Korkorena galerijas (Corcoran Gallery) jūnija lēmums atteikties no
iecerētās Roberta Mepltorpa (Robert Mapplethorpe) fotogrāfiju izstādes
rīkošanas, lai izvairītos no kongresmeņu sašutuma par to saturu, tagad
slavenajiem attēliem dāvāja daudz lielāku popularitāti, nekā tas būtu
izdevies eksponēšanas gadījumā. Daudzas no šīm fotogrāfijām ar
vīriešiem, kas seksuāli pakļauj citus iekāres pārņemtus vīriešus, pērn
bija izstādītas Vitnija muzejā (Whitney Museum) Ņujorkā, neizraisot
neko vairāk par epizodisku mēles kulstīšanu un pabrīnīšanos, ko muzejs
domājis darām. Patiesi, The Nation bija gandrīz vienīgais izdevums, kas
pievērsa uzmanību izteiksmīgo attēlu homoerotiskajam saturam izstādē,
kuras darbi neatkarīgi no tematikas pat puķu un seju uzņēmumos pauda
homoerotisku jūtīgumu.1 Vajadzēja uzdot jautājumu, kā reaģēt uz šo
fotogrāfiskā skaistuma virsotņu smago lādējumu. Mepltorps vēl bija
dzīvs, lai gan mākslas pasaulē visi zināja, ka viņš slimo ar AIDS, un
šis fakts seksuāli satraucošo attēlu izstādīšanai savā ziņā piešķīra
svētu neatliekamību. Mepltorps vēlējās tos parādīt gluži kā savu
māksliniecisko testamentu.
Daudzi neokonservatīvisti pauž nostāju, ka tā nav tāda māksla, kādu
nodokļu maksātāji vēlas atbalstīt. New York Times 1989. gada 2. jūlija
numurā šo viedokli izteica Hiltons Krāmers (Hilton Kramer). Un tas
kļuva par Amerikas Savienoto Valstu senāta pozīciju, 26. jūlijā
pieņemot Džesa Helmsa (Jesse Helms) ierosinājumu aizliegt federālu
atbalstu "neķītrai vai nepiedienīgai" mākslai. Taču problēma bija
formulēta ļoti neskaidri. Ir svarīgi saskatīt atšķirību starp nodokļu
maksātāju kategoriju un indivīdiem, kas maksā nodokļus, tāpat kā mēs
nošķiram uniformu no tās individuālajiem valkātājiem. Kā indivīdiem
mums ir atšķirīgas estētiskas simpātijas. Krāmers, piemēram, nav īpaši
ieinteresēts sniegt atbalstu mākslai, kas citiem savukārt šķiet ļoti
saistoša. Taču estētiskās simpātijas neiekļaujas nodokļu maksātāja
konceptā, kas ir pilsoniska kategorija. Toties tajā iekļaujas brīvība.
Katra nodokļu maksātāja interesēs ir veicināt brīvību – pat un it īpaši
tās radikālākajās izpausmēs. Lai cik dažādi būtu indivīdu uzskati
gaumes jautājumos, brīvība ir katra pilsoņa rūpe. Nodokļu maksātājs kā
tāds neatbalsta kādu vienu mākslas formu, liegdams atbalstu citai,
izņemot īpašus publiskās mākslas gadījumus. Nodokļu maksātājs atbalsta
brīvību radīt un rādīt mākslu – pat tādu, kas vienam vai otram
indivīdam liekas atbaidoša.
Mepltorps šīs fotogrāfijas nav darinājis savas brīvības pārbaudei.
Daudziem šie attēli ir traucējoši, dažus tie sajūsmina, taču tie nav
iecerēti kā līdzeklis cīņā par māksliniecisku brīvību (par seksuālu
brīvību gan varbūt). Lielā mērā tie pieder zonai, kurā mākslas pasaule
saduras ar zināmu erotisku pagrīdi, un tos nekad nav bijis viegli
skatīties. Tomēr Vitnija muzejs parādīja, ka šos darbus iespējams
izstādīt plašai publikai bez nemieru izraisīšanas.
Lai gan droši vien nekad nepienāks laiks, kad to tematika liksies
tikpat ikdienišķa kā sieviešu akti, ainavas vai klusās dabas, šie darbi
radikāli atšķiras no Andresa Serrano (Andres Serrano) bēdīgi slavenās
fotogrāfijas ar plastmasas Jēzu urīna baseinā. Tie atšķiras arī no
nesenā gadījuma Čikāgas Mākslas institūta skolas audzēkņu izstādē, kur
kāds senioru kursa students bija noklājis uz grīdas ASV karogu tā, lai
apmeklētājiem nāktos kāpt tam virsū. Abi minētie darbi bija iecerēti kā
aizskaroši un tādi arī bija. Cilvēki protestēja neiecietīgi un tieši.
Būtu absurdi spriest, ka viņiem tā nevajadzēja izturēties tāpēc vien,
ka šie objekti bija mākslas darbi. Mākslai pieder brīvības privilēģija
tikai tāpēc, ka māksla ir izteiksmes forma. Un nopietna vēlme
izteikties nozīmē nopietni rēķināties ar izteikšanās sekām. Tāpat nav
nekāds grēks atbildēt uz rupju apvainojumu ar to pašu. Nav iespējams
distancēti uztvert karogu tikai kā zvaigznes un svītras saistošā
salikumā, un tikpat neiespējami ir distancēties no spēcīga Rietumu
pasaules reliģiskā simbola, saskatot zaimojošā fotogrāfijā vienīgi
formālu kompozīciju.
Mākslai ir veselīgi atbrīvot tīra estētiskuma pozīciju, kurā
konservatīvie kritiķi lūko to ieslodzīt, un mēģināt ietekmēt skatītāju
reakciju uz viņu dzīves būtiskākajām problēmām. Muzejam ir veselīgi
iesaistīties sava laika dzīvē, nevis norobežoties, kļūstot par
estētisku baudu klosteri. Mākslas estētiskums tās politisko, morālo un
reliģisko saistību pilnajā vēsturē ir dominējis ļoti īsu brīdi. Kā
nodokļu maksātājiem mums rūp vienīgi katra cilvēka brīvība
līdzdarboties sava laikmeta domā.
Lai kādi drūmi apsvērumi saistībā ar Kongresu bija noteikuši Korkorena
galerijas vadītāju izvēli, viņu atteikšanās no savas brīvības vājināja
visu sociālo audumu. Viņiem būtu vajadzējis pieņemt lēmumu izstādīt
darbus, kuru vērtību viņi bija atzinuši, iekļaujot izstādi savos
plānos. Kopš tā laika atsevišķi Kongresa locekļi ir atklājušies kā
brīvības pretinieki, kas ļāvuši saviem estētiskajiem uzskatiem uzpirkt
pašu politisko integritāti demokrātiskas sabiedrības dziļāko vērtību
sargātāju lomā.
1 Danto, A. Art // The Nation. – 1988. – Sept. 26.
Pirmpublicējums: The Nation. – 1989. – Aug. 21–28.
No angļu valodas tulkojusi Kristiāna Ābele |