DEMO-DIZAINA LABĀ AURA Ieva Auziņa, jauno mediju kultūras centrs RIXC “Pieņemsim, ka laiks ir nevis kvantitāte, bet kvalitāte, nakts luminiscence augstu debesīs mirklī, kad lecošs mēness tikko pieskaras koku galotnēm. Laiks eksistē, taču to nav iespējams izmērīt.”1 |
|
Juris Šiklovs. KRIMA. 2002
Videokadrs no MARKO LAIMRES akcijas dokumentācijas 2002.
Videokadrs no MARKO LAIMRES akcijas dokumentācijas 2002.
Kristīne Briede. RAŽAS VĀCĒJS no izstādes "Korupcija" Liepājas Karostas galerijā "K. māksla?" (K@2). 2002
Kristīne Briede. RAŽAS VĀCĒJS no izstādes "Korupcija" Liepājas Karostas galerijā "K. māksla?" (K@2). 2002
Kristīne Briede. RAŽAS VĀCĒJS no izstādes "Korupcija" Liepājas Karostas galerijā "K. māksla?" (K@2). 2002
Ģirts Korps. SEMEMA. ORG
|
| GadĪjums Nr.1 – “Man jŪsu revolŪcija nav vajadzĪga”
Fotogrāfijā redzamā lēni grūstošā ēka vairāk gan līdzinās tādai kā
laikā bezgalīgai koka verandai, kurai katrs atnācējs kā nu varēdams –
ar finieri, šīferi, koka dēlīšiem vai plastmasas loksnēm – aizlāpījis
“personīgo caurumu”. Tāda kā “sociālā zupa”, kas tiek vārīta visa
vakara garumā, nemitīgi nolejot un atkal no jauna iejaucot sastāvdaļas,
– it kā katram sava, tomēr visiem viena un tā pati.
Šī fotogrāfija, protams, ir caurbraucēja skats no malas. Un ne jau
gluži nejaušs, drīzāk gan cilvēka, kam šāda postaža nav ikdienas acu
priekšā un tādēļ liekas skaista vai romantiska. Valdzina risks, ko tā
sevī nes: nākamreiz manis šeit var vairs nebūt! Tas ir kā alkatīgs
kampiens pēc emocijām.
Kad, vērojot fotogrāfiju, domāju par pretrunu starp dzīvi un progresu,
kas ietverta cilvēces pašā saknē, atceros, ka kāds dzejnieks teica: šī
pretruna ir kā konflikts starp dzeju un prozu. Fotogrāfija kā
nospriegota aukla starp solidaritāti un postsolidaritāti ir reizē tik
dramatiska un tomēr “samierinājusies”. Tā it kā saka: “Man jūsu
revolūcija nav vajadzīga,” – bet tanī pašā laikā ir vienmēr tai gatava.
GadĪjums Nr. 2 – tieŠā demokrātija
Ir 2001. gada maijs. Laiks, kad Tallinā notiek mākslas zinātnieka
Andersa Harmsa rīkotais pasākums par urbāno akcionismu “Kapitālisma
gruveši”. Mākslinieks Marko Laimre tā ietvaros kā restaurators
atjauno 20. gs. 80. gados Igaunijas mediju uzmanības lokā
daudz atspoguļotā Tallinas savveida urbānā teicēja, šizofrēniskā
pravieša Ulo Kiples vēstījumus, kas, uzrakstīti uz vecpilsētas mūra
toreiz, apbrīnojamā kārtā vēl saglabājušies arī šodien. “.. slimību
izārstēšana garantēta, klusums, tumsa, radio un bezmaksas ēdiens..” –
Kiples garie, tomēr visai poētiskie vārdu savirknējumi it kā par kādu
nekad nerealizētu vai paša nepiedzīvotu komunismu vairāk gan līdzinās
“politiskai dzejai”, nevis vien kāda trakā (un vēlāk pašnāvnieka)
nesakarīgām vārsmām. Marko Laimre – viens no oriģinālākajiem tiešās
demokrātijas stratēģijas pārstāvjiem mūsdienu igauņu mākslā – ar baltu
krāsu un pindzeli atjauno Kiples eļļas krāsas tehnikā darināto vienu no
pēdējiem uzrakstiem, kas saglabājies. Ziņkārīgajiem garāmgājējiem
mākslinieks atbild, ka Kiples darbs ir daļa no pilsētas
kultūrvēsturiskā mantojuma un līdz ar to saglabājams. Mākslinieka
centieni tiek novērtēti atzinīgi, tomēr gadās kāda sieviete, kas krīt
histērijā, sāk kliegt, ka grib dzīvot drošībā un nevēlas, ka viņu
terorizē mākslas “frīki”, un izsauc policiju. Tālāk jau saruna risinās
iecirknī, kur policists vaicā, kas tad Laimre īsti tāds būtu –
mākslinieks vai restaurators, tomēr, netikdams skaidrībā, “vainīgo”
beigu galā atlaiž, pat neliekot samaksāt sodanaudu.
GadĪjums Nr. 3 – “RaŽas vācĒjs”
Mazs, negausīgs vīriņš, pats noguris no sevis, nemitīgi atrodas reidā –
vienmēr pa vienu un to pašu labi iestaigāto taciņu. Uz riņķi vien, uz
riņķi vien. Tik daudz ražas jāievāc! Ja ir zināms, ka izstāde saucas
“Korupcija” un Kristīnes Briedes instalācija – “Ražas vācējs”, tad
fotogrāfija šķiet tik izteiksmīga, ka gandrīz nebūtu ko piebilst.
Vienīgi iedomājos – žēl, ka šī darba apraksts nav ziņa, ko lasītājs var
saņemt savā e-pasta kastītē, jo tad līdz ar fotogrāfiju būtu iespējams
ielādēt arī skaņu, piemēram, real audio formātā, jo skaņai instalācijā
tās norises vietā Liepājas Karostas galerijā “K.māksla?” bija ironiski
un asprātīgi būtiski papildinoša nozīme. Elektroniskās rotaļlietas –
plastmasas motocikla – vārā, bet monotonā rūkoņa, kad braucējs uz tās
bez apstājas brauc uz riņķi pa vienu un to pašu trasi, it kā
apliecināja varas gaiteņu un ierēdņu neizbēgamo likteni: mēs bijām
pērkami, esam pērkami un būsim pērkami. Šī, šķiet, ir viena no
veiksmīgākajām instalācijām, ko pēdējā laikā bijusi iespēja redzēt. Tā
godam varētu stāties līdzās latviešu instalāciju mākslas izjustāko un
asprātīgāko autoru Sarmītes Māliņas, Kristapa Ģelža, Andra Brežes un
citu labākajiem darbiem.
GadĪjums Nr. 4 – semema.org
Gerts Lovinks vienā no saviem jaunākajiem kritiskajiem rakstiem par
jauno mediju kultūru (“Virtuālā pasaule ir iespējama: no taktiskajiem
medijiem līdz digitālajām masām”3) raksta, ka tēmas “māksla plus
zinātne”, “tehnokultūra” vai “iela un kibertelpa” visas ir interesantas
starpdisciplināras pieejas, taču nekur tālāk par dialogu un diskursu
simboliskā līmenī tās nesniedzas. Viņš arī atzīst, ka vispāratzītās,
tradicionālās kultūras disciplīnas ir ieņēmušas aizstāvības pozīcijas
un jau sākotnēji daļēji noskaņotas “pret”. Savukārt jaunās kustības un
mediji vēl neesot pietiekami pieauguši, lai rastu jaunas motivācijas.
Līdz ar to visai konservatīvajā klimatā pretenzija “iemiesot nākotni”
kļūstot vien par vāju un tukšu žestu.
Mākslinieks Ģirts Korps un Latvijas noise mūzikas vides pārstāvji 2001.
gadā kopīgi izveidoja interaktīvu tīkla mākslas projektu
semema.org/o-o-o-o-o-o/lv.html, kas ar šādu adresi atrodams arī
internetā vai pieejams CD-ROM formātā. “Darbs vienmēr ir tapšanas
stadijā. Skatītājs ir darba līdzautors, jo pats izvēlas ciparu
kombinācijas (fotogrāfijas un animācijas), tātad pats konstruē darbu,
ko apskata. Ciparu kombinācijas ar + zīmi apzīmē objektīvo daļu, bet
kombinācijas ar – zīmi – subjektīvo. [..] Katram attēlam ir sava skaņa
(clausthome), kas summējoties veido troksni. Troksnis ir darba
neatņemama sastāvdaļa.”4 Ciparu kombināciju (kodu) skaits ir ierobežots
(apmēram no 1 līdz 20), tomēr audiovizuālo tīkla skulptūru variācijas
laikā šķiet bezgalīgas – darba saturs nepastāv ārpus tā formas, bet
forma nemitīgi ģenerē jaunas variācijas par saturu. Ciparu izvēle
notiek vairāk intuitīvi nekā apzināti, to drīzāk nosaka iepriekšējo
ciparu kombināciju attēlā un skaņā radītā intensitāte un ciparu un
skaitļu matemātiskais skaistums. Tad, kad cits citu jau papildinājuši
vairāki vizuālie un muzikālie slāņi, pārsteidz projektā konsekventi
izturētais minimālisms – pat daudzplākšņainais troksnis un blīvi
dinamiskās kustīgās bildes ir askētiski minimālas. Šis projekts ir
precīzs vairākos līmeņos: intelektuālas spēles formā tas atklāj
interneta kā specifiskas vides telpiskās un stratēģiskās kvalitātes un,
izmantojot interneta kā konkrēta medija raksturīgākās kvalitātes (un
privilēģijas), proti, darba “skatītājam” sniedzot iespēju
mijiedarboties, pašam kļūstot par tādu kā programmētāju, atklāj
būtiskas noise subkultūras estētikas nianses. “Klusums ir garīgums
(būtība), un troksnis ir tā forma. Noise ierosina darbu, projicējoties
tajā,” raksta darba autori. |
| Atgriezties | |
|