Sarkans. Sarkani baltais. Sarkanais. Dažādās kombinācijās, laukumu
lielumos un intensitātē. Mākslas darba konceptuālais pamats, nozīmīgs
vizuāls akcents un sarkana siena – plakne, uz kuras novietoti mākslas
darbi. Viena josla arī abu valstu – Polijas un Krievijas –
karogos. Reti kad nācies sastapties ar tik blīvu un aktīvu sarkanās
krāsas "ielenkumu", ko varētu salīdzināt vienīgi ar padomju laikos
ielās tik pierastajiem sarkanajiem karogiem vai... Salaveču tērpiem
Ziemassvētkos. Taču šoreiz sarkanajam tika piešķirta nevis
"ideoloģiskā", bet gan vispirms emocionālā slodze, lai raksturotu to,
cik atšķirīgi var tikt parādīti vieni un tie paši notikumi,
pamatojoties uz divu kaimiņvalstu – Polijas un Krievijas –
speciālistu viedokļiem.
No 2004. gada 20. novembra līdz 2005. gada 30. janvārim nacionālajā
mākslas galerijā Zach´ta bija iekārtota plaša ekspozīcija
"Varšava–Maskava. 1900–2000". No 2005. gada 24. marta līdz 15.
jūnijam to būs iespējams apskatīt Maskavā, Valsts Tretjakova galerijas
zālēs Krimas krastmalā. Savukārt no 2004. gada 29. novembra līdz 2005.
gada 12. janvārim Varšavā, mūsdienu mākslas centrā Ujazdovsku pilī, abu
valstu 54 mākslinieku aktuālākās mākslas tendences dokumentēja izstāde
"Aiz sarkanā horizonta", ko no 24. marta līdz 8. maijam arī varēs
iepazīt Maskavā, Mūsdienu mākslas centra nesen atvērtajās izstāžu zālēs.
Abu izstāžu sarīkošanas iniciatīva pieder Pjotram Novickim. Kopš 20.
gs. 90. gadu sākuma viņa privātajā galerijā Varšavā regulāri tiek
rīkotas vadošo krievu mākslinieku darbu izstādes. Protams, galeristu
ļoti fascinēja lielo projektu "Maskava–Parīze" (1979, 1981) un
"Maskava–Berlīne. 1900–1950" (1995) panākumi. Tieši pēc "pirmās
Berlīnes" (2003.–2004. gadā tika sarīkota izstādes "Maskava–Berlīne"
otrā daļa, atspoguļojot kultūras dialogu starp Vāciju un Krieviju
laikposmā no 1950. līdz 2000. gadam) Pjotrs Novickis piedāvāja Polijas
Kultūras ministrijai īstenot projektu "Varšava–Maskava".
Kopš 2001. gada projekta koordinācija bija uzticēta Adama Mickeviča
institūtam Polijā, bet Krievijā – Valsts muzeju un izstāžu centram
ROSIZO un Valsts Tretjakova galerijai, kuras direktors Valentīns
Radionovs un direktora vietniece zinātniskā darbā Lidija Jovļeva kļuva
par izstādes kuratoriem no Krievijas puses. No Polijas puses par
izstādes kuratori tās īstenošanas beigu posmā tika uzaicināta Anda
Rotenberga; Pjotrs Novickis bija izstādes komisārs un galvenais
koordinators.
Pastāv principiāla un vēsturiska atšķirība starp minētajiem mākslas
projektiem. Vispirms būtu vērts kaut vai atgādināt faktu, ka šoreiz
projekts "Varšava–Maskava" dokumentē nevis Rietumeiropas un
Austrumeiropas, bet gan divu kaimiņvalstu kultūras sakarus, turklāt 20.
gadsimta sākumā Polijai vispār nebija valstiskas neatkarības un tā
atradās plašās Krievijas impērijas sastāvā. Polija nekad nav bijusi
īstena "sapņu zeme" krievu mākslinieku apziņā. Savukārt poļi,
pamatojoties uz savu vēsturisko pieredzi, pat iegūstot valstisko
neatkarību 1918. gadā, vienmēr ar zināmu piesardzību un bažām vērojuši
norises kaimiņzemē. Gandrīz vai visa 20. gadsimta laikā Krievija, bet
īpaši – pēc Otrā pasaules kara beigām – PSRS bija varenais Polijas
kaimiņš, kas lielā mērā noteica sev līdzās esošās valsts sociāli
politisko sistēmu, ideoloģisko orientāciju, estētiskos uzskatus un
mākslas vērtību kritērijus. Situācija ir mainījusies tikai kopš 1989.
gada, kad tika likti gluži citi pamati abu kaimiņvalstu attiecību
veidošanai. Šīs pārmaiņas labvēlīgi ietekmējušas darbu pie izstādes
kopējās koncepcijas izstrādes. Tomēr ir vairāki vēsturiski notikumi,
par kuriem abās kaimiņvalstīs joprojām grūti vienoties.
Domāju, ka tieši galerijas Zach´ta bijušās direktores viedoklis bija
noteicošais, lai vismaz Varšavas ekspozīcijā vieta atrastos tiem poļu
mākslinieku darbiem, kuri varētu iepazīstināt skatītājus ar Polijas
pusei ļoti svarīgām vēstures lappusēm.
Par vēsturiskiem notikumiem un lēmumiem, sociālās un politiskās dzīves
aktualitātēm pietiekami precīzi signalizēja plakāti vai to augstas
kvalitātes kopijas, kas bija izvienotas uz īpašiem afišu stabiem. Uz
viena no tiem atradās Polijas karam ar Padomju Krieviju 1920. gadā
veltītie plakāti. Līdzās Ježija Novoseļska 1950. gadā gleznotajam
Vladimira Majakovska portretam bija to poļu inteliģentu fotogrāfijas,
kuri, paliekot Padomju Krievijā, 1937. un 1938. gadā tika represēti.
Abu valstu zinātniekiem ir cits viedoklis par notikumiem 1939. gada
septembrī. Polijā pat katrs skolnieks zina Katiņas vārdu. Sādžā
Smoļenskas tuvumā 1943. gada pavasarī Vācijas okupācijas iestādes
atklāja poļu virsnieku masveida apbedījumus. Apmēram 15 tūkstoši
karavīru tika internēti 1939. gada rudenī pēc Sarkanās armijas
iebrukuma Polijas austrumdaļā un noslepkavoti 1940. gadā, likvidējot
gūstekņu nometnes Kozeļskā, Starobeļskā un Otaškovā. Iegūt no Krievijas
precīzus visu bojā gājušo sarakstus Polijas valdībai joprojām nav
izdevies. Krievijas sabiedrība vispār par šiem notikumiem neko nezina!
Līdzās Edvarda Dvurņika 1989. gadā uzgleznotajam audeklam
"Starobeļska" bija skatāms Vlodzimeža Pavļaka darbs "Ignācijs
Vitkevičs izdara pašnāvību, Vācijai iebrūkot Polijā" (1986).
Lielāko šīs gandrīz abstraktās kompozīcijas daļu klāj blāvi
zaļgani pelēks fons, uz kura ar spilgti oranžiem, smalkiem, punktētiem
vilcieniem attēlota lejup vērsta nosacīta cilvēka figūra. Galvu no abām
pusēm ieskauj sarkana līnija. Tās zigzagveidīgais raksts vienlaicīgi
atgādina pārtrūkušu kardiogrammu, sablīvētu dzeloņdrāšu rindu vai
neregulāru ložu virteni. Vismaz Krievijas kontekstā šim darbam ir sava
papildu slodze: Vitkevičs dzīvoja Polijas austrumdaļā, ko tikai dažas
dienas pēc mākslinieka pašnāvības okupēja Sarkanā armija.... Jā, tas ir
gluži cits kara norišu vizuālais tēls – pilnīgi pretējs tam, ko daudzu
padomju skatītāju apziņā manā bērnībā veidoja poļu seriāls par varonīgo
kapteini Klosu un "Četri tankisti un suns".
Sarkanā līnija. Sarkanais horizonts. Viens no vadošajiem Maskavas
neoficiālās, konceptuālās mākslas līderiem Ēriks Bulatovs 1972. gadā
radīja kompozīciju "Sarkanais horizonts", kas kļuvusi par vienu no
socārta ikonām. Gleznā, vērojot horizontu, parādīta neliela cilvēku
grupa jūras krastā; horizonts shematiski plakātiskajā ainavā iezīmēts
kā ordeņa lente ar zelta un melnām svītrām. Gluži tāpat, kā nav
iespējams reāli šķērsot horizontu, tā arī ordeņa lente, novietota
netipiskā vidē un apstākļos, simbolizēja mehānisku robežu, šķirtni ar
tolaik neaizsniedzamo mākslinieka vēlmi būt radoši neatkarīgam un
brīvam padomju impērijas apstākļos. Šodien "sarkanais horizonts"
joprojām pastāv, lai arī sarkanā intensitāte ir mazinājusies,
paplašinoties pagātnes un tagadnes apzināšanas iespējām. Kopš Berlīnes
mūra krišanas 1989. gadā visā Eiropā, arī Krievijas un Polijas starpā,
tika veidotas citas partnerattiecības. Tagad "sarkanais horizonts"
var tikt izmantots kā robežšķirtne starp pagātni un tagadni, kā tēlaina
metafora jaunai attieksmei, kas balstīta uz daudz lielāku uzticību un
savstarpēju cieņu, patiesu vēlmi veidot radošu dialogu un vienotu
kultūras telpu.
Nenoliedzami, izstāde kā masīvs, neveikls dzīvnieks šo milzīgo
abu valstu 20. gadsimta kultūras sakaru vēsturi "sagremo" ar
nenovēršamu virspusību, kas ir attaisnojama kaut vai tādēļ, ka tas ir
pirmais "no putna lidojuma augstuma veiktais mēģinājums" (A.
Rotenberga) apzināt abu valstu vēsturē kopīgo. Pieņemu, ka jau minētos
"jūtīgos" pagātnes notikumus Maskavā tomēr interpretēs citādāk.
Taču vienots viedoklis ir radīts par vismaz viena mākslinieka
lomu 20. gadsimta mākslas vēsturē. Tieši krievu avangarda mākslas
milzim polim Kazimiram Maļevičam ‘ veltītā izstādes daļa, manuprāt,
kļuva par visas ekspozīcijas vienu no diskutablākajām un reizē
spožākajām virsotnēm. Protams, varētu runāt ne tikai par koncepcijas,
bet drīzāk par izstādes mākslinieka iekārtotāja Leona Taraseviča
radikālismu un pat diktatūru, radot krāsās ļoti aktīvu, savrupu telpu –
kubu, kurā kā būtiski krāsu akcenti bija izvietoti hrestomātiskais
Kazimira Maļeviča "Melnais kvadrāts", Nikolaja Sujetina, Ludmilas
Popovas, Vladislava Stšemiņska, Katažinas Kobro, Iļjas Čašņika, Olgas
Rozanovas, Mečislava Ščukas un Andreja Pronaško bezpriekšmetiskās
kompozīcijas. Tā bija savveida krievu avangarda svētnīca – mauzolejs,
kam apkārt bija izkārtoti arī 20. gadsimta otrajā pusē un pat speciāli
šai izstādei radītie mākslas darbi – Kšištofa Bednarska objekts
"Maļeviča ritenis" (2003) un Dmitrija Prigova instalācija "Maļeviča
vagīna". Taču, no otras puses, psiholoģiski pretojoties šim tik
neierastajam hrestomātisko krievu un poļu avangarda mākslas darbu
izvietojumam, der atcerēties šo pašu mākslinieku kategoriskumu un
radikālismu, ko viņi nesaudzīgi izmantoja pret saviem pretiniekiem un
pat kolēģiem!
Mazliet paradoksāli, ka pēc tik liela daudzuma sarkanu sienu izstādes
ievadā, pēc tik daudzām sarkanām gleznām un galdiem, kas pārklāti ar
sarkaniem audumiem, par izstādes noslēdzošo mākslas darbu Varšavas
ekspozīcijā tika izraudzīta Katažinas Koziras videoinstalācija
"Svētpavasaris", veltījums vēl vienai 20. gadsimta leģendai –
baletdejotājam Vaclavam Ņižinskim, viņa 1913. gadā radītajai
novatoriskajai horeogrāfijai Igora Stravinska baletam. Nelielajā
telpā uz sienām atradās lielformāta reprodukcijas – attēli no Ņižinska
iestudējuma. Telpas vidū novietotajos trijos monitoros bija redzams
stāsts nevis par dzīvību un pavasari, bet gan par nāvi: paveci, kaili
cilvēki kustējās, mēģinot imitēt baletdejotāju kustības. Vaclava
Ņižinska iestudējums kļuvis par novatoriskā baleta spožu lappusi, bet
ko simbolizē Katažinas Koziras instalācija? Modernisma norietu? 20.
gadsimta beigu nožēlu? Apskaidrību? Iespējams, nostalģiskas atmiņas un
arī jaunu sākumu, jo ass "Varšava – Maskava" nav tik vienkārša un
perfekti taisna līnija.
Izstāde "Aiz sarkanā horizonta. Jaunākās tendences Krievijas un
Polijas mākslā" sākotnēji, pēc Pjotra Novicka ieceres, bija paredzēta
kā līdzvērtīga galvenās izstādes "Varšava-Maskava" sastāvdaļa.
Pirmajā izstādē atbilstoši kuratoru koncepcijai tika meklētas un
atrastas daudzas paralēles. Piemēram, cilvēka ķermeņa traktējums 20.
gs. otrajā desmitgadē – peldētājas, kara tēmas interpretācija pēc Pirmā
pasaules kara; inteliģences un mākslinieku pašportretu īpatsvars 20.
gadu sākumā, Kazimira Maļeviča "kults" abās valstīs, sociālistiskā
reālisma vēriens un mērogi. Vienojošas tēmas un sižeti bija
jāatrod arī šai laikmetīgās mākslas izstādei, jo citādi
būtu grūti sasniegt tik lielu mākslas darbu daudzveidību. Kā
notika mākslas darbu atlase? Vispirms Mūsdienu mākslas centra
kuratori Eva Gožondeka un Stahs Šablovskis pēc vairākkārtējiem Maskavas
un Pēterburgas apmeklējumiem balstījās uz saviem personīgajiem
vērojumiem, konsultējoties ar Viktoru Miziano, Oļesju Turkinu, Marinu
Koldobskaju, Irinu Gorlovu un Maksimu Raiski. Jāatzīmē, ka Polijas
sabiedrībai jau ir bijusi iespēja iepazīt vismaz dažu vadošo krievu
mākslinieku darbību. Pāris gadu laikā Varšavā ir sarīkota Oļega Kuļika
personālizstāde "Kuļiks Varšavā" (2000, Ujazdovsku pils), Komara un
Melamida izstāde "Ideālā ainava" (2002, Ujazdovsku pils). Pēc Magdas
Kardašas iniciatīvas tapa visjaunākās paaudzes krievu mākslinieku
grupas izstāde "Sniegpārsliņa" (2003, Zach´ta). Bez tam darbu atlase
tika veikta arī no vairākām nozīmīgām aizvadītā gada izstādēm. Vairāku
krievu mākslinieku darbi – Oļega Kuļika lielformāta fotogrāfiju cikls
"Krievi" un instalācijas "Sportisti (Kurnikova)", "Kosmonauts
(Gagarins)", Oļega Bratkova fotogrāfijas, Vladislava Mamiševa-Monro
"Pirātu TV", Leonīda Tiškova "Adījums" – jau iepriekš bija
eksponēti izstādē "Maskava– Berlīne. 1950–2000" Turpretī poļu
mākslinieku Kubas Bakovska, Annas Baumgartes, Roberta Rumasa, Gžegoža
Klamana foto, video un instalācijas bija poļu mūsdienu mākslas izstādes
"Zem sarkani baltā karoga" ekspozīcijā (izstāde 2004. gadā tika
parādīta Tallinā, Viļņā, Ņižņijnovgorodā, Maskavā). Kuratori bija
pārsteigti, konstatējot, ka joprojām nav reālu kontaktu starp abu
valstu jaunākās paaudzes māksliniekiem: mākslinieki iepazīst cits citu
Rietumos, nevis darbnīcās. Tomēr tagad globalizācijas procesu iespaidā
abās valstīs mākslas attīstības virzība notiek līdzīgi. Tas deva
iespēju konceptuāli izvēlēties tēmas. Pēdējo desmit gadu laikā būtiskas
pārmaiņas ir notikušas gan vidē, gan sabiedrībā. Tādēļ kuratori Eva
Gožondeka un Stahs Šablovskis uzskatīja, ka izstāde centrēsies ap
diviem galvenajiem tematiskiem blokiem. Pirmā tēma – ainava pēc
transformācijas: darbi, kas komentē sabiedrības sociāli ekonomiskos,
politiskos un nacionālos aspektus; jaunā pilsētvide. Otrā tēma –
pārveidotāji=pārveidotie jeb transformers, t.i., mūsdienu cilvēka
adaptācijas spējas strauji mainīgajā vidē, personības identitāte; spēja
adaptēties virtuālā un multimediālā vidē, privātās mitoloģijas. Vairāki
mākslinieki tika uzaicināti veidot populāru mākslas darbu komentārus,
jo tajos risinātās problēmas nav zaudējušas aktualitāti arī mūsdienās.
Tieši šie darbi radīja emocionāli spēcīgāko iespaidu. Dmitrija Gutova
instalācija "Virs melnajiem dubļiem" bija veidota kā inspirācija no
krievu mākslinieka Jurija Pimenova populārās gleznas "Jaunlaulātie
jaunajā rajonā". Ujazdovsku pils vienas zāles grīda bija noklāta ar
miklu melnzemes kārtu. Lai tiktu nākamajā zālē, vajadzēja laipot,
manevrēt pa platiem dēļiem. Kā Polijā, tā Krievijā šāda ainava joprojām
ir realitāte! Radeks Zelonka izmantojis krievu peredvižņika Iļjas
Repina populārās gleznas "Volgas strūdzinieki" kompozīciju. No
salmiem veidotās, modernos sporta tērpos ģērbtās figūras precīzi
atkārtoja gleznā attēloto personāžu rakursus, un desmit mūsdienu
burlaki, "Ceļojot uz Austrumiem" (tāds ir instalācijas nosaukumus),
sev nopakaļ vilka automašīnu. Turpretī Pjotrs Vikžikorskis radījis
nelielas filmas, izmantojot konstruktīvisma stilistiku un 20. gados
Krievijā populāros saukļus un lozungus.
Grupas Tvoživo monumentālais sienas gleznojums atgādināja padomju
laikiem tik raksturīgo darba jauncelsmes slavinājumu. Tiesa gan, tolaik
pierastie saukļi "Miers. Darbs. Maize" te aizstāti ar citiem –
"Darbs. Netīrība. Smirdoņa" (poļu valodā visi trīs vārdi veido
atskaņas). Lielākais pārsteigums izstādē? Kara tematikai veltīto darbu
aktualitāte bez konjunktūras un koķetērijas, kā arī Vojceha Zasadnija
objektu "Poļu ērgļi" sērija. Izmantojot valsts ģerboņa kompozīciju,
māksliniekam izdevies radīt jaunas heraldiskas kompozīcijas paraugus,
sniedzot ironisku un dzēlīgu komentāru par mūsdienu
patērētājsabiedrības ideāliem un prioritāro vērību izpratni. Dīvainie
baltie ērgļi tik tiešām vareni slejas uz sarkanā fona!
P.S. Laikam būtu vērts minēt vēl vienu laikmetīgās mākslas projektu,
kas mēģināja raksturot kopīgās un atšķirīgās paralēles starp Krievijas
un Slovēnijas māksliniekiem. Ļubļanā, Moderna Galerija, no 2004. gada
20. decembra līdz 2005. gada 28. februārim iekārtota ekspozīcija
"Septiņi grēki. Ļubļana-Maskava". Kuratori Zdenka Badovinaca, Viktors
Miziano un Igors Zabels izstādē uzaicināja piedalīties gandrīz simt abu
valstu dažādu paaudžu māksliniekus un autoru grupas, kuri radīja
Kolektīvisma, Utopisma, Mazohisma, Cinisma, Slinkuma,
Neprofesionālisma, Rietumu kulta – septiņu grēku aizstāvības vai
atmaskošanas versijas. Izrādās, arī šajā izstādē plaši bija izplatīta
sarkanā krāsa kā ļoti raksturīga un tipiska Austrumeiropas kultūras
sastāvdaļa un reprezentācijas elements. |