GAISMASPILS Andris Vilks,Latvijas Nacionālās bibliotēkas direktors |
| Kādu reizi, kad mēs runājām par ēku formu un saturu, Gunārs Birkerts
viņam raksturīgajā metaforisma garā teica: “Mēs trīs vienādās kastēs
varam ielikt ābolus, tomātus un kartupeļus. Uz katras kastes uzliekam
attiecīgo “šilti”, lai zinātu, kas tajās atrodas. Un tad – paskatieties
– pa ielu iet cilvēks ar vijoles futrāli pār plecu. Mēs skaidri zinām,
kas TAJĀ “kastē” ir iekšā. Tās forma “pasvītro” saturu – vijoli.”
Citiem vārdiem, balstoties uz dziļu izpratni par bibliotēkas
būtību, uzdevumiem un struktūru, Meistars labi funkcionējošam ķermenim
ir radījis īpaši “piegrieztu”, autora vārdiem runājot, izteiksmīgu
formu. Formu, kura tās radīšanas brīdī tik ļoti sakrita ar Latvijas
sabiedrības noskaņu. Arhitekts nav vainīgs, ka “revolūcijas atplūdos”
TĀS simboli kļūst kaitinoši.
Objektīvi paliekošais šajā projektā ir kas cits. Meistara
princips ir – noveco nevis arhitektūra, bet tehnoloģijas. Sevišķi, ja
mēs runājam par “planētu”, kura no “Gūtenberga galaktikas ir ceļā uz
Zināšanu Visumu” (Bendiks Rugāss, Norvēģijas Nacionālās bibliotēkas
bibliotekārs). FLEKSIBILITĀTE – tā ir viena no galvenajām mērauklām.
Man uzskatāma mācība bija 1990. gadā redzētais Birkerta skolotāja Ēro
Sārinena projektētajā Juridiskās skolas bibliotēkā Čikāgas
universitātē. Sākotnēji slēgtās krātuves, domātas tikai bibliotekāru
rokām un acīm, uzvarot atvērtajai ideoloģijai (laikam atkal 1968. gada
fenomens?), tika pārvērstas par visiem brīvi pieejamām plauktu virknēm.
Gaismas pils. Stikla kalns. GAISMA. Šīm visai latviešu tautai
pazīstamajām literatūras metaforām ir vistiešākais sakars ar bibliotēku
tehniskajām prasībām. Grāmatas izolētas no saules gaismas, lasītāji un
darbinieki pēc iespējas – ar dienas gaismu. Gaisma ir viena no
mīļākajām arhitekta “izejvielām”. Nekad neaizmirsīšu to sajūtu līdzās
daudzajiem studentiem (pat sēdošiem uz grīdas) Annārborā, Mičiganas
Juridiskās skolas bibliotēkā trīs stāvus zem zemes. Tur bija dienas
GAISMA! Gaismaspilī, pateicoties ātrijam, tiks panākts tas, ka katram
cilvēkam bibliotēkā arī būs nodrošinātas šīs tiesības.
Bibliotēka ir VIETA. Cilvēku satikšanās vieta. Diemžēl Latvijā
pārāk ilgi apziņā iespiedies tikai ārējais vizuālais tēls: pils, kalns,
dažam – monstrs. Pēdējo gadu desmitu atvērto, komunikatīvo bibliotēku
filozofija uzsvērta to jaunbūvēs – gan nacionālajās, gan publiskajās,
gan universitāšu. Šādas bibliotēkas jaunos apstākļos iegūst jaunas
dimensijas. Tās piesaista agrāk neraksturīgas aktivitātes un publiku.
Piemēru uzskaitījums paņemtu vēl vienu lappusi šim rakstam.
Birkerts Latvijas Nacionālo bibliotēku ir nosaucis par LAIKA
KAPSULU. Metafora? Jā. Tajā pašā laikā pastāv ar Latvijas Republikas
likumu noteikta atbildība par fizisku un nu jau arī digitālu nacionālu
vērtību (grāmatu, laikrakstu, žurnālu, nošu, skaņu ierakstu, karšu,
attēlizdevumu, rokrakstu u.c.) MŪŽĪGU saglabāšanu. Saturs vienmēr būs
svarīgāks par tā nesēju. Tomēr tas dzimst noteiktā formā (atkal
forma!), kas arī ir jāsaglabā vismaz viena etalona eksemplārā. Pēc
Zinātņu akadēmijas prezidenta akadēmiķa Jāņa Stradiņa ierosinājuma,
bibliotēka būs mājvieta Krišjāņa Barona “Dainu skapim” – mūsu kultūras
pamatakmenim. Dānijas Karaliskā bibliotēka ar simbolisko nosaukumu
“Melnais dimants” lepni sevi dēvē arī par muzeju – muzeju zināšanu
krātuvei.
“Vai mums ir vajadzīgs simbols, piemineklis?” vaicā praktiskais
latvietis. Tad vispirms jāatbild ar pretjautājumu: kam? Atgūtai
brīvībai, Rīgai, kultūrai, zināšanām, apņēmībai? Divdesmito gadu beigās
Valsts bibliotēkas ideja bija alternatīva Brīvības piemineklim – vienam
vienīgam un liktenīgam simbolam. Gandrīz visās valstīs bibliotēkas
ēkai, tāpat kā operai, teātrim, universitātei, bankai, galerijai,
parlamentam, tiek piešķirta pietiekami zīmīga arhitektūra.
UNESCO Ģenerālā konference divas reizes ir aicinājusi visas
dalībvalstis sniegt savu atbalstu bibliotēku būvēm – Aleksandrijas un
Latvijas Nacionālajai bibliotēkai. Pirmajai – par godu pirms 2000
gadiem bojā gājušai leģendai, otrai kā 21. gadsimta – rītdienas
Nacionālajai bibliotēkai. |
| Atgriezties | |
|