laikam nav nekādas nozīmes Daiga Rudzāte 2002. gadā kāda mākslas kritiķe rakstīja: "Jau divdesmit gadus Ivara Poikāna darbi, parādoties izstādē, neļauj sabiedrībai iegrimt pašapmierinātībā." Un turpinājumā nesāka izķidāt kompozīciju, emocionālos uzslāņojumus, saskatīt dvēseles vibrācijas vai atšifrēt konceptuālus domugājienus. Vienkārši aprakstīja gleznas personāžus, un, ticiet man, ļautiņi šo apcerējumu izlasīja ar neslēptu ziņkāri, jo tā bija lieliska iespēja uzzināt, kālab "Leiškalns izskatās viltīgs kā lapsa" un kālab Kokins ir apsējis pioniera kaklautu.
Poikāna gleznu klātbūtni izstādēs pamana un atzīmē vai katrs. Un it kā nevajadzīga un lieka šķiet to analīze, jo sižeti jau vienmēr ir gana krāšņi un izteiksmīgi. Poikāns ir kā āksts, par kura izgājieniem runā, smejas vai apraudas, bet kura gleznotos portretus nemēdz ķidāt no mākslas pozīcijām. Es teiktu – viņam ir tāds savdabīgs statuss latviešu mākslas ainā. Tomēr aiz sižetiem, aiz visas šīs sadzīviskās jezgas (Poikāna paša raksturojums) slēpjas arī talantīga un ekspresīva glezniecība. |
|
ENĢELĪŠI. 1993
PAŠPORTRETS. 1981
RAGAVIŅAS. 1993
ATPŪTA. 2003
DEPUTĀTS HAVAJĀ. 1993
KLUSĀ DABA AR ZIVI. 1983
KLUSĀ DABA AR ZIVTIŅĀM. 1982
KLUSĀ DABA. 1980
KLUSĀ DABA AR BEIGTU VISTU. 1980
APOKALIPTISKIE JĀKĻI. 1987
DOMAS. 1993
|
| Ivars Poikāns: Glezna manā privātīpašumā ir palikusi tikai viena – tas
ir pašportrets. Gleznots 80. gadu sākumā, kad man vēl bija gari mati.
Toreiz muzejā Gorkija ielā bija mākslinieku pašportretu izstāde. To
bildi uz turieni aizstiepu un dabūju atpakaļ ar komentāru, ka nav
pieņemta tāpēc, ka es pēc Jēzus izskatoties. Baigie kritēriji – nevis
kā uzmālēts, bet pēc kā izskatās. Nodomāju, ka nākamreiz nesīšu tādu,
kurā izskatos pēc Jūdasa.
Bet tas arī ir viss, kas palicis. Visus darbus esmu pārdevis. Varbūt ne
vienmēr par atbilstošu cenu, bet tā es pelnu maizi. Ko lai dara –
nevaru atļauties kā Dalī vai Pikaso savā muzejā ielikt.
Daiga Rudzāte: Tagad tu pārsvarā glezno citu portretus. Varbūt nedaudz
atšķirīgus no klasiskiem portreta standartiem... Es biju izbrīnīta,
uzzinot, ka tavu gleznu personāži ir arī šo gleznu pasūtītāji.
I.P.: Ne jau visi, kas tur redzami, ir pasūtītāji. Tādi starp viņiem ir
viens vai divi. Bet saprotams, ka viņi grib redzēt arī citus. Žēl
tikai, ka neesmu stenografējis un arī precīzi neatceros sarunas, kādas
norisinājušās, viņiem izdarot pasūtījumu. Normālam pilsonim varbūt
šķiet, ka šiem politiķiem ir nopietnas sejas. Patiesībā manā uztverē
viņi ir pilnīgā bērna prātā – tādā labā nozīmē. Lai es uzmālētu to, ko
viņi grib, man stipri vien būtu jāpārspēj pašam sevi.
Toreiz, kad sāku šāda stila darbus gleznot, arī izdomāju, ka nav ko ar
pindzeli vicināties pa gaisu un kaut ko glezniecisku mocīt virsū. Ka
jāglezno tādā stilā, kāds redzams Hruščova laika ābecēs. Tas tā iederas
tai stāsta būtībā. Jo kādu glezniecību tur vilkt ārā...
būtisks ir sižets. Faktiski tā ir ilustrācija eļļā.
D.R.: Tu glezno pēc fotogrāfijām?
I.P.: Nu protams. Es neesmu tik smalks mākslinieks, lai gleznotu tikai
pēc atmiņas. Man taču ir vesela mape ar visādu vadošu darbinieku
attēliem. Darbojos kā profesionāls killers. Piezvana no avīzes un lūdz
uzzīmēt šo, es uzšķiru – re, kur ir.
D.R.: Jums ar Miervaldi Poli ir līdzīgas darba metodes...
I.P.: Zināmā mērā – jā. Bet pagājušā gadsimta sākumā jau Roze izkrāsoja
fotogrāfijas. Tā ka tajā nav nekā oriģināla un neparasta.
D.R.: Vai pasūtītāji eksponē šos darbus publiski pieejamās vietās?
I.P.: "Deputāts Havajā" redzams Saeimas ēkā. Gailis viņiem to
uzdāvināja. Vienreiz pats biju aizbraucis apskatīties – tur foajē aiz
stūra karājas. Ja zina, tad var redzēt. Eksponēt to redzamā vietā
viņiem, protams, derdzas, bet atpakaļ mest arī īsti
nevar.
D.R.: Šī valsts ir pateicīgs lauks tavām izpausmēm?
I.P.: Manuprāt, ka tāda ir jebkura valsts. Nav jau te nekā specifiski
latviski īpaša. Es domāju, ka ir kādas lokālas nianses, bet princips un
shēma jau ir universāli. Nedz cilvēciskās attiecības, nedz vide nav tik
kardināli atšķirīga no kādas citas zemes.
D.R.: 80. gadu beigās es iegādājos tavu ofortu ar dejojošu skeletu.
Uzdāvināju to draudzenei un no viņas reakcijas sapratu, ka esmu cilvēku
samulsinājusi...
I.P.: Skolā man vēsturē bija teicamas atzīmes. Otra lieta, kas mani
vienmēr interesējusi un kas tagad arī ir modē, – tā ir Ēģipte. Darbs
saucas "Mūzika faraonam" un patiesībā ir naturāls mana
sapņa attēlojums. 70. gadu beigās es redzēju sapni, kurā biju nokļuvis
pazemē – it kā katakombās, it kā kapenēs. Tur bija apgleznotas sienas,
valdīja puskrēsla (vārdu sakot, viss izskatījās ļoti gleznieciski) un
gaisā vēdīja dīvaina smarža – kā padomju laikā sakņu veikalos: tāda
drusku satrūdējušu burkānu smaka. Un uz postamenta sarkofāgā gulēja
faraons (to arī esmu uzgleznojis). Tad viņš pacēlās, ieņēma pozu, kādā
zviln Raiņa pieminekļa tēls kapos, un teica man, ka ir te gulējis
tūkstošiem gadu, ka viņam ir bezgala garlaicīgi un gribētos drusku
izklaidēties. Vai es nevarētu dabūt smukas drēbes, lai viņš var
padejot. Atceros, ka sapņa izmisumā skraidīju pa kapenēm, saķēris
galvu, un domāju, kur lai tagad rauju tās drēbes. Tad kaut kāds
fragments izkrita, un darbība turpinājās ārpusē: tuksnesis,
klintis kā Dalī gleznās – vēja sagrauztas. Faraons dejoja, un es biju
viņam kaut kur dabūjis ar zeltu izrakstītu purpursarkanu mantiju
un cepuri. Ne nu gluži kā Romas pāvestam, bet ļoti greznu – ar
dārgakmeņiem. Tas viss mirdzēja saulē un izskatījās ļoti krāšņi.
Dzeltenie mūmijas kauli, grezno drānu ieskauti, radīja fantastiski
glezniecisku ainu.
Es šo sapni vairākas reizes pēc tam gleznoju, tomēr tā īsti nevarēju
parādīt, kā tas izskatījās dabā. Viss jampadracis beidzās ar to, ka
faraons nodejoja savas dejas un sacīja man, ka pateicībā par to, ka
esmu viņam tā izpalīdzējis, viņš man pateiks, ka laikam nav nekādas
nozīmes. Un sapnis beidzās.
D.R.: Bet vai tu laikā esi mainījies? Ja salīdzina tavas 80. gadu grafikas un šodienas eļļas gleznas.
I.P.: Pēc piegājiena un domāšanas veida gan nekas laikam nav mainījies. Darbu tehnoloģija jau, protams, atšķiras.
Ir lietas, kas saglabājas. Fundaments, ja tā varētu teikt. Un tad ir
lietas, kas mainās un pārklājas. Ir zināms slānis vai kārta, ko es
uztveru un sajūtu jau no kādu piecu gadu vecuma. Un pat nemāku pateikt,
kas tas ir, kas manī nav mainījies visu mūžu.
D.R.: Nu bet kas tad tas ir – attieksme pret pasauli?
I.P.: Nu... kā kas "uzkrīt". Uzzināju, ka neesmu vienīgais, ar kuru
tā atgadījies. Lasīju Jura Rubeņa rakstu “Dienā”. Tajā stāstīts, ka
piecu gadu vecumā viņš sēdējis saules apgaismotā pagalmā, visapkārt
bijis miers un klusums, tuvumā nebijis neviena cilvēka, un ar viņu kaut
kas noticis. Pārgudrās grāmatās izlasīju, ka daži to sauc par
iniciāciju, par otrreizēju dvēseles atnākšanu, – var jau būt. Man kaut
kā negribas gar tik augstiem plauktiem grābstīties – tagad tas ir tik
modīgi.
D.R.: Padari šī izjūtas nedaudz taustāmākas...
I.P.: Ja es zinātu. Varbūt tā ir sajūta... it kā mani kāds būtu
adoptējis. Varbūt es esmu nokļuvis kaut kur... negribas to saukt par
sistēmu. Nu miera un prieka sajūta.
D.R.: Bet tavas radošās izpausmes tomēr ir mainīgas. 80. gados tu
strādāji grafikā, tagad glezno ar eļļas krāsām. Toreiz vairāk mēģināji
izteikties caur klusajām dabām, tagad – tomēr caur portretiem?
I.P.: Būtība jau nav mainījusies. Vienu brīdi, gleznojot klusās dabas,
konstatēju, ka mazā darbā tematiski var izteikt vairāk nekā vienā lielā
figurālā bildē. Ko tad es mālēju – apčurātas sienas, sapuvušus augļus.
Patiesībā mēģināju atspoguļot, kādi izskatītos kluso dabu uzstādījumi
pēc piecdesmit vai simt gadiem. Teiksim, varbūt tā bija ierakšanās
matērijā, kas satuvinās ar meditāciju. Bez tam – tās klusās dabas jau
bija ar politisku piegaršu. Tās bija kā atsvars te valdošajam
uzspēlētajam optimismam un pakazuhai. Es netaisīju antipadomju bildes,
tas būtu pārāk tieši. Es mēģināju rādīt realitāti aplinkus. Polšiņi,
nolauztas neļķītes...Tāda parodija par Petrovu-Vodkinu. Savulaik
pārrunu laikā visiem labi zināmā iestādē kāds ierēdnis man teica:
"Paklausies, ko tu neglezno smukas, nokrāsotas mājas, bet tikai tādas
nopuvušas un apčurātas sienas?" Viņus uztrauca manu kluso dabu puvusī
un saskābusī realitāte.
Sevi par normālu grafiķi nekad neesmu uzskatījis, lai gan vienu gadu
biju pat grafikas sekcijas vadītājs. Tā kā gadus divpadsmit manus
darbus izstādēs nepieņēma, konstatēju, ka ar grafiku varu "izsisties
cauri". Pie viņiem mājoja cita atmosfēra. Ņikitins, Grišins – es
nezinu, kā viņi to noskaņu mācēja radīt, bet tā bija pilnīgi atšķirīga
no visapkārt valdošās. Es neredzēju atšķirību – vai
gleznoju vai tiražēju grafikas... Vienu mirkli, ja tā
godīgi, gan mocījos. Likās, ka gribu tā gleznieciski gleznot un grafika
tādā gadījumā it kā galīgi nav man piemērota. Bet Ņikitins teica: "Nu
ko tu mokies, ja esi gleznotājs. Taisi krāsainu grafiku." Es jau
taisīju arī tādus razmazannujus ofortus. It kā tirāža, bet katrs
citādāks. Varbūt to var saukt par starpposmu starp glezniecību un
grafiku.
D.R.: Toreiz gleznieciskas tev šķita arī slavenās padomju laika vistas....
I.P.: Bija klusā daba ar vistu – tādu pussprāgušu, kādas jau padomju
veikalos varēja iegādāties. Visos iedomājamos krāstoņos – zili violeti
dzeltenīga. Sieva savulaik atnesa to mājās lamādamās un šausmīgi
nelaimīga. Es palecos, vistu ieraugot. Uzzīmēju to. Fonā bija
pussalauzta platīte, nokaltušas rozītes, apbrizusi siena, plika Iļiča
spuldzīte. Tā dēvētajā "Dieva ausī" bija izstāde ar devīzi
"Literārie tēli grafikā" (toreiz jau visām izstādēm bija devīzes). Es
sēdēju un domāju, ko lai pie savas vistas pierakstu, un uzrakstīju –
"Uz saulaino tāli". Izstādē bija ienākušas literatūras skolotājas,
šausmīgi apvainojušās un aizskrējušas sūdzēties pie Džemmas (Skulmes –
D. R.).
D.R.: Tu ļoti tieši un izaicinoši iedarbojies uz skatītājiem. Vai tevi interesē viņu reakcija?
I.P.: Jā – man patīk. Tā formula varētu būt aptuveni tā pati, kas
bērnībā. Iemest ar pusķieģeli logā un pēc tam, stāvot aiz stūra,
skatīties, kas notiek. Melotu, ja teiktu, ka ir vienalga, kā reaģē uz
maniem darbiem. Nav jau tā, ka skatītāju attieksmei būtu izšķiroša loma
vai tā mani vadītu, bet man patīk vērot, kā cilvēki reaģē. Jo es taču
tos darbus taisu, lai viņus uzrunātu. Ko tad – es pats sevi uzrunāšu?
Mani interesē arī atbilde. Ir bijis ļoti interesanti. Dažreiz gadījies,
ka ar nagiem ielec vaigos. Kad pirms dažiem gadiem man bija izstādē
Gaiļezera slimnīcā, kāda medicīnas māsiņa mani patiešām saskrāpēja. Tie
darbi viņai izraisīja histēriju. Ir bijuši arī ļoti saldeni
komplimenti. No visas šī jezgas es mēģinu izvilkt kritisku analīzi, bet
tas reti gadās. Taču ir interesanti šā vai tā – kā domas tiek uztvertas
un deformētas un kādi pārpratumi gadās... Nedaudz jau esmu ieņēmis tādu
provokatora pozu.
D.R.: Vai tu neesi kļuvis par tādu kā ākstu, kas galmu smīdina, to kariķējot?
I.P.: Varbūt arī. Ja tik tas galms būtu. Bet principā – jā. Man
nebūtu nekas pretim, ja vēl kāds to darītu, bet nezin kāpēc neviens pie
šīs lietas neķeras.
D.R.: Bet vai šis nosacītais galms caur tevi nemēģina apliecināt savu vērtību?
I.P.: Nu protams. Jebkuram normālam vīrietim taču ir ambīcijas – vairāk
vai mazāk. Un tas jau nav nekas slikts. Varbūt tas viņiem ir arī
drosmes apliecinājums. Es jau arī neesmu nevienu tā nežēlīgi kariķējis.
D.R.: Tu pieminēji vīriešus. Sievietes jau laikam neizdara tev pasūtījumus?
I.P.: Sievietes man ir pasūtījušas uzgleznot dažas vāzes ar puķēm.
Pagaidām viņu nav drosmīgo sarakstā, bet es ceru, ka ar laiku... Man
nekas nebūtu pretim. Varbūt baida priekšstats, ka es no princesēm
vardes taisu. Bet nav jau tik traģiski. Esmu spējīgs uzgleznot arī
skaistu sievieti. Vai, teiksim, uztaisīt viņu skaistāku – ja vajag.
Mans pirmais valstiskais pasūtījums, kā es to saucu, bija glezna, kurā
Leiškalns ar Kokinu uz rokām nes Vairu Vīķi-Freibergu uz pili. Tie veči
man toreiz pieteica: "Tu mums viņu uzglezno skaistu kā princesi."
Katrā ziņā es esmu sapratis, ka viena lieta ir ļoti svarīga – darīt
savu darbu ar labvēlību. Ja tu to mēģini darīt ar žulti un
agresivitāti, tad arī darbs iestrēgst. Un tā nav moralizēšana –
vienkārši neiet, un viss.
D.R.: Ko tu domā par to, ja tavu mākslu mēģina analizēt kā karikatūru, satīru?
I.P.: Vienu mirkli es tā ļoti šķobījos. Šķita, ka karikatūras
apzīmējums ir aizvainojošs. Bet varbūt tas bija reflekss no padomju
laikiem, kad bija "Dadzis", kur karikatūras bija visai vājā līmenī,
es domāju. Kaut kā nepatika tas apzīmējums – "karikatūrists". Dzirdot
to, šķita, ka mani pazemina svara kategorijā. Būtībā jau neviens taču
nesaka, ka Boshs, Domjē vai Goija ir karikatūristi. Tad jāskatās
enciklopēdijā, kas ir karikatūra. Es neapzīmētu kā karikatūras arī
savus darbus "Neatkarīgajai Rīta Avīzei". Patiesībā tie ir uzmetumi
manām gleznām, kurus pēc tam var izvērst un turpināt. Tikai grūti visu
laiku noturēties līmenī – lai šie darbi būtu pietiekami nopietni.
Iezogas arī sadzīviski, karikatūristiski elementi. Tēmu loks ir ļoti
ierobežots, reizēm liekas, ka ir "piegriezies", jo cik tad ilgi var
malt vienu un to pašu. Vienlaikus parādās sportisks azarts, cik
variācijās vienu un to pašu tēmu iespējams parādīt.
Būtībā tās robežas pārklājas, un galu galā ir grūti pateikt – ir vai nav karikatūra.
D.R.: Mākslas kritiķi kaut kā izvairās tavus darbus analizēt...
I.P.: Tāda nopietna analīze, ja vien tur vispār ir ko analizēt, bijusi
visai maz. Arī nenopietna, kādu es būtu ar mieru dzirdēt.
D.R.: Vai nav bailes no tā, ka nepaliksi mūžībā?
I.P.: Es lasīju 30. gados izdotu Konstantīna Raudives tulkotu Migela de
Unamuno grāmatu “Dzīves traģiskās jūtas”. Tur ļoti interesanti apcerēta
šī izmisīgā cilvēka vēlēšanās atstāt sevi mūžībā. Arī tas, kā šī vēlme
izpaužas, – cits aiz sevis atstāj krūšutēlus bronzā, cits apslaktē
miljoniem cilvēku, lai viņu atcerētos. Cits – vismaz fotoalbumiņu
mazbērniem. Tās ir bailes nebūt. Es negribu izklausīties pārgudrs, bet
domāju, ka, izņemot pašu mūžību un to, ka mums ir dvēsele, kas ir
mūžīga, nekā cita mūžīga jau nav. Tas arī ir iemesls, kālab es mālēju
tādas puspuvušas klusās dabas – lai redzētu, kā šī materiālistiski
priekšmetiskā pasaule izskatās laikā. Angļiem bija dokumentāla filma,
kurā uzfilmēts, kā rudenī nokrīt ābols. Un tad parādīts process
paātrinājumā.
D.R.: 2000. gadā Londonā galerijā White Cube Semas Teilores-Vudas
personālizstādē arī bija skatāms darbs, kas atainoja šo pašu procesu
paātrinājumā...
I.P.: Es jau nojautu, ka šī doma ne tikai man nedod mieru. Šķiet, ka
cilvēki par to ir domājuši pirms tūkstošiem gadu un domās arī vēl pēc
tūkstošiem gadu.
D.R.: Ja mēs norobežojamies no sižeta, kas veido tavas mākslas
pamanāmāko, uzkrītošo intrigu, kas ir tas, ko tu mēģini savās gleznās
ielikt? Ir taču bezgala daudzi slāņi, kā tu pats saki.
I.P.: Es negribu izklausīties infantils, bet varu gleznot tikpat labi
klusās dabas, tikpat labi figūras... Man viss ir saplūdis, un es
nemēģinu to atšķirt un analizēt. Kaut gan tas, kas mani būtībā
interesētu un ko es cenšos darbos ielikt (bet reti jau izdodas, ja
vispār izdodas), ir laika problēma un gaisma. Esmu sapratis, ka gaisma
ļoti daudz izsaka, ja vien prot ar to apieties. Varētu jau sākt
filozofēt par gaismu kā enerģiju utt. Bet gaisma ir noskaņa. Man,
piemēram, ļoti patīk Kanaleto gleznas – vakara noskaņas, šis
apgaismojums. Ilgāk uz tām skatoties, sāk likties, ka jūku prātā. Apņem
kaut kāda nostalģija.
Manu gleznu sižets ir sadzīviska jezga. Patiesībā vulgāra lieta. Es
mēģinu ar to strādāt, to saglabāt un vienlaikus pateikt... Nu daži to
sauc par virsuzdevumu. Tā ir veiksme – ja izdodas –
ar savas gleznas palīdzību parādīt vēl kaut ko citu, ne tikai sižetu.
D.R.: Bet vai tevi nepārņem vēlme vienreiz atteikties no tā banālā
sižetiņa un uzgleznot "normālu bildi"? Gleznot nevis Birkavu, kas ved
tēvu ragaviņās uz mežu, bet, piemēram, aktus? Risināt tos pašu
uzdevumus šādā veidā? Vai arī gandarījumu tu "noķer" mēģinājumā
apvienot glezniecību ar... tomēr – satīrām.
I.P.: Principā jau man nekas nebūtu pret šādu domu. Kaut vai tāpēc, ka
iedomājos cilvēkus, kas izmisīgi skatās uz manu darbu, mēģinot
ieraudzīt, kur tas neglītums rafinēti noslēpts. Ir bijis tā, ka
uzgleznoju magones un pēc tam cilvēki mēģina starp puķēm ieraudzīt kaut
ko riebīgu. Bet bez muļķošanās varu teikt – savulaik man bija doma, ka
šī izmisīgā pretošanās un spītēšanās, un vēlme parādīt visu no
cita viedokļa ir kā tāda diagnoze. Pastāv liels risks. Un ar mani tas
tā ir noticis – es vienkārši pagurstu pats no sevis. Citiem jau
varbūt vēl ir interesanti, bet pašam kādā mirklī apnīk ar to visu
krāmēties. Drasēt pa vienām sliedēm. Kādā brīdī gribas izstāties. Man
patīk Purvīša gleznas, man patīk labi uzgleznotas pēckara gleznas ar
plostniekiem, gaismas, kas tajās mājo.
D.R.: Kādas ir tavas attiecības ar Latvijas valsti?
I.P.: Grūti formulēt. Varbūt vēlamo pasniegšu kā reālo. Es teiktu – tādas iecietīgi neitrālas. Es cenšos netraucēt valsti.
|
| Atgriezties | |
|