Gunārs Birkerts. Birkerta klātbūtnes faktors Jānis Dripe,īpaši “Studijai” |
|
|
| Ar kailu neatkarību vien jau desmit gadus neesam dzīvojuši, lai arī tas
nav maz. Ir iekšēja svēršana, salīdzināšana, kritēriji un orientieri,
kampaņas un lozungi, uzticība un nodevība.
Viss, kā kārtīgai valstij un kārtīgiem pilsoņiem pienākas. Un patiesībā
ironija nemaz īsti nav vietā – par savas dvēseles komfortu reizēm nākas
domāt izmisīgi gan valsts, gan personīgā kontekstā. Rodas vēlēšanās
salīdzināt TAD un TAGAD, lai saglabātu līdzsvarotu gaitu. Kāds aizbrauc
uz Minsku un konstatē, ka tur par velti var dabūt dzīvas atmiņas par
Latviju astoņdesmitajos. Tillbergs Maskavā izstāda neona piecstaru
zvaigzni miglā, domājot par mūžīgo uguni un savu vietas un laika
identitāti. Borgs garšīgi raksta par tās pašas Maskavas mākslinieku
dzīvokļos ritošo para-lēlo un vitālo dzīvi pretstatā oficiozi trulajai
vēl tik nesenā pagātnē.
Bet vai jūs atceraties Birkerta pirmo publisko uzstāšanos Latvijā astoņdesmito gadu sākumā?
Teātra biedrības zāle Pārdaugavā, aicināta publika (pēc sarakstiem) –
tāds oficiālo iestāžu sankcionēts un samtaini režisēts andergraunds.
Tad Ostenberga raksts žurnālā “Māksla” – notikums un daudziem negaidīta
atklāsme, ka viens latvietis var taisīt šitādu arhitektūru!
Pagāja daži gadi, un mēs Gunāru Birkertu ieraudzījām tādu pavisam
normālu, dzīvu cilvēku, kurš nepārprotami atrodas pasaules arhitektūras
elitē un tajā pašā laikā ir ar mieru kaut ko darīt Latvijai. Tikšanās
vairs nebija pēc sarakstiem, un attiecības ievirzījās izteikti lietišķā
gultnē.
1988. gada Ziemassvētku rītā Gunārs Birkerts kopā ar tradicionālo
sveicienu saņēma arī Rīgas pilsētas galvenā arhitekta Gunāra Asara
piedāvājumu uzņemties Latvijas Nacionālās bibliotēkas projektēšanas
darbu. Svētku rītā tā bija tikai skaista vārdu spēle, bet drīz sekoja
arī konkrēts darbs. Pacilāju vecus papīrus un atrodu, ka 1989. gadā
notikumus kopsakaros ar Birkertu un bibliotēku esmu pierakstījis šādi:
“Martā Birkerts ir Rīgā – tiek parakstīts pirmais protokols Nacionālās
bibliotēkas lietā. Atbildības sajūta (vismaz no vienas puses) ir
augsta. Augusts. Trīs dienu sarunas Arhitektu savienībā ar jauno Valsts
bibliotēkas direktoru Andri Vilku, arhitektu Modri Ģelzi un Kultūras
ministrijas pārstāvjiem; tiek precizētas funkcionālās shēmas un
programma, sastādīts lietisko attiecību līgums. Īsa saruna ar premjeru
V. Bresi un mi-nistru R. Paulu.
Tad klāt arī 4. augusta pēcpusdiena. Pēterbaznīcas velvju augšas pilnas
ar “Dzintara” meiteņu balsīm līdz pat “Dievs, svētī Latviju!”. Pa vidu
sarkanbaltsarkanas krāsas, un pie zemes – pamatīga, brīva, nepiezemēta
un apgarota Gunāra Birkerta personālizstāde. Šī noteikti ir Birkerta
būtiskākā atgriešanās Latvijā, dialogs ar sevi pašu un vekselis tautai,
kas, gaidīšanas nogurusi un cerību pilna, viņam uzticējusi visu garīgo
centienu galvenās krātuves būvi. Iepretim Vecrīgai un šajā “vētru un
dziņu” laikā ieņemtai Nacionālajai bibliotēkai vajadzētu kļūt par zīmi
tautas vērsumam uz garīgām vērtībām un kultūru. Man ir patiesa cerība,
ka ar šo būvi Latvija varēs sevi pieteikt starptautiskos
kultūrprocesos, un tas šobrīd un turpmāk ir mums vairāk nekā būtiski.”
Rakstītais ir pozitīvu emociju pilns, bet tieši tāda jau arī bija
sajūta 1989. gadā – pavasara un pozitīvu cerību sajūta visa gada
garumā. Ja es toreiz būtu zinājis, ka par Nacionālās bibliotēkas
celšanu cīnīsies seši kultūras ministri, mani pašu ieskaitot, un ka
dažādās noskaņās un dažādos labvēlības režīmos tiks runāts ar astoņiem
premjeriem šādā kārtībā – Bresis, Godmanis, Birkavs, Gailis, Šķēle,
Krasts, Krištopāns, atkal Šķēle, Bērziņš –, ka tiks dibināts atbalsta
fonds, uzrunāti dažādu valstu bijušie un esošie prezidenti, rīkotas
starptautiskas koferences, iesaistīti visu līmeņu UNESCO ierēdņi un
rakstīti desmitiem rakstu, nekam būtiskam nenotiekot pašas bibliotēkas
būvniecībā, manas tālaika piezīmes būtu krietni vien piezemētākas.
Visa iepriekš teiktā kopsakarā man visapbrīnojamākā un konsekventākā
šķiet tieši Birkerta pozīcija – nekad šajos gados, tiekoties Rīgā,
Stokholmā vai Detroitas pievārtē, neesmu dzirdējis no Gunāra kaut ko
tik pazīstamu un citkārt saklausītu kā “nu ko jūs tur ar savu
neizdarību un no padomijas laikiem mantotajiem tikumiem” vai “man tas
viss ir līdz kaklam, un es ar jums vairāk nespēlējos”. Viņš ir centies
saprast, ka jaunai un nebagātai valstij par lielas ēkas būvēšanu
izšķirties nav viegli un ka viņa loma ir arī sabiedrības izglītošanas
process un dialogs ar politiķiem, izmantojot savu apskaužamo pieredzi
un autoritāti pasaulē.
Šo dialogu Birkerts sāka, kad viņam bija 63, tagad viņam ir 75.
Šajā laikā ir attīstījies un izmainījies Nacionālās bibliotēkas
projekts, radīts projekts Rīgas tirgus rekonstrukcijai, skiču projekts
daudzfunkciju centram Ķīpsalā, skice iespējamai Rātslaukuma izbūvei, ir
konsultēta Latvijas Bankas jaunās naudas krātuves projektēšana un
būvniecība, ir radīta vēl viena izstāde blakus jau aprakstītajai,
sniegtas neskaitāmas intervijas, dzīvots līdzi Saeimas un Ministru
kabineta lēmumiem, braukts uz Parīzi un UNESCO eksperti satikti Rīgā
(Latvijas Nacionālās bibliotēkas būvniecība tiek oficiāli atbalstīta no
šīs respektablās organizācijas puses), ir...ir Gunāra Birkerta spēcīga
klātbūtne Rīgā gadsimtu un tūkstošgades mijā un laikā, kad Rīga svin
savus 800 gadus.
Jā, spēcīga un ietekmējoša klātbūtne, bet ne kā autoram arhitektam,
kuram veltītas vairākas monogrāfijas un kura darbus analizē pasaules
respektablākie arhitektūras izdevumi. Tā ir apstākļu sakritība un sava
veida paradokss – arī Nacionālās bibliotēkas projekts ir bijis
publicēts vairākos pasaules vadošajos arhitektūras žurnālos, un es
nemaz nebrīnītos, ja Birkerta un bibliotēkas projekta sakarā kāds
arhitektūras mīļotājs vai kritiķis pirmo reizi būtu palūkojies kartē un
paskatījies, kur tad īsti tāda Latvija atrodas. Žurnāls World
Architecture (WA)1999. gada nogalē publicēja skaistu arhitektoniski
politisku eseju ar virsrakstu “Pazudušie dēli” (Prodigious prodigals)
par latvieti Gunāru Birkertu un īru Kevinu Roču, liekot apakšvirsrakstā
šādu tekstu: “Jūs varat paņemt prom šos arhitektus no Īrijas vai
Latvijas, bet jūs nevarat izņemt Īriju vai Latviju no šo arhitektu
domāšanas.” Tālāk žurnāls publicē Roča un Birkerta projektus un ar
gandarījumu atzīmē, ka valstis, kuras abiem arhitektiem ar pasaules
vārdu dažādu iemeslu dēļ bijis jāpamet pirms pusgadsimta, tagad šiem
autoriem un arī labiem draugiem uzticējušas savas šī laika lielākās
būves. Tātad pazudušo dēlu atgriešanās.
Protams, katram citādi un kontekstā, bet gan mūsu Nacionālā bibliotēka,
gan Nacionālais kongresu centrs Dublinā ir gadsimtu mijas lielākās,
dārgākās un arhitektoniski izteiksmīgākās būves attiecīgi Īrijā un
Latvijā. Žurnālam WA Nacionālās bibliotēkas sakarā Gunārs Birkerts
saka, ka bibliotēka būs ZIŅA PASAULEI par mazu un kulturāli attīstītu
valsti, kuras tauta ir gatava 21. gs. augsto tehnoloģiju un
informātikas izaicinājumiem. Viņš ēku redz kā pieminekli un simbolu
neatkarīgai valstij un kā iespēju dot Rīgai jaunu atpazīstamību
pasaulē. Ko pasaules kultū-ras ļaudis zināja par Bilbao, pirms Frenks
Gerijs tur uzcēla kontraversālo jauno Gugenheima muzeju? Katrs cilvēks,
katra pilsēta un valsts vēlas savu atpazīstamību, un tas ir tik
pašsaprotami. Arhitekti, kas ir pasaules zvaigznes, ir šo vēlmju
labākie piepildītāji. To atzīmē arī žurnāls WA, piebilstot, ka pasaules
klases arhitektu klātbūtne garantē jaunāko tehnisko sasniegumu
izmantošanu un drošibu, ka ieguldītā nauda tiks gudri izlietota. Mums
ar arhitekta – zvaigznes piesaistīšanu nav gājis viegli. Gunāra
Birkerta viedā klātbūtne ir jūtama ik brīdi, pasaulē tā nepārtraukti
izstaro Latviju, bet pašas Latvijas plaukstā tāda kā apde-dzināšanās
sajūta.
Gunāra Birkerta septiņdesmitajā dzimšanas dienā es jautāju, kur atrodas
meistara dvēsele, kuram pasaules stūrim tā pieder. Varbūt pasaules
arhitektūras kultūrai kopumā, varbūt Vācijai, kur viņš ieguva arhitekta
izglītību, varbūt Latvijai, kur top un netop viņa sirdij tuvākais un
jēdzieniski nozīmīgākais projekts, vai Amerikai, kas viņam deva izcilu
arhitekta karjeru? Birkerta atbilde ir netieša, bet gana ietilpīga: “Ir
jāiegūst zināma dzīves un profesionālā pieredze un jāsasniedz noteikts
pašpaļāvības līmenis, lai droši sekotu pats savam izraudzītajam ceļam
un šajā gaitā justos pārliecināti. Savā dzīvē mēs izglītojamies,
apgūstam jaunas tehnoloģijas, radām un progresējam. Mūsu attīstība
balstās dabīgā izaugsmē, un to pašu var teikt par mūsu labākajām būvēm.
Tā ir evolūcija, progress. Es ticu, ka rīkojos tieši tā – augu un
attīstos savai dzīvei atvēlētajā laikā. Un piederu pats sev.”
Vai Birkerta radītais ir daļa no Latvijas kultūras, bija mans jautājums
viņam jaunās tūkstošgades ieskaņā. Un atbilde ir: “Es esmu
pārliecināts, ka mana latviskā izcelsme, pamatizglītība un agrais
latviskais kulturālais guvums ir veidojis manu profesionālo sniegumu.
Tātad es uzskatu, ka esmu daļa no Latvijas kultūras pasaules kultūras
kontekstā.”
Ar šādu stabilu un izsvērtu dzīves filosofiju Birkerts piedalās
Latvijas un Rīgas telpiskās (un ne tikai) attīstības procesos. Ir
spēcīgs viņa klātbūtnes faktors, un man un daudziem patiesi rūp, lai
šai klātbūtnei būtu paliekoša autorības zīme.
|
| Atgriezties | |
|