“Absolūtais kolekcionārs”, padomju mākslas krājējs – Nortons Dodžs Irēna Bužinska |
|
|
| Mēdz sacīt – mūziķis ar absolūto dzirdi. Gleznotājs ar absolūto redzi.
Absolūtais kolekcionārs? Jā, noteikti tādi arī ir – kā Dieva dāvana ne
tik daudz sev, cik citiem – sabiedrībai. Daudzu pasaules muzeju vēsture
sākas ar šādu “absolūto kolekcionāru” vēlmi ziedot kolekciju savai
pilsētai, savai valstij. Vēlāk nereti muzeji šo izcilo dāvinātāju
vārdus saglabā arī savos nosaukumos. Pateicoties Henrija Teita – cukura
tirgotāja – 50 gleznu dāvinājumam un viņa vēlmei redzēt savu dāvinājumu
atsevišķā ēkā, 1897. gadā tika atvērta Teita galerija Londonā. 1851.
gadā Pāvels Tretjakovs uzdāvināja savu gleznu kolekciju Maskavai – tā
tika radīta Tretjakova galerija. Varētu vēl minēt kaut vai Amosa
Andersona un Siņebrjuhova muzejus Helsinkos un Kārlsberga jauno
gliptotēku Kopenhāgenā.
Ņūdžersijas štata Ņūbransvikas pilsētā, kas ir tikai vienas stundas
braucienā no Ņujorkas, atrodas Zimmerli Mākslas muzejs. Tas ir Rutgersa
universitātes (trešā lielākā universitāte pēc Hārvarda un Jeilas
universitātēm) muzejs. Tieši šajā muzejā atrodas vēl kāda “absolūtā
kolekcionāra” – Nortona Dodža kolekcija, kas izvietota viņa finansētā,
speciāli šai kolekcijai uzbūvētā un 2000. gadā atvērtā “Dodžu spārnā”.
Kolekcija ir patiesi unikāla, jo visu mūžu ekonomikas zinātņu doktors,
miljonārs un “absolūtais kolekcionārs” Dodža kungs ir veidojis padomju
mākslas kolekciju, kurā ir 1000 autoru aptuveni 20 tūkstoši gleznu,
grafiku, plakātu, skulptūru, fotogrāfiju un objektu. Nepārspīlējot var
teikt, ka te atrodas arī pasaulē lielākais ārpus Latvijas esošais
pēckara Latvijas mākslas krājums, kurā ir vairāk nekā 150 autoru
gandrīz 600 mākslas darbu. 1991. gadā, kad Nensija un Nortons Dodži
sāka savas kolekcijas nodošanu Zimmerli Mākslas muzejam, viņu kolekcija
bija novērtēta par 26 miljoniem dolāru....
Daži vārdi par Zimmerli Mākslas muzeju. Tas sāka savu darbību kā
neliela galerija 1966. gadā, kad Rutgersa universitāte, kuras paspārnē
muzejs atrodas, svinēja 200. jubileju. Arī Zimmerli muzeja veidošana
sākās ar vairākiem nozīmīgiem dāvinājumiem, bet par Krievijas mākslas
kolekcijas sākumu kļuva krievu emigranta Georgija Rjabova kolekcija.
Šajā 1000 mākslas darbu klāstā ir gan unikālas 14. gs. ikonas, gan
aģitācijas porcelāns, gan arī lieliskas Ļeva Baksta, Natālijas
Gončarovas, Aleksandra Benuā un Aleksandras Eksteres radītās baleta
tērpu skices. 2003.–2004. gadā Zimmerli Mākslas muzejs sarīkoja pat
divas izstādes, kas raksturo tieši šo Rjabova kolekcijas daļu.
Georgijs Rjabovs bija tas, kurš 1990. gadā atveda Zimmerli Mākslas
muzeja direktoru Filipu Denisu Keitu uz Sergeja Šerčuka darbu izstādi
no Nortona Dodža kolekcijas. Iepazīšanās ar ukraiņu mākslinieka gleznām
beidzās ar ļoti svarīga lēmuma pieņemšanu – Nortons Dodžs izšķīrās
nodot savu kolekciju tieši muzejam tādēļ, ka muzeja vadība apņēmās ne
tikai saglabāt mākslas darbus atbilstošos apstākļos, bet arī radīt
speciālu izstāžu, konferenču, izglītības un izdevumu programmu, tā
padarot šo kolekciju pieejamu visplašākajai sabiedrībai. Tagad tas
liekas pats par sevi saprotams, ka muzejs regulāri saņem uzaicinājumus
eksponēt darbus no Nortona Dodža kolekcijas dažāda mēroga izstādēs.
Varbūt būtu vērts piebilst arī to, ka par šo kolekciju iepriekš
interesējās Ņujorkas Modernās mākslas muzejs (MoMA). Tomēr MoMA
kuratori un kolekcionārs nevarēja abpusēji vienoties par darbu
nodošanas noteikumiem – proti, ka muzejam jāpieņem visa kolekcija
nedalītā veidā, nevis izlases kārtībā tikai pazīstamu autoru daži
darbi. Tieši Nortona Dodža dzīvesbiedre Nensija Raila Dodža bija cieši
pārliecināta, ka tādējādiā kolekcijai ir vēl lielāka vērtība kā
vienotam veselumam, kas atspoguļo neoficiālās mākslas daudzveidību
bijušajā PSRS noteiktā laikposmā – no 1956. līdz 1986. gadam.
Kolekcijas hronoloģiskās robežas ir pamatotas ar to, ka atbilst ļoti
nozīmīgiem pavērsieniem PSRS vēsturē. 1956. gadā notika PSKP partijas
plēnums, kurā tās ģenerālsekretārs Ņikita Hruščovs izteica nosodījumu
Staļina personības kultam. Tas iezīmēja pozitīvu pārmaiņu laiku, kas
iegājis vēsturē ar nosaukumu “Hruščova atkusnis”. Tomēr pozitīvās
pārmaiņas bija īslaicīgas, un daudziem māksliniekiem, kuri nevēlējās
samierināties ar pieaugošo varas kontroli un politiski ideoloģisko
spiedienu, vajadzēja pazust no oficiālās mākslas izstādēm. Tā PSRS –
īpaši Maskavā un Ļeņingradā – paralēli oficiālai mākslai sāka veidoties
neoficiālās mākslas jeb nonkonformistu mākslas gultne. Turpretī 1986.
gadā Mihaila Gorbačova ievēlēšana par PSKP CK ģenerālsekretāru ievadīja
radikālas pārmaiņas sabiedrības dzīvē, kuras pazīstam ar jēdzieniem
perestroika un glastnostj. 80. gadu otrajā pusē radoša personība PSRS
ieguva daudz lielāku pašizpausmes brīvību, un visai drīz robežas starp
oficiālo un neoficiālo mākslu izzuda. Līdz ar to šī unikālā kolekcija
ļauj iepazīties ar kolīzijām un, neraugoties uz ideoloģisko spiedienu,
radošiem meklējumiem bagātām, ļoti daudzveidīgām un intensīvām trim
desmitgadēm vienas valsts mākslas vēsturē. (Taisnības labad jāteic, ka
tagad kolekcijas robeža ir 1991. gads, kad PSRS prezidents, PSKP CK
ģenerālsekretārs Mihails Gorbačovs paziņoja par šīs valsts
likvidēšanu.)
Nensijas un Nortona Dodžu kolekcijas veidošanās vēsture ir aizraujoša
romāna cienīga. Nortons Dodžs savas kolekcijas kataloga “No Gulaga līdz
glastnostj. Nonkonformistu māksla no Padomju savienības” ievadrakstā
apgalvo, ka viņš pats ir kolekcionārs kopš dzimšanas. Aizrautība ar
vākšanu zināmā mērā mantota no vecākiem – māte lieliski pārzināja
ģimenes vēsturi vairākās paaudzēs. Tēvs – Oklahomas universitātes
fizikas profesors – bija kaislīgs dažādu priekšmetu krājējs, kam
jelkādas lietas izmešana sagādāja grūtības... Nortonam pašam – kā
daudziem bērnībā – patika krāt markas, monētas un akmeņus. Pusaudža
gados tās pat bija retas alkohola pudeles, un tad bija vēl kāda
aizraušanās – zīmēšana. Tomēr studijām Hārvarda universitātē un
turpmākam dzīves pamatam Nortons Dodžs izvēlējās ko ļoti praktisku –
ekonomiku. 1953. gada martā, kad nomira Staļins, viņš bija Hārvarda
universitātes Krievijas Studiju centra doktorants. Lai savāktu
nepieciešamos materiālus disertācijai, Dodža kungs ar tēvu 1955. gada
aprīlī ‘ pirmoreiz atbrauca uz Padomju savienību. Viņa ceļojuma
fotogrāfijas tika pat publicētas amerikāņu presē! (Nevajag aizmirst, ka
tas bija aukstā kara laiks un ASV par ikdienas dzīvi PSRS – “pie
komunistiem” – zināja ļoti maz...) “Intūrista” organizētā grupas
ceļojuma maršrutā bija iekļauta Maskava un Ļeņingrada. Tad arī pirmo un
vienīgo reizi viņš apmeklēja Rīgu... Lai iegūtu zinātnisko grādu,
Nortons Dodžs vēlējās rakstīt disertāciju par sieviešu – strādnieču –
lomu tautsaimniecībā. Mihaila Lomonosova Maskavas universitātē, kur
bija iespējas vākt disertācijai nepieciešamos materiālus, šo tēmu
noraidīja. Toties traktoru un buldozeru produkcijas izpēte tika
atļauta! 1962. gadā Nortons Dodžs otrreiz ieradās Maskavā, lai
turpinātu darbu pie disertācijas. Tieši tad viņš, par spīti Maskavas
universitātes un varas iestāžu aizliegumiem, īstenoja mērķi – savāca
materiālus disertācijai par sieviešu lomu industrializācijas procesā
(disertācija 1966. gadā ASV izdota atsevišķā grāmatā), kā arī uzsāka
kolekcijas veidošanu.
1962. gads bija nozīmīgs ne tikai Nortona Dodža, bet arī neoficiālās
mākslas vēsturē. Tieši šajā gadā Maskavā, Manēžā, notika mākslas
izstāde, ko apmeklēja PSKP CK ģenerālsekretārs Ņikita Hruščovs, kurš
izteica dziļu neapmierinātību ar redzēto. Tas iezīmēja “Hruščova
atkušņa” beigas. Nortonam Dodžam šo izstādi nelaimējās redzēt, taču
uzturēšanās laikā Maskavā viņš iepazinās ar pasaulē un diplomātu
aprindās jau plaši pazīstamo krievu avangarda mākslas kolekcionāru
Georgiju Kostaki, kurš palīdzēja personīgi kontaktēties ar
māksliniekiem, kuru darbi oficiālo izstāžu ekspozīcijās netika
iekļauti. Cits paziņa aizveda Dodža kungu uz izstādi kādā privātā
dzīvoklī. Tās bija Maskavas mākslinieka Ļeva Kropivņicka abstraktās
gleznas. Vienu no tām Nortons Dodžs nopirka savai nākamajai kolekcijai.
Tā piedzima “absolūtais kolekcionārs”, kas, cik vien bieži iespējams,
pats braucis uz Maskavu un Ļeņingradu, bet no turienes – uz Tallinu,
lai papildinātu savu kolekciju ar aizvien jauniem mākslas darbiem. Jau
70. gadu sākumā ASV tika sarīkotas pirmās neoficiālās padomju mākslas
izstādes no Nortona Dodža kolekcijas. Neraugoties uz risku, kas padomju
gados draudēja ar nepatikšanām kā māksliniekiem, tā ārzemniekiem (tieši
kontakti ar Rietumu tūristiem, maigi runājot, vispār nebija vēlami),
Nortons Dodžs vienmēr iemanījās veiksmīgi izvairīties no nepatikšanām.
Bez tam mākslas darbu izvešanai lieti noderēja sakari ar draugiem,
paziņām, bet it īpaši – ar diplomātiem, kas palīdzēja izvairīties no
liekām un nereti pazemojošām muitas formalitātēm.
Iespējams, ka šo veiksmi izvairīties no nepatikšanām ar padomju varas
iestādēm kaldināja arī paša kolekcionāra ārējais izskats. Dodža kungu
nekad nav interesējuši Rietumu modes piedāvājumi (šmotkas – kvalitatīvi
apģērbi tālaika žargonā runājot). Drīzāk šo kungu varam noturēt par
vienkāršu, panaivu strādnieku, nevis par miljonāru, kas spējis
nodrošināt savu labklājību ar veiksmīgu naftas un tabakas biznesu, kā
arī darījumiem ar zemi. (Ir arī stāsts, ka jau 13 gadu vecumā Nortons
nopietni pārdomājis investēt līdzekļus pat Manhetenā, Volstrītā!) Viņa
pieticīgais vai pat trūcīgais ārējais izskats laika gaitā kļuvis
leģendārs. Protams, Nortona kungs spēj būt elegants, kā to redzam
fotogrāfijā ar dzīvesbiedri Nensiju, taču publiski – melnā uzvalkā ar
tauriņu – viņš parādās pietiekami reti, lai šāds miljonāra tēls
saglabātos sabiedrības atmiņās.
Kad man, 2002. gada martā piedaloties Zimmerli Mākslas muzeja rīkotajā
Baltijas valstu mākslai veltītajā konferencē, laimējās satikt šo
slavenoko lekcionāru, tad pat iepriekš dzirdētie stāsti neglāba no
pārsteiguma: miljonārs, slavenās kolekcijas īpašnieks, muzejā ieradās
nodilušā žaketē un maksimāli neizteiksmīgā rūtainā kreklā, kas
atgādināja drūmākos padomju laika produkcijas paraugus. Viņa laikam vēl
50. gados lietotais portfelis bija piebāzts ar papīra lapām –
jautājumiem un norādījumiem par izstādes iekārtojumu un konferences
norisi. Izstaigājot izstādi viņa vārdā nosauktajā piebūvē, kolekcionārs
kā jau profesionāls ekonomists izbaudīja sava dāsnuma augļus.
Līdz 1990. gadam mākslas darbu kolekcija atradās Dodžu ģimenes īpašumā
– bijušajā tabakas plantācijā Dienvidmērilendā. Dodžu māja, kurai dots
nosaukums Kremona, pēc mākslas zinātnieka Marka Švēdes apgalvojuma,
līdzinās 19. gs. sākuma Kurzemes muižai. Milzīgā māja ar daudzajām
piebūvēm un saimniecības ēkām savulaik kalpojusi par rezidenci
vairākiem Mērilendas pārvaldniekiem. 90. gadu sākumā mākslas darbi bija
izvietoti visās iespējamās un neiespējamās vietās – arī vecajās tabakas
tvertnēs... Marks Švēde atceras, ka Nortons Dodžs itin mierīgi varējis
lietot mašīnu ar izsistu priekšējo stiklu. Gatavojot izstādes no
Nortona Dodža kolekcijas un viesojoties Kremonā, viņš ir redzējis
miljonāru ar ekscentrisku cauru kreklu – saplēstā vieta bijusi
nostiprināta ar zilu izolācijas lenti!...
Maskaviešu Iļjas Kabakova, Viktora Pivovarova, Eli Beļutina, Oskara
Rabina, Anatolija Zvereva un vēl daudzu citu autoru darbus Nortons
Dodžs pats personīgi pirka no māksliniekiem tāpat kā viņa iemīļoto
igauņu Raula Mēla, Jiri Okasa, Tenisa Vinta, Ulo Sostera, Sirjes
Runges, Leonharda Lapina, Sīma Tannela Annusa, Malles Leisas, Jiri
Arraka gleznas un grafikas, bet Lietuvas un Latvijas mākslinieku darbu
atlase notika ar pieaicinātu mākslas zinātnieku un galeristu palīdzību.
Vispirms būtu jāmin Jeļena Korņeičuka, kas ar savas galerijas un
Meždunarodnaja kņiga starpniecību iepirka Džemmas Skulmes, Ojāra Ābola,
Jura Dimitera, Ausekļa Baušķenieka, Maijas Tabakas un Rūdolfa Piņņa
darbus. Kopš 90. gadu sākuma kolekcijas konsultants Latvijas mākslas
jautājumos ir Marks Švēde, kas regulāri veic mākslas darbu iepirkšanu
Nortona Dodža kolekcijai. Tādējādi šajā kolekcijā nonākuši Jāņa
Pauļuka, Kurta Fridrihsona, Birutas Delles, Ivara Poikāna, Oļģerta
Jaunarāja, Zentas Loginas, Georga Šenberga un daudzu citu mākslinieku
darbi, kas raksturo mākslas attīstības situāciju galvenokārt pagājušā
gadsimta 70. gados un 80. gadu sākumā. Pateicoties Marka kompetencei,
“absolūtais kolekcionārs” ir piekritis iegādāties arī perestroikas
perioda mākslu – Andra Brežes, Ojāra Pētersona, Kristapa Ģelža
grafikas, Oļega Tillberga instalāciju un Aijas Zariņas gleznas. Kad
Marks Švēde kolekcijai nopirka Andra Grīnberga performanču foto
dokumentāciju, tas veicināja Nortona Dodža interesi par fotogrāfiju,
kas iepirkta no Borisa Mangolda. Tomēr ir autori, kurus no Latvijas
māksliniekiem Nortons Dodžs mīl un ciena īpaši – tā ir Maija Tabaka,
Miervaldis Polis un Ivars Poikāns. Viņš patiesi lepojas, jo viņa
kolekcijā ir abi Poikāna gleznotās pirts – gan sieviešu, gan vīriešu –
varianti!
Lai kāda būtu ekscentriskā kolekcionāra attieksme pret paša ārējo
izskatu, pret savu kolekciju, tās saglabāšanu, reklāmu un izmantošanu
Dodžs attiecas labvēlīgi un naudu nežēlo. Par to īpaši labi var spriest
Zimmerli Mākslas muzeja Krievu un padomju nonkonformistu mākslas
nodaļas direktore mākslas zinātņu doktore Alla Rozenfelde, kas jau
vairāk nekā desmit gadu vada šīs kolekcijas tālāko zinātnisko apstrādi.
Kad 2000. gada 12. novembrī atvēra jauno piebūvi – tā saukto Dodžu
spārnu –, tās divos stāvos tika izvietota pastāvīga bijušās PSRS
mākslas ekspozīcija. Kolekcijas darbi tiek rādīti arī atsevišķās
tematiskās vai reģionālās izstādēs. Tā 2001. gada laikā tika eksponēti
jaunieguvumi no Vidusāzijas un sarīkota Ukrainas mākslas kolekcijas
skate. Skatītāji varēja iepazīties ar abstraktās mākslas izstādi
“Utopija un realitāte”, kurā bija iekļauti 17 mākslinieku, to skaitā –
Fransisko Infantes, Leonīda Lamma, Lidijas Masterkovas, Eduarda
Šteinberga, Raula Mēla, Leonharda Lapina darbi. 2001.–2002. gada mijā
Zimmerli muzejā tika sarīkota Baltijas valstu mākslas izstāde “Baltija.
Nonkonformisms un modernistu māksla padomju ēras laikā”, kuras
veidošanā rūpīgi pārdomāta bija katra autora un darba nozīmība. Par to
liecina fakts, ka Nortona Dodža kolekcijā ir 3200 Baltijas mākslinieku
darbu, bet izstādē no tiem bija iekļauti tikai 150. Neraugoties uz šo
nelielo apjomu, izstāde raksturoja mūsu reģiona mākslas daudzveidību,
atklāja katrai valstij raksturīgāko, netiecoties visu sakārtot zem
vienas, kopējas un varbūt ērtākas pribaltikas izkārtnes. Ekspozīcija
demonstrēja Igaunijai tik raksturīgās ģeometriskā abstrakcionisma un
hiperreālisma, Lietuvai – neoekspresionisma, Latvijai – sirreālisma un
dekoratīvisma tendences.
Ne mazāk nozīmīgs Nortona Dodža kolekcijas izpētē bijis aizvadītais
2004. gads. Vispirms varētu minēt izstādi “Ārpus atmiņām. Padomju
nonkonformistu fotogrāfijas un ar foto izmantošanu saistītie mākslas
darbi”, kas no 18. septembra līdz 28. novembrim bija iekārtota muzeja
zālēs. Paralēli izstādei notika intensīva kolekcijas papildināšana.
Uzklausot kuratores Diānas Neimaieres (Diane Neumaier) ieteikumus,
Dodža kungs bija atradis iespēju nopirkt vairāk nekā 100 fotogrāfiju.
Plašajā ekspozīcijā atradās vairāk nekā 300 fotogrāfiju, kas bija
izkārtotas tematiskās grupās: “Ikdienas dzīve”, “Lauku ainavas un
urbānā vide”, “Klusās dabas un mājas dzīve”, “Akts un ķermenis”,
“Maskavas konceptuālisti”, “Mākslinieku portreti” un “No fotogrāfijām”.
Izstādes katalogā publicēts faktoloģiski blīvs Marka Švēdes apcerējums
par fotogrāfiju Latvijā pēckara gados.
No 2004. gada 25. oktobra līdz 31. decembrim skatītāji varēja
iepazīties ar ekspozīciju “Aleksandrs Arefejevs un viņa loka
mākslinieki”, kas atspoguļoja 50.–60. gados Ļeņingradas mākslas dzīvē
nozīmīga grupējuma darbību. Savukārt no 2004. gada 12. decembra līdz
2005. gada 31. jūlijam Zimmerli muzejā vieta atvēlēta grandiozai teātra
plakātu skatei “Ārpus sociālistiskā reālisma robežām. Padomju laika
teātra plakāti no Nortona Dodža kolekcijas (2. daļa)”. Bez Ļeņingradas
un Maskavas izstādē plaši pārstāvēta Baltija; Jura Dimitera un Ilmāra
Blumberga teātra plakātiem veltītas pat atsevišķas nelielas
ekspozīcijas sadaļas.
“Absolūtais kolekcionārs” Nortons Dodžs joprojām papildina savu
kolekciju. Kas zina, varbūt kārtējā kolekcijai paredzētā mākslas darba
“medījumos” viņš pats pēc piecdesmit gadiem tomēr atkal atbrauks uz
Rīgu... Taču visiem, kas dodas uz Ņujorku, gribas novēlēt atrast laiku
apmeklēt Ņūbransviku un Zimmerli Mākslas muzeju, kur, lai arī padomju
laiki ir laimīgi beigušies, vienmēr saglabāsies interese par padomju
mākslu – bez aizspriedumiem, pieņēmumiem, pārspīlējumiem un negatīvas
attieksmes.
|
| Atgriezties | |
|