Kaspars Goba Ieva Puķe, “Diena”, īpaši “Studijai” Kurdu sieviete ar bērnu un maizi
Viņa nebija vienīgā, kas nāca no maizes ceptuves ar tikko no pazemes izņemtiem maizes klaipiem.
To smarža aizpildīja šauro ieliņu un vēl ilgi bija jūtama gaisā, līdz ielas pretējā pusē esošās metāldarbnīcas smaržas atjaunoja šajā kvartālā ierasto gaisotni.
2003
Kaspars Goba
Dzimis 1975. gada 6. maijā
Beidzis Jāņmuižas lauksaimniecības skolu, dabaszinātņu bakalaurs bioloģijā,
pašlaik mācās Sarkanā Krusta Rīgas Medicīnas koledžā.
Papildinājies kopproducēšanas un scenāriju rakstīšanas kursos,
LU Ekonomikas fakultātē mārketingā un reklāmā,
LU Žurnālistikas fakultātē žurnālistikā,
LU Vēstures un filozofijas fakultātē filozofijas vēsturē.
Profesionāls fotogrāfs kopš 1995. gada.
Strādājis Morgunbladid, Reikjavīkā, Vides filmu studijā Rīgā, žurnālos "Rīgas Laiks", Baltic Outlook, fotografējis laikrakstiem uz žurnāliem "Diena", "Kas Notiek?",
The Washington Post (ASV), The Financial Times (Apvienotā Karaliste),
Glamor (Vācija), Business in Russia (Krievija), rakstījis Šveices izdevumam Weltwoche un Krievijas izdevumam Business in Russia.
Kā neatkarīgais filmu veidotājs strādājis Jura Podnieka studijā un LTV I.
Personālizstādes
2004
“Īslandieši. Starp ledājiem un lavu"
Ziemeļu Ministru padomes informācijas birojā Rīgā.
"Īslandieši." Galerijā Norden i Focus Stokholmā.
1999
"Vasara ledus zemē" Žurnālistu namā Rīgā.
1998
"Viens ciems Sibīrijā" (kopā ar Vairu Strautnieci) Kinofotofonodokumentu arhīvā Rīgā.
Balvas
2001 – "Lielais Kristaps" par populārzinātniskā žanra atdzīvināšanu
dokumentālajai filmai "Cīņa par centimetriem" (Vides filmu studija).
2000 – "Preses nagla" kategorijā “Pētnieciskā žurnālistika”.
|
|
Kurdu sieviete ar bērnu un maizi. 2003
Ārstniecības augu pazinēja Hildura Rūna Hauksdotira. 2002
Vecais vīrs Djarbakiras tirgū. 2003
Roma (čigānu) jaunieši Sabilē
POTAPS LUKINS.
LEONĪDS DRAŅIKOVS.
AMIRANS LORDKIPARIDZE.
STRĀDNIEKI DODAS UZ PURVU.
Sliedes. 2003
|
| Žurnālisti, kas intervējuši Kasparu Gobu – faktiski savu amata brāli –,
jau publikāciju virsrakstā centušies apiet viņa darbu mākslinieciskās
kvalitātes, lai tiktu pie kodola, kas, viņuprāt, slēpjas šī cilvēka
personībā. "Stāsti maniakālam cilvēkam" (Diena, 2004, 13. decembris)
, "Kur Gobas ir visvairāk" (Ieva, 2004, 9. jūnijs), "Fotogrāfa
Gobas spēles noteikumi" (Diena, 1999, 16. februāris)...
Pēdējais ir mans raksts. Atceros, toreiz Goba uz interviju atnāca tāds
garmatains un dumpīgs. Mēs tā īsti nebijām pazīstami. Taču es biju
lasījusi viņa rakstus žurnālā "Rīgas Laiks": reportāžas no
lopkautuves un Tallinas izgāztuves, intervijas ar pedofilijā notiesāto
Kārli Pētersonu un dabas bērnu, Saulkrastu pludmales iemītnieku ...
Biju redzējusi Gobas Īslandes fotogrāfiju izstādi "Vasara Leduszemē",
un viņš pirms šī brauciena ar kopējas paziņas starpniecību bija lūdzis
kāda manas intervijas varoņa – Latvijā iebraukuša īslandiešu mūziķa –
koordinātas. Mēs bijām līdzīgi sarunas biedri, jo abi interesējāmies
par ceļošanu, dīvainām vietām un cilvēkiem un jau bijām šo to
sasnieguši žurnālistikā, taču es viņu varēju apskaust. Goba bija
fotogrāfs, kas spēj arī profesionāli rakstīt, es – žurnāliste, kura
savus amatieruzņēmumus medijiem nebija iedrošinājusies piedāvāt.
Varēju viņu apskaust arī kā personību. Uz tādu spontanitāti ceļojot,
iepazīstoties ar cilvēkiem, pārvarot jūdzes un kultūru atšķirības,
šķita, spējīgs ir retais. Tad pēkšņi viņa stāstos ieskanējās liriska
nots. Nesen uzsāktās bioloģijas studijas ļaujot kadrā pamanīt ne tikai
cilvēkus vai mājas, bet arī sīkus dabas elementus: ķērpīti, puķīti.
Saprast, ka apkārt viss ir dzīvs. Ka koks nav tikai figūra, forma, bet
vesela maza pasaule.
Dienas avīzē fotogrāfi un žurnālisti vairumā gadījumu nav toleranti
cits pret citu. Katrs cenšas padarīt savu darbu, nesekojot līdzi, kā ar
to galā tiks cits. Kopā ar Kasparu Gobu gatavojot publikācijas žurnālam
"Rīgas Laiks" un laikrakstam "Diena", sapratu, ka var būt arī
citādāk. Ka fotogrāfam var būt tik daudz laika, lai jūs abi būtu
patiešām apmierināti ar sadarbības rezultātu. Ka fotogrāfs pat var
žurnālistam (un otrādi) ieteikt, kādos virzienos vēl iet, lai būtu
sajūta, ka savu iespēju robežās esat izdarījuši maksimālo. Redzot, ar
kādu atdevīgumu fotografējot strādā Goba, tu jau arī nevari darīt
citādāk. Jūs neesat konkurenti, un tas ir vislabākais: kopā top stāsts,
ko tikai viens no jums nebūtu pastāstījis tik efektīgi.
No mūsu pēdējā Īslandes brauciena atceros kādu skarbu epizodi. Reiz ar
saujiņu ziemeļbriežu mednieku un viņu gidu visu dienu klīdām
tuksnesīgā apvidū valsts austrumu krastā. Mednieku uzdevums bija
nošaut pa briedim, par kuru jau iepriekš samaksāta liela naudas summa.
Mēs netiecāmies pēc asiņainiem skatiem, bet gribējām iegūt uzņēmumus ar
graciozajiem dzīvniekiem, iegūt stāstu par viņu dzīvi zaļas sūnas
klātajā līdzenumā, kur starp ūdens lāmām šūpojas polārās spilves. Lai
tiktu līdzi vīriem, nebūdami īsti piemēroti saģērbušies, ik pa brīdim
vilkām nost kurpes. Lai tās nesamērcētu, basām kājām bridām
ledusaukstajā ūdenī. Tā tikām pāri strautiem un pārvarējām purvu malas,
kur zem kājām šūpojās sūnas. Medniekiem neveicās. Binoklī pamanītie
nedaudzie brieži skrēja pretējā virzienā. Vīri kļuva arvien īgnāki.
Garā un nogurdinošā pastaiga beidzās ar sēšanos apvidus mašīnās un
braucienu labu gabalu tālāk. Es paliku netālu no auto, bet Kaspars kopā
ar medniekiem devās uz priekšu. Pēc vīru rosības sapratu, ka šis
minējums ir bijis veiksmīgs. Tālumā šūpojās briežu ragi. Tā nebija
saujiņa dzīvnieku, bet milzīgs bars! Vīri izvēlējās vienu virzienu,
Kaspars līda uz priekšu mazliet nostāk. Notika
neparedzētais: brieži atkal skrēja prom no medniekiem. Pretī
fotogrāfam. Gan jau viņš saprata situācijas divdomīgumu, taču vēlme
iegūt veiksmīgu uzņēmumu bija tik liela, ka Goba turpināja iet pretī
briežiem.
Īsas, asinis stindzinošas minūtes. Viens no medniekiem, visai primitīvs
vīrs, pavērš sava ieroča stobru šajā virzienā. Ne pret briežiem, pret
Kasparu.
Viņš nemēdz daudz plātīties ar to, ko atkal ir sabildējis, un ik pa
brīdim brīnās, ko cilvēki ir atraduši viņa publiskotajās fotogrāfijās.
Uzņēmumi, kas bija radušies tikai kā ilustratīvs materiāls Gobas
dokumentālajai filmai "Seda. Purva valsts", pagājušogad apceļoja
Eiropu, galu galā – vienīgajam no Latvijas fotogrāfiem – nonākot
ietekmīgā izstāžu kuratora Bonami kūrētajā izstādē Instant Europe. Taču
šīs fotogrāfijas nav nejaušība. No visas bijušās Padomju Savienības
šurp sabraukušie Sedas pilsētiņas ļaudis fotogrāfijās tik pašapzinīgi,
atklāti un uzticīgi smaida ne jau tāpēc, ka Goba viņus nošarmējis
konkrētajā momentā, bet tāpēc, ka viņš turp braucis trīs gadus.
Filmējis tehnikas rosību kūdras laukos, bijis kopā ar sediešiem gan 9.
maija, gan 18. novembra svinībās, gan baznīcas svētkos, gan referendumā
par iestāšanos Eiropas Savienībā, kur Seda nobalsoja "pret".
Šajā materiālistiskajā pasaulē tikai nerēķināšanās ar paša laiku un
labklājību un zinātkāre, kāda pieaugušajos parasti gaist, ļauj sagaidīt
momentu, kad cilvēki atveras foto vai filmu kameras priekšā. Arī
brīnums tomēr nav nejaušs.
Es neesmu tiesīga jums atklāt visus Gobas spēles noteikumus un nevaru
apgalvot, ka tie ir zināmi arī man. Taču žurnālistiem, šķiet, ir
taisnība. Stāsts par viņu pašu ir tikpat lielisks kā viņa fotogrāfijas.
Ja vispār var nošķirt, kur beidzas viens un sākas otrs.
|
| Atgriezties | |
|