RIXC INTERVĒ SLOVĒŅU MEDIJU MĀKSLINIEKU MARKO PEĻHANU Jautājumi: Ieva Auziņa, Rasa Šmite, Raitis Šmits Tulkojums no angļu valodas uz latviešu: Ieva Auziņa SIGNAL-SEVER! ir sadarbības projekts, ko veido performanču mākslinieki no grupas PROJEKT
ATOL-RANDOM LOGIC (Slovēnija) – Marko Peļhans, Aļoša Abrahamsbergs, Miha Klemenčičs, Grega Zemļičs – un mūziķi no RASTER-NOTON (Vācija) (www.raster-noton.de).
Projekta pamatā ir elektromagnētiskajā laukā esošās informācijas uztveršana un pārtransformēšana laikā no krēslas līdz tumsai. Tiks izmantoti arī daži Nikolā Teslas eksperimenti. Rīgā notiks šīs performances otrā versija. Pirmā ar nosaukumu SOLAR notika 1997. gadā Ars Electronica festivālā Lincā.
SIGNAL-SEVER! iniciators Marko Peļhans ir starptautiski pazīstams mediju mākslinieks no Slovēnijas. Viņš ir dzimis 1969. gadā, studējis teātra un radio režiju Ļubļanas universitātē. 1992. gadā nodibinājis mākslinieku organizāciju Projekt Atol, kuras ietvaros viņš darbojas performanču, vizuālās mākslas, situāciju un komunikāciju jomā. Marko Peļhans ir viens no Ļubļanas digitālo mediju centra Ljudmila dibinātājiem (1996), starptautiskās iniciatīvas “Insulārās tehnoloģijas” un projekta Makrolab koordinators, kā arī sadarbībā ar Jurija Gagarina Kosmonautikas centru Maskavā koordinējis mākslas projektus par lidojumiem bezgravitācijas telpā. Viņa darbi tikuši izstādīti lielākajās starptautiskajās izstādēs – documenta X Kaselē, Manifesta, 2. Johannesburgas biennālē, festivālos Ars Electronica un Media City Seoul. 2000. gadā Marko Peļhans saņēma ZKM Medienkunst speciālbalvu un šogad kopā ar Karstenu Nikolai – PRIX Ars Electronica. |
|
|
| Mediju mākslinieks Marko Peļhans no Ļubļanas šovasar piedalīsies
vairākos festivāla “Māksla+Komunikācijas” pasākumos Latvijā. Viens no
tiem – radio un satelītu tehnoloģijas simpozijs “Akustiskās telpas
laboratorija” – notiks Irbenē, kur atrodas Ventspils Starptautiskā
Radioastronomijas centra (VIRAC) radioteleskops, kura diametrs ir 32 m.
Šodien šis kādreiz tik slepenais militārais objekts kļuvis pieejams ne
vien zinātniekiem – radioastronomiem, bet arī radio amatieriem (Irbenē
ir noticis arī radio amatieru simpozijs) un māksliniekiem. Tomēr ar to
vien, ka milzīgais objekts var tikt izmantots radošiem eksperimentiem
un kā DIY1 instruments mākslinieku rokās, šķiet, ir par maz. Tas ir
jāskata vienotā kontekstā ar tehnoloģijas attīstību un tās sociālajiem
aspektiem.
Marko, tev ir liela pieredze eksperimentos ar radio un satelītu
tehnoloģijām. Tu esi arī pētījis militāro industriju kompleksus. Kā tev
liekas – kādiem nolūkiem Irbenes radioteleskopu varētu izmantot mediju
mākslinieki? Kāds varētu būt šīs antenas izmantošanas radošais
potenciāls?
Šādai iekārtai ir neizmērojams potenciāls taktisko mediju darbībā.
Iespēja darboties ar šādu infrastruktūru ir ārkārtīgi rets gadījums,
mums nākas strādāt ar daudz mazākām satelīta un radio antenām.
Lielākais funkcionējošais paraboliskais šķīvis, ko es līdzīgā kontekstā
esmu izmantojis savā praksē, bija 3,1 m gara antena. Var šķist jocīgi,
ka mēs šeit apspriežam antenu parametrus, taču izmēram ir nozīme. Tas
ir tieši saistīts ar signāla jaudu, un, ja signāls ir pārāk vājš, tad
piepeši kļūst svarīgi, kāds ir antenas izmērs.
Irbenes antena, kas, ja esmu pareizi sapratis, bija viena no padomju
telpas kosmisko sakaru tīkla daļām, ir neaptveramu iespēju lauks. Šīs
iespējas ir jāpēta, un ar to jāstrādā. Tā kā antena ir grozāma, to kopā
ar ģeostacionāru vājākiem signāliem var izmantot polāro satelītu
pētīšanai. Ir, protams, arī vairāki blakus apstākļi, kas būtu jāņem
vērā: Irbenes antena tomēr atrodas samērā tālu uz ziemeļiem; svarīgi
arī, kāds ir antenā ierīkotais tehniskais aprīkojums signālu saņemšanai
un apstrādei. Kas attiecas uz elektromagnētiskā spektra kartografēšanu,
tad gan jāatzīmē, ka Irbenes antena ir pirmais šāda mēroga gadījums
taktisko mediju kultūras praksē, un es domāju, ka mēs šo antenu varētu
izmantot maksimāli, ja izstrādātu pārdomātu kosmisko signālu
uztveršanas un pārraides plānu, kas sekotu mūsu interešu satelītiem to
orbītās.
Cita šīs antenas izmantošanas dimensija, protams, ir astronomiskie
pētījumi. Arī šajā nozarē iespējas ir bezgalīgas, kuras ierobežo
vienīgi pieejamās tehnikas kvalitāte un mazākā mērā arī izmēri. Skaņu
kosmoss, kas tur atklājas, ir bezgalīgs. Domāju, ka tieši tā radoša
izmantošana varētu sniegt nozīmīgākos rezultātus.
Tu jau sen esi radio fans, pat vēl pirms kļuvi par mākslinieku. Kā tas
ietekmējis tavu attieksmi pret globālajām komunikāciju tehnoloģijām?
Kad un kas tevī sāka veicināt pārdomas par to, cik pieejamas vai
nepieejamas, slepenas vai sarežģītas ir vai nav radio un satelītu
tehnoloģijas? Un kā tev šķiet – kādā veidā šie aspekti ir iespaidojuši
attiecības starp cilvēkiem un komunikāciju tehnoloģijām?
Faktiski es esmu radio amatieris, mana izsaukuma signāla numurs šobrīd
ir S57NTS, un es patiesi esmu strādājis ar radio kopš vienpadsmit gadu
vecuma. Esmu pavadījis neskaitāmas naktis īsviļņu frekvenču joslās,
sarunājoties ar cilvēkiem no visas pasaules: rietumiem, austrumiem,
ziemeļiem un dienvidiem. Tas neapšaubāmi veidoja manu pieredzi. Es
mēdzu teikt, ka man ir bijusi saskare ar internetu un visām no tā
izrietošajām dilemmām, vēl pirms internets vispār radās... Tas kaut
kādā mērā mani sagatavoja tam, kas šobrīd notiek manā radošajā darbā.
Radio amatieri dzīvo noslēgtā sociālajā sistēmā, kurā valda noteikta
iekšējā kārtība, nereti pat ļoti ierobežojoša. Tas mani un arī daudzus
no maniem kolēģiem vienmēr mudināja meklēt izeju un lauzt, pārkāpt šos
nerakstītos likumus. Ja jūs iztēlojaties kaut vai tikai neskaitāmos
radio pārraidītājus, kas sastopami gandrīz katra cilvēka mājās, pat tad
ir iemesls runāt par kopējās piedalīšanās un sadarbības iespaidīgo
potenciālu informācijas pārraides procesos. Tas man liek domāt, ka kaut
kas patiešām nav kārtībā, ka neviens šo potenciālu neizmanto, tas guļ
apslēpts miera stāvoklī, parasti gaidot uz kādu negadījumu, sabiedrības
katastrofām vai karu, lai tikai tad aktivizētos. Bet ārpus tādiem
izņēmuma gadījumiem kā katastrofas vai karš, informācijas piegādātāju
un pārraidītāju funkcijas paliek lielāka mēroga varas sistēmu pār-ziņā.
Šajā vidē tāds jautājums kā “pieejamība” vispār netiek pat pieminēts,
jo katram, kas ir iekšā sistēmā, protams, ir pieeja informācijas
pārraides potenciālam. Taču vienīgi tam potenciālam, kuru stingri
kontrolē telekomunikāciju likums. Un tas, iespējams, nekad nemainīsies.
Mēs mēdzam teikt – ja tu dodies iekšā “spektrā” vai “joslā”, tad,
protams, tev ir nepastarpināts kontakts ar to, kas tur notiek. Tu sāc
pamazām atpazīt detaļas, arī ļoti “iekšējas” un apslēptas, tu ievēro
operēšanas plānus un paņēmienus un pamazām sāc izprast, kādā veidā kāds
vai kāda lielāka sistēma izmanto šo spektru. Tas viss ir būtiski vēlāk
– analīzes periodā un arī diskusijās par to, kā šāds spektrs var tikt
izmantots taktisko mediju praksē un kādas tam var būt sekas.
Kad esi sācis darboties tādā vidē, rodas dažāda rakstura jautājumi – no
juridiskiem un ētiskiem līdz tehniskiem. Elektromagnētiskā spektra
notikumu horizonta potenciālu parasti uzskata par pašsaprotamu, tomēr
izpratne par to ir daudz nabadzīgāka, nekā varētu šķist sākumā.
Un radio amatieru vide droši vien mainīsies daudz lēnāk nekā citas
interešu kopienas – kaut vai tāpēc, ka tas nešaubīgi ir pilsonisks
izņēmums pasaulē, kuru kontrolē un pārvalda valdības, starptautiskas
vienošanās un pāri visam – kapitāls. Ja tu darbojies šajā vidē, tev
jābūt drošam, ka izproti šos pamatfaktus. Vieni no komponentiem, kas,
manuprāt, ir vissvarīgākie radio amatieru praksē, ir attīstība un
eksperimentēšana. Viens no galvenajiem punktiem mūsu “statūtos” ir
šāds: “radioamatierim jāveicina un jākopj radio telekomunikāciju māksla
un zinātne”. Es domāju, ka šis teikums satur visus elementus, lai
izskaidrotu to, par ko mēs runājām pirms tam.
Tavos projektos liela nozīme ir veltīta attīstībai, procesu
nepārtrauktībai un ilgstošiem turpinājumiem. Makrolab2 ir
visapjomīgākais projekts šajā ziņā, kurš iecerēts desmit gadu garumā
(1997–2007) un kura dažādās attīstības fāzes tematizē tādas globālas
sistēmas kā telekomunikācijas, meteoroloģija un elektromagnētiskie
lauki, migrācija un navigācija.
Makrolab – izpētes, satelītu un radio signālu skenēšanas laboratorija – pirmoreiz tika uzstādīta dokumenta X Kaselē 1997. gadā.
Jūs toreiz ne tikai nodarbojāties ar ētera skenēšanu, bet arī pētījāt
telekomunikāciju noklausīšanās juridiskos aspektus, kā arī politiskus
un ētiskus jautājumus, saistītus ar slepenību, kodēšanu u.c. Kā
Makrolab pēc tam ir tupinājis risināt šos jautājumus un veikt savu
pētniecisko mi-siju, un kas ar to notiek šobrīd?
Šobrīd Makrolab atrodas savā otrajā izpētes fāzē, un mēs kompleksā
integrējam radio pārraidīšanas/uztveršanas tehnoloģiju un plašāku
sensoru iekārtu enerģiju. Kā jau jautājumā minēts, izpētes pamatjomas
ir trīs globālas, pastāvīgā attīstības dinamikā esošas sistēmas, kas
piedāvā milzīgu izaicinājumu novērošanai, apstrādei, pareģošanai un
modelēšanai gan mākslas, gan zinātnes sfērā.
Documenta X laikā un zināmā mērā arī pēc tam sekojošā periodā Rotnestas
salā Austrālijā Makrolab visvairāk nodarbojās tieši ar
telekomunikācijām, bet, tā kā projekts attīstās un arī cilvēku
līdzdarbība pieaug, mēs sākam darbu arī pie abām nākamām fāzēm. Šogad
mēs īpašu uzmanību veltīsim robežu pārvarēšanas migrācijai visplašākā
nozīmē, jo Makrolab tiks uzstādīts Slovēnijas un Itālijas robežjoslā.
Līdz ar to gan šim nolūkam, gan arī putnu migrācijas kartografēšanai
mēs plānojam uzstādīt divkāršo radaru un saskaņot mūsu darbību ar
Slovēnijas Putnu izpētes biedrību.
Es gribētu, lai Macrolab komplekss kļūtu par piemērotu darba bāzi
profesionāļiem gan no mākslas, gan zinātnes jomas un lai tas
funkcionētu elementāru nosprausto robežu rāmjos un sākotnējās
izolācijas/norobežošanās stratēģijas ietvaros, kas turpina attīstīt
projekta agrīnās idejas. Šī stratēģija balstās uz tēzi, ka neliela
indivīdu grupa, kas darbojas norobežotā laikā/telpā, spēj radīt daudz
evolucionārāku kodu nekā lielākas sociālās sistēmas. Šajā gadījumā
norobežotā telpa un laiks ir Makrolab, bet to, protams, var apstrīdēt,
ja ņem vērā, ka Makrolab ir savienots līdz zināmai robežai un tādēļ
kļūst neiespējami runāt par norobežošanos. Es gan šajā kontekstā ar
norobežošanu domāju psihisku stāvokli, kas būtu apsvēršanas vērts. Arī
sensoriem neapšaubāmi ir jābūt, vienalga, vai tie būtu aktīvi vai
pasīvi, tie savieno procesus ar to interesējošiem objektiem un
subjektiem un šajā ziņā ir absolūti nepieciešami. Tādējādi mēs nonākam
pie secinājuma, ka faktiski norobežota telpa/laiks patiesībā ir ar
apkārtējo telpu ļoti cieši saistīta vide. Makrolab ir desmit gadus ilgs
laika sprīdis. Pēc tam mēs plānojam adaptēt Makrolab struktūru
Antarktīdā, kur tā tiks uzstādīta kā pastāvīga mākslas/zinātnes
stacija, kas turpinās attīstīt iesāktos procesus. Šo divu kultūru
sadarbība patiesībā ir process daudz plašākā nozīmē, nekā tas varētu
likties. Līdzko tu izvirzi pretenzijas uz procesiem, kas nodarbojas ar
nemateriālo pasauļu transformēšanu un pārtulkošanu materiālajā
pieredzē, neizbēgami sākas cīņa par ideloģijas prestižu. Tieši tādā
situācijā mēs patlaban esam nonākuši.
Ja man būtu jāapkopo Makrolab prioritātes laika periodā no 2001. līdz
2003. gadam, es teiktu, ka mēs attīstām Makrolab kā ilgtermiņa
pastāvīgu sensoru un datu apstrādes bāzi, kas varētu ilgstoši
nodrošināt darba un dzīves apstākļus ekstremālās izpētes situācijās.
Un, neapšaubāmi, Makrolab ar visiem tā rezultātiem un blakusprojektiem
arī turpinās būt pastāvīgs postenis taktisko mediju darbībā.
Projektu realizēšanā droši vien liela loma ir bijusi arī komandas
darbam un sadarbībai ar citiem māksliniekiem, programmētājiem, hakeriem
u.c. Ar ko tu esi strādājis kopā, un kas ir Projekt Atol?
Makrolab visādā ziņā ir atvērts projekts, un visu laiku tīklā tiek
publicēti aicinājumi piedalīties. Tā kā projekts īsti neiztur
kapitālisma konkurenci un finansiāli nevar piedāvāt augstākas algas,
tad mēs vēl aizvien meklējam cilvēkus. Bet, tā kā mēs varam izmantot
arī citas stratēģijas, tad projekts tomēr ir tuvāks mākslai un mākslas
zinātnei nekā tehnoloģiju un zinātnes mākslai un izpētei.
Personu saraksts, kas ir strādājušas Makrolab, ir samērā garš un ir
pieejams tīklā. Šobrīd ir aptuveni trīsdesmit cilvēku, kas ir
strādājuši ar projektu, un vēl daudz, daudz vairāk ir to apmeklējuši un
pat uzturējušies tur vairākas dienas.
Kas attiecas uz Projekt Atol, tad tā ir mākslas organizācija, ko es
nodibināju 1992. gadā. Tā vada Makrolab un arī vairākus citus projektus
un iniciatīvas, un tai ir nenoteikts raksturs. Tā kā es to esmu
dibinājis, tad, protams, esmu atbildīgs par visu, kas ar to notiek, bet
tas ir perfekts piemērs dinamiskai un vienlaicīgi slepenai sistēmai ar
visām no tā izrietošām priekšrocībām un iero-bežojumiem. Projekt Atol
galvenais mērķis ir izklāstīts 1993. gada manifestā “Jaunu nosacījumu
meklējot” (In Search of a New Condition), bet lietas, protams, mainās.
Šobrīd Projekt Atol, neskaitot Makrolab, koordinē vēl trīs lielas
iniciatīvas: mēs strādājam ar insulārajām tehnoloģijām, Trashab-01
projektu un projektu PACT (Projekt Atol Communication Technologies),
kura ietvaros meklējam iespējas un risinājumus jaunām tehnoloģijām.
Paralēlā projekta “Lidojumu vadība” (Flight Operation) ietvaros
koordinējam eksperimentālu mākslas un zinātnes darbu mikrogravitātes
jomā, kas tiek attīstīts sadarbībā arī ar starptautisko MIR
(Microgravity Interdisciplinary Research) iniciatīvu. Protams, tas viss
nebūtu iespējams bez daudzu sadarbības partneru un līdzstrādnieku
atbalsta.
Tu daudz darbojies, lai atklātu tehnoloģijas būtību, izgaismotu tās
otru, ikdienas patērētājam nezināmo pusi. Tavās instalācijās, piemēram,
World-information.org izstādē tika projicēts video attēls, kas reālā
laikā pārraidīja Frankfurtes pie Mainas lidostas dispečeriem sūtīto
informāciju. Vai tādējādi tu mēģini palīdzēt arī citiem saskatīt, kas
atrodas aiz “lietotājam draudzīgā grafiskā interfeisa”?
Telekomunikāciju un sakaru tīklu pasaule bieži tiek uzlūkota kā “slēgta
telpa”, kas ir pieejama tikai retajiem. Un tas nav nekas neparasts vai
jauns. Līdzīgas situācijas varam pamanīt mums visapkārt – kaut vai
laikmetīgās mākslas pasaulē vai jo īpaši kapitāla tirgū, kas ir spilgts
piemērs šādai noslēgtai videi, kurai ir visai niecīgs sociālās
evolūcijas potenciāls. Tāpat to var attiecināt arī uz radio amatieru
pasauli, par kuru es jau runāju iepriekš.
Visām šīm sabiedrībām ir savi iesvētīšanas rituāli – vai nu kādi
eksāmeni, vai pieņemšanas procedūras, un tikai pēc tam var piekļūt
“noslēpumiem”. Mans mērķis savukārt ir izmainīt šo sistēmu vismaz tik,
cik es to spēju sava darba ietvaros. Kaut arī vairākos līmeņos ir
ieviesti noteikti juridiski ierobežojumi, tomēr ārkārtīgi svarīgi ir
censties pārkāpt, mainīt un izaicināt tās robežas, kas, raugoties no
sociāliem aspektiem, bieži vien tiek “būvētas” pilnīgi nevietā.
Otrs šī darba aspekts ir elementāra cilvēku izglītošana un pamudināšana
izzināt. Vēl tikai pirms desmit gadiem datori nebija visai plaši
izplatīti, cilvēki no tiem baidījās, likās pārāk izaicinoši tos lietot
ikdienā. Šobrīd situācija pamazām mainās. Sociālisma laikā mums bija
gandrīz neiespējami importēt datorus. Cenas bija neiedomājami augstas,
un mēs nevarējām to atļauties. Jauno datorprogrammētāju un entuziastu
pasaule (es šeit domāju pirmshakeru pe-riodu), protams, bija slēgta
pagrīdes vide, kas bija cieši saistīta arī ar sociālo andergraundu,
sabiedrisko pārmaiņu kustību un demokratizāciju. Bez jauniešiem
nākamie, kas izmantoja datorus, bija profesionāļi no tipogrāfijām un
zinātnes sfērām. Ir ļoti interesanti atzīmēt, ka dažas no pirmajām
kompānijām Slovēnijā, kuras vadīja opozīcija vai vismaz
semiopozicionāras figūras, nodarbojās tieši ar datoru importēšanu un
montēšanu. Tas bija astoņdesmito gadu otrā pusē... Īpašs laika posms,
ko neviens tā īsti nav analizējis. Protams, tagad struktūra ir
mainījusies un šīs kompānijas vairs neeksistē. Tomēr zināšanas par šo
tehnoloģisko līdzekļu izmantošanas potenciālu vēl aizvien ir samērā
niecīgas.
Vēl joprojām ir aktuāli padarīt cilvēkiem saprotamu, ka spektrs ir
materiāls, ka tam piemīt neizmērojama vērtība un – tas būtu jo īpaši
jāuzsver – ka to nevajadzētu nevienam kontrolēt. Bet tas tā nav. Tas
kādam pieder, to kontrolē un pārdod. Mums pietiktu ar to, ja mēs
palūkotos, kādas neiedomājamas cenas telekompānijas ir gatavas maksāt,
lai saņemtu frekvenču joslu izmantošanas licences. Tas ir vistiešākais
pierādījums tam, ka ēters ir materiāla substance.
Daži no maniem projektiem uzrāda un izgaismo šo sakaru tīklu struktūras
trauslumu un dziļo iekšējo loģiku. Tas mani interesē visvairāk.
Jautājumā minētā projektā World-information.org es strādāju ar vācu
lidojumu vadības kontroles dienestu DFS, un ar viņu palīdzību es
instalēju daļu no STANLY (statistika un analīze) sistēmas, kas
paredzēta satiksmes pārvaldīšanai. Projekts sākās Dīsburgā, kur tika
parādīta tikai satiksme virs Rūras apkaimes. Briselē uzmanība tika
koncentrēta uz visu Ziemeļeiropas teritoriju. Izstādes apmeklētāji
varēja redzēt fragmentu no gaisa satiksmes kustības, kuru kontrolēja
menedžeris. Ļoti specifiska aina, ko nodrošināja kopējā displejā
integrēto sensoru kompleksais masīvs. Es to gribētu raksturot kā
“izglītojošu situāciju” un ceru, ka tāda tā arī bija.
Tavs projekts “Insulārās tehnoloģijas” (International Networking System
for Universal Long Distance Advanced Radio)3 paredzēja izveidot brīvi
pieejamu, lēti uzturamu un lietojamu, autonomu un decentralizētu datu
un skaņas radio tālraides tīklu. Pastāsti par šī projekta konceptuālo
pusi! Kādēļ tev šķita svarīgi veidot šādu autonomu komunikāciju tīklu
sistēmu, un kādas varētu būt tās priekšrocības?
Insular ideja ir pavisam vienkārša. Tā dziļi sakņojas sistēmā, kādā
elektromagnētiskais spektrs ir sadalīts un tiek vadīts. Tā loģiskais
pamatojums paredz, ka tu vari pasludināt autonomiju un pilnīgu
neatkarību tikai tad, ja tev ir kontrole pār paša informācijas
pārraidīšanas infrastruktūru. Teorijā par mūsdienu informācijas kara
mākslu informācijas resursi tiek sadalīti konteineros, transportieros,
sensoros, ierakstītājos un procesoros. Šajā struktūrā ir daudz vāju
savienojumu, un, kad neliels taktisks darbs kļūst stratēģisks vai arī
ja cilvēku dzīves kaut kādā veidā kļūst saistītas ar šiem vājajiem
savienojuma punktiem, tad jūs nonākat nepatikšanās. Insular iniciatīva
šai problēmai pieiet vienkārši, cenšoties izveidot neatkarīgu
informācijas resursu sakaru tīklu, kam ir spēcīgi, kodēti savienojuma
punkti, nozagtas frekvences un drīzāk mazs nekā liels ātrums, tāpēc ka
tas izmanto augsto frekvenču (HF) joslu.
Nelielais ātrums liek lietotājiem raidīt un izmantot sistēmu
pamatinformācijas, kā arī īpaši svarīgas informācijas apmaiņai. Tās
tiek izplatītas struktūrā, un jebkurš no mezglpunktiem, ja tas
nepieciešams, var kalpot par centrālo mezglpunktu kopējā sistēmā. Visos
mezglpunktos “glabājas” viena un tā pati informācija, un pēc lietotāja
pieprasījuma tā var tikt izmantota, pārsūtīta vai apmainīta. Šis ir
infrastruktūras projekts, ko ļoti grūti izveidot un uzturēt nevis no
tehniskā aspekta, bet gan no politiskā. Vairākiem jauno mediju
centriem, pie kuriem mēs vērsāmies ar šo projektu, patika “smalkā”
ideja, tomēr tie nesaskatīja projektā neko lietderīgu savam darbam un
tāpēc neieguldīja neko šajā projektā, kaut arī nepieciešamā naudas
summa bija minimāla. Šādu situāciju, manuprāt, veicina fakts, ka jauno
mediju centri galvenokārt ir norūpējušies par satura vai daļēja satura
radīšanu, nevis par sakaru un sadarbības tīklu – kuru vidē paši
darbojas – pamatkritēriju izaicināšanu. Es domāju un ticu, ka tam ir
jāmainās.
Insular iniciatīva, kas par pamatmediju izmanto jonosfērisko apmaiņu,
ir tikai pirmais aklais solis informācijas pārraidīšanas resursu
spektrā pielāgošanas virzienā. Katra mezglpunkta globālā dimensija ir
izšķiroša un ļoti materiāla, nefiltrēta. Un tas ir ārkārtīgi svarīgi.
Pašreizējie sakaru tīkli var tikt ļoti ātri sabojāti un korumpēti,
turpretim pārvietojami, mobili un globāli augstāka mēroga radio sakari
no tā var tikt pasargāti. Protams, uz to var paraudzīties kā uz
“postarmagedona” līdzekli un kā uz postaukstā kara paranojas produktu,
tomēr es domāju, ka jautājums par spēju vadīt infrastruktūru ir aktuāls
un ka mums jāturpina šie zināšanu apmaiņas un autonomijas attīstības
procesi. Tikai tad, ja pratīsim izmantot “instrumentus”, ar kādiem
strādājam, informācijas kritiskas cīņas gadījumā mēs spēsim kontrolēt
informācijas resursus visos iepriekšminētajos līmeņos.
Mums sevišķi tuva ir tava ideja par to, ka neliela cilvēku grupa ar
precīzi definētu mērķi ir daudz efektīvāks sociālās attīstības
virzītājspēks nekā masu kustības. Tu esi arī izveidojis Projekt Atol
(1992) – neatkarīgu organizāciju un platformu eksperimentālai un
radošai darbībai, darbojies mediju laboratorijā Ljudmila, arī tavi
projekti pēdējā laikā visbiežāk tiek iekļauti jauno mediju kultūras
kontekstā. Kādas, pēc tavām domām, ir jauno mediju kultūras
aktualitātes, un kādu tu redzi sociāli dinamiskas telpas attīstību
tīkla medijos?
Mūsu mediju kultūra pēdējo desmit gadu laikā ir ļoti strauji
attīstījusies. No mazas “noslēgtas pasaules” tā nenoliedzami šobrīd ir
kļuvusi par transkulturālu globālu kustību ar pašas ieviestiem
spoguļmehānismiem un struktūrām. Tas skaidri redzams daudzās
“institūcijās”, kuras radījusi šī vide, kā, piemēram, vēstkopās
nettime, xchange, cyber-society un daudzās citās. Austrumeiropā daudzas
no šīm kustībām atbalstīja atvērtās sabiedrības fondi (Open Society
Foundations), bet šobrīd situācija mainās, un daudzām no šīm
organizācijām, ja tās vēlas izdzīvot, ir jāpārstrukturējas. Ir pienācis
laiks izvirzīt prioritātes. Es varu minēt piemēru no savas pieredzes,
piedaloties mediju centra Ljudmila pārstrukturēšanā. Ljudmila ir viens
no vadošajiem neatkarīgas informācijas serveriem un neatkarīgajām
mediju laboratorijām Slovēnijā. No šīs pārstrukturēšanas ir nedaudz
cietis tās saturs, tomēr, no otras puses, ir uzlabojušies darba
apstākļi un iespējas.
1997. gadā kopā ar kolēģiem mēs noorganizējām, manuprāt, pēdējo gadu
laikā vienu no visinteresantākajām konferencēm – Beauty and the East4.
Tas, jāatzīst, patiešām bija pasākums, kura laikā lieliski tika
strādāts pie kvalitatīva satura radīšanas, bet šie laiki Ljudmila nu
jau ir pagātne. Es domāju, ka šīs problēmas katrā vietā ir citādākas un
ka, stingri ņemot, nav iespējams vilkt kādas vispārējas paralēles, ja
nu vienīgi tās, kas skaidri nosprauž robežas starp lielo kapitālu
kustību jauno mediju jomā un neatkarīgu saturu un risinājumu radošām
mazajām laboratorijām.
Tas ir politisks jautājums, kam ir liela nozīme. Tas ir ticis
apspriests tādās ini-ciatīvās kā European Cultural Backbone (ECB)5. Lai
arī cik maznozīmīgas (salīdzinājumā ar globālajām korporācijām) un
neorganizētas ir šādas iniciatīvas kā ECB, tās noteikti ir
nepieciešamas, ja visa jauno mediju kultūra ko-pumā vēlas turpināt
darboties progresīvā virzienā.
Kā jau jūs minējāt, šādas sociālas telpas ir dinamiskas, tikpat
dinamiskas kā sakaru un sadarbības tīkli, ko tās izmanto. Es domāju, ka
izpratne par šo dinamiku, tās atspoguļošana un pielāgošana ir izšķiroši
nozīmīga šīs vides turpmākajā attīstībā un izdzīvošanā. Tomēr
jāatceras, ka tā ir sarežģīta pasaule, nepavisam ne vienkārša, un es
domāju, ka līdz ar turpmāko sociālo nosacījumu radikalizāciju
virspusēja sērfošana vairs nebūs iespējama. Cilvēkiem šajā jomā būs
“jāurbj” dziļāk, jo noslāņošanās nemitīgi mainās un kapitāls neapstājas
savā abstraktajā ātrgaitā ar visām no tā izrietošajām materiālajām
sekām. Iepriekšminētie apstākļi zināmā mērā ir līdzdarbojušies šo
kultūras sakaru un informācijas apmaiņas tīklu veidošanā, un šo faktu
daudzi ignorē. Es domāju, ka ir jāizveido elementāra vārdnīca vai, ja
jūs vēlaties, kaut vai tikai akronīmu6 saraksts, lai mēs beidzot
patiešām sāktu cits ar citu sarunāties pa īstam un apmainīties ar
kritisku informāciju. Personīgās stratēģijas šajā ziņā ir kaut kas
gluži atšķirīgs, bet mērķis gan, es domāju, tas pats.
Rīgā 8. septembrī notiks performance SIGNAL-SEVER!, kuru tu veido kopā
ar Projekt Atol un Raster-Noton un kurā izmantoto sakaru elementu
komplekss ir ticis izmantots Makrolab un World-information.org darbos.
Lūdzu, pastāsti sīkāk, kā iecerēta šīs performances norise!
Performance Signal-Sever! ir darba Solar turpinājums, ko mēs šādā
sastāvā uzstādījām festivālā Ars Electronica 1998. gadā. Tas ir
pasākums zem klajām debesīm, kas sākas līdz ar krēslu un turpinās līdz
rītausmai. Projekta koncepcijas pamatā ir sekošana notikumiem
elektromagnētiskajā spektrā attiecībā pret pārmaiņām ikdienas
infosfērā, kam ir tiešs sakars ar saules aktivitāti. Ideja ir parādīt
šo nematerialitāti kā akustisku un performatīvu pieredzi.
Signal-Sever! mašīna ir sensoru iekārta un datu apstrādes komplekts,
kas saņem radioviļņus, apstrādā un transformē tos, lai tad dažādās
formās sūtītu tos atpakaļ dažādos virzienos. Mēs izmantojam standarta
sistēmas, ko esam izmantojuši arī Makrolab gadījumā un World
Information.org EMM vadības pultī, bet šoreiz mēs izmantosim arī jauno
EMM-1001 komplektu, pie kura izveidošanas es šobrīd strādāju. Tas ir
taktiskā radio komplekts, un Latvijā būs tā oficiālais
“pirmatskaņojums”. Mums noteikti jāpiekrīt Nikolā Teslas7 apgalvojumam,
ka zemes magnetosfēra uzvedas ļoti līdzīgi nelielām metāla sfērām. Un
cerams, ka šim nolūkam mēs varēsim izmantot lielo Ventspils iekārtu.
Projektā līdzdarbosies galvenokārt mūziķi, un es labprāt uzaicinātu arī
vēl citus viesus. Lai šāda mašīna spētu darboties no astoņām līdz
desmit stundām, ir jāiegulda pietiekami daudz cilvēka spēku.
Signal-Sever! apvienos daudzus resursus, ko Projekt Atol un citi ar to
saistītie projekti ir apkopojuši pēdējo deviņu gadu laikā, un cerams,
ka mēs spēsim būt labi “tulki”.
Tomēr mums šeit ir darīšana ar dinamiku un gadījumu, līdz ar to viss kas ir iespējams.
................................................................
makrolab.ljudmila.org
makrolab.ljudmila.org/trust
www.insular.net
www.world-information.org
www.ljudmila.org
www.canon.co.jp/cast/artlab/artlab10/
tcep.ljudmila.org |
| Atgriezties | |
|