Projekts VALSTS kā viens vesels ir kļuvis par patstāvīgu konceptuālu
mākslas darbu, t.i., tas pretendē uz robežjoslu starp mākslu un dzīvi.
Tas (VALSTS) radās kā ideja par to, ka, organizējot reālā uztveres
telpā provokatīvus mākslas procesus, veidojot par to visu informatīvu
mītu, var rasties jauna tipa VALSTS. Tas tā arī noticis. Varbūt mazliet
panaivi, mazliet sagribēti, tomēr radot šo lielo konceptuālo mākslas
darbu, kas līdzīgs pasakai par to, kādi nu mēs pašreiz esam. Apzināti
utopisks projekts ar spēles brīvi radošo atmosfēru, kurā ironiski
groteskais un nopietnais, kā mēdz teikt, iet roku rokā. Bet visu pēc
kārtas. Māksla tomēr ir palikusi māksla, neraugoties uz to, vai tā
pašreiz ir modē vai nav. Tāds izrādījās šī projekta mērķis. Mēs to
nosaucām par VALSTI. Projekts VALSTS paredzēja pētīt trīs lietas: 1.
Realitātes nosacījumus mūsu uztverē, šo nosacījumu dimensijas un
perspektīvas ikdienas uztverē un tātad to, cik šajās dimensijās
(perspektīvās) var būt radošu elementu. 2. Ja mēs atrodam realitātes
nosacījumus, kuri tiešām pa jaunam ved uz to, ko mēs saprotam ar vārdu
“māksla”, tad kas ir māksla? Kādas ir tās robežas, un kādi ir tās
jaunie nosacījumi? 3. Tā visa rezultātā, dabiski, par galveno
izvirzījās jautājums par indivīda pašrealizāciju kā šķīrējtiesneša
darbību realitātes un mākslas nosacījumu saskares laukā. Tātad par
subjektivizācijas nosacījumu (un dimensiju) apskati. Aizsteidzoties
pasakas sižetam priekšā, var teikt, ka mēs par VALSTS pamatvienību
definējam “es” valsti. Tā noteikti atrodas ļoti tuvu mākslas
institucionālajām koncepcijām. Projekta koncepcijā tika pieminēta arī
māksla kā uztveres veids un produktīva darbība, bet diemžēl ne (un tas
bija projekta vājākais punkts) tās saistība ar mūsdienu indivīda
pastāvēšanas un pašrealizācijas nosacījumiem un iespējām (kā mākslas
parādīšanās konteksta jautājums). Un būtībā VALSTS lielā mērā ir arī
par to, kāpēc katrs par sevi neredz apkārt to, kas varētu radīt šo
garīgi produktīvo darbību (sauksim vien to par mākslu). Protams,
varējām jau nodoties ilūzijām par moderno masu mediju iespējām,
ietekmes spēku, stabilizācijas spējām utt., lai cerētu tieši caur šiem
kanāliem parādīt mākslu visapkārt – sak, re, kur tā ir, tavā
sētspakaļā! Bet mediju iespējas indivīda uztveres koralizācijā tomēr ir
ar pavisam citu vērsumu un spēku. Te acīmredzot ir gadījums, kad forma
(iespējas) ir, bet satura (formas) nav. Kā pasakā mēs gribējām, lai šīs
VALSTS iemītnieki būtu katrs par sevi un tā izrādītos unikāla formula
egoistiskai autopoetizācijai kā vēstures brīvai pašrealizācijai. Bet tā
tas nav! Un nesakritības cēloņi ir jau tālu ārpus apskatāmās tēmas
iespējām. Koncepcijā bija vienkārši teikt – ir tikai jāapgūst
attiecīgās individuālās pārvaldes formas, piemēram, izdalīšana,
ieraudzīšana, savādiskošana, atpazīšana, saprašana...
Māksla ir paraksta lieta. Un tomēr izrādās, ka nav nevainīgas redzes,
neorientētas redzes. Drīzāk otrādi – redze pārsvarā ir vainīga un
trenēta. Un tad mums likās, ka šis pseidoideālisms ir sadūries (un
izskaidrojas) ar to, ko kāds Liotāra kungs sauc par neattēlojamo vai
Heidegera kungs – par liegumu/izlikšanos, bet mēs līdz šim daudz
vienkāršāk esam dēvējuši to par – TAS. Visdrīzāk, ka TAS un
neattēlojamais, un VALSTS sakrīt. Bet vispirms par formas paškustību.
Mēs pieņemam, ka, piemēram, faktūra pieder konkrētai lietai un paralēli
pati ir īpašs vispārīgums. Tas ir kā tāds blīvi piepildīts tukšums,
kurā māksla vienkārši ir. Uz turieni ir. Šo vispārīguma sajūtu tad arī
varētu saukt par koncepciju – robežjoslu starp dzīvi un mākslu. VALSTS
centrējas uz tās atklāsmi. Uz to, kas ir totāls realitātes un
nerealitātes sajaukums. Dzīve nestabilitātē.
To varētu iztēloties kā apjomu (paralēlu ideālisma – dekonstrukcijas
apjomam, par to runa būs vēlāk), kuru piepilda nemitīga saspēle, spēle
starp neesošo (neredzamo) un esošo, starp nemateriālo un materiālo,
kultūras simbolu un tīru formu utt.
Mēs it kā akcentējam uzmanību uz nereprezentējošām formām. Uz tīru
formu. Juteklisku subjektivitāti. Un tas jau ir jautājums par formas
paškustību tās bezgalīgajā (daudzveidīgajā) iespējamībā. Šī formas
paškustība varbūt arī ir jauns veselums, uz kuru tiecas mūsu nogurušais
prāts. Paškustība ir pašmērķīga, bet indivīds, kurš spēj to vērot, jūt
gan pazemību, gan ironiju tās priekšā.
Jā, te var runāt par tukšumu – klusumu ikdienišķajās lietās.
Minimālismu un daudznozīmību reizē. Mistificējošo vienkāršību (kādu
Dievu). Jā, tas ir vizuāls stāvoklis, kurš vairs nav tēls tā parastajā
nozīmē. Te stāvoklis – bezgala konkrēts un visaptverošs reizē.
Jā, te var runāt par spēli kā realitātes kā tādas iekšējo pašmērķīgumu.
Mākslinieks kļūst par eksponētāju. Un izrādās, ka formu paškustībai nav
vajadzīgs ne provokatīvais, ne gatavo darbu līmenis un maz ko līdz arī
informatīvais līmenis. Gluži kā īstā pasakā varētu teikt – formas
paškustība uzpeld kā valis tur un tā, un tajā formā, kad tas ir
vajadzīgs, lai ieelpotu.
Sekojiet formai! Izjūtiet to! Radīšana caur redzēšanu. Esiet redze, un
jums taps sajusts! Varbūt tas arī ir vienīgais, par ko tiešām vērts
domāt, – par esības estetizāciju, t.i., par šo jauno virtuālo
realitāti, t.i., kaut ko varbūtēju, tādu, kas var parādīties vai kam
jāparādās noteiktos apstākļos.
Bet tas jau tuvu Bodrijāra kunga simulācijas jēdzienam, kad māksla sāk pretendēt uz pašas dzīves teritorijām.
Un patiesi – varbūt nevajag vairs noformēt pārdzīvojumu, konstruēt
tēlu, bet vienkārši rādīt. Iespējams, ka tur – viņpus individuālajiem
tēliem – ir vēl kāda VALSTS, kurā telpa un laiks ir pavisam citādi. Arī
mūsu jaunie mākslinieki mēģina tajā ieskatīties. Kur “es” – kā atvērta
redzēšanas forma. Kur spēle ar ne-tēlu rada jauna veida tēlu.
Tad kas ir TAS? Tiešām, nemitīgi ir sajūta, ka šajā formas paškustības
fenomenā ir klāt kāds pāri stāvošs spēks. Neizsakāms, netverams. TAS
(var jau būt, ka agrākās sistēmās to sauca par ideālu). Tā ir formas
paškustībai piemītošā pazemība. Pazemība formas priekšā. Tā ir kāda
enerģija, kas izsaka sevi formā. Atcerieties Jēzu: zem katra akmens ir
Dievs.
Varbūt tāpēc nav svarīgas formas to realitātē, bet ir svarīga enerģijas
taustāmība tajās, jo forma, izrādās, nav vis kaut kā apzināšana, bet
drīzāk pati apzināšanās. Un tāpēc visu laiku mūsu pasakas VALSTĪ ir
jautājums par domas redzēšanas (radīšanas) individuālo ceļu un tās
virsindividuālo saturu. Pēdējais ietver sevī esamības pamatkoordinātas,
pozitīvās eksistences terminus utt. Tas acīmredzot ir TAS, VALSTS,
NEATTĒLOJAMAIS. To var traktēt arī kā, teiksim, Dieva klātbūtni formā,
taču tā jau drīzāk ir tradīcija. Tuvāk tam stāv vārds – vēl
neapzinātais (Heidegera kunga traktējuma interpretācija). Laime un
bijība ir būt saistībā ar ne-apzinātību. Šis jautu apgabals it kā uztur
dzīvību. Un atcerēsimies vēlreiz Liotāra kungu: neattēlojamā
problemātika ir vienīgā, par kuru nākamajā gadsimtā ir vērts domāt un
ar kuru dzīvot. Tās ir tās neskaitāmās vienlaicības, kad apjēga par
savu esamību ir nemitīga apjausma, taustīšanās, minēšana, niršana tepat
līdzās aiz sienas esošajā pilnībā un kosmosā. Bet nojauksim šo idilli!
Neaizmirsīsim, ka otrā pusē tam visam stāv ironija. Lai kā mums
gribētos jaunu utopismu, jāsaprot, ka mūsu patiesā dzīve ir
antiutopisms. Ir vēl dziļi ieelpas brīži – kā dziedošā revolūcija –,
bet pat sapņojot mēs jau izliekam pēdiņas ... un vēlreiz pēdiņas.
Un arī māksla, gribam vai negribam, mūsos ir tas, ko tradicionāli
saucam par skaistumu, poēziju un cilvēciskām ilgām pēc izgudrota un
korekti pasniegta īstenības izskata (lai ap sirdi būt mierīgāk), un ir
mūsdienīga spēka radītā tekstu jēgas nojaukšana, dekonstrukcijas
princips ar tā pārtrauktības, nenoteiktības asociācijām, ir moderno
izjūtu palete, kurā patiesi mirdz ironija, parodija, sarkasms,
komplicētība.
Tas viss savijies un jo īpaši auglīgi uz mūsu latviešu kultūras
augsnes, kur tieksme pēc mājīguma un rāmas baudas. Noskaņu harmonijas
sadzīvo ar brīžiem izmisīgiem lēcieniem sāņus – pēc pozitīvas domas par
iespējamo angažētību viņpus esošā rēnuma. Lēcieniem, kurus izpilda ļoti
talantīgi mākslinieki.
Atkal ir runa par atgriešanos pie dabiskas valodas bez pseidoideālu
ietekmes. Pie valodas, kurā valda cildenums (Liotāra kunga doma).
Un tā – ir vēl viens apjoms, kurā eksistē divas puses – ideāli (vecā izpratne) un dekonstrukcija. Abi vienotībā un saskaldītībā.
Šajā modernā prāta pretrunu apjomā gandrīz vai vienīgais ceļš izdzīvot
ir – iet spēles ceļu ar tā problematizāciju (Fuko kungs), robežu
paplašināšanu, citu virtualitāti, savādiskošanu.
Mums liekas, ka šis ceļš ir būtisks arī latviešu mākslai.
Mums jābūt šaubu pasaulē un jābūt dzīviem.
Formas paškustības jautājumi rada arī pārdomas par kontekstiem. Mēs
labi apzināmies, ka pasaulē tas viss vai gandrīz viss jau ir bijis un
ka tas tiek darīts arī pašreiz. Tas, ko mēs darām VALSTĪ.
Acīmredzot var teikt, ka formu paškustība realizējas reģionāli un par
individuāli. Un varbūt mums jāapzinās, ka mēs esam kontekstā ar citur
notiekošo, bet varbūt arī ne. Varbūt var lokāli iedomīgi teikt – tikai
konteksta konteksts ir auglīgs. Bet tā jau principā ir runa par
marginālisma ideju gan sociuma, gan indivīda aspektā. Un ne kā trūkums,
bet kā tuvums tam, kas jau zūd, taču vēl nav radies. Pieraksti uz malām
tam, kas ir jau izlasīts, bet vēl nav turpināts lasīt. Tā ir mūsu
situācija.
Mūsu projektā VALSTS svarīgs ir vienreizīguma princips. Ikreizējas
klātbūtnes efekts. Pati modernā māksla (formu paškustības māksla) rada
vieglu pieejamību. Atkārtojamību, kas ir dabiska un nepieciešama.
Iespējams, tā saistās ar jēdzienu “nesalīdzināmība”, jo tad zūd tie
kritēriji, kuri varētu kļūt par varas argumentu vai metavalodu, t.i.,
no malas diktētiem nosacījumiem par vēlamo. (Lai gan tādi rodas
dabiski, gribam mēs to vai negribam, kaut vai informācijas cirkulācijas
ceļā.)
Tomēr dominē acumirklis. Un vēl – formu paškustība paredz klātbūtnes
efektu. Tas ir – skatītājs kā mākslas darba dzīvā sastāvdaļa (centrs).
Gaisā lidinās it kā kopēja metode, shēma, vispārēja likumība, kuras
robežās izpildās vibrācijas. Šajā ziņā var teikt, ka mūsdienu
mākslinieks (tāpat kā iepriekšējo gadsimtu priekšteči) savā ziņā ir
izpildītājmākslinieks, idejas atskaņotājmākslinieks.
Šī māksla pastāv tanī vietā un tanī brīdī, kad tā ir radīta, un tās
vērtība tad ir unikāla. Šī māksla (jeb šīs shēmas) ir kā tāda ideja,
koncepciju (psiholoģiski vai sociāli nozīmīgu) kustība (starojums), kas
var materializēties nepārtraukti. Vienkārši ir jautājums par cilvēku
darbībā – un tas ir jautājums par VALSTI.
Bet galvenā un vecu vecā un labā atziņa ir: 1) problematizēt pašreizējo
situāciju latviešu mākslā; 2) stimulēt mūsu sabiedrībā diskusiju par
mākslas robežām; 3) paaugstināt sabiedrībā pieļaujamības robežu
parādībām, kuras nekādi nevarētu tikt uzskatītas par tīru mākslu.
Un tad viņi apprecējās un dzīvoja laimīgi savā karaļvalstī garu jo garu
dzīvi, līdz abi reizē mira sirmā jo sirmā vecumā. Bet karaļvalstī sāka
valdīt viņu vienīgais un skaistais dēls. Ar to arī pasakai beigas.
|