VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Opera bez šampanieša un saulainiem smaidiem
Andris Dzenītis
 
 
Andris Dzenītis, “Mūzikas Saule”
Operas žanrs iztēlē visbiežāk saistās ar  skaistu izklaides žanru, patīkamu laika pavadīšanu kopā ar ģimeni vai mīļoto cilvēku, iespēju atslēgties no skarbās ikdienas, ļaujoties jauku melodiju valdzinājumam, brīnumbalsīm, cēliem raksturiem un daiļiem cilvēkiem. Opera vienmēr tiek apmeklēta, arī ja mūzika nav gluži tik tuva, jo tā tiek uzskatīta par elitāru, labu gaumi, nepieciešamību. Taču lielai daļai šāda tipa operas apmeklētāju bieži nav pat nojausmas, ka operas tiek rakstītas arī mūsdienās, vai arī, ja viņi ko pa ausu galam ir dzirdējuši, tad raksturojums varētu skanēt: "Nu tas nu gan ir murgs!" Tās ir mūsu uz vienkāršo, izklaidējošo, visiem standartizēti saprotamo tendētās sabiedrības pieradušās ausis, jā – nereti arī acis, operas izrādē meklējot lāzeršovu, veļasmašīnas, hokejistu formas un atkailinātas krūtis, nevis mūzikas burvību vai morāli. Paldies Gēts institūtam Rīgā, ka, organizējot unikālu iestudējumu – vācu laikmetīgā komponista Volfganga Rīma operas "Jākobs Lencs" iestudējumu operas jaunajā zālē –, viņi no šādiem stereotipiem un pielaidīguma norobežojušies, uzskatīdami par godu savu nozīmīgo jubileju atzīmēt ar smagu, stūrainu, problemātisku operu, kuras klausīšanās ir darbs klausītāja apziņai, nevis ar jaunpasūtu rokoratoriju Doma laukumā, kā mums tik ļoti pierasts svētku un jubilejas reizēs. Izcilā mūsdienu ekspresionista Volfganga Rīma opera "Jākobs Lencs" piedzīvo jau savu 56. iestudējumu uz pasaules operteātru skatuvēm, un tas laikmetīgai operai ir vairāk nekā spožs rādītājs. Viens no faktiem, kam jāpateicas par 1978. gadā rakstītās operas uzvedumu Latvijā, ir paša dzejnieka Jākoba Lenca – viena no Gētes laikmeta izcilākajiem vācu dzejniekiem – ģeogrāfiski latviskā izcelšanās. Opera dramatiskā, taču mūsdienīgi skaistā mūzikas simbolikā vēsta par visneskaidrāko posmu dzejnieka dzīvē – viņa vājprātu un nāvi, kas viņu atšķīra no snobiski noskaņotās tālaika mākslas pasaules. Sava vājprāta mākts, Lencs ir spējis saglabāt mīlestību, dabas skaistuma izjūtu, vientulības skumjas, tieksmi pēc ideālā, kas arī ir šīs operas centrālie tēli, neļaujot to vienkārši piedēvēt perverso vājprāta šausmudarbu klasei. Režisores Renātes Akermanes veiksmīgais iestudējums gatavā veidā atceļojis no tā dzimtenes – Karlsrūes, kas ir arī paša komponista dzimtā pilsēta. Iestudējumam harmoniski pievienojas Latvijas Radio kora grupas solistu ansamblis un orķestris "Rīgas kamermūziķi", bet visa operas muzikālā vadība nodota Normunda Šnē vadībā. Ar veiksmīgu skatuves un akustisko risinājumu pirmoreiz pārsteidz citkārt akustiskiem muzikāliem pasākumiem tik nederīgā operas jaunā zāle – orķestra bedre atdala it kā tik mazo, askētiski ietērpto skatuvi no publikas, veidojot gan akustisku skaņas piltuvveida izvērsumu, gan arī radot virtuālu telpiskumu. Režijas vienkāršība un scenogrāfiskā askēze (krēsls, galds, bērzi, cirvis, malka) ir kā tīra lapa, uz kuras viegli rakstīt ar sarežģītās muzikālās valodas spalvu, tās mērķis nav vis pārsteigt un paust savu svarīgumu, bet gan ļaut sevi apliecināt operas galvenajiem stūrakmeņiem – mūzikai, balsīm, personībām, domas suģestijai. Tik bieži ir gadījumi, kad režisors, šķiet, sacenšas ar pašu noveli svarīgumā un interesantumā. Šoreiz tā, par laimi, nav. Lai arī videomākslas izmantojums skatuves iekārtojumā šodien jau ir norma un nenovēršamība, nereti tās iesaistīšana visdažādākajos iestudējumos robežojas ar banalitāti un sausu tehnoloģiju     triumfu. Tomēr mākslinieces Ivetes Maternas veidotie attēli attaisno šīs mākslas piesaisti operai – suģestē videokadru kustības nedaudz neveiklā dublāža ar reāli notiekošo, pārspīlēti dabiski, koši krāsoto ainavu kontrasts ar tumšo skatuvi. Vislielākais šīs operas atklājums ir galvenās lomas – Lenca atveidotājs baritons Andreass Reibenšpīss, cilvēks, kuram komplicētās vokālās partijas precīzi intonēt, izjust laikā netraucē ne kūleņu mešana, ne cita aktīva rosīšanās. Tā nav banāla sajūsmināšanās par cirka trikiem – nezinu, vai vispār kāds pat no labākajiem Latvijas operdziedoņiem tik brīvi spētu nodziedāt šādas sarežģītības, vēl vairāk  – šāda tipa mūzikas vokālo partiju, mūsu operdziedāšanas skolai pēc tā nav ne vismazākās vajadzības, jo nav arī tādas opermūzikas. Dziedonis savā lomā visu šo ekstremālās mūzikas laiku visā pilnībā patiešām dzīvo Jākoba Lenca ādā. Ne mazāk izteiksmīgi ir arī abu pārējo lomu atveidotāji –  Niko Vauterse un Eberhards Frančesko Lorencs, arī spokainais, tumšais Radio kora grupas vīziju tēls. Operas parādīšanās (lai arī patiešām uz neticami īsu brīdi) ir vitāla kvalitāte, kurai turpinājums uz mūsu skatuvēm nepieciešams visdrīzākajā laikā. Arī mūzikā ir iestājies 21. gadsimts.       
Arī Latvijā.
 
Atgriezties