Site-specific. Latvijas teātris Margarita Zieda, Neatkarīgā Rīta Avīze, īpaši “Studijai” |
|
"IZSLĀPUŠIE PUTNI"
H.Lediņš izrādē "IZSLĀPUŠIE PUTNI"
J. Griškoveca "PILSĒTA"
I. Jurjānes skices I.Ābeles lugai "TUMŠIE BRIEŽI"
|
| Latvijas Jaunā teātra institūta veidotais starptautiskais festivāls
Homo Novus 2001, kas notiks no 14. līdz 23. septembrim Rīgā Eiropas
kultūras mēneša ietvaros, šķiet, nolēmis reizi par visām reizēm uzlauzt
“kasti”, problematizējot faktoru, kurš joprojām noturīgi dzīvo Latvijas
skatītāja un – ko tur slēpt – arī pašu teātra radītāju apziņā, proti:
praksē konsekventi realizēto pārliecību, ka teātrim jānotiek tur, kur
tas Latvijā “vēsturiski” vienmēr noticis – teātra ēkā. Tiesa, vārds
“vēsturiski” šajā gadījumā ir neveiksmīgi izvēlēts, jo, ja paraugāmies
vēsturiski uz latviešu teātri, tad ieraugām, ka pirmā izrāde latviešu
valodā (vismaz tā, par kuru saglabājušās dokumentāras liecības) nebūt
nav notikusi uz konvencionālas teātra skatuves, bet gan lauku šķūnī –
pagājušā gadsimta nogalē tur tika spēlēti Šillera “Laupītāji”.
2001. gadā, vedot teātri ārā no ēkas, provocējot to uz dialogu ar vidi
– lidostu, komunālo dzīvokli, Statoil benzīntanku, Daugavgrīvas
cietoksni Bolderājā, muzeju, – ar vietām, kas var tikt interpretētas kā
universālas zīmes un vienlaikus ir arī lokālās jēgas piesātinātas, Homo
Novus nolūks jau laikam būs diezgan vienkāršs – sākt aktivizēt
citas komunikācijas iespējas blakus “ziloņkaula torņos” notiekošajām
sarunām (galu galā
site-
specific projektiem pasaules teātra praksē ir vismaz 30 gadu gara
vēsture), pētīt teātra integrācijas iespējamos veidus, perspektīvas
jaunajā, mainītajā realitātē.
“Izslāpušie putni”. Māra Ķimele
Arī režisore Māra Ķimele, māksliniece, kurai akcijas un hepeningi jau
20. gs. 60. gadu sākumā ir bijuši neatņemama dzīves sastāvdaļa, šodien
runā par profesionālās mākslas telpas vientulību, mazapdzīvotību, par
ārkārtīgi niecīgo mākslas interesentu skaitu. Viņasprāt, tieši šeit
meklējams galvenais iemesls tam, kāpēc teātris sliecas pamest ēkas un
meklēt skatītāju pilnīgi citās teritorijās.
Protams, šodien runa nav par 60. gadu mākslas prakses aktualizēšanu,
dzīves stila reanimēšanu. “Tas viss tiešām ir jau bijis, arī Latvijā –
mums notika lielās fotografēšanās akcijas uz jumtiem vai jūras krastā.
Tolaik tas likās ļoti svaigi, kad tika ienesta gulta jūrā un krastā
novietotas klavieres.
Mēs ārkārtīgi veiksmīgi teatralizējām savu sadzīvi. Gājām uz Vecrīgas
bēniņiem – turklāt no rīta, nevis vakaros – un lasījām Raini, lai cik
tas neticami liktos, jo mēs taču bijām moderni jaunieši. Mums
bija vīns, un mēs skaļi lasījām Raiņa moderno dzeju, Čaku, kas tolaik
vēl bija aizliegts. Lavījāmies Doma baznīcā garām uzraugiem, lai
nokļūtu uz balkoniņa, kur ieeja tolaik nez kāpēc bija aizliegta, un
baudījām ērģeļkoncertus, guļot uz soliņiem.” Mārai Ķimelei pieder pirmā
jauno laiku neskatuves izrāde Latvijā – 1975. gada aprīlī tandēmā
ar Ilmāru Blumbergu Valmieras Sīmaņa baznīcā izveidotā Žana Anuija
“Mēdeja”, kas vēlāk tiek spēlēta arī jūras krastā naktī pie dzīva uguns
mēnessgaismā.
Jautāta par principiālo atšķirību starp 60. gadu darbiem un tiem, kas
tiek veidoti tagad, režisore min legalitāti, kura nomainījusi agrākās
pagrīdes akcijas, un autentismu, kas mazinās, dalībniekiem
profesionalizējoties un samērojot savu darbu ar Eiropas projektu
standartiem. Māra Ķimele labprāt iekļauj savās izrādēs un arī projektā
“Izslāpušie putni” neprofesionālus izpildītājus (lidostas “bomžu” lomās
– multimediālists Hardijs Lediņš un režisors Viktors Jansons),
novērtējot viņu darba plusus, proti, neizrēķinātību, produkta
neizskaitļotību līdz galam, kas savukārt ļauj veidot atvērtu struktūru
izrādes, kurās ir paredzēta vieta nejaušībai, neieprogrammētām
reakcijām, spontānām norisēm. Režisoresprāt, tieši šis atvērto
iespēju piedāvājums ir viena no vides projektu būtiskākajām
kvalitātēm.
Māras Ķimeles darbi vienmēr rodas no telpas. Projektā “Izslāpušie
putni” tā ir pompozais padomju aerodroms – Spilves lidosta, telpa, kas
mazliet ironiski sasaucas ar jaunā vācu dramaturga divdesmitgadnieka
Kristo Šagora lugas “Izslāpušie putni” vidi – kādu modernu lidostu kaut
kur Eiropā. Spilves lidosta šobrīd piedāvā mirušas komunikācijas
modeli, nefunkcionējošu tranzītpunktu, piešķirot papildu komentāru
Māras Ķimeles un Pētera Ķimeļa multimediālajam projektam, kura tēma –
publiskais un intīmais – pēc režisores pārliecības savienojas formulā
“Viss ir viens”. “Man tā ir ļoti pārsteidzoša atziņa, ka galu galā ir
pilnīgi vienalga – vai tu savu intīmo dzīvi ļoti slēp vai arī tieši
otrādi – tā notiek ļoti publiski un tualetē, galarezultātā nav
atšķirības.”
Savukārt režisore pati šī laikmeta komentāram izvēlas neitrālu telpu
lidostas iekšpusē – projektā svarīgs ir vienīgi telpas publiskums (bez
konfrontācijas ar Staļina laika māksliniecisko domāšanu) un tās
totālais indiferentums.
“Pilsēta”. Alvis Hermanis
Arī Alvja Hermaņa projekts “Pilsēta” signalizē par latviešu teātra
vēlmi integrēties mākslas neinstitucionalizētās teritorijās – šī izrāde
notiek kādā Rīgas komunālajā dzīvoklī. “Pilsētas” pirmajā versijā
dokumentalitāte pat bija divkārša – izrāde tika spēlēta galvenās lomas
atveidotāja aktiera Anda Stroda mājās, viņa istabā. Tik hiperreālas
publiskā un personīgā konfrontācijas otrajā “Pilsētas” variantā vairs
nav, jo ir mainījušies fakti – aktieris izrādē, kas tiek spēlēta Avotu
ielas dzīvoklī, nav vairs šīs istabas reālais īrnieks, arī bijušais
komunaļņiks – agrāko četru ģimeņu “elles ķēķis” – šobrīd ir viena
īpašnieka dzīves telpa, kuras teritorijas daļā uz laiku ir “iekāpis
teātris”. Un tieši par to jau arī piedāvā vielu pārdomām projekts
“Pilsēta” – par vietu, kur teātris liek savu kāju, sperot nākamo soli.
Konceptuāls ir izrādē saglabātais teātra rāmis – ar klasisko telpas
dalījumu, sarkanā priekškara izmantojumu, trīs zvaniem pirms izrādes
sākuma un atgādinājumu izslēgt mobilos telefonus. Un tieši šajā līmenī
izrādes gaitā atklājas arī projekta paradoksalitāte – neraugoties uz šo
ne tikvien kā nenojaukto, bet pat trīskārši pasvītroto robežu,
hiperreālais un hipermākslīgais izrādes teritorijā pārklājas pilnīgi,
simtprocentīgi savietojas, kā vienīgo simulācijas zīmi uzrādot pašu
iezīmēto robežu.
Šobrīd Alvis Hermanis kopā ar Berlīnē dzīvojošo vācu dramaturģi Karolu
Dīru katrs savā pilsētā strādā pie nākamā projekta – “Kaspars Hauzers”,
ko iecerēts parādīt nākamā gada
pavasarī kādā Rīgas Zooloģiskā dārza mājiņā.
“Tumšie brieži”. Viesturs Kairišs
Arī režisors Viesturs Kairišs runā par jaunām teritorijām, jauniem
spēles nosacījumiem – “gribas iešļūkt kaut kādā jaunā telpā, pavērt
to”. Kairišu nodarbina teātra metafiziskā daba, sakrālās zonas,
iracionālie impulsi, neizskaidrojamās norises, esības noslēpumi. Bet
arī matemātika – šī fundamentālā ieprogrammētība, arhetipu
pārceļošana, lietu atkārtošanās.
Mokoši mēģinot pielāgot savu “Tumšo briežu” projektu Homo Novus
konceptam, režisors Viesturs Kairišs un māksliniece Ieva Jurjāne tomēr
izšķīrušies telpas radītāja funkcijas atstāt sev, jo tā telpa, kāda
vajadzīga viņiem, ārpus cilvēka, “dabā” nav īsti atrodama.
Viņu projektā runa ir par zemapziņu. Tā ir telpa, kurā risinās Ingas
Ābeles sacerētā drāma, darba procesā pārdēvēta (mēģināta pārvērst) par
komēdiju. Jurjāne un Kairišs veido melno telpu – samta sienu
arhitektūru, kurā tēli parādās un nozūd atpakaļ melnumā. Tātad
nevis tukšā telpa, bet melnā telpa – pilnīgs tukšums.
Šeit, iespējams, nepieciešams precizējums – Viesturs Kairišs nav
psihoanalītiskā virziena pārstāvis latviešu teātra mākslā. Lai gan
tieši psihes džungļi ir tie, kuros visbiežāk laužas iekšā viņa teātris.
Ernesto Sabato “Tunelis”, Mirčas Eliades “Jaunava Kristīna”, “Čūska”,
Fjodora Dostojevska “Idiots” ir Kairiša spilgtākās psihes (gr. psychē –
elpa; dzīve; dvēsele) studijas, bet tām nav analītisku nolūku. Kairiša
teātris negrib šifrēt, skaidrot noslēpumus, bet mēģināt tajos iet
iekšā. Teātris kā racionāla, intelekta būvēta apraksta sistēma tiek
noraidīta, vietā liekot intuitīvismu, darbu “pēc atklāsmes principa”
(tā savu darba metodi raksturo Kairišs pats).
“Līdzīgu ideju mēs gribam realizēt Dostojevska
“Mizerabļu” projektā – parādīt to pašu notikumu, it kā to pašu
“Idiotu”, ko joprojām spēlējam Jaunajā Rīgas teātrī, tikai citā gaismā.
Kad Rogožins ir nomušījis Nastasju Fiļipovnu, kņazs Miškins nonāk
“traķenē”, un tur viņš vēlreiz pārskata notikušo. Bet, tā kā Miškins ir
“traķenē”, tad viņš redz citus akcentus.
Ir kaut kāds notikums, kas visu parāda citā gaismā. Tur jau sākas tās īstās teritorijas, kurās vajadzētu strādāt.”
Šajos psihes aktivizētajos spēles noteikumos darbu sāk arī mākslinieks
Ilmārs Blumbergs, turpinot “Tumšo briežu” projektā risināt jau Mocarta
“Burvju flautas” iestudējumā (Kairiša un Blumberga kopdarbs Latvijas
Nacionālajā operā 2000./2001. gada sezonā) aizsākto “gaļas tēmu”.
Spēles noteikumi ir spēcīgi mainījuši akcentus arī dramaturģiskajā
materiālā – jaunajā, pārstrādātajā “Tumšo briežu” versijā ir
parādījusies ļoti īpatnēja folkloristiska dimensija, Ingas Ābeles
skarbi jocīgais reālisms kļuvis maģisks, stindzinoši fantastisks, kurā
dzīvnieki, tumšie brieži, izzīmējas kā pavadzīmes – tranzītķermeņi
virzienā uz nākamajiem realitātes slāņiem.
Tieši “Tumšo briežu” projekts nopietni rezonē ar festivāla atklāšanas vakarā notiekošo
rituālu – mistēriju Daugavgrīvas cietoksnī, latviešu un lietuviešu
kopdarbu “Spēlēju, dancoju”, kas veidots pēc tāda paša nosaukuma Raiņa
lugas. Latviešu dzejnieka darbā tieši tas jau arī notiek – lielo
robežlīniju šķērsošana.
Un robežlīniju šķērsošana, kā jau raksta sākumā minējām, ir viens no
lielajiem iemesliem, kāpēc starptautiskais teātra festivāls Homo Novus
šogad rudenī Latvijā vispār notiek.
|
| Atgriezties | |
|