Miera, tikumības un gudrības triumfs Alise Tīfentāle Izstādē "Vācu mūsdienu fotogrāfija. Alfrīda Krupa fon Bolena un Halbaha fonda stipendiāti. 1982–2002" Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālē "Arsenāls" Gētes institūts iepazīstināja Latviju ar aktuālākajiem – sākot ar 2000. gadu – stipendiātu darbiem (iepriekšējo 18 gadu sasniegumi formāli tika prezentēti diaprojekcijas formātā).
Pēdējo gadu darbi pārsteidza ar to, ka tajos nebija emociju (par kādu liktenīgu kaislību nemaz nerunājot), apsēstības, kaut viena šokējoša vai kliedzoša argumenta pret labu gaumi vai kāda cita pareizības likuma pārkāpuma. Intelektuālo, ar prātu radīto attēlu vēstījums neskāra vispārcilvēcisko, arhetipisko pārdzīvojumu un asociāciju slāni, bet vairāk uzrunāja ar apcerīgu, tiklu un gudru minimālismu – gluži kā klasisks skandināvu interjera dizains. |
|
Andreass Gurskis. NO DIPTIHA "99 CENTI II". 2001
Aksels Grīnevalds. NO SĒRIJAS "IMMOBIL". 2002
Rikarda Rogana. TRĪS KRĒSLI UN GALDS. 2002
Mihaēls Šmits. NO SĒRIJAS "SIEVIETES". 1997-1998
Gosberts Adlers. NO SĒRIJAS "INTERJERS". 2000
|
| Kur gan palikuši cilvēki?
Ienākot izstāžu zālē, tieši pretī gaidīja arī ārpus Vācijas pazīstamā
meistara Andreasa Gurska darbs bez nosaukuma – krāsaina pilsētas
izgāztuves ainava milzu formātā, aiz stikla un korektā koka rāmī.
It kā bez ironijas, it kā bez zemteksta – monumentāli, iespaidīgi,
filosofiski. Tālāk – Gosberta Adlera melnbaltā fotosērija "Interjers"
– kompozīcijas, kurās fiksēts puķu vāzes stāvoklis attiecībā pret
galdautu un fonā esošajiem aizkariem, šampūna pudeles cēlais stāvs pret
vannasistabas flīzēm, plauktos guļošas salocītas veļas kosmiskais
miers, pie skapja pakārtu svārku gaidas un tikko nomazgātu kartupeļu
zvaigznājs uz salvetes blakus izlietnei. Gandrīz tas pats redzams
Aksela Grīnevalda radītajā melnbaltajā sērijā Immobil – augļi, tukšs
skapis, dīvāna stūris, koka durvis. Precīzi, perfekti un vientulīgi –
kas gan to visu tur būtu atstājis? Priekšmeti, kuriem būtu jāliecina
par savu īpašnieku kaislībām, gaumi un netikumiem, spītīgi klusē.
Kristīnes Erhardes krāsainā fotosērija ("Melnkoka siena", "Betona
siena" u.c.) rāda ēku un interjeru fragmentus kā dekoratīvas virsmas,
kurām apzināti atņemts telpiskums un cilvēcība. Johena Lemperta
melnbaltā fotosērija "Māja un dārzs" sastāv no kādas bezpersoniskas
privātmājas portreta un neskaitāmiem maziem, tieši uz sienas
pielīmētiem atraitnīšu ziedu tuvplāniem. Rikardas Roganas krāsainā
fotosērija "Krēsls, galds un gulta" ieved skatītāju mazā istabiņā bez
logiem, ar baltām sienām un brūnu betona grīdu un ar nosaukumā
minētajiem priekšmetiem dažādās kombinācijās. Te neviena nav un nevienu
arī negaida – izskatās pēc nopratināšanai vai izmisumā iedzīšanai
paredzētas telpas. Priekšmetu kults līksmo arī vērienīgajā Frenka
Millera fotogrāfiju kompozīcijā "Nacionālā tautas armija" –
dažāda izmēra attēlos dokumentēts viss, kas jāvelk mugurā un jāņem
līdzi, sākot ar gumijas zābakiem, biksēm un kreklu un beidzot ar
blašķīti.
Ja cilvēki arī parādās, tie ir bez sejas, bez emocijām un dzīvības un
kalpo tikai kā simbols. Olivera Helbiga krāsainā fotosērija bez
nosaukuma piedāvā ielūkoties realitātes fragmentos, kas varētu
iederēties jebkurā vācu televīzijas filmā ar drāmas elementiem: tumšs,
noslēpumains mežs, kāda meitene, novērsusi seju no kameras, plastmasas
galds dārza mājiņā. Mihaēla Šmita melnbaltā kolekcija "Sievietes"
rāda skatītājam apģērbtas un neapģērbtas sieviešu muguras, plecus,
kājas, krūtis un netīšām arī vienu seju – maksimāli antierotiski, it kā
uz sievieti skatītos citplanētietis, kuram visas sievietes izskatās
vienādi, tāpat kā baltais pēc izskata neatšķir citas rases pārstāvjus.
Zoltans Jokai sērijā "Kļūt pieaugušam" ir fotografējis pusaudžus
(pārsvarā meitenes) uz ielas – viena izvedusi pastaigāties suņus, kāda
bijusi pārtikas veikalā, cita skatās objektīvā pavisam kā pieaugusi
valdzinātāja, bet jebkurā gadījumā katrs fotografētais cilvēks ir tikai
simbols – viena no neskaitāmām Lolitas inkarnācijām. Florians Švinge
sērijā Topographs rāda mums tādas kā rūķu mājiņas, kuras izrādās īstas,
cilvēku celtas citiem cilvēkiem – to apliecina tikai daži strādnieku
stāvi, kuri arī cēluši šīs plastmasas būdiņas. Astrīdas Kleinas darbos
cilvēks ir tikai reklāmas estētikas sastāvdaļa. Viņas lielformāta
akrila izdrukas uz audekla ir fotomontāžas, kurās tipāži izvietoti
patīkamā kompozīcijā – no attāluma izskatās efektīgi, bet, ieskatoties
tuvāk, ir skaidrs, ka tā ir kopija no kopijas, izmantojot pozas kā
citātus (Barbara Krīgere savulaik bija pirmā, kam tas izdevās
pārliecinoši). Pīta Kesinga darbs The Conspiracy Project – The
Assasination of President John F. Kennedy tā arī palika nesaprasts:
autors ar datoru apstrādājis dokumentālos vēsturiskā notikuma foto, un
– "še tev lūdzu, tā ir mana māksla". Suzannas Brigeres "Salas
problēma" aicina skatītāju spēlēties – pāris fotogrāfijās redzama no
augšas notverta ainiņa pagalmā, kur bērni uz asfalta uzzīmējuši
"salu" un spēlē kādu spēli. Vairākos darbos shematiski attēlotas
katra bērna kustības uz balta fona gluži kā animācijas filmā, it kā
autore pētītu kādu dīvainu zvēriņu sadzīvi.
Izsmalcinātam minimālismam un prāta konstrukcijām nav nekādas vainas,
vienīgi man vēl joprojām liekas, ka svarīgākā mākslas radīšanas
motivācija ir īstā dzīve, piemēram, neskaitāmas reizes minētais Ričards
Bilingems. Tas, kas sāp autoram, būs saprotams arī citiem. Ja autoram
nekas nesāp, tad var arī padomāt par kompozīciju, gaismām un
koncepciju. Protams, sāpes mūsdienās arī ir banalitātes riska grupā,
varbūt tas izskaidro vēsumu un formālismu, kas pārņēma vācu mūsdienu
fotogrāfijas skatē. Droši vien postpostmodernisma laikmetā ir naivi
iedomāties, ka tieši jūtas liek Zemei griezties, jo, piemēram,
nekustamajam īpašumam ir nozīme, bet iemīlēties un ciest ir vecmodīgi.
Bēgšana no seriālu estētikas par 10 000 eiro
Alfrīda Krupa fon Bolena un Halbaha fonds bija viena no pirmajām
institūcijām, kas Vācijā (tolaik VFR) sāka piedāvāt stipendiju
māksliniekiem, kuri strādā tieši ar fotogrāfiju. Līdz tam vācu mākslas
ainavā fotogrāfija īsti neiekļāvās. Pašlaik tiek izvēlēti divi
stipendiāti katru otro gadu, katrs saņem minētos 10 000 eiro. Žūrija
katru gadu mainās, bet tā vienmēr ir starptautiska, un tās sastāvā ir
gan teorētiķi, gan praktizējoši meistari. Tā kā tā ir viena no
prestižākajām stipendijām Vācijā, tad var uzskatīt, ka izstāde
reprezentēja foto modes vispārējo attīstību Vācijā.
80. gadu foto spilgtāk jūtams žurnālistiskais akcents, dokumentalitāte
ar autora iecerētu vēstījumu, taču vēlāk, sākot ar 90. gadu otro pusi,
godalgotie darbi pārsvarā attiecināmi uz to mākslas fotogrāfijas
teritoriju, kurā pilnīgi visu, gan formu, gan saturu, nosaka vien
autors, vispirms izveidojot iedomāto universu un tad to nofotografējot,
nevis kā līdz šim – ar kameru rokās slaistoties gar bāra darbinieku
izeju cerībā, ka drīz taču iznāks tas krāšņais dejotājs transvestīts un
tad nu varēs viņam iespīdināt acīs zibspuldzi. Izstāde lieliski
parādīja fotogrāfijas atbrīvošanās, emancipācijas ceļu Vācijā – pirmās
stipendijas bija stingri tematiskas ("Jaunatne Vācijas Federatīvajā
Republikā", "Ģimene un citas kopdzīves formas Vācijas Federatīvajā
Republikā", "Vācijas Federatīvā Republika – viesu zeme" u.c.), un
šīs tēmas krietni vien atgādina valsts pasūtījumu ar neiztrūkstošu
demagoģisku uzslāņojumu, pieprasot no fotogrāfiem konkrētu un pamatotu
"realitātes atspoguļojumu". Kritiķis Herberts Molderings 1980. gadā
aizstāvēja stāstošu, konstruktīvu fotogrāfiju: "Fototeksti ir kustība,
kas vēršas pret saredzamā fetišismu." Viņaprāt, jāizvairās gan no
pārāk naiva reālisma, gan no pārmērīgas estetizēšanas. 80. gadu
pirmajā pusē VFR izveidojās foto tirgus, fotogrāfiju sāka uzskatīt par
līdzvērtīgu citiem mākslas veidiem un izstādīt mākslas galerijās un
muzejos. Pēc 1985. gada tēmas ierobežojumi stipendijas saņemšanai vairs
nepastāvēja un fotogrāfus vairāk interesēja estētika un refleksija,
nevis reportāža. Šajā gadījumā tas nozīmēja visai krasu pavērsienu uz
inscenējumu, spēles un abstrakcijas pusi – izstādē šī tendence lika
iedomāties, ka vācu fotogrāfiem ir apnikuši cilvēki, viņu sadzīve un
pārdzīvojumi, jo to pseidodokumentalitātes formā jau pietiekami
bagātīgi izmanto patērētājsabiedrības popkultūra. Lai mākslas foto
atšķirtos no reklāmas vai seriāla, tam jābūt pēc iespējas aukstākam,
tukšākam, bezpersoniskākam, un lai Dievs pasargā no skaistu cilvēku
iekļūšanas kadrā.
Janošs Frekots izstādes katalogā raksta: "Fotogrāfija ir zīmulis, ar
ko var rakstīt kā dzejoļus, tā arī soda kvītis." Sociāli kritiska
fotogrāfija mūsdienās nu ir preses foto specifika, un poēziju var
interpretēt kā banālu, sentimentālu un lētu. Atliek vien politiski
korekti meditēt par klusās dabas tēmu, cerot, ka neviens no redzamajiem
priekšmetiem neatgādinās neko citu un skatītājā pēkšņi neizraisīs kādu
zemapziņā snaudošu emociju izvirdumu.
|
| Atgriezties | |
|