Sākotnējais nodoms bija rakstīt par kaut ko pavisam citu. Par Londonas
Saāči galerijas izstādi “Glezniecības triumfs. I daļa”. Nodomu izjauca
izstādes aizdomīgi pretenciozā nosaukuma neatbilstība tās saturam, kas
rakstītā veidā rezultētos vienīgi kā subjektīvi asa kritika par mākslu,
kura gandrīz pilnībā atstāj vienaldzīgu un kurā tikpat kā nav iespējams
saskatīt mākslinieciskās vērtības noilgumu. Ņemot vērā spēcīgo
kvalitātes kontrastu, nācās izvēlēties nelielas personīgās piezīmes,
kas tapa dažus kvartālus atpakaļ, dažas stundas iepriekš.
Karstā aprīļa dienā, ejot pār Millennium tiltu Londonā, pirmais, ko
nākas ievērot, ir ar Jozefa Boisa un Brūsa Naumana vārdiem apzīmogotais
Tate Modern siluets. Tāpēc ar novēlošanos pamani, ka Temza zem tevis
sarukusi par krietniem desmit metriem, un atceries par upes
regulārajiem bēgumiem. Atceries, ka reiz Boiss piedāvāja pacelt
Berlīnes mūri par pieciem centimetriem augstāk, lai uzlabotu tā
proporcijas. Interesanti, vai arī Temzai ir radoši iemesli mainīt
proporcijas? Bet varbūt tai svarīgi atsegt šīs zemes strēmeles, lai no
dzelmes izmestu visu lieko, cilvēcisko? Kaut vai Boisa cauro zābaku, ko
viņš pēc Vladimira Kaminera leģendas kara laikā esot pazaudējis,
lidmašīnai avarējot virs Krimas. Kā nenovērtējama relikvija tas kalpotu
lielajam skaitam dārgumu meklētāju, kuri ar elektronikas ekipējumu uz
muguras un metāla detektoriem rokās apsēduši Temzas krastus, cerot
austiņās izdzirdēt kādu prieka signālu. Vērtīgi vai ne tik vērtīgi
izrādīsies upes izsviestie nieki, būs tikai jāizvēlas, vai tos
pienācīgi pārdot vai varbūt iekļaut kādā neizbēgami pašvērtīgā mākslas
procesā.
Šogad Teita marketing ūber alles darbojas. Ērts un izdevīgs solis –
divdesmit gadus pēc nāves izstādīt Boisa darbus apjomīgā izstādē Joseph
Beuys: Actions, Vitrines, Environments. Boisa darbība Ņujorkā, Londonā,
Kaselē – nu tas viss savests Teita ceturtajā stāvā. Tāpēc var teikt: ja
viņš ir izdzīvojis mitoloģisko Otro pasaules karu, tad kā mākslinieks
šo izstādi jau nu pārdzīvos noteikti. Aiz viņa ir saglabājusies pārāk
gara materiālā atmiņa, kurā viņš radoši implantējis pats sevi. Un, pat
ja vēsture atklātu, ka Boiss ir blēdis, tad viņa darbi par blēdību
nekad nekļūs.
Ceļā uz Boisu neizbēgami nākas nokļūt Brūsa Naumana pieskandinātajā
Turbine Hall. Izmantojot 36 lielizmēra skandas, šeit viņš izveidojis
savu darbu retrospektīvu partitūru. Kompozīcija, vienam no skaļruņiem,
piemēram, nepārtraukti atkārtojot think, think, think, savienojas
milzīgā, netveramā skaņā, kas precīzi sakrīt ar monumentālo Boisa
fotoportretu tieši pie ieejas izstādē: titāns, kas uzgriezis muguru
saviem niecīgajiem apmeklētājiem. Dažas stundas vēlāk par to nāksies
atcerēties kādā citā izstādē, skatoties uz Jerga Immendorfa gleznu
“Durvis uz sauli”, kurā Boisa deus ex machina lēnām pārlej sevi pār
mazā mākslinieka, paša Immendorfa, galvu. Ar šo foto organizatori
laikam pieprasa atbildi no ikviena, kas te ienāk, – vai nu jūs esat par
vai pret Boisu, jo vienaldzība šeit netiek pieņemta. Starp citu, Teita
kuratoru izstādei atlasītie darbi, viņuprāt, iezīmē piecas dažādas
Boisa mākslas šķautnes – enerģiju, materiālu, akciju, politiku, dabu –,
kam veltītas telpas Nr.1–10. Gribētos pievienot vēl divas – atmiņu un
mītu, jo, manuprāt, viņu pavada izteikti būtisks laika konteksts, tāda
kā dzīve laikā.
Laikam tā jāsauc par stratēģiju, bet jau telpā Nr. 2 vienaldzīga
skatītāja patiešām vairs nav. Šeit atklājas Boisa pirmā un pēc sajūtas,
šķiet, personiskākā lielizmēra instalācija. Kā savas bērnības metaforu
viņš izmantojis itāļu gleznotāja Džovanni Segantini pēdējos vārdus
voglio vedere le mie montagne (“gribētu redzēt savus kalnus”). Gulta,
skapis, kapara plāksnes, krīta uzraksti un tāda kā vectēva bise pie
sienas savienojušies telpiskā zīmējumā, enerģētiskā sistēmā, kas savu
vērotāju nekaunīgi, tomēr ar milzīgu līdzcietību atgriež atpakaļ
bērnībā. Savukārt kā šīs intimitātes apzināts kontrasts ir “Tramvaja
pietura” telpā Nr. 3 – nodeva Boisa starptautiskajai pazīstamībai,
darbs, ar ko viņš piedalījās 1976. gada Venēcijas biennālē. Pats viņš
vairākkārt uzsvēris, ka darbs jāuztver kā piemineklis mieram, tāpēc pēc
biennāles piedāvāja to no oriģinālā vertikālā stāvokļa novietot
horizontāli. Mērogs un bardzība, ar kādu metāla stabam piemetināta
kliedzoša vīrieša galva (stabam apkārt četras metāla bungas un sliežu
posmi), šausmina savā vēlmē uzsvērt arhaiskas kara ciešanas.
Kā hipnotizētas telpā Nr. 4 sēž jaunas meitenes pie televizoru
ekrāniem, kuros skatāma Boisa dzīve ar koijotu instalācijas “Man patīk
Amerika, es patīku Amerikai” (1974) ietvaros, kā arī var vērot viņa
1972. gada lekciju Teitā. Starp citu, angļu valoda Boisam ir skaista,
akcents tikai pastiprina viņam raksturīgo bērnišķīgo jūsmu. Gribas
domāt, ka ikvienu fascinē vienkāršība, ar kādu Boiss manifestē savu
mākslas filozofiju. Grūti saprast, kur slēpjas tās noskaņa un kur –
bezrūpība, bet teorētisms kļuvis par viņa mākslinieciskās personības
paplašinājumu. Kā ievainojums un dziedināšana, izdzīvošana un atmiņa,
enerģija un rituāls. Visām cilvēka darbībām jākļūst par mākslu, ko
kontrolē paši mākslinieki, tām ir jābūt kā ‘ absolūtam Aktion. Idejas
it kā šķiet pārāk simboliskas, tomēr tieši Boiss negaidīti mainījis
mākslas saturu un mērķus, trīs dienas padzīvojot krātiņā ar koijotu,
pāris stundu pastaigājot ar beigtu trusi, sazīmējot rindu ar tāfelēm,
turpinot meklēt mākslas egalitārismu.
Ragavu aizjūga vilktais VW busiņš telpā Nr. 6 atklāti norāda uz
ironijas klātbūtni izstādē. Izdzīvošanas komplekts, kurā ietilpst filcs
siltumam un aizsardzībai, tauki enerģijai un uzturam un kabatas
baterija navigācijai. Svarīgi, ka ironija šeit nav tas, par ko
jāpasmejas, lai reklamētu to, kā darbā nav. Šobrīd bieži tas, kam tiek
piešķirta vērtība, ir kontrolēts, disciplinēts un izolēts, it kā
mākslinieki būtu ar vieglu roku akceptējuši padomu: vienalga ko sakot,
neko nepasakiet. No tā arī dzimst šī atklātā ironijas vulgaritāte, kas
patērētājam šķiet tik simpātiska. Diemžēl nu jau arī simptomātiska.
Tikmēr Boiss, ieziests ar taukiem, ietīts filcā, vēloties sevi saglabāt
tieši šādu visu darbības laiku, pakļauj mani ar ironiju par sevi kā par
mežoni un pravieti, kas vienlaikus paver arī izraušanās iespēju no
haosa izmisuma. Un atliek tikai skaudībā noskatīties uz vieglumu, ar
kādu viņš spēj pārradīt dzīvi – ietīties spirālveida filca rullī un no
jauna rast siltuma sajūtu.
Stādot slavenos septiņus tūkstošus ozolu, Boiss dokumenta VII laikā
uzsvēra, ka vēlas mākslu transformēt par dabu. Pretēji tam vēlākie
sekotāji turpināja kokus īpaši nodalīt, kopt, transformējot tos atkal
par mākslas objektiem. Laikam jau naturālisms ir no jauna jāmitoloģizē,
lai pie tā būtu iespējams atgriezties. Kaseles projekta turpinājums
“20. gs. beigas” telpā Nr. 8 – mūžam ar Boisu asociētie bazalta bluķi,
kas izskatās pēc nekārtīgi samētātiem līķiem. Tomēr šī nāves nejaušība
šķiet sistemātiska. Skatoties uz šo darbu, pirmais, kas nāk prātā, ir
elementu novietojuma precizitātes nozīme – vai ir iespējams identiski
rekonstruēt kompozīciju; vai, ja pēkšņi kāds “mākslas ķeceris” klusībā
nedaudz pabīdītu vienu no bluķiem, mainītos visa nolasāmā jēga? Darbs
jau nedzīvo vien tajās nedaudzajās, kuratoru izrakstītajās rindiņās, ko
var izlasīt izstādes bukletā. Pat ja konceptuālisti uzskata, ka ideja
ir “viss” un forma ir darba sekundārā daļa, vienas izstādes ietvaros tā
tomēr dominē. Jo īpaši Boisa gadījumā, kurš nerada dialektiku starp
ideju un formu, – pieredzēt viņu formāli jau ir daudz, pat nesaņemot
konkrētu konceptuālu skaidrojumu. Turklāt šajā izstādē tās veidotāji
vēl papildus rada elegantu orientācijas sistēmu, neradot
sasprindzinājumu starp tekstu un darbiem, līdz ar to panākot patiešām
baudāmu rezultātu.
Galu galā, nonākot telpā Nr. 9, kur apkopotas vitrīnu instalācijas,
nākas samulst. Katra iepriekšējā telpa bija izmēru ziņā vērienīgs
pārdzīvojums, šeit turpretī skatītāju no jauna ļoti intīmā valodā
uzrunā šīs salīdzinošās miniatūras. Katra vitrīna ir kā autentiska
epizode, kas piepildīta ar dzejiskām asociācijām. Šeit sastopas visi
Boisam tuvie materiāli, tiem kopā būvējot savu īpašo stāstu. Piemēram,
Berlīnē pēc kreisi noskaņoto jauniešu Mayday festivāla 1972. gadā Boiss
kopā ar diviem studentiem veic akciju, kuras ietvaros slauka
piemēslotās ielas. Vitrīnā atrodas šo svētku atkritumi, skan ielu
trokšņi un sarunas, tādējādi iezīmējot autora rituālo protestu pret
jebkādu politizāciju, vienalga, vai marksisma vai Rietumu kapitālisma
virzienā. Tas atkal ir par atmiņu – asu, nevis maigu. Tādu, kas
sasprindzina un atbrīvo cilvēka radošo dabu. Boisa vārdiem – sagatavo
cilvēku tapšanai.
Pēc izstādes atliek vien ar filcu apvilktās jaunu meiteņu
dienasgrāmatas, miniatūras tūristu hūtes, koka pastkartes un
piespraudes ar Boisa paraksta krustu. Tagad kļūst skaidrs, kas ir tie
dārgumi, kurus upē meklē Temzas šamaņi, kā mantru nerimtīgi atkārtojot
“Wir sind alles Kūnstler”. Vēl tikai jāpagaida gadi piecdesmit,
jāpacīnās ar mākslinieka konfliktu sevī, jāpamēģina kādi dialogu vai
atbilžu veidi. Ar metāla detektoru mazliet jāparakņājas sevī,
izmeklējot tās detaļas, kas palikušas pāri no atmiņas.
Kāpjot sarkanā autobusā, pamanu, ka uz viena no izstādes plakātiem ar
roku pierakstīta frāze: “Get some Beuys, be a better person.” Uzkāpjot
otrajā stāvā, tas izrādās tukšs. Neviena cilvēka, tikai pāris uzrakstu
EXIT.
|