Ēka sastatnēs. Nezināms fotogrāfs apturējis vienu no mirkļiem muzeja
tapšanas ceļā. Domājams, ka 1904. gads. Varbūt tāpat izskatījās arī
todien, kad viens no mūrniekiem te iepriecināja savus darbabiedrus ar
dažām dziesmām? Ir zināms arī šī mūrnieka vārds. Tas bija vēlāk
slavenais operdziedātājs Ādolfs Kaktiņš, un šajā ēkā tātad notikusi
viņa pirmā uzstāšanās publikas priekšā operdziedātāja statusā.
1905. gada 14. septembrī (pēc vecā stila) Rīgā notika toreizējā
Pilsētas mākslas muzeja atklāšana, un nākamajā dienā – 15. septembrī –
muzejs tika atvērts publikai. Līdz pirmā darbības gada beigām ar muzeja
ekspozīcijām bija iepazinušies pavisam 4542 apmeklētāji, no tiem 3866
pieaugušie un 676 bērni. Arī laikā no 1906. līdz 1910. gadam muzejs
apmeklēts samērā pieticīgi, skatītāju daudzumam gadā svārstoties
robežās no 8 līdz 10 tūkstošiem.
Spriežot pēc šiem skaitļiem, it kā nevarētu teikt, ka rīdzinieki būtu
lielā ieinteresētībā steiguši apgūt monumentālajā celtnē izstādītos
mākslas darbus... Kāpēc tā?
Muzejs, gleznu galerija, mākslas izstāde... Šie daudzfunkcionālie
mākslas dzīves elementi 19. gadsimta gaitā Eiropā gūst nepieredzētu
izplatību un intensitāti, jo jaunais laikmets paver ceļu uz mākslas
pasauli jauniem sabiedrības slāņiem. Līdz tam tēlotāja māksla bija
pieejama galvenokārt šīs jomas profesionāļiem un diletantiem, kā arī
visai ierobežotam privātkolekciju īpašnieku lokam, kura sastāvu noteica
ne tikai ieinteresētība mākslā, bet arī labvēlīgs mantiskais stāvoklis.
Tas ir saprotams, jo māksla visos laikos bijusi dārga prece.
19. gadsimts meklē un atrod iespējas, kā situāciju mainīt, kā panākt,
lai māksla būtu pieejama arī par mazāku samaksu, tātad – lielākai
sabiedrības daļai. Šīs iespējas ir mākslas darbu tiražēšana, kas ļauj
iegūt personiskā īpašumā pietiekami kvalitatīvu preci par pieņemamu
cenu, un kontaktēšanās ar mākslas darbiem muzejos vai citās līdzīgās
institūcijās.
Arī Baltija nav izņēmums. Vēl 17. un 18. gadsimtā nozīmīgākie tēlotājas
mākslas notikumi piederēja Kurzemes hercogistei, turpretī 19. gadsimta
gaitā arvien noteiktāk kā mākslas metropole sevi pieteica Rīga. Jau
1816. gadā pēc garīdznieka Dr.Liborija Bergmaņa iniciatīvas ticis
iekārtots neliels pilsētas mākslas kabinets, 1842. gadā notikusi
pirmā Baltijas mākslinieku izstāde, nākamās sekojušas 1845. un 1853.
gadā.
Savukārt 1868. gadā nodibināta un 1869. gada 16. martā atvērta
skatītājiem Pilsētas gleznu galerija (96 eksponāti). Gleznu krājuma
pamatkolekciju – 47 eksponātus – Rīgas pilsēta 1866. gadā nopirkusi no
rīdzinieka Domeniko de Robiāni, mākslas priekšmetu tirgotāja un
restauratora. Pēc vietējo ekspertu slēdziena, piedāvātās
kolekcijas vērtība bijusi apmēram 7–8 tūkstoši rubļu, un, ievērojot de
Robiāni vecumu (75 gadi), Rīgas rāte laikam gan būs cerējusi, ka
kolekcijas īpašnieka pieprasīto mūža renti nenāksies ilgi maksāt, tomēr
de Robiāni nodzīvoja vēl 23 gadus un saņēma pavisam 12 tūkstošus.
Vēl viena no 19. gadsimta īpatnībām ir dažādu biedrību izveide un
darbība. Par nozīmīgu Rīgas kultūras dzīves sastāvdaļu izveidojās Rīgas
Mākslas veicināšanas biedrība (dibināta 1870. gadā), kas gandrīz
pusgadsimtu – līdz pat Pirmajam pasaules karam – sadarbojusies ar
Pilsētas gleznu galeriju, bet vēlāk ar Pilsētas mākslas muzeju. No
sadarbības formām vispirms minama mākslas kolekciju kopīga eksponēšana
un vienotu katalogu izdošana. Jāatzīmē, kā Pilsētas gleznu galerijas
valdes pirmais un ilggadējais priekšsēdētājs rātskungs Augusts Heinrihs
Holanders bija arī viens no Mākslas veicināšanas biedrības dibinātājiem
un tās pirmais direktors.
19. gadsimta pēdējā trešdaļa – tas ir laiks, kad Rīga aug un būvējas.
Protams, atsevišķa ēka gleznu galerijas vai muzeja vajadzībām nepieder
pie pilsētas spiedīgākajām vajadzībām, un nākas izlīdzēties ar nomātām
telpām.
Lēmums par atsevišķas muzeja ēkas celtniecību tās pašreizējā atrašanās
vietā – Esplanādē – tiek pieņemts tikai 1901. gadā. Gada beigās jau
apspriesta muzeja ēkas celtniecības programma, ko sastādījis vēlākais
ēkas projekta autors, būvdarbu vadītājs un muzeja pirmais direktors –
arhitekts un mākslas vēsturnieks Vilhelms Neimanis. Programmā noteikts,
ka muzeja ēkā būs atsevišķas telpas Mākslas veicināšanas biedrības
vajadzībām un vieta Brederlo galerijai, ka būs atsevišķa zāle
skulptūrām, ka, saglabājot Pilsētas gleznu galerijā iedibināto
tradīciju, tiks izstādīti gan Rīgas pilsētai, gan Mākslas veicināšanas
biedrībai piederošie darbi, ka ēka paredzēta aptuveni 1000 gleznu
eksponēšanai.
Celtniecības programma, kā arī muzeja darbības sākotnējā ievirze ļauj
saprast, kāds ir bijis Rīgas pašpārvaldes un Neimaņa acīmredzot
savstarpēji saskaņotais priekšstats par pilsētas muzeju: tas ir
provinces muzejs. Sava novada muzejs.
Ir jāatceras, ka Rīga – lai arī bagāta un augoša – tolaik ir tikai
Baltijas lielākā pilsēta, ne vairāk. Savukārt trīs Baltijas guberņas –
Igaunija, Vidzeme un Kurzeme – ir vairākos jautājumos savstarpēji
vienotas, bet lielajā Krievijas impērijā savrupas. Nozīmīgākie
vienojošie faktori neapšaubāmi ir kopīgā vēsture, luterānisms,
noraidošā attieksme pret carisma piekopto rusifikācijas politiku, kā
arī baltvācu muižniecības administratīvie, saimnieciskie, kultūras,
radnieciski un citi kontakti visā Baltijā. Tā kā visu Baltiju aptverošu
sabiedrisko organizāciju dibināšanu Krievijas administrācija
neatbalstīja, tad nācās rīkoties ar viltu. Jau Rīgas Mākslas
veicināšanas biedrībā bija pārstāvji no visas Baltijas, un arī Pilsētas
mākslas muzejs cerēja aprūpēt visu Baltiju. To skaidri apliecināja arī
pēc Neimaņa ieteikuma 1906. gadā pasūtītie dekoratīvie gleznojumi
augšstāva vestibilam – trīs pilsētainavas un trīs laukskati, pa pārim
no Igaunijas, no Vidzemes un Kurzemes.
Tiesa gan, muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā Baltijas mākslinieku darbu
tikpat kā nebija, šādas kolekcijas veidošana bija tuvākās nākotnes
uzdevums.
Kaut arī jau 1905. gadā kolekcijas papildināšanai pilsēta iegādājās
Jaņa Rozentāla gleznu "No darba", kaut arī Vilhelms Neimanis augstu
vērtēja atsevišķu latviešu mākslinieku (Vilhelma Purvīša, Jaņa
Rozentāla, Jūlija Federa) radošo darbību, kas atspoguļojās muzejā
notikušajās izstādēs, kopumā jāatzīst, ka, tāpat kā lielākā daļa
tālaika vācu sabiedrisko un kultūras darbinieku, arī viņš bija
pārliecināts par Baltijas kultūras viendabību bez izteiktām nacionālām
iezīmēm, un šī pārliecība acīmredzot darīja viņu vēl atturīgāku pret
latviešu mākslas izstāžu pieteikumiem.
Atbilstoši programmai muzeja ēkā iekārtotās pastāvīgās gleznu
ekspozīcijas sastāvā bija darbi, ko rīdzinieki jau bija iepazinuši gan
Pilsētas gleznu galerijā, gan Brederlo galerijā. Tādējādi šī
ekspozīcija nevarēja kļūt un arī nekļuva par īpašas intereses objektu.
Skatītājus vairāk interesēja jaunās ēkas apskate un izstādes. Lielāko
daļu izstāžu muzeja ēkā organizēja telpu otrs izmantotājs – Mākslas
veicināšanas biedrība, kurai bija iznomātas telpas vairākos stāvos
vienā muzeja galā (ar atsevišķu ieeju no tagadējās Mākslas akadēmijas
puses), starp tām arī izstāžu zāles muzeja augšstāvā. Šīs organizācijas
klātbūtne muzeja telpās prasa paskaidrojumus.
19./20. gadsimta mijā par muzeja svarīgu, varbūt pat vissvarīgāko,
uzdevumu tiek uzskatīta tautas izglītošana. Tas attiecas arī uz mākslas
muzejiem. Šī izglītošana notiek, gan iepazīstinot apmeklētājus ar jau
pārbaudītām un vispāratzītām mākslas vērtībām, gan sniedzot priekšstatu
par aktualitātēm, gan ar lekciju un priekšlasījumu palīdzību.
Ievērojot to, ka Pilsētas mākslas muzejā līdz pat 1919. gadam Neimanis
bija gan direktors, gan vienīgais speciālists, ir saprotams, ka muzejā
sevišķi plaša izglītības programma nemaz nevarēja tikt realizēta.
Skolēnu ekskursijas vadījuši galvenokārt zīmēšanas skolotāji.
Neimaņa darbība liecina, ka viņš tiecies nodrošināt to izglītības
programmas daļu, kas saistīta ar pārbaudītām mākslas vērtībām. Kopā ar
mākslinieku Gerhardu Rozenu viņš izvērtēja Pilsētas gleznu galerijas un
Mākslas veicināšanas biedrības kolekcijas, lai muzeja ekspozīcijā
nonāktu tikai vērtīgākie darbi. Bet muzeja skulptūru zāles vajadzībām
Neimanis jau 1904. gadā Ķelnē, Centrālajā oriģināllējumu un klasisko
skulptūru reproducēšanas darbnīcā (firma August Gerber) pasūtīja Senās
Grieķijas, Senās Romas un renesanses laikmeta skulptūru ģipša
nolējumus, turpinot sadarbību ar šo uzņēmumu arī turpmākajos gados.
Savukārt Mākslas veicināšanas biedrība realizēja izglītības darbu,
popularizējot laikmetīgo mākslu izstādēs un organizējot lekcijas
un priekšlasījumus.
Ieejas biļešu un katalogu pārdošana abiem ēkas izmantotājiem bija
nozīmīgs ieņēmumu avots, un ir labi saprotama gan Neimaņa vēlme sarīkot
interesantu izstādi muzejā, gan arī Mākslas veicināšanas biedrības
noraidošā attieksme pret viņa aktivitātēm. Tiesa gan, muzejā izstādes
bija iespējamas tikai augšstāva vestibilā un grafikas kabinetā, īpašas
nepieciešamības gadījumā izmantotas arī pastāvīgās ekspozīcijas telpas.
Šāds stāvoklis izraisīja gan domstarpības abu ēkas lietotāju starpā,
gan nepatīkamus pārpratumus attiecībās ar māksliniekiem un mākslinieku
grupām. Latviešu mākslinieki atkārtoti lūdza pilsētas administrāciju
vai muzeja vadību atļaut sarīkot izstādi muzejā, bet allaž saņēma
atteikumus, jo minētās institūcijas nebija tiesīgas noteikt, kā
izmantojamas izstāžu telpas, kas ar ilgtermiņa nomas līgumu bija
nodotas lietošanā Mākslas veicināšanas biedrībai.
Gandrīz amizanta situācija izveidojās 1911. gadā sakarā ar Vilhelma
Purvīša izstādi. Proti, izstāde bija paredzēta Mākslas veicināšanas
biedrības paspārnē (tātad tagadējās "zilajās zālēs" parka pusē), bet
Purvītis kāda formāla iemesla dēļ atteicās no šī projekta, pārejot
muzeja pusē, tādēļ gleznas tika eksponētas daudz nepiemērotākos
apstākļos – augšstāva vestibilā un vienā no "brūnās puses" zālēm.
Liktenim ir ticies tā kā pajokot, sasaistot vienā gadā revolūcijas
notikumus un muzeja darbības sākumu. Nekādi postījumi gan jaunajai ēkai
netika nodarīti, vienīgi iekštelpu apdare un katalogu iespiešana
mazliet kavējusies streiku dēļ.
Bet varbūt tas tomēr nebija joks? Jo aizritējušais gadu simtenis ir
laiku pa laikam atgādinājis vienu un to pašu: muzejs, māksla vai kāds
atsevišķi ņemts mākslinieks var gribēt un cerēt būt neatkarīgi no
sabiedriski politiskajiem procesiem un parādībām, bet praktiski tas nav
iespējams. Lai netieši, lai pastarpināti – bet abas puses ir saistītas
viena ar otru.
Kad muzeja katalogi un afišas kopš 1910. gada tiek iespiestas ne tikai
krievu un vācu, bet arī latviešu valodā – tas nozīmē, ka tiek izpildīta
viena no 1905. gada revolūcijas prasībām par latviešu valodas tiesībām
savā zemē. Arī turpmākajos gadu desmitos par minēto saikni skarbāk vai
maigāk atgādināja gan ekspozīciju raksturs, gan dokumentos lietotā
valoda, gan jautājumi, kas saistīti ar īpašuma tiesībām uz ēku vai
mākslas priekšmetiem.
Bet vēl ēka ir sastatnēs. Ir 1904. gads. Jaunais gadu simtenis ir tikko sācies.
|