Instant Europe Andris Brinkmanis Venēcijā 11. decembrī Friuli-Venēcijas Džūlijas (Friuli-Venezia Giulia) reģiona pilsētiņā Pasarjāno-Kodroipo (Passariano-Codroipo) skatītājiem durvis vēra otrais vērienīgais jaunā Villa Manin laikmetīgās mākslas centra projekts – pagājušās Venēcijas biennāles kuratora, centra mākslinieciskā direktora Frančesko Bonami un kuratores Sāras Kosuličas Kanaruto (Sarah Cosulich Cannarutto) kopīgi veidotā 10 Eiropas jauno dalībvalstu foto un video mākslas izstāde Instant Europe. Latviju citu valstu starpā ar saviem darbiem izstādē pārstāvēja Kaspars Goba un Katrīna Neiburga. |
|
IRWIN (Slovēnija). SAPŅI UN KONFLIKTI
Ene Līsa Sempere (Igaunija). OĀZE
Jāns Tomiks (Igaunija). TĒVS UN DĒLS
Katrīna Neiburga (Latvija). BURVJU LIETAS
Andreass Sava (Kipra). XXX
Gābors Gerhess (Ungārija). DISTINGUISH CONVERSATION
|
| KultŪras decentralizācija perifĒriju virzienā
Izstāžu centrs, kas atrodas stundas braucienā no Venēcijas vai Triestas
un divu stundu – no Ļubļanas, "okupējis" vienu no nozīmīgākajiem
Ziemeļaustrumu Itālijas kultūras pieminekļiem – grezno 16.–18. gs.
celto Maninu ģimenes villu ar tās parku, kas savas monumentalitātes un
arhitektūras ziņā atgādina Rundāles pili.
Izvietots baroka arhitektūras piesātinātā vidē, laikmetīgās mākslas
komplekss, pateicoties neatkarīgai vadībai, kas veido pārdomātu izstāžu
programmu, pamazām transformē villas telpas no vienmuļas komerciālu
izstāžu vietas par vitalitātes piesātinātu laikmetīgās kultūras un
mākslas centru. Bonami un viņa komandas izstrādātā izstāžu politika
paredz ne vien vēsturisku un ceļojošu ekspozīciju atrādīšanu, bet arī
laikmetīgu projektu veidošanu, neaizmirstot itāļu, īpaši Friuli
reģiona, māksliniekus, kā arī eksponējot līdz šīm Rietumeiropā ne tik
plaši atspoguļoto Austrumeiropas bloka valstu mākslu. Villas staļļi
atvēlēti reģionālo mākslinieku ekspozīcijām, savukārt greznais parks
siltajā sezonā kalpo par tēlniecības un interaktīvu priekšnesumu
norises vietu. Aizsāktais aktīvais dialogs ar sabiedrību un radoši
svaigā koncepcija Villa Manin ļauj arvien straujāk konkurēt ar
lēnīgajiem lielpilsētu muzejiem, turpinot pasaulē izplatīto tendenci uz
kultūras objektu ģeogrāfisku decentralizāciju. Šāda pieeja un vēlme
nākotnē veidot rezidenču centru, kā arī piedāvāt saistošu izglītības
programmu pamatoti liek domāt, ka šī vieta jau tuvākajā laikā varētu
kļūt par nākamo nozīmīgo Eiropas laikmetīgās mākslas un kultūras
centru. ‘
Instant Europe
Izstāde ar grūti latviskojamo nosaukumu Instant Europe ("Tūlītējā
Eiropa". "Eiropa šobrīd"? "Šķīstošā Eiropa" – tas varētu
attiekties uz ģeogrāfisko robežu nosacītību?) ir otrs
nopietnākais projekts pēc iepriekš notikušās skates LOVE/HATE, kurā
tika demonstrēti darbi no Čikāgas Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcijas
(viena no neskaitāmajām Bonami darbavietām) ar apakšnosaukumu "No
Magrita līdz Katelānam".
Pirmā izstāde piesaistīja skatītājus ar pazīstamu mākslinieku vārdiem
(Renē Magrits, Brūss Naumans, Marsels Dišāns u.c.), toties Instant
Europe, raugoties no mārketinga viedokļa, šķiet patiešām drosmīgs
solis, kas arvien vairāk liek domāt, ka jaunajā izstāžu centrā
noteicošais faktors varētu būt izstāžu kvalitāte un novatorisms, nevis
droša peļņa. Bez lieki pompozas koncepcijas, skaļiem saukļiem vai
vēlmes šokēt izstāde mēģina sniegt pārskatu par Austrumeiropas foto un
video mākslas pēdējās desmitgades norisēm, atsedzot savdabīgu sociālo
un kultūras pārmaiņu, identitātes krīzes, kā arī vispārcilvēcisku
simbolu un arhetipu interpretāciju, nepārvērtējot, taču neaizmirstot
arī par jauno Eiropas valstu vēsturisko, politisko, sociālo un
ģeogrāfisko kontekstu.
Iespējams, šīs pieticības un nepretenciozās pieejas dēļ, neraugoties uz
to, ka pēdējā laikā visā "vecajā Eiropā" šādas izstādes tiek rīkotas
nepārtraukti, var apgalvot, ka ekspozīcijas kuratoriem izdevies radīt
darbu skati, kura nevis baro iesīkstējušas klišejas, kļūstot par
politizētu plaģiātu, vai piedāvā jau gatavu spriedumu par to, kas ir
jauno Eiropas valstu māksla, bet gan ļauj skatītājam pašam radīt savu
mitoloģiju par šo vēl neiepazīto fenomenu arī gadījumā, ja viņa rīcībā
nav pārāk plašas informācijas nedz par pašiem māksliniekiem, nedz
valstīm, no kurām tie nāk.
Kaut arī liela daļa darbu Latvijā dzīvojošam izstāžu apmeklētājam jau
varētu būt zināmi no Baltijas valstīs notikušajām mākslas skatēm,
Instant Europe iekārtojums un darbu saspēle piešķir tiem citu
kontekstu, ļaujot daudzus darbus atklāt no jauna.
Izstādes kuratori bija izvēlējušies piecus Jāna Tomika (Yaan Toomik)
darbus, to skaitā labi pazīstamos "Tēvs un dēls" (1998), "Dejojot ar
tēvu" (2003) un "Jūras kaijas" (2004), kas laikam gan liecina par
neviltotām Bonami simpātijām pret šo autoru. Protams, lieki piebilst,
ka šis bija vienīgais mākslinieks ar tik plašu reprezentāciju (Tomika
sadarbība ar Bonami aizsākās jau 50. Venēcijas mākslas biennāles
ietvaros).
Enes Līsas Semperes (Ene-Liis Semper) darbs "Oāze", kur mākslinieces
mutē kā puķupodā tiek iebērta melnzeme un pēc tam iestādīta puķe, Kai
Kaljo (Kai Kaljo) 1997. gada video pašportrets "Zaudētāja" par
mākslinieka nožēlojamo stāvokli sabiedrībā, Līnas Sības (Liina
Siib) ne tik pārliecinošās fotomanipulācijas, veidojot iedomātu filmu
plakātus, kopā ar Tomika darbiem lieliski reprezentēja mūsu
kaimiņvalsts nobriedušo laikmetīgās mākslas valodu.
Izstādē plaši bija pārstāvēta arī Lietuvas laikmetīgā māksla –
daudz tiešāka izteiksmes līdzekļos. Starp lietuviešu autoriem īpaši
gribas izcelt Deimanta Narkeviča (Deimantas Narkevičius) video
"Scēna" (2003), kurā, savienojot tukšas izstāžu zāles arhitektūras,
interjera, eksterjera un atsevišķu detaļu kadrus ar aizkadrā
dzirdamajiem personiskajiem stāstiem un dialogiem par redzamās vietas
vēsturi un nākotnes iespējām, autoram izdevās uzburt savdabīgu sižetu,
kas sniedza plašu informāciju par Lietuvā notikušajām vēsturiskajām un
sociālajām pārmaiņām.
Arturs Raila (Arturas Raila) Instant Europe demonstrēja darbus, ko
pagājušajā gadā redzējām Dzelzceļa muzejā Rīgā izstādē Roll over
museum. Dokumentējot savdabīgas subkultūras pārstāvjus – lietuviešu
autokolekcionārus pie to fetišiem – spožiem auto, autors darbā vilcis
paralēles ar laikmetīgās mākslas kolekcionēšanu, kas vedināja uz
pārdomām par mākslas patieso nozīmi un funkciju. Raila darba aprakstā
apgalvoja, ka centies uzsvērt muzeju nespēju savā vidē integrēt
populārās kultūras elementus. Savukārt ironiskais nosaukums, tulkots
šādā kontekstā, kļuva par komisku antitēzi uzskatam, ka muzejs nav
vieta, kura paredzēta tautas masām vai kurā sabiedrība varētu
apmierināt savu vēlmi pēc radošas pašizpausmes.
Darjus Žūras (Darius Žīūra) poētiskais video Gustoniai (2004)
portretēja Lietuvas lauku iedzīvotājus tehniski interesantā veidā,
iepinot darbos arī laika dimensiju (darbs filmēts kā video, kurā tā
objekts nekustīgi stāv vairākas minūtes, kamēr apkārtējā vide
acīmredzami mainās).
Savukārt Gintara Makareviča (Gintaras Makarevičius) video Vaskichi
(2004), kurā iemūžināts, kā piepilsētas zēni spēlē "kariņu", šķita
visvājākais no lietuviešu autoru vēstījumiem. Izstādes katalogā minēts,
ka darbs, balansējot starp dokumentālo kino un jūtīgu personisku
realitātes vērojumu, atsedz tās ekonomiskās un kultūras pārmaiņas,
kuras pēdējo gadu laikā nācies pārciest Lietuvas sabiedrībai. Tomēr
personīgi man tam noticēt neļāva darba veidošanas laiks, proti –
2004. gads, jo 1996. gadā šāds home-video piegājiens un darba tematika
šķistu lokāli ļoti pamatota, turpretī šobrīd video vairāk atgādināja
koķetēriju par pasaulē aktuālo kara tēmu.
No poļu māksliniekiem izstādē tika demonstrēti jau par Austrumeiropas
klasiku uzskatāmie Katažinas Koziras (Katarzyna Kozyra) un Artura
Žmijevska (Artur Zmijewski) video un foto darbi. Koziras video stāsta
par entuziastu grupu Polijā, kuri, tērpti seksīgu sieviešu maskās,
militārajā poligonā izmēģina visa kalibra un jaudas ieročus. Žmijevska
2000. gada darbā iemūžināta armijas vienības mācību stunda, ko kareivji
veic pilnīgi kaili. Savukārt Kubas Bakovska (Kuba Bakowski) komiski
poētiskais video, kurā pilnīgi minimālistiskā noliktavas vidē risinās
cilvēka un kravas pacēlāja absurdais dialogs, un Annas Ņesterovičas
(Anna Niesterowicz) darbs, kurā jaunieši savu dzīves izpratni mēģināja
demonstrēt, izdejojot pēdējā laikā tik populāros hiphopa deju soļus,
pārstāvēja jau jaunāku Polijas mākslinieku paaudzi.
Latvijas autoru darbi nesniedza tik vienotu priekšstatu par mūsu valsts
laikmetīgās mākslas galvenajām tendencēm, tomēr katrs atsevišķi pildīja
tiem paredzēto uzdevumu izstādes kontekstā.
Katrīnas Neiburgas video patīkami izcēlās uz pārējo darbu fona gan ar
vizuālo estētiku, gan idejisko risinājumu. Filmā attēlotā skaistā
ģimenes idillīte izstādes kontekstā drīzāk atgādināja kritiku Rietumu
pašapmierinātības virzienā. Šķiet, pirms iestāšanās Eiropā arī visu
jauno valstu valdības un pati Eiropa nepārtraukti mēģināja uzburt
ilūziju, ka pēc tam zāle būs zaļāka un cilvēki – daudz laimīgāki.
Tulkots šādā kontekstā, darbs izstādei piešķīra svaigumu.
Savukārt Kasparu Gobu vairāk gribas salīdzināt ar labu antropologu,
kurš savos foto stāstos fiksē intriģējošus faktus ar neapšaubāmi augstu
dokumentālo vērtību, kam tomēr, manuprāt, pietrūkst kādas autora paša
pievienotas šķautnes, kura darbus no vienkāršiem vērojumiem pārvērstu
par vēstījumiem, kuros jūtams motivētāks mākslinieka viedoklis.
Pārējo desmitnieka valstu mākslinieki bija pārstāvēti daudz
ierobežotākā skaitā. Čehijas autora Mihala Pehoučeka (Michal Pechouček)
novatoriskajā videodarbā statiski fiksēti digitālie attēli, vēlāk
savienoti un iekustināti ar tehnoloģiju palīdzību, uzbūra sirreālu
vertikālu ceļojumu lejup pa nebeidzami augstu celtni, iegriežoties
atsevišķos dzīvokļos un rezultātā ar savu ritmu radot abstraktu, taču
izsekojamu sižetisko līniju.
Lai gan izstāde bija iekārtota lieliski, analizējot to kopumā, ar
nožēlu nākas atzīt, ka Austrumeiropas laikmetīgā māksla, it īpaši
jaunākās paaudzes autoru darbi, pamazām kļūst arvien seklāka metaforu
izvēles ziņā un arvien vairāk pietuvinās mediju socioloģiskajam uzrunas
veidam, balansējot starp pasīvu dokumentāciju un idejiski seklu
izdabāšanu pēdējām modes tendencēm. To neapšaubāmi ietekmē mākslas
finansējuma avoti (parasti institucionāls finansējums), kā arī to
izvirzītās prasības, kuras autori, mēģinot iekļauties institucionālajā
meinstrīmā, interpretē pārāk tieši. Šāda sajūta mani kā austrumeiopieti
pārņēma, vērojot arī dažus no Instant Europe darbiem, tomēr,
pateicoties citiem ļoti spēcīgiem izstādē pārstāvētajiem autoriem
(Tomiks, Sempere, IRWIN u.c.), tā kopumā spēja saglabāt vienotu ideju
un labu ritmu.
Noslēdzot ieskatu, gribas atzīmēt slovēņu mākslinieku grupas
IRWIN 2004. gada fotodarbu "Sapņi un konflikti" – pagājušās
biennāles laikā simulēto 1986. gada notikumu, kad piedalīties Venēcijas
mākslas biennālē ieradušies oficiāli neielūgti mākslinieki naudas
trūkuma dēļ bija spiesti nakšņot uz Venēcijas centrālās stacijas
kāpnēm. Šī fotogrāfija, kaut arī vizuāli ļoti neitrāla, metaforas ziņā
uzskatāma teju par izstādes atslēgas darbu, kas reprezentē jaunās un
vecās Eiropas līdzšinējās attiecības.
Mēģinot distancēties no savas latviskās identitātes, gribu apgalvot, ka
izstāde tomēr sniedza vienotu nojautu par jauno Eiropas valstu
straujajiem pārmaiņu ceļiem arī bez papildu informācijas. Ja kāds no
skatītājiem vēlējās padziļināt zināšanas par jaunajām valstīm, šādu
iespēju piedāvāja apjomīgais izstādes katalogs, kurā vienlaikus
apkopoti arī galvenie statistiskie dati par katru jauno dalībvalsti.
Par nākotnes attiecībām jauno un veco Eiropas valstu starpā vēl pāragri
spriest, taču aktīva kultūras apmaiņa šķiet vismaz viens no
priekšnosacījumiem, kā politiķu nedzīvās vīzijas padarīt tuvākas
realitātei.
|
| Atgriezties | |
|