Valsts, māksla un nacionālā identitāte Artis Svece |
| Maslova piramīda
Amerikāņu psihologs Maslovs savā laikā aprakstīja vajadzību hierarhiju.
Pašu Maslovu neesmu lasījis, bet parasti viņam piedēvē domu, ka cilvēka
vajadzības ir iespējams sakārtot pēc to nozīmes cilvēka dzīvē.
Piramīdas apakšā atrodas pašas fundamentālākās vajadzības, proti, tās,
kuru apmierināšana nodrošina cilvēka organisma funkcionēšanu, piemēram,
cilvēkam ir jāremdē izsalkums un slāpes, jāizguļas un jāuztur ķermeņa
optimālā temperatūra. Tālāk noteiktā kārtībā seko pārējās vajadzības –
vajadzība pēc drošības, pēc saskarsmes ar citiem cilvēkiem, pēc
apkārtējo atzinības un galu galā pašrealizācijas. Lai ko arī būtu
teicis Maslovs, vairākkārt mani studenti ir minējuši šo piramīdu kā
pierādījumu tam, ka cilvēka garīgās vajadzības ir iespējams apmierināt
tikai tad, kad apmierinātas materiālās. Es domāju, ka daudzi cilvēki
piekristu šādam apgalvojumam, vismaz tas izklausās ticami. Turklāt
ticama šķiet arī šādas hierarhijas attiecināšana ne tikai uz
individuālo, bet arī sabiedrības vai valsts dzīvi. Un droši vien daudzi
cilvēki, kas nav tieši iesaistīti mākslas radīšanas un patērēšanas
procesā, teiks, ka, piemēram, par mākslu valstij būtu jārūpējas tikai
tad, kad ir savesta kārtībā ekonomika, nodrošināta valsts aizsardzība,
sasniegts noteikts dzīves līmenis.
Tomēr, līdzko sākam domāt par konkrētiem piemēriem, aprakstītā Maslova
piramīdas interpretācija vairs nešķiet tik vienkārša un skaidra kā
pirmajā mirklī. Nav šaubu, ka vismaz daļa cilvēku saglabā interesi par
kultūru, arī atrazdamies dzīvībai bīstamās situācijās (piemēram, kara
laikā), un nav nemaz tik reti gadījumi, kad citu vērtējums (slava) vai
pašrealizācija (darbs), vai citi nemateriālas dabas apsvērumi (ticība)
ir likuši cilvēkiem atteikties no ļoti daudz kā, pat no dzīvības.
Ar sabiedrības vajadzībām ir vēl sarežģītāk. Protams, mēs neatņemsim
bada cietējam pēdējo kumosu, lai to iedotu paēdušam māksliniekam, bet
vai tad tā ir tā situācija, par kuru nākas lemt mūsdienu politiķiem?
Materiālās vajadzības, kuras mums pietrūkst, lielākoties nav tās, bez
kurām mēs nevarētu bioloģiski izdzīvot. Runa drīzāk ir par to, kas
ietilpst mūsu priekšstatos par apmierinošu dzīves līmeni, noteiktu
dzīves kvalitāti. Skaidrs, ka ir cilvēki, kas cīnās par izdzīvošanu,
bet lielākā daļa tomēr cīnās par sava dzīves līmeņa saglabāšanu un
celšanu. Un šajā gadījumā hierarhiskās attiecības starp kultūru vai
pašrealizācijas iespējām un materiālajām vērtībām nebūt nav skaidras.
Apgalvojums, ka valstij vispirms vajadzētu parūpēties, lai cilvēki
nemirst badā, un tikai tad viņiem jāpiedāvā māksla, šķiet gana
pārliecinošs. Bet tas, ka valstij vispirms jānodrošina, lai katrs
iedzīvotājs varētu atļauties personīgo māju vai automašīnu, un tikai
tad tai būtu jāpievēršas kultūras atbalstīšanai, vairs neliekas tik
acīmredzami.
Vajadzība pēc mākslas
Tātad, manuprāt, cilvēku izpratne par labu dzīvi ietver ļoti daudzas un
dažādas vajadzības, un cilvēkiem reti pietiek ar pārtiku un jumtu virs
galvas, lai viņi dzīvotu pilnvērtīgu dzīvi. Turklāt nav runa par dzīvi,
ko par pilnvērtīgu atzītu kāda filosofija, politiska teorija vai
teoloģija, bet gan par gluži ikdienišķu apmierinātību ar to, kā es esmu
šajā pasaulē iekārtojies. Grūti iedomāties cilvēkus, kuri nejustu
vajadzību pēc Maslova minētās drošības, kontakta ar citiem cilvēkiem,
viņu atzinības, iespējas izpaust sevi. Ir arī citas vajadzības,
piemēram, pēc kaut kādas stabilitātes apkārtējā pasaulē un sevī, pēc
zināmas vērtību skalas un priekšstata par lietu dabu, kas ļautu man
saprast un izvērtēt dzīvē notiekošo.
Varētu domāt, ka ir runa par sfēru, kurai nav nekāda sakara ar valsti,
tās institūcijām un budžetu, bet tā nu gluži nav. Pirmkārt valsts nav
noslēpumains veidojums, kas pastāv ārpus cilvēku vēlmēm, tieksmēm un
vajadzībām. Man parocīgs liekas filosofa Maikla Volzera lietotais
sociāli atzīto vajadzību jēdziens.1 Proti, valsts institūcijas nevar
nodrošināt jebkuras pilsoņa vajadzības, bet katrā sabiedrībā pastāv
vienošanās, par kuru vajadzību apmierināšanu ir jārūpējas valstij un
sabiedrībai kopumā. Volzera idejas problemātiskais aspekts ir tas, ka
reāli nekāda vienošanās netiek slēgta un nav īsti skaidrs, kā
vajadzības kļūst par sociāli atzītām vajadzībām un kā mēs vispār varam
pazīt sociāli atzītās vajadzības. Tomēr skaidrs, ka vismaz demokrātijas
apstākļos valsts institūcijas tās nenosaka ar strupu pavēļu palīdzību.
Drīzāk valsts realizē to vajadzību apmierināšanu, kuras par sociāli
nozīmīgām atzīst konkrētā kultūra. Volzers, piemēram, piemin Atēnu
pilsētvalsti, kas uzturēja pirtis un vingrotavas, bet nenodrošināja
izglītības iespējas. Te nu varam pamanīt, kur mūsdienu Latvijā valsts
iesaistās garīgo vajadzību nodrošināšanā. Protams, runa ir par
izglītību, kuras mērķu vidū ir arī sabiedrisku, domājošu, radošu
cilvēku veidošana. Varbūt tas ir tikai ideāls, bet mans mērķis bija
uzsvērt, ka ir tomēr sfēras, kur valsts rūpes par garīgo vajadzību
apmierināšanu tiek uztvertas kā dabiskas.
Mākslas situācija ir sarežģītāka. Nav šaubu, ka māksla spēj paplašināt
mūsu pieredzi, radīt emocijas, izklaidēt, rosināt uz pašizpausmi.
Veids, kādā tā uzrunā mūsu intelektu, iztēli, estētisko spriestspēju,
nav pieejams ne filosofijai, ne zinātnei, ne teoloģijai. Tādējādi
māksla piedalās ļoti daudzu garīgo vajadzību apmierināšanā (protams,
garīgo un materiālo vajadzību nodalījums ir visai nosacīts). Bet vai
māksla ir sociāli atzīta vajadzība?
Te nu mēs sastopamies ar grūtībām, ko rada Volzera izmantotais
jēdziens. Viens no veidiem, kā noskaidrot, kas ir sociāli atzītās
vajadzības, būtu pajautāt, teiksim, Latvijas iedzīvotājiem, ko tad īsti
viņi grib. Varbūt tas ir pārsteidzīgs pieņēmums, bet man ir aizdomas,
ka māksla nebūtu visbiežāk minēto vajadzību sarakstā un ne tikai
Latvijā. Diez vai par sociālās vajadzības kritēriju varētu atzīt faktu,
ka mākslu atbalsta valsts institūcijas. Tad jau visu, ko atbalsta
ierēdņi vai politiķi, varētu nosaukt par sociāli atzītu vajadzību,
piemēram, īpašas privilēģijas ierēdņiem. Motīvi, kas liek valstij
atbalstīt mākslu, ne vienmēr ir skaidri. Man labi palikusi prātā britu
politiskā sitkoma "Jā, ministr" sērija, kurā ierēdņi atsakās likvidēt
kādas mazpilsētas muzeju, lai piešķirtu naudu futbola stadionam, jo tad
jau varētu apšaubīt nepieciešamību atbalstīt operu, bet opera ir vieta,
kur valsts elitei patīk satikties. Protams, es nesaku, ka tieši tā arī
ir, bet nošķirt politiskās vai ekonomiskās elites vajadzības un sociāli
atzītās vajadzības ne vienmēr ir vienkārši. Katrā ziņā laikā, kad
valstis sāka dibināt tādas mākslas institūcijas kā mākslas akadēmijas
un stipendiju konkursi, proti, 17.–18. gadsimtā, motīvi bija visnotaļ
politiski un visiem bija skaidri zināms, kāda māksla tiek atbalstīta un
kā tā iekļaujas valsts atzītajā ideoloģijā. Runāt, piemēram, par
klasicismu vai neoklasicismu kā sociāli atzītu vajadzību var tikai tad,
ja identificējamies ar tālaika valsts varai raksturīgo diskursu un
interesēm.
Es šaubos, vai šobrīd kāds vairs atceras, kā māksla kļuva par valsts
rūpju objektu. Reti kurš atceras arī to, ka mākslas infrastruktūra,
kāda tā šobrīd pastāv Latvijā, lielā mērā veidojusies padomju laikā,
kad mākslai bija izteikti ideoloģiskas funkcijas. Interesanti, ka
māksla toreiz varbūt patiešām bija sociāli atzīta vajadzība, jo tai
izdevās apbrīnojamā kārtā nodrošināt savu statusu valdošā režīma
ietvaros un reizē kļūt par slēpta protesta formu. Ticiet vai ne, man ir
aizdomas, ka situācija ir mainījusies un šobrīd ne valsts, ne mākslas
pasaule īsti nezina, kāpēc māksla valstij ir vajadzīga. No vienas
puses, tas nav nekas traģisks, jo tā nu valsts ir iekārtota, ka tā
bieži vien uztur institūcijas, īsti nezinot, kāpēc to dara. Savā ziņā
tas ir normāli, jo nekad nevar zināt, vai pēkšņi neievajagas tieši to,
kas vismaz iepriekšējo paaudžu politiķiem ir noderējis. Tomēr pastāv
risks, ka valsts atzīst mākslas uzturēšanu par nelietderīgu vai pārāk
dārgu, un mākslas pasaules pārstāvjiem nespēja paskaidrot savu noderību
var nākt par sliktu. Princips, ka māksliniekam nav nekas jāskaidro,
darbojas tikai tik ilgi, kamēr nelūdz ne no viena atbalstu.
Nacionālā identitāte
Vai mākslas nozīme nacionālās identitātes veidošanā varētu būt viens no
veidiem, kā sasaistīt mākslu ar sociāli atzītām vajadzībām? Manuprāt,
daudz kas atkarīgs no tā, tieši kā mēs saprotam identitātes veidošanu.
Sāksim ar to, ka piederība kaut kādai cilvēku kopībai droši vien ir
viena no fundamentālajām cilvēka vajadzībām. Mums ir vajadzīga
saskarsme ne tikai ar cilvēkiem vispār, bet ar cilvēkiem, kas mūs
saprot, atzīst, ar kuriem mums ir kaut kas kopīgs. Protams, ar to
nepietiek, lai runātu par nepieciešamību pēc nacionālās identitātes,
bet skaidrs, ka šādai saskarsmes iespējamībai ir nepieciešama,
piemēram, kopīga valoda, kas nepārprotami ir viens no nāciju
veidojošiem faktoriem.
Nacionālā identitāte kā vajadzība šķiet problemātiska tāpēc, ka lielā
mērā tā tomēr ir vēsturisks un ideoloģisks veidojums. Priekšstats, ka
"pasaule sastāv no nācijām"2 veidojies pamazām 17.–19. gadsimtā.
Mākslai un literatūrai ir īpaši nopelni šajā procesā, jo tieši tur tiek
burtiski radīti daudzi nacionālie simboli, varoņi, tradīcijas. Latvijas
māksla 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā, protams, var kalpot
par klasisku piemēru šādai nācijas radīšanai. Tomēr interesanti ir tas,
ka nacionālās identitātes uzturēšana patiešām kļūst par sociāli atzītu
vajadzību, jo šī identitāte kaut kādā veidā mums palīdz sakārtot
pasauli un atrast tajā vietu sev, cilvēkiem nav zudusi nepieciešamība
sevi pieskaitīt kādai nācijai arī šajā globalizācijas laikmetā.
Nav šaubu, ka valsts var izmantot mākslu, zinātni, filosofiju šo
vajadzību apmierināšanai, sekmēt mākslu, kas turpina kultivēt pirms
gadsimta radītos simbolus. Visticamāk šādu mākslu atbalstītu arī liels
vairums Latvijas iedzīvotāju. Lāčplēša reālistisku portretu konkurss
popularitātes ziņā droši vien pārspētu jebkuru izstādi. Un es neredzu
nekā slikta, ja šādi izmantojama māksla tiktu valstiski atbalstīta. Bet
vai tas tiešām ir labākais, ko mākslinieki mūsdienās varētu sabiedrībai
piedāvāt?
Tomēr ir arī citi veidi, kā māksla ietekmē nacionālās identitātes
apziņu. Piemēram, māksla ir viens no veidiem, kā nācijas apliecina sevi
un padara sevi atpazīstamu. Tieši te mēs varam redzēt, kā darbojas
nacionālās identitātes apziņa – es kā latvietis jūtos lepns par
latviešu mākslinieka panākumiem, jo kaut kādā veidā viņa panākumus
attiecinu uz sevi. Šī cita cilvēka panākumu projicēšana uz sevi nav
diez ko racionāla, bet tā nu tas notiek, un galvenais, ka cittautieši
pieņem šos spēles noteikumus. Es gūstu viņu atzinību, jo Inta Ruka
fotografē, Māris Sirmais vada kori, Ilmārs Blumbergs iekārto operas
skatuvi. Tāpēc, manuprāt, ir ļoti dabiski, ka valsts atbalsta jau
"konvertējamus" māksliniekus un meklē citus, kas varētu tiem
piebiedroties. Piederēt pie atpazīstamas nācijas dod gan garīgu, gan
materiālu labumu.
Protams, arī konvertējamību nosaka dažādi faktori. Manuprāt, ļoti
interesants piemērs ir Boriss Bērziņš. Iespējams, ka viņa māksla nav
konvertējama, jo ārpus Latvijas pēc tās nav pieprasījuma. Tomēr
atsaukšanās uz Bērziņu kā latvisku mākslinieku mani pārsteidz, jo,
manuprāt, latviskuma viņā ir ļoti maz. Kubisma ietekmes, ikonas, akmens
laikmeta sieviešu figūriņas, interese par arhetipisko – kas gan te
latvisks? Es drīzāk teiktu – pārnacionāls vai universāls, tomēr daudzi
viņu uztver kā raksturīgu latviešu gleznotāju. Tieši tas man ļauj runāt
par vēl vienu mākslas ietekmi uz nacionālo identitāti. Māksla spēj ne
tikai atražot nacionālo simbolu kanonu vai atdarināt modīgus mākslas
darbu paraugus, bet arī sintezēt vienas tautas pagātnes pieredzi ar
citur notiekošo, ar laikmetīgu un mūžīgo. Protams, datoru speciālists
var dejot tautas dejas bez īpašiem draudiem viņa garīgajai veselībai,
bet cilvēks, kurš pasauli uztver caur 19. gadsimta nacionālisma
ideoloģiju, diez vai spēs iedzīvoties mūsdienu pasaulē, justies tajā
komfortabli. Māksla spēj palīdzēt (lai gan ne vienmēr to dara)
cilvēkiem iekļauties mūsdienu pasaulē, nesagraujot viņu identitāti.
Protams, pat Borisu Bērziņu ne katrs latvietis uzskatīs par uzmanības
vērtu. Mākslas ietekme uz nacionālo identitāti notiek pastarpināti, tā
neuzrunā tautas masas tieši. Tāpēc šī mākslas funkcija diez vai kādreiz
kļūs par sociāli atzītu vajadzību, proti, par kaut ko tādu, kā
nepieciešamību sabiedrības lielākā daļa atzīst. Tomēr māksla ir viens
no līdzekļiem, kas padara šo vajadzību apmierināšanu iespējamu jaunās
situācijās. Globalizācijas un "nākotnes šoka" apstākļos tas var
izrādīties ļoti būtiski.n
1 Volzers, M. Taisnīguma sfēras // Mūsdienu politiskā filosofija / Red. J. Kiss. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1998. – 389. lpp.
2 Smits, E.D. Nacionālā identitāte. – Rīga: AGB, 1997. – 82. lpp.
|
| Atgriezties | |
|