intervija Materiālu sagatavoja Laima Slava “Studija” intervē
Latvijas kultūras ministri
Helēnu Demakovu
2004. gada decembris
1905. gadā Rīgā tika atklāta jauna, tieši muzeja vajadzībām projektēta ēka – pirmā tāda visā Baltijā – un jauns mākslas muzejs. Pagājis gadsimts, un joprojām tā Latvijā ir vienīgā īstā muzeja ēka, kas glabā Latvijas mākslas kolekciju kā tās secīgu profesionālās attīstības ainu. Sen jau rit sarunas par jauna – laikmetīgās mākslas muzeja nepieciešamību, taču tikai pagājušā gadā kultūras ministre Helēna Demakova, stājoties amatā, savās darbības prioritātēs deklarēja gan Nacionālās bibliotēkas būves pabeigšanu, gan divu jaunu projektu neatliekamu realizāciju: jaunas koncertzāles Rīgā un Laikmetīgās mākslas muzeja izveidošanu. 2005. gads, šķiet, sola jau konkrētus soļus. Tādēļ saruna ar ministri tieši par laikmetīgo mākslu. |
| |
| Studija: Vispirms – kādi ir šie soļi, un kas paredzēts tuvākā nākotnē?
Helēna Demakova: Nevar prasīt, lai deviņos mēnešos būtu uzsākta
celtniecība. Stājoties amatā, 2004. gada 9. martā valdības deklarācijā
tika ierakstītas trīs celtnes, kuras turpmākos mēnešos jau dēvēja par
trīs brāļiem: Nacionālā bibliotēka, laikmetīga akustiskā koncertzāle un
Laikmetīgās mākslas muzejs. Jaunā valdība tagad pārņēma šo deklarācijas
punktu, līdz ar to solidāri uzņēmās arī atbildību.
Ir noticis starptautisks arhitektu plenērs – seminārs. Jau pavasarī mēs
50 slaveniem starptautiskiem ārzemju birojiem izsūtījām aicinājumu
piedalīties un diskutēt par vietas izvēli. Bet pirms tam notika ļoti
patīkama lieta – proti, mēs parakstījām nodomu protokolu ar Gundaru
Bojāru par to, ka šo darbu – gan koncertzāles, gan Laikmetīgās mākslas
muzeja veidošanu – veicam kopā ar pilsētu. Pilsēta piedalās vismaz ar
20% lielu finansējumu, infrastruktūras izbūvi utt. Arhitektūras
birojus, kuriem sūtījām uzaicinājumus, mēs izvēlējāmies jau kopā ar
Rīgas pilsētu. Līdz šim viss arī ir gājis roku rokā. Stājoties amatā,
man bija krasi jāuzlabo attiecības ar Rīgas domi, kas bija galīgi
sabojātas, nebija dialoga. Bet bez tā nevar veidot galvaspilsētā tādu
infrastruktūru! Attiecības nokārtojām, protokolu parakstījām, un KM
valsts sekretārs kopā ar pilsētas attīstības komiteju rakstīja
arhitektu birojiem. Ļoti patīkami, ka no šiem 50 atsaucās 35. Mums bija
ļoti grūti izvēlēties desmit. Pavasarī mums kopā ar pilsētu notika
"prāta vētras", kur mēs to izdiskutējām un palikām pie tā, ka astoņi
būs starptautiski, bet divi – vietējie, Latvijas biroji. Atlase bija
ļoti smaga, un, kad nācās izmest arī spāņu arhitektu Rikardo Bofilju
(Ricardo Bofill), Viļņa Štrama guru, pilsēta paziņoja, ka maksās par
viņu pati. Tātad par desmit dalībniekiem maksāja KM, par vēl vienu
ģēniju klāt – Rīgas dome. Seminārs notika oktobra beigās, tās
bija ļoti piesātinātas dienas. Secinājums bija, ka īsta "pastkartīšu
vieta" ir AB dambis, kur celt koncertzāli. Par muzeju jautājums palika
atklāts: tas var būt gan AB dambis, gan Uzvaras parks, gan Andrejsala,
kas ļoti dinamiski attīstīsies. Uzvaras parkā jau bija lieli zaļo
protesti ar piketa draudiem, un skaidrs, ka tā nebūs vieta, kas
attīstīsies dinamiski. Tā visa rezultātā nonācām pie secinājuma, ka
koncertzāle tiks būvēta AB dambī, kaut tas procesu paildzinās, jo tā ir
grūta, sarežģīta vieta, kas vēl prasīs izpēti. Muzejam piemērotākā
vieta kopīgās sarunās ar pilsētu tika atrasta Andrejsalā. Vecais TEC,
kas pašlaik pieder “Latvenergo”, – bezgala skaista ēka. Kāpēc es par to
iestājos un komisija akceptēja? Tur veidojas dzīva vide, apkārt ir
dzīvojamās mājas un kafejnīcas, un šī industriālā mantojuma pērle – tās
septiņas logu ailas vien jau ir kaut kas unikāls Latvijā! Ir daudz kas
redzēts pasaulē – Tate Modern risinājumi gan Londonā, gan Liverpūlē,
kas arī ir pārbūvēts tieši šāds 20. gadsimta sākuma industriālais
mantojums. Vēl mani ļoti iedvesmoja redzētais Austrijā, kur biju pie
pasaulslavenā arhitektūras biroja Coop Himmelb(l)au, kas piedalījās arī
konkursā, redzēju, kā viņi strādā ar šo veco arhitektūru, kā savieno
jaunās lietas ar vecajām – burtiski veidojot futrāli, kurā iekļauj
vēsturisko daļu.
Nav mazsvarīgs arī fakts, ka kultūras nozīme Eiropā pieaug, no 2007.
gada palielināsies struktūrfondu līdzekļi kultūrai, par to runāja arī
Barozu lielajā kultūrpolitikas konferencē. Līdzekļu būs vairāk, ir
izveidota speciāla programma – kultūras mantojuma iekļaušana kultūras
tūrismā –, un es redzu, ka tas ir ļoti nopietns finansējuma avots, lai
šo ēku mēs iekļautu tādā programmā. Visur laikmetīgās mākslas muzeji ir
ļoti labi apmeklēti, tas laiks ir beidzies, kad šādu muzeju uzskatīja
par elitāru vietu. Tate Modern bieži vien nevar izspraukties cauri.
Tādas ir arī mūsu ambīcijas. Šobrīd ir tā, ka gan valsts sekretārs, gan
ārpolitikas nodaļas vadītāja Dace Vilsone ir bijuši vairākos
komandējumos, kur iepazinušies ar kompānijām, kas nodarbojas ar t.s.
feasibility stadiju, ar infrastruktūras un apkārtnes izpēti. Mēs
pašlaik studējam noteikumus, lai izsludinātu starptautisku konkursu, jo
ir pilnīgi skaidrs, ka Latvijā tādu spēku nav. Valsts sekretārs
iepazinās ar šādas kompānijas darbu Amerikā, Dace Vilsone – Anglijā.
Gan uz koncertzāli, gan muzeju mēs izsludinām feasibility stadijas
konkursu. Paredzam, ka 2005. gada vidū, kad mums būs rezultāts, mēs
sludināsim skiču konkursu kopā ar daļēju tehnisko risinājumu.
Feasibility stadija dod iespēju sagatavot konkursa nolikumu. Būs
skaidrs, kādi transporta mezgli ir vajadzīgi, kur būs autostāvvietas
utt., – tiks atrisināti jautājumi, par kuriem mēs paši varbūt arī
neaizdomātos. Šīs starptautiskās kompānijas palīdzēs noformulēt
pasūtītāja vajadzības.
Rīgas dome ir ļoti labvēlīga, gatava atpirkt ēku no “Latvenergo”, un
mēs slēgsim līgumu ar Rīgas domi par ēkas izmantošanu muzeja
vajadzībām. Nezinu, kāds būs nākamais domes sasaukums, bet ir visas
iespējas labo sadarbību nostiprināt.
Protams, viss sākās, kā jau tas birokrātiski ir pieņemts, ar darba
grupu. KM tika izveidota darba grupa Laikmetīgās mākslas muzeja
celtniecības veicināšanai. Esmu nonākusi pie secinājuma, ka tā ir
diskusiju vieta, taču jābūt kādam reālam darītājam, kas vezumu velk uz
priekšu, un tā ir Astrīda Rogule, apmaksāts darbinieks, kurš sēž pie
datora un nodarbojas ar lietvedību. Darbalauks Astrīdai ir ļoti plašs,
un tas ir liels ieguvums, ka īsts muzejnieks, pedagogs, kas muzeja
lietas saprot, var no pasūtītāja puses arī lietas definēt.
Studija: Kurš tomēr būs tas, kurš noteiks saturu, kas šim muzejam ir jāietver? Es jautāju par kolekciju...
H.D.: Šis ir nākamais solis, ko nevar spert bez līdzekļiem. Līdz
finansējuma saņemšanai (2005. gada vidū) ir jānoformulē modelis,
kas būs tie, kuri lems par šo kolekciju. Pašlaik tas ir atvērts
jautājums. Esmu jau testējusi un uzrunājusi vairākus starptautiski
pazīstamus kolēģus, vai viņi negrib nākt šajā komisijā. Tie nebūs tikai
Latvijas spēki, noteikti ne. Kas attiecas uz finansējumu – es aizbraucu
burtiski uz vienu dienu pie diviem ministriem – pie Norvēģijas ārlietu
ministra un Norvēģijas kultūras ministra, un mēs vienojāmies, ka paši
nosakām, kā lietojam to norvēģu palīdzības naudu, ko viņi skaita
Eiropas Savienības budžetā un kas parādās kā palīdzība jaunajām
dalībvalstīm un nonāk kultūras sektorā. Nav tā, kā ierēdņi man teica,
ka to diktē Norvēģijas puse. Līdzās ne mazāk svarīgām jomām, tādām kā
atbalsts koka arhitektūrai, amatu apmācībai, jūgendstila arhitektūrai,
viens no punktiem ir atbalsts nonkonformistiskam padomju mantojumam.
Par šo naudu mēs varam pirkt mākslu, dokumentēt, strādāt. Mēs
formulējam, kas ir mūsu Laikmetīgās mākslas muzejs, un varam iepirkt
darbus, kuri radīti līdz 1991. gada augustam. Ir jau izveidota un
padomes apstiprināta mērķprogramma Valsts Kultūrkapitāla fondā kā
līdzfinansējums, jo norvēģi prasīja 15% līdzfinansējuma. Tas nozīmē, ka
nākamos piecus gadus mums būs katru gadu 100 000 latu iepirkumiem.
Domāju, ka tā ir laba ziņa. Taču tas attiecas ne tikai uz latviešu
mākslu, bet arī uz igauņu, lietuviešu, krievu mākslu. Padomju
nonkonformistiskais mantojums ir ļoti plašs. Pirksim Navaku, pirksim
Lapinu – to, ko Latvijas skatītājam būtu vērts redzēt, kam vajadzētu
būt muzeja kolekcijā. Ja mēs skatāmies, kā ir augusi Latvijas
laikmetīgā māksla, tad kontakti ar igauņiem, izstādes toreizējā
Planetārijā, kuras organizēja Jānis Borgs, mūsu tēlnieku darbs kopā ar
lietuviešiem plenēros Klaipēdā, – šī saikne ir jānotur, un
lokālpatriotisms naudas ziņā jāpārvar.
Otra lieta, pie kā strādāju kopā ar Astrīdu, – piedāvājums vienam
korporatīvam sponsoram, vienai no mūsu lielajām kompānijām, kas ir
plānojusi palikt te un strādāt vismaz desmit gadus, lai tā uzņemas
finansiālās rūpes par mākslu pēc 1991. gada. "Latvijas gāze" tagad
dod operai 100 000 latu gadā ("Aldaris" deva 60 000), un mums ir
virkne šādu kompāniju. Es domāju, ka par kādiem 60 000 gadā varētu būt
runa, un šim korporatīvajam sponsoram būtu redzamība muzejā. Ja piecus
gadus šāds finansējums būtu, tas jau veidotu labu pamatu kolekcijai uz
visiem laikiem. Tāds ir mans redzējums. Mūsu valdībā šāds muzejs nekad
nebūs īpaši populārs – nupat klausījos, kā no tribīnes PCTVL deputāts
ļoti skarbiem vārdiem runāja par to, kādas šausmas Valsts
Kultūrkapitāla fonds atbalsta laikmetīgajā mākslā – "visas tās
abstrakcijas un pornogrāfijas" – , līdz ar to kolekcijas veidošanai
nevajadzētu tērēt nodokļu maksātāju naudu, labāk, ka tā ir privāta
nauda. Uzņēmēji ir sapratuši, ka atdeve būs liela, jo cilvēki pasaulē
uz tādiem muzejiem skrien kā uz panoptiku, lai redzētu, "ko tie
mākslinieki ir sadarījuši". Politiķi ne vienmēr spēj saprast un
novērtēt, ko tāds muzejs intelektuāli dod sabiedrībai – ne tikai
kultūrtūrisma attīstībai. Kopā diskutēsim, un es domāju, ka startēsim
2005. gada vasarā.
Studija: Kāds būtu finansējuma optimālais modelis šādas iestādes
uzturēšanai? Ir dzirdētas negatīvas atsauksmes par privātas naudas
iesaistīšanu...
H.D.: Optimālais finansējums vienmēr ir valsts dotācija, un valstij
kopā ar pašvaldību jāveido kolekcija un jāturpina to veidot pēc tam,
kad muzejs būs uzcelts, un muzejs jāuztur. Tas notiek tad, kad cilvēki,
kas pieņem lēmumus par valsts naudu, jau redz rezultātus. Es domāju, ka
tie, kas ir negatīvi noskaņoti pret privātu naudu, paši neko nav
izdarījuši. Tagad, kad beidzot kaut kas notiek, man ir pilnīgi
vienalga, ko runā. Jo politikā laika ir maz – man maksimāli ir doti
divi gadi, un es gribu ielikt pamatus muzejam un kolekcijai, lai šis
process būtu neatgriezenisks. Neviens nedos lielu valsts naudu – ne
nākamgad, ne aiznākamgad –, lai izveidotu šo kolekciju, tas ir pilnīgi
nereāli. Bet mums jāvirzās uz priekšu, jāiet ceļš, kas ir ejams, un tas
nav nekas nelikumīgs.
Studija: Bez tam pasaulē lielie muzeji gandrīz visi ir saistīti ar privātu finansējumu...
H.D.: Berlīnē tikko atklāja piebūvi muzejam Hamburger Bahnhof, kura speciāli izbūvēta Flika kolekcijai.
Studija: Vai tomēr vērtīgu, būtisku kolekciju pamatā nav kāda viena
cilvēka vīzija, vai tiešām ir iespējams šādu muzeju radīt ar "darba
grupas" palīdzību?
H.D.: Protams, tas būtu ideālais gadījums. Mums ir demokrātiska valsts
un jāievēro noteiktas procedūras. Lielās autoritātes laikmetīgajā
mākslā jau nav iestrādātas kolektīvajā apziņā. Līdz ar to mums ir jāiet
visas konkursa procedūras, un neviens nepieteiksies uz direktora vietu,
kamēr muzejs nebūs uzcelts. Un ir pilnīgi skaidrs, ka jārīko
starptautisks konkurss. Šobrīd mēs nevaram algot šo cilvēku piecus
gadus, līdz muzejs ir uzcelts, pilnīgi skaidrs.
Studija: Bet notiek kolekcijas veidošana, un muzejs patiesībā – tā ir
kolekcija. Arī Kiasma jau gadus iepriekš veidoja kolekciju, zinot, kas
būs direktors.
H.D.: Arī somu modelī nebija viens cilvēks, tur kopā strādāja komanda –
Tūla Arkio ar Māretu Jaukuri un kuratoriem. Vēl līdz pēdējam mirklim
nebija skaidrs, kurš no viņiem būs direktors. Un jau tagad tie ir
nomainījušies. Arī Amerikā tas nav viens cilvēks, bet padome – tā tiek
veidots Čikāgas Laikmetīgās mākslas muzejs. Tas ir interesanti arī
vēsturiski. Čikāga ir ļoti antisemītiska pilsēta, un Laikmetīgās
mākslas muzejs veidojās kā alternatīva Čikāgas Mākslas institūtam, kur
neviens ebrejs ilgi netika ņemts darbā. Un tad ebreju kopiena sameta
naudu un uzbūvēja šo Laikmetīgās mākslas muzeju. Tā nebija viena
cilvēka iecere, tā bija kopiena, kas sameta vairākus simtus miljonus,
un padome sāka veidot kolekciju. Iespējas ir dažādas. Latvijas
apstākļos, ņemot vērā tādas nevajadzīgas šūmēšanās un aizdomīgumu, būtu
grūti pateikt, kurš būs tas, kuram muzejs jāveido.
Studija: Vai jums ir sava vīzija, kādam šādam muzejam vajadzētu būt?
H.D.: Man personīgi ir. Mana vīzija – un to es likšu priekšā arī
diskusijai – ir parādīt kolekcijā saknes, kā laikmetīgā māksla
veidojusies. Tas nozīmē, ka mēs nesākam ar F5 videodarbiem, bet ar
Zentu Loginu, Leonīda Āriņa abstrakcijām un modernisma līniju, no kuras
izaug laikmetīgā māksla. Runājot par pēckara mākslu, tas ir abstraktais
ekspresionisms. Katrā laikmetīgās ‘ mākslas muzejā kaut kādā veidā
šādas tendences parādās. Tātad mana vīzija ir – caur piesaisti
starptautiskiem virzieniem parādīt, kā šī māksla likumsakarīgi ir
veidojusies. Kāds ir mūsu 60. gadu avangards – Lancmanis, Vasiļevskis –
un tieši tās pašas tendences Igaunijā un Lietuvā. Ideāli – arī
Krievijā. Bet tur ir jāpiesaista vēl papildu nauda no starptautiskiem
fondiem, lai tāda līmeņa mākslu varētu iegādāties. Tomēr ar ieskatu
vēsturē, lai varētu analizēt mūsdienu procesus, – vēsturē no Otrā
pasaules kara beigām, kā tas ir Rietumu laikmetīgās mākslas muzejos.
Izvilkt šo laikmetīgo līniju kolekcijā – tas ir arī ļoti liels
zinātniskās pētniecības darbs, apceres, publikācijas. Un to mums
norvēģu nauda atļauj. Savā ziņā tā ir arī vēsturiskās atmiņas
reabilitācija. Mani ļoti satrieca 1996. gada KM pētījums par
kultūrpolitiku, kur izrādījās, ka mēs esam tauta bez disidentiem, bez
nonkonformisma, ka viss ir gājis gludi, ka visi ir tik vienādi. Tā nav
bijis. Āriņš sēdēja savā Tukumā un nekur neiesaistījās, Zentas Loginas
darbi viņas dzīves laikā nav izstādīti... Arī šī līnija ir
jāparāda. Ir jāparāda vietējās, ja tā var teikt, vibrācijas, kas
atšķiras no citām vietām. Es skatos uz Barbaras Gailes gleznām – tas
nav kaut kāds auksts abstrakcionisms, tas ir kaut kas ļoti poētisks,
emocionāls. Tas nerodas tukšā vietā, tam ir kaut kāda kontinuitāte. Un
man liekas, ka šajā kolekcijā ir jāiestrādā apziņas moments. Bet
iespējams, ka būs citāda lemšana. Galu galā es arī pretendēju uz
profesionālu skatījumu, ko varu izteikt, bet tas nenozīmē, ka es
diktēšu.
Studija: Kas, pēc jūsu domām, nosaka muzeja seju, tā atpazīstamību
pasaulē, un kas tādā gadījumā varētu būt mūsu muzeja unikalitāte?
H.D.: Es redzu, ka mēs visus satrieksim ar savu vietu. Piebrauks
kuģi, tur būs promenādes, tur būs kāds no Navaka ģeniālajiem darbiem,
kas sveiks pirmos pasažierus, tur apkārtnē būs vieta mākslai, būs
fantastiska arhitektūra, kur atradīsies arī šī industriālā mantojuma
pērle, kas ir cakaināka nekā citur. Mēs pirmkārt visus pārsteigsim ar
savu estētisko vidi. Es ļoti ceru uz saprātīgu detaļplānojumu
Andrejsalā, skatos diezgan optimistiski, jo esam jau kaut ko mācījušies
no barbarisma izpausmēm urbānajā vidē 90. gados. 21. gadsimta sākumā ir
visas cerības šo vidi radīt ļoti pievilcīgu.
Tas ir tāds utilitārs skatījums. Jo jāsaka, ka mēs diez vai kādu
satrieksim ar savu kolekciju, bet papildināsim kopainu ar reģionālu
skatījumu. Kādēļ mums nespecializēties: Latvija, Igaunija, Lietuva,
Polija, Krievija, Skandināvija? Tomēr Baltijas valstīm un Skandināvijai
ir kāda kopīga mentālā telpa, nav hipertrofēta sociāla konceptuālisma,
bet mūsu mentalitātes telpā ir nodalāma sava īpatnēja poētiska stīga.
Es nedomāju, ka mēs kādu satrieksim, bet ieinteresēsim ar savu
skatījumu gan.
Studija: Laikmetīgās mākslas muzeji pasaulē bieži vien eksponē vienus un tos pašus vārdus...
H.D.: Domāju, ka šis reģionālais moments to nojauks. Un tā vairs īsti
nav, ka būtu vieni un tie paši vārdi. Piemēram, viens no maniem
mīļākajiem laikmetīgās mākslas muzejiem kolekcijas un programmas ziņā
ir pirms vairākiem desmitiem gadu izveidotais Frankfurtes Laikmetīgās
mākslas muzejs, kuram šobrīd ir izcils direktors – Udo Kitelmans. Viņš
ir optiķis pēc profesijas un izglītības. Viņš bija kurators Vācijas
ekspozīcijai Venēcijas biennālē 2001. gadā, kad Vācijas paviljons
ieguva Grand Prix kā labākais paviljons: pie tā stāvēja garas rindas,
jo bija jālien iekšā negaidītu pavērsienu pilnā telpā. Uzreiz pēc tam
viņu uzaicināja uz Frankfurtes muzeju. Viņa programma ir vienkārši
izcila, un ekspozīcijā nav vārdu, kas atkārtojas. Savu privāto optiķa
skatījumu viņš projicē uz kolekciju un kolekcijas prezentāciju. Mēs
varam izveidot spožu kolekciju no mūsu reģiona māksliniekiem, taču tas
neizslēdz, ka tur varētu būt arī deponēti darbi. Nav noslēpums, ka
lielās privātkolekcijas meklē vietu. Tā pati Flika kolekcija Berlīnē
izstāda tikai nelielu daļu no tā, kas viņam ir sakrāts. Es neizslēdzu
iespēju, ka nākotnē mēs varētu vienkārši aizņemties darbus no kādām
slavenām kolekcijām uz ilgāku laiku, kamēr pašu kolekcija veidojas. Ja
muzeja vadība redzēs, ka kaut kādas šķautnes pietrūkst, tad es redzu
iespēju runāt arī ar amerikāņiem.
Studija: Kuru no pasaules muzejiem jūs uzskatāt par vistuvāko Latvijas vajadzībām, nevis iespējām?
H.D.: Latvijas vajadzībām ļoti tuvs modelis, protams, ir Kiasma. Tas ir
daudzkārt cilāts vārds. Bet es nepieņemu Kiasma arhitektūras spiedogu.
Pati ēka man labāk patiktu kā baznīca vai tamlīdzīga sakrāla celtne.
Mākslas izstādīšanai tā nav piemērota – ne grīda, ne sienas. Mākslas
izstādīšanai vajadzīgs kas askētiskāks. Bet Kiasma ir lielisks
funkcionēšanas modelis – kā dzīva vienība, reizē informācijas centrs,
izglītojošs centrs, milzīga radoša laboratorija ar precīzi domājošiem
kuratoriem dažādās jomās. Muzejs, kas uzstājas ne tikai kā
kolekcionētājs un izstādītājs, bet arī arī kā producents, dažādu radošu
rūgšanas procesu katalizators. Un tas ir arī kolektīvas darbības
modelis. Latvijas apstākļos to vienu cilvēku "noēdīs" jau pēc gada!
Studija: Bet adekvātākais laikmeta ainas pasniegumā?
H.D.: Nu protams MOMA! Esmu ilgi dzīvojusies Ņujorkā – tā kolekcija ir
milzīga. Un pie tik milzīgas kolekcijas vienmēr kādu ekstraktu var
dabūt. Tāda nekad mums nebūs.
Studija: Kādēļ vispār mums – tādai mazai un nabadzīgai valstij (tādi ir
oficiālie ekonomikas rādītāji) – vajag Laikmetīgās mākslas muzeju?
H.D.: Es domāju, ka mēs nebūsim nabagi, un kultūra nav tā joma, kurai
būtu jāliek gaidīt. Man patika tas, ko Oļegs Tillbergs teica 1995. gadā
Rīgas domē, kad stāstījām, ko gribam izstādīt pilsētā lielajā Sorosa
centra projektā "Piemineklis". Pēteris Pētersons, kurš nebija nekāds
laikmetīgās mākslas entuziasts, teica, ka tā nav nekāda latviešu
māksla, un tad Oļegs eksplodēja: "Vai es esmu kāds garām skrienošs
suns, es arī esmu latvietis!" Manuprāt, tas ir arguments – latviešu
māksla ir māksla, ko rada latviešu mākslinieks. Līdz ar to tā ir
nacionāla. Runa nav par valsts bagātību vai nabadzību, bet par to, ka
te ir radoši cilvēki, kuru produktam būtu jābūt garīguma ienesējam
sabiedrībā, un valstij ir jārada tas "ierāmējums", tā iespēja, lai šo
produktu līdz sabiedrībai novadītu. Mēs vairs nevaram gaidīt, jo kādā
brīdī būtiska garīgās dzīves satāvdaļa iztrūks.
Studija: Kāda ir jūsu attiecību vēsture ar laikmetīgo mākslu?
H.D.: Atšķirībā no Kitelmana es neesmu nākusi no zinātnes, bet no
vidējas latviešu inteliģentu vides un īpaši neatšķiros no tagadējiem
kolēģiem. Vienkārši ir iznācis varbūt agrāk kaut kur braukāt – jau 80.
gadu beigās. Laikmetīgie mākslinieki man bija tuvi draugi – Oļegs
Tillbergs un vēl daži. Man ir nācies būt klāt viņu projektos, procesos,
kur māksla top acu priekšā, kur tu strādā burtiski roku rokā ar
mākslinieku gan kā teorētiķis, gan kā producents, gan kā promotieris,
esi visnotaļ tur iesaistīts. Jau diezgan sen man ir izdevies iegūt
starptautisku pieredzi. Ministra darbā tas nepalīdz, bet profesionālajā
darbā gan. Es domāju, ka cilvēks var būt labs ministrs, arī ja viņš
nekā nezina par laikmetīgo mākslu, tam piemērs ir mans draugs (par
draugiem es varu saukt divus ministrus Eiropā) Horvātijas
ministrs Božo Biškupičs, kurš ir liels mākslas kolekcionārs, bet
nemīl laikmetīgo mākslu. Viņam ir plaša gleznu kolekcija, un tā ir
modernisma līnija, ko viņš kolekcionē. Ilgus gadus viņš bijis grafikas
izdevējs. Bet viņš ceļ muzeju. Tas būs grandiozs muzejs Zagrebā. Viņš
uzskata to par savu mūža projektu, par kuru, lai tas būtu, politikā ir
cīnījies desmit gadus. "Es droši vien tur kāju nesperšu," viņš saka,
"man tā māksla nepatīk, bet es izdarīšu visu, lai muzejs būtu!" Viņš
saprot, ka moderna valsts Eiropā nevar bez tāda muzeja pastāvēt.
Esmu šo to uzrakstījusi, esmu izstādes veidojusi, man ir mīļāki
projekti un mazāk mīļi, tomēr domāju, ka 1995. gada izstāde
"Piemineklis" ir unikāla. Tēlniecības kvadriennāle bija ļoti nozīmīga
pagājušajā vasarā ar objektiem pilsētvidē. Tomēr "Pieminekļa"
gadījumā mēs darbojāmies pilsētas centrālajās vietās – pretī Arsenālam,
Ļeņina pieminekļa vietā utt. Tie nebija kaut kur nolikti objekti.
Streips runāja par pacelto tramvaju savos raidījumos, citi uztraucās
par Tillberga “kukaini” – uz muguras apgriezto lidmašīnu netālu no
Krievijas vēstniecības... Domāju, ka tas bija vērienīgākais projekts.
Par to man nebūs kauns mazbērniem stāstīt.
Studija: Kurš no 20. gadsimta laikposmiem jums ir vistuvākais?
H.D.: Nezinu, es tomēr dzīvoju 21. gadsimtā, mani interesē tieši tas,
ko tagad dara mākslinieki. ... Varbūt – laikmets, kas izaug apkārt
dažām personībām... Tas, kas ir apkārt Brūsam Naumanam, pirms tam
Robertam Smitsonam. Iespējams – viņš man ir vistuvākais. Dišānu man
kaut kā grūti iztēloties par 20. gadsimta otrās puses mākslinieku, kaut
mana analītiskā mākslas uztvere veidojusies, sekojot tieši Dišāna
līnijai. Esmu redzējusi ļoti daudz viņa darbu, daudz par viņu lasījusi,
tomēr kā tādu milzi, kas ievada veselu jaunu laikmetu, es uzskatu
Robertu Smitsonu. Viņa konceptuālisms, viņa vēriens, bezgalīgais humors
nelielos darbos – jā, tas man ir vistuvāk.
Studija: Domāju, ka teiksiet – Boiss...
H.D.: Nē, nē, nē, tas ir interesanti, tomēr man kaut kā amerikāņi ir
tuvāki. Dišāns jauki pamatojis, kāpēc viņš aizbrauca uz Ameriku, kāpēc
tur uzplaucis – jo Amerikā tomēr cilvēks jūtas ļoti brīvi, atvērts
eksperimentiem. Vorholam ir brīnišķīgs darbiņš, kurā viņš filmējis
Dišānu.
Studija: Un no 21. gadsimta mākslas novitātēm?
H.D.: Man ļoti perspektīvs liekas tas, ko dara grupa F5. Man šķiet, tur
rodas kaut kas jauns. Ir teikts, ka māksla tagad top, saduroties
māksliniekam un politiķim, māksliniekam un zinātniekam, varbūt
māksliniekam un citplanētietim, – es tagad brīvi interpretēju. Tikko
uzzināju, ko F5 rādīs Venēcijas biennālē – tas ir pētniecisks projekts.
Nevis tādā nozīmē kā sausi konceptuāli sociālie vai lingvistiskie
projekti 70. gados. Tas ir daļēji zinātnisks un daļēji poētisks
pētījums par gaismu. Projekts "apaug" dažādos medijos, tā nav tikai
reāla instalācija telpā, tur ir ļoti daudz virtuālu momentu,
pagarinājumu, kas iesniedzas tādā telpā, par kuru mēs nemaz neesam
domājuši, ka tā ir piemērota mākslai. Man liekas, viņi ir uztaustījuši
šo absolūtā nervu, kāds ir 21. gadsimta sākumā, un es ar viņiem saistu
ļoti lielas cerības, ka mums būs beidzot vēl kāds, ne tikai Gustavs
Klucis, kuru pasaulē pazīs.
Studija: Kādēļ nacionālai valstij vispār būtu jāatbalsta laikmetīgā
māksla, ja tās ideoloģiskie resursi ir zaudējuši funkcionalitāti?
H.D.: Šobrīd ideoloģiskie pamatojumi ir tikpat spēcīgi. (Man kā mākslas
profesionālim to, protams, ir bēdīgi apzināties.) Proti, mēs esam viena
no Eiropas Savienības galvaspilsētām. Un ES galvaspilsētā ir jābūt
Laikmetīgās mākslas muzejam. Ja tā nav, ja nav modernas koncertzāles,
ja nav iespaidīgas Nacionālās bibliotēkas – mēs esam vienkārši
provinciāli. Vēlme būt ES galvaspilsētai, būt metropolei – tas ir
spēcīgs ideoloģisks pamatojums, ne mazāks kā nacionālā pašapziņa. Tas
parāda, ka valsts ir moderna, dinamiska, konkurētspējīga. Mēs neesam
provinciāļi.
|
| Atgriezties | |
|