Ziņas, ka slavenais britu reklāmas magnāts un “Britu jaunās mākslas”
(YBA) patrons Čārlzs Saāči izpārdod savas kolekcijas visslavenākos
darbus (līdzās daudziem citiem arī Demjena Hērsta formalīnā iemūžināto
haizivi un piecmetrīgo anatomijas lelli, Treisijas Eminas “izgulēto
gultu” un Rona Mjūka “Mirušo tēvu”), bija pārsteigums daudziem, kas jel
reizi klātbūtnē pabijuši Londonas pilsētas vecajā domes ēkā, kur
izvietojusies Saāči galerija. Kopš 2003. gada, kad Saāči pārcēla savu
galeriju no nomaļās Swith Cottage noliktavas uz vēsturisko veco
pilsētas domes ēku Vestminsterā, Temzas dienvidkrastā, minētie mākslas
darbi bija neatņemams viņa kolekcijas un tās pastāvīgās izstādes
kodols.
Kolekcijas izpārdošanu pats Saāči skaidro ar vēlmi iegādāties jaunus
darbus un ar ierobežoto galerijas telpu platību. Eksluzīvā intervijā,
kas publicēta Arts Newspaper janvāra numurā, Saāči atklāti vēstīja:
“Man patīk izrādīt mākslu, kas mani pašu aizkustina.” Viņš piebilda, ka
neuzskatot, ka viņa lēmums izpārdot YBA kolekciju ietekmēs mākslas
tirgu, māksliniekus vai “jauno britu mākslu kopumā”, un bez lielas
nožēlas turpināja: “Pietiek ar apziņu, ka reiz man piederēja pasaules
slavenākie darbi. Nešķiet svarīgi tos fiziski pieturēt.”
Lai arī Saāči noliedz, ka spēj ietekmēt mākslas procesus, nenoliedzams
tomēr paliek fakts, ka ar mākslas tirgu saistītā pasaule aizturēja
elpu, gaidot ziņas, ko tad tagad Saāči iepirks. Viņš pazīstams kā
kolekcionārs, kas mākslas darbus visbiežāk apskata mākslinieku studijās
vai iknedēļas galeriju rutīniskās apstaigās. Viņam ir izteikta gaumes
izjūta, un viņam patīk provocēt. Tā arī šoreiz paziņojums, ka turpmākās
četras izstādes būs veltītas glezniecībai, bija gan provokatīvs, gan –
neapšaubāmi – tirgu iespaidojošs.
Nosaukums “Glezniecības triumfs” ir vienojošs vairākām izstādēm, kuru
ietvaros gada laikā Saāči galerijā būs iespēja apskatīt ap 100 dažādu
gleznu, un – kā vēstī teksts uz sienas – “tas ļaus mums pārvērtēt šī
medija nozīmību digitālo mediju laikā”.
Atgriešanās pie glezniecības izraisīja diskusijas gan presē, gan
speciālistu aprindās. Kāds kritiķis izstādes sakarā izteicās: “Modernā
glezniecība ir kā modernā reliģija. Tā nepārtraukti tiek pasludināta
par mirušu, un tad pēkšņi tā atkal dzīvo.” Nevar nepiekrist, jo
patiesībā glezna un glezniecība šodien pat vēl vairāk nekā salonu
laikos tiek visai veiksmīgi uzturēta pie dzīvības, pateicoties gan
aizvien pieaugošai cilvēces labklājībai, gan tukšām guļamistabas
sienām. Arī publiskās galerijas ik pa laikam atgriežas pie glezniecībai
veltītām tematiskām izstādēm. Vēl nesen Vaitčepelas galerijā bija
skatāma ceļojošā izstāde Examining Pictures, kuras ietvaros bija
eksponētas ap 100 dažādu autoru gleznas. Oxfordas muzejā notika izstāde
“Viss par glezniecību” un Liverpūles Teita galerijā – “Hibrīdi”.
Tomēr “Glezniecības triumfs” nav izstāde publiskā galerijā un darbi
šeit nav aizlienēti no mākslinieka vai kādas citas galerijas
reprezentatīvos nolūkos. Šī izstāde ir Saāči personīgās gaumes un
kolekcijas skate, kuras kurators ir viņš pats. Pirmā daļa, kas
apskatāma līdz 3. jūlijam, skatītājiem piedāvo sešu Eiropas gleznotāju
darbu parādi.
Ekspozīciju ievada pašmāju Pītera Doiga (Doig) ainavas, kas izvietotas
kādreizējā bibliotēkā. Doigs dzimis 1956. gadā Edinburgā, uzaudzis
Kanādā un kopš 1979. gada dzīvo Londonā. Kā pats izteicies – viņš
glezno atmiņas un izdomātus notikumus. Idejas darbiem bieži aizgūtas no
avīžu fotogrāfijām, filmu fragmentiem, pastkartēm vai ceļojumu
bukletiem. Lai gan viņa gleznas tapušas Londonas studijā, centrālais
motīvs ir daba un cilvēks, un darbi lielākoties atspoguļo iespaidus,
kādus uz Doigu atstājuši Kanādā pavadītie gadi un turienes daba.
Saāči kolekcijā apskatāmi Doiga darbi, kas tapuši 90. gadu pirmajā
pusē: divas lielformāta gleznas, kuru galvenais motīvs ir kanoe laiva
stāvošos ūdeņos, divas sniegotu kalnu ainavas ar slēpotājiem, un divi
lielformāta darbi, kas portretē mežus, kuros redzama modernistu
arhitektūra. Tā darbā “Betona būda” caur koku stumbriem vīd Lekorbizjē
klasiskā modernisma stilā celtu dzīvojamo ēku bloks. Šo gleznu var
dēvēt arī par pārdabisku, utopisku sapni, kurā saplūst lielpilsētu
ikdiena ar dabas mežonību. Minimālistisko celtņu košās līnijas un
laukumi kontrastē ar tumšām meža ēnām. Šī ir visai bieži satopama aina,
kas atpazīstama, piemēram, pastaigā Jūrmalas kāpu joslā. Tomēr Doiga
gleznās šim skatam piemīt gandrīz kino cienīgs misticisms. Līdzīgi kā
darbā “Arhitekta māja Ravinē”, kurā arī attēlota klasiskā modernisma
arhitektūra (šoreiz paša arhitekta miteklis), kas tik tikko saskatāma
caur rudenīgi kailiem koku zariem. Skatpunkts, attālums un
fragmentējums – ar šo mediju palīdzību autors rada neomolīgu klātbūtnes
sajūtu. Ar gaismas un ēnu spēles palīdzību Doigam izdodas it kā
apstādināt laiku, ar bagātīgu krāsu paleti kaut ko visai ikdienišķu
pārvērst par maģisku un gandrīz vai reālu piedzīvojumu.
Jau 1994. gadā, kad britu mākslas dzīvē nule kā sāka dominēt “jaunais
britu konceptuālisms”, Doiga gleznas tika nominētas Tērnera balvai.
Galvenokārt pateicoties viņa spējai ar samērā tradicionāliem
glezniecības paņēmieniem radīt konceptuālu, gandrīz vai “hoperisku”
foto tēlainību, kas ne tikai rosina skatītāja iztēli, bet arī rada
neomolīgu klātbūtnes efektu. Tieši šī ir iezīme, kas tik raksturīga 90.
gadu britu mākslai (te var atkal minēt Rona Mjūka “Mirušo tēvu”).
Atstājot bibliotēku, mani pārņēma sajūta, ko vislabāk var raksturot
teiciens “klusums pirms vētras”. Tuvojoties galerijas centrālajai
telpai apaļajā sēžu zālē, kas līdz šim bija YBA ikonisko darbu
memoriāls, jau pa gabalu redzams Martīna Kipenbergera pašportrets. Šis
ir viens no 1988. gadā tapušo portretu sērijas, kurā Kipenbergers sevi
attēlo ar gandrīz vai aizkustinošu pašnožēlu. Apaļais alus vēders,
baltās, augsti savilktās apakšbikses, līkā mugura un zilais caurums
galvas vietā – viss liecina par apaļīgā ķermeņa depresiju, teju jau par
degradāciju.
Atšķirībā no tās vācu mākslinieku paaudzes, kas Boisa ietekmē redzēja
sevi kā šamaniskus sabiedrības glābējus, Kipenbergera paaudze
mākslinieku uzskata par sabiedrības simptomātisku parādību, utopijas
sargeņģeli. Par tādas sabiedrības parādību, kura atrodas cikliskā
procesā: kapitālismu ik pa laikam nomaina fašisms un fašismu nomaina
kapitālisms.
Kipenbergers bija dzimis mākslinieks. Viņa tēvs bija mākslinieks, un
viņa vectēvs bija mākslinieks. Tomēr pirms pievēršanās mākslai
Kipenbergers izmēģināja roku rakstniecībā, aktiermākslā un kādu laiku
pat vadīja klubu. Viņam patika provocēt skatītāju ar izvēlēto tēmu
brīvību un personīgo vissatļautību. Katrs viņa solis bija dekadences
pilns. Kā apstiprinājums tam ir darbs “Esmu pārāk politisks” – uz
sešiem kopā saliktiem audekliem viņš uzgleznojis resnu, uz rokas
atspiedušos, laiski guļošu, masīvu sievietes ķermeni. Šo var dēvēt gan
par izaicinājumu mākslas vēsturei, gan par paša Kipenbergera
antireklāmu.
Kā otru varētu minēt apjomīgo, 2x4 m lielo 1993. gadā gleznoto darbu
“Parīzes bārs, Berlīne”. Ar šo darbu Kipenbergers sevi ierakstījis
mākslas vēsturē. Kā kurators viņš iekārtoja “Parīzes bāra” mākslas
kolekciju. Tad bezkaunīgi atļāvās uzgleznot bāra interjeru, tādējādi
reklamējot pats sevi. Parodējot 19. gadsimta vecmeistaru mākslu, kurā
attēloti salona interjeri, viņš pielīdzināja sevi viņiem un viņus –
sev. Kipenbergers bija skatītāju izklaidētājs, kam patika šokēt. Viņš
bija populists un deva priekšroku kvantitātei, nevis kvalitātei. Viņš
bija ļoti produktīvs un dienā spēja saražot gandrīz 200 akvareļu.
Glezniecība bija tikai viens no medijiem, kas palīdzēja apmierināt viņa
nepārtraukto vēlmi radīt mākslu, kura spēja transportēt viņa idejas par
“ikdienas cilvēku” un nebeidzamo bezjēdzību. Tomēr ne visu, ko radījis,
viņš būtu dēvējis par mākslu. Šī izstāde tomēr ir kā atgādinājums
apgalvojumam, ka pēc meistara nāves 1997. gadā visi darbi nu ir mākslas
vārda cienīgi.
Kipenbergera pašreflektīvās un brīžam bezjēdzīgās gleznas Saāči
eksponējis iepretim vācu neoeksopresionista un Boisa skolnieka Jerga
Immendorfa smagnēji piesātinātajiem audekliem. Immendorfs pretēji
Kipenbergeram tiecās radīt mākslu, kas kaut vismazākā veidā tomēr būtu
‘ cilvēcei “noderīga”. Danto reiz par viņu rakstīja: “Visas dzīves
garumā Immendorfs ir pūlējies risināt jautājumu, kā palikt gleznotājam
pārpolitizētajā 20. gadsimta ainavā. Viņa darbi atšifrē
mākslinieka/aktīvista pašportretu, kas ir gatavs izmantot jebkādus
situācijai nepieciešamos piktoriālos līdzekļus.”
Immendorfa lielformāta gleznas ir kā politisku, sociālu un vēlāk arī
privātu notikumu karikatūras. Izstādē apskatāms Immendorfa darbs no
sērijas Cafē Deutschland. Sērija gleznota desmit gadu garumā un attēlo
iedomātu naktsklubu, kas it kā atrodas Berlīnes sienas vietā. Šis
naktsklubs ir kā neatkarīga teritorija, kur aukstā kara politika,
nacionālā identitāte un mākslinieciskais mantojums tiek izspēlēti
groteskā ikvakara izrādē. No gleznas uz gleznu: jauns kadrs – jauna
spēle.
Interesanti, ka Cafē Deutschland vēlreiz kā motīvs parādās 1988. gada
darbā “Solo”. Šai pašportretā Immendorfs nosēdinājis sevi pie viena no
Cafē Deutschland galdiņiem. Šoreiz tas novietots ārpus teātra, redzama
jau apvienotās un ikdienas rūpēs slīgstošās Vācijas ainava ar vientuļo
autoru centrā. Šai laikā Immendorfa darbi kļuva daudz personīgāki.
Politiskās debates nomainījuši alegoriski tēli. Izstādē apskatāma
“Sīpolvīra dzimšana” – darbs, kas apspēlē radīšanas alegoriju, un
“Trūkuma sabiedrība”, kurā autors aizņemies dažādus 19. gadsimta
alegoriskos simbolus, lai runātu par nākotni un jaunu atdzimšanu.
Interesants ir fakts, ka 60. gados Immendorfs Fluxus iespaidā
nodarbojies arī ar hepeningu inscenēšanu. Viņš tos dēvēja par Lidl.
Līdzīgi kā DADA, Lidl bija palienēts no “zīdaiņu valodas”, un regresija
šeit bija protesta forma. Perfomancēs dominēja īsi, nepabeigti saukļi:
“negleznojiet!” vai “netaisiet mākslu!”.
Performances un akcijas ir pirmais, kas nāk prātā, ielūkojoties
nākamajā galerijas telpā, kur izstādīti Hermaņa Niča baltie, ar sarkano
krāsu notraipītie audekli. Ničs, kas bieži dēvēts par Austrijas
akcionistu tēvu, kopā ar Oto Mulu un Guntaru Brusu reformēja 60. gadu
mākslas seju. Izvairoties no tradicionālās mākslas ierobežojumiem, viņi
radīja mākslu, kas eksistēja reālā vidē un bieži skāra apziņas tumšākos
stūrus. Ničs bija slavens ar publisku, no pagānu kultūras azņemtu
rituālu inscenēšanu. To laikā cilvēka izturības robežas tika testētas
ar nepārtrauktu dzeršanu, atkailināšanos, simboliskām krucifikācijas
ceremonijām, zvēru asiņu dzeršanu utt. Ničs, kurš aizrāvās ar seno
civilizāciju filozofiju, kas runāja par sāpēm, līdzcietību, un
maģiskiem rituāliem, aktīvi mēģināja radīt katarses netveramos mirkļus.
Baltie audekli, kas visbiežāk kalpoja kā performances fons, izrādes
laikā tika notriepti ar asinīm vai aplieti ar sarkano krāsu.
Pie galerijas baltajām sienām redzamie audekli ir notriepti ar krāsu,
bet tas nemazina iespēju šais sarkano tašķu un notecējumu laukumos
atpazīt gan šausmu pilnu skaistumu, gan vardarbības klātbūtni un
galējību iespējamību.
Apskatāmi arī Niča 70. gadu darbi, tādi kā “Zelta mīla”, “Process” un “Pēdējais Vakarēdiens”.
Izstādē piedalās arī sieviete – dienvidafrikāniete, kas pēdējā laikā gan vairāk pazīstama kā holandiete, – Marlēna Dimā (Dumas).
Viņa glezno piecgadīgas meitenītes, jaunus zēnus, modeles. Gleznas ir
divdomīgas, varbūt daudznozīmīgas, bet – nenoliedzami – bieži
pārprotamas. Dimā pati sevi jau saucot par “Mis pārprasto”. Saāči
galerijas turbīnu telpā redzama Dimā vispazīstamāko darbu parāde.
“Pāri līķiem” portretē kailu piecgadīgu meiteni, kas atplestām kājām
stāv pār vīrieša guļošo augumu. Meitenei ir tiešs skatiens un viena
roka paslēpta aiz muguras. Dimā atzīst, ka šis darbs ir izaicinošs, tas
piedāvā visneticamākos scenārijus, bet uz jautājumu – kas tieši tur
notiek – glezna tā arī neatbild. Līdzīgi kā citā darbā – The Cover-Up –
Dimā glezno mazu meitenīti, kas ar kleitu aizsegusi seju. Skatītājs tā
arī neuzzina, kāpēc bērns slēpjas. Vai tā ir spēle, kautrība, kaut kas,
kas saistīts ar seksualitāti? Patiesībā – nav jādiskutē par konkrētiem
tēliem, bet gan par veidu, kā mūsu zināšanas tos konvertē un kā,
saduroties ar dabisko realitāti, mūsos jau ir radusies diskomforta
sajūta.
Izstādi noslēdz 1958. gadā dzimušais Liks Tijmanss, kas līdzīgi Dimā
glezno ar bālām, pelēkām, vienmuļām krāsām. Tikai Tijmansa mākslas
mērķis ir mēģināt noķert vājumu un bālumu tā spēcīgākajās izpausmēs.
Baloži, slimas sievietes portrets, kara ainas un piecmetrīga bāla klusā
daba, kas gleznota kā veltījums 11. septembra notikumiem. Milzīga
glezna par neko.
Nevar nepamanīt, ka šeit redzamo autoru māksla tā vai citādi atrodas
visciešākajā saistībā ar sociālajiem procesiem, ar aktīvu to komentāru.
Protams, šo darbu neatņemama sastāvdaļa ir arī provokācija, ko Saāči tā
mīl. Glezna te bieži darbojas kā dokumentāla fotogrāfija (Niča gadījumā
– kā aculieciniece mākslinieciskam aktam). Izstādes provokatoriskais
nosaukums vairāk ir mārketinga triks, tomēr šeit redzētais vilties
neliks. Saāči ir uzdrošinājies eksponēt mākslu, kas vienlaikus norāda
gan uz sociāli aktīvas tematikas aktualitāti, gan provocē skatītāju ar
gleznas kā preces spēju izdzīvot. |