Fotogrāfijas mēnesis Parīzē Inese Baranovska Lai gan pamatoti pastāv atziņa, ka Parīze kā pasaules mākslas un kultūras metropole savas pozīcijas pēc 1945. gada ir zaudējusi un līderi ir Londona un Ņujorka, tomēr tik pārliecinošu, stratēģiski tālredzīgu (lai gan arī diezgan birokrātisku) valsts kultūrpolitiku, kāda tā ir Francijā, man nav nācies iepazīt nevienā citā valstī. Demokrātija, dinamisms, dažādība un decentralizācija – šī 4D formula ir visas darbības pa-matos. Tiek organizēti jauni kultūras centri un muzeji ne tikai Parīzē, bet arī dažādos attālos reģionos, nopietni tiek veidotas laikmetīgās mākslas kolekcijas, kurās pārstāvēti autori no visas pasaules, vienīgie atlases kritēriji – kvalitāte, radošo izteiksmes līdzekļu oriģinalitāte un aktualitāte. Orientējoties pēc šādiem principiem, mēs varam cerēt, ka nākotnē arī kāds no latviešu māksliniekiem var nokļūt kādā no šīm prestižajām kolekcijām. Kad daži Latvijas mākslas pārstāvji sūdzas par to, ka Rīgas galerijās fotogrāfija vēlas iekarot glezniecības stabilo statusu, man gribētos, lai arī viņiem būtu iespēja nokļūt Parīzē un pavērot, cik tur liela uzmanība veltīta vienam no 20. un 21. gadsimta mākslas mediju līderiem – fotogrāfijai. Kopš 1839. gada, kad tika atklāta fotogrāfijas tehnika, tā nekad nav sevi ierobežojusi tikai fotožurnālistikā, fotogrāfijas valdzinājums slēpjas tās īpašajās attiecībās ar realitāti, tā fokusējas uz vēstures mirkļu notveršanu un iemūžināšanu, vienlaikus ietverot sevī ne tikai dokumentalitāti, bet arī mākslinieka personisko redzējumu. Šodienas plašajā tehnoloģiju un izteiksmes līdzekļu spektrā blakus var līdzvērtīgi pastāvēt visdažādākās fotogrāfijas izpausmes: klasiskā melnbaltā fotogrāfija, krāsainā fotogrāfija, diapozitīva projekcija, digitālais foto, speciālas apstrādes un drukas tehnikas, mazais, intīmais un lielais formāts, dokumentālais un inscenētais, – galvenais ir kvalitāte, mākslas klātbūtnes intensitāte.
Reizi divos gados novembrī Eiropas Fotogrāfijas nams (Maison Europēenne de la Photographie) ar Parīzes mērijas atbalstu organizē fotogrāfijas mēnesi – Mois de la Photo. Tā ir arī daļa no fotogrāfijai veltītās speciālās Eiropas programmas, kurā vēl līderu pozīcijās ir Berlīne un Vīne, bet pēdējos gados šīm jau klasiskajām foto metropolēm piepulcējas arī Roma, Londona, Bratislava un Maskava. |
|
Loreta Luksa. MARIANNA
Idriss Hans. EVERY...BERND AND HILLA BECHER PRISON TYPE GASHOLDERS
Natālija Rebholca 2 FLYING
|
| Visu novembri Parīze vadošajās izstāžu vietās – muzejos un galerijās –
valdnieces lomā bija fotogrāfija. Nespēšu aprakstīt visu redzēto, bet
pakavēšos pie spilgtākajiem iespaidiem un nozīmīgākajām ekspozīcijām.
Eiropas Fotogrāfijas nams šoreiz bija pievērsies vēsturei, fotogrāfijas
pirmsākumiem. 19. gs. beigu un 20. gs. sākuma Parīze un Vīne atklājās
austriešu foto klasiķa Augusta Stauda (1861–1928) romantiskajās
fotogrāfijās. Vērojot šo izstādi, manī neviļus iezagās skumjas, jo arī
Latvijā ir tikpat spilgti fotomākslas pionieri, kas brīnišķīgi
dokumentējuši Rīgu, piemēram, Vilis Rīdzenieks, Mārtiņš Buclers u.c.,
tikai mums nav iespēju plaši parādīt šo vērtīgo mantojumu. Otra Eiropas
Fotogrāfijas nama izstāde bija veltīta okultās fotogrāfijas vēsturei
– tas drīzāk bija saistošs ekskurss marginālajā spoku,
ekstrasensu un dīvaino parādību pasaulē, nevis māksliniecisks
pārdzīvojums. Izstādi no dažādām kolekcijām divus gadus rūpīgi bija
veidojuši vairāki foto vēstures speciālisti. Par fotogrāfijas vēsturi
stāstīja arī vairākas izstādes Orsē muzejā, kam, kā zināms, ir
lieliska fotogrāfijas kolekcija. Mouvements de l'air ("Gaisa
kustība") – tā saucās izstāde, kas bija veltīta vienam no
izcilākajiem fotogrāfijas tehnikas iespēju pētniekiem Etjēnam Žilam
Marē (Étienne- Jules Marey, 1830–1904). Izstādē bija eksponētas viņa
gaisa strāvas plūsmas pētniecībai un foto fiksācijai veltīto
ierīču rekonstrukcijas, kas burtiski fascinēja ar savu
pārlaicīgumu, to meditatīvā iedarbība bija daudz lielāks pārdzīvojums
par dažiem redzētajiem laikmetīgās mākslas darbiem. Spoža un
pārliecinoša, bet reizē arī ļoti personiska un emocionāla bija izstāde
"Ņujorka un modernā māksla. Alfreds Štiglics 1905–1930".
Slavenais mākslas kolekcionārs, galerists un fotogrāfs Alfreds Štiglics
pirmais iepazīstināja ASV ar Eiropas mākslas avangardu. Iespaidīga,
kaut gan racionāli vēsa bija vērienīgā Bernda un Hillas Beheru izstāde
Pompidū centrā, pirmā tik liela šo Vācijas autoru solo skate Francijā.
Līdzīgas emocijas raisījās arī Kartjē fonda organizētajā japāņu
meistara Hirosi Sugimoto (Hiroshi Sugimoto) izstādē, kas šoreiz divās
īpašās lielformāta melnbalto fotogrāfiju sērijās ("Mehāniskās
formas", 2004; "Matemātiskās formas: virsmas", 2004) glorificēja
tehniskās pasaules perfekciju.
Daudz personiskākas un emocionālākas šķita abas Jeu de Paume
organizētās izstādes – Tilerī dārza galerijā varēja skatīt
L'Ombre du temps ("Laiku ēnas"), savukārt Silī namā –
"Kinoaktieru portretus". Kopš 2004. gada pazīstamais Parīzes izstāžu
centrs Jeu de Paume darbojas pēc jauniem principiem – tas kļuvis par
laikmetīgās fotogrāfijas centru, kas organizē izstādes, rīko
lekciju kursus un speciālas izglītības programmas.
Izstāde "Laiku ēnas" jūtīgi sevī apvienoja šķietami neapvienojamus
laikus un stilus fotogrāfijā: Volkerss Evanss, Anrī Kartjē-Bresons,
Tomass Rufs, Ronija Horna, Džefs Vols, Brūss Naumans, Lāslo Mohojs-Naģs
un Aleksandrs Rodčenko, Bils Vaiola, Nena Goldina un Sindija Šērmena.
Pārsteidzoša kombinācija un plašs diapazons. Pēc šīs izstādes iegūsti
spēcīgu emocionālu lādiņu, un tā arī ir galvenā motivācija, kāpēc
cilvēks tiecas pēc mākslas. Mans personiskais lielākais pārdzīvojums
bija Nenas Goldinas vairāk nekā stundu garais slaidu šova projekts The
Ballad of Sexual Dependency ("Balāde par seksuālo atkarību",
1981–1993). Asociatīvi precīzi pieskaņotas populāras, bet labas mūzikas
pavadībā skatītāju priekšā ritmiski mainījās 670 slaidi no mākslinieces
un viņu draugu privātās dzīves: mīlestības un seksa intimitātes brīži,
sekss kā neatkarības demonstrācija, narkotikas,
trakas ballītes, piekautas un nodzertas sejas, maza bērniņa
piedzimšanas brīnums un vecu cilvēku aizkustinoša savstarpējā tuvība,
prieks... Prieks, mīlestība, naids, sāpes, izmisums, cerība – tā ir
visa mūsu dzīve, ko līdz mielēm jūtīgi un mani uzrunājoši spēj atklāt,
manuprāt, viena no izcilākajām mūsu laiku māksliniecēm Nena Goldina. ‘
Jau astoto reizi Parīzē, prestižajā "Luvras karuselī", no 11. līdz
14. novembrim notika ikgadējais starptautiskais mākslas gadatirgus
PARIS PHOTO, Salon international de la photographie, kas sevī aptver
visu fotogrāfijas spektru no 19. gs. sākuma līdz modernisma laika un
laikmetīgajai fotomākslai. Šajā Eiropā visnozīmīgākajā fotogrāfijas
forumā 2004. gadā piedalījās 105 galerijas no ASV, Austrijas, Beļģijas,
Čehijas, Irānas, Itālijas, Japānas, Lielbritānijas, Luksemburgas,
Nīderlandes, Spānijas, Šveices un Vācijas, kā arī nozīmīgākās
izdevniecības (Phaidon, Rocket, Filgranes Éditions u.c.) un žurnāli
(European Photography, Photonews, Photo, HotShoe, Pluk u.c.), kas
saistīti ar fotogrāfiju. Īpašs gods šoreiz tika Šveicei, kuras
prezentāciju organizēja Šveices kultūras centrs Parīzē sadarbībā ar
astoņām fotomākslas galerijām, kas galvenokārt orientējas uz jaunajiem
autoriem. Vēl skatītājiem tika piedāvāta satelīta programma La
Project room – plaša un daudzpusīga Šveices videomākslas retrospekcija
(1971–2004). Tajā bija pārstāvēti tādi autori kā Renē Bauermeisters
(Renē Bauermeister), Dīters Rots (Dieter Roth), Valters Pfeifers
(Walter Pfeiffer), Ugo Rondinone, Džanni Moti (Gianni Motti), Šahrjars
Našats (Shahryar Nashat), Tomass Hiršhorns (Thomas Hirshhorn) un citi
autori. Paralēli izstādēm notika īpaši semināri, prezentācijas un
diskusiju klubi. Lielu rezonansi un publicitāti iemantoja pirmo reizi
piešķirtās BMW firmas balvas, ko iegūt varēja jebkurš aktīvi strādājošs
autors, kuru nominēja PARIS PHOTO pārstāvētās galerijas, bet galīgo
atlasi veica īpaša žūrija. BMW balvas devīze – One line no one, to
saņēma darbi, kas pārējo vidū izcēlās ar spēcīgu individualitāti un
neparastu redzējumu.
PARIS PHOTO nozīmīgo vietu Parīzes kultūras un mākslas dzīves norišu
kalendārā apliecina arī Francijas kultūras un komunikācijas ministra
Reno Donedjē de Vabresa (Renaud Donnedieu de Vabres) vārdi kataloga
ievadā: "PARIS PHOTO ne vien sniedz iespēju lepni pašapliecināties
laikmetīgajai fotogrāfijai, tas spēj apvienot dažādus redzējumus un
konceptus, paplašinot ikviena interesenta redzesloku par šo nozīmīgo
vizuālās mākslas veidu, kā arī palīdz ekspertiem un kolekcionāriem
atrast retu, sen meklētu attēlu vai atklāt pavisam ko
jaunu."
Speciāls izstādes projekts ar ļoti zīmīgu nosaukumu Cold Play ievadīja
visu PARIS PHOTO ekspozīciju.To veidoja 1993. gadā dibinātais
fotogrāfijas muzejs Fotomuseum Winterthur (no Šveices vāciski runājošās
daļas), kura kolekcijas darbi ārpus muzeja telpām tika izstādīti pirmo
reizi. Šī uz privātas kolekcijas bāzes būvētā muzeja darbu atlases
principi nebalstās uz autoru nacionalitāti, bet uz darbu kvalitāti.
Viens no šī fotomuzeja pamatlicējiem ir Roberts Franks. Viņa
fotogrāfiju sērija "Amerikāņi", kas tapusi pēc ceļojuma pa ASV 20.
gs. 50. gadu vidū, pārsteidza ar radikāli personisku skatījumu un kļuva
par radošo kredo daudziem nākamo paaudžu fotogrāfiem. Asais skatījums
uz cilvēkiem, lietām un parādībām vienoja arī eksponēto Cold Play
kolekciju. Izstādes kurators Tomass Zēlings (Thomas Seeling)
darbu atlases principu un projekta nosaukumu formulējis šādi:
"Pārstāvēta 60., 70., 80. un 90. gadu fotogrāfija (Roberts Franks,
Tomass Rufs, Vanesa Bīkrofta, Larijs Klārks, Annika fon Hausvolfa,
Katrīna Freizāgere, Klaudio Mozers, Tina Bārnija u.c.). Cold Play
izstādes autori fokusē uzmanību uz spēcīgiem emocionāliem tēliem un
situācijām. Tā ir vērotāja pozīcija, kura atklāj visu mūsdienu pasaules
cinismu, kas tiek manifestēts gan privātajā, gan publiskajā dzīvē,
politikā, komercijā, pat zinātnē." |
| Atgriezties | |
|