Uz vienu lietaina pavasara dienu Rīgā no Berlīnes bija ieradies Daniels
Lībeskinds – pēdējo gadu pasaules arhitektūras avangarda zvaigzne, kas
te nozibsnīja kā meteors, atklājot 12. aprīlī savu darbu (modeļu,
plānu, zīmējumu, videoieraksta) izstādi galerijā “XO” un nolasot
lekciju Arhitektu savienības namā. Ņemot vērā arhitekta pašreizējo
statusu un aizņemtību, pasākums sākotnēji likās pārāk dārgs un šķietami
nevajadzīgs no šauri pragmatiska lokālās mākslas menedžmenta viedokļa.
Tomēr galerijas vadītāja Ilze Žeivate riskēja, mācēja sadabūt sponsorus
(tikai KKF bija nepielūdzams) un, jāsaka, beigu beigās triumfēja, jo
klātesošiem interesentiem un sapratējiem bija skaidrs, ka tas ir
neapstrīdams notikums, kura ārkārtējo raksturu Latvijas masu mediji un
plašāka sabiedrība, neraugoties uz dažām publikācijām dienas presē un
īsu ierakstu “Kūleņa” telepārraidei, diemžēl nespēja adekvāti un
operatīvi novērtēt. Toties stāvgrūdām pārpildītā lekcijas telpā jaunie
arhitekti un “iniciētie” mākslas ļaudis ar neslēptu aizrautību
uzklausīja ārēji neuzkrītošu neliela auguma vīru ar kupliem iesirmiem
matiem un apaļīgu seju, kurš runāja satriecoši dinamiski un
ekspresionistiski spriegi, tai pašā laikā mērķtiecīgi skaidri un
optimistiski, brīžam humoristiski atvieglojot pārmērīgi koncentrēto
stāstījumu. Runa bija, protams, par viņa darbiem, to filozofiju un
realizāciju. Diapozitīvu projekcijas un galerijā vēlāk pētāmie
eksponāti bija Lībeskinda pārsteidzošo sniegumu ilustrācijas. Kas tad
likās īpaši zīmīgs Rīgas viesī un viņa veikumos skatījumā no Rīgas?
Vispirms jau
paradoksālais CV
Tikpat dramatiskiem kontrastiem un pagriezieniem bagāta kā demonstrētā
arhitektūra ir tās autora biogrāfija. 1946. gadā Lodzā dzimušā Daniela
Lībeskinda bērnība paiet pēckara totalitārā režīma Polijā, no kuras
“atkušņa” laikā 1957. gadā viņa vecākiem izdodas emigrēt – sākumā uz
Izraēlu, vēlāk uz ASV. Viņš tiek gatavots mūziķa karjerai un tiešām
kļūst par pianistu un akor-deona virtuozu, kam ļauj koncertēt
Kārnegijholā un kas labi pelna. Tomēr, kā pats apgalvoja, “citu
mākslinieku darbu izpildīšana” viņu neapmierināja; sekoja ass
pagrieziens, sākot no nulles punkta studēt arhitektūru Ņujorkā un pēc
tam Eseksas universitātē Anglijā. Diplomētais būvspeciālists gan
nākamos gados neceļ neko, kļūstot par “papīra” arhitektu, kas ģenerē
idejas un izstāda neskaitāmus projektus neskaitāmās izstādēs, to skaitā
slavenajā pirmajā dekonstruktīvistu pieteikumu parādē Ņujorkā, Modernās
mākslas muzejā 1988. gadā, iegrimst teorijā un vēsturē, pasniedzēja
darbā Krenbrukas akadēmijā, vēlāk privātā arhitektūras un urbānisma
institūtā Milānā, viesprofesora pienākumos dažādās Amerikas un Eiropas
augstskolās un gūst arī šai sfērā panākumus, veidojoties par “vienu no
pazīstamākiem neceļošiem pasaules arhitektiem” (Filips Nobels).
Lībeskinda arhitekta sapņotāja tēlu papildina aizraušanās ar abstraktu
arhitektonisku zīmējumu producēšanu, avangardisku eseju un dzeju
rakstīšanu, koka instalāciju darināšanu 1985. gada Venēcijas biennālei,
aiziešanu filozofiski kulturoloģiskās apcerēs. Uzvara 1989. gada
konkursā par projektu Ebreju muzejam Berlīnē pārvērš Lībeskindu par
arhitektu praktiķi, kas iekārto savu darbnīcu Berlīnē, nākamos gados
nemitīgi uzvar dažādos konkursos, pārliecinot vērtētājus un potenciālos
naudas devējus, un ceļ, pierādot spējas tehnoloģiski precīzi
materializēt savas “neiespējamās” ieceres, daļa no kurām jau pabeigtas
(Ebreju muzejs Berlīnē, 1999; Feliksa Nusbauma muzejmāja Osnabrikā,
1998) un citas tuvākā laikā tiks uzceltas līdz galam (Kara muzejs
Mančestrā, 2001. gada decembris; Viktorijas un Alberta muzeja
paplašinājums Londonā, 2002; Ebreju muzejs Sanfrancisko, 2002; Nordvest
firmas ēka Drēzdenē, 2003; Mākslas muzejs Denverā, 2005, u.c.).
Lībeskinds un dekonstruktīvisms
Veiksmīgais prestižo konkursu uzvarētājs (“Man laimējās,” pieticīgi
atkārto Lībeskinds), kas Rīgā un arī citur tiek nešaubīgi dēvēts par
vienu no dekonstruktīvisma iniciatoriem, pats gan cenšas dažkārt vārdos
norobežoties no šī virziena, kura pieteicēju sākotnējais princips bija
“tīrās formas samaitāšana, pārveidojot arhitektūru par nestabilitātes,
disharmonijas un konflikta līdzekli”1. Dekonstruktīvismu tā apcerētāji
vēsturiskā aspektā saista vispirms ar krievu konstruktīvisma ekscesiem,
bet filozofiskā aspektā – ar pazīstamā franču poststrukturālista Ž.
Deridā idejām par logocentrisko atziņu “dekonstrukciju”,2 un, protams,
var atrast arī citus virziena sagatavotājus, priekšvēstnešus vai tā
analoģijas dažādās kultūras nozarēs. Tas pārstāv arhitektonisko
domāšanu, kas noraida klasisko līdzsvarotas, hierarhiski harmonizētas
kompozīcijas tradīciju. Noraidāmo “tīro formu” var saprast arī kā ar
statikas likumiem vizuāli saskaņotu formveidi, kas tipiska ne tikai
noteiktām agrā vai vēlīnā modernisma parādībām un vispār klasiskas
tradīcijas arhitektūrai, bet lielā mērā piemītoša celtniecības loģikai.
Telpas organizācija, izmantojot, piemēram, parastās vertikālu un
horizontālu balstu un pārsegumu konstrukcijas, ir pašsaprotama visu
laiku un vietu formveides noteiksme. Novirzes no tās gan bija – kā
īpašu stilistisku sistēmu un individuālu gadījumu radītie efekti
(baroks, jūgendstils, ekspresionisms), tomēr celtniecības tehnoloģija
ierobežoja galējības. Mūsdienu konstruktīvās un materiālās iespējas ir
gandrīz vai bezgalīgas, un izdevīgos apstākļos arhitekts var ļauties
kārdinājumam sekot savas no “mūžīgajiem likumiem” beidzot atbrīvotās
iztēles lidojumam, kas vienmēr vairāk bija citu plastisko mākslu kopēju
prerogatīva. Dekonstruktīvistu arhitektu (amerikāņu Pītera Eizenmana,
Frenka Gerija, šveicieša Bernarda Čumi, Londonas irākietes Zahas
Hadidas, nīderlandieša Rema Kolhasa, austrieša Kopa Himelblaua u.c.)
projekti un, galvenais, realizētie darbi demonstrēja daudz radikālākas
novirzes no “tīrās formas”, nekā tas bija iespējams agrāk, un piedāvāja
vienu no mūs-dienu arhitektūras alternatīvām pēdējā desmitgadē. Visu
veidu paradoksālas un satraucošas vizuālās nestabilitātes efektu
radīšana bija arī kā pretmets postmodernistu vai jauno klasicistu
rotaļām ar vēsturisko stilu motīviem, kas 20. gs. 80. gados Rietumos
ātri pārvērtās par komercializētu izdabāšanu patērētājiem.
Dekonstruktīvistu “tīrās formas maitāšana” varēja, vismaz sākumā,
pēdējos kaitināt. Lai gan 20. gs. arhitektūras jomā ir pieradinājis
skatītāju ne tikai pie “kastīšu” vienmuļības, bet arī pie ļoti
ekstraordināriem veidojumiem, tomēr ne katrs “iesvaidītais” pazinējs
spēja akceptēt dekonstruktīvistu izaicinājumus. Lībeskinda gadījumā
īpaši asi tika vērtēts viņa Viktorijas un Alberta muzeja paplašinājums
(“absurds lauzītu un brūkošu kastīšu juceklis”, “slikto arhitektonisko
manieru klasisks piemērs”, “vecās zinību, patiesības, skaistuma,
saprāta un kārtības kultūras noplēšana” u.c.). Lībeskinds maigi
protestē: “..apsūdzēt mani Rietumu civilizācijas graušanā ir nedaudz
(sic! – E.K.) netaisni. Ja jūs domājat dekonstruktīvistu filozofiju,
tad tā stipri atšķiras no arhitektūras. Arhitektūra nozīmē
konstrukciju, lietu darināšanu. Šī ēka sakņojas arhitektūras
tradīcijās..”3 Protams, viņa dekonstruktīvajām konstrukcijām radās arī
aizstāvji, kas dramatiskajās balsošanas reizēs komisijās un padomēs
izšķīra projektu likteni, un acīmredzot viņus pārliecināja ne tikai
formālie ri-sinājumi, bet arī arhitekta argumenti, jo
Lībeskindam viss ir pamatots.
Kā izrādās, šķietami aloģiskie plānu, plakņu, apjomu “jucekļi” ir
dažnedažādi – funkcionāli, konstruktīvi, tehnoloģiski, sociāli,
urbānistiski, kontekstuāli, simboliski, formāli, metaforiski,
vēsturiski, filozofiski, citiem vārdiem, gan materiāli, gan garīgi
nosacīti. Pat tad, kad tiek izmantota nejaušību vai spēles metode, tā
tiek saturiski virzīta. Piemēram, kādreiz pazīstamo Berlīnes ebreju un
vāciešu adrešu savienojums ar līnijām pilsētas kartē veidoja sapītus
trijstūrus un atgādināja deformētu Dāvida zvaigzni; tie kļuva par
Ebreju muzeja logu grafiskā zīmējuma “matricu”. Iespaidīgais
neregulārais muzeja korpusu zigzags radās no divu līniju – taisnas,
fragmentētas un nepārtrauktas līkumotas – dialoga, kas rādot holokausta
radīto tukšumu. Savukārt Mančestras Kara muzeja formas atvasinātas no
priekšstata par sasprāgušu zemeslodes čaulu, kuras lauskas ir
kompozīcijas pamatelementi. Šo Lībeskinda noslieci uz slēptām abstraktu
formu un to savienojumu nozīmēm viens no arhitekta devuma recenzentiem
Filips Nobels saista pat ar savdabīgu, dziļi sakņotu ebrejisku mistiku
un sauc arhitektu vairāk par maģisku reālistu nekā dekonstruktīvistu.4
Katrā ziņā tas palīdz Lībeskindam pārliecinoši veidot projektu
“pozitīvo” simbolisko jēgu, kuru papildina, protams, visi nepieciešamie
būves aprēķini un funkcionālās programmas. Viktorijas un Alberta muzeja
apjomu un plakņu krāvuma pamatā ir spirāle, kas simbolizē mūžīgo
mākslas un vēstures attīstību, tai pašā laikā tas ir sarežģītu
funkcionāli saistītu telpu ansamblis, kurā paredzēti visi nepieciešamie
mūsdienu muzeja dzīves procesi. Skatītājam te radīts “atklājumu
labirints”, kas īstenībā ir eksponātu izstādīšanas “racionāla
diagramma”, bet telpu attiecinājums un skatītāju kustība pa tām, pēc
Lībeskinda domām, “atgādina zvaigžņu spirālveida kustību, arhaiskos
torņus un tempļus un negaidītos spirāļu locījumus modernajā matemātikā,
ģenētikā un konstrukcijās”5. Arī nepārprotamais spirāles kontrasts ar
apkārtējo viktoriānisko historismu, kas tracina kontekstuālas
harmonijas piekritējus, neesot absolūts: jaunais korpuss saturiski
atbilst muzeja dibinātāju radošai, novatoriskai orientācijai, bet ārēji
keramisko flīžu ornaments esot saistīts gan ar tradicionālo zelta
griezuma principu, gan ar veco 19. gs. angļu dekoratora Ouena Džonsa
“ornamenta gramatiku”.6
Dekonstrukcija kā atrakcija?
Šāds jautājums var rasties, jo kā Libeskinda, tā citu dekonstruktīvistu
celtās sabiedriskās ēkas neapšaubāmi piesaista visu aprindu publiku gan
pašām celtnēm, gan to rajonam, gan pilsētai. 1999. gadā atklātā Ebreju
muzejā nav vēl ekspozīcijas, bet ēka jau kļuvusi par vienu no katram
tūristam obligāti skatāmiem objektiem Berlīnē, kur jau nu netrūkst ne
muzeju, ne supermodernas arhitektūras. Sensacionālais Viktorijas un
Alberta muzeja korpuss, kā tic projekta aizstāvji, ne tikai atrisinās
muzeja iekšējās attīstības pro-blēmas, bet arī piesaistīs vāji
apmeklētajam iestādījumam interesentus, kļūstot par “trīsdimensionālu
reklāmu”, vēl vairāk – tas būs “Londonas brīnums ar pasaules slavu”.7
Kontrasts ar veco apbūvi te var tikai līdzēt, un beigu beigās, kā
rakstīja Angļu mantojuma institūcijas aizbildņi, kas bija sajūsmināti
par projektu, šodienas celtnes ir rītdienas mantojums.8 Fantastiski
sirreālais Frenka Gerija uzceltais Gugenheima muzejs Bilbao bija
plānots, lai ar tūrisma strauju pieaugumu uzlabotu rūpnieciski
grimstošas pilsētas ekonomiku,9 un, kā liekas, tas ir visnotaļ
izdevies. Varbūt Rīgai arī vajadzētu vienu (varbūt divas?) pasaules
apbrīnotu celtni, lai beidzot notiktu Latvijas lēciens ekonomiski
attīstīto valstu lokā? Katrā ziņā vernisāžas brīžu sarunā Lībeskinds
piekrita uzskatam, ka “tik lielai pilsētai ir nepieciešams moderns
laikmetīgās mākslas muzejs”, un ieteica labāko taktiku starptautiska
konkursa organizācijai. Līdz tam vēl gan tālu, jo pat Lībeskinda kolēģa
Gunāra Birkerta Nacionālās bibliotēkas projekts gaida realizāciju, bet
pats par sevi jautājums par ekstravaganto dekonstruktīvisma celtņu
atkarību no apzinātiem vai neapzinātiem spēcīgas atrakcijas meklējumiem
paliek. Cik tālu tās ir no Dž. Stīla nošķirtās “populistiskās
arhitektūras”10?
Dekonstrukcija kā ekspresija
Katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi. Kas attiecas uz Lībeskinda
realizācijām un projektiem, tad viņa radikālās novirzes no “tīrās
formas” neapšaubāmi rada saasinātu dramatisku izteiksmību, kas
emocionāli pamato dekonstrukcijas un atceļ banāla populisma iespēju.
Asi lūstošas un dažādos virzienos ejošas plaknes, šķautnes, līnijas
neatkarīgi no konkrētā uzdevuma, simboliskā vēstījuma un iespējamām
asociācijām stāsta par konfliktu pilnu realitāti gan pagātnē, gan
mūsdienās. Tā ir būtiska tēma, un kāpēc gan lai par to nerunātu
arhitekts? Ebreju muzejā tā ir interpretēta, sasniedzot patētisku
kāpinājumu un pārvēršot celtni par pašpietiekamu mākslas darbu, kuram
pat nav vairs īsti vajadzīga muzejiska ekspozīcija, jo iepriekšminētais
“tukšums” ir daiļrunīgāks par vecām fotogrāfijām un anotācijām. Citur
tas ir tikai atgādinājums par dzīves drāmu, kas neļauj patērētājam
bezatbildīgi aizmirsties Rietumu muzeju funkcionāli lieliski
nodrošinātajā un komfortablajā pasaulītē. Beigu beigās – arhitektūrā ir
iespējamas dažādas koncepcijas. Kāpēc lai blakus harmoniskām “tīrās
formas” celtnēm, klasiskām reminiscencēm, tehnoloģiskiem brīnumiem un
uz pavisam utilitāras celtniecības fona nerastos satraucoši veidojumi?
Pēc Rīgas lekcijas atbildot uz jautājumu, vai viņš nav cēlis arī
“normālas” celtnes, Lībeskinds paskaidroja, ka nav “normālas”
arhitektūras, ja tā ir māksla, nevis konvencionāla celtniecība. Un viņu
ir grūti apstrīdēt.
1 Peel L., Powell P., Garrett A. An Introduction to 20-th Century Architecture. – London, 1998.– P.106.
2 Steele J. Architecture Today. – London, 1997.– Pp. 202–203.
3 Riding A. An Ultramodern Design, Old-Fashioned Outrage // The New York Times. – 1996. – 3 July.
4 Nobel Ph. The Mystic of Lindenstrasse // Metropolis.– 1999.– Jan.
5 Libeskind D. radix-matrix: Architecture and Writings. – Mūnich; New York,1997. – P. 82.
6 Libeskind D.The Space of Encounter. – New York, 2000. – P. 157.
7 Moore R. Why the V&A must have its spiral // Evening Standard.– 2001.– 8. Jan.
8 As approved by those reactionary old fuddy-duddies at English Heritage // The Guardian. – 1997. – 22 May.
9 Rosenblatt A. Building Type Basics for Museums. – New York, 2001.– P.124.
10 Turpat. |