Nav nemaz tik viegli nokļūt no Berlīnes Rīgā. Pirmo reizi es šurp
atbraucu ar krievu kravas kuģi no Trāvemindes. Tās 48 stundas, ko
pavadīju ceļā, atceros kā sava mūža visgarlaicīgāko, bet ražīgāko
laiku. Uz kuģa nebija ko darīt, ja neskaita videoekrānu bārā, kur
demonstrēja – ļoti jau piemēroti – krievu valodā dublētu “Titāniku”. Es
ieslēdzos kajītē un nodevos rakstniecībai.
Atceļš bija ne mazāk sarežģīts. 5.30 no rīta, briesmīgu paģiru mocīta,
iekāpu vilcienā, nezinot, ka vilciena sastāvā nav restorānvagona un
tātad nav arī nekādu iespēju dabūt kaut ko ēdamu vai dzeramu. Kad pēc
14 stundām ierados Varšavā, biju tā izslāpusi kā vēl nekad mūžā.
Protams, var arī lidot, kaut aviobiļete uz Rīgu ir dārgāka nekā,
piemēram, uz Ņujorku. Vēl ir autobuss, ja jūs spējat paciest muguras
sāpes un bezmiegu.
Tad kādēļ gan uztraukties? Ir tik daudz vietu, kur no Berlīnes var
nokļūt, patērējot daudz mazāk pūļu. Pat ja jums, tāpat kā man, ceļojuma
motivācija ir opera.
Latvijas Nacionālajai operai (LNO) piemīt vilinājums, kuram es nespēju
pretoties un kura dēļ katru gadu, kopš mana pirmā ceļojuma 1998. gadā
esmu mērojusi ceļu uz Rīgu.
Iemesli manai rīcībai ir vairāk nekā acīmredzami. Pirmkārt jau pati
Operas ēka, kas neapšaubāmi ir viena no skaistākajām Eiropā ar tās
jaukajiem dekorējumiem un viesmīlīgo mājīgumu. Orķestris ar tā sulīgo,
skaidro skanējumu un acīmredzamu pilnības potenciālu. Tik garas gaišas
naktis, skaidrs, dzestrs gaiss, tik daudz labu restorānu. Perifērijām
ir sava burvība.
Bet patiesībā ne jau tas mani fascinē. Esmu ķerta pēc LNO tās
donkihotiskās apņēmības, nenormālās vēlmes riskēt, lai sajustu mākslas
utopiju, kuras dēļ ir vērts censties.
Ja tā labi padomā, tad nevienu Rīgā redzētu operas izrādi nevaru
nosaukt par pilnībā veiksmīgu. Vokālais izpildījums parasti ir
viduvējs, dažkārt – izcils; diriģents parasti ir labs, dažkārt –
ģeniāli apgarots; vizuālais noformējums parasti ir spēcīgs, dažkārt –
fantastiski skaists. Bet visbiežāk tas viss neturas kopā dramaturģiski,
traucē pašmērķīgi mākslinieciskais risks, kas raksturīgs jaunu režisoru
darbā. Nupat es izsakos kā operas kritiķe, kurai maksā par to, lai tā
paustu savu neapmierinātību ar izrādēm. Un man, protams, nebūtu jāmēro
garais ceļš uz Rīgu, lai noskatītos sliktu operu. Esmu redzējusi daudz
vairāk nāvējoši garlaicīgu operas izrāžu, nekā visu ļaužu apēstās Bento
pusdienas kopā ņemot, taču Rīgā lieliski ir tas, ka, pat ja izrāde
“neturas kopā”, tā tomēr nekad nav garlaicīga.
Sesto gadu esot pie Latvijas Nacionālās operas kuģa stūres tās
intendants Andrejs Žagars ir spējis piešķirt īpašu kvalitātes
zīmogu operas ēkai un tās veiktajam darbam. Nolēmis reizi par visām
reizēm atbrīvoties no “kožu saēsto” un novazāto Austrumeiropas operu
ie- studējumu tradīcijām, Žagars nolīga darbā cilvēkus, par kuriem
droši var pateikt vienu – viņi nekad nepiedāvās skatītājiem
konservatīvus (lasi: garlaicīgus) iestudējumus. Žagara vīzijā operas
pasaule ir aizraujoša, mūsdienīga, krāšņa un intelektuāli piesātināta.
Ja vien viņš spētu paskaidrot, kā tas izdarāms, viņš būtu
vispieprasītākā persona kontinentā. Esmu dzirdējusi, ka viņš ir
pastāvīgi neapmierināts ar sava opernama uzvedumiem. Tam ir savs
iemesls – spoži iecerētās idejas uz skatuves bieži vien kļūst par
neveiksmīgiem eksperimentiem. Un tomēr tas liecina par skaidri
nospraustu mērķi – radīt jauna veida operu, labāku, tēlaināku,
jautrāku, saistošāku, vitālāku nekā tā, kuru esam raduši redzēt līdz
šim. Jo vairāk riska, jo lielākas iespējas zaudēt; tomēr man kā
skatītājai daudz interesantāk ir vērot žilbinošu neveiksmi nekā pēc
visiem kanoniem veiksmīgi, taču garlaicīgi uzvestu izrādi. Ja tikai
puse no Eiropas opernamiem atļautos būt tik atraktīvi, mums, operu
kritiķiem, nenāktos tik daudz laika pavadīt, bezcerīgi garlaikojoties.
Rīgas nošķirtību uzskatāmi atspoguļo opernama darbība. Kurš gan vēl
atļautos “Salomē” starpbrīdi? Bieži vien LNO rīkojas neordināri tikai
tāpēc, ka te neviens nezina, ka nekur citur tā nedara. Tieši tā ir
viena no opernama lielākajām priekšrocībām – spēja būt brīvam no
stindzinošiem priekšrakstiem. Vai nu jums tas šķiet pieņemami vai ne,
bet Rīgas operā izrādes nelīdzinās nevienai no citos opernamos
redzētajām. Protams, ir jau arī apzināti izņēmumi – izrādes, kas
veidotas sadarbībā ar ārzemju partneriem, – tomēr tās nav spējušas
mazināt LNO oriģinalitāti.
Tieši šī iemesla dēļ es atkal un atkal mēroju ceļu uz Rīgu – šīs mazās
valsts mazo galvaspilsētu, kuras pavisam nelielais opernams, ignorējot
realitāti, cer reiz dot savu – nopietnu – ieguldījumu vienā no
lielākajām mūsu laika mākslām – operas mākslā. Arī es ceru būt klāt
brīdī, kad tas notiks. |