Kad kauliņi ir mesti jeb Polijas ceļš Venēcijas biennāles līkločos Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs Šogad Polija Venēcijas biennālē piedalījās jau 38 reizi. Kopš 1932. gada Polijai Dārzos ir arī savs paviljons, kas atrodas starp Rumānijas un Venēcijas paviljoniem. Tomēr pirmoreiz poļu mākslinieki šajā prestižajā mākslas pasākumā piedalījās jau 1897. gadā, un tas bija Henrika Semiradska darbs "Kristiešu slaktiņš", kas atbilstoši toreizējai sabiedriski politiskajai situācijai atradās Krievijas mākslas ekspozīcijā. Vairāk nekā gadsimta laikā poļiem ir uzkrāta pieredze, kas liecina par to, ka nereti sākotnēji visa pamatā ir bijusi kādas nelielas ļaužu grupas vai pat vienas personības pārliecība, ka poļiem Venēcijā ir jābūt. Šī pārliecība gadu gaitā ir nostiprinājusies un ļāvusi izcīnīt un saglabāt valsts budžetā kā konstantu vienību noteiktu summu līdzdalībai Venēcijas biennālē. Jau no pašiem biennāles sākumiem poļu mākslinieki saņēma uzaicinājumu piedalīties daudzajās kopskatēs vai paralēlajās skatēs. Pēdējā desmitgade šai ziņā bija īpaši nozīmīga. Tā 1990. gadā Miroslava Balkas līdzdalība Venēcijas biennāles izstādē Aperto pavēra ceļu viņa plašai starptautiskai atzinībai. Gleznotājs Romans Opalka Venēcijas biennālē piedalījies jau septiņas reizes, bet 1999. gadā Katažinas Koziras videoprojekts izpelnījās pat vienu no četrām biennāles atzinībām.
Šogad Polijas paviljonā tika eksponēta mākslinieka (starp citu, invalīda – viņš dzīvi pavada ratiņos) Staņislava Druždža instalācija Alea iacta est. To veido sienas, kas pārklātas ar nedaudz palielināta izmēra 279 936 spēļu kauliņiem. Tie klāj 300 m2 lielās zāles 5 m augstās sienas no augšas līdz apakšai. Zāles vidū ir galds, pārklāts ar zaļu audumu. Skatītājam tiek dota iespēja mest sešus spēles kauliņus un atrast vienu – savējo – no visām 46 646 iespējamām kombinācijām, kuras mākslinieks izkārtojis uz sienām.
Tātad kauliņi ir mesti! Un arī mana saruna ar šīgada Polijas ekspozīcijas kuratoru Venēcijas biennālē Pāvelu Sosnovski notika vairākas reizes – gan pirms Venēcijas aprīļa sākumā, viesojoties Varšavā, gan ar interneta palīdzību, saņemot papildu atbildes uz jautājumiem, arī pēc manas otrās īslaicīgās viesošanās Varšavā augusta sākumā. Sarunā ne tikai skārām galveno tematu – Polijas ekspozīciju Venēcijas biennālē, bet arī neviļus runājām par ļoti jūtīgajām valsts un mākslas attiecībām, pareizāk sakot – par valsts politiku mākslas reprezentēšanā.
|
|
No kreisās: Joanna Sosnovska, Irēna Bužinska, Pāvels Sosnovskis Varšavā, Ujazdovsku pilī. 2003. gada gada augustā
|
| Irēna Bužinska: Venēcijas biennālei veltītajā žurnāla "Studija"
numurā tik bieži pieminētais itāļu kurators Akile Bonito Oliva par poļu
mākslinieka Staņislava Druždža projektu katalogā raksta, ka "šis
projekts pārkāpj robežas ar mākslas totālajām dimensijām, paplašina
vizuālo prezentāciju, salaužot tīri poētisku radīšanu un specifisku
gleznas ainu, realizējoties kā totāls darbs, kurā visi radošie žanri
saplūst cits citā". Lietojot šo poētisko izteiksmi, vai tu jūti, ka
mūsu reģions jau salauž totālos Rietumu uzskatus par mums un mēs tiešām
ieplūdīsim Rietumos – vecajā Eiropā, kļūdami Eiropas Savienības biedri?
Pāvels Sosnovskis: Tas ir ļoti sarežģīti. Man joprojām ir sajūta, ka
mēs piederam pie trešā reģiona valstīm. Mēs joprojām neesam stipri.
Mākslas milži – lielvalstis sadarbojas vienīgi savā starpā, un mēs
daudzos pasākumos esam tāpēc, lai veidotu pūli, daudzumu. Es atceros
sajūtu, kāda man bija 1994. gadā Bonnā, apmeklējot izstādi "Eiropa,
Eiropa...". Pēc šīs izstādes pat daudzi vadošie Rietumu kritiķi teica,
ka mākslas vēsturi derētu pārrakstīt. Bet tālāk nekas nenotika. Mēs
neesam partneri. Mēs vēlamies sevi pasniegt Rietumos, taču nevaram
Rietumus reprezentēt pie sevis pēc viņu standartiem. Es nedomāju, ka
situācija strauji mainīsies, kad kļūsim Eiropas Savienības biedri.
I.B.: Tavā atbildē ir pietiekami daudz sarūgtinājuma par šo situāciju.
Mani tas, godīgi sakot, pārsteidz, jo īpaši tādēļ, ka Polija ar savas
mākslas reprezentāciju Rietumos nodarbojas daudz aktīvāk un
pārliecinošāk nekā Latvija. Jūs esat tikuši daudz tālāk. Nu kaut vai
jūsu 2003. gada Venēcijas biennāles bilance. Pjotrs Jans piedalās
izstādē Delays and Revolutions. Paulīnas Olovskas un Monikas Sosnovskas
darbi iekļauti ekspozīcijā Clandestine. Pāvels Althammers piedalās pat
divās skatēs – Fault Lines un "Utopijas stacijā", kā arī veidojis
atsevišķu projektu vidē. Un tad vēl pilsētā atrodas Romana Opalkas un
Pjotra Uklanska darbi, bet ABSOLUT Venēcijas projektā uzaicināta
piedalīties Mažena Novaka, jā, un kārtējo reizi Venēcijā ir Miroslavs
Balka... Mūsu situācija ir daudz komplicētāka, jo Latvijas valsts
budžetā nav pat nelielas summas, kas būtu domāta Latvijas mākslas
reprezentācijai ārvalstīs un, kā tu jau zini, mēs palikām bez valsts
finansiāla atbalsta līdzdalībai Venēcijas biennālē. Varbūt tādēļ vērts
uzzināt, kā tas notiek pie jums.
P.S.: Jā, es jūtu jums līdzi, un nekas cits neatliek kā cīnīties.
Cīnīties un pierādīt, cik tas svarīgi. Tieši tā, kā to iesāka mūsu
mākslinieki vēl cariskās Krievijas laikos. Mēs centāmies saglabāt savu
stāju arī tad, kad mūs kritizēja un mācīja no Maskavas piecdesmitajos,
sešdesmitajos, septiņdesmitajos.
I.B.: Varbūt īsumā ir vērts par to pastāstīt plašāk.
P.S.: Kā tu jau zini, tam veltīta Joannas Sosnovskas grāmata Polacy na
Biennale Sztuki w Venecji 1895–1999. Manas dzīvesbiedres grāmata ir
pirmais faktu apkopojums, un domāju, ka tā bija pārsteigums daudziem
arī pie mums Polijā. Ja par pirmsākumiem, tad sākumposmā mākslinieki
paši bija ļoti aktīvi, pareizāk sakot, mākslinieku grupas un mākslas
mīļotāju biedrības, kuras sadarbojās ar citu valstu biedrībām. Tieši
pateicoties biedrību aktīvai rīcībai, mums jau 1914. gadā bija Sala
Polacca Itālijas reprezentācijas ietvaros. 1919. gadā – tūlīt pēc
valsts neatkarības atgūšanas – Polijas vēstnieks Itālijā Konstantīns
Skirmunts pats uzsāka sarunas ar biennāles ģenerālsekretāru Antonio
Fradeleto, apzinoties, cik svarīgi Polijai ir piedalīties šajā mākslas
skatē. Savukārt Polijā ar to bija uzticēts nodarboties Kultūras un
mākslas ministrijai. 1920. gadā tā bija milzīga skate – tajā piedalījās
33 mākslinieki. Ekspozīcija bija izvietota pēc kara toreiz brīvajā
Vācijas paviljonā. Kā nu katru reizi mēs piedalījāmies – "pirms
paviljona laikos" –, par to detalizēti var izlasīt jau minētajā
grāmatā.
I.B.: Un tad 1932. gada 28. aprīlī tika atvērts Polijas paviljons...
P.S.: Domāju, mūsu valsts pašu spēkiem laikam tomēr nevarētu uzbūvēt
savu paviljonu. To pēc ilgām sarunām un vienošanās ieguvām kā daļu no
Venēcijas paviljona, jo jau no pašiem pirmsākumiem poļu mākslinieku
skates notika pārsvarā Itālijas reprezentācijas ietvaros.
I.B.: 1934. gadā Venēcijas biennāles laikā tika sarīkota starptautiska
konference "Māksla un valsts". Vai nav mazliet zīmīgi, ka 21. gs.
sākumā šis temats vismaz pie mums ieguvis jaunu aktualitāti?
P.S.: Jā, "Māksla un valsts" – par to liecina arī mūsu līdzdalības
vēsture. Sākumā – pirms kara – Venēcijas biennālei tika veidotas plašas
vadošo mākslinieku darbu kopskates. 30. gadu sākumā tika radīts Mākslas
propagandas institūts, kas arī idejiski atbildēja par autoru un darbu
atlasi. Pēc kara oficiāli ielūgumi piedalīties biennālē tika sūtīti uz
Ārlietu ministriju, bet konkrēti ar organizēšanu nodarbojās Kultūras un
mākslas ministrija. Jau ar pašām pirmajām pēckara izstādēm sākās
konfrontācija starp abstrakto un tematisko mākslu. Protams, Polijai
vispirms daļēji bija jāievēro arī Maskavas norādījumi, un, piemēram,
1952. gadā mēs izveidojām ekspozīciju, kurā tika slavināta mūsu valsts
atjaunošana pēc kara. Otru izstādes daļu veidoja grāmatu – galvenokārt
krievu rakstnieku romānu – ilustrācijas. Taču vēlāk katras ekspozīcijas
tapšana zināmā mērā bija cīņa par patiesu mākslu, nevis sociālistiskā
reālisma paraugu demonstrēšana. 1958. gadā mēs eksponējām Krakovas
mākslinieces Marijas Jaremas gleznas, kuras Maskavas kritiķis A.
Lebedevs laikrakstā Sovetskaja kuļtura nosauca par “galēji
formālistiskiem darbiem, kuri neatspoguļo mūsdienu Polijas trauksmaino
ikdienu”.
I.B.: Un tad sekoja pārmaiņas...
P.S.: Protams, piedalīšanās biennālē daudziem māksliniekiem kļuva par
sapni, jo to varēja iegūt "kā atzinību par paklausīgu un pareizu
uzvedību". Taču, par spīti visam, mums izdevās eksponēt labu
mākslinieku darbus, lai gan ne vienmēr tie atspoguļoja toreiz pasaules
mākslā dominējošās tendences.
I.B.: Kas mainījās 90. gados? Kas atbildēja par līdzdalību Venēcijā? Kā
veidojās finansējums, un kas nodarbojās ar praktiskām lietām?
P.S.: Laikam te es piekritīšu savai sievai, kura grāmatā raksta, ka
"Miroslava Balkas piedalīšanās Aperto izstādē 1990. gadā ievadīja
jaunu posmu mūsu līdzdalībai Venēcijas biennālē", – tie bija panākumi,
kas vismaz sāka mainīt attieksmi pret mūsu māksliniekiem, radīja
interesi par tiem, un šīgada Venēcijas biennāle tam ir vēl viens
pierādījums. Taču būt apmierinātiem ir par agru. 90. gados mainījās
kuratoru un atbildīgo statuss. Pirms tam tos nozīmēja Kultūras un
mākslas ministrija, bet 90. gadu vidū tika nolemts, ka izstādes
kurators tiks noskaidrots konkursa ceļā. Konkursa nolikums paredz, ka
projektu veido un piesaka kurators, kurš izvēlas vienu vai vairākus
māksliniekus, kuru darbi atbilst biennāles moto. Tieši tā arī notika
1999. gadā, kad kuratore Hanna Vrubļevska izvēlējās Katažinu Koziru –
viņas video "Pirts" Polijas reprezentācijai biennālē. Mūsdienu
mākslas galerija Zacheta pilda paviljona uzraudzības funkcijas.
Galerijas darbinieki arī tehniski palīdz projekta kuratoram realizēt
darbu. Viņi, sadarbojoties ar kuratoru, veido visa projekta tāmi un
iesniedz to Kultūras un mākslas ministrijai.
I. B.: Kā bija šogad? Kā tu kļuvi par kuratoru, un kādēļ izvēlējies mākslinieka Staņislava Druždža projektu?
P.S.: Es vēlējos parādīt projektu, kas atbilstu biennāles devīzei, un
tomēr gribēju kaut ko vizuāli un konceptuāli atšķirīgu, kam tomēr būtu
cerības tikt pamanītam starp 60 valstu 500 mākslinieku darbiem.
Konkursam Kultūras un mākslas ministrijā tika iesniegti 11 projekti, un
no 15 žūrijas locekļiem 12 balsoja par manējo projektu – tātad es
tiešām biju izdarījis pareizo izvēli. Mana projekta izmaksas bija 400
000 zlotu, ko saņēmu no Kultūras un mākslas ministrijas. Naudu reklāmai
un filmai par mākslinieku meklējām paši. Tomēr turpināšu par radošo
pusi. Staņislavs Druždžs ir mākslinieks, kuru jau vairākus gadu
desmitus saista vārda un mākslas vizuālās attiecības. Viņš ar savu
iepriekšējo darbību likās visvairāk atbilstošs šīgada moto "Sapņi un
konflikti". Manuprāt, jo vairāk tu viņa darbā iedziļinies, jo vairāk
apzinies, cik konceptuāli un emocionāli ietilpīgs, daudzšķautņains tas
ir.
I. B.: Man gan liekas, ka Druždža instalācija vēsta vairāk par sapņiem,
nevis konfliktiem. Ļoti poētiska versija par izvēli. Ir tik vilinoši
piedalīties spēlē un ieraudzīt savu kombināciju citu 46 646 kombināciju
virknē. Atliek vienīgi pieņemt lēmumu – mest kauliņus, jo nav citu
iespēju pārbaudīt sevi un īstenot savas ieceres.
P.S.: Esmu pārliecināts, ka darbs plašākā izpratnē ir par mākslas
būtību. Par to, ka mākslas darbu rada personība, kura vēlas būt
pamanīta un uztverta no kādas otras personības. Tieši tāpēc tā arī ir
spēle. Spēle starp mākslinieku un skatītāju. Kad mākslinieks sapņo par
uzvaru – būt pamanītam, bet skatītājs – atrast savējo kombināciju tik
daudzu citu starpā. Un, jo vairāk abi sapņo, jo briest
konfliktsituācija...
I.B.: Laikam esam atgriezušies mūsu sarunas sākumpunktā – zināmā mērā
šis darbs ir par mūsu sapņiem būt pamanītiem Rietumos un visā pasaulē.
Un pret to, ka mūs ignorē Rietumos, pērn bija vērsta arī jūsu
mākslinieku Evas Ribskas un Vladislava Kazmirčaka performance
"Nerealizētā atvērtība" Kaseles Documenta 11. Runājot tava projekta
valodā – viņi vērsās pret to, ka mums pat neļauj mest kauliņus.
P.S.: Bet mūsu kauliņi tiešām jau ir mesti! Mūsu valstis ļoti drīz būs
Eiropas Savienībā. Tādēļ nekas cits neatliek kā tomēr turpināt mūsu
māksliniekiem doties Rietumu virzienā. Pašiem izdarīt izvēli.
Darboties. Piedalīties. Iet un piedāvāt sevi pašiem. Par spīti tam, ka
mēs esam bez naudas. Bet piedalīšanās Venēcijas biennālē joprojām ir
ļoti vērtīga mācību stunda. Un es no visas sirds novēlu, lai nākamo
reizi Latvijai tomēr būtu šī iespēja! |
| Atgriezties | |
|