Kam piederīgs Gidons Krēmers? Augstajai mākslai, Latvijai, vieglajiem
žanriem, dvēseles svētkiem, Fellīni artistiem vai Ēģiptes piramīdu
mūžības pilnībai.
Es nezinu.
Man šķiet, es viņu pazīstu tik labi, tik labi. Kā pilsētu, kurā dzīvoju. Kā pilsētu, kurā viņš nedzīvo, bet ir.
Diez vai Gidons labi pazīst Čaka dzeju. Viņš taču 20 gadus vispār pat bija piemirsis (bet nekad aizmirsis!), kā runā latviski.
Bet viņš izjūt Čaka Rīgu. Rokpeļņa Rīgu. Viņš ir Rīgas iedzimtais, un
varu derēt, ka viņš dzīvo ar Čaka sakramentālo atzīšanās frāzi sirdī:
“Es esmu tavs no kājām līdz pat skaustam...”
Vienmēr, nokāpjot no trapa lidostā Rīgā, mani apreibina neatkārtojamā
dzimtās zemes, dzimtās Rīgas smarža, rakstīja Krēmers savas grāmatas
latviešu izdevuma pēcvārdā. Šī smarža, ko esmu uzsūcis līdz ar pirmo
elpas vilcienu, kā arī tas, kas vēlāk un līdz pat šim laikam asociējas
ar piederību pie latviešu valodas (pie tās va-lodas, ar kuru, lai arī
pasīvā veidā, ir piepildīta mana apziņa), – šīs divas stīdziņas mani,
klejotāju, pastāvīgi vieno ar bērnību, ar dzimteni.
Atzīšanās mīlestībā Rīgai. Ne vienmēr tā ir viegla, sentimentāla
pastaiga. Ausekļa ielas nams tagad pieder šikākajam Rīgas rajonam. Bet
1947. gadā, kad tur mūziķu ģimenē piedzima un vēlāk izauga mazais
vijolnieks, kurš ar jokainu ausaini galvā daudzas ziemas šķērsoja
Strēlnieku dārzu, lai tiktu Dārziņa skolā uz stundām, šis nams glabāja
arī tumšu vārtrūmi, izeju uz sētu ar itāliski izžautu veļu un dažu
skarbu skatu, kas uz ilgiem laikiem iespiedās atmiņā: kāda sieviete
šajā pagalmā izlēca pa logu. Tumsa, asinis uz bruģa, aukstās Baltijas
jūras tuvums – arī tas, arī tas sastopams atmiņu Rīgā līdzās lietus
ūdens smaržai un līgo dziesmām. Ak, pārlasiet vēlreiz vāciski rakstīto
Gidona Krēmera pirmo biogrāfisko grāmatu Kindheitssplittern. Latviskais
izdevums – “Bērnības lauskas” – ir nabadzīgākos vākos, bet krāšņāk
ilustrēts. Jo tālaika bildes taču ir tikai mūsu arhīvos: ar māti
Latvijas simfoniskā orķestra vijolnieci Mariannu Krēmeri obligātajā 1.
maija demonstrācijā, ar vectēvu, kādreiz slaveno zviedru vijoļvirtuozu
Karlu Brikneru, Dārziņskolas klasē zem Staļina bildes, ar tēvu, kuram
kādreiz Rīgā bija savs džezītis Markus Kremer band.
Es nekad neesmu lasījusi tik godīgu bērnības atmiņu grāmatu iz
Latvijas. Tik nežēlīgi godīgu. Varbūt tāpēc, ka mūsu literatūras
tradīcijā pie bērnības atmiņu rakstīšanas visbiežāk ķērušies vīri
sirmām galvām un aprakstītie puikiņi iznākuši tādi labiņi, visu
saprotoši un piedodoši baltgalvīši, kam visa pasaule dara pāri. Gidons
savas bērnības lauskas sāka likt kopā pašā dzīves briedumā, tieši tad,
kad snaudošās mīlestības pret Rīgu asni sāka drupināt raibās dzīves
pasaulē pārklāto bruģi. Tie bija spēcīgi, vēl neko neaizmirsuši asni,
pilni bērnības paštaisnības sulas. Ja ticam, ka māksliniekā saglabājas
bērns, tad viņā saglabājas arī šī paštaisnības sula, kas pamazām vēršas
pašvērtībā. Jautājums, vai tā norūgst un kļūst par augstākās kvalitātes
vīnu. Vai dabū šo lielo, augsto raudzi.
Ja jau sāku runāt līdzībās par vīna dārziem vai krūkām, tad man
gribētos vēl piebilst, ka Gidons Krēmers vienmēr ir pilns līdz malām un
pat vēl vairāk pilns. Ar jaunu ideju, ar jaunu mīlestību, ar jaunu
mūziku, ar jaunu izjūtu pilns.
Kādreiz bērnībā man tēvs rādīja piemēru vienkāršai fizikālai parādībai
– virsmas spraigumam. Pilnā, līdz pašām malām pilnā glāzē viņš lēni
ielaida zelta ķēdīti. Virsma izliecās, un ne piliens nenotecēja. Tikpat
apbrīnojamas man šķiet Gidona uztveres spējas, kas nemitīgi
transformējas paša darba spējās. Šķiet, vairāk strādāt nav iespējams,
vairāk cilvēks vienkārši nevar izturēt, vairāk nav kur. Un tad izrādās
– vēl ir šī spraiguma rezerve. Tāda ir tikai pilnum pilnam traukam. Tā
nāk no pilnestības vērtības.
Reiz arī man izdevās vienu zelta ķēdi tur iemānīt. Lūk, kā.
Ir 1993. gada novembris. Septiņdesmit piektais novembris, kopš 1918.
gada, kad bijusī Krievijas guberņa iegūst savu valstiskumu, un tikai
otrais novembris, ko nu jau bijusī padomju republika atkal brīvi svin
kā savus valsts svētkus. Tieši Maskavā šiem svētkiem īpaša nozīme –
savā ziņā manifestācijas nozīme. Bet ej nu manifestē kaut ko šajā tuvu
pie desmit miljonu lielajā megapolē, kur vai ik dienas notiek kas
pasaules pulsu satricinošs. Latvija šai manifestācijai izvēlējās
mūziku. Rīgas kamermūziķi spēlēs Plakidi un Vasku, bet koncerta “nagla”
būs pasaulslavenā rīdzinieka Gidona Krēmera uzstāšanās otrajā daļā ar
Latvijas jauniešu orķestri.
Pati koncerta ieceres realizācija būtu atsevišķa stāsta vērta: pa
pasauli joņojošo komētu Gidonu Krēmeru izdodas saķert ar faksu Tokijā.
Tam seko vienošanās ar viņa toreizējo menedžeri R. Paulsenu Minhenē,
liekot lietā visu personisko šarmu izdodas pārliecināt sirmo kungu, ka
Latvijas valsts nevar atļauties zvaigznes parasto honorāru – labi, ja
desmit reižu mazāku. Pēc Gidona lūguma Paulsena kungs piekrīt, taču
Krēmers pats savukārt nepiekrīt spēlēt skaistajā, bet mazākajā
Rahmaņimova zālē. Lielā Čaikovska konservatorijas zāle kā viena no
prestižākajām pasaules koncertzālēm ir aizņemta gadu uz priekšu, tieši
tai novembra vakarā kādam austriešu diriģentam jānāk klajā ar
jaundibinātu orķestri, bez tam vēl mēģinājumu laiks ir Krievijas valsts
simfoniskajam orķestrim. Tomēr ne velti Krievija tiek saukta par
brīnumainu zemi – tur var notikt neiespējamais. Un notiek šis Latvijas
neatkarības jubilejas koncerts.
Skaisti kā pasakā, vai ne? Jā, reizēm tik skaisti un skumji kā
Andersena pasakā. Nu, tajā par Ziemsvētku eglīti. Vai Nāriņu. No rīta
aizbraucu uz viesnīcu “Metropole” vest mākslinieku uz mēģinājumu, un
vēstniecības mašīnā iekāpj, nē, drīzāk ieveļas skumjš vīrs ar vijoli.
“Ko jūs ar mani darāt! Tā bija mana vienīgā brīvā diena četru mēnešu
laikā! Es to biju apsolījis savai meitai Likai.” Braucam, un
sirdsapziņa manī tik neapklusināma gruzd, bet arī zināms prieka un
lepnuma kokteilis par šo dāvanu. Un, kad vijole bija ārā no futrāļa,
kas glabā pašas svarīgākās relikvijas – notis, mazās meitiņas Žiži
foto, steidzamus faksus, aviobiļetes uz rītdienas lidojumu uz Atēnāmun
parītdienas uz Romu –, kad vijole ir izlobīta un brīva un Gidons ir
vaigu vaigā ar jaunajiem latviešu mūziķiem, piedzima brīnums. Ne jau
tikai tas, ka uzgavilēja izlutinātā, prasīgā, ļoti daudz ko
pieredzējusī Maskavas elitārā publika. Viņam – pirmā lieluma zvaigznei
– tas ir parasti. Bet man šķiet, ka tieši tajā koncertā sākās ilgais
ceļš mājup un kaut kur zemapziņā piedzima jaunā, lielā, skaistā,
pilnīgi utopiskā ideja par baltiešu jauniešu orķestri. Par savu
orķestri.
Un nu jau piekto gadu pasaulē strādā unikāls kolektīvs – triju Baltijas
valstu kamerorķestris KREMERata BALTICA, kuru tā mākslinieciskais
vadītājs un diriģents un solists un iedvesmotājs Gidons Krēmers stādīja
priekšā dzimtajā Rīgā savā 50. dzimšanas dienā. No pabikliem putnēniem
ir izveidojušies un turpina pilnveidoties pasaules atzinību pelnījuši
mākslinieki. Vijolnieks Sandis Šteinbergs, kuram Krēmers tagad
uzticējis spēlēt vienu savu “vijolīti”, čelliste Marta Sudraba, altiste
Ula Žebriūnaite, klavesīnists “karstais igaunis” Reinuts Teps – katrs
ir personība, katram ir balsstiesības, katrs pieder pie ģimenes. Gidona
Krēmera lielās ģimenes, bez kuras viņš vairs nedzīvo, nesvin svētkus,
nepavada atvaļinājumus. Te es dzirdu draudzīgu skaļu smieklu kori aiz
muguras. Atvaļinājumus? Kas tie tādi? Ak viņš ir noīrējis viesnīcas
visiem Jūrmalā? Ak kopā ar ģimenēm varot braukt? Jauki! Nu jā, bet
viens mēģinājums dienā tomēr būšot. Nu viens taču. Nevis divi kā
parasti, kad visi pēc vakariņām iekrīt stāvus gultā, lai rīt no rīta
atkal deviņos trīsdesmit būtu uz strīpas. Jā, tas būs atvaļinājums.
Gidonam nav dzīves ārpus dzīves. Un muzicēšanā viņš var to izteikt.
Dzīvi, nevis kādas pārpasaulīgas mākslas matērijas. Varbūt arī tas
saveda viņu kopā tieši ar Pētera Vaska mūziku.
Elitārajā festivālā Salzburger Fetstspielen, kur spoži mirdz pasaules
slavenāko orķestru un diriģentu vārdi, P. Vaska vijoļkoncerta “Tālā
gaisma” pirmatskaņojumu koncerta publika uzņēma ar ovācijām, komponistu
izsauca uz skatuves vēl un vēl. Mūzikas festivāla 77 gadu pastāvēšanas
vēsturē tā bija pirmā reize, kad tika atskaņots latviešu komponista
skaņdarbs. Salzburger Nachrichten kritiķis Harbs teic, ka P. Vasks esot
rakstījis monumentālā dimensijā. “P. Vasks mūzikā runā par spēku un
skaistumu, kas paceļas virs kakofoniska haosa – ārpus programmatiskas
mūzikas konkrētības, bet ar taustāmām krāsām”, bet G. Krēmera radītā
KREMERata BALTICA spēle slavēta par izpildījumu, “kas tieši uzrunā
dvēseli”. Savukārt E. Naredijs Reiners P. Vaska mūziku salīdzinājis ar
“F. Šūberta pasaulīgajām sāpēm”, viņš uzskata, ka pirmatskaņojums ir
liels notikums festivālā, “tas atklāj Krēmera spēles jūtīgumu un
intensitāti”.
“Notika mūzikai nepieciešamais brīnums – skaņas pacēlās virs zemes un
lidoja,” saka pats komponists. “Gidons ne tikai spēlēja manas notis,
bet daudz ielika no sevis. Viņš radīja, un viņa lasījums man daudz
atklāja! Viņā iekšā ir dinamīts. Viņš neatkārtojas.
Izlasīju G. Krēmera grāmatu “Bērnības lauskas” un saņēmu piedāvājumu
rakstīt koncertu. “Tālā gaisma” ir atskats uz bērnību. Nostalģisks, ar
traģisku pieskaņu. Latvisks. “Tālā gaisma” varbūt ir bērnība un arī
mirdzums, kas nāk miljardiem gadu no tālām zvaigznēm. Ar Gidonu
mācījāmies vienā skolā, bet pa īstam satikušies esam tikai tagad
mūzikā.”
Krēmers spēlē šo skaņdarbu vēl un vēl, atklādams pasaulei savu
sentimentu pret bērnības zemi. Krēmers, kura diskogrāfija aizņem
lappusēm garu sarakstu, kurš ir izspēlējis vai visu pasaules
vijoļmūzikas klasiku un kamerrepertuāru, tagad ieraksta disku pēc diska
ar savu orķestri. Tur ir Pētera Vaska autordisks. Astora Pjacollas
diski. Vivaldi un Pjacollas “Gadalaiki”, mi-nimālistu disks Silentio un
vēl daudzi citi jau gaida izdošanas brīdi. Maza zīmīte ar tik baltisko
vilnīti rotā šo disku vāciņus. Baltijas orķestra KREMERata BALTICA
vilnītis. Es esmu tavs... Gidons saka Rīgai. Kad viņš to saka
savam orķestrim, tas ir abpusēji.
|