1987. gadā kāda neliela Londonas ierakstu kompānija ķērās pie nule kā
klajā laisto afrikāņu etniskās mūzikas ierakstu izplatīšanas.
Izrādījās, ka šīs plates neietilpst nevienā no mūzikas veikalu plauktos
esošajām kategorijām. Tā nebija ne popmūzika, ne džezs, ne klasiskā
mūzika. Tā nebija arī folklora tradicionālajā izpratnē, drīzāk gan
brīva un mūsdienīga improvizācija par šo tēmu. Kompānijas vadība nolēma
paplašināt mūzikas žanru arsenālu, nosaucot jauno par pasaules mūziku
(world music). Sākumā mūzikas sabiedrība pret šo terminu izturējās
visai noraidoši, jo tā pārāk plašās interpretācijas iespējas galu galā
padarīja to bezjēdzīgu. Tomēr ar laiku vārdu salikums “pasaules mūzika”
iedzīvojās gan mūzikas biznesā, gan teorijā, līdz kļuva par neatņemamu
mūzikas industrijas sastāvdaļu. Lai precīzāk apzīmētu šo virzienu,
bieži tiek lietoti arī tādi termini kā etnomūzika, folkmūzika,
mūsdie-nu tautas mūzika un citi.
Šodien pasaule piedzīvo īstu pasaules mūzikas bumu. Dažādu tautu
tradicionālie mūzikas instrumenti, savdabīgie dziedāšanas un ritma
paņēmieni un – galvenais – pasaules mūzikas neizsmeļamie krājumi un
daudzveidība ne vien patīk klausītājiem, bet arī ietekmē muzikālās
kultūras attīstību kopumā. Spilgts apliecinājums tam ir pasaules
mūzikas, džeza un eksperimentālās mūzikas mijietekmes. Vairāki slaveni
mūziķi jau ilgus gadus nodarbojas ar dažādu tautu mūzikas apzināšanu un
ierakstiem, atgādinot džungļu pētniekus, kas ik dienas atklāj ko jaunu
par pasaules evolūciju un kultūrām (Pīters Gabriels un viņa ie-rakstu
kompānija Real World, Pols Saimons, Deivids Birns, Rijs Koders un
citi). Tiek organizēti koncerti un ierakstu sesijas, kurās rokmūziķi
vai džezmeņi muzicē kopā ar dažādu tautību pasaules mūzikas korifejiem.
Iemesls lielajām simpātijām, ko iekarojusi pasaules mūzika, ir tās
rašanās priekšnoteikumi: ciešā saikne ar attiecīgā reģiona dabu, tautas
tradīcijām un sadzīvi. Aiz pasaules mūzikas nestāv diženu komponistu un
mūzu vārdi, jo tās senākie aizmetņi meklējami dzīvē.
Augusta nogalē, kad Rīgā notiks Eiropas kultūras mēnesis, ieskatu
pasaules mūzikā sniegs Eiropas skaņu simpozijs. Mūsu pilsētā pirmo
reizi vienlaikus ieradīsies tik daudzkrāsaina un interesanta mūziķu
kompānija, lai iepazīstinātu ar aktuālo pasaules mūzikas attīstībā
Eiropā: flamenko un Balkānu čigānu mūziku, jaunākajām tendencēm Eiropas
ziemeļu folkmūzikā, mūziku, ko radījusi Āfrikas, Centrālamerikas,
Āzijas tautu un kultūru klātbūtne Eiropā.
Nuevo Flamenco
Pirms pāris gadiem saņēmu pastkarti no māsas, kura ar autostopiem bija
devusies uz Spāniju. Viņa rakstīja no Seviļas: “Šovakar klausījāmies
flamenko. Bija vērts kulties cauri visai Eiropai, lai dzirdētu vienu
vienīgu tā spāņa kliedzienu.”
Vērtējumu par Spānijas mūzikas un kultūras fenomenu flamenko ir tikpat
daudz, cik vērtētāju. Vieniem tā ir skatuves māksla – balets ar
zibenīgu kastaņešu plaukšķināšanu un papēžu sišanu vai obligātais
“ķeksītis” Spānijas brauciena laikā. Citiem tā ir viena no
virtuozākajām ģitārspēles izpausmēm. Vēl citiem – unikāla, īpatnēja
dziedāšanas maniere. Daudziem – viss minētais kopā, jo mūsdienās
flamenko ir pārtapis par dejas, dziesmas un instrumentālās mūzikas
trīsvienību.
Par Spānijas šībrīža lepnuma, ejošākās komerciālās un eksportpreces
flamenko izcelsmi ne viss ir zināms un līdz galam pierādīts. Tā
pirmsākumus saista ar 15. gadsimtu, kad Spānijas dienvidu zemēs
izveidojās pirmās čigānu apmetnes. Čigānu līdzatnesto mūziku ar laiku
spēcīgi ietekmēja arābu, musulmaņu, ebreju un citu tautu kultūra. No
senākās, tīrākās un skarbākās formas – dziedāšanas bez pavadījuma,
sitot ritmu ar plaukstām vai darbarīkiem, – flamenko pamazām veidojās
par ļoti daudzveidīgu un stilistiski bagātu mākslu. Salīdzinoši nesen
par tās sastāvdaļu kļuva ģitāra un deja.
Pagājušā gadsimta nogalē flamenko skāra būtiskas pārmaiņas. Tas
saistīts ar leģendārā dziedātāja Kamarona de la Islas (Camaron de la
Isla) vārdu, kurš uzstājās kopā ar izcilo un daudzpusīgo ģitāristu Pako
de Lusiju (Paco de Lucia). Īsajā mūžā Kamarons sagatavoja augsni
jaunajam flamenko (nuevo flamenco), kas uzturēja tradīciju un tajā pašā
laikā bija atvērts džeza, salsas, blūza un tautas (t.sk. indiešu)
mūzikas ietekmēm. Pateicoties jaunajai flamenko izpildītāju paaudzei,
tas atguva pozīcijas Spānijā un kļuva ļoti populārs visā pasaulē.
Dienvidfrancijas grupa Gypsy Kings ar savām “popsīgajām” stilizācijām
pie nebūt ne viegli uztveramā flamenko pieradināja rietumeiropiešu
ausis.
Spānijā flamenko klātbūtne jaušama it visur. Iztēlojieties maija
pēcpusdienu Andalūzijā. Pa šaurajām, kalnainajām Granādas ieliņām,
skaļi taurēdamas un brīdinādamas iespējamos pretimbraucējus, traucas
mašīnas. Karstais, smagais gaiss vibrē flamenko skaņās, kas plūst no
automobiļu un namu logiem. Tie veras vaļā cits pēc cita, jo tikko kā
beigusies siesta1.
Atceros vēl kādu pašas piedzīvotu epizodi, kad sapratu, cik skarba un
nesaudzīga ir flamenko māksla un cik talantīgiem jābūt tā
izpildītājiem. Gada karstākais mēnesis jūlijs Madridē. Ir nakts vidus,
un ļaudis ieelpo gaisu, kas atdzisis līdz 30 grādiem. Mazā krodziņā pie
Svētās Annas laukuma noskrandis un acīmredzami mežonīgs čigāns dzied
flamenko. Ap simbolisko skatuvīti pulcējas bars jaunu spāņu. Zēniem nav
vairāk par 16–17 gadiem. Balti krekli, melni spīdīgi mati un skatieni.
Viņi izkliedz Vale2 ikreiz, kad dziedātājs ietur pauzi, un ir gatavi
izraut dunčus, ja kaut pa gabalu “saodīs” haltūru.
Rīgas publikai Eiropas skaņu simpozijā dziedās Migels Poveda (Miguel
Poveda) – 27 gadus vecs barselonietis, kurš ir atzīts par vienu no
spējīgākajiem un radošākajiem jaunās paaudzes flamenko izpildītājiem.
Ziemeļu jaunais vilnis
Liekas, ka skandināvu un somu tautas mūzika ir nemainīga, stabila un
pārtikušajā sabiedrībā nedaudz piemirsta vērtība, kas tik viegli
nepakļaujas austrumu vai dienvidu vējiem. Tomēr pēdējos gados
ziemeļnieku mūzikas dzīvē ir noticis īsts jaunrades sprādziens – daudz
jauniešu atgriežas pie tradicionālās mūzikas, reizē nodrošinot tās
dzīvotspēju un pārveidojot to sev vēlamā un saprotamā veidā. Mūziķi ir
devuši tautas mūzikai jaunu dvēseli un raksturu, nebaidoties no
visdažādāko žanru un tautu mūzikas ietekmēm. Tādēļ skandināvu un somu
tautas mūzika šodien tiek uzskatīta par vienu no dzīvākajām,
mainīgākajām un interesantākajām Eiropā.
Jaunā somu folka kustība veidojās pagājušā gadsimta 80. gados, kad
Sibēliusa akadēmijā tika atvērta Tautas mūzikas nodaļa. Jau pirms tam
plašu popularitāti iemantoja vairākas “nepareizās”, eksperimentējošās
folkgrupas, piemēram Piirpauke, kas somu tautas mūziku miksēja ar
afrikāņu, arābu, latīņu, andalūziešu un citām skaņām.
Jauno vilni Eiropas skaņu simpozijā pārstāvēs somu jauniešu kvartets
Gjallarhorn, kas izpilda Somijas zviedru tautas mūzikā dzimušu pasaules
mūziku. Tikai 90.gadu vidū dibinātā grupa jau ir paspējusi iemantot
atzinību un pozitīvas kritiķu atsauksmes: “tas ir jauns pasaules
mūzikas tēls” (Folk Roots, 1998), “šī ir jaunā somu-zviedru folkmūzikas
seja” (The Advertiser, Austrālija, 1999).
Gjallarhorn trumpis ir Dženijas Vilhelmsas (Jenny Wilhelms) balss.
Skatījos Gjallarhorn koncertu pagājušajā vasarā Norvēģijā kārtējo
Baltijas un Ziemeļvalstu dziesmusvētku laikā. Dzirdēt tik spēcīgu un
vienkāršu viena cilvēka balsi pēc tūkstošgalvainā kora dziedājumiem
bija patiess baudījums.
Otra grupas pazīstamības zīme ir viduslaiku balāžu, seno zviedru un
islandiešu rūnu dziedājumu instrumentālais aranžējums, lietojot tautas
mūzikas instrumentus no dažādām pasaules malām. Līdzās vienam no
Ziemeļeiropas tautas mūzikas balstiem – vijolei mūziķi spēlē
Austrālijas aborigēnu instrumentu didžeridū, afrikāņu, kubiešu, indiešu
un Vidusāzijas sitamos instrumentus. Gjallarhorn mūzikā atspoguļojas
grupas dalībnieku pārliecība, ka senākajās mūzikas kultūrās visā
pasaulē būtībā ir daudz vairāk kopīgā nekā atšķirīgā un ka tā nav kļūda
“aizņemties” citu tautu instrumentus, spēlēšanas vai dziedāšanas
paņēmienus, kas patiesībā it visur pilda ļoti līdzīgas funkcijas.
Balkānu pulss
Eiropas kartē čigāni apdzīvo iespaidīgu teritoriju: vislielākā skaitā
Eiropas dienvidu un austrumu zemes, Balkānus, Krieviju, tādēļ būtu
neauglīgi strīdēties par čigānu pienesumu Eiropas kultūrā un mūzikā.
Mūzika čigānu dzīvē ir iesakņojusies tikpat dziļi kā ceļošana. It
īpaši, ja tā dod iespēju nopelnīt. Un šī senā tauta ir gana gudra un
pieredzējusi, lai savu paaudzēs mantoto talantu un apbrīnojamo
muzikalitāti nešķiestu veltīgi.
Droši vien tieši Balkānos mūzikas monopols pieder čigāniem, īpaši
runājot par muzicēšanu izklaides iestādēs un svinībās, uz kurām parasti
tiek aicināti veseli čigānu orķestri. Balkānu čigāni ir gatavi spēlēt
par godu bērna pie-dzimšanai vai precībām, kareivju banketos,
reliģiskos svētkos, bēru un sa-dedzināšanas procesijās. Čigānu orķestri
spēlē arī pilsētas ielās un kafejnīcās, kurās sastopamie ļaudis pārstāv
visdažādākās reģionā mītošās etniskās ko-pienas. Mūziķi ir pietiekami
pieredzējuši, lai zinātu, kad ko drīkst spēlēt, un pietiekami virtuozi,
lai repertuārā iekļautu turku, maķedoniešu, čigānu, indiešu, serbu
tradicionāloun oriģinālmūziku.
Čigānu pūtēju orķestru kustības aizsākumi sakrīt ar turku kareivju
klātbūtni Balkānos. Viena no armijas sastāvdaļām bija militārie mūzikas
ansambļi, kas pēc janičāru sakāves 19. gadsimtā sadalījās mazākās
vienībās, sāka ceļot apkārtun piedāvāt savus pakalpojumus vietējiem
iedzīvotājiem.
Mūsdienās visi orķestra dalībnieki ir cēlušies no vienas dzimtas vai
ciema, atgādinot lielās, noslēgtās čigānu kopienas, kurās no ārpuses
tiek ielaisti tikai izredzētie. Tā tas ir arī Kočani orķestrī no
Maķedonijas. Pūtēju orķestra vadītājs Nāts Veljovs (Naat Veliov) ir
dzimis turciski runājošu čigānu ģimenē un tāpat kā viņa tēvs un
vectēvs, spēlē trompeti. Kočani orķestris lieto ļoti plašu instrumentu
klāstu un spēlē iespējami daudzveidīgu repertuāru: tradicionālo
maķedoniešu mūziku, turku dejas, serbu un čigānu tautas mūziku, arī
savus aranžējumus, sauktus “turku pops” vai “Kočani tehno”.
Par Kočani orķestra popularitāti ārpus Maķedonijas parūpējās serbu
režisors Emirs Kusturica, uzaicinādams ansambli piedalīties filmā
“Čigānu laiks”. Starp citu, Kusturicas filmās ļoti patiesi un precīzi
ir atspoguļota Balkānu čigānu ansambļu ikdiena. Tajās vienmēr spēlē
vietējie mūziķi, kuri arī kameras priekšā ir tikpat atraisīti, kolorīti
un vienkārši kā dzīvē.
Kočani orķestra koncerti Eiropas skaņu simpozijā var pārvērsties vēl
nebijušā piedzīvojumā, jo ir dzirdēti nostāsti, ka šie muzikanti
nelabprāt beidz savu uzstāšanos pirms raibā un skaļā gājienā nav
apmetuši pāris loku pa pilsētu un pārliecinājušies, ka viņi tajā ir
sadzirdēti.
Atliek vien cerēt, ka maķedonieši šo rituālu izspēlēs arī Rīgā, ar savu
trompešu un tubu skaņām aizraujot ne tikai Balkānu kultūras un
Kusturicas filmu cienītājus, bet ikvienu, kuru iedvesmo pašas dzīves un
tās daudzveidības radīta mūzika.
1 Diendusa Spānijā dienas karstākajā laikā.
2 Labi, viss kārtībā (spāņu val.). |