Niansēm reizēm ir nozīme. Tā varētu teikt: “kārtīgas jukas” vai arī
“kārtīgās jukas”. Pēc pāris apskatiem presē, vārgā stenda pie Rīgas
domes un Valsts Mākslas muzeja izstāžu zāle “Arsenāls” izstādes vārds
“Jukas” man asociējas ar vēsturiskumu – ar “juku laikiem”, Piekto
gadu, brīdi, kad anarhija draudēja uzplēst gan formu, gan prātus.
“Juku” nosaukumam “Arsenālā” nepārprotami bija dekoratīvs raksturs –
tāda nemiera broša pie institūcijas krūtīm. Kāds bija šīs izstādes
uzdevums? “Juku” autoru skaitam, darbu izpildījuma vērienam un
iekārtojuma kvalitātei līdzvērtīgas izstādes Latvijas skatītāju
pārsteidz reti, tādēļ “Jukas” var uzlūkot kā izstādi – simptomu. Kā
skatu uz daļu no maz redzētās jauno mākslinieku radošās vides vai arī –
kā skatu uz tās “parādes” stāju.
Vienreizēja izstāde!
Pārslogotās, lieliski iekārtotās “Arsenāla” zāles, mirgojošie ekrāni un
spuldzītes, intensīvais skaņu fons “Jukās” atstāja svaiguma un
dinamikas iespaidu, kā tas arī piestāv jauno mākslinieku skatei. Bet...
bet te sākas grūtības vērtējumā, jo organizatori nebija gluži skaidri
norādījuši šīs izstādes “svara kategoriju”. Autorus neapvienoja ne
tēma, ne arī pieteiktā “kopīgā domāšana”, un tikai savējie zināja, ka
šie mākslinieki ir Vizuālās komunikācijas nodaļas audzēkņi, no kuriem
daudzi vēl studē. Izstādes aprakstos tas neparādījās, tāpēc nezinošam
skatītājam par kopsaucēju, iespējams, kļuva glītais tehniskais
risinājums, t.i., ekrāns vai projekcija. Projekcijas laukuma lielums
reizēm gan nesakrita ar darba saturisko slodzi, kas būtu piedodams
studentam, bet kaitina, ja sagaidām patstāvīgu darbu. Varbūt nevilšus,
bet noslēpuma turētāji bija izrakuši sev ambīciju bedri. Jo jau
solījums, ka izstādē ir “tikai jauni mākslas darbi”, lai arī
aizkustinošs, pats par sevi bija mazliet naivs un aizdomīgs.
Prasās kļūdas labojums: “Jukas” savā ziņā bija izstādes 2 Show
latviešu daļas turpinājums, noteiktas “skolas” – Vizuālās komunikācijas
nodaļas ievērojamās tradīcijas prezentācija, bet tā nebūt nepārstāvēja
visus jaunos māksliniekus, kas strādā ar digitālajām tehnoloģijām.
Ja neļaujam “Jukām” uzlikt ķepu visai jaunajai mākslai, tās atklājas kā
ļoti respektējams darbs, salīdzināms varbūt ar Karaliskās Mākslas
akadēmijas vai Goldsmita mākslas skolas gada skati Londonā, kurp
mākslinieku medību nolūkos dodas pat rūdītākās metropoles galerijas.
Sāpīga atšķirība gan ir “Juku” vienreizējais raksturs, jo elementārā
“melnā/ baltā kuba” un producēšanas līdzekļu trūkums Rīgā nozīmē, ka ar
mākslinieku turpmāko daiļradi varēsim iepazīties pēc gada vai diviem
un, ticamākais, atkal grupas izstādē. “Šķidrajā” Latvijas mākslas ainā
vienreizējās “Jukas” atbruņo kritiķus, jo vairs gandrīz nevaram runāt
par radošajām veiksmēm vai feileriem, bet – labākajā gadījumā – par
rokrakstiem.
“Tikai jauni mākslas darbi!”
No marksisma vai Frankfurtes skolas pozīcijām raugoties, izstāde varētu
izpelnīties skarbu kritiku kā skaidrs kapitālisma vērtību
apliecinājums. Lūk – mākslas darbs kā patēriņa objekts, lūk – izklaide,
lūk – individuālisms. Bet lai nu paliek marksisma dogmatika. Protams,
izstādē satikām atbrīvotās Latvijas pirmo profesionālo japiju (young
professionals) paaudzi – brīvā tirgus augļus, un bija interesanti
paraudzīties uz viņiem (un varbūt sevi) no malas. Iespaids bija
dzīvelīgs, darbu bija daudz, un katrs visai pabeigtā formā vēstīja par
kaut ko, domājams, autoram būtisku. Taču pēc pārdesmit darbu apskates
bija jāsecina, ka informācijas ēras jaunieši, gluži kā 19. gs. vidus
romantiķi, rādās dzīvojam noslēgti, risinot eksistenciālus jautājumus,
šaubu un baiļu rēbusus, mūžīgas un ne pārāk oriģinālas tēmas.
Kultūrvides un mediju blīvie slāņi – kino, televīzijas, interneta kodi
un to radītās klišejas, informācijas plūsmas –, šķiet, ir tāli kā
zvaigznes. Politika ir cita galaktika. Refleksiju par kultūrvidē
notiekošo “Jukās” spoži piedāvāja tikai divi mākslinieki – Katrīna
Neiburga ar elegantu digitālā kiča kliedzienu “Spama dziesma” un Krišs
Salmanis, trāpīgi piekabinot neona zīmolu “Meinstrīms” visai izstādei.
Gluži kā huligāns piesienot grabošu konservu kārbu kaķim pie astes.
“Jukas” parādīja Latvijas mākslas svārstīšanos starp projektiem un
procesiem. Gribētos uzzīmēt skalu (varbūt mācību palīglīdzekli), kur
mākslas radīšana ilgāku brīdi sakrīt ar dzīvošanu. Manuprāt, šo
pastāvības un saskares zonu izdodas šķērsot dažiem, piemēram, Mikam
Mitrēvicam, kura statiskās “gaismas bildes” ir precīzas kinematogrāfa
valodas – gaismas, telpas, noskaņas un sastindzināta notikuma –
studijas, kas attīsta viņa 2002. gada videoinstalācijas Hotel lakonisko
estētiku. Tāpat arī Kristīnes Plūksnas dzejiskās gleznas, lai gan
jēdzieniski noslēgtas, kā ilgi loloti noslēpumi ir emociju
piesātinātas. Radošā domāšana laikā liekas sevi piesakām Katrīnas
Neiburgas, Kriša Salmaņa, Ģirta Korpa darbos. Humors un pašironija
ievelk šajā lokā arī Reiņa Pētersona, Beātes Bērziņas un Renāra Krūmiņa
videodarbus, lai gan pārāk paredzams šķiet pazušanas “triks” Renāra
filmā.
Simptomātiska man rādās “Juku” māksliniekiem kopīgā izpratne par
“stājmākslu” kā par viena pabeigta, lielākoties izolēta darba – stāsta
– prezentāciju; šāds mākslas objekta spilgtums, šķiet, noēd radošo
meklējumu spektru. Izstādē tapa skaidrs – mākslinieki zina, kā iesaiņot
mākslu starptautiskā formā, grūtības ir ar līdzvērtīgas valodas
zināšanām. Kā pārtulkot dzīves kodus mākslas valodā? Izstādē redzamais
salīdzināms ar jaunu, nepieredzējušu autoru stāstu vai eseju krājumu,
ar paredzamiem fināliem un tēmu atkārtojumiem. Jāatzīst, ka
starptautiskā arēnā, pārņemot citu nozaru izteiksmes arsenālu,
dokumentālismu un analītiskāku skatu uz privātās un sabiedriskās dzīves
norisēm, mūsdienu vizuālā māksla spēj piedāvāt asākus un dziļākus
vēstījumus.
Vairāki eksponāti, arī pieredzējušu autoru projekti, visai vientiesīgi
apelēja pie bērnišķīgas skatītāja reakcijas, empātijas un vēlmes
noticēt. Tā ADD karaokes modelis “Muzikālais serpentīns Daddy”,
manuprāt, labāk varētu funkcionēt kādā īpaši šim darbam veltītā
pasākumā, neformālā vidē vai plašāku svinību ietvaros kā pozitīva,
demokrātiska vispārējās līksmības platforma. Izstāžu zāles stīvajā, uz
daudz šerpākiem kontrastiem sagatavotajā vidē darbs zaudēja pievilcību
un varbūt – taču diez vai nepelnīti – iekļāvās sirsnīgu, bet infantilu
risinājumu ķēdē.
Apvienības F5, cik noprotams, 2005. gada Venēcijas biennālei veidotās
instalācijas “Tumsas spuldze” fragments izspēlēja šai mākslinieku
grupai raksturīgu gājienu – grotesku. “Jukās” uzkonstruētā viltus
populārzinātniskā teorija un katastrofas apsolījuma salikums bija
eklektisks un instrumentāls, un mani turpina vajāt doma, ka mākslinieki
veido pašmērķīgu ilustrāciju sevis uzrakstītam mistiskam stāstam –
dzejiskai fikcijai. Tomēr laiks rādīs.
No tehnofilijas līdz epistulārajam žanram
Kā maza bioloģiska sala izstādes tehnikas ielenkumā es atkal atceros
anarhistu mantojumu. Ak, šie pirms Piektā gada pagrīdes pravieši,
darvinisti un mehānikas virtuozi, kas ideālistiski pārvērta eksplozīvos
ieročos sava gadsimta zinātnes sasniegumus! Tik tikko lasīts arī
Krievijas kreisi radikālās kustības atmiņu krājums Obraz žizņi (2005),
kura lappusēs inteliģenti cilvēki no dārza mēslojuma vāra “neizdevušos
trotilu” un ķīniešu modinātāju pāprogrammē taimerī. Piekrītu –
galējības.
Un tomēr viena no tehnikas un medija iespējām ir kalpot par ieroci, par
stratēģisku, taktisku vai ironisku instrumentu, nevis par
reprezentācijas līdzekli, kā tas noticis gandrīz visos “Juku” piemēros.
Jā, šie mākslinieki “izmanto digitālās tehnoloģijas”, bet šķiet, ka
gandrīz neviens no “trešās konceptuālistu paaudzes” nepārkāpj pāri
pasīvam šo tehnoloģiju patēriņam, kas, manuprāt, par konceptuālismu
neliecina. Tā vietā digitālie mediji per se izrādās spēj piedāvāt
akadēmismu. Mazliet priekšlaicīgi digitālā video tehnoloģijas jauno
mākslinieku rokās no medija pārvērtušās par tēlotājmākslas žanru,
tēlniecības vai glezniecības līdzinieku. Piemēram, F5 darbā vai
Kristīnes Kursišas vanitas inscenējumā, kurā bagātīgais formālais
risinājums diemžēl piedāvā vāju dance macabre atspoguļojumu. Digitālo
tehnoloģiju pamatspējas emulēt un sintezēt citu žanru valodu nesen
klasificējis amerikāņu pētnieks Ļevs Manovičs.
Minētajā kontekstā radoši izcēlās izstādes psiholoģiski fiziski
tehniskais spārns: Ģirts Korps ar piecu ekrānu videoinstalāciju
Alfarmania/Survival Unit – audiovizuālu panikas uztveres “pārraidi” 360
grādu leņķī – un Martins Virbulis ar “līdzdalības darbu” – auditorijai
ģenerēto akustisko “Komunikāciju interferenci”. Aprobējot jauno mediju
sfēras aktualitātes, uz novatorismu radošā pilsētas kartēšanas jomā
pretendē Linards Kulless, lai gan man paliek noslēpums, kāds vēstījums
bez MTV jau izzinātās pretenzijas uz psihoģeogrāfijas un mūzikas ritma
saistību būtu jānolasa saraustītajā darba projekcijas daļā, kur autors
dejo.
“Juku” loka klupšanas akmens – tehnoloģija iepazīta izolēti, neuztverot
to kā mediju, tādēļ komunikācijas mēģinājumi emulē konservatīvas
stājmākslas formas, neapzinoties mediju valodas un DIY (do it yourself)
kultūras arsenālu.
“Iemācies lasīt, pīpēt, uzturēt sarunu.” Negaidīti, bet “Juku” uniforma
– izsmeļošie darbu paskaidrojumi – iepriecināja: reizēm kā darbā mazāk
nolasāma domu gājiena kvintesence (Maija Kurševa) vai arī citkārt
veidojot mākslas darba turpinājumu/ papildinājumu (Kristīne Plūksna).
Kopumā gan mākslinieku grupas debija epistulārajā žanrā šķiet īpatnēja.
Iespējams – teksti ir topošā izstādes kataloga materializācija, bet to
blīvums izstādē lika bažīties, ka mākslinieki daļu darba slodzes noveļ
uz ārējo papildtekstu. Izstādē apraksti darbojās kā instrukcija, un
raksturīgi, ka vairākiem labiem darbiem tie bija lieki – Martina
Virbuļa “Komunikāciju interference”, Mika Mitrēvica “7 notikumu vietas”
un Katrīnas Neiburgas “Spama dziesma” iegūst no nozīmju ambiences.
Gribētos domāt, ka vērojamās “neintegrēto” tekstu virknes nākotnē mazāk
izpaudīsies kā ieceres apraksta forma, bet gan pārvērtīsies par
kritiskākas refleksijas pamatu, darba kompozīcijas vai arī scenārija
sastāvdaļu. Un varbūt kādu dienu studenta darbā netieši iezagsies pat
atsauces uz Bakuņina, Hakima Beja, Fuko vai cita prātnieka
domugraudiem.
2005. gada “Jukas” bija teicamnieku skate, daudzos aspektos –
nevainojama izstāde ar augstāko novērtējumu arī autoru uzvedībā. Šajā
ziņā salīdzinājums ar YBA skandālistiem nav gluži vietā. “Juku” autoru
māksla pārsvarā ir sabiedrībai draudzīga, emocionāla un cenšas būt
saprotama, tai raksturīgs humors, viegla ironija un interese par
populārās kultūras elementiem. Daļa piektā gada “Juku” paaudzes gatava
“rakt dziļāk” tikai savā lauciņā, un jēdziens “revolucionārisms” viņu
vārdnīcā neparādās. Tiesa, lielākā daļa analīzes šai rakstā veltīta
izstādes kopiespaidam un tajā rodamajām tendencēm, neiztirzājot
atsevišķu darbu bieži vien apsveicamās kvalitātes. Jāņem vērā – “Juku”
autori joprojām pārstāv vienu no Latvijas jaunās mākslas ainas
epicentriem, profesionālāko augstākās mākslas izglītības šūniņu.
Izstāde manifestēja masīvo digitālo tehnoloģiju ietekmi uz mūsu apziņu
un mākslinieku jūtību pret šo mediju piedāvātajiem formas un satura
risinājuma modeļiem. Varbūt subjektīvi, bet veiksmīga man šķiet “Juku”
ienākšana “Arsenālā” pēc 80. gadu mākslas apskata “Robežpārkāpējos”.
Izstāžu secība ļauj iezīmēt mākslas izpausmes spektru pēdējo 20 gadu
robežās, uzrādot elpu aizraujošas pārmaiņas – kustīgā attēla klātbūtnē,
sižeta lomā, statiskas ikonogrāfijas trūkumā un citur. “Lietotājam
draudzīgie” digitālie mediji līdzīgi kā savulaik fotogrāfija ir
kolonizējuši domāšanas un uztveres struktūras – apslāpējuši stratēģu
instinktu – un turpina kultivēt patēriņa baudu. Taču, atzīšos, pēc
“Juku” apmeklējuma bija patīkami apzināties, ka atrodamies
“pieslēgtajā” – digitālās plaisas (digital divide) pusē. Šī dislokācija
joprojām atstāj iespēju atteikties no lietotāja lomas un apsvērt, vai
nav vērts pārvērst elektronisko pikseļu plūsmu par provokatīva
“poētiskā terorisma” (Hakims Bejs) rīku. |