Reizēm kāds trāpīgs piemērs no mākslas vienas jomas ļauj redzīgāk
palūkoties uz citiem mākslas laukiem. Tad parādība skaidrojas ar citas
parādības palīdzību.
Lūk, skan Karlheinca Štokhauzena “Mantra”. To caurvij zvaniņu skaņas.
Kopējā minimālistiskajā skaņu (at)kārtojumā tās it kā atgādina par
tonalitātes tradicionālajām likumsakarībām. Un tomēr Štokhauzena mūzika
ir kaut kas cits, atšķirīgs no Vakareiropas tonālās tradīcijas. Šī
mūzika ir kaut kas principiāli svešs vairākumam mūsu mūzikas skolu
beidzēju un viņu padevīgajiem klausītājiem. Tas nekas, ka “Mantra”
radīta pirms trim gadu desmitiem. Tas nekas, ka tā jau ierakstījusies
tā saucamās jaunās mūzikas tradīcijā, kurā pēc Štokhauzena rodama blīva
virtene sekotāju.
Šie skaniskie virknējumi ir “ne-citi” jeb savi muzikāli izglītotam un
mūsdienīgam, atvērtam cilvēkam. Šis “jaunās mūzikas” pazinējs un
mīļotājs varētu būt sašutis par to, ka atšķirībā no viņa, kas apmeklē
Lučāno Berio vai Ģērģa Ligeti koncertus, “reakcionārie” pilsoņi labi ja
pietuvojušies Gustavam Māleram un Rihardam Štrausam, kuri komponējuši
pirms daudzām desmitgadēm. 20. gadsimts noslēdzies laicīgās iekavās,
taču tā garīgais mantojums visās mākslu jomās nav kļuvis par kolektīvās
atmiņas muskuli.
Dīvaini, bet lielākoties “progresīvie” mūzikas baudītāji savu uztveri
vizuālajās mākslās nav barojuši ar pollokiem, boisiem, vorholiem un
smitsoniem. Viņu intelektuālās maiņas vienības pārsvarā sastāv no
šīlēm, klimtiem, renuāriem, zariņiem.
Kā gan citādi izskaidrot nožēlojamo salonisko gleznu biežņu mūsu
Filharmonijas lejas foajē? Tur laiks rit citādāk nekā talantīgās un
mūsdienīgās gleznotājas Barbaras Gailes nelielajā dzīvoklī Parīzē vai
topot Miķeļa Fišera darbiem. Tāpat laiks rit citādāk tiem
visavangardiskākās dzejas mīļotājiem vai visjaunākās arhitektūras
cienītājiem, kuri vienlaicīgi paģēr pieminekli bronzā 19. gadsimta
klasicisma stilā, vai arī nekomerciālā digitālā video meistariem, kas
ikdienā klausās primitīvu plaša patēriņa konservēto mūziku.
Pārspriedumi par mākslas/mākslu nākotni katram no viņiem būs citādāki
tagadnes un pagātnes izpratnes dēļ, jo daudziem 20. gadsimta pagātne
vēl nav iestājusies.
Vai nākotnē gaidāmas pārmaiņas šādā masveida attieksmē? Protams, ne.
Nākotne brīvā valstī ar atvērtām robežām ļaus katram izdzīvot savu
gaumi un savu saprašanu, ieskaitot tos ļaudis, kuri vienmēr zinās,
kādai būt mākslai. Viņi zinās, ka vajadzīgas skaistas gleznas vai
kārtīgas instalācijas, bet tikai ļaunie jaunie mākslinieki, kuratori un
kritiķi novirzījuši mākslu no tās patiesā un apskaidrotā ceļa.
Personīgā gaume iznīcina likumsakarības un specializāciju, aizmirstot,
ka māksla ir tieši tāda pati profesija kā citas. Neizkopta gaume gaida
un sagaida Afrodīti gan suvenīros, gan salondarbos, gan vietējos un
Holivudas seriālos, bet nežēlīgā kritika norāda uz putām, no kurām
daiļava dzimusi. Ko paredzēja senie grieķi, nepiešķirot vizuālajai
mākslai mūzas godu? Vai to, ka tās adepti būs tik ļoti samulsuši, ka
paši sapīsies savos pārspriedumos un kritērijos? Jo, raugi, pat tie,
kuri sevi uzskata par profesionāļiem, vienu reizi izmanto Jozefa Košuta
izteikto atziņu, ka māksla no morfoloģijas jomas ir pārcēlusies uz
funkcijas jomu, bet cituviet nobar kādu, ka, izstāžu zālē rādot “kino”,
tiek ignorēta tieši mākslas morfoloģija.
(Funkcijas triumfu labi apliecina divu vizuālās mākslas darbu – Lailas
Pakalniņas “Papagenas” un Ilmāra Blumberga/Viestura Kairiša “Burvju
flautas” – starptautiskie panākumi pēc Venēcijas biennāles.Tikai daži
piemēri, kas nekādi nevar norādīt uz morfoloģiju. Lūk, Pakalniņa ar šo
filmu iegūst Grand Prix visprestižākajā starptautiskajā īsfilmu
festivālā Oberhauzenē, bet filma (abas filmas) ir izrādīta video
mākslas izstādē Kaselē, vairākās Baltijas mākslas izstādēs, Henrija
Mūra fonda telpās Lielbritānijā, Mūsdienu mākslas galerijā slavenajā
Masačūsetsas tehnoloģiju institūtā (MIT) ASV un tā tālāk. Žanriski
spožākais “kūlenis” notiek tad, kad Pakalniņas filmiņa – pamatā Mocarta
mūzika un Rīgas ielu skati un ļaudis – atveroties priekškaram, ievada
Francijas avangarda teātra festivālu!)
Māksla kā profesionālās darbības joma mainīsies tāpat kā līdz šim.
Tāpat kā līdz šim gan kabineta klusums, gan ielu sižeti, gan
tehnoloģijas ietekmēs topošo mākslas darbu stilistiku.
Un tomēr šajā nelielajā pārspriedumā šķiet būtiski izcelt vienu tēzi:
nākotnes veidols lielā mērā ir ieprogrammēts individuālajā un
kolektīvajā pagātnes izvērtējumā. Kā ļoti vienkārši (vienkāršoti) 2001.
gadā rakstīja britu mākslinieks un mākslas kritiķis Stīvens Hepvorts:
“Lai apjēgtu to, kur mēs atrodamies tagad un kur mēs būsim nākotnē,
mums ir jāpalūkojas atpakaļ un jādefinē pagātne.”
Latvijas apstākļos šī definēšana ir četrkārši grūta. Pirmās trīs
grūtības ir šādas: sovetizācija, okupācija un rusifikācija ir noticis
fakts, kas gaida pilnvērtīgu izvērtējumu. Tātad vēsturiskā atmiņa ir
kopjama; taču, ja tā ir kolektīva, tad kādu kolektīvu lai izvēlas:
latvisku, proletārisku, sokratisku? Ne prognoze, bet ieteikums nākotnei
– izvēlēties tādu atmiņu, kuras “cietais disks” ir visietilpīgākais.
Proletāriskais bijis gauži plāns, bet atvēzienā postoši utopisks.
Interesanti, ka tagad ir daudz kultūrā un mākslā ieinteresētu cilvēku,
īpaši jauniešu, kam grūti gleznas vienādot ar mākslas darbiem.
Viņuprāt, gleznu ir saražots tik daudz, ka Filharmonijas skvēra
sindroms iesūcies arī “augstās glezniecības” plauktos. Gleznu
pārprodukcija, viņuprāt, novedusi pie glezniecības piepulcēšanas plaša
patēriņa jomai.
Līdzīga attieksme var veidoties pret elektroniskās mākslas izpausmēm
nākotnē. Vīdžejisms pēc desmit gadiem trim miljardiem cilvēku būs
ikdienas lietošanas produkts.
Skaidrs, ka mākslā nākotne nenāks no “meinstrīma”. Diemžēl pazīmes
liecina, ka neizglītotu ļaužu komunikācijas kārei arvien vairāk tiks
piedēvēts mākslas statuss mediju telpā. Taču tas/ tā, kas radīs kaut ko
principiāli jaunu, nāks ar radikālu attieksmi “mākslu mākslai”.
Un tagad nosaucama ceturtā grūtā joma gatavībai saņemt nākotni no
apzinīga pagātnes izvērtējuma: vienmēr būs aktuāls jautājums par
noteiktu un konkrētu zināšanu daudzumu, kas būtu jāapgūst, lai radītu
kaut ko jaunu. Cik jāzina no tā, kas bijis radīts kādā laukā pirms
tevis? Cik jāzina no tā, kas noticis 20. gadsimtā vairākos radikālos
mākslas pavērsiena brīžos un apkārt tiem?
2002. gada sabiedriskā izglītības fonda “Jaunā akadēmija” nometnē
matemātikas profesors Agnis Andžāns runāja par skaitļiem un jēdzieniem,
taču viņa vēstījuma būtība bija tā, ka nāks un jānāk jauniem cilvēkiem,
kam ir jauna tipa domāšana. Zināšanas par tradicionālo matemātiku,
kuras studenti apgūst šodien, iespējams, nebūs noderīgas pēc desmit
gadiem, sastādot algoritmus kvantu datoriem.
Tie, kas atklājuši kaut ko jaunu, nav bijuši tikai talantīgi. Viņu
starpā ir patiesi gudri cilvēki. Uzturot dzīvu “gudrības komunikāciju”,
vairāk izkopsies nelielas snobisma salas. Nākotne notiek tagad, kopjot
snobismu, lai gudri cilvēki gribētu nodarboties ar mākslu.
Nosaucot vārdā konkrētas lietas nākotnes mākslā, pastāv vislielākā
iespēja kļūdīties. Un tomēr jāsauc vien ir – lai būtu interesanti!
Tehnoloģijai, stingri ņemot, ar mākslu sakara nav. Ja paziņotu, ka
nākotnes mākslā tehnoloģijas tiks iebūvētas cilvēka/mākslinieka
bioloģiskajā ķermenī, tad pašu mākslas būtību tas nemainītu. Mainīsies
radikālo pavērsienu biežums, paātrinājums, jo pasaule samazināsies.
“Normāli” cilvēki savos meklējumos vairs neinteresēsies par “banāliķu”
darbības laukiem un nesauks to, ko viņi dara, par mākslu. Kritiķi, kas
spēs turēt līdzi mākslas attīstībai, mākslas jēdzienu tomēr lietos.
Stāstījuma izteiksme un primārais konceptuālisms saglabāsies, taču
vienlaicīgi “īstās mākslas” meklējumos pastiprināsies formālisms. Grūti
iedomāties, ka, gluži kā 20. gadsimta pirmajā pusē, nepastāvēs vairāki
paralēli starptautiski, cits citu noliedzoši stili (kā dadaisms,
ekspresionisms, abstrakcionisms, konstruktīvisms, sirreālisms utt.).
Pēc piecdesmit gadiem jebkuras gudras un augsti profesionālas nodarbes
kritērijs būs efektivitāte un māksla. Tas nebūs mākslinieciskums
paralēlā estētikas nozīmē vai prasmju novērtējumā, bet tieši māksla.
Māksla notiks domāšanā, un mākslu augsti attīstīti cilvēki apgūs un
radīs līdzās inženierzinātnei vai agronomijai. Domas produkts būs
redzams vai sajūtams, vai sadzirdams bez materiālā pastarpinājuma. Bet
varbūt tas notiks pēc simt gadiem. Lielākā daļa, kā allaž, to vispār
nepamanīs.
|