Raimonds Pauls
(1990.–1993. gads)
Kas ir jūsu veikums?
Mans laiks KM bija visdrūmākais. Pats svarīgākais – bija jāsaglābj tas,
kas ir tradicionāls un vērtīgs. Daļēji tas izdevās. Mēģināju
interesēties par saimnieciskām lietām, piemēram, tika slēgta Opera
kapitālremontam. Tagad, šķiet, vairāk domā par kultūras programmām.
Taču lai manu darbību vērtē citi.
Kā jūs vērtējat Kultūras ministrijas un Kultūrkapitāla fonda budžeta apvienošanu?
Kultūrai naudu piešķir pēc atlikuma principa. Lauvas tiesu noēd
aizsardzība. Skaidrs, ka lielākā problēma ir mazas naudas summas
dalīšana. Bieži vien KKF naudas dalītāji varbūt nav gluži neitrāli.
Bieži ir neizdevušies mākslinieciski eksperimenti. Bet, ja KKF būs KM
pakļautībā, tad man jājautā – kam tas vispār ir vajadzīgs? Kaut kādai
pārvaldes sistēmai jābūt, taču, ja nauda nonāks pie ierēdņiem, – kurš
tad vērtēs, kam dot, kam ne? Kādēļ tad ir šīs divas pasaules – ierēdņi
un mākslinieki? Ierēdņiem nav jājaucas kultūrā, viņiem ir jānodrošina
izpilde. Ja nauda plūdīs caur KM, tad tās reāli nebūs.
Jānis Dripe
(1994.–1995. gads)
Kas ir jūsu veikums?
1. Kad sāku strādāt, tādas KM nemaz nebija. Man kā nepolitiskam
cilvēkam "no malas" premjers Valdis Birkavs piedāvāja valsts ministra
darbu Jāņa Vaivada vadītajā Izglītības, zinātnes un kultūras
ministrijā. Deviņi mēneši rūpīga darba un pārliecināšanas mākslas
(paldies tādiem labā nozīmē daiļrunīgiem kolēģiem kā Džemma Skulme,
Juris Karlsons u.c.), līdz varējām izdzert glāzi šampanieša pie metāla
plāksnes ar lakonisku uzrakstu LR
KULTŪRAS MINISTRIJA.
2. Mūsu laikā iesākās Lielās mūzikas balvas tradīcija – tā ideja ir
pilnīgi un vienīgi Raimonda Paula, bet KM to īstenoja dzīvē, un tas
nemaz nebija vienkārši.
3. Manuprāt, tika uzrakstīts interesants un tam laikam vajadzīgs
dokuments – Latvijas kultūrpolitikas pamatnostādnes. Šķiet, ka
nākamajiem ministriem pamatnostādnes labi noderēja, veidojot
kultūrpolitikas tālāko likumdošanu un attīstības konceptuālos
dokumentus.
4. Jauni, skanīgi un starptautiski dziedāšanas svētki piedzima 1995.
gadā – Baltijas un ziemeļvalstu Dziesmu svētki. Imants Kokars šo ideju
bija ilgi lolojis.
5. Nopirkām Latvijas darbnīcu Parīzes mākslas centrā. Naudas, protams,
īsti nebija, bet piedāvājums tik vilinošs – Starptautiskajam mākslas
centram pašā Parīzes sirdī būvējās neliels paplašinājums, un Latvija
varēja vienu darbnīcu dabūt. Toreizējais premjers Māris Gailis bija
izcili saprotošs, bet tur ir sava loģika – viņa sieva ir arhitekte, un
Mārim ir daudz draugu mākslinieku aprindās.
6. Pēc smaga, dārga un nervoza septiņu gadu rekonstrukcijas un
restaurācijas darba 1995. gada rudenī tika atklāta Latvijas Nacionālā
opera. Darbu nobeiguma posmā gandrīz vai katru otro dienu biju
būvlaukumā, stratēģiskās plānošanās piedalījās arī Valsts prezidents
Guntis Ulmanis un Ministru prezidents Māris Gailis. Atkal atcerējos, ka
esmu arhitekts, un vest sarunas ar kolēģiem un būvniekiem bija
interesanti. Citādi visu arhitekta radošo enerģiju biju ieguldījis KM
trīs sanitāro mezglu izbūvē, fasādes krāsojumā un pagalma
labiekārtojumā.
7. Vienkārši lai būtu skaists un laimīgs skaitlis 7, piebildīšu, ka
tika nodibināta ministru un ministriju konsultējoša institūcija –
Nacionālā kultūras padome. Labs ieguldījums spilgtu personību radošās
domas piesaistei valsts kultūrpolitikas problēmām. Arī labs solis
kultūras vadības caurskatāmības un demokratizācijas virzienā.
Kā jūs vērtējat Kultūras ministrijas un Kultūrkapitāla fonda budžeta apvienošanu?
Šodienas KKF ir krietns solis uz priekšu. Jaunākie strāvojumi Latvijas
finanšu politikā rāda, ka ir iespējama atpakaļiešana, un mani tas dara
bažīgu. Ir jāzina, kas darīts iepriekš un kādi modeļi izmantoti ceļā uz
lielāku caurskatāmību, stabilu finansiālo bāzi un naudas līdzekļu
demokrātisku sadali. KKF iekļaušana pamatbudžetā un pakļaušana konkrētā
brīža politiskajai un finanšu konjunktūrai ir atgriešanās vairs
neeksistējošā attīstības telpā.
Ojārs Spārītis
(1995.–1996. gads)
Kas ir jūsu veikums?
1. Man pārņemot KM, tika taisīts audits par iepriekšējo posmu. Līdz
bankrotam bija novesti vairāki KM pārziņā esošie uzņēmumi, konkrēti –
Operetes teātris. Man iekrita tas nepatīkamais darbs to likvidēt.
2. Periodu no 1994. līdz 1998. gadam, tas ir, laiku pirms manis, manu
laiku, Pīka un pēcteču laiku, var saukt par "lielo mahinatoru laiku",
jo šajā laikā no kultūras ministra tika prasīts un gaidīts, lai viņš
palīdz nelikumīgā KM īpašuma privatizācijā.
3. Ar manu ienākšanu kultūras iestāžu vadību sāka pārveidot uz
ekonomiskiem pamatiem, lai tās vadītu nevis nopelniem bagātie
mākslinieki, bet viens domājošs cilvēks, kas pazīst tirgu. Piemēri –
pabeidzot Nacionālās operas restaurāciju, bija manāma tendence Operas
budžetu kāpināt līdz tādam prasību līmenim, kas nav adekvāts budžeta
iespējām. Rezultātā biju spiests atbrīvoties no Operas intendanta.
Ieliekot vietā ekonomiski spēcīgu, bet ne kultūras aprindu cilvēku,
cieta Operas prestižs.
4. Budžetā tika ielikta Valmieras teātra celtniecības pabeigšanai
nepieciešamā nauda, tika turpināta Latvijas Nacionālās bibliotēkas
projekta izstrādes dotēšana.
5. Tika noorganizēts Latvijas mazākumtautību kultūras festivāls "Latvijas vainags".
6. Es braucu uz Igauniju pētīt KKF veidošanas pieredzi, statūtus un mehānismus. KKF mehānisms pamatos noskaidrots manā laikā.
7. Kā pozitīvas lietu var vērtēt iestrādes Rīgas vēsturiskā centra
iekļaušanai pasaules kultūras mantojuma sarakstā. Dailes teātra
direktora amatā pieņēmu Bērtuli Pižiču. Tas tika darīts, lai vadībā
būtu cilvēks, kas pārzina kasi un attiecīgi spēj veidot peļņu nesošu
teātra repertuāru. Līdz tam teātris strādāja izšķērdīgi, gan ne bez
mākslinieciskas kvalitātes. Izšķērdīgums netika kompensēts ar izrādēm,
kas nes peļņu.
Kā jūs vērtējat Kultūras ministrijas un Kultūrkapitāla fonda budžeta apvienošanu?
Pirms KKF Kultūras ministrijai bija zināmi iezīmēti finanšu līdzekļi,
kas tika ar sabiedriski ievēlētu ekspertu palīdzību piešķirti
noteiktiem projektiem. KM ieceltie eksperti nespēja būt absolūti
neitrāli. Ne vienmēr mērķdotācijas tika izveidotas lietderīgi. Radot
sazarotu KKF struktūru, radās cerība, ka tajā ir iestrādāts mehānisms,
kā iezīmētos līdzekļus sadalīt objektīvi. Daudzās nozares un
apakšgrupas, kur ir savas ekspertu grupas, dod cerību, ka tie spēj
novērtēt KKF iesniegto projektu vajadzību un lietderību. Pozitīvi ir
tas, ka eksperti rotē. Ministrijā ierēdņi nerotē. Teorētiski pie
iespējas, ka KM pārdala līdzekļus, nevajadzētu būt bažām, jo ierēdņiem
vajadzētu būt profesionāliem un godīgiem. Vienlaicīgi daži ierēdņi
nevar būt speciālisti visās nozarēs, kā tas ir ar KKF struktūru, kura
ir sazarota un iesaista daudzus ekspertus.
Rihards Pīks
(1997. gads)
Kas ir jūsu veikums?
1. Uzreiz varu atbildēt, ka KKF likums tika izveidots manā laikā, bet tā apstiprināšana Saeimā apstājās, kad valdība krita.
2. Manā laikā tika vairāk nekā divas reizes palielināts atbalsts kino
nozarei. Kopējais atbalsts gan bija neliela naudiņa, tikai vairāk nekā
pusmiljons, taču sākotnēji kino nozarei bija vien 260–270 tūkstoši
latu. Uzsākts tika daudz kas.
3. Bija jāstrādā pie teātra likumdošanas – tikai tagad kļuvis skaidrs,
ka, lai arī teātri ir valsts iestādes, tie strādā kā uzņēmumi. Vēlējos
izveidot likumu par kultūras institūcijām (ne šāds, ne tāds tas tika
vēlāk pieņemts), kas formulētu teātru darbības veidu situācijā, kad tie
reizē ir uzņēmēji un saņem līdzekļus no valsts. Toreiz paši nesaprata,
ka vajadzēja atbrīvot rokas. Bija beidzies padomju laiks, bet nebija
vadītāji, kas īsti spētu saprast brīvo tirgu. Toreiz Latviju bija
skārusi ekonomiskā lejupslīde, kas traucēja strādāt.
4. Akadēmiskajam korim "Latvija" par māksliniecisko vadītāju tika iecelts Māris Sirmais.
5. Operā arī bija zināms samulsums, kad mainījās vadība. Kopā ar
Vitāliju Gavrilovu izveidojām "Aldara" balvu, mans nodoms bija atrast
katrai mākslas nozarei lielo sponsoru. To diemžēl nepaspējām izdarīt.
Kā jūs vērtējat Kultūras ministrijas un Kultūrkapitāla fonda budžeta apvienošanu?
KKF netika izgudrots no jauna, tā ir Eiropas pieredze, arī pirmskara
Latvijā bija Kultūras fonds, kas guva naudu no valsts iezīmētiem
nodokļiem, kurus iekasēja no alkohola, tabakas, azartspēlēm. Tas, ka
KKF faktiski tiek likvidēts, ir īstermiņa nekulturālas domāšanas fakts,
jo fonds radīts, lai būtu atbalsts radošajiem projektiem. Valsts vai
pašvaldības finansē kultūras iestādes, nevis neatkarīgus radošus
projektus. Rakstnieki, mūziķi un gleznotāji nevar citur saņemt
atbalstu. Otrkārt, pat ja teātri un kino gūst naudu no KM, arī jābūt
divām alternatīvām, kur lūgt atbalstu. Tas ir tādēļ, ka tīri personīgi
kādam naudas dalītājam var nepatikt kāda naudas lūdzēja deguns.
Ramona Umblija
(1997.–1998. gads)
Kas ir jūsu veikums?
1. Sagatavots un pieņemts "Likums par Kultūrkapitāla fondu", uzsākta fonda darbība.
2. Veikta otrā redakcija "Ziņojumam par valsts kultūrpolitiku", un ziņojums aizstāvēts Strasbūrā.
3. Izstrādāta koncepcija un uzsākts darbs pie nacionālās programmas "Kultūra" sagatavošanas.
4. Sagatavoti materiāli un kopā ar toreizējo Rīgas pilsētas mēru Andri
Bērziņu Luksemburgā aizstāvēts Rīgas kā 2001. gada Eiropas kultūras
galvaspilsētas pretendentes piedāvājums (pamatojoties uz iesniegtajiem
dokumentiem un veiktajām darbībām Rīgā 2001. gadā tika sarīkots Eiropas
kultūras mēnesis).
5. Sagatavots un valdībā iesniegts dokuments par ārkārtas Dziesmu
svētku sarīkošanas nepieciešamību sakarā ar Rīgas 800 gadu svinībām
(Dziesmu svētki tika sarīkoti).
6. Apstiprināta un uzsākta programmas "Kamermūzika" finansēšana.
7. Sagatavots un valdībā izskatīts "Likuma par Nacionālās bibliotēkas
celtniecību" jautājums, uzsākta minētās tēmas publiska apspriešana.
8. Sadarbībā ar Liepājas pilsētas Domi un Liepājas teātri sagatavots un
valdībā apstiprināts trīspusējas sadarbības līgums, uz kura pamata tika
mainīts Liepājas teātra juridiskais statuss un tā finansēšanas kārtība.
Nepagūtais, esot minētajā amatā:
1. Kultūras ministrijas struktūras reorganizācija atbilstoši valsts kultūrpolitikas aktualitātēm.
2. Kino nozares sakārtošana.
Kārina Pētersone
(1998.–2002. gads)
Kas ir jūsu veikums?
Šajā amatā biju trīs dažādās valdībās 7. Saeimas pilnvaru laikā.
Protams, dzīve un koleģiālā gaisotne Ministru kabinetā, kur jārēķinās
ar visu nozaru interesēm, ienesa savas korekcijas manos sākotnēji
maksimālistiskajos uzstādījumos. Taču arī paveikto grūti formulēt dažos
teikumos. Mēģināšu summēt, kas izdevies:
1.Četros gados dubultojies KM budžets.
2. Panākts, ka kultūra tiek finansēta nevis pēc pārpalikuma principa,
bet pamatojoties uz nozares attīstības prioritātēm (tika pabeigta un
iedzīvināta nacionālā programma "Kultūra")
3. Puse no KKF līdzekļiem tika novirzīta mērķprogrammām, kas aptver visu Latvijas teritoriju, galvenokārt laukus.
4. Finansiāli vai juridiski tika nostiprinātas atsevišķas institūcijas
vai jomas. Līdzekļi piešķirti Valmieras teātra pabeigšanai, teātru
tehniskās attīstības programmai, Rundāles muzeja ugunsdrošībai,
Liepājas simfoniskajam orķestrim, "KREMERata" dibināšanai, Latvijas
Laikmetīgās mākslas centra līdzdibināšanai, Literatūras informācijas
centra un Mūzikas informācijas centra dibināšanai, Eiropas kultūras
mēnesim, "Eirovīzijas" konkursam, jaunām programmām pieminekļu
aizsardzībā, Latvijas kino dalībai Eurimage un Media Plus, vairāku jomu
darbinieku algām. Tiesību akti: autortiesību jomas reglamentācija,
muzeju, skolu, bibliotēku akreditācija, Operas budžets un statuss,
bibliotēku darbības regulācija, akadēmisko un publisko bibliotēku
datorizācija, Nacionālās bibliotēkas projekta likums utt.
5. Tika izveidotas koleģiālas lēmējinstitūcijas (profesionāļu padomes)
katrā no jomām. Diemžēl ne vienmēr dialogs ar nozares profesionāļiem
noveda pie problēmu atrisinājuma likuma formā. Tas neizdevās teātra
jomā, tautas mākslas un kino nozarē. Ceru, ka tagad iesāktais darbs
turpināsies.
Kā jūs vērtējat Kultūras ministrijas un Kultūrkapitāla fonda budžeta apvienošanu?
Eiropas Padome, kas atšķirībā no ES darbojas ar kultūrpolitiku un to
arī izvērtē, savās vadlīnijās galvenokārt uzsver kultūras dažādību un
pieejamību. Līdz šim galvenais instruments šo divu principu īstenošanā
Latvijā ir bijis KKF, kurā savukārt visa pamatā bija konkursa un
profesionālas, koleģiālas lemšanas princips, kad nozarēs kompetenti
cilvēki lemjot mēģināja sabalansēt viena konkursa ietvaros savā jomā
vairākus mērķus – lai, no vienas puses, tiktu līdzsvaroti attīstīta
jaunrade, mantojuma saglabāšana, izglītība, izdevējdarbība un
pētniecība un, no otras puses, tiktu atbalstīti nacionālas un
starptautiskas nozīmes projekti, kā arī reģionālas, lokālas vai
individuālas nozīmes iniciatīvas. Ja ir vēlme mainīt kaut ko šajā
kārtībā, būtu jādefinē, pirmkārt, kas tiks uzlabots, otrkārt, ar ko
tiek pamatota atkāpšanās no Eiropā lielākoties pieņemtā decentralizētā,
subsidēšanas vai "rokas attāluma" principa tieši šobrīd, kad mēs citu
jomu likumos tuvojamies Rietumu praksei. Neapskaužu tos, kas ministrijā
būs pie lemšanas, ja esošā kārtība tiks mainīta.
Ingūna Rībena,
kultūras ministre
Kas ir jūsu veikums?
Pirms 10 mēnešiem, stājoties kultūras ministres darbā, mans uzstādījums
bija – ar seju pret Latvijas kultūrvidi, uzdrīkstoties apzināt esošo
situāciju un ķeroties pie kultūras nozares sakārtošanas valstī. Mērķis
– radīt iespējas kultūras cilvēkiem "vieglāk elpot" un rezultatīvāk
strādāt brīvā, sakārtotā demokrātiskā vidē. Tas ir ilgtermiņa uzdevums,
un darāmā ir daudz.
Izdevies izkustināt no stagnācijas KM aparāta darbību un uzsākt sen
vajadzīgās reformas ministrijā. Efektīvi strādājoša, modernizēta
ministrija spēs nodrošināt to, lai Latvijas kultūras videi beidzot
tiktu piedāvāti skaidri pastāvēšanas noteikumi un lai tiktu celts
kultūras prestižs līdzās par sabiedrības dzinējspēkiem uzskatītajai
ekonomikai un politikai. Ir kāpināts ministrijas darba temps,
ministrija cenšas sekmēt kultūras jomā strādājošo iniciatīvas,
piedāvājot sevi kā tolerantu un konstruktīvu sarunu partneri.
Lai apzinātu, kā un pēc kādiem principiem līdz šim tikuši izlietoti no
valsts budžeta kultūrai atvēlētie līdzekļi, ministrijā tika veikts KM
finanšu vadības un nekustamo īpašumu apsaimniekošanas audits. Pirmais
12 gadu laikā. Pēc situācijas izvērtēšanas tika uzsākta KM pārvaldes
sistēmas uzlabošana un optimizēšana – mainīts ministrijas
administratīvais kodols, ieviesti jauni vadības pārvaldes principi.
Nomainījušās KM būtiskas "atslēgas personas" – valsts sekretārs,
finanšu departamenta direktore, ministrijas nekustamo īpašumu
apsaimniekošanas uzņēmuma direktors u.c. Ekspertīze par KM nekustamo
īpašumu iepriekšējo periodu apsaimniekošanu iesniegta
ģenerālprokuratūrā. Līdz šim neviens ministrs nebija pieķēries tam
klāt.
Žurnālu "Studija", iespējams, interesē arī mana attieksme pret
laikmetīgo mākslu. Uzskatu, ka jāpastāv līdzsvaram starp tradicionālo
un laikmetīgo. Ja ir runa par valsts budžeta līdzekļu izmantojumu, tad
prasība pēc kvalitātes, manuprāt, ir loģiska un tiek akceptēta arī
profesionālajās vidēs.
Ir radīti un pastāv vairāki mīti. Par to, ka man neesot tuva laikmetīgā
māksla, par to, ka bibliotēkas projekts esot "morāli novecojis", par
to, ka manā klātbūtnē nedrīkstot pieminēt vārdu "Venēcija", un tā
tālāk. To labi ilustrē fakts, ka 2001. gadā, kad vadīju "Aģentūru
“Rīga 800"”, tieši Latvijas līdzdalībai Venēcijas biennālē – Kairiša
un Blumberga filmas "Burvju flauta" realizācijai – no svinību budžeta
tika piešķirts apjomīgs finansējums – aptuveni 25 000 latu. Šis
projekts bija arī Rīgas 800 gadu svinību sastāvdaļa, pie Kongresa nama
bija izveidota atsevišķa svētku zona "Rīga spēlē teātri". Informācija
par šo faktu tā arī nekad neparādījās medijos, lai gan projekta
veidotāji neaizmirsa piesaukt citus projekta atbalstītājus un
sponsorus. Ir absurdi vispirms saņemt naudu projektu realizācijai un
vēlāk producēt leģendas par to, ka "kāds kaut ko vai kādu nemīl".
Jautājums par "rokas stiepiena attāluma" principu manī izraisa
divējādas izjūtas: pirmā (sk. arī atbildi KKF sakarā) – brīvība šai
gadījumā nav pašmērķis vai pašvērtība. Minētais princips sevī ietilpina
arī atbildību un atskaites sistēmu. KKF statusa maiņa nemazina KKF
brīvību, bet palielina atbildību par valsts budžeta līdzekļu
izlietojumu. KKF sūtība – finansēt daudzveidīgu un līdzsvarotu
jaunrades procesu – nav tikusi apšaubīta un netiks apšaubīta, nekas
būtībā nav mainījies. Otrā izjūta – līdzšinējo neatkarības laiku pie
valsts līdzekļiem tieši "rokas stiepiena attālumā" atradušies
pietiekami daudz cilvēku, kas pietuvinātību valsts resursiem
izmantojuši savas labklājības celšanai.
Prioritāšu un būtiskāko KM veikumu uzskaitījums laikā no 2002. gada 7. novembra līdz 2003. gada 16. septembrim.
1.Nacionālās bibliotēkas būvniecības projekts. Realizējot vienu no
šīgada prioritātēm – Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) celtniecības
projektu – , veikts apjomīgs izpētes darbs, lai apzinātu, kāda ir reālā
Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanas situācija. Tikai tagad!!!
Diemžēl tikai šīs valdības darbības laikā tika radīta juridiskā un
administratīvā bāze bibliotēkas projekta realizācijai – izstrādāts
jauns, darboties spējīgs LNB projekta īstenošanas likums, izveidota
uzraudzības padome un ministrijas darba grupa, kas profesionāli un
atbildīgi strādā, lai projektu īstenotu atbilstoši likumam.
Apstiprināts veicamo uzdevumu un finansējuma plāns diviem gadiem.
2. Algas. Pie veiksmēm noteikti jāmin fakts, ka īsā laikā izdevās
panākt algu palielinājumu gan trīs Latvijas simfonisko orķestru
mūziķiem, gan teātru darbiniekiem.
3. Teātri. Veidojot nākamā gada budžetu, nopietni analizējām pašreizējo
līdzekļu sadalījumu teātriem un neatradām īstu pamatojumu tam, kāpēc
finansējums teātru starpā sadalīts tā, kā tas sadalīts. Secinājām, ka
finansējuma sadalē nav bijis vienotu principu, un centāmies tādus
izveidot. Balstoties uz Ekonomikas institūta izstrādātiem ieteikumiem,
līdzekļu sadalē KM aizvien vairāk ņems vērā māksliniecisko kvalitāti un
izrāžu apmeklētību. To vēlējās arī Latvijas teātra padome. Iepriekšējā
sezonā tā tika sadalīti 6-7 % dotācijas. Nākamajā gadā tā daļa, uz kuru
attiecas kvalitātes un apmeklējuma sadalījums, būs 20 % no kopējā
teātru budžeta. Mainīsim arī ministrijas un teātru sadarbības modeli.
Teātri pašlaik izstrādā trīs gadu darbības plānu, kas aptver
māksliniecisko un saimniecisko darbību un repertuāra politiku. Tas
palīdzēs saprast, ko teātri vēlas un var izdarīt ar valsts piešķirto
finansējumu un kā šis instruments – nauda – tiek izlietots, lai mērķi
sasniegtu. Nomainot Nacionālā un Dailes teātra vadību, ministrija vēlas
atrast arī jaunus vadītājus, kas ilgtermiņā spētu nodrošināt abu teātra
pastāvēšanu un profesionālo darbību.
4. Likumprojekts "Par tautas mākslu". Ministrijas speciālisti ir
izstrādājuši jaunu nolikumu par valsts mērķdotāciju sadali tautas
mākslas kolektīvu vadītāju atalgojumam. Tās piešķiršanas kritēriji ir
precizēti, ieviešot līdz šim iztrūkstošo skaidrību dotācijas sadales
principos, un demokratizēti, lai nauda nepaliktu tikai lielajās
pilsētās, kur objektīvi iespējams panākt augstāku kolektīvu darbības
kvalitāti. Kultūras procesu attīstībai reģionos aizvien vairāk
uzmanības pievērš arī KKF, izvērtējot konkursos iesniegtos projektus.
Lai samazinātu plaisu starp pilsētnieku un lauku iedzīvotāju iespējām
piedalīties kultūras procesos, šogad veiktas vairākas iestrādes. KM
speciālisti ir iesaistījušies likumprojekta "Par pašvaldībām" jaunās
redakcijas izstrādē. Reģionos un novados daudz lielāka vieta būtu
jāierāda tautas namiem un kultūras namiem kā centriem, kas vieno ap
sevi vietējo kultūras dzīvi. Bez valsts atbalsta vietās, kur pašvaldību
vadītāji nav kultūras patrioti, šie nami strauji komercializējas. Tāpēc
svarīgi veidot kultūras un tautas namu akreditācijas sistēmu, kā tas
šobrīd jau ir īstenots muzejos un kultūrizglītības iestādēs.
Akreditācijas rezultāti būtu pamats, kas dotu iespēju pretendēt uz
valsts finansējumu. Likumprojekta "Par tautas mākslas tradīciju
saglabāšanu" mērķis ir juridiski nostiprināt obligātu atbalsta
mehānismu Dziesmu svētkiem un tautas mākslas procesu uzturēšanai.
Vienojoties ar Izglītības ministriju, KM pārziņā saglabāta arī vienota
kultūrizglītības piramīda: mākslas un mūzikas skolas, vidusskolas un
augstskolas.
5. Arhitektūra – kultūras nozare. Arhitektūra kā nozare iekļauta KM
sistēmā, un Latvijas arhitektiem bez citām iespējām turpmāk būs arī
tiesības pretendēt uz KKF finansējumu līdzvērtīgi citu kultūras nozaru
pārstāvjiem. Runājot par arhitektūru, jāmin arī tas, ka beidzot Saeimā
pieņemts KM virzītais Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības likums. KM
izteikusi protestu pret degradācijas procesiem Rīgas publiskajā telpā
saistībā ar "Saules akmens" celtniecību Pārdaugavā un piešķīrusi
kultūras pieminekļa statusu Komētfortam.
Kā jūs vērtējat Kultūras ministrijas un Kultūrkapitāla fonda budžeta apvienošanu?
Valdības lēmumu par speciālo budžetu likvidāciju man kā ministrei bija
jārespektē. Kompromiss šajā jautājumā ir – paredzēt esošo līdzekļu
apjoma saglabāšanu, to nostiprinot KKF likumā. Lai izmainītu KKF
finansējuma apjomu, arī turpmāk, tāpat kā līdz šim, būtu jāizdara
grozījumi KKF likumā. Pašreizējai valdībai, nemaz jau nerunājot par KM,
šādu nodomu nav, teorētiski šādu iespēju nevar izslēgt. KKF drošību
lielā mērā noteiks tas, cik lielu atbalstu KM saņems no kultūras nozarē
strādājošajiem. Man ir saprotamas radošo cilvēku bažas par ierēdņu
iespējamo vēlmi noteikt, kādi kultūras projekti būtu atbalstāmi, taču,
nonākot KM pamatbudžetā, KKF finansējums nav kļuvis apdraudētāks. Ne
iepriekš, ne tagad KM nav varējusi un nevar rīkoties ar šiem
līdzekļiem, kā tai ienāk prātā, un KKF pārvaldes modeli nav iecerēts
būtiski mainīt. Tas, tāpat kā līdz šim, kalpos par konkursu projektu
finansējuma demokrātisku sadales sistēmu. Svarīgāk par to, kur šis
budžets atrodas, ir valsts izpratne par nepieciešamību finansiāli
atbalstīt radošo cilvēku darbību, veicinot gan radošās vides
pastāvēšanu, gan radošo daudzveidību, gan atzīstamus konkrētus
panākumus.
Kultūra – valstiskā prioritāte 2004. gadam. Pirmo reizi valsts
pastāvēšanas laikā kultūra ierosināta kā iespējamā Latvijas valsts
prioritāte līdzās Eiropas Savienībai (ES) un NATO un apspriesta
Ministru kabinetā un sabiedrībā. Uzskatu to par panākumu. Domāju, ka
gan mans, gan nākamo Latvijas kultūras ministru pienākums ir atkal un
atkal pieteikt valdībā kultūru kā valsts prioritāti. Pirmais solis, kas
tika sperts šogad, ir šī ceļa sākums.
|