Ortodoksālā buržuā rotaļas. Peter Greenaway Dita Rietuma, “Diena”, īpaši “Studijai” Ko jūs sakāt par domu radīt kaut ko bagātīgu un dīvainu nākotnē? –
ar šādu jautājumu beidzas Pītera Grīneveja vēstule Operai, kad tika konstatēts,
ka diemžēl nebūs iespējams iestudēt Eiropas kultūras mēnesim veltīto multimediālo mākslas darbu.
JĀ! saka Opera.
|
| Nepārspīlēšu, apgalvojot, ka 20. gs. 80.–90. gadu “Arsenālam”
uzticīgajiem Eiropas kultūras mēneša kulminācija Rīgā būtu britu
režisora Pītera Grīneveja klātbūtne. Un to mēs jau sen būtu pelnījuši,
jo kur citur kā Rīgā Grīnevejs lai meklē tik saliedētu pielūdzēju pūli,
kas viņam gatavs piedot visu! Atšķirībā no vidējā brita te reti kāds ir
staipījis ģīmi, meklējot viņa darbos (un, paldies Dievam, neatrodot) ar
pirkstu bakstošu sociālu aktualitāti, te vienmēr labprātīgi ļāvušies
Grīneveja filmiskajām mānijām un stihijām – izsmalcinātām un paviršu
izglītību guvušos kompleksos iedzīt spējīgām spēlēm ar kultūrvēstures
citātiem. To Grīnevejs pieprot perfekta enciklopēdista viszinībā!
Savās filmās Grīnevejs vienmēr sekojis ekstravagantām un formālām
vājībām (piemēram, uzskaitveža cienīga apmātība ar skaitļiem), viņam
nav problēmu uzburt barokālas vizuālas gleznas no statistu kailajiem
ķermeņiem, inspirējoties no Šekspīra teksta, vai, piemēram, pēkšņi
aizrauties ar japāņu dzeju un kaligrāfiju, turklāt nolasīt lekciju par
Austrumu un Rietumu rakstības sistēmas atšķirībām vai Šekspīra un
Vermēra daiļrades atsevišķiem posmiem. (Par Grīneveja daudzpusību
liecina arī vēl viena aktīva viņa darbības sfēra – izstāžu iekārtošana
un gleznošana; viņa pirmā personālizstāde notika1988. gadā).
Grīnevejs saknes dzen glezniecībā, vizuālajā mākslā, turklāt klausīties
viņa konceptus un priekšlasījumus par savu filmu “jēgu”, kas visai
attāli atgādina ierastos priekšstatus par klasisku interviju vai
vienkāršu preses konferenci, ir īpaša bauda.
Ja ne vairāk. Iespējams, te arī lielākais “tīru kino cilvēku” iebildums
pret Grīneveju “kā tādu” – jebkura viņa filma ir perfekti argumentēts,
kultūrvēstures citātu barots koncepts.
Viņa manierīgajā stilā analītiķa racionālisms saticies ar profesionāla
mākslinieka amata prasmi un enciklopēdista stihiju. Viņš visu mūžu ir
uzskatījis, ka eksistē tikai divas tēmas, kas ir mākslas vērtas, –
eross un nāve, ko viņš arī izspēlē no jauna vairāk vai mazāk sekmīgi
savās īsfilmās (kopš 1966. gada) un pilnmetrāžas darbos, no kuriem
pirmais – 1982. gadā tapušais “Zīmētēja kontrakts” – jau liecināja par
Grīneveja konsekventi noliedzošo attieksmi pret kino kā realitāti
imitējošu mākslu.
“Zīmētāja kontrakts” tiklab var tikt dēvēts kā Grīneveja ironija par
reālisma dabu (filmas darbība norisinās 17. gadsimtā), kad pedantiska
galvenā varoņa uzticība ainavai, kāda tā ir, provocē viņa paša nāvi,
kļūstot par pierādījumu izdarītajam noziegumam. “Arhitekta vēders” un
“Prospero grāmatas” (Prospero's Books, 1991) ir viņa ekskursi
manierisma jēdziena tulkošanā, kaut arī pirmās filmas darbība norisinās
mūsdienās, bet otra ir tehnoloģiskiem eksperimentiem izcakināts
Šekspīra “Vētras” ekranizējums.
Grīnevejam ir savas mānijas un mīlestības, piemēram, Vermēra
glezniecība, ko viņš perfekti stilizē vairākās savās filmās. Droši vien
viņam ir arī savas bailes – dzīvot laikā, kad viss jau ir bijis, laikā,
kad katram no mākslu kalpiem nekaitētu nēsāt kabatā spoguli, lai laiku
pa laikam uz sevi apskatītos, vaicājot, kas es esmu un ko es te daru,
un ko es vairs varu izdarīt laikā, kad “viss jau ir bijis: Pikaso ir
miris, Stravinskis ir miris, Korbizjē ir miris” (no P.G. intervijas TV
ZDF 1992. gadā).
Viņam ir sava pārliecība par klasiskā, naratīvā kino, ko viņš mīl dēvēt
par “Kasablankas tipa” kino, drīzo galu. Viņš ir pilnīgi pārliecināts
par drīzo tehnoloģisko revolūciju, kas kino pārvērtīs par interaktīvu
individuālu, ne vairs tumšā zālē baudāmu kolektīvu pieredzi. (“Kino ir
pasīvs un vecmodīgs, tas vairs neapmierina cilvēka iztēli, fantāziju.
Tas man liek domāt, ka kino palēnām mainīsies principiāli. Tas kļūs
pieaudzis tikai tad, kad atteiksies imitēt realitāti.”)
Viņš ir mēģinājis spēlēties ar tehnoloģijām – vienā bildē ietverot
vairākus attēlus, noliedzot klasiskā kino kadra tīrību un pabeigtību.
Sācis to darīt Šekspīra ekranizējumā “Prospero grāmatas” ar britu
skatuves leģendu Džonu Gilgudu burvja Prospero lomā un turpinājis savā
labākajā 90. gadu filmā “Spilvengrāmatas” (The Pillow Books, 1996) –
pēkšņā un neizskaitļojamā ekskursā ne vairs Rietumeiropas
gleznieciskajās un kultūrvēstures bagātībās, bet rietumnieka acij un
garam tik eksotiskajā Austrumu kultūrā vai vismaz faktūrā.
Un tomēr, par spīti ģeogrāfiskām svārstībām, Grīnevejs ir apbrīnojami
uzticīgs saviem pamatmotīviem: vīrietis, sieviete, eross, nāve. Tā ka
neglābjama nolemtība Grīneveju ir fascinējusi no laika gala. Vēl vairāk
– viņš ir apmāts ar iznīcību, trūdēšanu, matērijas izšķīšanu un
spēlējas ar šo motīvu gan savās īsfilmās, gan, piemēram, “Z un divās
nullēs” (A Zed&Two Noughts, 1986). Viņa filmās ir lērums kailu
ķermeņu – neatradīsiet citu režisoru, kuram kailums ir tik neerotisks,
drīzāk šiem kailajiem statistu vai mīlētāju rumpjiem piemīt pīšļu
nolemtība. Viņš pats teiks, ka kailums – tā ir klasiska Eiropas
kultūras sastāvdaļa, un neiecietīgi izvairīsies no paviršiem
vaicājumiem par savu attieksmi pret kailumu filmās...
Droši vien viņš neatbildēs arī uz vaicājumu, kāpēc vai visu viņa filmu
varoņi ir pīšļi vien, kam atvēlēts tikai niecīgs laicīgi grēcīgās
eksistences brīdis. Turklāt īpaši skarbs Grīnevejs ir pret saviem
vīriešu kārtas varoņiem, kuri vai nu sēj nāvi, vai paši sevī nes
iznīcību (kā viņa “Arhitekta vēdera” galvenais varonis, kura fetiša
objektā – paša vēderā – mīt nāve: viņš ir slims ar vēzi).
Iespējams, Grīneveja filmu tipiskais vīrietis ir meklējams filmā
“Slīkoņu skaitīšana” (Drowning By Numbers, 1988) – ciniskā ironijā par
vīrišķā mūžīgajām bailēm no sievišķā pirmsākuma... Kaut gan sižetiski
Grīnevejs mums stāsta cinisku pekstiņu par trim britu dāmām, kas
mērķtiecīgi atbrīvojas no visiem sev tuvajiem stiprā dzimuma
pārstāvjiem, vai nu ļaujot, vai liekot viņiem noslīkt. Un Grīnevejs kā
Dievs Tas Kungs ar gleznotāja vājībām vēro viņu jokainās spēlītes,
liekot gluži vai savam alter ego, mazam briļļainam puikam Smārtam, visu
filmas gaitu nodarboties ar nāvju uzskaitīšanu (lopi, kukaiņi,
cilvēki), tā rakstot visneapstrīdamāko no iespējamām laika hronikām.
Vai jāpiebilst, ka Grīnevejs ir apsēsts ar skaistām un efektīgām
formulām: “Tu esi tas, ko tu ēd”, – vai: “Tu esi tas, ko tu lasi”.
Pirmā ir viņa 80. gadu spožākās un visu laiku komerciāli
visveiksmīgākās filmas “Pavārs, zaglis, viņa sieva un viņas mīļākais”
(The Cook, The Thief, His Wife And Her Lover,1989), otrā – 90. gadu
trauslākās un, teiksim tā, humanizētākās (kur koncepts ļauj elpot
varoņiem) filmas – “Spilvengrāmatas” moto. Nediskutējami – viņa
formulējumi vienmēr ir spoži. Abas šīs filmas ir vizuāli efektīgas, lai
gan viena niekojas ar holandiešu glezniecisko motīvu uztamborēšanu
sadistiskā melodrāmā ar šokējošu kanibālisku kulmināciju (svinīgas
procesijas pavadībā neuzticīgā sieva liek savam vīram no-garšot cepta
mīļākā kumosiņu un ar triumfējošu šņācienu “Kanibāls!” raida lodi viņa
virzienā...), bet otra erotizē japāņu kaligrāfijas mākslu.
Grīnevejs nenoliedzami ir fenomens un Eiropas kino, iespējams,
visneatkarīgākais un pretenciozākais autors, rafinēts postmodernists,
kura filmu ietekmju, citātu un motīvu analīze pārliecinoši spēj
pierādīt kino vistiešāko saistību ar klasisko mākslu vēsturi. Un tomēr
neviena no viņa filmām paradoksālā kārtā nav saņēmusi kādu īpaši
nozīmīgu pasaules kinofestivālu balvu (ja uzskatām festivālus par
laicīgās slavas kalvi), kaut arī virkne no tām ir rādītas Kannu
festivāla “sacensībā”. Gribot negribot šī ignorance norāda gan uz
Grīneveja savdabību, gan neērtību, mēģinot viņu ierakstīt mūsdienu
kinoprocesā. Ierakstītāju komandām (sauktām par žūrijām) vienmēr šķitis
viņa filmās par daudz rafinēta estētisma, racionālisma, prāta
konstrukciju, arī cinisma vai vardarbības (šādi pārmetumi 90. gadu
sākumā gāzās Kannās pār Grīneveja galvu pēc filmas “Makonas bērns” (The
Baby of Macon,1993), ko bija inspirējusi bērnu ekspluatācija
reklāmindustrijā, konkrēti itāļu fotogrāfa O.Toskāni darbos). Savukārt
Grīneveja 90. gadu spožākais darbs “Spilvengrāmatas” savu tehnoloģisko
“dīvainību”, erotisma un jau minēto potenciālo pārmetumu dēļ vispār
netika pielaists tuvumā konkursa programmai, aprobežojoties vien ar
ārpuskonkursa skati.
Grīnevejs ir neērts režisors – varbūt tādēļ, ka agresīvi un snobiski
deklarē savu naidu pret reālismu, varbūt tādēļ, ka viņa filmās nekad
nav ticis spēlēts pēc gadsimta pēdējās desmitgades klīrīgajiem
politkorektuma noteikumiem, varbūt tādēļ, ka viņa žonglēšana ar
glezniecības, literatūras un teātra reminiscencēm dažam labam var šķist
snobiska.
Tekstos var atrast ne mazums mājienu, ka pravietis savās mājās nebūt
netiek dievināts. Grīneveja egocentriskās mākslas spēles Lielbritānijā
mēdz izraisīt visdažādākās iebildes (no apolitiskuma līdz vardarbības
pārvēršanai estētiski stilizētā rotaļā). Arī tāpēc jau labu laiku viņš
finansējumu atrod ne tik daudz Lielbritānijā, cik ārpus tās – par
tradīciju kļuvusi viņa sadarbība ar nīderlandiešu producentu Kīsu
Kasanderu.
Un ko viņš pats, kā viņa, mūsu tik mīlētā Pītera Grīneveja, dzīves
stils piestāv viņa veidotajām filmām? Klausieties viņa vārdos: “Kad
parādījās manas filmas, daudzi uzskatīja, ka es esmu perverss radījums,
kas vismaz nakšņo zārkā. Redziet, tā nav taisnība – esmu ortodoksāls
angļu buržuā... Ir divi lieli mākslinieki sirreālisti – beļģis Magrits
un spānis Dalī. Dalī ielika tik daudz enerģijas un fantāzijas savā
dzīvē, ka tās acīmredzami pietrūka viņa mākslā. Savukārt Magrits,
neuzkrītošs, pat necils uzvedībā un ārienē, manuprāt, ir radījis
sirreālisma šedev-rus. Man ir pieņemams Magrita modelis – es gribu
izbaudīt visus buržuāziskos labumus un savā mākslā ietiekties aiz
vispārpieņemtā robežām.” |
| Atgriezties | |
|