Mūzika man ir vizuāla māksla Inese Lūsiņa, “Diena”, īpaši “Studijai” |
| |
| Radošās komandas vēlmi Annas Ahmatovas dzejas spēcīgos ritmus, bagāto
valodu un izteiksmīgos tēlus projicēt mūsdienīgās multimākslas
kategorijās lemts pārredzēt pavisam trauslai būtnei – 29 gadus vecajai
britu režisorei īrietei Ketijai Boidai. Uzveduma sarežģītajā
multimākslu kopainā skanēs ne tikai kora balsis, bet arī vēsturisks,
60. gados iemūžināts pašas dzejnieces Annas Ahmatovas balss ieraksts.
Anteas Hedovas mūzika atklāsies gan dzīvajā, akustiskajā 24 balsu
partitūras dimensijā, gan arī elektroniskajās transformācijās. Turklāt
visu papildinās arī pantomīmiska kustība, Mišelas Menas deja, Gļeba
Panteļejeva skulptūras un videotēli. Sasaistīt visu kopā, vienā
redzējumā – tāds ir britu režisores Ketijas Boidas radošais uzdevums.
To veicot, principiāli tiek nojauktas mūzikas, skaņas, dziedāta un
runāta vārda robežas un ievērojami paplašināts izrādes dalībnieku
darbības ampluā. Koris dziedot atradīsies nepārtrauktā kustībā un kopā
ar M. Menu veidos kustīgus vizuālus skatuves tēlus, paužot gan
individuālu pārdzīvojumu, gan grupējoties zīmīgās kompozīcijas,
piemēram, krusta figūrā, kuras asociatīvajam daudznozīmīgumam noteikti
jāpievieno arī režisores apmeklētā cietuma – Annas Ahmatovas dēla
ieslodzījuma vietas arhitektoniskais tēls.
Jau Ketijas Boidas pašas ekstravagantais, saistošais tēls rosina domāt
par teātri, radošu brīvību un itin nemaz neatbilst stereotipam par
britu lēnību. Viņa pārsteidz ar skaļiem, ļoti impulsīviem smiekliem,
daudz nebēdājot par britu pie-klājības standartiem. Teātris Cryptic
Glāzgovā, ko režisore izveidoja 1994. gadā, atbilst nosaukumam –
mistisks, noslēpumains, jo nav teātris vispārpieņemtā ēkas vai trupas
nozīmē. Tā ir ideja atklāt mūziku spilgtāk un iedarbīgāk, nekā tas
iespējams ar skaņu mākslas pašas līdzekļiem. Šīs idejas vārdā režisore
bieži strādā nevis ar aktieriem, bet ar mūziķiem: instrumentālistiem,
vokālistiem un dejotājiem, kurus meklē dažādās valstīs. Arī tas, kā K.
Boida viņus atrod, ir ko vērts: pērn Rīgā vesta iepazīties ar kāda cita
izcila latviešu kulta mākslinieka jaunradi, bet pa ceļam galerijā
“Daugava” apstājusies pie Gļeba Panteļejeva skulptūras. Tad arī
nekavējoties teikusi: lūk, mākslinieks, ar kuru vēlos sadarboties. Arī
dejotāja Mišela Mena atrasta, uzticoties intuīcijai.
Varētu šķist, ka viss, ko dara K. Boida, ir kas tāds, kam būtu viņu
jāierindo revolucionāru, tomēr nomaļu autsaideru kategorijā, taču to,
cik šāda doma ir aplama, pierāda kaut vai tas, ka 1999. gadā viņa
saņēmusi apbalvojumu – Eiropas sievietei par sasniegumiem mākslā. Pēc
veiksmīgās teātra Cryptic debijas ar iestudējumu “Esiet sveicinātas,
skumjas” (pēc Fransuāzas Sagānas romāna motīviem) seko novatoriskas, ne
vienmēr ar literatūru saistītas izrādes “Bērns – mīļākais” (1995),
“Paralēlās līnijas” (pēc Džeimsa Džoisa “Ulisa”, 1996), Celle-la
(1997), “Prologs” (1998), šokējošas Sofokla tragēdijas “Elektra”
versijas (I – 1999, II – 2000), Journeys and memories (2001).
Ketija Boida: Esmu īriete, uzaugu Belfāstā, bet pabeidzu Skotijas
Mūzikas un drāmas akadēmiju un jau vairāk nekā desmit gadus dzīvoju
Glāzgovā. Aktiermākslai pievērsos jau 12 gadu vecumā, bet 17 gadu
vecumā sāku veidot režijas. Mani ļoti interesē gaismošana, arī A.
Ahmatovas “Rekviēma” iestudējumam gaismas veidošu pati.
1990. gadā, kad pārcēlos uz Glāzgovu, atradu tur kultūras paradīzi. Tās
centrs man bija modernās mākslas skatuve Tramway, kur izpildīsim arī
“Rekviēmu”. Tur noskatījos Sanktpēterburgas Mazā teātra, Roberta
Lepāža, Roberta Vilsona, Pītera Bruka un daudzus citus slavenu pasaules
režisoru ie-studējumus. Stāstu to tāpēc, ka tas totāli pārmainīja manu
domāšanu, manu ieskatu par to, ko īsti nozīmē un var režija. No viņiem
es iemācījos, ka stāstu var izstāstīt ne tikai vārdos, bet caur mūziku,
vizuāliem tēliem, deju. Tad arī izveidoju savu Cryptic teātri. Pasūtu
mūzikas partitūras visdažādākajiem sastāviem (klavierēm, vijolei,
klarnetei, čellam, operdziedoņiem) un iestudēju tās teatrāli.
Atbrīvojot mūziku no koncertizpildījuma tradicionālā statiskuma, es
gribu mūzikai dot jaunus klausītājus.
Vai tas nozīmē, ka tekstam ir otršķirīga nozīme? Principiāli mainās proporcijas un akcenti?
K.B.: Strādāju arī ar tekstiem, iestudējām Džeimsa Džoisa “Ulisu”,
franču Mišelu Robertsu. Īpaši mīlu pievērsties dzejai. Ja būs
jāizšķiras starp romānu, stāstu vai dzeju, noteikti izvēlēšos dzeju.
Pērn Glāzgovā sarīkoju pasaulslavenā dzejnieka Semjuela Beketa
festivālu, kam pasūtīju kameroperas tipa darbu. Viņa valoda ir mūzika.
Bet Annas Ahmatovas “Rekviēms”? Cik zināms, to Lielbritānijā jau
komponējis vienkāršā klusuma mūzikas adepts, savveida garīgais
minimālists Džons Taveners.
K.B.: Es zināju Ahmatovas mīlestības dzejoļus, bet A. Hedova gribēja
komponēt “Rekviēmu”. Kad izlasīju, sapratu: tā ir ģeniāla dzeja!
Darījām visu, lai tai būtu labs angliskais tulkojums. Janvārī aizbraucu
uz Pēterburgu, Ahmatovas dzīvoklī muzejā uzzināju ļoti daudz par viņas
traģisko dzīvi, redzēju arī cietumu, kurp dzejniece gāja katru dienu
pie sava dēla... Es mīlu dzeju un valodas, tomēr mūzikas valoda man
vienmēr ir daudz svarīgāka par aktiera runu. Projektā “Melns pār
sarkanu” valdzinoša ir brīnišķīgas valodas un kora alianse.
Kā izvēlaties radošo komandu un projekta tēmu?
K.B.: Ar teātri Cryptic katru gadu braucam uz dažādām zemēm, veidojot
starptautiskus projektus. Mani kā režisori interesē tas, ko varu
iemācīties no citām kultūrām, un kopīgs radīšanas brīdis, kurā piedalās
domubiedri. Mans teātris ir neatkarīga kompānija, mums nav savas
skatuves vai aktieru. Sadarbojamies ar dažādiem teātriem Glāzgovā (tie
ir mūsu projektu pasūtītāji) un veidojam tikai vienu izrādi gadā. Katru
gadu ir viena pirmizrāde, taču darbs pie tās gatavošanas var ieilgt pat
četrus gadus. Tas ir ļoti svarīgi: manuprāt, fabrikas steiga teātrī ir
lieka. Jo ilgāk vari strādāt, jo vairāk vari šajā darbā ielikt un
izteikt. Pastāvīgi kopā strādājam tikai es, galvenais menedžeris,
administrators, tehniskais direktors, bet Antea Hedova ir muzikālās
daļas vadītāja. Es dievinu kora mūziku. Sadarbība ar jūsu brīnišķīgo
Latvijas Radio kori un diriģentu Kasparu Putniņu ir mans sapņu
projekts! Mums ir lieliska komanda, varbūt nākotnē veidosim kaut ko vēl.
Kā jūs definētu sava teātra žanru? Skaņu (balsu, instrumentālais) teātris?
K.B.: Skaņu teātris... Hm, šāds apzīmējums skan interesanti, bet
jāatzīstas, ka strikta žanra apzīmējuma mums nav. Mans aicinājums ir
mūzikas ie-studēšana teatrālā veidā. Nereti Cryptic teātri mēdz
pieskaitīt muzikālajam teātrim, bet tas viegli var maldināt, jo
muzikālais teātris cilvēkiem saistās ar mūzikliem, taču mums ar tiem
nav nekāda sakara. Mani interesē multimedijs – iespēja apvienot dažādas
mākslas formas, un mums ir divi moto. Pirmkārt, sajūtu valdzinājums –
Ravishing the Senses (var teikt, ka šī devīze ir Cryptic teātra otrais
nosaukums), pēc kā tiecamies caur visām maņām (redze, dzirde, tauste
u.c.). Otrkārt, mums ir pārliecība, ka mūziku iespējams redzēt un
padarīt redzamu. Tieši to arī daru: nesen kopā ar jaunu kvartetu no
Ņujorkas projektā Journeys and Memories iestudējām amerikāņu
minimālista Stīva Reiha Different Trains (“Dažādi vilcieni”) un ungāru
mūsdienu komponista Ištvāna Mortas skaņdarbu Doom A Sigh. Bija tikai
kvartets, gaismas un filma, nekādu nošu.
Jūsu estētikai atbilstoša ir tikai mūsdienu mūzika?
K.B.: Manuprāt, ir svarīgi atbalstīt jaunos komponistus, tālab pasūtu
skaņdarbus saviem laikabiedriem, taču esam teatrāli iestudējuši arī 17.
gs. itāļu baroku, Gregorio Allegri Miserere. (Tas iekļauts
iepriekšminētajā projektā līdzās I. Mortas un S. Reiha mūsdienu
opusiem.) Esmu iemīlējusies senajā mūzikā, varu stundām klausīties, kā
dzied kontrtenori, bet īpaša aizraušanās man ir dažādu komponistu
Stabat Mater. Es būtu laimīga iestudēt Džovanni Batistas Pergolezi
Stabat Mater vai izcilā 20. gs. komponista Alfrēda Šnitkes “Rekviēmu”.
Būdama Latvijā, esmu ieklausījusies arī latviešu komponistu mūzikā.
Sāku ar diskiem, ko ierakstījis Latvijas Radio koris. No dzirdētā man
īpaši patīk Pētera Vaska un Artūra Maskata mūzika.
|
| Atgriezties | |
|