Pieredzes. Austrija, Vācija, Latvija, Lielbritānija, Somija, Kanāda, Austrālija Dace Lamberga |
| Austrija, VĀCIJA
Dace Lamberga,
mākslas zinātniece
Smeldzīgas pārdomas pēc vecās Eiropas pieredzes apguves
Jāsāk gandrīz vai domāt, ka padomju laikos funkcionāri pareizi vien
darīja, tikai izredzētajiem ļaujot apmeklēt ārzemes. Sēžot dzimtajā
Rīgā, sabiedrības acīs pietiekami prominentajā Valsts Mākslas muzejā,
īpaši ķecerīgas domas galvā lien reti, jo katrs lieliski saprot, ka,
valstij skarbā taupības režīmā eksistējot, finansējuma kultūrai vēl
ilgi nepietiks un nepietiks. Taču atliek tikai pusotrā nedēļā apmeklēt
vecās Eiropas mākslas centrus – Vīni, Venēciju, Minheni un Berlīni, lai
sirds sažņaugtos žēlumā par Latvijas valsts netālredzīgo attieksmi pret
savām kultūras vērtībām un par radošo cilvēku bezspēcību.
Kaut arī nevaram lepoties ar Hābsburgu, Vitelsbahu vai Hoencollernu
dzimtu gadsimtiem krātiem dārgumiem, tomēr mūsu pašu mākslas vēsture kā
nekā iegājusi jau trešajā gadu simtā. Turklāt tieši kultūra – tēlotāja
māksla, teātris, mūzika un kino – pievienojoties Eiropas Savienībai,
varētu būt tā joma, kurā Latvija bez kompleksiem vienlīdzīgi ar citiem
spētu cīnīties par savu vietu zem saules. Vienīgi šai cīņai
nepieciešams tāds nieks kā saprotošs valsts atbalsts un tādas
pašas ilglaicīgas investīcijas kā, piemēram, mežu atjaunošanā. Ar to
domāta gan profesionāla līmeņa mākslinieciskā izglītība vispārējās
skolās, gan laikmetīgi aprīkoti muzeji, bibliotēkas, koncertu un
izstāžu zāles.
Zaļu skaudību manī vienmēr izraisa par Latviju tikai nedaudz lielākās
labklājīgās Austrijas galvaspilsētas Vīnes labvēlīgā attieksme pret
klasisko un mūsdienu kultūru, kā arī plašais vēriens tās atspoguļojumā.
Ar pieticīgo latvieša prātu mērot, liekas, ka tur muzeju un izstāžu
zāļu ir patiešām izšķērdīgi daudz. Ar klasiskās mākslas templi
Kunsthistorisches Museum, Austrijas galeriju Belvedere, Frīdensreiha
Hundertvasera kolekcijas mājvietu Kunsthaus Wien un Kārļa laukuma
Kunsthalli vien nepietika. 2001. gada rudenī pilsētas centrā dzima
Museums Quartier Wien – "Muzeju mītne Vīne". Aiz ķeizara galma staļļu
18. gadsimta fasādes slēpjas ne tikai muzeji un izstāžu zāles, bet arī
Vīnes arhitektūras centrs, deju studija un jaunatnes teātris. Ludviga
fonda krātuves MUMOK sudrabpelēkais apjoms apkopo pasaules moderno
mākslu, bet Leopolda muzejā Austrijas 20. gadsimta sākuma mākslas
ekspozīcijā īpašas uzmanības vērta ir Egona Šīles izcilā kolekcija.
Šovasar sarkanā buduārā à la fin-de-siècle varēja
iepazīt arī Anrī de Tulūza-Lotreka grafikas mantojumu. Viena no Vīnes
Kunsthalles milzīgajām zālēm atvēlēta beļģu mākslinieka, dzejnieka un
fotogrāfa Marsela Brodtersa (Marcel Broodthaers, 1924–1976) meklējumu
kaleidoskopam, otra – aktuālai tēmai "Triecienuzbrukums! Māksla un
karš mediju laikmetā". Tipiskajā "idejas" izstādē, kurā, sasaucoties
ar karu Irākā, dažādu valstu un mediju mākslinieki darbojas ar
mūsdienīgiem komunikācijas līdzekļiem, skatītāju šokē videosižets, kurā
ap kailas sievietes vidukli griežas dzeloņdrāšu hullahup riņķis. Tomēr
militārisma variāciju tēlojuma mākslinieciski bezzobainais bālums
atstāj vienaldzīgu; atmiņā paliek vienīgi afgāņu paklāji ar
"sirsnīgiem" tanku ornamentiem. Austrijas 20. gadsimta otrās puses
māksla, izņemot ekstravaganto dīvaini Frīdensreihu Hundertvaseru,
Eiropas kopainā īpaši reljefi neiezīmējas, tieši tāpat kā mūsējā. Tomēr
Vīnē jūtams iespaidīgs kultūras jomas lokālpatriotisms, kas izpaužas
valsts atbalstā, veicinot muzeju un izstāžu zāļu attīstību. Lūk,
piemērs – Rūdolfa un Elizabetes Leopoldu visu mūžu krātā
privātkolekcija ar Austrijas Republikas un Austrijas Nacionālās bankas
atbalstu 1994. gadā kļuva par fondu, bet tagad muzejs ar ekspozīciju
trijos virszemes un divos apakšzemes stāvos pāris pastāvēšanas gados
jau ieguvis starptautisku atzinību. Var jau būt, ka austrieši paši mums
sūdzētos par kādām neatbalstītām iecerēm, bet neēdušais paēdušo
vienalga apskaudīs. Bez tam piemērs nav tik tālu jāmeklē, jo Kauņā
ārzemju tautieša Mikola Žilinska dāvinātajai kolekcijai sliktajā
stagnācijas laikā uzbūvēja veselas divas galerijas ēkas.
Vīnē par ievērības cienīgu realitāti kļuvusi triju vēsturisko gāzes
torņu Gasometer efektīgā rekonstrukcija, pārveidojot tos veikalu ķēdē,
birojos un dzīvokļos, bet Arhitektūras centrs izstādē "Vīnes
lielprojekti" jau piedāvāja nākamos objektus. Nonākot Minhenē ar trīs
pinakotēkām un Lehnbachhaus (historicisma ēka + vairākas laikmetīgas
apkšzemes izstāžu zāles), sirdēsti rimās, jo cik ilgi var gausties un
pārdzīvot. Atlika vienīgi jūsmot par Vecās pinakotēkas nesen pabeigto
iespaidīgo rekonstrukciju (grandioza kāpņu telpa!) un Modernisma
pinakotēkas (Pinakothek der Moderne) vērienīgo jaunbūvi. Jaunais muzejs
ar sevi iepazīstina pavisam lakoniski: "Četri nozīmīgi mākslas,
grafikas, arhitektūras un dizaina jomas muzeji zem viena jumta –
Modernisma pinakotēka ir viena no pasaulē lielākajām 20. un 21.
gadsimta mākslas ēkām."
Savukārt Berlīnē, kura laikmetizējas ar fantastisku vērienu – ar
konceptuālu izstādi "Eiropas ideja. Uzmetums "Mūžīgam mieram"",
atklāta Vācu vēstures muzeja piebūve Pei-Bau, nosaukta ķīniešu
izcelsmes amerikāņu arhitekta Ieoh Ming Pei vārdā. Izstādes koncepciju,
kas saistās ar Eiropas Savienību, ar seniem sapņiem par ideālu vienību
bez kariem un kristīgu samierināšanos, ilustrē daudz mākslas darbu,
ieskaitot Dmitrija Nalbandjana 1945. gadā gleznoto Staļinu Jaltas
konferencē, taču to atlasi noteikusi pārāk vēsturiska pieeja, un visa
uzmanība pievēršas Luvras pagalma stikla piramīdu autora jaunākajam
sniegumam. Berlīnē par monolītās izstāžu halles "seju" kļuvis stikla
cilindrs, ko vidū apvij horizontāls kāpņu apjoms. Efektīgi, taču uz
zāļu platības rēķina radītais milzīgais vestibils visā ēkas augstumā
mūsu pieticīgajām vēlmēm liekas pārāk ārišķīgs, kaut gan piesaista
apdares demokrātiskums, ļaujot darboties perfekti "dizainētai" betona
virsmas faktūrai.
Toties Latvijā pārņem sajūta, ka mākslu drīz varēs iekļaut gandrīz vai
valsts noslēpuma statusā, jo tās parādīšanas iespējas ar katru gadu
kļūst arvien skopākas. Kas gan ticēs, ka neatkarīgas valsts
galvaspilsētā Rīgā ar gandrīz vai miljons iedzīvotājiem nav pienācīgas
izstāžu zāles un nekad tā īsti nav bijis. "Latvija" ar mūžam
pilošajiem griestiem un skārda spaiņiem visās malās, cik atceros, tapa
"nenoskārstai vajadzībai", līdz pēdējā posmā negaidīti ieguva izstāžu
zāles lomu. Simtgadīgais Valsts Mākslas muzejs un divsimtgadīgā
"Arsenāla" ēka ir vienīgās, kas glabā un rāda latviešu tēlotāju
mākslu, bet to rekonstrukcija, par ko dažādos līmeņos tiek prātots,
joprojām vīd pie apvāršņa kā utopiska mirāža. 2005. gadā, kad Valsts
Mākslas muzejs, svinot simtgadi, "Arsenālā" izveidos 20. gadsimta
otrās puses mākslas pastāvīgo ekspozīciju, lielajām mākslas izstādēm
kādu pusgadu vietas vispār vairs nebūs.
Valsts Mākslas muzeja kolekcija ir nacionālais mantojums, taču nams
vēsturiski pieder Rīgas pilsētai. Tādēļ 2003. gada pavasarī muzejs
sarīkoja Rīgas Domes, arhitektu un muzejnieku diskusiju par ēkas
nākotnes izredzēm, kura, kā allaž, beidzās ne ar ko. Tomēr dažas
atklāsmes un viela pārdomām palika. Muzeja pārstāvji vēlētos sagaidīt
gan kapitālu un modernu Vilhelma Neimaņa celtās ēkas rekonstrukciju,
gan parka pusē ieraudzīt laikmetīgu piebūvi izstāžu zālēm, kur varētu
būt pat vairāki apakšzemes stāvi. Līdzīgu ideju par muzeja
paplašināšanu izteica un atbalstīja arī Rīgas Domes pārstāvji. Bet, lai
cik tas būtu paradoksāli, vismazākā atsaucība un izpratne par jaunu
objektu blakus historisma ēkai skanēja no arhitektu mutēm,
aizbildinoties ar veto uz "dabas pamatnes apbūvi", autostāvvietu
problēmām un izsakot skeptisku viedokli, ka nav ko censties projektēt
jaunbūvi, nerunājot nemaz par ieiešanu pazemē, jo milzīgo izmaksu dēļ
neko tādu tik un tā nekad neuzcels, tāpēc pietiks ar remontu. Mūsu
arhitektiem, kuri specializējušies hipermārketu un boulinga centru
monstros, laikmetīga muzeja koncepcijas izveide tiešām varbūt nebūtu pa
spēkam, un tāpēc, pilnīgi iespējams, būtu jārīko starptautisks
konkurss. Tomēr rekonstrukcijas jautājums ar katru dienu kļūst akūtāks,
jo to aktualizē ne tikai vēlme pēc "luksuslietām" – papildu telpām
kolekcijām, izstādēm vai lekciju zāles, bet gan skaudrā dzīves
realitāte – 1905. gadā celtā muzeja jumta koka konstrukcija ir fiziski
katastrofāli nolietojusies, bet no pamatiem ēku rūpīgi grauž brants.
LIELBRITĀNIJA
Irēna Bužinska,
mākslas zinātniece
Valsts + Māksla = Lielbritānijas Padome
Laikam būs grūti atrast kādu valsti, kuras pilsoņi – mākslinieki būtu
simtprocentīgi apmierināti ar savas valsts politiku
un darbības virzieniem kultūras jomā. Neapmierinātie ir arī
Lielbritānijā, neraugoties uz savā ziņā unikālo situāciju, ka jau
gandrīz desmit gadus britu mākslinieku aktivitātēm pastiprināti seko kā
pašu mājās, tā visā pasaulē. No malas raugoties, varētu likties, ka
pasaules "fanošana" ar un ap cool Britania ir radusies pati no sevis.
Tomēr pat neliela iepazīšanās ar literatūru pierāda, ka britu mākslas
popularitāte ir lēni un rūpīgi briedināts auglis, un kā papildu
pozitīvs komponents minama arī valsts politika, ko tā īsteno kultūras
jomā un kas sekmējusi šo fenomenu.
20. gs. otrajā pusē, dzīvojot aiz dzelzs priekškara citā sabiedriski
politiskā sistēmā, mums bija liegta iespēja būt par šī fenomena
briešanas fāzes lieciniekiem – ziņas par Rietumu pasaules kultūras
notikumiem un aktivitātēm pie mums kļuva par ļoti nelielas
sabiedrības grupas intelektuālo un radošo ieguvumu. Kārtīgi sabaroti ar
padomju propagandu un ideoloģiju, varējām gūt iespaidu, ka māksla un
politika ir vienīgi padomju varas iekarojums. Tādēļ fails "māksla un
valsts" Rietumu izpratnē šejienes sabiedrības apziņā ilgi bija palicis
tukšs, un informācija tajā sākotnēji uzkrājās tikai gadsimta beigās,
pateicoties Gētes institūta, Lielbritānijas Padomes, Zviedrijas,
Itālijas, Francijas u.c. vēstniecību aktivitātēm Latvijā pēc
neatkarības atjaunošanas. 2002. gadā Lielbritānijas Padome svinēja
savas darbības Latvijā desmit gadu jubileju. (Gētes institūts to svin
šogad. Pirmo apaļo jubileju fanfaru skaņas gan var radīt mazliet
ačgārnu iespaidu, ka tikai desmit gadus vecs, ja tā var teikt, ir ne
vien meitas, bet arī mātes uzņēmums. Tādēļ atgādināšu, ka Gētes
institūtam Vācijā ir jau vairāk nekā piecdesmit gadus gara vēsture, bet
Lielbritānijas Padome dibināta vēl agrāk – 1934. gadā.)
Var droši apgalvot, ka tieši Lielbritānijas Padome bija viena no tām
organizācijām, kura gandrīz sešus gadus desmitus lēni un pamatīgi
briedināja augsni cool Britania fenomenam, bet 20. gs. 90. gados vēl
aktīvāk veicināja interesi par britu mākslu un tās popularizēšanu visā
pasaulē. 21. gs. sākumā šīs organizācijas darbība vēl vairāk vērsusies
plašumā. Par to liecina kaut vai fakts, ka šogad Venēcijas biennālē arī
Skotijai un Velsai bija atsevišķas prezentācijas, bet paralēlajās
biennāles skatēs piedalījās līdz šim lielākais skaits britu mākslinieku
– 32. Arī Museo Correr speciāli glezniecībai veltītā izstādē kurators
Frančesko Bonami bija iekļāvis britu mākslinieku Ričarda Hamiltona,
Bridžetas Reilijas, Pītera Doiga, Demjena Hērsta, Dženijas Sevilas un
Gerija Hjūma kompozīcijas. Un kur nu vēl projekti, ko veidoja un
finansēja citi neatkarīgi Lielbritānijas mākslas fondi un privātās
galerijas... Tiesa, taisnības labad jāsaka, ka līdzdalība tajā pašā
Venēcijas biennālē šīs valsts māksliniekiem ne vienmēr ir bijusi tik
vienkārši īstenojama. Lai gan britiem jau kopš 1909. gada bija savs
paviljons, tikai 1931. gadā Lielbritānijas valdība uzņēmās par to
atbildību un piešķīra nepieciešamo finansējumu. Toties kopš 1938. gada
dalība Venēcijas biennālē, kā arī citās nozīmīgās un prestižās mākslas
izstādēs pasaulē ir Lielbritānijas Padomes pārziņā. Varbūt šodien
lielākie sarežģījumi un reizē izaicinājums Padomes darbiniekiem ir
aizvien vērienīgāku un ambiciozāku savu mākslinieku projektu perfekta
realizēšana.
Tieši Lielbritānijas Padomes ilgā darbība, pēc manām domām, ir labs
piemērs tam, kā sekmīgi tiek veidotas, kārtotas un attīstītas valsts un
mākslas attiecības. Lielbritānijas Padome 1934. gadā sāka darbību ne
tikai tādēļ, lai interesentiem citās valstīs radītu iespējas apgūt
angļu valodu augstā profesionālā līmenī, bet arī nolūkā popularizēt
savas valsts zinātnes, tehnikas un kultūras sasniegumus. Padome Anglijā
ir reģistrēta kā labdarības organizācija, kuras patronese ir karaliene
Elizabete II. Pēc 1945. gada Padome darbību nemitīgi paplašinājusi.
2002. gadā Lielbritānijas Padomes nodaļas bija 109 pasaules valstīs.
Formāli Padome pakļauta Ārlietu ministrijai, caur kuru tiek saņemta arī
viena trešdaļa no visa tās finansējuma. Otru trešdaļu Padome nopelna,
saņemot apmaksu par angļu valodas kursiem un valodas sertifikātiem, bet
vēl trešdaļa budžeta tiek iegūta no citiem valsts fondiem un kā apmaksa
par pakalpojumiem. Lai sekmētu Padomes darbību, ir izveidotas
atsevišķas nodaļas. Mākslas projekti ir Vizuālo mākslu nodaļas pārziņā.
Par šis nodaļas darbības vērienu liecina fakts, ka 2002. gadā tā
organizēja un finansēja vairāk nekā 2000 izstādes, kuras apmeklēja
vairāk nekā 7 miljoni cilvēku... Atbilstoši politiskā klimata izmaiņām
pasaulē arī mākslas projektiem tiek noteikti prioritārie reģioni.
Patlaban tie ir Ķīna, Tuvie Austrumi un Eiropas Savienības robežvalstis
(ES kandidātvalstis un Krievija). Mākslinieks Entonijs Gormlijs Ķīnai
radīja "Āzijas lauka" versiju, kuras sagatavošanā piedalījās kāda
ciemata 300 iedzīvotāji. Bez tam Ķīnā ir paredzēta arī mūsdienu dizaina
izstāde. Uz Tuvajiem Austrumiem ceļos fotogrāfiju izstāde Common Ground
("Kopējais pamats"), kurā iekļauti galvenokārt ieceļotāju mākslinieku
darbi, kas veltīti islāma piekritēju dzīvei Lielbritānijā. Turpretī ES
robežvalstīs paredzēta vesela virkne izstāžu, un daļa no tām veidotas
speciāli kādai noteiktai valstij vai pat izstāžu zālei. Tā Muscarnok
izstāžu zālei Budapeštā tapa 30 vadošo britu mākslinieku tēlotājas
mākslas izstāde "Mikro/Makro. Britu māksla 1996–2002". Turpretī
Krievijā – Sanktpēterburgā, Jaroslavļā, Maskavā un Ņižņijnovgorodā
– paredzēta videomākslas izstāde "Elektriskais lauks". Armēnijā
un Igaunijā notiks britu 60. gadu grafikas izstāde, bet Rīgā –
foto un videomākslas izstāde "Realitātes pārbaude", ar kuru jau
iepazinušies Ļubļanas, Prāgas un Krakovas skatītāji.
Vizuālo mākslu nodaļai ir arī sava mākslas darbu kolekcija, kuras
papildināšanu finansē valsts. Kolekcijas darbi tiek iekļauti ceļojošās
izstādēs. Lielbritānijas Padome veido izstādes arī sadarbībā ar citiem
muzejiem, galerijām un fondiem. Padome atbalsta arī neatkarīgo britu
kuratoru un mākslinieku veidotus projektus.
Par savas darbības prioritāro auditoriju Lielbritānijas Padome uzskata
sabiedrību vecumā no 18 līdz 35 gadiem, kura, kā liecina pieredze, ir
visvairāk atvērta sadarbībai un radošai domu apmaiņai. Tādēļ nereti
katrs projekts tiek papildināts ar izglītības vai aktivitāšu programmu,
un tās ir diskusijas, aptaujas, semināri, lekcijas. Briti nebaidās no
vārdu salikumiem "kultūras imperiālisms" vai "kultūras propaganda",
jo viņi ir pārliecināti, ka profesionāli veidota kultūras propaganda
var ne tikai veicināt interesi par viņu valsti un mākslu, bet sekmēt
savstarpēju cieņu, sapratni un sadarbību.
Laikam vienas daļas britu mākslinieku iebildumus izraisa tas, ka
vairums izstāžu tiek komplektētas no plaši pazīstamu mākslinieku
darbiem, kuru uzvārdi kalpo vēl kā papildu reklāmas zīme. Tā pavisam
nesen kāda mākslinieka iebildumus izraisīja Demjena Hērsta zīmējumu
retrospekcija "No šūpuļa līdz zārkam", kas tika veidota
Ļubļanas Grafikas biennālei, kur pirms diviem gadiem mākslinieks ieguva
galveno godalgu. Tomēr tieši pievēršanās jaunatnei – sabiedrībai līdz
35 gadu vecumam – zināmā mērā atspēko pārmetumu, jo šī Padomes
prioritāte paver iespējas saņemt finansējumu arī gados pavisam jauniem
talantiem.
Lielbritānijas Padomes darbība Latvijā aptver ļoti plašu spektru – no
angļu valodas apmācības līdz literatūras tulkojumiem un kultūras
aktivitātēm (mūzika, teātris, kino). Latvijā katru gadu tiek rīkota
vismaz viena mākslas izstāde, un daļa no tām ir bijušas ceļojošās,
kuras veidotas no Vizuālo mākslu nodaļas kolekcijas ("Henrija Mūra
mazo formu tēlniecība un zīmējumi", 1992; "Britu tēlniecība 20. gs.
vidū", 1993). Lielbritānijas Padome Londonā sadarbībā ar mākslinieku
Entoniju Gormliju veidoja projektu "Eiropas lauks", ko redzējām Rīgā
1996. gadā. Savukārt cita tēlnieka – Tonija Krega – darbu izstādi
Baltijas valstīs 1998. gadā iniciēja Viļņas Mūsdienu mākslas centra
direktors Ķestutis Kuizins. Pēc mūsu lūguma Padome atbalstīja britu
mūsdienu grafikas izstādi Rīgā 1997. gadā, kā arī grāmatu mākslas
izstādi 1999. gadā.
Tomēr nākotnē mums aizvien nopietnāk būs jādomā ne tikai par to, kā
iegūt finansējumu no "kopējā katla" – lielajiem Eiropas kultūras
fondiem, bet arī kā pašiem pieņemt un uzsākt Eiropas partneriem
atbilstošu mākslas izstāžu apmaiņas programmu valstiskā līmenī.
Pagaidām mēs esam nostādījuši sevi ne visai pievilcīgā situācijā:
gribam pie sevis redzēt augstas klases modernās un laikmetīgās mākslas
izstādes, bet parasti visus izdevumus pie mums sedz vienīgi viesi.
Turpretim normāla izstāžu apmaiņas pieredze Eiropā paredz izstāžu
organizācijas izdevumus vismaz dalīt uz pusēm. Taču tas jau ir nevis
Lielbritānijas, bet gan Latvijas valsts un mākslas attiecību jautājums.
SOMIJA
Somijas kultūrpolitikas tradīcijas
Uz Ingrīdas Peldekses jautājumiem atbild Somijas Republikas vēstniece Latvijas Republikā Kirsti Eskelinena
Kā Somijā valsts atbalsta kultūras dzīvi? Kā Somijas vēstniecība atbalsta Somijas un Latvijas sadarbību kultūras jomā?
Atbalsts kultūrai no valsts līdzekļiem Somijā uzskatāms par ļoti
nozīmīgu. Lai gan galvenā iedzīvotāju daļa mīt valsts dienvidos,
teritorijas ziņā Somija ir plaša zeme. Uzmanība tiek pievērsta tam, lai
ar kultūru saistītie pakalpojumi būtu pieejami visiem un lai pēc
iespējas vairāk iedzīvotājiem būtu iespēja iesaistīties amatiermākslas
aktivitātēs. Šādu vaļasbrīžu pavadīšanas piemēri ir rosīgā koru un
amatieru teātru darbība, kurā iesaistījušies tūkstošiem somu visā
valstī. Liela piekrišana ir dažādiem brīvdabas pasākumiem.
Mākslai un kultūrai šīgada valsts budžetā veltīti 315 miljoni eiro, un
70 % šīs summas veido ieņēmumi no dažādām azartspēlēm. 2004. gada
budžetā mākslai un kultūrai atvēlēto finansējumu ierosināts palielināt
par 15 miljoniem eiro. Šīgada pavasarī valdība apstiprināja mākslas un
mākslinieku politikas programmu. Tajā ietverti būtiskākie valsts
mākslas un mākslinieku politikas plāni un rīcība. Protams, jāpatur
prātā, ka pašvaldības finansē gan vietējos profesionāļus (orķestri,
teātri u. c.), gan amatieru darbību kultūras jomā, gan arī dažādus
kultūras pasākumus.
Starptautiskās sadarbības veicināšana ir viens no Somijas mākslas
politikas un kultūrpolitikas būtiskākajiem mērķiem. Arī Somijas
vēstniecību svarīgāko uzdevumu vidū ir starptautisku kultūras kontaktu
atbalstīšana. Somijas vēstniecībā Latvijā esam centušies pēc iespējas
vispusīgi atbalstīt somu un latviešu kultūras sadarbību. Jūtama
abpusēja vēlme paplašināt šo sadarbību, bet bieži vien problēmas rada
finansējuma trūkums. Vasarā tika apstiprināta ilgi gaidītā papildu
štata vienība, kuras darbinieka pienākumos ietilpst arī kultūras un
sabiedrisko attiecību jautājumi, tādēļ ceram, ka spēsim sniegt vēl
aktīvāku un daudzpusīgāku atbalstu dažādām mākslas un kultūras jomām.
Nesaņēmusi valsts atbalstu, mākslas attīstība nereti kļūst par dārgu
vaļasprieku pašiem māksliniekiem. Kāds ir valsts atbalsts individuālam
māksliniekam?
Kvalitatīvas un daudzpusīgas mākslas attīstības priekšnoteikums,
protams, ir nodrošināti apstākļi mākslinieku radošā darba veikšanai un
pašizteiksmei. Somijā mākslinieki tiek atbalstīti ar radošo stipendiju
starpniecību, kuras dažādiem mākslas virzieniem valsts noteiktā
finansējuma ietvaros piešķir t.s. mākslas komitejas, kā arī ar
autortiesību struktūru starpniecību, kurās uzkrājas izmantoto
autortiesību atlīdzība. Atbalstot māksliniekus, valsts cenšas ņemt vērā
mākslinieciskās vides daudzveidību.
Īpaša uzmanība tiek veltīta jauniem un radošo karjeru tikko uzsākušiem
māksliniekiem. Der ņemt vērā, ka pastāv dažādu privātu fondu, kā arī
pašvaldību un uzņēmumu finansiāls atbalsts; ir iedibinātas atzinības
godalgas un stipendijas mākslai un mākslas institūcijām. Valsts piešķir
īpašas mākslinieku pensijas, kas ir atzinība mākslinieku radošajai
darbībai.
Ziemeļu Mūsdienu mākslas institūts (NIFCA), kas atrodas Helsinkos,
Somenlinnas fortā koordinē sadarbību starp Ziemeļvalstīm, piedāvājot
gan viesmākslinieku ateljē, gan arī stipendiju programmu Sleipnirs. Ar
Somiju asociējas arī ARS Fennica, kas ir Ziemeļvalstīs lielākā ikgadējā
godalga vizuālajās mākslās. Kāda ir Somijas attieksme pret Ziemeļvalstu
un Baltijas valstu sadarbību?
Piecu Ziemeļvalstu sadarbībai kultūras jomā ir senas tradīcijas. Ir
daudz kopīgu faktoru, kas vieno Ziemeļvalstu un Baltijas valstu
kultūras, savukārt tas dod labas iespējas padziļināt savstarpējo
reģionālo sadarbību. Šis darbs tika uzsākts, pirms Latvija, Igaunija un
Lietuva atguva neatkarību, kad Ziemeļu Ministru padome nodibināja
Informācijas biroju Tallinā, Rīgā un Viļņā. Sadarbības atbalstīšana un
stiprināšana kultūras jomā ir viena no informācijas biroju darbības
prioritātēm. Baltijas valstu dalība Eiropas Savienībā (ES) pavērs vēl
lielākas mūsu savstarpējās sadarbības iespējas.
Somijas un Latvijas divpusējās kultūras sadarbības formas sakņojas
vairāk nekā simt gadu senā pagātnē, piemērs teiktajam ir Janis
Rozentāls un viņa laikabiedri. Vai arī nesenākas pagātnes latviešu
izcelsmes kinorežisora Teuvo Tulio spožā mākslinieciskā karjera Somijā.
Ģeogrāfiskā ziņā mūsu valstis atrodas līdzās, tas sekmē savstarpējo
mijiedarbību un sapratni. Jo īpaši tas attiecas uz mūziku un dejas
mākslu dažādās izpausmes formās, to pašu var teikt par vizuālo mākslu,
kuras izpratnei nav nepieciešamas valodas zināšanas.
Multimediju centrs Lasipalatsi tapis Eiropas Savienības Urban Pilot
projekta ietvaros. Cik lielā mērā Somija iesaistījusies Eiropas
Savienības projektos?
Somija pievienojās ES 1995. gadā un kopš tā laika aktīvi iesaistījusies
dažādās kultūras programmās. ES kultūras sadarbības pamats ir
nacionālās kultūras daudzveidības un bagātā kultūras mantojuma
saglabāšana, un šī mērķa īstenošanai galvenokārt tiek izmantotas
dažādas kultūras programmas.
Lasipalatsi kino un mediju centrs pašā Helsinku centrā, manuprāt, ir
lielisks piemērs tam, ko piedāvā mūsdienu kultūra, kur īpašā veidā
sastopas publiskais un individuālais. Šajā 1998. gadā rekonstruētajā
funkcionālisma stilā celtā nama sienās viegli pieejamā formā ietilpst
plašs urbānās kultūras piedāvājums. Ēka tapusi pagājušā gadsimta 30.
gados, bet savā pašreizējā formā centrs darbību sāka laikā no 1998.
līdz 2000. gadam ES reģionālās attīstības fonda Urban Pilot projekta
ietvaros.
Lasipalatsi ir savā ziņā kultūras un mediju tikšanās vieta; šeit ir arī
restorāns un bibliotēka. Centra paspārnē darbojas vairāk nekā 20
uzņēmumu un organizāciju. Centrs viegli pieejamā veidā apmeklētājiem
piedāvā moderno tehnoloģiju pakalpojumus. Lasipalatsi centrā var
iegriezties kaut vai iepirkšanās laikā, tur ir bezmaksas interneta
pakalpojumi, informācija par kultūras notikumiem, Eiropas kino,
ceļojošas izstādes, pilsētas studijas... Protams, var iegriezties arī
Lasipalatsi bibliotēkā palasīt avīzes vai paņemt grāmatas uz mājām.
KANĀDA
Baņuta Rubesa,
režisore
Mobilizēti mākslinieki
Labējām valdībām vienmēr niez nagi samazināt finansējumu kultūrai. Kaut
kur zemapziņā tās nojauš, ka mākslinieki nav viņu uzticamie kalpi, un,
tiklīdz atrod iemeslu kultūrai nepieciešamos līdzekļus atdot citam,
teiksim, sportam vai biroja mēbelēm, viņi to arī dara. Tāpēc kultūrai
vienmēr vajadzēs aizstāvjus, kurus valdība uzklausa, un tādēļ tik ļoti
nepieciešama spēcīga un dinamiska Kultūras ministrija. Bet
māksliniekiem arī pašiem jārosās. Attiecības starp valdībām un kultūras
darbiniekiem vienmēr bijušas un būs labilas. Ja ir pārāk ērtas, tad
jāuzmanās. Diktatori tūlīt ķeras pie mākslas vadīšanas, jo viņiem ir
skaidrs, kāds kultūrai ir spēks.
Domu brīvība, izteiksmes brīvība un demokrātija.
Tās ir kardinālas vērtības, kuras brīvai sabiedrībai jākopj un jāsargā.
Tāpēc, kad runa ir par finansējumu kultūras jomā, ir jācīnās, lai
ieviestu sistēmu, kas šīs vērtības liek par pamatakmeni.
Lielu daļu savas profesionālās darbības pavadīju Kanādā, kur šie
principi nosaka mākslas dotāciju sistēmu. Kultūrai kalpo trīs valsts
iestādes: Kanādās mākslas padome – valsts līmenī; vietējās provinces
mākslas padome; pilsētas mākslas padome. Demogrāfisku iemeslu dēļ
latviešiem visinteresantākā varētu būt mana pieredze Toronto mākslas
padomē, kas līdz 1997. gadam gādāja par pilsētu ar 700 000
iedzīvotājiem, bet tagad iedzīvotāju ir trīs miljoni. Ar Toronto
mākslas padomi man ir sevišķi tuvas saites, jo piecus gadus darbojos
teātra komitejā, no tām četrus biju komitejas priekšsēdētāja un arī
viena no visas Toronto mākslas padomes direktoriem. Naudas summa, ko
sadalījām, bija nedaudz vairāk par 2 870 000 latu (administrācijai
atvēlēja atsevišķi 205 000 latu).
Visas Kanādas mākslas padomes stāv un krīt par diviem principiem,
par kuriem arī būs mans stāsts: rokas attālums, peer assessment.
Rokas attālums apraksta attālumu starp valdību/politiķiem un
lēmumiem/finanšu līdzekļiem, ko dala padomes. (Dažiem liekas, ka
attālumam vajadzētu būt trīs basketbolistu, ne tikai vienas rokas
garumā!) Kā skaisti teicis 50. gadu Kanādas premjerministrs Luijs
Senlorāns: "Valdībai jāatbalsta nacionālās kultūras attīstība, nevis
jākontrolē." Padomes ir atbildīgas par atvēlētām summām, kuras tām
godīgi jāapsaimnieko un no katra budžeta arī jāizcīna. Bet padomes ir
pilnīgi neatkarīgas no politiķiem. Ne ministri, ne domnieki lemšanas
procesā nepiedalās. Viņi pat neieceļ teātra vai operas vadītājus. Šādu
tiešu lemšanu uzskatītu par draudu demokrātiskai kārtībai.
Zināms, ka Latvijā nevalda rokas attāluma sistēma. Kaut gan
Kultūrkapitāla fonds (KKF) ir diezgan suverēns, vairāki ministri
piedalās tās padomē. Valdības cenšanās KKF budžetu pakļaut Kultūras
ministrijai vēl vairāk samazina šo ja ne rokas, tad vismaz pirksta
attālumu. Tas ir nopietns drauds visam kultūras attīstības procesam.
Rokas attāluma principa ievērošana garantē demokrātisku kultūru. Lai
nodrošinātu māksliniekiem līdzekļu demokrātisku sadali, Kanāda
attīstījusi sarežģītu sistēmu, ko sauc peer assessment. Latviski to
varētu tulkot kā "līdzinieka novērtējums", un būtisks ir vārds peer –
līdzinieks. Peers ir profesionāļi un kolēģi, "kas, pateicoties savai
pieredzei, zināšanām un atvērtai domāšanai (open-mindedness) ir spējīgi
sniegt taisnīgu un informētu novērtējumu. Līdzinieki tiek izsaukti, lai
novērtētu projektus un izlemtu, kurus atbalstīt. Pārfrāzējot
Kārli Marksu, ražošanas līdzekļus ieliek ražotāju rokās. Citiem
vārdiem, par līdzekļiem teātrim spriež režisori, dramaturgi, aktieri,
administratori, producenti, scenogrāfi, kostīmu mākslinieki, gaismu
mākslinieki, kritiķi un komponisti. Spriež tie, kas aktīvi veido teātri
un zina, ko tas maksā – ne tikai dolāros, bet "sviedros un asinīs".
Līdzinieku princips valsts un provinces līmenī nozīmē, ka katrai
sacensībai tiek izveidota cita – neatkarīga žūrija. Toronto pilsētas
mākslas padome uzskatīja, ka lēmēji strādā atbildīgāk, ja viņiem ir
jāvēro savu lēmumu sekas ilgāku laiku. Tādēļ Toronto mākslas padome
piekopa komiteju sistēmu. Piemēram, teātrim bija pastāvīga 12 cilvēku
komiteja, kurā katru gadu viena trešdaļa mainījās. Šo divpadsmit
cilvēku starpā centās panākt vecuma, dzimuma, pieredzes, rases un
gaumes dažādību. Toronto ir vairāk nekā simts teātra kolektīvu, un tos
visus apskatīt nespēja neviens, bet šo atbildību sadalīja starp
dalībniekiem. Par piedalīšanos komitejā nemaksāja neko. (Mani pēcteči
nodrošināja, ka māksliniekiem ar bērniem samaksāja izdevumus par
aukli.) Kandidātus izvirzīja teātri, bet tie tika iebalsoti
demokrātiskā kārtībā. Motivācija patērēt tik daudz laika neapmaksātam
darbam bija šāda:
• talkas princips. Kolēģi mani izvirzījuši, lai es
aizstāvu viņu viedokli, jo nākotnē viņi
aizstāvēs manējo;
• iespēja veidot pilsētas mākslas politiku;
• reta iespēja satikties ar citiem māksliniekiem no citiem teātriem.
Vienreizējs forums, kurā diskutēt par savu mākslas formu un iespaidot
tās attīstību;
• līdz pašām dzīlēm saprast‚ kas notiek.
"Latvija ir par mazu" ir parastais sāpju kliedziens, runājot par
objektīvām žūrijām, un ir tiesa, ka Latvijas sabiedrībā salīdzinājumā
ar Toronto, cits citu pazīst daudz intīmāk. Tomēr arī Toronto
mākslinieku kopienas ir skaitā ierobežotas, un komitejā netrūka reizes,
kad lēma par projektu, kurā bija iesaistījies komitejas dalībnieks.
Tādās reizēs dalībnieks atstāja zāli, kamēr notika diskusija. Diezgan
regulāri finansējums arī netika piešķirts. Tās reizes bija nepatīkamas,
taču ļoti palīdzēja tas, ka komiteja bija liela – lēmumu pieņēma 11,
nevis trīs cilvēki.
Godīgi jāsaka, ka visos 15 gados Kanādā nevienā
žūrijā un nevienā komitejā nepiedalījās kritiķi, kamēr Latvijā kritiķi
aktīvi piedalās naudas dalīšanā. Līdzinieku princips nosaka, ka
kolēģiem ir pieredze mākslas radīšanā. Kritiķiem ir izšķiroša loma
tikai pēc radīšanas fakta. Katrā ziņā Kanādā viņi nenosaka, cik daudz
kādam māksliniekam piešķirt līdzekļus jaundarbu radīšanai.
Žūrijās un komitejās piedalās ierēdņi, padomes darbinieki, bet viņiem
ir aizliegts lemšanas laikā runāt. Viņi drīkst atbildēt uz jautājumiem,
uz kuriem var atbildēt ar faktiem, bet ne ar viedokļiem. Viņi var
iejaukties sēdes gaitā, tikai ja ticis pausts kļūdains fakts.
Šīs sanākšanas, piedalīšanās un atbildības uzņemšanās ļoti stiprina
mākslinieku pašapziņu un veido dinamisku network – tīklu, kas ir
neatkarīgs no dažādiem mākslas radīšanas viedokļiem. Tas veido izpratni
par to, ka mākslinieks var iespaidot politisko procesu, un rezultātā,
piemēram, Toronto mākslinieki vēl joprojām ļoti aktīvi iesaistās
politiskajā dzīvē. Viņi nestāv malā kā pasīvi vērotāji. Viņi
nebaidīsies politiķus kritizēt, jo jūt kolēģu plecu. Jo ir skaidrs, ka
nāksies atkārtoti cīnīties mums visiem pazīstamā frontē – aizstāvēt
kultūru vispār.
Beigšu ar vārdiem no Kanādas mākslas padomes kredo:
"Padome apsveic spraigu diskusiju un nepiekrišanu kā izteikti sīvu
sacensību dabisku rezultātu. Zobenspēle demokrātiskajās debatēs par
mākslas dotācijām savos vislabākos brīžos apliecina mākslas spēku – tās
unikālo spēju radīt spēcīgas kaislības un tikpat spēcīgas
nesaskaņas.(..)
Padomei arī jāsargā brīvā doma un izteiksme. .. tāpēc ka mākslas darbi
vai mākslas notikumi var izraisīt ļoti spēcīgas sajūtas, kā apbrīnu, tā
arī nicinājumu, māksla ir izteikti neaizsargāta pret mainīgām
sabiedriskām tendencēm un politisko spiedienu. Līdzinieku novērtējums
nodrošina, ka mākslinieciskā kvalitāte ir galvenais noteicējs padomes
dotāciju lēmumos, un tādējādi nosargā viedokļu dažādību un
māksliniecisko brīvību."
AUSTRĀLIJA
Brigita Stroda,
kultūras menedžere
Rokas attālumā
Austrālijas kultūras finansējums
Galvenais kultūrpolitikas un kultūras finansēšanas instruments
Austrālijā ir Austrālijas Padome (The Australia Council). Tās statusu –
valsts aģentūra (Commonwealth Statutary Authority) – nosaka 1975. gadā
pieņemts likums The Australia Council Act 1975. Austrālijas Padome ir
Komunikācijas, informācijas tehnoloģijas un kultūras ministrijas
pārraudzībā.
Kolēģu (mākslinieku/ekspertu) vērtējums "rokas attālumā" no
valdības ir Austrālijas Padomes struktūras un lēmumu pieņemšanas
pamatprincips.
Finansējuma pieprasījumus izvērtē un valsts politiku nosaka kolēģi,
kurus Austrālijas Padome raksturo kā cilvēkus, kuru zināšanas un
pieredze pilnvaro viņus pieņemt godīgus un kompetentus mākslinieciskās
darbības izvērtējuma un finansējuma pieprasījumu lēmumus.
Kultūras ministrs ieceļ (pēc padomes locekļu ieteikuma) Aborigēnu un
Tores šauruma salu iedzīvotāju mākslas, Kopienas kultūras attīstības,
Dejas, Literatūras, Lielās skatuves mākslas (galvenās valsts un
pavalstu operas, baleta un teātra organizācijas), Mūzikas, Jauno mediju
mākslas, Teātra, Apvienotas vizuālās mākslas un lietišķās mākslas
padomes locekļus.
Lai arī 1975. gada likums par Austrālijas Padomi sniedz tiesības
kultūras ministram uzraudzīt, kā Austrālijas Padome veic savas
funkcijas un izpilda savus pienākumus, tas neattiecas uz lēmumiem par
finansējuma pieprasījumiem, stipendijām vai citām priekšrocībām.
Paralēli likumam Austrālijas Padomes darbību nosaka īpaši politiski
dokumenti, kuri ir izveidoti, sabiedrībai un apstākļiem mainoties:
"Kultūras reģionālās attīstības politika", "Nacionālā aborigēnu un
Tores šauruma salu iedzīvotāju kultūrpolitika", Kultūrpolitika
multikulturālā Austrālijā", "Jaunieši un kultūrpolitika".
Austrālija ir federatīva valsts, kur iedzīvotāju un uzņēmumu nodokļi tiek iekasēti centralizēti. |
| Atgriezties | |
|