nosacīto virzību, ierasto
uztveres gaitu.
To rašanos ir rosinājuši vesela laikmeta eksperimentāli meklējumi, ko
aizsākuši jau dadaisti, futūristi un sirreālisti. Vēlāk, 20. gadsimta
50. gados, uz literatūras skatuves parādās vizuālā poēzija, kur vārdu
un to kārtojuma jēgu nosaka grafiskais attēls. Rodas concrete poetry,
kas tekstā operē ar dažiem – vienu vai diviem – jēdzieniem. Dzejolis
iegūst nozīmi atkarībā no vides, no vārda izkārtojuma lapā, kur arī
tukšajai telpai tiek piešķirta sava jēga. Zviedru concrete poetry
teorētiķis Oivids Falstrēms pasludināja to par jaunu vizuāli
lingvistisku mākslas veidu. Vizuālajā poēzijā dzejnieki izmantoja
tēlotājas mākslas paņēmienus, krāsas, fotoattēlus; kolāžas tehnika
attīstīja dzejas un grafikas sintēzi. Nedaudz vēlāk, 20. gadsimta 80.
gados, jaunākie zinātnes sasniegumi ļauj radīt hologrāfiskās poēmas.
“Kad skatītājs uzlūko holopoēmas tekstu,” raksta kritiķe Olga
Gorjunova, “viegla galvas kustība vai gaismas maiņa liek teksta
rindiņām pārvietoties trīsdimensiju telpā, mainīt krāsu, jēgu, saplūst
vai izzust. Hologrāfiskajās poēmās laiks nav lineārs. Būtībā katrs lasa
savu paša dzejoli, tiktāl neprognozējami un neatkārtojami var mainīties
rindu izvietojums.”
Laikmetīgāks vizuālās poēzijas iemiesojums ir visdažādākie hiperteksti,
kas, pateicoties datorprogrammām, rod savu vietu internetā. Atšķirīgus
izteikumu fragmentus savā starpā saista linki (lincs), norādes, kas
savukārt rada nelineāru vēstījuma gaitu, kurā lasītājam ir dota iespēja
izvēlēties jebkurus varbūtējos variantus un radīt pašam savas teksta
versijas. Šai gadījumā, protams, svarīga loma ir vizuālajai rindai –
dators piedāvā jauna veida rakstības formu, kurā maksimāli izmantota
krāsa un flash-animation. Šobrīd elektro-niskās literatūras teorētiķi
mēdz runāt par kibertekstiem – savdabīgām lite-ratūras mašīnām, kas
ģenerē tiešu dialogu ar lietotāju, nevis vienkārši liek tam pāršķirt
vienu vai otru lapu, bet spējīgas turpināt vēstījumu gandrīz līdz
bezgalībai, patstāvīgi radot jēgu un izmantojot informāciju, ko tām
piedāvā ki-berteksta lasītājs (rakstītājs).
Pasaules tīmekļa krātuvēs var atrast neskaitāmas sadaļas, kas veltītas
arī citai eksperimentālās poēzijas formai – skaņu poēzijai. Tādā vai
citādā veidā skaņu poēzija ir pastāvējusi vienmēr, taču tieši 20.
gadsimtā dzejnieki tai pievērsās kā eksperimentālai mākslas jomai.
Rakstītais vārds abstrahēja valodu, laupīja tai individualitāti, un
skaņas dzejdari kļuva par misionāriem, kas veltīja visas savas pūles,
lai vārds atkal visā pilnībā atgūtu savas krāsu nianses. “Skaņu poēzija
– tā ir tāda dzejas joma, kurā būtiskākais ir izpildījums. Šāda veida
darbi var izrādīties pilnīgi bezjēdzīgi, kad tos nodrukā. Toties tie
lieliski “skan”. Tā ir neaizmirstami izpildīta dzeja, skaņas, kas spēj
atklāt lietu būtību,” uzskata Olga Gorjunova. Skaņu poēzija lielākoties
nespēj pastāvēt ārpus sava radītāja – taisnīgi aizrāda tās pētnieki.
Dzejnieks pats sevi padara par poētisku mašīnu, kas tieši priekšnesuma
brīdī rada jēgu un nozīmi. Nereti viņš to uzsver, vizuāli
norobežodamies no sevis “ikdienišķā”. “Es uzvilku īpašu tērpu: kājās
līdz pat gurniem – bikses no zila kartona, galvā daktera mice, lai
izskatītos kā monuments,” par vienu no saviem priekšnesumiem raksta
dadaists Hugo Bals.
Skaņu poēzijas izpildījuma tehnika mainās atkarībā no autora ieceres,
kaut arī to manāmi iespaidojusi trokšņu estētika. Piemēram, anglis Bobs
Kobings aicina izmantot vienīgi cilvēka balsi bez jebkādiem tehnikas
pastarpinājumiem: “Mūs nekas vairs nespēj pasargāt no mūsu intelekta kā
vien šī tīrās skaņas poēzija.”
Doma par loģisku vizuālās un skaņu poēzijas pieredžu apvienojumu kļuva
par vienu no videopoēmas žanra (tas kontekstā cieši saistīts ar
videomākslu) radīšanas iemesliem. Tradicionālais kino arvien ir bijis
tuvāks romāna un stāsta literārajiem žanriem, savukārt videomāksla
radās kā “vizuālā poēzija” ar poētiskajai formai raksturīgo izteikuma
lakonismu un paradoksālismu. Taču videopoētiskā žanra iedīgļi meklējami
jau 20. gadsimta 20. gados, kad Mens Rejs uzņēma filmu L'Etoile de
Mer, par pamatu tai izvēlēdamies Roberta Desnosa dzejoli. Kino iespējas
toreiz ārkārtīgi interesēja “aktuālos” dzejniekus. Kino pavēra jaunu
perspektīvu, kas paplašināja un iedvesmoja lietu un jūtu literārā
apraksta metodiku. Starp citu, “kinopoēmās” dzeja atklājas drīzāk kā
vizuālā kārtojuma sižetiskais pamats. Tas ir savdabīgs teksta
ekranizējums.
Videomāksla un videopoēma, kas radās pēc tam, kad vizuālā un skaņu
poēzija jau bija guvušas atzinību, palīdzēja iemiesot tām raksturīgos
paņēmienus un elementus galēji koncentrētā formā. Videopoēmā poētiskais
vārds var darboties kā grafiska struktūra, var skanēt kā soundtrack,
tai pašā laikā saglabādams poētisko tēlu “ekranizācijas” iespējas darba
vizuālajā semantikā. Teksts tiek notušēts, video sāk runāt ritmā –
veidojas pārklājumi, samezglojumi, kas tad arī rada “poētisko mašīnu”
kā jēgas rotaļu laukumu, kā “pārsteigumu mehānismu”. Poētiskā video kā
īpaša žanra festivāli notiek pastāvīgi – viens no tādiem radis mājvietu
Sanfrancisko, šogad notiks jau trešais videopoēmu festivāls Vankūverā,
regulāri tiek rīkots poētiskais festivāls Cine-Poetry, kas pēdējos
gados pievērsies vienīgi videopoēmām. Poētiskie centri arvien aktīvāk
veido www lapas internetā, kur piedāvā savus videodarbus –
pārlūkprogrammas tīklā uzrāda desmitiem un simtiem to nosaukumu.
Latvijas tekstu grupa Orbita, kas kopš 1999. gada darina tekstus,
mijiedarbojoties visdažādākajām audiovizuālās kultūras formām, Eiropas
kultūras mēneša programmas ietvarā rīkos pirmo videopoēzijas festivālu
Rīgā. 15. septembrī Kinogalerijā notiks festivāla seansi, pēc tam liela
poētiska akcija ar vīdžeju un mūziķu līdzdalību sāksies klubā
Casablanca. Šāds festivāls, paplašinādams mūsdienu dzejas iespējas,
varētu kļūt par būtisku papildinājumu Dzejas dienām. Mums ir vajadzīgas
“poētiskās mašīnas”, kas spēj notraukt trivialitātes putekļus no
pagurušām un novalkātām frāzēm. “Vārds kustībā” – tāda ir festivāla
devīze un tā netveramā, ideālā poētiskā izteikuma tēls, ko mēs
tiecamies atrast, vienlaikus saprazdami, cik šis uzdevums ir nereāls.
Žurnāla iznākšanas brīdī darbi vēl arvien tiks gaidīti.
|