VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Realitātes pārbaude. Britu jaunākie sasniegumi video un fotomākslā RĪgā
Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs
 
Saskija Olde Volbersa. DAU-GLO. 1999
 
Atsaucot atmiņā Lielbritānijas mākslas vēsturi ilgākā laika periodā, nācu pie pamatota secinājuma – laikam par populārāko virzienu šajā valstī varētu uzskatīt reālismu. Briti paši atzīst, ka, neraugoties uz Eiropas mākslas centra – Parīzes tuvumu, 20. gs. laikā viņu mākslinieki ar zināmu novēlošanos apguva tur dzimušās novācijas. Tas nebūt nenozīmē, ka pēdējais gadsimts nebūtu atstājis vēsturei izcilu angļu mākslinieku vārdus, pirmām kārtām tēlniecībā. Un tomēr arī ievērojamais angļu mākslas vēsturnieks Herberts Rīds 20. gs. 50. gados, rakstot par saviem laikabiedriem Henriju Mūru, Barbaru Hepvordu un Benu Nikolsonu, kas bija ieguvuši plašu starptautisku ievērību, atzina, ka viņi gandrīz vienīgie izceļas uz citādi "snauduļojošā provinciālisma" gadsimta fona. Var vēl, protams, atgādināt, ka briti radīja popārtu, kas tomēr vispirms asociējas ar amerikāņu mākslu, jo tur tas guva ļoti plašu izplatību... Jā, šāds ļoti lakonisks, pat skops Lielbritānijas mākslas vēstures apskats parasti atrodams populārajos izdevumos pirms 20. gs. pēdējās desmitgades notikumu izklāsta. Un tad seko gadskaitlis – 1988. Trekna, būtiska robežšķirtne britu mākslā. Slavenā jauno mākslinieku Demjena Hērsta, Iana Devenporta, Andželas Bulokas, Fionas Rejas, Sāras Lūkasas, Gerija Hjūma, Anijas Gallačio (Anya Gallaccio) darbu izstāde Freeze. Viņi visi joprojām turpina strādāt reālistiski. Starp citu, to pašu var teikt arī par 2003. gada Tērnera balvas kandidātiem brāļiem Džeiku un Dinosu Čepmeniem. Tieši šo mākslinieku "radikālā attieksme pret reālismu, drīzāk pret realitāti un reālo dzīvi kā tādu" (Normens Rozentāls) radīja neviltotu interesi par britu mākslu visā pasaulē, un pēc 1988. gada sākās jauna laika skaitīšana un "jaunais britu reālisms". Varenais "jaunais britu mākslas vilnis" nu jau piecpadsmit gadus notur pasaules vadošo muzeju, galeriju un kuratoru uzmanību, liekot viņiem sekot daudzu britu mākslinieku gaitām, pat dažas labas slavenības katrai izstādei vai gaidāmajam ciklam. Arī šīgada Lielbritānijas pārstāvja Venēcijas biennālē Krisa Ofili darbus jau pirms pasākuma atklāšanas mēģināja "aizrunāt" savām kolekcijām gan pašmāju Teita galerija, gan Ņujorkas MoMA, bet paviljona efektīgās iekšpuses izbūvi papildus finansējusi arī kāda japāņu firma.
Domāju, ka līdz ar to katrai nākamajai mākslinieku paaudzei ir mazliet vieglāk uzsākt radošā darba gaitas, jo viņiem visi pievērš uzmanību kaut vai tā iemesla dēļ, ka viņi ir briti. Taču uzmundrinošus epitetus jaunajiem velta arī pašmāju kritiķi un kuratori, kas jaunos talantus nereti piesaka kā topošās, uzlecošās zvaigznes. Tik pārliecinātas par britu mūsdienu un video mākslas izstādes "REALITY CHECK" jeb "Realitātes pārbaude" dalībniekiem ir arī šīs izstādes kuratores Breta Rodžersa (Brett Rogers) un Keita Buša (Kate Bush). Viņas raksturo mākslinieku trīsdesmitgadnieku paaudzes jaunākos sasniegumus kā fascinējošu realitātes pārbaudi, taču pārbaude šoreiz notiek nevis "mākslā vispār", bet ar patlaban tik populāro mediju – foto un video – palīdzību.
No 24. oktobra līdz 23. novembrim izstāžu zālē "Arsenāls" apskatāmi sešpadsmit mākslinieku pēdējos gados radītie foto un video projekti. Izstādē "Realitātes pārbaude" piedalās Roderiks Bačnens (Roderick Buchanan, 1965), kr buxey (1967), Fils Kolinss (Phill Collins, 1970), Alens Karols (Allan Currall, 1964), Greiems Feigens (Graham Fagen, 1966), Ori Geršts (Ori Gersht, 1967), Draidens Gudvins (Dryden Goodvin, 1971), Liks Goteljē (Luke Gottellier, 1963), Naidžels Šafrans (Nigel Shafran, 1964), Leslija Šīrere (Lesley Shearer, 1968), Deivids Šriglijs (David Shrigley, 1968), Kīts Taisons (Keith Tyson, 1969), Mišela Viljamsa (Michelle Williams, 1979), Saskija Olde Volbersa (Saskia Olde Wolbers, 1971), Sizuka Jokomizo (Shizuka Yokomizo, 1966), Betīna fon Cvēla (Bettina von Zwehl, 1971). Jāsaka, ka daži no izstādes dalībniekiem patiesi ir jau kļuvuši par zvaigznēm. Minēšu kaut vai 2002. gada Tērnera balvas ieguvēja Kīta Taisona vārdu. Šīgada Venēcijas biennālē bija eksponētas arī Sizukas Jokomizo fotogrāfijas. Japāņu māksliniece dzīvo Londonā, un nu viņas darbus redzēsim arī Rīgā.
Fotoaparāts un videokamera "Realitātes pārbaudes" māksliniekiem sniedz iespēju detalizētāk fokusēt reālās dzīves norises, veikt izpēti zonā starp realitāti un fikciju. Atbilstoši iecerei realitātes reģistrācija iegūst dažādas formas. Vieniem tā rod bezkaislīgas, pat skrupulozas dokumentācijas vai nostalģiskas estetizācijas izteiksmi. Citiem tā var būt ironisks komentārs vai kritisks skatījums uz sociāliem kontrastiem mūsdienu sabiedrībā. Šajā izstādē pārsvarā ieraudzīsim sen zināmu sižetu un tēmu interpretācijas, jo reāla vide, notikumi, pārdzīvojumi, tātad iespaidi reālā laikā un telpā kļuvuši par daudzu izstādē redzamo darbu ierosmes avotiem. Briti laikam vienmēr ir izcēlušies ar to, ka konkrētu faktu un personīgu pieredzi viņi ir vērtējuši augstāk par metafiziskām avantūrām vai ideālistiskiem manifestiem. Arī šai mākslinieku paaudzei ļoti svarīga ir savas identitātes analīze plašā sociāli politisko notikumu kontekstā. Iespējams, salīdzinājumā ar Freeze mākslinieku paaudzi viņu reālās dzīves pārbaude neliekas tik ekstremāli citāda vai radikāla. Taču atšķirībā no iepriekšējās paaudzes trīsdesmitgadnieki biežāk mīl veikt realitātes pārbaudi, radot jaunu, līdz šim nebijušu fikciju – vizuāli perfektu fantāzijas un realitātes apvienojuma modeli, kādu, piemēram, iepazīsim Saskijas Oldes Volbersas videoinstalācijā "Kilovatu dinastija".
Izstādi veidojusi Lielbritānijas Padomes Vizuālo mākslu nodaļa sadarbībā ar Fotogrāfijas galeriju Londonā. "Realitātes pārbaude" ar lieliem panākumiem tika demonstrēta Londonā, Ļubļanā, Prāgā un Krakovā, bet pēc Rīgas izstāde ceļos uz Zagrebu. Mums šī ekspozīcija būs patiesa realitātes pārbaude arī pavisam citā aspektā, jo tehniskā ziņā tik komplicētu izstādi pie sevis "Arsenālā" uzņemam pirmo reizi. Bet tā jau notiek ar reālo dzīvi vispār – tā kļūst aizvien sarežģītāka un aizraujošāka, kā viss šodien uz šīs pasaules...
 
Atgriezties