Liecība Normunds Naumanis "Lūgšana par redzēšanu". Ilmāra Blumberga fotogrāfijas, grafika tinamajā mašīnā, filma.
Jāņa Petraškeviča CD.
Svētā Ludviķa baznīca, Calla dei Vecchi, Dorsoduro 2552, Venēcija.
Rīkotājs – galerija Nuova Icona, kurators – Andris Brinkmanis. 2004. gada 16. oktobris–21. novembris |
|
LŪGŠANA PAR REDZĒŠANU
LŪGŠANA PAR REDZĒŠANU
LŪGŠANA PAR REDZĒŠANU
|
| Liecība
Normunds Naumanis, "Diena", īpaši "Studijai"
"Es drīzāk gribētu būt dzīvs un just, kas notiek ar mani. Tas ir tāpat
kā just, kas notiek man apkārt." No Laimas Slavas sarunas ar Ilmāru
Blumbergu (Studija, 2004, Nr. 38, 45. lpp.)
Ir pagājis laiks, kopš Venēcijā aplūkoju Ilmāra izstādi. Pietiekami
ilgs laiks, lai saprastu, kāpēc mazā baznīciņā kaut kur kādas ļoti
dīvainas itāļu pilsētas pavisam šauriņā ieliņā – nudien, būs kāds
pusotrs metrs no vienas mājas līdz pretējai – paslēpusies latviešu
mākslinieka darbu kopa joprojām neiziet no prāta. Varu tikai mēģināt
restaurēt bijušās sajūtas.
Vispirms Ilmārs ieteica apmeklēt divas citu mākslinieku izstādes, kas
laimīgas sagadīšanās dēļ tieši tajā laikā arī notika Venēcijā. Ilmārs
smaidot vēl piebilda, ka viņa darbiem šeit ir trīs spēcīgi konkurenti:
pati unikālā pilsēta (ak, kā es tobrīd apskaudu viņu, ka var tā uz
pusotru mēnesi aizmukt no Latvijas, no mājām, lai pastrādātu Venēcijā,
turklāt dzīvot ne jau kaut kādā bezpersoniskā hotelī, lai cik glauns
tas būtu, bet gan īstā palazzo, pie īstas, senas venēciešu ģimenes, ar
pašam savu istabu un milzīgu gultu, nu, bet tas jau būtu cits dzīves
stāsts...), Tērners un Dalī.
Svētā Marka laukuma galā Musei Civici Veneziani no Londonas Teita bija
atvestas JMW Turner tā dēvētās ceļojumu gleznas – tās, kas tapušas
Venēcijā. Ģēnijs, kas prata gleznot, sagūstot gaismu. Tā kā neviens.
Kļūst skaidrs, kas viņu vairākkārt dzina cauri visai Eiropai no savas
migluzemes uz šo vietu, – gaisma! Jo Venēcija jau nav tikai jocīgi
smakojoša pilsēta uz ūdens, tā vispirms ir vieta, kur saule ar ūdeni
rotaļājas, piešķirot it visam īpašo, mistisko, venēcisko pērļainumu. To
vieglo nerealitātes sajūtu, kas čukstus pārvērš mūzikā, miglu –
atbalsī, bet spokainā gaisma ielien pat plaušās. Pamēģini uzgleznot!
Savukārt Palazzo Grassi Salvadora Dalī lielajai jubilejai par godu tika
eksponēta milzīga, jā, titāniska apjoma ekspozīcija, kuras apgūšanai ar
nieka dienu nepietika (Bompiani četru kilogramu katalogs vien ir 608
lappuses biezs, no visas pasaules muzejiem un privātkolekcijām sarūpēta
ap trīs simti visa veida CD darbu kolekcija pusgadu gozējās Venēcijā,
pusgadu – līdz 15. maijam – tā tiks izstādīta Filadelfijas Modernās
mākslas muzejā). Izstāde, kas maina priekšstatu par Dalī – sirreālisma
ikonu, reprodukcijās pārtiražētu ekscentrisku ķēmu, un tu saproti, ka
viņš bijis virtuozs, dižs gleznotājs, ja pēc Dalī nebūtu Bēkona, varētu
droši teikt – pēdējais lielais, renesansiska vēriena un smalkuma
gleznotājs 20. gadsimtā.
Šādi "uzlādējušies", ieradāmies uz Blumberga "Lūgšanu par
redzēšanu". Un atgriezāmies uz grēcīgās zemes. Tās, kur saproti un
novērtē vārdus " mazs ir skaists ". Un turies pie tiem kā
mirstīgs/mirstošs ticīgais pie Mātes Terēzes zilbaltās kleitiņas
stērbeles...
Kaut arī tik simboliskā baznīciņas telpa ar "koka dēļu un mūru
autentisko senatni, pamestības un iznīkšanas nenovēršamo aromu" Ilmāra
lielizmēra skrāpētajām fotogrāfijām ir par mazu, šauru, knapu, kaut arī
šis drīzāk ir nabadzīgs dievnams, tiešām "pēdējais patvērums
izmisušiem vientuļniekiem", ne pirmā brīža asociācija vārdam "
baznīca " (nez kādēļ man uzreiz prātā iešaujas tāda katolicistiska
greznība, bezmaz Sv. Pētera katedrāle Vatikānā... un pašam paliek
kauns), bet paiet laiks šajā nolādētajā klusumā, un tu aprodi,
samierinies ar to, ko redzi, – un Blumberga darbi ir "vainīgi" pie
tā, ka liek domāt par nāvi kā pavisam konkrētu, fizisku gala stāvokli
bez tiem bla-bla-bla reinkarnēšanās priekiem, bez tiem skaistajiem
meliem, ka mēs, protams, kaut kad labākā dzīvē noteikti būsim
sunīši/kaķīši/zaķīši/svētās govis/vai-vēl-labāk-skudras un viss, itin
viss TAD būs rozāzils psihodēlisks draivs, nē, shit, vispirms sapūsim
un tad varbūt iztvaikosim kā dieva čura, šajā ziņā viņš ir skaudrākais
reālists un nekādas ilūzijas nedz perina savā galvā, nedz ļauj to darīt
citiem viņējās galvās ...
Tad es domāju – kāpēc?
Kāpēc vajag samierināties (ne kapitulēt) ar dzīvi? Ar to vienīgo, kas
tev ir, citas nebūs – tikai tā, ko vari pats saķērnāt. Vai arī otrādi.
Kāpēc vajadzīga bijība pret sevi kā vienīgo, kas tev patiešām pieder. Un neiekārot otru, citu, un nevest citus kārdināšanā?
Kāpēc ir desmit baušļi, nevis simt astoņdesmit četri? Kāpēc Empedokls
"izgudroja", ka pasaules harmonijai nepieciešamas vien četras
stihijas/pirmvielas: ūdens, uguns, zeme, gaiss? Un kur tad cilvēks,
kurš skan lepni? Cilvēks ir ūdens, zeme, gaiss, uguns. Kur nu vēl
tiešāk kā Blumbergam. "Lūgšanā par redzēšanu" uguns nāk no miesām,
pelni svētī atdzimšanu galu galā, kad viss iznīcis, miris, tad tikai
sākas jaunā ģenēze, bet tevis/manis TUR nav. Vairs nav.
Kāpēc viss patiesais ir vienkāršs līdz formulai? Un kāpēc cilvēka
prātam piešķirtā spēja interpretēt pilnīgi visu uz pasaules un miljonos
veidu un variāciju būs tieši tas radošais spēks, kas iznīcinās iespēju
baudīt mākslu? Paga, paga.
Ir gada pašas beigas, un pasaules ziņu aģentūras miljonos eksemplāru
tiražē vienas skaistas, cēlas kundzes fotoportretu. Tas ir nekrologs.
Viņa, tā uz bildes, reiz rakstīja: "Mūsdienās viss eksistē tikai
tādēļ, lai beigtos ar fotogrāfiju. Dzīve ir kinematogrāfs, nāve –
fotogrāfija." (Sonntag, S. On Photography. NY: FaberCastell, 2002).
Visjaukākais vakars Venēcijā ar Ilmāru bija kāda pēkšņa lietusgāze, kas
"pieķēra nesagatavotus". Kad, patvērumu meklējot, bijām krietnu brīdi
nīkuši pavārtē un pārsaluši, no dienā kādā smalkā viesnīcas reception
nočieptas Financial Times izlocījām papīra tūtiņas – cepures un,
nospļāvušies uz lietu, uzlikām galvās savus "patvērumus", un drosmīgi
devāmies ielās. Apdomīgi ļaudis – pilsoņi ar lietussargiem – mūs
ieraugot, smaidīja, viens pat jautāja, kā šādas cepures var uztaisīt,
nu, viņš pilnīgi droši nebija stājies pionieros, tad taču pats prastu...
Trīs cepuroti latvieši lietū – slapji kā žurkulēni drasē cauri
Venēcijai aplūkot to māju, kur nomira Vāgners. Izrādās, akurāt pāri
kanālam dzīvo Ilmārs. Vēl viens konkurents! Jo Blumbergs jau domā par
scenogrāfiju Vāgnera "Nībelungu gredzena" ciklam. Bet interpretācija
iznīcinās baudas – vispirms jau ļauties mākslai bez apdomas, to zinu
droši. Varbūt Ilmāra Blumberga izstāde rāda, ka reizēm vajag nomirt,
lai asāk saprastu, ka dzīve nav joks?
|
| Atgriezties | |
|