RENESANSE UN VENĒCIJAS SKOLA
Nosaucot Venēciju par muzikālu pilsētu, droši vien būsim iedvesmojušies
pirmām kārtām no gondoljeru dziesmām – tā ir uzskatāmākā Venēcijas
skaniskā vizītkarte, taču nebūt ne vienīgā. Turpmākajās rindās īsi
aplūkosim dažus muzikālākos La Serenissima (tā par dzidri mierīgo mēdz
saukt Venēciju) aspektus un sāksim ar renesanses laikmetu, jo līdz 15.
gadsimtam nopietni organizētas mūzikas dzīves šai pilsētā nebija.
Toties 15. gadsimta vidū vērojama sasparošanās: Sv. Marka bazilikā, kas
tolaik bija dodžu privātā kapela, tiek būvētas jaunas ērģeles, baznīcas
vīri sāk novērtēt dziedātāju un instrumentālistu pakalpojumu
lietderīgumu, bet – pats galvenais – 1490. gadā tiek nodibināts Petruči
nošu izdevniecības nams, kura publicētie motešu un frotolu krājumi mums
šodien ļauj iepazīties ar tālaika komponistu daiļradi un saskatīt
aizmetņus tam renesanses mūzikas fenomenam, ko saucam par Venēcijas
skolu.
1527. gadā Venēcija padodas tālaika modes tendencēm aicināt darbā
citzemju komponistus un piedāvā skaņumākslas speciālistam no
Nīderlandes Adrianam Villartam (1490–1562) kļūt par Sv. Marka bazilikas
kapelmeistaru. Pēc Villarta burtiski pāris gadu turpinās ārzemnieku
līnija, proti, darbu turpina harmonisko saskaņu savdabis Čipriāno di
Rore, tomēr viņam darbs nevedas, un trīsdesmit piecus gadus garu slavas
ceļu Venēcijas mūzikai nodrošina itāļu mūzikas teorētiķis Džozefo
Karlīno (1517–1590). Viņš cenšas izskaidrot senseno aizliegumu mūzikas
radīšanā izmantot paralēlas kvintas un oktāvas, pēta temperācijas
jautājumus, iniciē viduslaikiem un renesansei raksturīgās modālās
harmonijas pārtapšanu par tonālo, proti, tādu, kur ir izteikts tonālais
centrs un stingri reglamentētas blakuspakāpju harmonijas.
Būdams Villarta skolnieks un uzskatīdams savu mentoru par jauno
Pitagoru, Karlīno stingri turējās pie flāmu kompozīcijas skolas
tradīcijām, tādējādi nonākot opozīcijā tiem jaunajiem spēkiem, kuriem
bija cits ieskats par mūzikas rakstīšanu. Šos spēkus pārstāvēja tādi
meistari kā Baldasāre Donato, Gabriēle Kroče un mazliet vēlāk,
iespējams, slavenākie Venēcijas skolas adepti – Andrea un Džovanni
Gabriēli. Kas tad ir šī daudzinātā Venēcijas skola? Tas ir renesanses
mūzikas stils, ko pārņēma daudzviet Eiropā, īpaši Vācijā, un kas,
mazliet vienkāršoti skaidrojot, balstās uz Sv. Marka bazilikas
arhitektonisko īpatnību – kora balkoni šai dievnamā izvietoti tā, ka
prasīties prasās atsevišķām koru un instrumentu grupām gan veidot
opozicionārus dialogus (jeb t. s. antifonus), gan saplūst sevišķi daiļā
saskaņā. Viens no pirmajiem šāda antifonāla rakstības stila adeptiem
bija Villarts, un apmēram tai pašā laikā parādījās paaudžu nesaskaņas,
kas balstījās galvenokārt uz kontrapunkta (sarežģītu daudzbalsīgās
mūzikas matemātisku sakarību kopuma) likumu konservatīvāku vai
brīvdomīgāku interpretēšanu. Salīdzinājumam varam minēt, ka līdztekus
pastāvēja t. s. Romas skola, kuras dižākais vīrs bija Palestrīna.
Venēcijas rokraksts neapšaubāmi ir ekspansīvāks, zeltītāks, nemierīgāks
un kvēlojošāks. Tas īpaši labi dzirdams abu Gabriēli (Džovanni un viņa
tēvoča Andreas) mūzikā. Starp citu, Džovanni (ap 1558–1613) iezīmīgs ar
to, ka viens no pirmajiem, ja ne pats pirmais, savās partitūrās sāka
norādīt vēlamās dinamiskās gradācijas, striktāk izzīmēja skanisko
ornamentāciju, kā arī padarīja instrumentācijas mākslu par noteiktas
teorijas objektu, tādējādi mazinādams improvizatoriskā elementa
klātbūtni mūzikas atskaņošanā (tālaika praksē instrumentālais
pavadījums nošrakstā tika definēts ļoti brīvi).
Tiesa, pat progresīvāko venēciešu mūzika bija visai tradicionāla
salīdzinājumā ar Klaudio Monteverdi (1567–1643) darbiem. Tā ir pavisam
cita pasaule, un, kaut arī ir liecības, ka mūža nogalē Džovanni
Gabriēli pastiprināti interesējies par Monteverdi madrigāliem, tomēr
līdz ar Džovanni nāvi 1613. gadā Venēcijas skolai var likt punktu. Un
Monteverdi mēs pieminam tādēļ, ka trīsdesmit beidzamos savas dzīves
gadus viņš pavadīja Venēcijā, pildīdams Sv. Marka bazilikas
kapelmeistara pienākumus, un aktīvi ieguldīja radošos spēkus publikas
iemīļotu operu radīšanā – pazīstamās Monteverdi operas “Ulisa
atgriešanās dzimtenē” un “Popejas kronēšana” pirmizrādītas tieši
Venēcijā.
RUDAIS PRIESTERIS UN OPERA
Ne mazāk slavens par Monteverdi ir t. s. rudais priesteris (jo ordinēts
un koši ruds) Antonio Vivaldi (1678–1741), kurš dzimis Venēcijā un kopā
ar tēvu jau kopš agriem gadiem muzicējis kā tūrisma objekts jeb
vijoļdueta “Tēvs un dēls” dalībnieks. Kā daždien trūcīgas ģimenes
vecākajam bērnam, Antonio nākas doties baznīcas klēpī – piecpadsmit
gadu vecumā viņš tiek ordinēts un tai pašā gadā kļūst par Venēcijas
Ospedale della Pietà jeb bāreņu patversmes vijoļskolotāju.
Antonio Vivaldi Venēcijā pavada trīsdesmit sešus darba gadus un savus
pienākumus pamet tikai daudzo ceļojumu laikā. Līdztekus izpausmēm
koncertžanrā Vivaldi pagūst arī pievērst uzmanību operai: kļūst par San
Angelo opernama impresāriju un 1713. gadā komponē pirmo no savām (kā
pats raksta, deviņdesmit) operām – Ottone in villa.
Venēcijas operas sezona saistījās ar karnevāla laiku, proti, no
otrajiem Ziemassvētkiem līdz Pelnu trešdienai. Turklāt gadus Venēcijā
tolaik skaitīja no 1. marta, tātad janvāris un februāris faktiski bija
gada beigas. Mazāk nozīmīgas bija operas sezonas ap Debesbraukšanas
svētku laiku un rudenī. 18. gadsimtā Venēcijas opernami ir, iespējams,
pirmie, kas piedāvā dažādus traģikomēdijas paveidus, to skaitā
comidrama, drama melolepido un divertimento comico. Traģikomēdijas ir
parodijas par varoņoperu, savukārt vēl jo dzēlīgākas izteiksmē ir t.s.
dramma per musica, kas gan pamazām izzūd no aprites laikā, kad
Venēciju iekaro Neapoles komiskās operas tradīcija un tādi izcili
komponisti kā Leonardo Vinči (nejaukt ar renesanses ģēniju!), Leonardo
Leo un Nikolo Porpora. Pēdējo atcerēsimies Žoržas Sandas romānā
“Konsuela” sastaptu – nīgrais un konservatīvais komponists skolo
brīnumdaiļas balss īpašnieci Konsuelu, kas Venēcijā piedzīvo sava
talanta pirmo īsteno uzplaukumu un arī pirmo mīlestību. Operpasaules
intrigu ietvaram šai romānā Sanda brīnišķīgi zīmējusi pilis, ūdeņus un
gondolas. Pašai Sandai Venēcija saistās ar Alfreda de Misē periodu –
mīlestību apēno de Misē slimības un kaislības.
Līdz šim esam izvairījušies no Venēcijas operteātru saukšanas vārdā, jo
opernamu bijis daudz un tie eksistējuši sporādiski, līdz 1792. gadā ar
Paizjello operu I giuochi d’Agrigento tiek atklāts opernams La Fenice,
kas, kā jau daždien Fēnikss, pratis sekmīgi pacelties no drupām pēc
abiem lielajiem ugunsgrēkiem, kuri notikuši 1836. un 1996. gadā. Līdz
ar Venēcijas republikas galu un Austrijas kundzības iestāšanos
Venēcijas opernamu skaits dilst, un La Fenice beigu beigās paliek
vienīgais Venēcijas operteātris, toties ar ievērojamu nozīmīgumu visas
pussalas mūzikas dzīvē. Šeit pirmatskaņojumus piedzīvo dažas Rosīni
operas, sāncensību izbauda Merkadante un Doniceti, šeit pirmoreiz
dienasgaismu ierauga Bellīni “Monteki un Kapuleti”, un Verdi daiļradē
La Fenice ir otrajā vietā aiz La Scala pirmizrāžu ziņā: tās ir “Ernāni”
(1844), “Atila” (1846), “Rigoleto” (1851), La traviata (1853) un
“Simons Bokanegra” (1857). Starp citu, iepriekšminētais Rosīni atstājis
skaistu dziesmotu pieminekli Venēcijas regates tradīcijai, kas kopš 13.
gadsimta līdz pat mūsdienām ik septembri saraibina Lielo kanālu un
lagūnu ar vēsturiskiem tērpiem un dažādu laikmetu peldamrīkiem.
INTERMĒDIJA AR ĀRZEMNIEKIEM
Venēcijas tēls valdzina daudzus svešzemju komponistus. Mendelszonam ir
dziesmas bez vārdiem, kuras dungo gondoljers. Venēcija portretēta Lista
klavierdarbu ciklā “Ceļojumu gadi”, kā arī opusā “Drūmā gondola”.
Venēcijas motīvi ieskanas Gļinkas un Glazunova darbos, bet
Rimska-Korsakova operā “Sadko” dzied venēciešu tirgotājs. Un kur tad
vēl Venēcijas moris Otello un visu laiku slavenākā barkarola no Žaka
Ofenbaha operas “Hofmaņa stāsti”. Stāsta, ka barkarolas jeb gondoljera
dziesmas šūpojošais 6/8 taktsmērs pieskaņojas viļņu rotaļām pret laivas
malu un airētāja ritmiskajām kustībām.
19. gadsimta beigās un 20. gadsimta pirmajā pusē Venēcija nav čakla
tautiešu mūzikas popularizētāja. Par spīti faktam, ka gan Malipjēro,
gan Volfs-Ferrāri savulaik ieņēmuši atbildīgus posteņus Venēcijas
mūzikas pasaulē, viņu mūzikas atskaņošanu tas nav sekmējis. Slavenais
izdevējs Rikordi 1907. gadā ieteica Venēcijai rīkot agrīnās itāļu
opermūzikas festivālu, tomēr šī ideja netika īstenota. Arī citu Eiropas
valstu komponistu mūzika Venēcijā netika uzņemta atplestām rokām. Īpaši
nemīlēts bija Vāgners, tāpēc dīvaini, ka tieši Venēcijā 1883. gadā
notiek “Nībelungu gredzena” Itālijas pirmatskaņojums. Tai pašā gadā
turpat Venēcijā pēc karstākas sarunas ar sievu Vāgners dodas mūžībā,
sirdslēkmes skarts. Tai pašā gadā kādā kaimiņvalstī Johans Štrauss
komponē komisko operu “Nakts Venēcijā”.
BIENNALE MUSICA
Situācija ar tēvzemes praviešu neievērošanu un laikmetīgās mūzikas
ignorēšanu ievērojami mainās, kad finansiālā sadarbībā ar Venēcijas
biennāli tiek nodibināts ikgadējs laikmetīgās mūzikas festivāls, kas
pēc Otrā pasaules kara piedzīvo zvaigžņotu sprādzienu. Venēcijā
pirmuzvesti tādi opermākslas šedevri kā Stravinska “Dīkdieņa
piedzīvojumi”, Britena “Skrūves pagrieziens” un Prokofjeva “Ugunīgais
eņģelis”. Savu jaundarbu pirmatskaņojumus piedzīvo Berio, Busoti,
Dallapikola, Maderna, Nono un venēcietis Malipjēro. Šoruden Venēcijas
laikmetīgās mūzikas festivāls Biennale Musica notiks četrdesmit devīto
reizi, piedāvājot Feldmaņa, Nono, Braiarsa, Kagela, Lopesa, Rīma, Ruedo
un citu komponistu opusus.
NĀVE VENĒCIJĀ
Jau minējām, ka Rihardu Vāgneru nāve atrada Venēcijā. Tomass Manns nāvi
Venēcijā inscenē. Viņa noveles varonis ir rakstnieks Gustavs fon
Ašenbahs, kura tēlā iezīmētas gan paša Manna, gan komponista un
diriģenta Gustava Mālera likteņa līnijas. 1971. gadā itāļu kinorežisors
Lukīno Viskonti uzņem filmu “Nāve Venēcijā”, kur rakstnieks fon
Ašenbahs ir pārtapis par komponistu. Viskonti ļauj noprast, ka domāts
Mālers, turpretim viņa drauga tēls saistās ar Šēnbergu vai arī, ja
vēlaties, ar dodekafonijas pionieri Leverkīnu romānā “Doktors Fausts”.
Komponista fon Ašenbaha un poļu zēna Tadzio brīžam ķircinošā, brīžam
biedējoši fatālā attiecību rotaļa noris uz 19./20. gadsimta mijas
Venēcijas un Mālera Piektās simfonijas Adagietto fona. Adagietto
savukārt tiek uzskatīts par Mālera un Almas Šindleres mīlestības zīmi –
drīz pēc Piektās simfonijas radīšanas abi apprecējās, un diriģents
Villems Mengelbergs pat traktējis šo simfonijas daļu kā bildinājumu.
Šis pats Mengelbergs kādā mēģinājumā reiz licis orķestrantiem izspēlēt
šo skaistuma valstību reizes divdesmit, lai mūziķi atbrīvotos no liekā
sentimenta. Viskonti filmā “Nāve Venēcijā” arī nerodas emocionāla
līdzpārdzīvojuma iespaids. Drīzāk budistiski līdzsvarots skaistuma
vērojums un vienlaikus atvadīšanās no tā, kamēr pati Venēcija, viegli
dvakodama un tiltiņu mezglus zīmēdama, stāv kā pasaules kārtības
ilūzija. Tā Manns atvadījās no 19. gadsimta un Viskonti – no 20.
gadsimta. Bet 21. gadsimtā savu daiļuma ainavu jeb albumu Venice (2004)
uzbūvējis austriešu elektroniskās mūzikas slavenība Kristians Fenešs,
kurš septembra sākumā būs sastopams Viestarta Gailīša festivālā “Skaņu
mežs”. Varam atvadīties, cik gribam, – ne Manns, ne Viskonti nekur nav
aizvadījušies. Un gan jau Venēcija nekļūs par Atlantīdu. Tā šobrīd
gribas domāt.
NOSLĒGUMS
Gadījies lasīt, ka Venēcijas māksliniekiem esot īpaša gaismēnu izjūta,
jo kanālu ūdeņu daudzums un lagūnas plašums dialogā ar debesīm veido
īpašu kolorītu, kas, protams, ietekmē krāsu kārtu uz audekla un negaist
arī citu pilsētu mākslas muzejos. Ikviens, kurš reiz spēris kāju uz La
Serenissima ielas plātnēm, zinās, par ko ir runa. Pārējie zinās, ka
jābrauc uz Venēciju. Un visbeidzot. Ja gribas pašiem savu Latvijas
Venēciju, tad palūdziet Latvijas Radio 3 “Klasika” kādā trešdienas
alternatīvajā vakarā atskaņot italofila Gundaŗa Pones “Skaisto
venēcieti”. Jums patiks.
|