Solis dienas garumā, jeb “Galvu turi mākoņos, kājas – zemē” Ieva Auziņa |
|
2003. gada vasara Latgalē
Skats Bārdu dzimtas muzejā "Rumbiņi"
|
| Fragmenti no projekta "Piens" dienasgrāmatas
"Skatīties uz ainavu bez cilvēka klātbūtnes ir intelektuāli spēcīga nodarbība."
(Kārls Ortvins Sauers1)
Brīvprātīgi piedalīties ainavā ar apziņu, ka kāds jūs tajā novēro, ir
intelektuāli ne mazāk spēcīga un nospriegota nodarbība. Vienīgi
gadījumā ar projektu "Piens" šī apziņa ir maldīga, jo patiesībā jūs
novēro neviens cits kā vien jūs pats. Pie pleca vai jostas
piestiprinātais vietrādes sensors – antena, ierīce, kas nav lielāka par
mobilo tālruni un sevi pozicionē ar radio signālu palīdzību, kuri tiek
saņemti no satelītiem, patiesībā nedara neko citu kā savā operatīvajā
atmiņā ik pēc desmit sekundēm pieraksta un krāj ciparu kombinācijas.
Un, ja dienas garumā šī ierīce arī rada dažus nepatīkamus vai amizantus
mirkļus, kad, nonācis mīta varā, jūs sevi pieķerat, ka baidāties vai
kaut ko apzināti darāt citādāk tikai tāpēc, ka "jūs novēro" (bet
patiesībā jūs neviens nenovēro, jo ierīce tikai uztver signālu, to
tālāk nekur nepārraidot), tad pārējā savas darbības laikā nelielais
aparāts labi palīdz pievērst uzmanību domām un atmiņām, kam citkārt
neatliek laika un uzmanības.
Kad programmētāja Markus The radītā programma uz kristāldispleja
grafiskās lauztās un liektās līnijās kārto pikseļpunktus – askētisku
zīmējumu, kas iegūts no iepriekšminētajām ciparu kombinācijām, –
dienas garumā piedzīvotais iegūst abstraktu, taču vienlaikus ļoti
personīgu vizuālu veidolu. Meditējot pie baltajām, caurspīdīgajām
"pēdām", kas te skrien, te lēni izzūd, te apstājas un vairākas
stundas kavējas vienuviet, saproti, ka katra no tām ir pastāvošas
dabiskas ainavas kultūrpunkts: aka, bišustrops, klēts, kūts, laipa upē,
aploka vārti, ābeļdārzs, krustceles, vietējā bode, pasta kantoris. Un
vēl vairāk: saruna pie piena galda, pārdomu brīdis pusdienlaikā, kādas
atmiņas uzplaiksnījums siena pļavā, iedzerot aukstas bērzu sulas.
Māksla kā komunikācija, māksla ģeogrāfijā, ģeogrāfija kā māksla,
kartēšanas māksla, māksla kā etnogrāfija, mākslinieks kā antropologs,
māksla kā vispārcilvēciskas zināšanas? Un nav jābūt tikai vienai
definīcijai, jo tas vienkārši nav iespējams. Tāpat kā savulaik
"lielākais Sauera un Bērklijas ainavu skolas devums bija neskaitāmu
ģeogrāfu, ainavu arhitektu, vides teorētiķu, literātu un pat dzejnieku
atbrīvošana no mehāniskām dogmām par vidi, cilvēku un kultūru"2, tāpat
arī lai "Piens" paliek ārpus kādas vienas disciplīnas un klejo pa
visdažādākajām auditorijām: zemnieki, ierēdņi, mākslinieki,
traktoristi, kartogrāfi, direktori, uzņēmumu akciju turētāji,
konditori, pārdevēji, pircēji utt.
Kas attiecas uz skaņu ierakstiem un fotogrāfijām, tad tiem jābūt
ar reportāžas raksturu un kvalitāti, jo tādas ir situācijas,
kurās tie top. Materiāli tiek montēti kā komikss – deviņi stāsti, ko
veido nekustīgas krāsainas bildes, skaņu ieraksti un kadri ar
subtitriem: balti burti uz melna fona. Pēdējie darbojas kā pauzes un
ilgst no 7 līdz 9 sekundēm. Rezultātā starp bilžu slaidiem un teksta
slaidiem ir radīts noteikts ritms un pat dinamiska kustība un ir
iznākusi "filma", ko datorprogramma uz lielformāta projekcijas
izspēlē sinhroni ar kristālekrānā redzamajām kartēm. Cilvēki "filmu"
arī skatās no sākuma līdz beigām, tā ilgst apmēram 40 minūtes. Latviešu
skatītājam nenoliedzami tuvāks ir fotoattēls, Eiropas skatītājs
savukārt dziļdomīgi iegrimst un labāk orientējas balto pikseļu
zīmējumos un, salīdzinot koordinātas, meklē precizitāti un burtiskumu.
Šeit jau vairākkārt citētajā grāmatā lasu, kā sociālās un kultūras
atšķirības nosaka to, kā cilvēks orientējas un kā viņš atrod vietas.
Tā, piemēram, inuītu kartes daudzreiz dod rūpīgus upju un ceļojumu
virzienu attēlus, bet ne līnijveidīgus attālumus, iezīmējot tikai to,
cik tālu var tikt vienā dienā. Amerikas salto (Salteaux) indiāņiem,
piemēram, ir svešas riņķveida kustības. Ja jāiet virzienā, kas pretējs
pulksteņa rādītāja virzienam, viņi saka, ka tas nozīmē iet no
austrumiem uz dienvidiem, uz rietumiem un ziemeļiem. Sibīrijas čukčiem
esot divdesmit divi kompasa virzieni – to lielākā daļa ir atkarīga no
saules un gadalaikiem. Mikronēzijas tālbraucēji savos asimetriskajos
navigācijas tīklu pinumos izmantoja zvaigžņu konstelācijas un salu
novietojumus. Tikopijas iedzīvotāji lietoja jēdzienus "jūras puse" un
"zemes puse", lai norādītu, kur kas atrodas (piemēram, uz tava jūras
puses vaiga ir dubļu traips). Rietumnieki ir egoisti telpā, jo norāda
virzienus, orientējoties no sevis: pa labi, pa kreisi vai "prom no
manis", "man tuvāk". Ķīnieši un balieši dod virzienu pēc kompasa
punktiem, proti: "pavelc galdu uz rietumiem" vai "uzsit klavieru
taustiņu uz austrumiem no tā, kuru tu tikko siti".3 Latviešiem laikam
svarīgas ir zīmes, kas iztēlē veido noteiktu pārvietošanās struktūru:
tā lielā priede, pēc pirmā ceļa līkuma, aiz līkās egles, tur aiz
krūmiem, pirms dzelzceļa pārbrauktuves utt. Svarīgs ir aptverams
mērogs, nevis bezgalīgs plašums. Ikdienas teritorija, ko ierobežo ar
noteiktām paražām un mentalitāti saistītas vērtības. Ja kāds saka "tur
lejā pļavā", tad, ja tu pats tur neesi bijis, ir grūti iztēloties,
kura vieta tieši ar to tiek domāta, bet, ja tu tur esi bijis, tad zini
skaidri, kura vieta plašajā pļavā tiek apzīmēta ar "tur lejā".
Apmēram ar tādiem komentāriem projekta dalībnieki arī šifrē abstraktos
baltos zīmējumus. Dalībnieki no Latvijas puses – zemnieki – vietrāža
zīmēto grafisko attēlu salīdzina ar savās galvās esošajiem plāniem,
turpretī holandieši vairāk vadās pēc laika un ģeogrāfiskajām
koordinātām, kas redzamas ekrāna kreisajā augšējā stūrī. "Reti, kas ir
tīkamāks par pārredzamu ainavu. Bet tā ir pārredzama retajam. Ainava ar
pikseļu piena ceļu runā savu valodu, to saprot tikai apvidus pazinēji.
Viņi piešķir šai aklajai līnijai jēgu, un mēs to redzam caur viņiem.
Pēkšņi mēmā līnija ir kļuvusi maksimāli personiska. (..) Vērojot paši
savu kustību, kā parasti, mēs paliekam lielākā neizpratnē, nekā
studējot citus. Subjekts kļūst par objektu, un mēs neesam nekas vairāk
kā vien sevis tālvadības pults, savas kustības un rīcības imitācija."4
Projekta hronoloģija
2003. gada jūlijs – pilotprojekts Latgalē lokatīvo mediju radošo darbnīcu laikā.
2003. gada vasara–2004. gada rudens – izpēte un projekta attīstība.
2004. gada 2.–10. oktobris – instalācija Bārdu dzimtas muzejā "Rumbiņi" Limbažu rajona Katvaru pagastā.
2004. gada 5. novembris–10. decembris – instalācija Kasteel Groeneveld Bārnē, Nīderlandē.
2004. gada 21.–22. decembris – instalācija Justus Lipsius ES valdības
ēkā Briselē ES lauksaimniecības un zivkopības ministru tikšanās
ietvaros.
2005. gada 15. marts–31. augusts – instalācija izstādē Making Things Public ZKM mediju mākslas centrā Karlsrūē, Vācijā.
1 Kārls Ortvins Sauers (Carl Ortwin Sauer) 1925. gadā sarakstīja eseju
"Ainavu morfoloģija" – par kultūrainavas pētīšanu kā cilvēciskās
(toreiz – kultūras) ģeogrāfijas būtisku uzdevumu. Sīkāk sk.:
Bunkše, E.V. Sirēnu balsis: ģeogrāfija kā cilvēcīga erudīcija.
Bērklijas ainavu skola. – Rīga: apgāds Norden AB, 2000.
2 Bunkše, E.V. Sirēnu balsis: ģeogrāfija kā cilvēcīga erudīcija. Bērklijas ainavu skola. – 27. lpp.
3 Turpat. – 114. lpp.
4 Citēts no Viestarta Gailīša teksta "Piena ceļš" izstādes Making Things Public katalogam. |
| Atgriezties | |
|