Mstislavs Rostropovičs. Visuma cilvēks ar čellu. Dažas līnijas Mstislava Rostropoviča portretā Inese Lūsiņa,”Diena”, īpaši “Studijai” Augusta sākumā Rīgā gaidām vienu no 20. un 21. gadsimta izcilākajām personībām –
čellistu, diriģentu, pianistu Mstislavu Rostropoviču. Viņš ieradīsies, lai piedalītos savā vārdā nosauktajā starptautiskajā Rīgas Rostropoviča čella festivālā no 3. līdz 9. augustam, kur sniegs
meistarklasi, vadīs apvienotu čellistu ansambli un spēlēs noslēguma koncertā 9. augustā Dzintaru koncertzālē. Tajā viņš spēlēs čehu nacionālromantiķa A. Dvoržāka čella koncertu – skaņdarbu, ko atskaņoja 1990. gadā,
pirmoreiz pēc 16 piespiedu prombūtnes gadiem
viesojoties dzimtenē kopā ar ASV Nacionālo simfonisko orķestri, ko tobrīd vadīja. Latvijas Nacionālajā operā 14. augustā viņš nodiriģēs savu īpaši iemīļoto baletu – Sergeja Prokofjeva “Romeo un Džuljetu”.
FAKTI
Čellists, diriģents, pianists, izcils kameransamblists.
Dzimis 1927. gada 27. martā Baku (Azerbaidžāna) mūziķu ģimenē.
Četru gadu vecumā sācis mācīties klavieres.
Astoņu gadu vecumā iestājas Maskavas Centrālajā mūzikas skolā.
Desmit gadu vecumā jau studē Maskavas konservatorijā.
1945. gadā – 1. vieta Vissavienības konkursā.
1947., 1949. gadā – Prāgas un Budapeštas starptautisko konkursu laureāts, ātri kļūst pazīstams kā čellists PSRS un sociālisma zemēs.
1948. gadā kļūst par Maskavas konservatorijas docentu, bet 1959. gadā (32 gadu vecumā!) – par profesoru.
1955. gadā Prāgā iepazīstas un nekavējoties apprec dziedātāju Lielā Teātra solisti Gaļinu Višņevsku.
1967. gadā debitē pie diriģenta pults Maskavas Lielajā teātrī P. Čaikovska "Jevgeņija Oņegina" izrādē.
1964. gadā pirmie vieskoncerti Rietumos (VFR).
1974. gadā spiests atstāt PSRS.
1978. gadā viņam atņem pilsonību, ko atgūst tikai 1990. gadā.
1977.–1994. gadā – ASV Nacionālā simfoniskā orķestra galvenais diriģents, pēc B. Britena nāves kļūst par Aldeburgas festivāla māksliniecisko vadītāju.
1990. gadā pirmoreiz pēc 16 gadu prombūtnes uzstājas dzimtenē viesturnejā ar ASV Nacionālo simfonisko orķestri. Atgūst pilsonību.
Par laimīgākajām mūžā uzskata 1991. gada augusta puča dienas, kad ieradās piedalīties Krievijas parlamenta aizstāvēšanā.
Kopš 1956. gada – ieraksti firmā EMI u.c.
Saņēmis daudzus starptautiskus apbalvojumus un goda nosaukumus no Ļeņina prēmijas līdz Cilvēktiesību līgas balvai un Krievijā iedibinātajam ordenim "Par kalpošanu Tēvzemei".
Goda pilsonis daudzās valstīs.
Hārvarda, Jēlas, Prinstonas, Telavivas, Dublinas, Oksfordas un Kembridžas universitātes Goda doktors.
Divas meitas: Olga un Jeļena, septiņi mazbērni.
Latvijā daudz koncertējis padomju gados. Brīvajā Latvijā viesojies 1993. gadā ar ASV Nacionālo simfonisko orķestri kā diriģents un 1996. gadā kā čellists koncertā Latvijas Nacionālajā operā.
M. Rostropoviča audzēkņu vidū ir Latvijas Mūzikas akadēmijas profesori Eleonora Testeļeca un Māris Villerušs. |
| |
| Mstislavs Rostropovičs jau kopš agras jaunības iekaroja
klausītāju sirdis ar savas čella spēles īpašo emocionālo piesātinājumu.
Ar to, cik sirsnīgi un smeldzoši, impulsīvi un apgaroti, līdz naivumam
vienkārši un vienlaikus izsmalcināti tas skan, liekot ne tikai baudīt,
bet aizkustinot līdz sirds dziļumiem. Tā ir tāpēc, ka čellam viņš uztic
vissvarīgāko, ko vēlējies pateikt pats un izlasījis komponistu
vēstījumā. Savukārt diriģējot viņam svarīga ir doma (ideja), nevis
manuālās tehnikas fineses. Ir pat redzēts, ka orķestris kā
nohipnotizēts klausa Rostropovičam uz tikko manāmu galvas mājienu vai
skatienu. Dažreiz viņam pat pārmests, ka interpretācijās pārāk daudz ir
no viņa paša, tas apdraudot stila tīrību. Taču pat visimpulsīvākajos
spēles brīžos Rostropovičs neko neuzspiež. Viņa muzicēšana ir radošas
brīvības izpausme.
Mstislavs Rostropovičs ir ne tikai daudzkārt un daudzviet pasaulē
izcili nospēlējis un ierakstījis vai visu, kas čellam rakstīts, un
nodiriģējis krietnu simfonisko un operu repertuāru, bet arī iedvesmojis
daudzus pasaules komponistus radīt jaunus darbus un šajā ziņā ir
mūsdienu jaunās mūzikas katalizators. Vismaz simt skaņdarbu čellam ir
veltīti viņam. Tos rakstījuši Šostakovičs, Prokofjevs, Britens,
Bernsteins, Ditijē, Pendereckis, Šnitke, Knaifels un citi.
Ne tikai interpretācijas smalkumu, bet kādas viņam vien piemītošas
suģestijas dēļ ikviens viņa spēlētais vai diriģētais koncerts
klausītājiem iespiežas atmiņā uz daudziem gadiem. (Te vietā
Rostropoviča paša slavenās atklāsmes, ka, spēlējot čellu, viņš
kontaktējas ar instrumentu kā dziedātājs, savukārt diriģē nevis mūzikas
instrumentus, bet personības, kuras tos spēlē.) Taču pasaules gadsimta
mūzikas leģendas mērogi viņam ir par šauru. Patiesībā Mstislavs
Rostropovičs ir kas vairāk nekā ģeniāls mūziķis, kam pati daba devusi
īpašas dotības: garus pirkstus, pasakainu atmiņu, iedzimtu muzikalitāti
un fanātiķa darba mīlestību. Liktenis viņam lēma kļūt par sabiedrības
iedvesmotāju un sirdsapziņu. Nebūdams un negribēdams būt politiķis,
viņš kļuva par ievērojamu politisku figūru, cilvēktiesību aizstāvi.
Viņš nekad nav atļāvies dzīvot tikai mākslai, viņa likteni līdzās
talantam veidojusi pilsoniskā apziņa.
Prokofjeva un Šostakoviča jaunākais laikabiedrs smagi pārdzīvoja to, ka
padomju nomenklatūra viņus vainoja mākslas formālismā. Būdams tuvs
Aleksandra Solžeņicina draugs, laikā, kad rakstnieku par radošo
brīvdomību vajāja padomju režīms, Rostropovičs kopā ar dzīvesbiedri
slaveno operdziedātāju Gaļinu Višņevsku uzdrošinājās piecus gadus dot
viņam patvērumu savā ģimenes vasarnīcā un rakstīt atklātu vēstuli
presei – ne tikai rakstnieka, bet radošas brīvības aizstāvībai vispār.
Par to tika dārgi samaksāts: no lieguma koncertēt Maskavā un padomju
republiku galvaspilsētās līdz piespiedu emigrācijai 1974. gadā un drīz
sekojošai pilsonības atņemšanai, kas tika atdota tikai 1990. gadā. Kopš
tā laika pat starptautiski folklorizējies teiciens: Brežņevs
(toreizējais PSKP CK politbiroja sekretārs) bija sīks politisks
darbonis Rostropoviča laikā...
1989. gadā, kad milzīgajā, impulsīvajā vācu tautas apvienošanās
demonstrācijā grāva Berlīnes sienu, Rostropovičs atsteidzās, lai pie
tikko izlauztā cauruma nospēlētu J.S. Baha “Sarabandu”. 1991. gada
dramatiskajam augusta pučam sākoties, viņš ieradās, lai aizstāvētu
Jeļcinu un Krievijas parlamentu. Sēdēja tur ar automātu rokās, bet pēc
tam intervijās daudzkārt atkārtoja, ka tās bijušas laimīgākās dienas
viņa mūžā. Tā Rostropovičs kļuva par Krievijas nacionālo varoni un savā
70 gadu jubilejā kā pirmais saņēma jaundibināto ordeni – augstāko
Krievijas apbalvojumu – “Par kalpošanu Tēvzemei”.
Dzīvojot ārzemēs (lielākoties Vašingtonā, kur 17 gadus – no 1977. līdz
1994. gadam – bija ASV Nacionālā simfoniskā orķestra mākslinieciskais
vadītājs) un atrodoties mākslas Parnasā, viņš nenogurstoši sniedza arī
daudzus labdarības koncertus un sūtīja ziedojumus te Armēnijas
zemestrīcē cietušajiem, te Staļina laikā sagrautā dievnama atjaunošanai
Maskavā. Dāvanas sūtītas pat vēl uz bijušo padomiju, tā arī neuzzinot,
kur tās (piemēram, uz Ļeņingradu sūtītā zobārsta kabineta iekārta un
invalīdu ratiņi) nonāca... Starp citu, 1963. gadā viņš kopā ar
vijolnieku Leonīdu Koganu un diriģentu Kirilu Kondrašinu ieradās Rīgā,
lai Latvijas kompartijas centrālkomitejā aizstāvētu pēc ugunsgrēka
Filharmonijā no direktora amata atcelto Filipu Šveiniku... Latvijā
notika arī vieni no pēdējiem Rostropoviča atvadu koncertiem pirms
aizbraukšanas uz Rietumiem... Toreiz viņš koncertēja Jelgavā,
Jēkabpilī, Rēzeknē. Par uzstāšanos Rīgā nevēstīja neviena afiša, tikai
“klusais telefons” – taču koncerts Lielajā ģildē darbdienas vidū bija
pārpildīts... Toreiz vēl mācījos Dārziņskolā un atceros pedagogu
padomu: klausies uzmanīgi, citas iespējas vairāk nebūs!
Laikiem mainoties, šāda iespēja Latvijā tomēr radās. Vispirms 1993.
gadā, kad Rostropovičs Lielajā ģildē viesojās kopā ar ASV Nacionālo
simfonisko orķestri, ko tolaik vadīja 17. un pēdējo sezonu. Programmā:
Šūberta “Nepabeigtā” simfonija, viens no speciāli pasūtītās Šnitkes 6.
simfonijas pirmajiem atskaņojumiem, Šostakoviča 1. klavierkoncerts
(solists Ignats Solžeņicins). Pēc trim gadiem viņš spēlēja čellu
Latvijas Nacionālajā operā, atskaņojot J. Haidna čella koncertu un P.
Čaikovska “Variācijas par rokoko tēmu”, muzicējot kopā ar Normunda Šnē
diriģēto Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri. Rīgas M. Rostropoviča
čella festivāls, uz kuru viņš pošas šovasar, savukārt ir 90. gados
Vašingtonā un Sanktpēterburgā viņa aizsākto pasaules čellistu kongresu
radinieks. Gluži tāpat arī Rīgā gan kopā ar Nacionālo simfonisko
orķestri, gan kamerprogrammās uzstāsies izcili čellisti, muzicēs liels
čellistu orķestris, notiks meistarklases. Rostropovičs bei-dzot atkal
varēs panašķoties ar “Laimas” šokolādi, par ko atzinies: dievinu!
Aizrautība – pāri visam
Īpaša muzikalitāte, personības spēja suģestēt, apbrīnojamas darba
spējas, komunikabilitāte, izpalīdzība, sprēgājoša humora izjūta. Bet ja
jānosauc pati galvenā, visraksturīgākā īpašība? “Aizrautība! Gan kā
mūziķim, gan cilvēkam. Visu viņš dara aizrautīgi!” nešauboties atbild
viņa kādreizējā audzēkne Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas
profesore Eleonora Testeļeca. Viņa studējusi pie Rostropoviča
Ļeņingradas konservatorijas aspirantūrā no 1962. līdz 1966. gadam, un
Rostropovičs dāvājis vēl divus papildstudiju gadus. Šī rakstura īpašība
savulaik viņam likusi arī no pirmā acu uzmetiena iemīlēties krievu
dziedātājā Gaļinā Višņevskā, kuru viņš satika festivālā “Prāgas
pavasaris” Čehijā un uz karstām pēdām apprecēja. Preses konferencē Rīgā
Rostropovičs atļāvās palepoties: “Četrās dienās spēju iekarot Gaļinas
Višņevskas sirdi, un nu jau gandrīz pusgadsimtu esam kopā. Iepazināmies
Prāgā, un es viņu visas četras dienas smīdināju. Tas ir labākais
paņēmiens, kura priekšā padodas ikviena sieviete.” Kopā staigājot pa
Prāgu, Višņevska kāda veikala skatlogā ieraudzījusi skābētus gurķīšus.
Viņa tos ļoti iekārojusi, taču veikals diemžēl bijis slēgts. Vakarā
atgriežoties viesnīcā viņa savā numurā pārsteigta ieraudzījusi kristāla
vāzi ar maijpuķītēm, mīlestības vēstuli un skābētus gurķus. “Vīrieši,
nežēlojiet naudu savām dāmām!” aicināja Rostropovičs, daloties sajūsmā,
ar kādu pats mēdz dā-vināt dārglietas savai dzīvesbiedrei.
Līdzās aizrautībai E. Testeļeca savā profesorā ievērojusi arī pilnīgi
pretējo: cik viņš ir pacietīgs. “Niknu es viņu neesmu redzējusi nekad.
Viņš nav no tiem, kas dusmās bļaustās, sit pa pulti. Ja studenti slikti
spēlēja, nebārās, tikai bija sarūgtināts, masēja sirdi un neizpratnē
garlaikojās.”
E. Testeļeca atceras, ka Skolotājs bijis ļoti labs pret visiem, bet
tuvāki viņam bijuši tikai daži. “Esmu laimīga, ka arī es biju viņu
vidū. Pēc stundām profesors vienmēr teica: Elliņka, ejam pusdienot!
Viņš ne tikai izmaksāja pusdienas, bet piedāvāja vēl divus gadus pie
viņa mācīties. Kad pirmoreiz braucu uz Tallinu atrādīt jauno programmu,
vēl nekur nebiju paspējusi iekārtoties darbā. Viņš jautāja: vai tev ir
nauda atpakaļceļam? Man nebija, bet meloju: man ir, ir! Rostropovičs
iedeva 40 rubļus – tas tev ceļam, kad būsi bagāta, atdosi. Kad pēc
uzvaras (3. vietas) Čaikovska starptautiskajā konkursā 1966. gadā
teicu, ka gribu atdot viņam savu prēmiju, viņš tikai pasmaidīja. Pēc
astoņiem gadiem, būdama ekskursijā un sastopdama viņu Parīzē,
atgādināju par savu parādu, bet viņš tikai noteica: obižaeš starika,
obižaješ (apbēdini tu večuku, apbēdini). Tad pajautāja, cik daudz
naudas man ir līdzi, vai esmu nopirkusi bērniem dāvanas. Tolaik
braucienos uz ārzemēm mainīja tikai 18 rubļus... Rostropovičs iedeva
frankus dāvanām un vēl taksim.” Sava profesora pazīšana palīdzējusi E.
Testeļecai kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri uzrakstīt
Rostropovičam tādu vēstuli, kurā izteiktajam lūgumam ierasties uz
festivālu un ļaut to nosaukt savā vārdā viņš nespēja atteikt, lai cik
aizņemts būtu. Jau pēc divām nedēļām pienāca pozitīva atbilde.
Rostropovičs un Solžeņicins
Ar Aleksandru Solžeņicinu Rostropovičs iepazinās un sadraudzējās 1967.
gadā, koncertējot Rjazaņā. Solžeņicins bija atnācis uz koncertu, bet
pie mūziķiem neiegāja. Nākamajā dienā Rostropovičs ieradās pats.
Iepazīties ar žurnālā Novij mir lasīto stāstu autoru. Sākās abu
sarakste, drīz Solžeņicins ciemojās pie Rostropoviča, bet kādā vēstulē
rakstīja: “Es sajūsminos par tavu mūziķa ģenialitāti un saulaino dabu.
Bet vienlaikus man ir bažas par to, kāds tu paliksi krievu vēstures un
nākamo paaudžu atmiņā. Māksla mākslai vispār pastāvēt var, bet ne
krievu tradīcijā. Pie mums no saviem ģēnijiem prasa dalību tautas
bēdās.”
Rakstnieka 50 gadu jubilejā Rostropovičs uzdāvināja viņam tolaik kaut
ko neiedomājamu – kopējamo mašīnu, ko pamanījās atvest no kāda ārzemju
ceļojuma. Tā ilgi un svētīgi kalpojusi Solžeņicina pagrīdes samizdatam.
1969. gada rudenī jau pats režīma vajātais rakstnieks atrada patvērumu
Rostropoviča vasarnīcā Žukovkā. Šajā laikā attieksme pret rakstnieku
Rostropovičam bija arī attieksme pret dzīvi. Kad Solžeņicinu nelaida
pat uz Stokholmu saņemt Nobela prēmiju, Rostropovičs neizturēja un
uzrakstīja slaveno atklāto vēstuli presei, kurā atgādina arī par
kaunpilno Šostakoviča un Prokofjeva vajāšanu 1948. gadā... Vēstuli
nepublicēja, bet Rostropovičam vairs neļāva spēlēt ne Maskavā, ne citu
lielo pilsētu koncertzālēs. Rūgtumam iemeslu bija pārpārēm, taču
studentiem Rostropovičs to nav paudis. E. Testeļeca mācījās aspirantūrā
tieši Solžeņicina epopejas laikā, taču stundās Rostropovičs par to
nerunāja. Viņš saprata, ka padomju impērija ir sistēma, ar kuru viņš
viens cīnīties nevar, tikai bija ārkārtīgi sarūg-tināts. Satiekoties
Parīzē astoņus gadus pēc viņa pārcelšanās uz dzīvi ārzemēs, ar rūgtumu
atzinās, cik ļoti viņam trūkst koncertu dzimtenē. Viņš raudāja, kad
uzzināja par pilsonības atņemšanu, jo nebija taču emigrējis. Tikai
personīgi lūdzis PSKP CK politbiroja sekretāru Leonīdu Brežņevu atļaut
izbraukt uz ārzemēm uz laiku, jo padomijā viņa koncertdarbība bija
sašaurināta līdz minimumam. Toreiz kooperatīvs viņam gribēja atņemt arī
dzīvokli, kuru čellists bija nopircis tajā pašā namā, kur dzīvoja
Svjatoslavs Rihters, Emils Gilelss un Arams Hačaturjans. Viņa vietā tur
gribēja ielaist kādu komponistu. Visi atteicās, bet viens piekritis un
jau taisījās ievākties. Bet – nomiris....
Zīmīgi, ka savā 1993. gada turnejā uz Krieviju un Baltijas valstīm
Rostropovičs devās kopā ar rakstnieka dēlu – tobrīd 21 gadu veco
pianistu Ignatu Solžeņicinu, taču, jautāts par šo izvēli, uzsvēra, ka
iemesls bijis tikai un vienīgi jaunā mūziķa talants. “Viņu es aicinātu
neatkarīgi no uzvārda,” to-reiz teica Rostropovičs.
Vai viņš pats sevi apzinās kā politisku figūru? “Mēs ar Gaļinu
atradāmies sabiedrības virsotnē. Mums bija viss: dzīvoklis Maskavā,
vasarnīca, visādi goda nosaukumi. Un kas notika? Kad mūsu draugs
pazīstamais rakstnieks Solžeņicins nokļuva grūtībās, mēs viņu
uzaicinājām dzīvot pie sevis. Vai tā bija politiska vai cilvēciska
rīcība? Manuprāt, cilvēciska. Hruščova laikā viņš bija jau atzīts
rakstnieks, bet Brežņeva laikā, kad viņu padarīja par padomju tautas
ienaidnieku, divi ministri mums ietei-ca viņu izdzīt no mājas. Protams,
atteicāmies – un kļuvām par politiskām figūrām. Mūsu kaimiņš bija
Andrejs Saharovs. Viņš mani lūdza parakstīt vēstuli par nāvessoda
atcelšanu. Parakstīju. Arī tīri cilvēcīga rīcība, bet mūs sāka vajāt.
Atcēla visus manus koncertus. Dabiski, ka mani sāka atbalstīt pretējā
puse Rietumos. Sākās rakstu kampaņa avīzēs. Mēs sapratām, ka
Solžeņicina dzīve mūsu mājās ir bīstama, ka jebkurā brīdī var notikt
VDK inscenēts nelaimes gadījums. Tad uzrakstījām atklātu vēstuli
Solžeņicina aizstāvībai. Rakstīju, ka negribu, lai mani laikabiedri pēc
20 gadiem šodienas avīzes nevarētu lasīt bez kauna. Ka neko nesaprotu
ne ekonomikā, ne politikā, bet tikai jautāju – kad pārstāsim sist
talantīgus cilvēkus, kuri nes slavu mūsu tēvzemei? Mūs sāka izmantot
politiskajā spēlē... Atņēma pilsonību. Tas nozīmēja atteikties no
mājas, dzimtenes, draugiem, no iespējas mūsu meitām apprecēties savā
zemē. Tā bija īsta katastrofa. Griezos ANO – nekādas nozīmes. Man
atbildēja, ka ar šiem jautājumiem nodarbojas cilvēktiesību komisija.
Bet tur manam advokātam pateica: atbildiet Rostropoviča kungam, ka
Maskavā viņam palika māsa. Viņai jau tā ir grūti. Ja gribat, lai būtu
vēl sliktāk, varat turpināt. Es negribēju, lai viņai būtu vēl sliktāk.
Esmu mūziķis. Taču neaizmirstiet, ka padomju sistēma iznīcināja gandrīz
60 miljonus cilvēku! Tāpēc veltu dzīves daļu, lai skaidrotu savus
uzskatus. Neesmu politiķis, bet man ir intuīcija. Uzskatu, ka nekas nav
dzīvotspējīgs, kas iegūts vardarbīgi,” – tā Rostropovičs.
Jokainās avantūras
Tikpat ļoti kā nopietns risks un pilsoniska rīcība Rostropovičam tīk
arī dažādas citādas avantūras un pekstiņi, kuru dēļ viņš pat iesaukts
par “lielāko triku meistaru” mūziķu vidū. Pagājušo reizi uz Rīgu no
Maskavas atlidojis ar savu lidmašīnu. Izkāpjot dalījies priekā ar
sagaidītājiem, cik tas ir ērti. Kādā lielā galakoncertā Sanfrancisko
pārsteidzis ar savu skatuves iznācienu... balerīnas pačkā. Šokējoši
solīdi frakoto mūziķu vidē, bet visnotaļ atbilstoši spēlētajam K.
Sen-Sansa skaņdarbam “Gulbis”, kas apziņā asociējas ar baletu.
Aizkulisēs gan mēļo, ka tā darīts, lai izjokotu kādu jaunu, talantīgu
vijolnieku Mareku Peskanovu, kurš gribējis pierādīt, ka īstā uzmanība
tagad pienākas jaunajiem. Par nelaimi, vijolniekam bijis jāspēlē pēc
Rostropoviča. Kāda tur vairs uzmanība, ja zālē joprojām nerimstas
smiekli un sarunas par tikko pieredzēto Rostropoviča nedarbu? Cits no
Amerikas atceļojis kuluāru pastāsts vēsta, ka reiz Rostropovičs
pārtraucis ASV Nacionālā simfoniskā orķestra koncerta
ģenerālmēģinājumu, kur solistu trio sastāvā spēlējis pasaulslavenais
čellists Jo-jo Ma. To darot, Rostropovičs uzstājis, ka Bēthovens
jāspēlē no galvas. Izbaidītie solisti pēc trim mēnešiem esot
“pieķēruši” pašu Rostropoviču spēlējam šo skaņdarbu pēc notīm.
Ja par čellu, tad to Rostropovičam ir veseli divi. Pirms pieciem gadiem
Rīgā Rostropovičs atzinās: “Tas ir kā divsievība, jo abus ļoti mīlu.
Kamermūzikai man ir čells, ko 1711. gadā izgatavojis Stradivāri.
Skaistākas skaņas pasaulē nav! Par šo čellu var uzrakstīt romānu, uz tā
ir pat Napoleona piešu pēdas... Koncertos ar orķestri izmantoju čellu,
ko 1760. gadā darinājis Stradivāri skolnieks Starioni.” Šo čellu tikai
brīnumainā kārtā viņam atklātajā ģenerālmēģinājumā pirms koncerta Rīgā
izdevās pasargāt no negadījuma. Kāds Operā bija iedarbinājis
ugunsdzēsības sistēmu, un Rostropovičs tik tikko paspējis aiziet no
skatuves, kad uz tās sācis līt ūdens...
Kur viņam mājas?
Jautāts, kur ir viņa mājas, Rostropovičs 1991. gadā avīzei
Komsomoļskaja pravda atbildēja: “Visur. Strādāju visur, tātad visur arī
dzīvoju...” Viesojoties Rīgā viņš teica: esmu Visuma cilvēks. Vai
kosmopolīts?
Pirmajos dzīves gados Vašingtonā Rostropovičs pildīja PSRS kultūras
ministrei Jekaterinai Furcevai doto solījumu neiegādāties īpašumus.
Dzīvoja viesnīcā “uz koferiem”, cerēdams, ka viņu aicinās atpakaļ uz
dzimteni. Pēc tam iekārtoja ģimenes ligzdiņas Vašingtonā, Londonā,
Parīzē, Lozannā, Lapēnrantā (Somijā). Aculiecinieki stāsta, ka visur
viņam ir arī istabiņa ar galdniecības instrumentiem (Rostropovičs tos
prot lietot, jaunībā piepelnījies, ierāmējot fotogrāfijas). Šajās
ligzdiņās ir krievu mākslas oāzes: ne tikai sensacionālas Nikolaja II
glāzītes un 18. gadsimta trauki, bet – pats galvenais – senas ikonas,
Repina, Šiškina, Sokolova un citu glezniecības klasiķu portreti un
ainavas. Krieviskie mitekļi dažādās zemēs tikai vēlreiz apliecina, cik
svarīga ģeniālajam mūziķim ir savu sakņu saglabāšana un klātbūtne.
Gluži tāpat kā Rahmaņinovam, kas pie savas villas stādīja bērziņus. 200
jūdzes no Vašingtonas pēc Rostropoviča skicēm tika uzbūvēta pat krievu
stila muižiņa: tās tapšanu viņš turēja slepenībā un uzdāvināja sievai
pēc viņas pēdējās operizrādes (P. Čaikovska “Jevgeņijs Oņegins”), ko
pats diriģēja. Lieki vēl piebilst, ka ārzemēs Rostropovičs vienmēr
abonējis Krievijas presi. |
| Atgriezties | |
|