Dzīve, kas zaudējusi līdzsvaru Mārtiņš Slišāns Qatsi 1 triloģija
"KOJANISKACI" (1983)
Ko-ya-nis-qatsi (Ziemeļamerikas hopi cilts indiāņu valodā) –
1) traka dzīve; 2) dzīve nemierā; 3) dzīve, kas zaudējusi līdzsvaru;
4) dzīve, kas sairst; 5) dzīves stāvoklis, kas pieprasa citu dzīvesveidu.
"POVAKVACI" (1988)
Po-vaq-qatsi (Ziemeļamerikas hopi cilts indiāņu valodā) –
dzīvesveids, kas aprij citu ļaužu dzīvības spēku, lai uzlabotu savu dzīvi.
"NAGOJACI" (2002)
Na-qou-qatsi (Ziemeļamerikas hopi cilts indiāņu valodā) –
1) dzīve, nogalinot citam citu; 2) karš kā dzīvesveids;
3) (mūsdienu versija) civilizācijas vardarbība.
|
|
Attēli no Qatsi triloģijas pirmās daļas "Kojaniskaci"
Attēli no Qatsi triloģijas pirmās daļas "Kojaniskaci"
Attēli no Qatsi triloģijas pirmās daļas "Kojaniskaci"
Attēli no Qatsi triloģijas pirmās daļas "Kojaniskaci"
|
| Ir grūti sākt stāstu par filmu, kurā nav ne sižeta, ne aktieru, ne
darbības šī vārda tradicionālajā izpausmē. Vēl jo grūtāk, ja tā ir
vesela triloģija, kas tapusi 27 gadu laikā. It īpaši grūti, ja tās
autors paziņojis, ka viņa filmās nav nekāda iekšēja mērķa un vērtības,
bet jēgas piešķiršana ir katra skatītāja ziņā.
87 minūtes garais "Kojaniskaci" ir darbs, kas tieši un netieši
ietekmējis visu mūsdienu reklāmas industriju, mūzikas klipu un
audiovizuālās bilžu apstrādes un prezentēšanas procesu. Paradoksāli, ka
tas saistīts ar ekoloģijas tēmām.
"Kojaniskaci", tāpat kā nākamo "sēriju" "Povakvaci", pēc
žanriskās piederības varētu dēvēt par National Geographic un CNN
pašreklāmas krustojumu koncertfilmas žanrā. Laikā, kad tapa filma, CNN
vēl gulēja bērnu autiņos, bet National Geographic televīzija nevienam
pat sapņos nerādījās. "Kojaniskaci" bija redzējums par audiovizuālās
kultūras netālo nākotni – bezgalīga asociatīvu bilžu rinda mūzikas
pavadījumā. Gan tehniski, gan vizuāli filma bija viens no
kinematogrāfijas frontes priekšposteņiem. Kinokritiķi to nespēja ielikt
nevienā no tradicionālās klasifikācijas plauktiņiem, filmas autors
ironiski atsaucās uz savu garabērnu kā "kaķi, kas rej".
Stāsts par "Kojaniskaci" ir nesaraujami saistīts ar tās radītāju,
kura personībai ar kino režiju ir tikpat maza saistība kā viņa filmai
ar tradicionālā kino kanoniem. Godfrijs Redžo līdz 28 gadu vecumam
bijis neordinēts katoļu mūku ordeņa kalpotājs. Dzimis 1940. gadā, viņš
pameta brālību 1968. gadā un kļuva par pasniedzēju sākumskolā, tad
pamatskolā un galu galā koledžā. Vēl esot katoļu brāļu rindās,
dibinājis organizāciju, kuras ietvaros desmit gadus palīdzējis
jauniešiem no ielu bandām, bet pēc tam organizējis medicīniskās
palīdzības projektu pilsētas vietējās kopienas 12 tūkstošiem
iedzīvotāju. Galu galā 1972. gadā nodibinājis bezpeļņas organizāciju
"Reģionālās izglītības institūts" un tās ietvaros pievērsies mediju,
mākslu un vietējās kopienas organizatoriskajām un pētniecības lietām.
Šīs iestādes aizsegā arī radās un tika īstenots filmas "Kojaniskaci"
projekts. Filma, kas tapa septiņus gadus (1975–1983), ir Redžo debija
kinematogrāfā.
Hipnotizējošais skaņas celiņš, ko veidojis modernās mūzikas guru Filips
Glāss, ievada "Kojaniskaci" pasaulē jau no pirmajām sekundēm. Indiāņu
alu zīmējumi, kas atgādina abstraktas pēcapokalipses gleznas, un
sekojošie kadri ar "nukleāro sniegu", kas pavada raķetes pacelšanos
tuvplānā, savienojumā ar Glāsa mūziku iedarbojas kā pirmatnējā šamaņa
suģestija. Jo īpaši tāpēc, ka vienīgais titrs bez filmas
nosaukuma sākumā ir "Frānsiss Fords Kopola piedāvā", liekas, ka sekos
"Mūsdienu apokalipses" turpinājums, bet patiesībā Kopola uzņēmies
filmas goda kuratora amatu. Gan Kopolas, gan vēlāk Džordža Lūkasa,
Jorama Globusa un Menahema Golana, Stīvena Soderberga un Hārvija
Vainšteina saistība ar šo triloģiju šķiet tikpat neparasta parādība kā
pati filma. Gadu gaitā šī projektā ietvaros darbojušies ļaudis, kas
ikdienā pie viena galda būtu grūti nosēdināmi.
Pēc ievada sekojošās pārdabiski skaistās sarkanbrūno tuksnešu, aplupušu
milzu smilšakmens "ilkņu" un upju ieloku reljefās tekstūras
virknējas Glāsa mūzikas pavadībā un darbojas kā ielūgums uz
psihodēlisku meditāciju, kur skatītāja izbrīnīto acu priekšā paveras
pasaules aiz cilvēka sensoro sajūtu robežām. Turpmākajā "Kojaniskaci"
gaitā uzbango daudzu zinātniski fantastisko filmu sajūta, kur nolemtība
šķiet kā neizbēgams nobeigums. Ievads atgādina pirmatnējās pasaules
tukšumu no Kubrika "2001. Kosmiskā odiseja", bet pāreja uz civilizēto
pasauli ir gandrīz tikpat strauja kā Kubrika darbā, tikai kosmiskās
stacijas vietā mūsu vizuālos jutekļus pārplūdina rūpnieciskās
spridzināšanas, naftas pumpēšanas, metālapstrādes bildes, kā
civilizācijas zirnekļa austi tīkli cits citam seko augstsprieguma
elektrolīniju "zīmējumi" uz smilšainu pakalnu fona. To visu vainago
atombumbas sēņu silueti un ļaudis milzu atomelektrostacijas pakājē.
Civilizācijas varenība un ārprāts reizē iepretim dabas tiešajam un
nepastarpinātajam skaistumam.
Iespējams, šī ir vienīgā filma kino vēsturē, kurā apzināti visā tās
garumā izmantota tā dēvētā palēninātās filmēšanas metode, kuras
rezultātā mēs uz ekrāna ieraugām pāri galvai skrejošus mākoņu vālus,
kas aizauļo tālē kā nemierīgas jūras viļņi, ļaužu pūļus, kuri kā
skudras pūznī šaudās pa Manhetenas debesskrāpju kanjoniem, un mašīnu
straumes starmešu švīkas, kas kā apdullušu jāņtārpiņu bars joņo pa
naksnīgās pilsētas maģistrālēm. Īsta civilizācijas haosa simfonija.
Jāteic gan, ka jūtīgiem organismiem pirms šīs izrādes baudīšanas
ieteicams iedzert nervus nomierinošas zāles, jo Glāsa mūzika iedarbojas
veģetatīvās nervu sistēmas līmenī – ritmiski asie atkārtojumi un zemo
frekvenču pārbagātība, kas pieskaņota montāžas ritmam, filmas otrajā
daļā pie videospēļu elles ainas sasniedz kresčendo. Tā ka, gatavojoties
šīs filmas vērošanai, meskalīnu, LSD un amfevitamīnus varat mierīgi
atstāt atvilktnē. Atsevišķi skatītāji režisoram pat apstiprinājuši, ka,
vērojot šo izrādi kinoteātrī, nonākuši transā bez narkotisko vielu
lietošanas.
Veseli mikrorajoni ar pamestu modernisma apbūvi kā gigantiskas
sērkociņu kastītes ar izsistiem logiem, delīrijā skrienoši lielveikalu
ratiņi, cilvēki, kas pa metro eskalatoriem slīd paralēlā montāža ar
hotdogu desiņām pa rūpnīcas konveijeru. To visi pavada skaņu celiņš,
kura leitmotīvu izpilda draudīgi vīrukora basi, kas atkārto vienu
vienīgu vārdu: kojaniskaci. Pats pret savu gribu skatītājs tiek
ievilkts konstruēta transa stāvoklī.
Laikā, kad Redžo piedāvāja Filipam Glāsam kļūt par filmas mūzikas
autoru, komponists jau bija iekarojis vietu modernās mūzikas panteonā
ar operu "Einšteins pludmalē" cita minimālisma guru – skatuves
režisora Roberta Vilsona iestudējumā. Lai gan Glāss sākumā noraidīja
Redžo piedāvājumu, sakot, ka viņš nenodarbojas ar filmu mūzikas
rakstīšanu, tieši darbs "Kojaniskaci" tiek uzskatīts par vienu no
viņa karjeras lielākajām veiksmēm. Visās turpmākajās Redžo filmās
komponists kļuva par līdzvērtīgu sadarbības partneri, strādājot pie
mūzikas jau filmas tapšanas gaitā. Oriģinālais "Kojaniskaci"
daudzkārt izrādīts dzīvās mūzikas pavadībā un kļuvis par savdabīgu
audiovizuālu performanci, ko dažādās pasaules malās vērojuši simtiem
tūkstoši skatītāju.
Pēc tam kad filma guva negaidītus panākumus un kļuva par kinoteātru
minihitu Amerikā, Redžio parādījās neparasti sabiedrotie. Nākamās
filmas "Povakvaci" ‘ goda kuratoru rindiņā lasāms gan Frānsisa Forda
Kopolas, gan "Zvaigžņu karu" tēva Džordža Lūkasa vārds. Bet
izpildproducentu, t.i., naudas devēju, lomā uzstājas otrās šķiras
gravēju producenti Jorams Globuss un Menahems Golans, kuru bagātīgajā
filmogrāfijā atrodami gan van Dammes un Čaka Norisa agrīnās slavas
hiti, gan jauniešiem līdz 18 gadu vecumam domāta erotika ar tādiem
vilinošiem nosaukumiem kā "Karstais saldējums" (Lemon Popsicle) un
"Laimīgā mauka dodas uz Holivudu" (Happy Hooker Goes Hollywood).
"Povakvaci" bija viena no divdesmit filmām, kuras viņi togad
finansēja.
"Povakvaci" noskaņa iepretim statiskajai bezcerībai, ko piedāvā
"Kojaniskaci", ir pārmaiņas vēstoša – lielā mērā pateicoties Filipa
Glāsa optimistiskajiem ritmiem, kuri tapuši reizē ar filmas montāžu.
Reizēm pat grandiozās pasāžas atgādina taktis no "Zvaigžņu karu"
marša vai franču elektroniskās mūzikas meistara Žana Mišela Žāra
darbiem, it īpaši tāpēc, ka daudz kas ieskaņots, strādājot ar spēcīgiem
sintezatoriem.
Triloģijas otrajā daļā kristietis Redžio izteikti pārtapis par new age
panteisma un humānisma ideju sludinātāju. "Povakvaci" ir vēstījums
par trešās pasaules valstīm, uz kuru rēķina dzīvo Rietumi. Lielāko daļu
ekrāna laika aizņem bildes, kas filmētas vietās, sākot ar Brazīliju,
Andu kalniem Peru, Ēģipti un beidzot ar Keniju, Indiju un Honkongu.
Tie ir cilvēki kustībā – darba un svētku tikums, kas saglabājies trešās
pasaules valstīs. Andu iedzīvotāji griežas dejā, tērpušies
daudzkrāsainos tautastērpos, krāšņās kleitās ģērbušās afrikānietes ar
savu klātbūtni atstāj ēnā Naomi Kempbelu, kāda ciema ļaudis, brienot pa
zeltainiem graudiem, svin ražas svētkus. Tam pretstatīta Rietumu
pasaule, kas reducēta uz valšķīgām un aicinošām reklāmu sejām, modelēm
un robotiem. Pa vidu kā daudzkrāsainā mozaīkā sasprausti kadri ar PSRS
un ASV karogiem, kas šķiet gatavojas apskauties, Romas pāvests, kara
lidmašīnas, iziešana kosmosā un vesela miriāde ar citiem tēliem, sākot
ar veco ziņu programmas "Dhtvz" pulksteni un beidzot ar kaulainu,
melnādainu puisēnu, kurš klīst par neidentificētas trešās pasaules
valsts dubļaino upes krastu. Galu galā tas viss kopā ved pie vienas
"pukstošas" planētas sirds, kas uzskatāmi parādīta kā no kosmosa
filmētas Zemes siltumizstarojuma pulsācija.
Nepamet sajūta, ka Godfrijs Redžo varētu būt labs Lēnijas Rīfenštāles
palīgs. Visaptverošu ideju komunicēšana ar abstrakti asociatīvu un
monumentālu tēlu palīdzību raksturīga abiem. "Povakvaci" atšķirībā no
"Kojaniskaci" paātrinātās kustības izmanto tās antitēzi – palēninātu
kustību. Filmas garās pasāžas atgādina jaunlaiku versiju par
Rīfenštāles grandiozo odu cilvēka ķermeņa varēšanai filmā "Olimpija"
(1936), kas kalpoja par Hitlera idejisko ieroci āriešu rases pārākuma
pierādīšanai. Tikai šoreiz tie ir ne vien svētki, bet arī verdzisks
darbs, kas redzams uz ekrāna. "Povakvaci" sākumā skatāma desmitiem
dažādos rakursos safilmēta un samontēta grandioza aina no Brazīlijas
zelta raktuvēm, kur tūkstošiem puskailu strādnieku uz muguras nes dubļu
grozus, kuros, iespējams, paslēpies kāds zelta graudiņš. Šķiet, ka
Dante, rakstot par elli, gara acīm redzējis līdzīgu ainu.
Filmas panākumi nebija tik lieli kā "Kojaniskaci", un iecerētā trešā
daļa bija uz ilgāku laiku jāatliek. WWF jeb Pasaules dabas fonds
piedāvāja režisoram iemiesot Platona anima mundi konceptu par pasauli
kā dzīvu organismu tāda paša nosaukuma filmā. 1991. gadā Redžo un Glāsa
radītā filma Anima mundi ir gandrīz vai audiovizuāla instrukcija Animal
Planet, National Geographic un Discovery televīzijas (kas radās šīs
desmitgades laikā) pašreklāmai. Skrejošie mākoņi un dzīvnieku graciozās
dejas rapidā jeb palēninātā kustībā kļuva par šo kanālu neatņemamu
sastāvdaļu.
Tikmēr Redžo audiovizuālajās simfonijās skatāmā pasaules globa-lizācija
un pārvēršanās par lielciemu ritēja pilnā sparā. 20. gs. 90. gadi mums
deva internetu un digitālo revolūciju. Režisora piedāvātās asociatīvās
tēlu rindas kļuva par globālās televīzijas ikdienas sastāvdaļu. Bet par
trešās, triloģiju noslēdzošās filmas "Nagojaci" tapšanu lielā mērā
jāpateicas Stīvenam Soderbergam ("Sekss, meli un video", "Oušena
banda") , kurš spēja pārliecināt neatkarīgās lielstudijas Miramax šefu
Hārviju Vainšteinu par Redžo iecerētā "Nagojaci" koncepta
kinematogrāfisko potenciālu. Tādēļ filmas sākumā Kopolas un Lūkasa
vārdu vietā lasām "Stīvens Soderbergs piedāvā".
Veidojot triloģijas noslēdzošo daļu, Redžo filosofijas pamatā bija divi
apgalvojumi: pirmkārt, informācijas tehnoloģija cilvēka dzīvē
aizstājusi dabisko dzīves vidi, otrkārt, tehnoloģija nav neitrāla.
Pieturoties pie šī apgalvojuma, autors pasludināja arhīvos atrodamos
kino un video materiālus par to resursu, uz kura bāzes veidosies
simtprocentīgi oriģināla filma, kurā nav neviena paša režisora un
operatora uzfilmēta kadra. "Nagojaci" nav nevienas režisora
inscenētas ainas – filma ir vienu vienīgu datormanipulētu un apstrādātu
kadru savirknējums. Milzīga globalizētās planētas TV, datoru, popa,
roka, politikas, dabas un citu mūsdienu pasaules ikonogrāfisko tēlu
kolāža. Lielu filmas daļu veido oriģinālā datorgrafika, kam
jāapstiprina Redžio tēze, ka cilvēks vairs nedzīvo dabas dotajā, bet
tehnoloģijas pasaulē, ka informācijas laikmets nav vis darbarīks
cilvēka rokās, bet tas, caur ko cilvēks sevi apzinās un caur ko dzīvo.
To visu ievada un noslēdz Brēgela slavenais Bābeles torņa gleznojums.
No trim triloģijas filmām "Nagojaci" šķiet vismazāk veiksmīgā. Lielā
mērā tāpēc, ka bezgalīgās kadru kolāžas ir līdzīgas tām, ko redzam
ikdienā. Solarizācija, krāsu balināšana, attēla virsmas reljefs
iespiedums, digitālais graudainums un desmitiem citu dažādu efektu, ko
tik bieži vērojam TV ekrānā, kaut kādā mērā pat banalizē filmu tāpat kā
fotogrāfisko seju virkne, kuras izslīd cauri kadram, sākot ar bin
Ladenu, Bušu, Kadāfi, Mandelu, Ļeņinu, Hitleru un beidzot ar bītliem,
Eltonu Džonu, princesi Diānu un Romas pāvestu. Korporatīvie zīmoli,
sporta sacensības, palēnināti kadri no automobīļu crash-test ainām.
Pirms tiem jau aizlēkušas antilopes, aizskrējušas zebras un žirafes un
aizslīdējusi Einšteina formula E=mc2 uz ASV iznīcinātāju bāzes kuģa
klāja. Tomēr nenoliedzami, ka "viss šis džezs" montēts gana efektīgi
un skatāms kā tēzes ("Kojaniskaci" = Ziemeļu puslode) un antitēzes
("Povakvaci" = Dienvidu puslode) apvienojums planetāri globālā
sintēzē, kur viss, kas reiz bija pretpols, saplūdis un kļuvis par
milzīgā pasaules lielciema hamburgeru.
Tas, ko pirms gadsimta ceturkšņa dēvēja par revolucionāru, tagad kļuvis
par mainstream sastāvdaļu. Nolikt pasaules priekšā spoguli, kurā
redzama pasaule pati, – tāda bija Godfrija Redžo ideja laikā, kad viņš
sāka darbu pie "Kojaniskaci" triloģijas. Lai to paveiktu, autors
izmantojis sava atspoguļojumā objekta piedāvātās augstās tehnoloģijas,
arvien vairāk padodamies mūsdienu audiovizuālās ikonogrāfijas
vilinājumam. Šķiet, ka, aplim nonākot pie sava loģiskā noslēguma –
triloģijas beigām, uz ekrāna redzamais vairs nav nodalāms no autora.
Pie Godfrija Redžo piepildījies viņa paša sludinātais: iekaroto dievi
kļūst par iekarotāju dēmoniem.
|
| Atgriezties | |
|