Jāzeps Grosvalds (1891–1920), kuru viņa multivalodnieciskā ģimene un
draugi pēc eiropeiskās aristokrātijas paraugiem rotaļīgi, bet
konsekventi sauca par Džo, Latvijas mākslas vēsturē iegāja ne tikai kā
lokālās glezniecības tradīcijas modernizētājs, bet arī un varbūt
vispirms kā “nacionālā eposa ierosinātājs”, “nacionālā stila ideologs”
(B. Vipers, 30. gadi), Pirmā pasaules kara latviešu bēgļu un strēlnieku
tēmas kano-nizētājs, padomju laikā – “buržuāzisko nacionālpolitiķu
kalps” (A. Lapiņš, 50. gadi), pašreiz – neapstrīdams nacionālās
kultūras klasiķis. Īpašs Jāzepa “nacionālisma” akcents bija viņa brāļa
Oļģerda Grosvalda apgalvojums par Džo patriarhālo vēlmi di-bināt
mākslinieku koloniju laukos, lai gleznotu darbus, kuros “izskanētu
latviešu zemnieka īpatnējais dzīves un darba ritms”.
Šai interpretācijas tendencei, ja reducējam dažādu politisko
konjunktūru radītos pārspīlējumus un atmetam “kalpošanu” nacionālai
buržuāzijai, varētu gandrīz vai piekrist – jo vairāk tāpēc, ka paša
Grosvalda izteikumos un darbos tai var atrast pietiekami daudz
apstiprinājumu. Draugiem gleznotājiem, kuriem pats sākumā bija
mēģinājis “iepotēt drusku no “jaunās skolas” (t.i., Parīzes modernisma
– E.K.) meklējošā un konstruktīvā gara”1, viņš vēlāk iesaka “celt augšā
lielo latviešu mākslas gaismas pili”, mēģināt izteikt “savu skaistumu”,
brīdina no aklas sekošanas kubismam u.tml.2. Pārdzīvojis rafinēta
estētisma un intelektuāla modernisma uzplūdus, šis Parīzes dendijs ar
aizkustinājuma asarām lasa tautasdziesmas un, būdams modernā tango
mīļotājs, priecājas par brašo tautu dēlu un meitu dejas mākslu
sarīkojumā, uzskatot, ka te iznāktu “brīnišķīga kompozīcija priekš
lielas freskas ar bagātām krāsām un bagātām kustībām”3. Līdzjūtība pret
bēgļiem bija sākotnējs impulss Grosvalda kompozīcijām, kas padarīja
viņu slavenu latviešu sabiedrībā un visvairāk pārliecināja par
nepieciešamo “latviešu tēmu”, kura ne mazāk dramatiskā veidā bija
turpināma strēlnieku ierakumos un zemnīcās. Tas viss ir saprotams, ne
tikai ņemot vērā estētiskās gaumes mainīgos līkločus, kas vienmēr
pārsteidz mākslas vēsturē, bet arī atceroties taisnīguma gribā balstīto
angažētību, kura pārņēma ilgstoši apspiesto tautu aktīvākos slāņus
laikmetā, kad bruka lielās daudznacionālās impērijas Eiropā.
Rīgā – kā visā Eiropā
Grosvalda paradokss Latvijas mākslas vēsturē atklājās tai apstāklī, ka
“nacionālā eposa” iniciators bija neapšaubāmi arī tās lielākais
eiropietis, urbānistiskas kultūras “produkts”, turklāt tāds, kurā
unikālā vēsturiskā brīdī krustojās Rietumi un Austrumi, pagātne un
nākotne, aristokrātiskās tradīcijas un 20. gs. demokrātisms,
izsmalcinātība un robusts konstruktīvs spēks. Te daudz ko nozīmēja
specifiskais Rīgas kā kultūrvides fenomens, kura nepieciešama
sastāvdaļa 20. gs. sākumā bija šis apdāvinātais zīmētājs un gleznotājs,
rotaļīgais pleibojs, poliglots, strēlnieks un ceļotājs Džo – Jāzeps
Grosvalds. Pavisam neseno latviešu zemnieku pēctecis auga ģimenē, kas
pēc sociālā statusa piederēja augstākām rīdzinieku aprindām, kuru
dzīves stilu lielā mērā noteica kultivētas vācu pilsonības un vecās
muižniecības tikumi un manieres. Rīgas Latviešu biedrības priekšnieka,
nacionālās kustības politiskā līdera dēls, kas tēva mājās bija
pastāvīgā saskarsmē ar latviešu literatūras, mūzikas un mākslas
centrālajām figūrām (Rūdolfu Blaumani, Annu Brigaderi, Jāzepu Vītolu,
Jani Rozentālu), pašsaprotami zināja vācu valodu un no bērnu dienām
iegrima plašajā vācu literatūras, mūzikas un plastisko mākslu pasaulē,
kurā varēja rast daudz ko, bet vispirms īpaši garīgi tuvus autorus
(Ernstu Hofmani, Rihardu Vāgneru, Simplicissimus grafiķus). Franču
valoda kā 19. gs. izglītoto ļaužu eiropeiskās kultūras liecinājums bija
jāzina tāpat. Onorē de Balzaka, Stendāla, Stefana Malarmē domas un tēli
kļuva par tiešu pašau-dzināšanas līdzekli tādā pašā mērā kā krievu
dzejnieku un rakstnieku (Aleksandra Puškina, Mihaila Ļermontova,
Dmitrija Merežkovska) aizraujošo sacerējumu personāžs, kuru vizuālās
paralēles veidoja Mir iskusstva meistari, bet muzikālās – Pēteris
Čaikovskis un Aleksandrs Glazunovs. Rusifikācijai pakļautajā ģimnāzijā
literārā krievu valoda bija jāapgūst perfekti tāpat kā vecās
humanitārās eiropeiskās kultūras filoloģiskie pamati – seno grieķu un
latīņu valoda. Ar laiku angliskotās iesaukas nesējs pilnīgi iegāja arī
angļu valodas stihijā ceļojumu laikā uz Londonu un karadienestā angļu
ekspedīcijas korpusā, bet sākums bija jau Rīgā, apgūstot pirmās angļu
frāzes, – jo vairāk tāpēc, ka Oskars Vailds vai Obrijs Bīrdslijs likās
īstie skolotāji dzīves un zīmēšanas mākslā.
Eiropā kā Eiropā
Izglītotais jauneklis, pēc ģimnāzijas absolvēšanas nokļuvis Rietumos,
pēc ļoti neilga adaptācijas posma jutās kā mājās, jo bija jau
sagatavots neskaitāmu iespaidu un impulsu uztverei gandrīz vai visās
Eiropas valstīs un centros. Minhenē viņš apmeklēja ungāra Šimona
Holloši studiju, Parīzē – brīvajās “akadēmijās” saskārās ar spāni
Ermenhildo Angladu, holandieti Kēsu van Dongenu, frančiem Šarlu Gerēnu,
Žanu Mecenžē un Anrī Lefokonjē. Tālaika pasaules mākslas metropolē viņš
apgrozījās internacionālajā franču, vācu, skandināvu, krievu, angļu,
latviešu mākslinieku un mākslas mīļotāju pasaulē, Pēterburgas francūzis
Mišels Sevjē, Parīzes katalonietis Fransisko Gosē, itālis Ernesto de
Fiori un zviedrs Nilss Dardels bija viņa tuvākie draugi. Ziemas sezonas
Parīzē, ceļojumi uz Venēciju, Briseli, Londonu, Holandes pilsētām,
Šveici, Dienvidfranciju, Spāniju, Prāgu un daudzajām Vācijas pilsētām,
pa brīžam aizšaujot cauri Rīgai uz iemīļoto Sanktpēterburgu, bija
nepārtraukta iespaidu uzsūkšana, atpazīstot un iepazīstot daudzveidīgās
Eiropas kultūras pieminekļus un aktualitātes visdažādākajās tās sfērās,
kuru diapazonu iezīmēja, piemēram, Ticiāns un Pols Sezans, Rembrants un
fovisti, El Greko un kubisms,seno romiešu celtnes un Versaļa, Toledo
katedrāles un Pēterburgas klasicisms, Anatols Franss un Filipo
Marineti, Klods Debisī un Igors Stravinskis, franču klasiskā traģēdija
un krievu balets. Džo bija spējīgs nepiespiesti savienot elitārās
mākslas baudījumus ar tālaika popkultūras iepriecinājumiem – kabarē,
mūzikholu priekšnesumiem Parīzē un Londonā. Johannesa Brāmsa un
Čaikovska die-vinātājs arvien vairāk aizrāvās ar regtaimiem, veco
grāmatu, mēbeļu un gleznu apjūsmotājs labprāt gāja uz kinematogrāfu un
kā pazinējs vērtēja tālaika automobiļu dizainu. Šāds gaumes plašums var
likties pavirša eklektisma simptoms, bet tā tas nebija. Šķietami
vieglprātīgais dzīves mākslinieks, kas kā taurenis lidinājās no viena
kultūras zieda uz citu, nekad neaizrāvās ar kādu galējību, ja to kā
piesardzīgs zemnieks nebija iekšēji pieņēmis un pārbaudījis savā
individuālas estētikas noteiktā praksē. Grosvalda plašums bija
principiāla atvērtība, kas ar naivu gudrību tika postulēta jau
ģimnāzijas pēdējos gados Rīgā, kur tā daudzējādā ziņā bija atbilde uz
šeit neizbēgamā multikulturālisma izaicinājumu. Vēl jāpiebilst, ka
plašās kultūras bagāžas īpašnieka sapnis bija izrauties no šī
kontinenta uz eksotiskiem Austrumiem, bet arī tā bija eiropieša
tradicionāla romantiska vēlme, kas Grosvalda gadījumā beidzot
realizējās 1918. gada karagājienā uz Vidējiem Austrumiem, kur viņš
pieredzēja gan šaušalīgu šo reģionu postu, gan vecās Austrumu sadzīves
un arhitektūras brīnumus, kuros bija iespējams saskatīt “tūkstoš un
vienas nakts” pasaku atskaņas.
Rīga kā atgriešanās vieta
Eiropietis Džo vienmēr atgriezās Rīgā kā mājvietā, kuras burvību un
specifiku arvien vairāk apzinājās. 1916. gada martā, atbraucis te, lai
stātos armijas rindās, viņš dienasgrāmatā rezumēja: “Šodien staigāju pa
Rīgu un šoreiz pilnīgi skaidri pazīstu īpatnējo elementu un saprotu
skaistumu.”4 Tā bija pieredzējuša ceļotāja atziņa, bet arī agrāk, kad
viņš tikai sapņoja par tālēm un vēlējās izrauties no apnicīgā “zelta
krātiņa”, Rīga viņam bija īpašu estētisku vērtību vieta. Pilsētas
centra bulvāru rajonā varēja rast visai poētiski koloristiskus
iespaidus (“..gājām pastaigāties pa Aleksandra bulvāri. Mīksts
septembra vakars un sarkanās elektriskās lampas. Melnās, ēnainās alejas
un skaļi gaismas pleķi... Augustā ūdens kanālā bija brūns kā bronza,
dūņas zaļas kā patina.”5). Bet arī Maskavas priekšpilsēta valdzināja ar
savu demokrātisko daudzveidību un krāsainību (“.. pa starpām augsti
pakalni, aiz kuriem redz slejamies vecas sarkanas jumtgales, tad atkal
skati tālumā ar kaut ko līdzīgu austrumnieciskai sinagogai aizmugurē.
Pa starpu neizsakāmi jocīgas pussagruvušas mājiņas visskaistākās
krāsās, cukurkūkas zilais vai appelējis zaļais, pat izteiksmīgi
kvēlojošs lillā!”6). Pilsētas celtniecības buma laikā – ap 1913. gadu –
kādā nepublicēta raksta fragmentā Grosvalds apjūsmo “jauno Rīgu”
gandrīz vai futūristiska urbānisma garā, apcerot “Aleksandra bulvāra
pūli, kas fantastiskā lielo lampu gaismā plūst pa plato ielu”,
Troņmantnieka bulvāra “sausi eleganto perspektīvu”, Marijas ielas
“sešstāvu betona milžus”, kuri blakus vecajām koka mājiņām atgādina pat
Ņujorkas debesskrāpjus, u.c.7 Dzimtā pilsēta, protams, ir viena no viņa
gleznojumu tēmām – gan bērnišķīgajos agrajos akvareļos, gan vēlāk ar
modernās eiropeiskās glezniecības līdzekļiem darinātajās eļļas gleznās.
Pasaules kara pirmajos gados Rīga Grosvaldam kļūst par eiropeisko
ieguvumu realizācijas vietu, kur viņš atrod arī domubiedrus (Konrādu
Ubānu, Valdemāru Toni, Aleksandru Drēviņu), par kādiem bija sapņojis
Monmartrā.8 Grosvalda iniciatīva bija izšķiroša mākslinieku
sadraudzības veidošanā, kas pašā sākumā bija kopā strādājošu un
diskutējošu jaunekļu pulciņš, kurš drīz vien tika nosaukts par “Zaļo
puķi”, bet vēlāk, kad kara izklīdinātie mākslinieki, minētie un vēl
citi sanāca atkal kopā, izauga par “Ekspresionistu grupu”, kas savukārt
1920. gadā pavisam likumsakarīgi tika pārdēvēta par Rīgas mākslinieku
grupu. Tās dalībnieku, eiropeiskās novācijas apguvušo mākslinieku,
darbība bija neapšaubāmi radošākais un kvalitatīvākais pienesums
jaunās, politiski neatkarīgās valsts galvaspilsētas kultūrai nākamos
divos gadu desmitos. Jāzeps Grosvalds to gan nepiedzīvoja. Rīgā viņš
pēdējo reizi bija 1917. gada jūlijā, iebraucis uz pāris dienām no
pēcrevolūcijas haosa pārņemtās Petrogradas, lai nokārtotu ārzemju
komandējuma lietas, satiktu radus un draugus. Viņš vēl paspēja aizceļot
uz Rietumiem pirms Rīgas krišanas un boļševiku apvērsuma Krievijā. Pēc
dienesta Parīzē un Londonā, pēc gara ceļojuma uz Austrumiem, Džo
palika, kā domāja, uz laiku par jaunās valsts pārstāvniecības ierēdni
Parīzē, bet gleznoja cik iespējams un brīžiem ilgojās pēc Rīgas, kas
pēckara Eiropā atkal kļuva sasniedzama, nemeklējot apkārtceļus, un vēl
vairāk tai piederīga arī politiski. Parīzē Grosvalds arī mira, uz Rīgu
atgriezās tikai viņa pelni un darbi, kuri iegāja Latvijas mākslas
vēsturē, iedvesmoja sekotājus, bet kļuva arī par tās vai citas
kultūrpolitikas objektu. To vēlākais liktenis atkārtoja, kaut citādi,
Džo migrāciju pa Eiropu – lielu daļu labāko darbu (bēgļu un strēlnieku
sēriju) gleznotāja māsas Otrā pasaules kara beigās aizveda sev līdzi uz
Zviedriju; vairums no tiem tagad atrodas Kārlstādes muzejā, citi
izklīda pa dažādām privātkolekcijām, vērtīga Austrumu sērijas darbu
grupa palika Briselē pie brāļa atraitnes un padēla. Šie akvareļi gan
tagad atgriežas Rīgā9, tāpat kā vienmēr pēc ilgas prombūtnes darīja to
autors, kas mācēja tik nepiespiesti un dabiski savienot patriotismu ar
pasaules pilsoņa stāju. |