UpUrĒŠana kultŪrai Laima Slava Par valsti un mākslu
2003. gada 6. augustā sarunājās
Rundāles pils direktors, gleznotājs, mākslas zinātnieks
Imants Lancmanis
Habilitētais mākslas doktors, Latvijas Mākslas akadēmijas
profesors Eduards Kļaviņš
Latvijas Kultūras fonda direktors mākslas zinātnieks
Pēteris Bankovskis
Žurnāla “Studija” galvenā redaktore
Laima Slava |
|
Imants Lancmanis un Pēteris Bankovskis
Eduards Kļaviņš un Laima Slava
|
| Imants Lancmanis: Varbūt mums vajadzētu noskaidrot precīzāk, vai mēs
tiešām runāsim par valsti un mākslu. Jo valsts ne vienmēr ir.
Renesanses mākslinieki strādāja valstij? Bieži vien valsts nepastāvēja,
pastāvēja vara. Despotu vara, galma vara, naudas vara. Ja sakām
"valsts", mēs patiesībā runājam par moderniem laikiem. Iedomājamies
budžetu, parlamentu, dažādas attiecības.
Pēteris Bankovskis: Svarīgi, ko katrs saprot ar vārdu "valsts".
Valsti var uzlūkot par milzi Leviatānu vai par neko. Šajā amplitūdā
valsts ir vienmēr. Vai mēs skatāmies uz to kā uz konstrukciju, kas tā
ir patiesībā, vai mēs to personificējam ar kādām personu grupām, kuras
realizē varu. Es vienmēr sliecos uzskatīt, ka valsts patiesībā nav
nekas. Tā ir tīra prāta konstrukcija, ko rada kaut kādas sabiedrības
grupas kaut kādu sadzīvošanas un izdzīvošanas iespēju nodrošināšanai.
Un viss. Nekas cits jau valsts nav. Vai ir jēga runāt par mākslinieka
attiecībām ar kādu konstrukciju – tas ir jautājums.
Eduards Kļaviņš: Jā, bet mēs runājam, un, manuprāt, mēs nevaram
iedziļināties valsts definīciju vēsturē un mēģināt tēlot vēsturniekus.
Šajā diskusijā tas būs neauglīgi. Mums jāizvēlas kāds nosacīts valsts
jēdziens. Jārunā par politisku organizāciju, kura satur kopā kādas
sabiedrības, ko pārstāv tādi vai citādi cilvēki, taču nav svarīgi, vai
šajā gadījumā tā ir monarhija, parlamentāra republika vai vēl kaut kas.
Ir struktūras, ir institūcijas, ir cilvēki, ir ierēdņi, ir aparāts.
Pieņemsim tīri diplomātiski, ka tā ir tā vara. Un pastāv attiecības
starp mākslinieku (mākslinieku – radītāju) un t.s. patērētāju, kas šai
gadījumā ir valsts.
Laima Slava: Vai patērētājs nebūtu tas, ko mēs saucam par sabiedrību?
Valsts varbūt ir sistēma, kas dod pasūtījumu. Mums jānonāk līdz tam,
kas šodien veido attiecības starp valsti un mākslinieku.
E.K.: Valstij nav obligāti jādod pasūtījums. Valsts var radīt
apstākļus, konjunktūru vai vēl kaut ko. Mēs varam pieņemt – valsts
aparāts ir viens no mākslas patērētājiem. No socioloģiskās mākslas
vēstures viedokļa ir mākslas darbs, mākslinieks un mākslas patērētājs.
Šis patērētājs var būt viss kas – brīvas cilvēku grupas, baznīca,
politiskās struktūras, tātad arī valsts. Tā mēs konstruktīvi varam
risināt šo tēmu.
I.L.: Mēs varam tā darīt, bet tad mums būs vēl grūtāk, jo tad mēs būsim
spiesti runāt nevis par patieso vidi, ar ko cilvēks saskaras, īpaši
senajos laikos saskārās, bet mēģināt iztēloties valsti kā pasūtītāju.
Tur tomēr visu nosaka viena cilvēka kaprīzes, cilvēku grupas kaprīzes,
lielā mērā iedomas, iracionālas lietas. Ja mēs sakām – māksla un
valsts, mēs to iedomājamies kultūrpolitikas nozīmē. Līdz ar to mūsu
pašu domāšana aiziet citā virzienā, un diez vai tā būtu interesanta
tēma. Man liekas – fascinējošākais ir tieši māksla un vara. Plašākajā
nozīmē. Tajā, kā cilvēks to izjūt. Jo valsts patiešām ir visai
abstrakta lieta. Es negribētu runāt par valsts kultūrpolitiku. Vēl
būtiskāka nekā vara ir sabiedrība plašākā nozīmē. Pat tad, kad Luijs
XIV visu pasūtīja un apmaksāja, apkārt bija sabiedrība, kas to vērtēja,
priecājās, noraidīja un izvirzīja atkal jaunus ģēnijus. Tas ir
trīsstūris, man liekas. Valsts kā varas nesēja, sabiedrība un māksla
vai mākslinieks. Sevišķi par mūsdienu jautājumiem mēs nevarēsim runāt,
ja neņemsim vērā sabiedrību. Jo īpaši mūsu situācijā – valsts... es
nezinu, ko tā dara. Maisās pa kājām.
Tiešākā nozīmē mūsdienās par valsti un mākslu runā tad, kad apskata
mākslu kā valsts politikas atspoguļotāju. Tādā Hitlera laika nozīmē. Es
paskatījos internetā – par valsti un mākslu tur bija ļoti maz. Vairumā
gadījumu viss bija reducēts uz mākslu Hitlera laikā – māksla kā valsts
ideoloģiskais pasūtījums. Pārējais, ja runājam par mūsdienu izpratni,
tika atvedināts uz socioloģiskiem jautājumiem. Māksla un sociālās
attiecības. Valsts "izkrita laukā". Es pabrīnījos, jo no interneta
parasti gāžas tūkstošiem visādu piedāvājumu, bet šeit tas bija visai
skopi un vienveidīgi.
P.B.: Te noteikti parādās arī kaut kādas laikmeta un modes slimības.
Mēs taču redzam, ka t.s. intelektuāļiem vai personām, kas sevi par
tādiem dažreiz mēdz nosaukt, ir mode, kā un ko runāt kurā brīdī. Un tā
mode mainās. Šobrīd, teiksim, ir mode runāt par totalitārismu un varas
attiecības aplūkot visos līmeņos. Normāli, konservatīvi, vecmodīgi
runātāji internetā neizsakās, tos internets nemaz neinteresē. Tas arī
jāņem vērā.
I.L.: Es sapratu, ka "Studijas" aicinājums uz sarunu saistījās ar to,
ka pēdējā laikā māksla un kultūra plašākā nozīmē tiek vārdzināta. Tas,
kas notiek ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru, tagad arī
Kultūrkapitāla fonda lieta ir izraisījusi vēlēšanos atgādināt, ka
valsts ir parādā kultūrai, mākslai. Vai tā ir parādā? Tas ir tas
lielais jautājums. Internetā pie "valsts un mākslas" Austrijas
Brīvības partijas likumprojektā, ko tā piedāvā, ļoti spilgti parādījās
šis modernais modelis – valstij jādod nauda, lai viss varētu
attīstīties, valsts nedrīkst nekur iejaukties, nedrīkst izdarīt
spiedienu. Savukārt māksla ir gan process, gan rezultāts. Tā saka –
dodiet mums naudu, ļaujiet mums darīt un tinieties. Šāda attieksme
zināmā mērā pārstāv visas mūsdienu liberālās pasaules priekšstatu par
to, ka – jā, valsts ir barotava, un māksla ir jābaro. Es atceros kādu
diskusiju – stundas trīs, un tas varēja būt 1977. gadā – ar Bruno
Vasiļevski par šo tēmu. Viņš teica, ka sabiedrībai mākslinieks ir
jāuztur. Es apgalvoju, ka nav. Būtībā pēc tik daudziem gadiem mēs
atgriežamies pie šī paša jautājuma. Un toreiz jau es teicu, ka barotava
nekad neko nav radījusi un visas patiesas mākslas vērtības ir radušās,
nevis pateicoties kaut kam, bet par spīti kaut kam, apejot, cīnoties ar
kaut ko un izlaužoties. Vai kaut daļēji tas nav jāņem vērā arī
mūsdienās. Vai mūsdienu mākslas un kultūras kvalitātes ārkārtīgi zemā
absolūtā līmeņa atzīme nav noslīdējusi tāpēc, ka māksla tiek uzskatīta
par finansējamu, lutināmu utt. Mākslinieks nav spiests sev uzdot
eksistenciālo jautājumu pašā sākumā – vai viņš izdzīvos, vai ir vērts,
vai tā tiešām ir nepieciešamība. Jo viņš redz, ka var patīkami turpināt
būt sabiedrības loceklis, būt "daļa no šī procesa" (tas ir ļoti
raksturīgs formulējums, ka māksla ir process), un tas daudz ko izsaka.
Ja pirms 200–300 gadiem mākslinieks pateiktu: gribu nodarboties ar
mākslu, lūdzu, dodiet man naudu, lai es varu to darīt! – bet rezultāts
– tas tā, var arī nebūt... Tas būtu smieklīgi! Arī Renuāra laikā tas
būtu piedauzīgi. Mūsdienās tas liekas absolūti normāli.
E.K.: Tas ir tāpēc, ka Rietumu pasaule ir izmācīta. Māksla ir
neprognozējama. Šis neprognozējamības elements ir jāņem vērā, uz tā
balstās šī filozofija. Ja viss, lai rastos augsta līmeņa māksla, būtu
prognozējams – pasūtījums, precīzi priekšnosacījumi, tēma, viss
apmaksāts... Bet no cita skatpunkta – tas ir vienkārši augsta
līmeņa kičs. Nav negaidītības, pārsteidzošā. Un šis elements ir ļoti
svarīgs. Protams, runa ir par māksliniekiem profesionāļiem. Ar to ir
jāsamierinās. Es domāju, ka vairākums mākslinieku arī saprot, ka viņi
ar daudz ko riskē. Var iet studēt juristos, ekonomistos, un viss būs
kārtībā. Bet cilvēks izvēlas. Tā varbūt ir viņa kļūda. Arī mākslā kā
jebkurā profesijā ir cilvēki, kas uz kaut kā rēķina parazitē. Visās
nozarēs tādi ir. Bet tas nenozīmē, ka mums ir jāņem vērā tikai šis
slānis. Ir cilvēki, kas gatavi iet uz nezināmo, kur rezultāts var būt
un var nebūt, un maksimāli riskē.
L.S.: Varbūt tomēr varam atcerēties, ka māksla ietilpst liberālas
sabiedrības modelī viena galvenā iemesla dēļ – izvēles iespēju
daudzveidošanas dēļ. Pat ne tādēļ, ka kādam māksla būtu vajadzīga kā
māksla, kā galaprodukts, bet tādēļ, ka māksla sevī ietver
nodrošinājumu dzīves uztveres, dzīves iespējamības modeļu
daudzveidībai. Tas varētu būt viens no iemesliem, kādēļ ir vērts...
E.K.: Ir arī cits liberālas valsts modelis, kā, piemēram, ASV, kur
valsts vispār nejaucas šajās lietās. Dariet, ko gribat! Pelniet vai
nepelniet, mākslas tirgus visu regulē. Ir bagāti sponsori, galerijas,
miljardieri, kas ceļ muzejus, utt. Valsts nodrošina tikai likumību,
neko vairāk. Valsts kā policists. Jūs varat iet bojā – ja esat
riskējuši un jūsu risks neattaisnojas. Un pretstatā ir modelis, kad
valsts uztur daudzus māksliniekus, kā, piemēram, Skandināvijā, kur ir
neskaitāmas programmas, darbu pirkšana, centru uzturēšana, subsidēšana,
tāpat kā subsidē lauksaimniekus, lai viņi neaizietu no savām zemēm. Es
nerunāju par totalitārajiem režīmiem, kas ir gluži kas cits, tos nav
pat ko apspriest. Bet es domāju, ka situācija ir daudz sarežģītāka.
Dzīve ir sarežģīta. Ar vienkāršām shēmām nekā nevar noteikt. Bez tam –
visu jau nosaka laiks. Tā pati ASV, šī brīvā tirgus zeme... bija laiks,
kad valstij bija jāiejaucas, bija jāuztur mākslinieki, lai novērstu
katastrofu. Tie bija 20. gs. 30. gadi. 1933. gadā pēc lielās krīzes
sākās depresija, kad puse valsts bija bezdarbnieki. Tas bija jaunais
Rūzvelta kurss, kad valsts iejaucās, lai apstādinātu sabiedrības
dalīšanos. Arī mākslas sfērā. Bija izveidota speciāla programma, lai
uzturētu māksliniekus, – tā sauktais Federālais projekts. Māksliniekiem
bija jārada gleznojumi sabiedriskām ēkām, galvenokārt pasta ēkām. Arī
stājmāksliniekus uzturēja. Viņus kontrolēja, aģenti pārbaudīja
ledusskapjus, lai uzzinātu, vai nav pārāk daudz pārtikas, vai viņi
neblēdās. Tas viss bija pazemojoši. Bet viņi izdzīvoja – visas
slavenības, kas parādījās vēlāk. Polloks, piemēram, ar pateicību
atceras, ka viņš nenomira badā 30. gados, pateicoties šai iespējai.
Protams, viņš varēja kļūt par taksistu, taču vai tas būtu labākais
risinājums. Tā ka kādu laiku valsts bija spiesta iejaukties, tāpat kā
bija spiesta iejaukties ekonomikā un glābt kapitālismu. Un tad
atkal varēja no šīm programmām atteikties, mākslinieki varēja meklēt
sev mākslas tirgu un galeristus un tā tālāk. Bet bija brīdis, kad tas
bija jādara. Jautājums ir par to, vai arī Latvijā pašreiz ir šāds
brīdis. Var jau būt, ka vēlāk, kad ekonomika plauks un ziedēs, te būs
neskaitāmas galerijas un mecenāti, valstij nekas nebūs ne jāiegulda, ne
jāinvestē. Bet es šaubos, vai tas tā ir pašlaik.
I.L.: Jā, tas ir jautājums par grūtības slieksni, kas rodas visos gadu
tūkstošos. Man vienmēr ir licies, ka tādam ir jābūt. Bet jūsu piemērs
ar Polloku ir ļoti interesants, es to nezināju. Tas ir ļoti pamācošs un
mums rāda, ka ir labi, ja demokrātiska sabiedrība var iejaukties krīzes
brīžos. Taču es domāju, ka tas ir tāds avārijas variants, ātrā
palīdzība, kad viss ir uz miršanu. Tāda reanimācijas brigāde. Bet vai
visā pārējā laikā tomēr nav jābūt tam cietajam dzīves likumam, kad
cilvēki gan iekšējā cīņā, gan ceļā uz kaut ko ļoti nopietnu to visu
izvirza. Un, lai tas tomēr nav vienīgais, vajadzētu šķirt mākslu kā
jauku, inteliģentu nodarbību, kas ļoti jauki kotējas sabiedriskās
attiecībās un vispār sabiedriskajā dzīvē, no mākslas kā liela, smaga,
dramatiska un cildena procesa.
E.K.: Tā ir gudra valsts kultūrpolitika, kad valsts vadītāji pietiekami
labi saprot, kad vajag iejaukties un kad nevajag. Tā nu nav, ka valsts
ir tikai policists. Tā nekad nav bijis, un šaubos, vai būs uz priekšu.
Šis organisms ir pārāk sarežģīts, un nekāda brīvo spēku atraisīšanās un
pašiniciatīva vien neko sabiedrībā nenoregulēs. Svarīgi arī, uz kuru
pusi visa sabiedrība virzās. Bet jautājums par virzošajiem spēkiem ir
jau cits jautājums.
P.B.: Imants Lancmanis minēja to cildeno aspektu, ko gribētos redzēt
mākslā. Bet vai nav tā, ka liela daļa no tās, kas vēlāk tiek dēvēta par
mākslu, radusies, ne tādu vārdu zinot, ne lietojot. Tieši veicot kādus
uzdevumus, kas ir bijuši kādām grupām. Iedomājos pavisam banālu piemēru
no viduslaikiem – katedrāles celtniecība. Tad, kad tāda Amerika vai
Savienotās Valstis nevienam te Eiropā vēl sapņos nerādījās. To darīja
vairākas paaudzes no vietas vienā mierā bez jebkāda mākslinieka un
valsts jautājumu šķetināšanas. Strādāja, darīja katrs savu – viens
pienesa ķieģeļus, cits no kaļķakmens taisīja himeras vai citus
elementus, ko savā laikā savā vietā ievietot. Mēs varam pieņemt, ka
katram atsevišķajam cilvēkam bija savs redzējums par kopīgo, bet varbūt
viņam arī tāda nemaz nebija. Pasūtītājs, kurš sākotnēji tika
personificēts kā persona vai grupa, bija miris, un viņa vietā bija
citi. Bet darbs turpinājās, un beigu beigās izveidojās ēka kā objektu
kopums. Un tad atnāca kāds romantiķis pēc gadiem 400–600 un nosauca to
par mākslas darbu. Šādā procesā ir mērķtiecība un jēga, nevis steidzīgā
subjektīvi pārdzīvotu un ap sevi paštīksminošos objektu radīšanā. Tur
ir attiecību modelis, kas man liekas daudz svarīgāks nekā tie, par
kuriem jaunlaiku sabiedrībā mēdz spriest.
I.L.: Jā, tas ir ļoti būtiski, un es domāju līdzīgi. Vecos laikos
pasūtītājs neuzdrošinājās procesu pasludināt par apmaksājamu,
finansējamu un auklējamu. Katram likās normāli, ka rezultāts –
māja, vāze vai glezna – ir tas, kādēļ tas viss notiek. Kaut gan, lai
būtu precīzi, mums jāatgādina, ka piemērs, ko minējāt, attiecas uz
arhitektūru, ko ļoti vēlu sāka uzskatīt par mākslu. Tēlotājā mākslā
tomēr ir citādāk. Ja mēs paskatāmies uz Leonardo – tas ir tipisks
piemērs tam, par ko mēs runājam mūsu dienās tajā nozīmē, ko jūs teicāt
par valsti. Pieņemsim, ka tās arī bija kaut kādā mērā valstis, kas
čubinājās ap Leonardo, visbeidzot karalis Fransuā I, kurš saņēma viņa
pēdējo elpas vilcienu. Saprotiet, šie cilvēki vērtēja tieši to
nemirstīgo ģēniju. Jā, viņi gribēja arī kādu gleznu dabūt, un viņi bija
priecīgi gadiem gaidīt, ņemties ar viņu un pašu procesu uzskatīt par
kaut ko apbrīnas vērtu.
P.B.: Tur ir ļoti viegli tūlīt piekabināt to, ko mums skolā māca, – tā ir renesanse, īpašā attieksme pret ģēniju.
E.K.: Visi jau nebija tie augstie, pārējie bija amatnieki.
I.L.: Tas ir piemērs, tikai lai atgādinātu, ka visas šīs lietas ir jāsadala, lai neaizietu vienā vai otrā galējībā.
L.S.: Paliek arī jautājums, kurā brīdī valsts ir apjēgusi, ka mākslai ir kaut kāda vara, ka to ir vērts izmantot.
I.L.: Vai, tas jau ir kopš senās Ēģiptes! Tas jau ir tas, kāpēc māksla
vispār ir notikusi! Rezultāts visiem bija ļoti noderīgs, tāpēc jau tā
naudiņa tika ieguldīta – rezultātu gaidot! Un rezultāts vienmēr bija
ideoloģizējošs un estetizējošs, priecējošs. Jautājums ir tikai par
procesu. Vairumā gadījumu neviens necieta, ja vairākus gadus lika
gaidīt uz vienu gleznu kā Leonardo. Viņš bija izņēmums. Parasti
patrieca un naudu paņēma atpakaļ.
P.B.: Mēs jau nezinām, kādas ēģiptiešiem bija savstarpējās attiecības.
E.K.: Arī amatniekiem, kas cēla katedrāles, maksāja algu.
L.S.: Un viņi zināja, ka ceļ katedrāli. Valsts tai gadījumā bija
Baznīca. Bet mani varbūt interesē tas, kā ir mainījusies sapratne, ko
var paņemt no mākslas.
P.B.: Cik čekus paņemt.
Cik un kādus kuro reizi.
P.B.: Bet, ja mēs pieņemam, ka jaunā liberālā sabiedrībā valsts kā
konstrukcija ir vērsta uz to, lai pēc iespējas lielākam skaitam
nodrošinātu ciešamas iespējas izdzīvot un sadzīvot (un tā jau tas
liberālā sabiedrībā arī ir: arvien lielākas ir tās ļaužu masas, kurām
ir tiesības, un tās tiesības var saskaņot, priekš tam jau tā valsts
ir), tad kur tādā shēmā atrodas vieta māksliniekam, kurš ir indivīds ar
vēlmi "izlēkt"? Mākslinieks pārstāv individuālu skatījumu, kas ir
pilnīgi atšķirīgs no visa pārējā. Kāpēc šim kopumam, kas cenšas
saskaņoties un atrast kopīgu izdzīvošanu, ir jāinteresējas par vienu,
kurš klaji nostājas pret šo kopumu?
I.L.: Vai tas nav jau ieprogrammēts mūsdienu mākslas attīstības
procesā? Man liekas, ka tos izlēcējus tieši gaida! Tas jau ir likums,
ne vairs īsta izlēkšana. Citādi nenotiek attīstība, nenotiek
sensācijas, nenotiek jauna stila radīšana – nav visa tā lielā procesa,
kas būtībā ir viena no mūsdienu sabiedrības sastāvdaļām. Tā ir tā
kulturālā izdarība, kas ir vajadzīga, tiek gaidīta, tas ir dzīves
atribūts, tā ir norises vieta, kas visur pasaulē ir prestiža, bez kuras
vienkārši nevar pastāvēt. Tāpat kā opera vai daudzas citas lietas, arī
sports. Un es domāju, ka mākslas process noteikti sabiedrībai ir
vajadzīgs, un skandāli tajā, man liekas, patiešām ir jau ieprogrammēti.
Arī produkts. Es domāju, ka tagad ir atrasta arī pietiekami normāla
proporcija starp produktu, kas tomēr ir lietojams – kaut vai
dekoratīvām vajadzībām –, un pašu procesu.
Es arī pārdomāju par to, kādu ieņemt nostāju. Gribu teikt, ka augsti
nevērtēju ne to produktu, ne to procesu no tāda absolūtā viedokļa. Pēc
kvalitātes salīdzinājumā ar līdzīgām lietām pirms kādiem gadsimtiem.
Bet tajā pašā laikā es nevaru noliegt, ka tagad tas ir izstrādājies
ļoti pieņemamā un – es pat teiktu – sabiedrībai ļoti vajadzīgā veidā.
Ja mēs izņemtu no mūsdienām ārā visu, kas notiek saistībā ar mākslu,
piemēram, visas galeriju aktivitātes (mākslinieki darbojas, cilvēki ir
gatavi iet skatīties, pirkt un priecāties), būtu ļoti bēdīgi. Tas ir kā
daudziem cilvēkiem iešana baznīcā. Ciktāl tā ir ticība un ciktāl –
skaista, cēla tradīcija, kuras iztrūkšanu varētu tikai nožēlot.
E.K.: Ja mēs runājam par šīs kādreiz tā sauktās augstās mākslas
izplatību – tā nemaz nav tik grandioza. Jebkuras mākslas izplatības
mērogi salīdzinājumā ar to pašu sporta pasauli vai popmūzikas pasauli
ir pilnīgi nesalīdzināmi! Tur nu valstij nekas nav jāuztur, tas ir
pilnīgi skaidrs! Un visi ir apmierināti – plašas masas un to varoņi.
Turklāt es nevaru teikt, ka tā nav māksla. Šodien mēs šo vārdu lietojam
ļoti plašā nozīmē, piedēvējot to jebkādas estētiskas funkcijas
realizācijai, to nevērtējot. Tā ka jautājums ir par specifiskām mākslas
parādībām un attiecībām, kādas ir visur pasaulē. Jautājums ir – vai
valstij tā vai citādi ir jāuztur šis neprognozējamais mākslinieks,
izlēcējs vai neizlēcējs, kurā investējot nav sagaidāmi tie paši
ienākumi, kas noteikti būs, ja uzstāsies kāds deivids bovijs miljonu
priekšā. Un tālāk jautājums ir – vai ir jāuztur tā sauktā smalkā,
elitārā māksla? Te ir runa par jebkura veida mākslu nedaudziem. Tās arī
procentuāli nav daudz.
I.L.: Tās nekad nav bijis daudz, un tās patērētāju loks agrāk bija vēl
mazāks nekā mūsdienās. Tātad – vai mēs domājam par mākslu un valsti vai
mākslu un sabiedrību. Man gribas ieraudzīt nevis valsti, kas jaucas
iekšā, bet sabiedrību. Vai sabiedrībai māksla ir vajadzīga vai nav? Un,
ja sabiedrībai tā ir vajadzīga, tad sabiedrība piespiež valsti iedalīt
kaut ko no saviem līdzekļiem, vai arī valsts, redzot sabiedrības
attieksmi, pati ir gatava to darīt. Mākslas attiecības ar valsti ir
pastarpinātas ar tādiem jēdzieniem kā sabiedriskā doma, sabiedriskās
attiecības, sabiedrības funkcijas, kurās mākslai joprojām ir pietiekami
liela loma.
P.B.: Cik es esmu vērojis, nopietni neiedziļinoties, man šķiet, ka
Lielbritānijā bija jūtams kurss padarīt laikmetīgo mākslu par
popkultūras sastāvdaļu ar mērķi, lai sabiedrības plašākām grupām tā
būtu interesanta un lai sabiedrības prasījums tieši būtu, lai tā
notiek. Valdības līmeņos ir atbalstīti tādi "nejēdzīgi" projekti kā
Demjens Hērsts un tamlīdzīgi, kas jau kļuvuši par popkultūras ikonām un
sāk atražot to lietu paši. Ja saka, ka Deividam Bovijam nevajag valsts
atbalstu, tad Hērstam jau arī vairs nevajag. Un visai tai "šleifei",
kas nāk pēc tam. Britu Karaliskajā akadēmijā ir iestājusies Latvijas
māksliniece, kas pabeidza kādā Anglijas universitātē mākslas nodaļu.
Divus vai trīs gadus viņa mācījās un pārsvarā rīkojās ar plastmasas
plēvēm un krāva kaudzē tukšas pudeles. Un tas viss tika vērtēts. Tagad
viņa ļoti izcili, izturot nozīmīgu konkursu, ir iestājusies Karaliskajā
akadēmijā. Tā, cik es saprotu, viņiem ir augstākā mācību iestāde.
Process ir uz to virzīts – radīt šos popmāksliniekus. Tas būs tas britu
pops, kas atražos sevi un sabiedrības uzmanību.
E.K.: Varbūt arī tāds elements tur ir, bet es šaubos par to, ka
avangardisti nekā nedomā, popkultūra ir viņu materiāls, ar to viņi
strādā un kaut kādu vēstījumu piedāvā. Viņiem popkultūras tēli ir tas
pats, kas eļļas krāsas glezniecībā. Var jau būt, ka ir mēģinājumi viņus
tā ievirzīt. Jā, es saprotu, ka Saāči galerija aizgāja no savas
fabrikas uz Londonas centru, jo vajadzīgs pūlis, kas iet cauri. Pretī
parlamentam, kur pulcējas tūristi. Ieeja maksā astoņas mārciņas, bet
tauta tur iet.
L.S.: Varbūt mēs varam runāt par jaunu mākslas pielietojumu 20. gs.
otrā pusē un 21. gadsimtā. "Pielietojums" – tas varbūt skan
slikti, bet lai tā būtu. Proti, agrāk mākslas funkcijas bija gan
elitāras, gan dekoratīvas, gan ļoti privātas, turpretim tagad
attīstītās valstis ar mākslas palīdzību ir sākušas risināt savas
sociālās problēmas. Narkomānija utt., nabadzīgie slāņi, etniskās u.c.
minoritātes un tradicionālā bohēma, no kurienes nāk arī mākslinieki, –
tas viss veido fonu britu popmākslai.
I.L.: Tas ir tāpat, kā daudzas vecas amerikānietes, būdamas pensijā,
ķeras pie abstraktu gleznu taisīšanas. Tā arī ir sociālterapija. Bet
tas tikai rāda šīs izvirtušās mākslas iespējas, kas nonāk pat līdz
amerikāņu pensionāram. Tas tikai rāda bezgalīgās pielāgošanās iespējas
pat šādā smieklīgā veidā.
L.S.: Jūsu saruna ar Pēteri Bankovski "Studijas" 29. numurā beidzās
provokatīvi. Vai jūs pieļaujat mākslu kā funkciju, kas cilvēkam dota
līdz ar dzīvību? Vai mazumā iet šī funkcija, vai mazumā iet izpratne,
ko radījusi valsts un sabiedrība priekšstatos par mākslu.
I.L.: Nē, nē, es nedomāju, ka funkcija iznīktu. Tas nenotiek. Tā
lieliski ir pielāgojusies un kā tāds mutants darbojas tālāk. Runājot
par lielo mākslu, lielās, augstās mākslas izpratni, es būtībā domāju
par kvalitāti. Es domāju par mākslu ar lielo burtu. Un tai nav nekāda
sakara, tā nav tiešā proporcijā ar valsts finansējumu. Ja mēs papētītu,
tad atklātos, ka tas dažkārt ir pretēji apgriezts lielums. Es to
pieņemu kā aprioru jēdzienu, jo uzskatu, ka nevar būt sociāli
attīstīta, brīnišķīga valsts, kurā ražos daudz labu mākslinieku, kurā
visi būs paēduši un tāpēc viss būs ļoti labi. Man ir aizdomas, ka tieši
tad viss būs slikti. Bet, otrkārt, mēs jau runājam par citu tēmu. Mēs
runājam par to, ka māksla iznīkst nevis cilvēka paša iekšējā līmeņa dēļ
– tas varbūt tagad ir augstāks nekā pirms trīssimt gadiem –, bet par
to, ka mākslai ir citi mērķi un dotas citas iespējas, ka tās dabiskais
iekšējās attīstības ceļš – jūs jau to savās domās pateicāt līdzīgi – ir
izsmēlies. Patiešām, 19. gadsimta vidū nebija vairs kur iet, un 20.
gadsimts parādīja spožas manipulāciju iespējas. Proti, darbošanos ar
otršķirīgām lietām, jēdzieniem un pamudinājumiem, un ne velti no tā
radās visādas raķetes un gaisa pilis, bet šis “feierverku” laiks arī,
manuprāt, jau ir izsmelts. Un no tā viedokļa man šķiet, ka ir jau
galīga sarukšana, iznīkšana un pilnīga atkārtošanās. Tāpēc es domāju,
ka māksla ir beigusi pastāvēt tā, kā mēs mākslu saprotam. (Nesāksim
tagad, protams, definēt, kas ir māksla.) Tā nespēj vairs nest visu to,
ko nesa māksla, kuru mēs pazīstam no mākslas vēstures.
E.K.: Es tomēr neesmu tik pesimistisks.
I.L.: Es arī neesmu! Bet vai jūs gribat teikt, ka neesat pesimists arī attiecībā uz absolūto kvalitātes iespēju?
E.K.: Māksla ir daudzjomu parādība, jēdziens, kas it kā pašlaik dominē,
ir vēsturisks. Mēs jau runājām, ka viduslaikos nebija mākslas mūsdienu
nozīmē. Tādas nebija ne pirmatnējās mākslas laikmetā, ne arī senajā
Ēģiptē vai kur citur. Tā ir jauno laiku parādība – māksla kā tāda. Un
brīvs, autonoms mākslinieks – tāds jēdziens pastāv tikai no romantisma
laika. Ģēnijs. Bet es domāju, ka mūžīgāks ir tas, ko, izmantojot
teorētisku terminu, varētu nosaukt par estētiskām funkcijām. Tās
vienmēr ir bijušas un būs arī turpmāk. Kā šīs funkcijas īstenojas – tā
ir cita lieta. Un tās ir dažādas. Uz ļoti zemas attīstības stadijas
stāvošais mežonis tomēr dekorē sevi estētiskos nolūkos. Mūsdienu
avangardists, kas noliedz visu un rāda tukšumu, – tā arī ir estētiska
funkcija, nekas cits, viņš tā realizē sevi. Tas tā būs, bet mainīsies
formas. Tas izpaudīsies kaut kā citādi. Es nezinu, kas būs. Mēs nevaram
tik ļoti paredzēt nākotni. Kas attiecas uz šīs augstās kvalitātes
jēdzienu – protams, ir šīs augstākās virsotnes, augstākās vērtības, kas
ar laiku izkristalizējas pazinēju aprindās. Neviens no mums un arī
neviens cits pazinējs pasaulē neteiks, ka Gerits Dou ir lielāks
mākslinieks par Rembrantu. Lai gan viņi strādāja vienā laikā. Šīs
kvalitātes pastāv, un mēs to sajūtam. Skaidrs, ka Vermēra glezniecības
kvalitāte ir augstāka nekā Metsi, jebkuram tas ir skaidrs. Bet tas ir
cits jautājums. Es runāju par mākslu kā sociālu parādību.
I.L.: Bet es domāju, ka nevar nerunāt par kvalitāti un absolūto
kvalitāti. Jo jautājums ir tāds: vai Pikaso ir 20. gs. Rembrants vai
nav? Jūs varat salīdzināt Geritu Dou ar Rembrantu, bet, lūdzu,
salīdziniet tomēr viņu ar Pikaso! Un pasakiet, cik punktus jūs viņam
dodat pēc absolūtās kvalitātes skalas. Es domāju, tas tomēr ir ļoti
būtiski. Savukārt salīdzināt Pikaso ar kādu mūsdienu mākslinieku... es
pat nezinu, ko mūsdienās par lielu vārdu var nosaukt! Ko mūsdienās var
likt Pikaso vietā! Es domāju par šo izsīkšanu. Lielā mērā tas ir
formāli. Jūs teicāt, ka radīsies jaunas formas. Bet es domāju –
jautājums ir par formu arī citā nozīmē. Ja runājam par māksliniecisko
formu, tās variācijas iespējām un to, ko sauc par stilu, es uzskatu, ka
cilvēcē ir ielikts viens noteikts formveides diapazons, kas tika
izsmelts jau 19. gs. vidū, un līdz ar to māksla arvien iet uz
sarukšanu. Arī videomāksla neiedeva daudz klāt, un viss pārējais iet
tikai mazumā. Jūs sakāt – tā būs cita forma, bet tai vairāk nebūs
tēlotājas mākslas pazīmju, varbūt kaut kāds starpslānis, citas mediju
formas ieņems tās vietu. Kaut kas vidējs starp romānu un tēlotāju
mākslu, filmu un tēlu. Varbūt, es to pieļauju. Es gribu teikt, ka
tēlotāja māksla klasiskajā, lielajā, spožajā nozīmē, tāpat kā
tēlniecība, grafika un arhitektūra (un lietišķā māksla, protams, arī),
absolūtā nozīmē ies strauji uz leju. Būtībā tā vairs nepastāv. Es
pilnīgi piekrītu Pēterim Bankovskim, ka tā bodīte ir slēgta. Tas viss
tagad ir muzejā, var sākt inventarizāciju. Jautājums ir par ko citu. Es
nebūt negribu teikt, ka šīs jaunās izpausmes formas ir riebīgas un
nicināmas, nebūt ne! Viss jau ir labi, tikai pasaule ir ieguvusi kaut
ko citu. Pagaidām varbūt visneveiksmīgākais ir tieši tas, ka nav vēl
zudusi nabas saite ar iepriekšējo tēlotāju mākslu, dodot iespēju
salīdzināt, un tas pašreizējiem ražojumiem ļoti nāk par sliktu. Varbūt,
ja vietā nāks pilnīgi citas formas – grūti pateikt, kas būs šīs te
estētiskās pašizpausmes formas, – viss būs kārtībā, mēs ieraudzīsim
kaut ko spožu un varbūt varēsim teikt: jā tas ir tas pats, kas Bahs,
Šekspīrs, Rembrants, Leonardo. Bet pagaidām tā vienkārši nav. Nevienā
jomā.
E.K.: Vērtējuma lielums, vērtējuma konstante – tas ir kaut kas
relatīvs. Jūs domājat, ka Bahu toreiz vērtēja augstāk nekā tagad? Gluži
otrādi!
I.L.: Jā, bet tieši tāpēc es domāju, ka tagad mēs esam spējīgi izdarīt
pilnu inventarizāciju par visu, kas ir bijis, plus vēl uz šīs
inventarizācijas pamata, redzot, kas ir liels un kas nav, pateikt, kādi
ir mūsu laikabiedri. Vai bija pirms piecdesmit gadiem. Un nonākt pie
neiepriecinošiem rezultātiem.
P.B.: Ja jau mēs runājam par mākslas un valsts attiecībām, ārkārtīgi
interesants pētījuma objekts būtu tie portreti, kas atrodas Valsts
prezidenta pilī. Vai Rīgas Domes sēžu zālē – Rīgas pilsētas galvu
portreti. Es domāju, ka tādi ir daudzu Eiropas valstu prezentāciju
telpās (Amerikā jau nu noteikti, to rāda Amerikas glezniecības albumi).
Lūk, tur ir mākslinieks un valsts!
L.S.: Bet Holandes republikā mākslinieki tieši ar to pašu nodarbojās!
Rembranta "Naktssardze" taču ir pasūtījuma portrets! Kur slēpjas
atšķirība? Jūs klausoties, es arvien vairāk sāku domāt, ka varbūt
iemesls ir tajā, par ko domā katrs laiks? Kas ir mākslinieka rūpju
loks? Katedrāles cēlājs zina, ka Dievs viņam ir devis formu, un to viņš
īsteno, par Dievu un velnu domādams. Monarha slavinātājs arī zina savu
augstāko mērķi, parādes portretu gleznojot. Un tas nenoformulētais
nākotnes mākslinieks šodienas pasaulē (es te nedomāju parādes
portretu gleznotājus), kurš dara to, kas nav ne glezniecība, ne
tēlniecība, pat ne videomāksla, bet ir velns zina kas, visvairāk
varbūt domā par sadzīvošanas iespējām agresijas pilnajā,
informācijas bagātīgi aptvertajā pasaulē. Tātad – arī par ideālu
valsti. Viņš pat vairs nedomā par vecā noliegumu, ar ko nāca 20. gs.
sākuma avangards. Viņš domā, kā dzīvot.
I.L.: Bet, ja tomēr mēs runājam par tām nelaimīgajām absolūtajām
kvalitātēm, es uzskatu, ka ir trīs galvenās lietas, kas iezīmē lielos,
vispāratzītos ģēnijus atšķirībā no mūsdienu caurmēra
mākslinieka. Pirmkārt, tā ir garīgā intensitāte. Mūsdienu mākslinieks
ir daudz mazāk kultivētas, ļoti paviršas sabiedrības ļoti paviršs
pārstāvis. Otrkārt, stila formas, stilistiskā skola, gatavie paņēmieni,
kas ļāva izteikties, deva milzīgi bagātīgu diapazonu. Treškārt,
profesionālā varēšana. Toreiz tā bija prātam neaptverama sevis
izkopšana, lai roka, galva un acs būtu viens fantastisks instruments.
Tagad taču tā nav. Viss notiek pavirši, garāmejot, starpā starp kaut
ko. Un formas vispār nav. Un ko var izdarīt tajā pašā arhitektūrā
cilvēks, kam iedod stikla gabalu un betona plāksni, – tur neko nevarētu
izdarīt neviens ģēnijs, arī Palladio ne. Un ja Palladio neskolotos un
nedzīvotu tajā intensīvajā strāvojumā, ko deva tālaika apstākļi?
Acīmredzot būtiska bija koncentrēšanās uz darāmo, tas, ka sabiedrībā
nebija tik daudz izklaidējošu faktoru. Un vispār nebija šīs
sīkpilsoniskās sabiedrības. Tas postošākais, kas bijis, ir sabiedrības
demokratizācijas procesā mākslinieka orientēšanās no lielpilsoņa uz
sīkpilsoņa ideāliem, uz ļoti zemu sabiedrisko līmeni vissliktākajā
nozīmē. Mani noteikti tagad varētu nolamāt par elitārisma sludināšanu,
jo es noliedzu demokrātiskās mākslas absolūto kvalitāti. Bet es
uzskatu, ka diemžēl tas ir vienīgais, kas ir nepārprotams. Demokrātiska
māksla nav iespējama. Jo tā vēršas pie vairākiem, jo vienlaicīgi tā
sevi nīcina ārā. Būtībā paliek popmāksla. Vai – kas man liekas vēl
baismīgāk – tika minēts, ka Anglijā augsto mākslu mēģina sakrustot ar
popkultūru. Īsi sakot – tie visi ir ceļi, kas ved uz elli, un neviens
neved uz kvalitāti, neviens neved uz lielo mākslu. Un nav ārā ceļa no
tā. Jo demokrātiskā sabiedrība, kas patiesi ir brīnišķīga, pakāpeniski
ir nokāvusi mākslu. 19. gs. vidus jau arī bija ļoti demokrātisks laiks,
un tieši tas, ka gribēja visiem izpatikt, visiem iedot to mantiņu, kas
senāk bija tikai vienam, jau bija pirmais solis uz to, ka māksla kļuva
par kiču un atkārtošanos. Māksla zaudēja spriegumu. Tā vairs nav
radīšana vienā eksemplārā vienam cilvēkam, šauram lokam un – pats
galvenais – milzīgā garīgā intensitātē. Mūsdienu mākslinieki diemžēl ir
laiski, kūtri, paslinki, profesionāli parasti absolūti nevarīgi un vēl
piedevām iedomīgi cilvēki. Rezultātā neko nevar gaidīt.
Es negribu teikt, ka tas ir slikti. Tas viss ļoti spoži iekļaujas
mūsdienu caurmēra demokrātiskās sabiedrības modelī. Un tam ir savs
patērētājs. Es tikai skatos uz to visu, stāvēdams it kā malā, un man ir
skumji, es nevaru īsti sajūsmināties. Tajā pašā laikā ar prātu es
saprotu, ka viss ir vislabākā kārtībā, ka mēs dzīvojam labākajā no
pasaulēm.
E.K.: Atgriežoties pie tēmas uzstādījuma, jājautā – vai šādus slinkus māksliniekus valstij vispār vērts atbalstīt?
I.L.: Nē, bet visi jau ir "pieslīpējušies" cits pie cita. Sabiedrība
pie māksliniekiem, mākslinieki pie sabiedrības, turklāt mūsu
mākslinieki, ja mēs runājam par Latviju, ir brīnišķīgi pieslīpējušies
pasaules līmenim un nemaz nav sliktāki, es domāju, ka daudzos gadījumos
ievērojami labāki, un visa rezultātā ir tā, ka jāaplaudē – viss ļoti
labi funkcionē. Tā ka tas, ka mēs te čīkstam par valsti un absolūtajām
vērtībām un ka nav Šekspīra un Rembranta, – ir pilnīgi lieki. Katram
laikmetam ir dots tas, kas tam ir dots. Man, piemēram, ļoti patīk
modernā civilizācija, bet man ir ārkārtīgi žēl, ka civilizācija ir
aprijusi mākslu. Mākslai kā civilizācijas pavadonei tiek ierādīta tāda
maza lomiņa.
E.K.: Varbūt mēs esam nokrituši līdz pašam dibenam un tagad varētu celties augšup?
I.L.: Nē, nekāda dibena jau nav, es atkārtoju, ka viss ir brīnišķīgi!
E.K.: Demokrātija – tas ir noteikts attīstības procesa rādītājs.
L.S.: Varbūt tagad mēs varam teikt, ka šajā līmenī parādās valsts īpašā
misija – prasīt kvalitāti, garīgo intensitāti unikāliem darbiem!
I.L.: Nē, neko nevar tā pieprasīt, viss notiek dabiski, viss kādā brīdī
izaug no kopējā pieprasījuma tāpat kā katedrāļu cēlāji, tāpat kā
Rembrants. Katrs bija produkts. Turklāt produkts dialektiskajiem
pretmetiem.
P.B.: Kā te Imants saka par sīkpilsonisko sabiedrību – tā jau deleģē
savā priekšgalā kā priekšstāvjus tos pašus sīkpilsoņus! No viņiem taču
mēs nevaram sagaidīt pasūtījumu lielajai mākslai! Sīkpilsonim ir
sīkpilsonisks pasūtījums. Tur nekā nevar darīt.
I.L.: Galvenais nav tas, vai pasūta vai nepasūta, bet tas, kādi ir
ideāli. Šiem ideāliem jau zemapziņā mēģina pielāgoties mākslinieks,
kurš jūt, kas viņam jādara. Un pats galvena |
| Atgriezties | |
|