Ceļojuma stopkadri Līga Miezīte Orhūsā It's the dream version
of the perfect beginning
of a road-movie.
(Wim Wenders) 1
Orhūsas mākslas muzejs ARoS piedāvā iepazīties ar slavenā vācu kinorežisora Vima Vendersa lielformāta fotogrāfiju izstādi Pictures from the Surface of the Earth (līdz 27. februārim). Šī fotosērija tapusi ceļojumos pa Austrāliju, ASV, Kubu un Vāciju laika periodā no 1983. līdz 2001. gadam. Monumentālās un iespaidīgās panorāmas fotogrāfijas (dažas līdz 4,5 metrus platas!) fiksē urbānās ainavas sirrealitāti un civilizācijas neskartās dabas skaistumu un spēku. Vendersam fotografēt nozīmē ieraudzīt un atcerēties. Fotogrāfija viņam ir veids, kā paturēt vai vismaz uz brīdi pieturēt to, kas var pazust vai pārmainīties pēc diviem trim gadiem. Tās ir ilgas pēc pagājušā un skumjas par tuvo zaudējumu, kas fascinē viņa fotogrāfijās. |
|
Vandresu īpaši uzrunā ASV un Austrālijas monumentālā daba, kurā apvārsnis šķiet neaizsniedzams
Vims Venderss
Iekļaujot kadra kompozīcijā gleznu, Venderss piešķir vē vienu dimensiju interjera fotogrāfijai
Vietas, kurās pagātnes godība atrodama drupās... Vendersu īpaši interesē tas, kā laiks iekapsulējas un reprezentējas telpā
Vendersa fotogrāfijās lielpilsētu džungļi izskatās vēl vientuļāki un pamestāki par tuksnesi
Ceļojuma iespaidi virknējas laukumu, krāsu un detaļu attiecībās, tā akcentējot formāli abstraktas kvalitātes reālistiskā un dokumentālā fotogrāfijā.
|
| Vims Venderss
(dzimis 1945. gadā Diseldorfā) ir kino klasiķis un joprojām viens no
aktuālākajiem mūsdienu režisoriem. Pasaules slavu viņš iekaroja kā
spilgts jaunā vācu kino pārstāvis. Ar fotogrāfiju Venderss sāk
nodarboties 1983. gadā, meklējot filmēšanas vietas filmai "Parīze,
Teksasa". Kopš tā laika fotogrāfija viņu interesē kā patstāvīgs
mākslinieciskās izpausmes veids. Fotomākslā līdzīgi kā kino Vendersam
primārā ir noskaņa un kompozīcija. Darbā Two Cars and a Woman Waiting,
Houston, Texas (1983) nozīmīga ir skatpunkta izvēle, kas fotogrāfijas
laukumu sadala trīs daļās. No tām divas ārējās ir melnas, bet vidū
redzams ceļa krustojums: pie luksofora apstājušās divas mašīnas, un uz
ietves gaida sieviete. Melnās malas, kas diagonāli ierāmē kadru,
pastiprina sprieguma un gaidu momentu un liek domāt par kādu slepenu
novērotāju. Tā ir viena no retajām fotogrāfijām izstādē, kurā var
saskatīt stāstu un kurā risinās kaut kāda darbība, kaut arī pasīva.
Savukārt fotogrāfijas "Entrance", Houston, Texas (1983) kompozīciju
interesantu padara centrālā objekta, automašīnu daudzstāvu stāvvietas,
izvirzījums uz āru – pret skatītāju. Tas maina perspektīvas virzienu un
padara fotogrāfiju par abstraktu laukumu ar melnā un baltā kontrastu.
Fotogrāfijas centrā atrodas sieviete un aiz viņas – norādījuma
zīme "Entrance", kas ir vienīgie objekti telpā. Vendersa
fotogrāfijās lielpilsētu džungļi izskatās vēl vientuļāki un pamestāki
par tuksnesi.
Kā to netieši apliecina izstādes nosaukums, vairums skatāmo fotogrāfiju
ir ainavas. Vendersu īpaši uzrunā ASV un Austrālijas monumentālā daba,
kurā apvārsnis šķiet neaizsniedzams un ceļi ietiecas bezgalībā (At the
Horizon: The Rocky Mountains, Montana, 2000; Dust Road in West
Australia, 1988). Šīs ainavas atgādina kadrus no vesterna vai
road-movie filmām – tikai bez aktieriem. Ainavu, arhitektūru un
interjeru Venderss savās fotogrāfijās padara par centrālajiem motīviem.
Ceļojumu piezīmēs, savdabīgās haikās par fotogrāfiju (“Entire" Family,
Las Vegas, New Mexico, 1983) Venderss raksta:
Houses have faces and characters, like people...
Ja fotogrāfijā parādās cilvēki, tad tie funkcionē kā kompozīcijas
elementi. AA Centre in Paris, Texas (2001) ir gluži vai ainiņa no
vesterna filmas, tikai "galvenais varonis" pret skatītāju vienaldzīgi
pagriezis muguru un aplūko sienas gleznojumu pie ieejas Anonīmo
alkoholiķu centrā. Cilvēku likteņu stāstus Venderss pietaupa
kinofilmām, bet fotogrāfijās pauž elēģisku pasaules izjūtu, kas tuva
Edvarda Hopera reālistiskajai un melanholiskajai Amerikas ainu
glezniecībai. Šis glezniecības ‘ veids bija populārs Lielās depresijas
laikā 20. gs. 30. gados, un tajā var nošķirt divus virzienus: Amerikas
rurālo reģionu glezniecību un urbāno, politiski orientēto sociālo
reālismu. Par fotogrāfiju Street Front in Butte, Montana (2000)
Venderss raksta:
Early morning,
not a soul on the streets of Butte, Montana.
It was as if I had walked into my favourite painting of Edward Hopper:
"Early Sunday Morning", painted in 1930.
It was Sunday, indeed.
Jebkura fotogrāfija Vendersam ir intīms dialogs ar sevi, kurā aktīvi
iesaistās atmiņa un asociācijas, ko grūti pamanīt, ja nemēģina
pietuvoties viņa estētikai.
Nomaļās mazpilsētas un piepilsētu industriālajos rajonos viņš fotografē
slēgtus veikalus, izkārtnes, tukšas ielas, mājas uz sabrukšanas
robežas, mašīnu kapsētas... Tie ir mēmi liecinieki par cilvēka
klātbūtni, taču izskatās, ka šīs spokainās vietas kā grimstošs kuģis
pamestas pirms laba laika. Vendersa ieraudzītā pasaule ir mirkļa mūžībā
sastingusi "nekuriene", kurā tomēr var samanīt civilizācijas pēdas.
Sirreāla ainava atklājas fotogrāfijā Square with Cut-Out Figures in
Butte, Montana (2000), kur gar ceļa malām nostādītas no kartona
izgrieztas melnas cilvēku figūras. Tā ir atsvešināta vide, kuras
klusumā un tukšumā jaušama slēpta spriedze, kāda notikuma gaidas, bet
varbūt vienkārši bezcerīga vientulība. Taču Vendersa fotogrāfijas var
būt arī ironiskas un gaišas. Joshua and John (behind), Odessa, Texas
(1983) – tie nav divi amerikāņu vīri vai Bībeles personāži, bet gan
divu zilu autobusu vārdi, kas kopā ar trīs autobusiem priekšplānā ieņem
centrālo vietu skaistā dabas ainavā ar gaišzilām debesīm un mākonīšiem
fonā. Savās piezīmēs Venderss ierakstījis:
I can guess of the Calgary Baptist Church
how the wifes in Odessa, Texas
of the drivers called their husbands
of the busses when they came home from work.
Fotogrāfija, tāpat kā citas mākslas, vienmēr būs savveida iekšējās
pasaules manifestācija ārējā. Vendersa pasaule gan valdzina, gan biedē.
Laikam gan katrā pilsētā atrodamas vietas, no kurām kaunas paši
pilsētnieki, bet kuras iemīļojuši fotogrāfi, mākslinieki un citi
"savādāk domājošie". Vietas, kurās pagātnes godība atrodama
drupās. Vendersu īpaši interesē tas, kā laiks iekapsulējas un
reprezentējas telpā. Laika ritējums uzskatāmi redzams Havanas vecajās,
koloniālā stila pompozajās ēkās, kas šobrīd atrodas bēdīgā
stāvoklī. Identiskā kompozīcijā fotografēti darbi The Orange
Building, Havana (1998) un Shoe Shine Stand, Havana (1998). Statisko un
frontālo kompozīciju veido arhitektūra ar daudzām sīkām ornamentālām
detaļām, un cilvēku figūras ir tikko pamanāmas. Tas rada plakanas,
bezdimensiju struktūras iespaidu, ko pārtrauc kadrā "iebraucis" vecs
automobilis, piešķirot telpu un kustību. Venderss ir pārliecināts, ka
fotogrāfija var glābt lietu eksistenci, jo tai piemīt spēja apturēt
laiku un paturēt katru acumirkli kā unikālu laika fragmentu.
Ceļojumu fotogrāfiju žanrā vienmēr interesanti apzināties, kas ir tas,
kas uzrunā un liek nospiest fotoaparāta slēdzi. Motīvs, gaisma, krāsa,
laukumi, detaļas, personīgi impulsi...
Krāsa ir viens no dominējošiem elementiem Vendersa kompozīcijā. Viņš
raksta, ka bieži vien tieši krāsa viņam liek paskatīties caur
fotoaparāta objektīvu. Atkarībā no gaismas veidojas fotogrāfijas
pamatnoskaņa, un fotogrāfa subjektīvais pasaules redzējums izpaužas,
izvēloties ne tikai specifisku skatpunktu, bet arī īpašus gaismas
mirkļus. Darbā "Blue Range", Butte, Montana (2000) apmākušos debesu
zilpelēkais harmonē ar balto ēku, kas atgādina fabriku vai noliktavu,
taču, kā izrādās, agrāk bijis bordelis.
I found out later
that this building had once been a brothel.
A red light district
to really get the blues...
Ceļojuma iespaidi virknējas laukumu, krāsu un detaļu attiecībās, tā
akcentējot formāli abstraktas kvalitātes reālistiskā un dokumentālā
fotogrāfijā. "Safeway", Corpus Christi, Texas (1983) vienīgais
objekts ir ēka ar uzrakstu Safeway. Taču, ieskatoties uzmanīgāk,
atrodamas dažādas nianses un detaļas. Burti met ēnu, elektrības vadi
iekļaujas kompozīcijā, laukums sadalās vairākās krāsu un toņu daļās
utt. Iekļaujot kadra kompozīcijā gleznu, Venderss piešķir vēl vienu
dimensiju interjera fotogrāfijai. Lounge Painting # 1, Gila Bend,
Arizona (1983) – klusajā dabā ar Coca-Cola automātu un dīvānu –
redzama glezna, kurā attēlots ceļš cauri tuksnesim.
It took me hours to find somebody
who could open up the lobby
of the old "Stout's" hotel on Main Street in Gila Bend.
It had been closed for years already.
That painting over the Coke machine haunts me ever since.
It's the dream version
of the perfect beginning
of a road movie.
Vendersu vienmēr fascinējuši Amerikas kontrasti un tādi
"amerikāniski" fenomeni kā rokmūzika un kino. Kopš Frānsisa Forda
Kopolas uzaicinājuma strādāt pie filmas "Hemets" un pirmās ilgstošās
vizītes Amerikā 1978. gadā Venderss vienmēr tur atgriezies un šobrīd
dzīvo un strādā Losandželosā. Viņa fotogrāfijas izstādītas muzejos un
galerijās visā pasaulē. Pēdējās no izstādēm bijušas Mūsdienu mākslas
muzejā Sidnejā, galerijā Haunch of Venison Londonā, Gugenheima muzejā
Bilbao un Hamburger Bahnhof muzejā Berlīnē. Vima Vendersa fotogrāfijas
kopā ar esejām un intervijām izdotas grāmatās Written in the West
(1987), The Act of Seeing (1992), Once (1993), Wim Wenders: Photos
(1996), kā arī izstādes katalogā Pictures from the Surface of the Earth
(2003).
1 Šeit un turpmāk angļu teksti citēti no Vima Vendersa mājaslapas
www.wim-wenders.com. |
| Atgriezties | |
|