Realitātes pārbaude. Britu jaunākie sasniegumi video un fotomākslā RĪgā Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs |
| Saskija Olde Volbersa. DAU-GLO. 1999 |
| Atsaucot atmiņā Lielbritānijas mākslas vēsturi ilgākā laika periodā,
nācu pie pamatota secinājuma – laikam par populārāko virzienu šajā
valstī varētu uzskatīt reālismu. Briti paši atzīst, ka, neraugoties uz
Eiropas mākslas centra – Parīzes tuvumu, 20. gs. laikā viņu mākslinieki
ar zināmu novēlošanos apguva tur dzimušās novācijas. Tas nebūt
nenozīmē, ka pēdējais gadsimts nebūtu atstājis vēsturei izcilu angļu
mākslinieku vārdus, pirmām kārtām tēlniecībā. Un tomēr arī ievērojamais
angļu mākslas vēsturnieks Herberts Rīds 20. gs. 50. gados, rakstot par
saviem laikabiedriem Henriju Mūru, Barbaru Hepvordu un Benu Nikolsonu,
kas bija ieguvuši plašu starptautisku ievērību, atzina, ka viņi gandrīz
vienīgie izceļas uz citādi "snauduļojošā provinciālisma" gadsimta
fona. Var vēl, protams, atgādināt, ka briti radīja popārtu, kas tomēr
vispirms asociējas ar amerikāņu mākslu, jo tur tas guva ļoti plašu
izplatību... Jā, šāds ļoti lakonisks, pat skops Lielbritānijas mākslas
vēstures apskats parasti atrodams populārajos izdevumos pirms 20. gs.
pēdējās desmitgades notikumu izklāsta. Un tad seko gadskaitlis – 1988.
Trekna, būtiska robežšķirtne britu mākslā. Slavenā jauno mākslinieku
Demjena Hērsta, Iana Devenporta, Andželas Bulokas, Fionas Rejas, Sāras
Lūkasas, Gerija Hjūma, Anijas Gallačio (Anya Gallaccio) darbu izstāde
Freeze. Viņi visi joprojām turpina strādāt reālistiski. Starp citu, to
pašu var teikt arī par 2003. gada Tērnera balvas kandidātiem brāļiem
Džeiku un Dinosu Čepmeniem. Tieši šo mākslinieku "radikālā attieksme
pret reālismu, drīzāk pret realitāti un reālo dzīvi kā tādu" (Normens
Rozentāls) radīja neviltotu interesi par britu mākslu visā pasaulē, un
pēc 1988. gada sākās jauna laika skaitīšana un "jaunais britu
reālisms". Varenais "jaunais britu mākslas vilnis" nu jau
piecpadsmit gadus notur pasaules vadošo muzeju, galeriju un kuratoru
uzmanību, liekot viņiem sekot daudzu britu mākslinieku gaitām, pat
dažas labas slavenības katrai izstādei vai gaidāmajam ciklam. Arī
šīgada Lielbritānijas pārstāvja Venēcijas biennālē Krisa Ofili darbus
jau pirms pasākuma atklāšanas mēģināja "aizrunāt" savām kolekcijām
gan pašmāju Teita galerija, gan Ņujorkas MoMA, bet paviljona efektīgās
iekšpuses izbūvi papildus finansējusi arī kāda japāņu firma.
Domāju, ka līdz ar to katrai nākamajai mākslinieku paaudzei ir mazliet
vieglāk uzsākt radošā darba gaitas, jo viņiem visi pievērš uzmanību
kaut vai tā iemesla dēļ, ka viņi ir briti. Taču uzmundrinošus epitetus
jaunajiem velta arī pašmāju kritiķi un kuratori, kas jaunos talantus
nereti piesaka kā topošās, uzlecošās zvaigznes. Tik pārliecinātas par
britu mūsdienu un video mākslas izstādes "REALITY CHECK" jeb
"Realitātes pārbaude" dalībniekiem ir arī šīs izstādes kuratores
Breta Rodžersa (Brett Rogers) un Keita Buša (Kate Bush). Viņas raksturo
mākslinieku trīsdesmitgadnieku paaudzes jaunākos sasniegumus kā
fascinējošu realitātes pārbaudi, taču pārbaude šoreiz notiek nevis
"mākslā vispār", bet ar patlaban tik populāro mediju – foto un video
– palīdzību.
No 24. oktobra līdz 23. novembrim izstāžu zālē "Arsenāls" apskatāmi
sešpadsmit mākslinieku pēdējos gados radītie foto un video projekti.
Izstādē "Realitātes pārbaude" piedalās Roderiks Bačnens (Roderick
Buchanan, 1965), kr buxey (1967), Fils Kolinss (Phill Collins, 1970),
Alens Karols (Allan Currall, 1964), Greiems Feigens (Graham Fagen,
1966), Ori Geršts (Ori Gersht, 1967), Draidens Gudvins (Dryden Goodvin,
1971), Liks Goteljē (Luke Gottellier, 1963), Naidžels Šafrans (Nigel
Shafran, 1964), Leslija Šīrere (Lesley Shearer, 1968), Deivids Šriglijs
(David Shrigley, 1968), Kīts Taisons (Keith Tyson, 1969), Mišela
Viljamsa (Michelle Williams, 1979), Saskija Olde Volbersa (Saskia Olde
Wolbers, 1971), Sizuka Jokomizo (Shizuka Yokomizo, 1966), Betīna fon
Cvēla (Bettina von Zwehl, 1971). Jāsaka, ka daži no izstādes
dalībniekiem patiesi ir jau kļuvuši par zvaigznēm. Minēšu kaut vai
2002. gada Tērnera balvas ieguvēja Kīta Taisona vārdu. Šīgada Venēcijas
biennālē bija eksponētas arī Sizukas Jokomizo fotogrāfijas. Japāņu
māksliniece dzīvo Londonā, un nu viņas darbus redzēsim arī Rīgā.
Fotoaparāts un videokamera "Realitātes pārbaudes" māksliniekiem
sniedz iespēju detalizētāk fokusēt reālās dzīves norises, veikt izpēti
zonā starp realitāti un fikciju. Atbilstoši iecerei realitātes
reģistrācija iegūst dažādas formas. Vieniem tā rod bezkaislīgas, pat
skrupulozas dokumentācijas vai nostalģiskas estetizācijas izteiksmi.
Citiem tā var būt ironisks komentārs vai kritisks skatījums uz
sociāliem kontrastiem mūsdienu sabiedrībā. Šajā izstādē pārsvarā
ieraudzīsim sen zināmu sižetu un tēmu interpretācijas, jo reāla vide,
notikumi, pārdzīvojumi, tātad iespaidi reālā laikā un telpā kļuvuši par
daudzu izstādē redzamo darbu ierosmes avotiem. Briti laikam vienmēr ir
izcēlušies ar to, ka konkrētu faktu un personīgu pieredzi viņi ir
vērtējuši augstāk par metafiziskām avantūrām vai ideālistiskiem
manifestiem. Arī šai mākslinieku paaudzei ļoti svarīga ir savas
identitātes analīze plašā sociāli politisko notikumu kontekstā.
Iespējams, salīdzinājumā ar Freeze mākslinieku paaudzi viņu reālās
dzīves pārbaude neliekas tik ekstremāli citāda vai radikāla. Taču
atšķirībā no iepriekšējās paaudzes trīsdesmitgadnieki biežāk mīl veikt
realitātes pārbaudi, radot jaunu, līdz šim nebijušu fikciju – vizuāli
perfektu fantāzijas un realitātes apvienojuma modeli, kādu, piemēram,
iepazīsim Saskijas Oldes Volbersas videoinstalācijā "Kilovatu
dinastija".
Izstādi veidojusi Lielbritānijas Padomes Vizuālo mākslu nodaļa
sadarbībā ar Fotogrāfijas galeriju Londonā. "Realitātes pārbaude" ar
lieliem panākumiem tika demonstrēta Londonā, Ļubļanā, Prāgā un Krakovā,
bet pēc Rīgas izstāde ceļos uz Zagrebu. Mums šī ekspozīcija būs patiesa
realitātes pārbaude arī pavisam citā aspektā, jo tehniskā ziņā tik
komplicētu izstādi pie sevis "Arsenālā" uzņemam pirmo reizi. Bet tā
jau notiek ar reālo dzīvi vispār – tā kļūst aizvien sarežģītāka un
aizraujošāka, kā viss šodien uz šīs pasaules... |
| Atgriezties | |
|