re:publika RĪgas mākslas mode 2003 Alise Tīfentāle Latvijas Laikmetīgās mākslas centra (LLMC) ikgadējās izstādes vienmēr ir attiecīgā laikposma mākslas modes indikators – tās nenosaka šo modi vai nenorāda tendences, bet ar Latvijas mērogiem lielas un ietekmīgas organizācijas cienīgumu – gluži kā Vogue – fiksē neapstrīdamas patiesības. Tās, kuras no mākslas haute couture “mēles” ir nonākušas Latvijā, akceptētas, adaptētas un integrētas un nu tiek oficiāli pasludinātas par šīgada tēmu tāpat kā, piemēram, etniskie raksti, asimetrija vai kurpju papēžu forma modes žurnālos. Un šīs tendences LLMC nosaka nekļūdīgi – kļūdīties arī būtu grūti, jo Latvijā aktīvās un aktuālās mākslas radītāju kopiena ir tepat Rīgā, acu priekšā un parasti neslēpj savus nodomus no kafejnīcās un izstāžu atklāšanās satiktiem kuratoriem. Tā arī šogad – LLMC par modes lietu pasludina sociālo mākslu pilsētvidē, kura līdz šim savu dzīvotspēju pierādījusi Open un Kaspara Vanaga projektos. Pilsētvide šajā gadījumā ir nevis parocīgie un apdzīvotie pilsētas centra kvartāli, bet gan visdrūmākās un biedējošākās nomales, par kurām parasti raksta nevis mākslas žurnālos, bet gan dienas laikrakstu kriminālo ziņu hronikās. Āgenskalns, Torņakalns, Maskavas ielas rajons, Iļģuciems, Pļavnieki, Imanta, Grīziņkalns, Zolitūde, Vecmīlgrāvis un Bolderāja bija projekta "re:publika" (6.–21. septembris) norises vieta. |
|
Gints Gabrāns. KĀ NOKĻŪT TV
BIO CODES "MASKOVSKIJ BAZZAR"
Ēriks Božis. NOTEIKUMI
Marianne Bramsena (Dānija). KUR JŪS GRIBĒTU BŪT DZIMIS
|
| MĀkslas intervence no mākslas brĪvā zonā
Laikmetīgā māksla ir elitārs pasākums – lai to saprastu un pilnvērtīgi
izbaudītu, nepieciešama īpaša sagatavotība. Latvijas mākslinieki,
kuratori, kritiķi un daļa intelektuāļu tam ir gatavi jebkurā vietā un
diennakts stundā. Pārējiem mākslas jēdziens joprojām saistās ar kādu
skaistu gleznu muzejā vai labu pieminekli kapos vai parkā. Lai turpmāk
būtu citādi, Eiropas Komisijas programma "Kultūra 2000" atbalsta
starptautisku projektu re_public art, uzsverot publiskās mākslas
nozīmi. Šī vērienīgā projekta ietvaros vairākās valstīs notiks
izstādes, konferences, semināri utt., to skaitā arī Rīgā notikušais
mākslas projekts "re:publika". Tā ideja ir pievērst mākslinieku un
citu radošo cilvēku uzmanību plašajai Rīgas teritorijai ārpus
tradicionālā centra robežām un iejaukties Rīgas nomaļu un priekšpilsētu
ikdienas dzīves ritmā, izvietojot tur savus mākslas darbus un aicinot
vietējos iedzīvotājus uz mijiedarbību.
Provinces – perifērijas un centra attiecības ir aktuālas jaunās Eiropas
sadzīves kontekstā. Mūsu pašu neziņa un šaubas, nepārliecinātība par
savu coolness un Eiropas ierēdņu demagoģiskā labvēlība pret uzmanības
pievēršanu margināliem reģioniem piemērotā brīdī. Konfrontācija: centrs
ar pārticību, intelektu, snobiskām paražām un pārākuma sajūtu,
regulāriem ārzemju braucieniem un aizmirstu lauciniecisko izcelsmi, kam
guļamrajoni un priekšpilsētas pretī liek noturīgas tradīcijas, brutālu
dzīvotspēju un ne pārāk lielus ienākumus. Sanāk pat tāds politiski
nekorekts spēku samērs – kamēr Rīgas centrs jau dzīvo Eiropā, nomales
savā ziņā vēl joprojām dzīvo padomju savienībā.
Projekta iecere apliecina, ka laikmetīgā māksla Rīgā ne tikai garīgi,
bet arī fiziski pastāv ļoti ierobežotā areālā un lielākajai daļai
rīdzinieku par to nav ne mazākās nojausmas. Pirmreizējas iepazīšanās
sajūtu pastiprina arī projekta katalogs, kas veidots pēc Rīgas tūristu
ceļveža Riga This Week prototipa, ietverot sevī gan tradicionālos
teorētiķu (Solvita Krese, Jānis Taurens, Pauls Bankovskis, Ilmārs
Šlāpins, Māra Traumane) tekstus un mākslinieku darbu koncepcijas, gan
arī ceļvedim atbilstošus īsos un aizraujošos komentārus par Rīgas
nomaļu un mikrorajonu izklaides vietām, sporta centriem, apskates
objektiem u.c. (Emīls Rode, Simona Veilande).
Rīgas kontekstā diezgan īpašs gadījums – mākslinieki īsteno savas
idejas vidē, kam līdz šim nav bijusi saskare ar laikmetīgās mākslas
praksi. Tas nozīmē gan mākslas plašu emocionālu rezonansi lokālajā vidē
(neizpratni, izpratni, sajūsmu, dusmas utt.), gan arī jucekli šīs
mākslas vērtēšanas kritērijos. Tāpēc vairāk pievērsīšos "re:publika"
kopējās ieceres dažādiem aspektiem un to nozīmei Latvijas laikmetīgās
mākslas attīstībā.
CitplanĒtieŠi blakus kvartālā
Jo vairāk kultūra orientēta uz materiālām vērtībām, jo nemateriālāka
kļūst māksla. Savulaik bija aktuāli Oļega Tillberga iespaidīgie
objekti, visiem patika Ojāra Pētersona oranžās spēles, visi gribēja
redzēt jaunumus Pedvālē vai mazākiem objektiem pieblīvētas muzeja vai
galerijas telpas. Tagad priekšmets kā tāds gandrīz automātiski sevī
ietver privātīpašuma jēdzienu (ja tā ir lieta, tad tā var būt mana) un
paredz, ka agrāk vai vēlāk kāds pienāks un pajautās, cik tas maksā. Lai
tomēr saglabātu mākslas statusu augstāk par amatniecību, interjera
dekorāciju vai jebkādu citu materiālās radīšanas sfēru, nepieciešams
savas idejas ietērpt veidolā, kas nav tik viegli privatizējams. Notiek
tāda kā situacionisma reanimācija jaunā formā – aktuālā māksla ir
pietiekami netverama, jo piesaistīta konkrētai situācijai, noteiktai
videi un specifiskiem uztveres apstākļiem. Tendenci bēgt no
materiālisma jau kopš 90. gadu vidus Latvijas mākslā visspilgtāk
iemieso E-LAB un vēlāk RIXC aktivitātes interneta mākslas un skaņas
pētījumu jomā. Tās nekad nav bijušas plaši populāras, jo nav bijušas tā
vienkārši redzamas, taustāmas vai reproducējamas – bija jāpiepūlas, lai
tās atrastu un uztvertu, turklāt ar ļoti mazām izredzēm uztvert tās
adekvāti autoru iecerei.
Līdzīgs pamats ir šī LLMC organizētajam projektam – skatītājam jāmeklē
noteikti punkti pilsētvidē, lai aplūkotu mākslas darbus, un vienlaicīgi
ar mākslas uztveršanu viņa pieredzi papildina konkrētā rajona
apmeklēšana. Te pat ir grūti iedomāties, vai šī pieredze būtu
nabadzīgāka vai vājāka, ja mākslas darbu norādītajās vietās vispār
nebūtu. Mākslas skatītāju (ņemot vērā nosacījumus, ka viņus vieno
pietiekami augsts izglītības līmenis, noteikti sadzīves kultūras
standarti, lielā mērā arī kopīgi joki un līdzīga gaume) šoks,
sastopoties ar atšķirīgiem eksistences līmeņiem, var būt pielīdzināms
citplanētiešu satikšanai. Māksla jāmeklē tur, kur no laba prāta nemaz
negribas iet, – sauciet to par urbāno geto, sauciet to par miskasti vai
vispār ignorējiet, bet, ar centru salīdzinot, šajos rajonos dzīvo
lielākā daļa Rīgas iedzīvotāju. Tā ir normāla parādība jebkurā
lielpilsētā, atšķiras vien mērogi, bet proporcija paliek tā pati. Gan
Parīzē, gan Londonā vai Ņujorkā pāris kvartālu tālāk no ierastā,
kulturālā maršruta sākas cita pasaule ar pavisam citiem noteikumiem.
Varbūt labāk skanētu, ja tā būtu nevis "Maskačka" vai Bolderāja, bet
ķīniešu kvartāls, turku rajons, kolonizētu surinamiešu iela vai
vjetnamiešu viesstrādnieku kopiena.
Izstādes katalogā – alternatīvajā ceļvedī pa Rīgas nomalēm – Emīls Rode
iepazīstina ar mākslas projekta diskrēto fonu – mikrorajonu kafejnīcām
un bāriem. Piemēram, ""Kvantors 1", Lomonosova 1. Šīs vietas
īpašnieki, spriežot pēc viņu toponīmisko meklējumu rezultāta,
acīmredzot aizraujas ar eksaktajām zinātnēm vai zinātnisko fantastiku.
Rezultāts tas pats – alus, degvīns, soļanka." Ceļveža informatīvā
daļa, manuprāt, ir viena no būtiskākajām "re:publica" sastāvdaļām. Tā
pasaka tik daudz par mākslas vietu Rīgas kā Latvijas galvaspilsētas
dzīvē 21. gs. sākumā.
Kāpēc mums nāk smiekli par to, ka tepat blakus pastāv izlejamais alus,
lēts degvīns un "parasta" soļanka, vienistabas dzīvokļi, nenormatīva
leksika, radio mūzika, absurdi un nemoderni bāru nosaukumi un galu galā
cilvēki, kuriem tā ir ikdienas vide? Vai tas ir pseidointelektuāls
snobisms, kas pieļauj Russkij Standart baudīšanu kādā stiklotā lounge,
kamēr spēlē dīdžejs (kurš ir arī dzejnieks un publicists),
eksistenciālas ciešanas pēc ieskābuša kumisa patērēšanas Gobi tuksnesī
vai infekcijas slimības "eksotiskā" braucienā cauri nabadzīgam
Indijas rajonam, bet gara un miesas nabadzību sava vistuvākā kaimiņa
mājoklī uzlūko ar augstprātīgu nicinājumu?
Provinces galvaspilsētas centra iedzīvotāju nicīgā attieksme pret
perifēriju liek domāt, ka autori būtu līdz šim nezināmu senu
aristokrātu dzimtu pēcteči, kuru genofonds vispār nepieļauj citādu
izdzīvošanas veidu kā vien auzu tumi brokastīs, medības, kāršu spēli un
vakariņas ar vismaz sešiem ēdieniem, kurus, piemērotai tāfelmūzikai
skanot, pasniedz godbijīgi kalpotāji. "Stingri prasīts, lai irbju
pastēti pasniegtu tikai gliemežvākos, kas savākti Baleāru salās īsi
pirms taifūna," – tā 1973. gadā rakstīja Marģers Zariņš ("Viltotais
Fausts jeb pārlabota un papildināta pavārgrāmata"). Grāmatas galvenais
varonis bija novecojis aptiekārs, alķīmiķis un pseidozinātnieks,
latviskojies baltvācietis Jānis Vridriķis Trampedahs, kurš 30. gadu
Latvijā vakariņās baudīja speciāli no Skotijas pasūtītas kalpones
pasniegtus gardumus, turklāt katru ēdienu tam piemērotos izsmalcinātos
traukos, skanot atbilstošai mūzikai, bet pēc tam gāja uz sauso tualeti
ārpus mājas, kā jau mazpilsētās parasts. ""Čiko disko bārs", Valdeķu
2b. Ļaujieties Ziepniekkalna latino disko ritmiem! Disko bāra izlejamā
alus krājumi nodrošinās neizsīkstošu jautrību. Laba izvēle, lai
atzīmētu dzimšanas dienu, ja jūs dzīvojat vienistabas dzīvoklī, bet
draugu daudz," raksta Emīls Rode 2003. gadā. Ironija par alus lētumu
un pelmeņu vienveidību Rīgas priekšpilsētu bāros, protams, ir veselīga,
bet nicinātais "izlejamais alus" tur tiek izliets no tām pašām
Lāčplēša, Tērvetes, Cēsu vai cita alus muciņām, no kurām to izlej
"pieklājīgajās" Vecrīgas kafejnīcās par trīsreiz lielāku cenu. Un
"pārvietošanās mikrorajona ietvaros no fabrikas uz mājām, no mājām uz
veikalu vai mazdārziņu" ne ar ko neatšķiras no centra iemītnieku
ikdienišķās pārvietošanās no mājām uz biroju un no biroja uz veikalu,
bāru vai kinoteātri.
Alkohols, televĪzija un vecā parauga soĻanka
Kataloga ievadā Emīls Rode norāda, ka Austrumeiropas sadzīve risinās ap
divām asīm – alkoholu un televīziju. Uzaicinātie mākslinieki ar dažiem
izņēmumiem pierādīja vismaz vienas ass pastāvēšanu – ar atkarību no
televīzijas var skaidrot videodarbu pārsvaru projektā. Spilgtākais
paraugs varētu būt Ginta Gabrāna Starix seriāla turpinājums – Iļguciema
kultūras namā rādīts video, kurā televīzija fiksējusi dažādus notikumus
ar Starix piedalīšanos, to papildinoša video pamācība paneļdiskusijas
formātā par tēmu "kā parastam cilvēkam iekļūt televīzijā" un Starix
jaunā singla un videoklipa prezentācija. Katrīna Neiburga uzstājās kā
taksometra vadītāja, provocējot nejaušos pasažierus uz sarunām, kuras
ir nofilmētas un demonstrētas tajā pašā taksī. Ieva Vīriņa un Ieva
Ozoliņa skolniekiem jautāja, kas, viņuprāt, ir skaistais, un šo
dokumentālo filmu piedāvā noskatīties kādā Zolitūdes skaistumkopšanas
salonā. Ingrīda Pičukāne, kura bērnību pavadījusi Vecmīlgrāvī, video
formātā apkopojusi Vecmīlgrāvja iedzīvotāju urbānās leģendas. Oskars
Poikāns savu dokumentālo bezsižeta kino demonstrēja zem VEF tilta. Somu
māksliniece Tellervo Kalleinena piedāvāja "brīvo kameru", aicinot
apmeklētājus baltā, tukšā telpā padarboties kameras priekšā, pēc tam
visi varēja noskatīties no šiem individuālajiem priekšnesumiem
samontēto filmu.
Citi mākslinieki savukārt bija pievērsušies mākslas nemateriālajai
būtībai – piemēram, radošās apvienības "Ma1z3" akcijas "Bezmaksas"
ietvaros pie dažādu mikrorajonu sociālajiem centriem lielveikaliem
notika tādi kā krāmu tirdziņi, kuros cilvēki varēja paņemt, atdot vai
iemainīt dažādas lietas bez maksas. Radošā apvienība pureculture
Maskavas forštatē bija atvēruši "butiku" – lietotu apģērbu veikaliņu.
Dace Džeriņa dažādos Rīgas rajonos organizēja deju skolotāja stundas.
Vācu mākslinieks Heinrihs Zahs organizēja Harija Potera fanu tikšanos,
bet zviedru mākslinieks Luka Frejs kopā ar Latgales priekšpilsētas
internātskolas bērniem meklēja piemērotu vietu sapņu dārziņa
iekopšanai. Marianne Bramsena (Dānija) uz ielas sastaptiem rīdziniekiem
uzdeva jautājumu "kur tu gribētu būt dzimis?" un dokumentēja
atbildes, šo īso interviju audio ierakstu paredzēts atskaņot
Kopenhāgenas kafejnīcā "Rīga". Taustāmāka māksla šajā video un
konceptuālo projektu kontekstā bija kā nejaušība – Viļņa Vēja
melnbaltās gleznas "Aptieka I – V" (dažādās aptiekās izstādītas
ainavas, kurās attēlota tā pati aptieka), Ērika Boža diskrētais darbs
(citāti no Rīgas Domes sabiedriskās kārtības organizēšanas noteikumu
izmaiņām uz sienas pie Ziepniekkalna tirgus – vietā, kur visiem ir
sveši gan noteikumi, gan to papildinājumi). Arī igauņu mākslinieku
Hanno Soana un Andersa Harma iecerētā gaismas kaste ar uzrakstu
"Pikaso un Braka māja" bija novietota pavisam necilā un neizteiksmīgā
pilsētas nostūrī, lai samulsinātu vietējos un mākslas pazinējiem
teiktu, ka talantam nav svarīga dzīvesvieta (ierobežota budžeta dēļ uz
kāda Gustava ielas nama Pārdaugavā bija ieraugāms saīsināts variants –
"Pikaso un...", kas savukārt jau nozīmē pavisam ko citu). Ja paskatās
no otras puses – ko gan nozīmē vārdi Pikaso un Braks cilvēkam bez
mākslas izglītības un intereses par to? Nezinu, kādu reakciju paredzēja
vai gaidīja mākslinieki. Ja godīgi – nezināt, kas ir Pikaso vai Braks,
neko nenozīmē. Es nedomāju, ka cilvēki, kuri neietilpst šaurajā,
siltajā ap mākslas organizācijām un izglītības iestādēm spietojošajā
bariņā, būtu nicināmi kā neizglītoti, tumsonīgi un "provinciāli".
"re:publika" ir viens no projektiem, kuru nozīmi un svarīgumu veido
ne tik daudz paši darbi, cik ap tiem esošais konceptuālais un
informatīvais fons. Par šo projektu var daudz lasīt un domāt, kaut arī
tas neizraisa sajūsmu par uzdrošināšanos vai atklājumiem, drīzāk gan
izbrīnu par lielāko daļu darbu caurstrāvojošo monstrozo tendenci
uzskatīt bezpajumtniekus, alkoholiķus un ubagus nevis par sabiedrības
slimību, kas būtu jāārstē, bet gan interesantu fonu asprātīgiem
eksponātiem. Augstprātīgā norobežošanās no īstās Rīgas, lai eksistētu
atmiņās par Ņujorku vai sapņos par Londonu, manuprāt, nemaz netuvina
mākslu tautai – tas savukārt paziņots par šī pasākuma mērķi. Tomēr
projekts piedāvāja jaunu attieksmi pret mākslas ievietošanu sociālās
dzīves koordinātu tīklā. Vairs nav jāiet uz muzeju, lai skatītos
mākslu, turklāt eksponātus arvien biežāk drīkst arī aiztikt, beidzot ir
leģitimēta televīzijas un alkohola būtiskā loma sadzīvē. Varbūt šim
pagriezienam būs būtiska nozīme tuvākajā nākotnē, bet varbūt tā bija
tikai vāja parodija par patērēšanas kultūru, kuras autori paši nav
atbrīvojušies no tipiskajām patērētāju pazīmēm.
Starptautiskais re_public art ir projekts, kas aizsācies jau piecās
Eiropas valstīs. Londonā pie šī projekta strādā Goldsmita koledžas
Kuratoru nodaļas pasniedzēji un darbinieki. Jau februārī darbojās
akadēmiskā darbnīca "Simboliskais pret reālo" (Symbolic versus Real:
Workshop on the Aspirations and Outcomes in Site-Specific and
Socially-Engaged Contemporary Art), bet jūlija beigās noslēdzās
projekta otrā daļa – Interference: public sound
(www.interference.org.uk). Es strādāju tieši pie šīs otrās daļas,
apzinot māksliniekus, kas izmanto skaņu, vienlaikus koncentrējot
uzmanību uz re_public art projekta būtību. Tā ir prakse, kur māksla,
sociālais aktīvisms un publiskā telpa ir darba neatņemamas sastāvdaļas.
Plašāk ar to, kā tieši šie jēdzieni – aktīvisms, māksla, hibriditāte un
publiskā telpa – tiek saprasti, interesenti var iepazīties speciāli
izveidotā online portālā www.republicart.net, kurā atrodami akadēmiski
raksti, diskusiju lapas, kā arī projektu dokumentācijas. Patiesībā šīs
diskusijas bāze ir globalizācija, kas radījusi situāciju, ka "spēks ir
visur un vienlaikus nekur". Lai to saprastu, šodien vairs nav
jāatrodas tā dēvētajā centrā. Kāda loma ir autonomam māksliniekam,
aktīvistam vai vienkārši – kultūras praktiķim? Kas ir tas, ko mēs
saucam par mākslas/aktīvisma hibriditāti?
Meklējot atbildes uz šo jautājumu, nolēmām koncentrēties uz noteiktu
vietu – tā bija Austrumlondona – un projektiem, kuru esība (savā ziņā)
nav atkarīga no tā, vai tie tiek vai netiek akceptēti šaurā mākslas
vidē. Tieši šis, manuprāt, ir būtiskais, kas atšķir mākslu per se no
mākslas/aktīvisma hibrīda. Divus no četriem šī projekta mākslas darbiem
var raksturot kā procesuālus, un tie turpina eksistēt arī pēc šīs
vasaras "izstādes", bet visus kopumā tos vienoja skaņa kā
komunikācija, radio hibrīdās formas kā publiskā telpa un aktīvisms (ne
kā protesta forma, bet vairāk gan kā jaunu, autonomu iespēju radīšana).
Notikumi, vēsture, atmiņas savijas kopā projektā Linked. Deviņdesmito
gadu sākumā Londonas apkārtnē aizsākās ceļu pārbūve un jauna apvedceļa
izveide. Simtiem cilvēku tika izlikti no mājām vienas dienas laikā, lai
rastu iespējas jaunā apvedceļa M 11 būvei. Šī valstiskā darbība raisīja
daudzas akcijas, ko organizēja vietējie iedzīvotāji un mākslinieki,
daudzi no kuriem dzīvoja šais Austrumlondonas nomales apdraudētajās
mājās. Protestanti uzbūvēja "štābiņus" kokos, raka tuneļus zem
būvlaukumiem un izveidoja savdabīgas cilvēku virtenes, piesienot sevi
pie betona blokiem. Akciju veidotāji celtniecības darbus daudz
neaizkavēja, tomēr toreiz izmantotās protesta metodes joprojām ir
sazīmējamas nu jau vairākkārt sevi pieteikušo protesta grupu, tādu kā
Reclame the Streets un Direct Action, darbībā. Šis incidents šodien
kalpo arī kā labs piemērs tam, ko mēs saucam par hibrīdo praksi, kur
māksla mijas ar politiku, protestu un mediju.
M11 izbūves rezultātā no mājām izlikto iedzīvotāju vidū bija arī
mākslinieks Greiems Millers. Pēdējos astoņus gadus viņš ir strādājis,
lai radītu paliekošu tālaika vēstures dokumentu, ko šovasar demonstrēja
darbā Linked ("Savienoti"). 30 lampu stabos iebūvēti radioraidītāji,
kas, izmantojot zemu radiovilni, saglabā gaisā skaņas ierakstus, kuros
atmiņās par notikušo dalās apmēram simt iedzīvotāji. Atmiņu
"izvietošana" tieši notikumu vietā aicina skatītāju ne tikai
izstaigāt pagātnes takas, klausoties radiouztvērējā, bet arī aicina mūs
iedomāties vairs neesošo māju sliekšņus, logus un mūrus, kuru vietā nu
redzamas vienīgi lielceļa smagnējās betona konstrukcijas. Šis ļoti
poētiskais darbs, vienlaikus atrodoties reālā Londonas nomalē un
radiovilnī, kļuvis piederīgs Londonas muzeja pastāvīgai ekspozīcija un
tādējādi tiks saglabāts arī nākotnē.
Tiešā akcija un DIY ir pieejami katram. Arī Radio20pwhitechapel izmanto
šos paņēmienus. Radio gan, kā jau pēdējos gados aktīvistu lokā
pieņemts, tiek raidīts internetā. Tomēr tas ir radio bez autoritātes.
Piezvani – un tavs zvans tiek "pa taisno strīmots" šai speciāli
izveidotajā radiokanālā. Katrs zvans tiek saglabāts īpaši izveidotā
datu arhīvā. Radio20pw ir turpinājums projektam Uphone, ko izstrādājusi
Keita Riča un Inversās tehnoloģijas birojs un kas, šķiet, pazīstams arī
Latvijā. Tie, kas seko šī biroja darbībai, zina, ka viņu darbība bieži
vien balstīta uz pavisam parastas sadzīves tehnikas nelielu pārveidi;
rezultātā to var izmantot pavisam atšķirīgiem mērķiem, nekā sākotnēji
paredzēts.
Uphone ir samērā vienkārša sistēma, kas darbojas līdzīgi kā
automātiskais atbildētājs, ir vajadzīgs neliels PC, kas ienākošos
zvanus kodē digitālajā formātā un nosūta tos uz izvēlēto serveri.
Apmeklējot uphone.org, jūs atradīsiet instrukciju, kas ļaus gandrīz
ikvienam izveidot pašam savu online radio. Šāda tehnika var tikt
izmantota gan kā telefona atbildētājs jūsu prombūtnes laikā, gan arī
situācijās, kur telefona zvans ir vienīgā iespēja, kā komunicēt ar
plašākām cilvēku grupām. Šovasar projekta radio20pw norises laikā tika
uzstādītas divas pastkastītes. Pastkastīte Nr. 2 – zvirbuļu līnija –
saņēma zvanus par nule tikai pamanīto zvirbuļu izmiršanas problēmu
lielpilsētas ielās. Bija skumji klausīties – vairums saņemto zvanu
liecināja par šo it kā necilo putnu gandrīz pilnīgu neesamību.
Pastkastīte Nr. 4 joprojām ir atvērta zvaniem par tēmu – antiterorisma
akcijas un pāridarījumi. Jau akcijas pirmajā nedēļā tika saņemts zvans
no kādas sievietes, kas bija aizturēta lidostā, jo uz viņas T krekla
bija redzams pistoles tēls. Līdzīgi zvani pienāk arī no tumšādainiem
cilvēkiem, kas tiek bez vainas aizturēti un pārmeklēti izskata dēļ.
Varbūt arī jums ir kas šeit sakāms?
Vils Delēzs jau 60. gadu beigās sludināja: “Nav vajadzības baidīties
vai cerēt, vienīgais, ko ir vērts darīt, – meklēt jaunus ieročus.” Ar
ieroci vai "kara mašīnu" (otrs termins, kas parādās viņu darbos)
domāti mediji un tehnoloģijas, kas vēl nesen bija pieejamas tikai
valsts un militārām vienībām. Inversās tehnoloģijas biroja
izveidotajiem "ieročiem" (līdzīgi kā Delēza izpratnē) nav nekā kopīga
ar vardarbību, tie nostājas pret vardarbību.
Radioviļņu atklāšana ir bijusi iedvesmas avots daudziem māksliniekiem
jau kopš pagājušā gadsimta sākuma, tā likusi domāt par jauna veida
izteiksmi un globālo komunikāciju nākotni gan konstruktīvistiem
Tatļinam un Hļebņikovam, gan futūristiem Marineti un Pino Masnatam
(manifests La Radia), gan Bertoldam Brehtam (radio teorija). Visi viņi
saskatīja radioviļņos jaunu mākslas telpu. Tomēr, paraugoties radio
vēsturē, varam skaidri redzēt, ka radio telpa tiek stingri kontrolēta
un izmantota galvenokārt tikai militārām un komerciālām vajadzībām un
māksla tajā neparādās īpaši bieži. Esam dzirdējuši par aktīvistu un
pirātu stacijām, kuru darbība plašām masām gandrīz vienmēr tiek
raksturota tumšos toņos. Tomēr līdz ar pēdējā laikā parādījušos WiFi
801.2b standarta tehnoloģiju, kas izmanto 2, 4 Mhz zemo vilni,
diskusijas par radioviļņu pielietojumu un tā publisko nozīmi ir
kļuvušas vēl aktīvākās. Jautājums par radioviļņu sadali un to
menedžēšanas iespējām ir kļuvis aktuāls arī Lielbritānijā. Pagājušajā
gadā, atbildot uz plašas publikas prasībām, tika izstrādāts
eksperimentāls projekts, kas paredzēja daudzu lokālu radio pieejas
punktu radīšanu.
Radio Cycle 101.4fm ir savā ziņā hibrīds projekts, kas, testējot šo
valsts piedāvājumu Austrumlondonas Bow rajonā, "dzīvoja" tikai vienu
nedēļu. Līdzās FM vilnim tika arī izmantots 2,4 Mhz vilnis, internets,
skaņa. Projektā piedalījās arī riteņbraucēji, un darbojās darbojās
pāris desmiti skaņu mākslinieku, kas radīja speciālus audio darbus, ar
kuriem vietējā rajona ielās iepazīstināja dažādas riteņbraucēju
aktīvistu grupas, atskaņojot tos no radiouztvērējiem, kas bija piesieti
pie velosipēdiem. Projekta laikā vietējā bibliotēkā (jeb – kā tagad tās
tiek sauktas – Idea Store) tika iekārtota radio darbnīca, kur sagatavot
programmas bija aicināti visi rajona iedzīvotāji, vietējā jaunatne,
garāmgājēji, pat veikalu vadītāji. Mākslinieku un programmētāju vadībā
šeit tika testētas daudzu indivīdu idejas, kā arī pati nepieciešamība
pēc šāda samērā lokāla medija. Projekta audio skice būs pieejama
Interference: public sound mājaslapā.
Magnētiskās migrācijas mūzika pievēršas tādām tēmām kā sonic mapping,
migrācija un recycling. Vai esat pamanījuši vecu kasešu lenšu murskuļus
kokos vai mētājamies uz ielu stūriem? Skotu māksliniece Zoe Ērvina šos
vairs nevienam nevajadzīgos lenšu gabalus sistemātiski vāc kopā,
tādējādi apzinot tā vai cita rajona skaņas identitāti. Šovasar Londonā
izkaisītās skrejlapiņas aicināja cilvēkus piedalīties šai medija
vākšanas procesā. Klausoties atjaunotajā lentē, kļūst skaidrs, ka tā
raksturo ne tikai magnētisko, bet arī fizisko migrāciju, tāpat kā skaņu
bagātība ļauj iepazīt neskaitāmo kultūru klātbūtni nu jau
neatgriezeniski daudzkulturālā lielpilsētas vidē.
www.magneticmigration.net
|
| Atgriezties | |
|