1) Krievu internetā ir Web vieta CoolSoch.ru, kur var atrast pāris
simtus gatavu skolas sacerējumu. Cita starpā ikviens interesents var
iepazīties ar sacerējumu par tēmu “Ko mākslinieks Mihails Šemjakins ir
paveicis savam laikam”. Sacerējumā ir tāda frāze: “Šemjakins ir
pārspējis visus pasaules māksliniekus metafizisku portretu, metafizisku
kompozīciju radīšanā. Par to radīšanu viņš atšķirībā no daudziem
abstrakcionistiem, kubistiem un sirreālistiem maksā ar ārkārtīgu prāta
un gribas sasprindzinājumu.” Ko te vēl piebilst? Neko. Tā ka visi
turpmākie teikumi šajā tekstā ir vien mēģinājumi piezīmēt vēl dažas
līnijas šim “sasprindzinājumam” no CoolSoch.ru.
2) Man grūti iztēloties Mihaila Šemjakina tikšanos, piemēram, ar
Demjenu Hērstu vai Treisiju Eminu. Par ko gan viņi runātu? Vai
Šemjakins arī viņiem, multimediju un jaukto tehniku laikmeta bērniem,
kuri arī šai laikmetā atraduši, Borisa Pasternaka vārdiem runājot,
“nedzirdētu vienkāršību” (sevišķi jau Treisija), sūdzētos par pasaules
mākslas mafiju? Šaubos, lai gan tā ir viena no Šemjakina iemīļotajām
tēmām. “Es .. viens cīnos pret ļoti spēcīgo mākslas mafiju, kas valda
Amerikā, bet no Amerikas nosaka cenas visā pasaulē. Tie ir Sotby’s,
Christie’s, lielās galerijas; tas ir Leo Kastelli – ģeniāls psihologs,
kas prata par kolosālu naudu pārdot tukšu gaisu un noveda “kailā
karaļa” situāciju līdz pilnībai.” Šemjakins bieži stāsta par to, kā,
ejot garām Kastelli galerijas vitrīnai Ņujorkā un ieraugot tajā
vairākus atkritumu maisus, viņam tā arī neesot bijis skaidrs, vai tā ir
vienkārši telpu uzkopšana vai arī jauna ekspozīcija. Var teikt, ka šajā
gadījumā viņš nav spējis uztvert kontekstu... Šemjakinam ir taisnība –
šobrīd pati mūsdienīgākā māksla ir konteksta māksla, kurā obligāti
ietilpst kāds sociāls message un jaunās tehnoloģijas. Šajā ziņā
Šemjakins pārstāv pilnīgi citādu mākslas pieredzi. Šī pieredze ir
savietojama ar visu pirms tam pastāvējušās mākslas pasauli un visumā
tajā balstās. Ja Rembrants vai pat kāds anonīms alu laikmeta
mākslinieks ieklīstu Šemjakina izstādē, viņam tur būtu ko redzēt. Kā
šiem veiktos ar kāda multimediju projekta izpratni – tas ir cits
jautājums. Laikam jau nekas cits neatliktu kā uzlūkot to par kādu
modīgu buršanos. Piebildīsim, ka, kritizējot pasaules un, jo sevišķi,
Amerikas “mākslas mafiju”, Šemjakins mēdz citēt Vitnija muzeja
direktores teikto: “Mums nav vajadzīgi mākslas profesionāļi; mūsu
muzeju interesē pirmām kārtām jaunie materiāli, sekss, tehnoloģijas un
dinamika.”
3) Ko gan mums šodien var sniegt tāda līmeņa mākslas profesionālis kā
Šemjakins? Šķiet, to, ko varētu nodēvēt par “formas acs ķirurģiju”.
Pats mākslinieks saka: “Es zīmēju ļoti ātri, ļoti asi. Mans mākslinieka
ideāls – tā ir acs ķirurga roka.” Savos zīmējumos, pasteļos un
litogrāfijās Šemjakins izvērš veselu visdažādāko formu muzeju (ne velti
viens no viņa lielākajiem projektiem, kas apkopo visu laiku un tautu
mākslas pieredzi, saucas “Mihaila Šemjakina neredzamais muzejs”). Viņu
iedvesmo viss – afrikāņu maskas, Otrā pasaules kara laika raķešu
dzinēju dzelzs iekšas vai kā stīgas nostieptas kautķermeņa ribas.
Kautķermeņi, miesas – tas vispār ir viens no viņa formu pasaules
vadmotīviem. Nenoliedzami, pati spēcīgākā sērija Šemjakina Rīgas
izstādē, kas bija sarīkota galerijā “XO” un kļuva par pamanāmu notikumu
pilsētas kultūras dzīvē, bija 1976. gada cikls “Parīzes vēders”. Tolaik
Parīzes mērija grasījās noplēst vienu no pilsētas vecajiem kvartāliem
ar visu tirgus laukumu. Šemjakins radīja ap 3000 fotogrāfiju un
zīmējumu, pūloties iemūžināt šo pasauli, kas tuvojās savai iznīcībai.
Visvairāk viņu saistīja miesnieki un gaļas iznēsātāji, kas līdz ar
gigantiskiem kautķermeņiem kļuva par sērijas galvenajiem varoņiem. Viņi
šķiet esam muzikanti, kas sastinguši pozās ar saviem instrumentiem –
kautķermeņi atgādina izstieptas preparētas klavieres un arfas.
Cits Šemjakinam svarīgs objekts ir cilvēka galvaskauss. Ne velti viena
no vairākām telefilmām, ko viņš sagatavojis Krievijas kanālam
“Kultūra”, tā arī saucas – “Galvaskauss mākslā”, savukārt nosaukums
“Metafiziskais galvaskauss” dots vienai no viņa slavenākajām
skulptūrām. Šim galvaskausam ir neproporcionāli izstiepta pakauša daļa.
Filmā Šemjakins atceras vienu no saviem mīļākajiem citātiem:
“Neproporcionalitāte – tas ir pamats diženumam glezniecībā un mākslā.”
Disproporcija ir viens no svarīgākajiem viņa daiļrades paņēmieniem. Bet
diezin vai, arī ievērojot visu māksliniekam pašam piemītošo
ekscentriskumu, viņa pasauli varētu nosaukt par patiešām slimīgu vai
neprātīgu. Ne velti bards un literāts Bulats Okudžava, nepavisam
nebūdams mākslas kritiķis, ar sev raksturīgo romantismu norāda: “Šajā
teātrī, kur maskas ne saskaitīt un līnijas krustojas tik kaprīzi, kur
krāsas tā mulsina un ir tik daudz šķietama haosa, patiesībā valda
iekšēja kārtība un saprātīgs mērķis un zem maskām mājo gluži saprotamas
traģēdijas un gluži cienījamas cerības.”
4) Vispār jau paša Šemjakina koordinātu sistēmā viņa māksla, protams,
ir morāles un garīgas hierarhijas māksla. Viņš joprojām uzskata sevi
par metafiziskā sintētisma (virziens, kas savā raksturā ir drīzāk
garīgs nekā estētisks un par mākslinieka galveno uzdevumu pasludinājis
kosmisko un dievišķo esības likumu atklāsmi un jaunas ikonas radīšanu)
sekotāju. Laikam gan viņš sevi izjūt kā cildenu profesionāli, cēlu
meistaru, mākslas bruņinieku – un faktiski tāds arī ir. Tieši Mākslu
Bruņinieka ordeni (augstāko – Kavaliera – pakāpi) viņš saņēma no
Francijas Kultūras ministrijas, turklāt apbalvošanas ceremonija notika
Versaļā. Bet viņa bruņnieciskuma mitoloģija pavisam viegli pāriet viņa
formas izjūtā – viena no viņa interesantākajām skulptūrām ir
gigantiskās bruņinieku ķiveru parafrāzes, ko viņš pats dēvē par
“metafiziskajām galvām”. Par šo formālo eksperimentu viņš sapņoja, vēl
būdams divdesmitgadīgs palīgstrādnieks Pēterpils Ermitāžā. Kādu laiku
viņš strādāja viduslaiku ieroču zālē, un tieši šeit šīs ķiveres arī
atklājās viņam kā ideāli objekti mākslinieciskam remiksam.
5) Te nu mēs tuvojamies viņa personīgajai mitoloģijai. Tā nenoliedzami
ir interesanta. Kā stāsta pats Šemjakins, viņa tēvs – kabardiešu kņazs
un turklāt Padomju armijas kavalērijas virsnieks – pat trīsdesmitajos
gados drosmīgi minējis savu aristokrātisko izcelsmi, aizpildot armijas
kadru anketas. Par to viņam sešas reizes ņēmuši nost virsnieka uzplečus
un pat uz laiku izmetuši no armijas, taču galīgi atvaļinājuši tikai
1958. gadā kā vienu no virsniekiem, kuri palika uzticīgi tobrīd
nežēlastībā kritušajam maršalam Žukovam. Kad Maskavā, Arbatā, bija
nācis pasaulē mazais Miša, no frontes atbraukušais tēvs atvedis zirgu,
sēdies seglos un, turot dēlu rokās, apjājis trīs rituālos apļus pa
Maskavas nama pagalmu. (Vai tikai te nav meklējamas saknes Šemjakina
bruņnieciskumam, kas garā visnotaļ tuvs kabardiešu džigita iekšējām
nostādnēm?) Vēlāk tēvs bijis komandants vairākās Vācijas pilsētās
padomju okupācijas zonā – šeit Miša, piemēram, apmeklēja vidusskolu,
kas bija izvietojusies kādreizējā gestapo ēkā. No dienesta Vācijā viņa
tēvs tad arī tika atvaļināts, un ģimene pārcēlās uz Ļeņingradu. Miša
iestājās prestižā mākslas skolā, taču no pēdējās klases tika atskaitīts
par aizraušanos ar van Gogu un par to, ka nelabvēlīgi ietekmējis savus
klasesbiedrus, iepazīstinot tos ar impresionisma mākslu. Šemjakins
stāsta, ka vairākus gadus nostrādājis par palīgstrādnieku Ermitāžā, pēc
tam par to pašu interesi par “nepareizajām” gleznām iebāzts psihenē;
papildu arguments bijušas kaimiņu vēstules par to, ka viņa komunālā
dzīvokļa istabā pa naktīm skanot mūzika un ciemos nākot garmataini
jaunieši. (Cita versija ir tāda, ka, mājās pārnācis, Šemjakins esot
gleznojis klusās dabas ar kautķermeņiem. Protams, neiztika jau arī bez
iedzeršanām un dejām ap šīm pašām lopu miesām – tas acīmredzot arī
nepatika kaimiņiem...) Diagnoze: lēni progresējoša šizofrēnija.
Trakomājā Šemjakins pavadīja pusgadu, iekams māte ar advokātu palīdzību
viņu no turienes izgalvoja. Bet tieši tur notika viena no viņa pirmajām
izstādēm. “Reiz no rīta mani tā vietā, lai vestu uz procedūrām (kur man
visu laiku špricēja kaut kādu draņķi) manās bezizmēra garajās
apakšbiksēs, kas bija šūtas kādam gigantam (pidžamas tai iestādē
nevienam nedeva), aizveda uz milzīgu konferenču zāli. Tur es ieraudzīju
lielu pulku ārstu baltos halātos – lielāko tiesu militāristus. Pie
sienas karājās dažādu laiku šizofrēniķu darbi, bija pat akvareļi, bet
veselu palielu sienas laukumu ‘ aizņēma mani darbi, noformēti
vienkāršos rāmīšos. Kā manu šizofrēnisko murgu paraugi. Tad nu
profesors juku jukām ar latīņu leksiku skaidroja saviem studentiem, kur
viņš saskatot manas slimības pazīmes, – sižetos, līnijās...”
6) Vēl Šemjakins jaunībā grasījās iestāties Pleskavas Pečoru klosterī.
Tomēr, kā viņš pats raksta, “sastapies ar mūka dzīvi, es piedzīvoju
vilšanos. Dzert “pa lielo” es iemācījos tieši klosterī.”
7) 1971. gadā Šemjakins emigrē uz Franciju. Viena versija ir tāda, ka
viņu turp izsūta VDK, cita – ka to visu noorganizē viņā iemīlējusies
galerijas īpašniece Diāna Vernī. Visnotaļ iespējams, ka abas versijas
atbilst patiesībai. Šemjakins ātri gūst komerciālus panākumus un jau
visai drīz iegādājas apartamentus ar skatu uz Luvru. Tieši Parīzē viņš
tuvu iedraudzējas ar Vladimiru Visocki, kurš tur bieži uzturas. Savā
darbnīcā viņš tam organizē ierakstu studiju un vairāku gadu laikā
ieraksta materiālu, kas vēlāk tika izdots piecos kompaktdiskos ar
nosaukumu “Vladimirs Visockis Mihaila Šemjakina ierakstos”. Abu Parīzes
dēkām ir veltīta Visocka dziesma “Parīzes nelabie”. Kad 1981. gadā pie
varas nāk sociālisti ar Miterānu priekšgalā, Šemjakins nolemj
pārcelties uz ASV. Netālu no Ņujorkas viņš nopērk lauku īpašumu, kurp
pārved arī savu milzīgo mākslas kolekciju. Te viņam pabieži krīt uz
nerviem melnādainie puišeļi, kam patīk mest akmeņus darbnīcas logos.
Citādi viss ir labi. Padomju savienība sabrūk, viņš iedraudzējas ar
Gorbačovu; Šemjakinam viesojoties Krievijā, Jeļcins viņam pasniedz
Valsts prēmiju; Putins konsultējas ar viņu kultūrpolitikas jautājumos...
8) Daži viņu vaino dekoratīvismā, sauc par salonmākslinieku, atgādinot,
ka nemaz tik daudz personālizstāžu lielajos pasaules muzejos viņam
neesot bijis. Citi savukārt viņu nesauc citādi kā par “grafikas
Paganīni” un “metafiziskā sintētisma ģēniju”. Man šķiet, viņam galvā ir
patiešām gigantisks formu muzejs, ar kuru viņš operē datorprocesora
ātrumā, rodot saiknes un atbalsis dažādās kultūrās un izmantojot tās
savos zīmējumos, skulptūrās un teātra uzvedumos. Man viņš atgādina
Šerloku Holmsu, kas zināja visu par pulvera, tabakas un Londonas dubļu
dažādajām īpašībām. Un vēl – klapēja miroņus, lai pārliecinātos, vai
zilumi var parādīties arī pēc nāves. Savukārt Šemjakins zina visu par
galvaskausiem, maskām, sfinksām, kentauriem, Pētera I laikmetu,
kliedzienu mākslā, Rembranta un Reinoldsa gleznām, Rodēna skulptūrām...
Reiz viņš dejoja zem pakārtiem kautķermeņiem. Bija viņam tāda vajadzība.
No krievu valodas tulkojis Eduards Liniņš
|