mākslasmuzejam100 Valsts Mākslas muzeja laiks divu direktoru skatījumā Irēna Bužinska Šis ir muzeja simtgades laiks, kas kulmināciju sasniegs laikposmā no šīgada 12. līdz 16. septembrim –
tieši šais dienās pirms simt gadiem Rīgā durvis vēra pirmais mākslas muzejs. Šķiet, šis ir īstais mirklis,
lai paraudzītos uz aizvadīto laiku,
par kuru vislabāk zina stāstīt kādreizējie muzeja direktori. Šoreiz uz sarunu aicināju divas no viņām – Ināru Ņefedovu un Ilzi Konstanti. Liela daļa abu sarunu bija veltīta muzeja darba pamatjautājumiem –
par iepirkumiem, ekspozīcijām, nozīmīgākajiem iespaidiem, kas palikuši atmiņā no neskaitāmajām izstādēm un tikšanās reizēm ar māksliniekiem. Tomēr nereti sarunā tika pieminētas ikdienas dzīves dažādas norises – gaišās un ēnas puses, pat traģikomiski kuriozi. Patiesībā – bez tiem atmiņas nebūtu tik spilgtas. ‘ |
|
|
| Ināra Ņefedova Valsts Mākslas muzejā nostrādāja 21 gadu –
no 1966. līdz 1975. gadam bija direktora vietniece zinātniskajā darbā,
bet no 1975. līdz 1987. gadam – direktore.
Irēna Bužinska: Kā atceraties savu ierašanos Valsts Mākslas muzejā?
Kāds bija 60. gadu vidus, no šodienas perspektīvas skatoties?
Ināra Ņefedova: Es domāju, ka toreiz bija ļoti daudz plusu un ļoti
daudz mīnusu. Sāksim ar to, ka es biju diezgan liela naivule – es
faktiski nācu no vienas mazas lauku skolas, kur biju direktore. Man
bija tāda sajūta, ka es atnāku pie eņģeļiem, jo mākslinieki jau var būt
tikai eņģeļi, kas staigā baltās drēbēs un cits citu apjūsmo! Protams,
itin drīz es dabūju pa ausi... Savas darba gaitas muzejā sāku ar
pētījumiem muzeja arhīvā, jo mums bija iepirkšanas komisijas un man
bija vēlēšanās noskaidrot, ko un kā darījis Purvītis. Lasot viņa laikā
izdarīto pirkumu sarakstus, mani pārņēma lepnums, ka tagad mēs varam
iepirkt ap 1000 darbu gadā. Tad ar laiku nācās secināt, ka ne viss, ko
mēs pērkam, varbūt nokļūs mūsu mākslas zelta fondā, kamēr viss, ko
kolekcijām iepircis Purvītis, iegūlis mūsu mākslas apcirkņos – bez
izņēmuma! Man gan tagad liekas, ka tik slikti tie mūsu pirkumi nemaz
nebija, un reizēm ir skumji, kad šodien redzu tik daudz labu darbu
galerijās, kuri būtu muzeja vērti un kurus muzejs nevar tik ātri
nopirkt. Kaut vai ļoti skaistais 20. gadu Tillberga portrets, ko nesen
redzēju galerijā “Antonija” par 25 tūkstošiem latu... Es uzskatu, ka
tas gan bija pareizi, ka vismaz reizi gadā visa valdība ar visiem
priekšniekiem nāca uz muzeju. Protams, viņiem māksla tā īsti nebija
vajadzīga vai maz interesēja, bet tā tomēr bija goda un cieņas
parādīšana māksliniekiem. Tagad man liekas, ka mēs ļoti maz redzam
valdību muzejā.
Kā kuriozu varu pastāstīt gadījumu no vienas tādas valdības nākšanas
reizes. Tā bija visumā laba lietišķās mākslas izstāde. Mums tika
paziņots, ka valdība vēlas to redzēt, un man bija jāpavada
priekšnieki, jārunā ar Latvijas Komunistiskās partijas Centrālās
komitejas sekretāru Augustu Vosu. Tā es mūsu sarunā, ejot pa trepēm,
izmetu, ka mēs no šīs izstādes nevaram neko daudz iepirkt. Otrā dienā
pēc vizītes atskanēja zvans no Kultūras ministrijas ar Vosa pavēli:
“Iepirkt VISUS darbus!” Viss gan, godīgi sakot, nebija pirkšanas vērts.
Taču pavēle bija jāpilda. Daļa no darbiem nonāca muzejā un daļa –
Izstāžu daļā. Jā, bija arī līguma darbi, kas tika ielikti muzeja
pamatfondā. Par pirkumiem runājot – savus priekšlikumus iesniedza arī
nodaļu vadītāji. Neraugoties uz skandāliem, varēja nopirkt arī
emigrantu darbus – caur speciālu iepirkšanas komisiju. Tā tie nokļuva
fondos, taču izstādīt tos gan nevarēja. Atceros, ka 70. gados pirmo
reizi pie mums atbrauca Sigismunda Vidberga kundze, kura sūdzējās, ka
ekspozīcijā nav viņas vīra darbu, bet grafikas tad vispār nebija
ekspozīcijā! Mēs viņai kopā ar galveno fondu glabātāju Lidiju Rudzīti
tos darbus fondos parādījām. Lai kādi laiki būtu, muzejs bija diezgan
stabils – iznīcināts nebija nekas!
I.B.: Šķiet, reti kurš tagad atceras šo iepirkšanas un darbu
saglabāšanas kārtību, kas būtu atsevišķa pētījuma vērta. Tomēr,
atgriežoties pie jūsu ienākšanas muzejā, – vai nebija grūti tik
radikāli mainīt vidi? Kāds bija toreizējais muzeja kolektīvs?
I.Ņ.: Gribētu pieminēt izcilus, lieliskus muzeja vecos darbiniekus, kas
paši bija kā leģendas. Mērija Grīnberga, bibliotekāre, Jāzepa Grosvalda
radiniece, no kuras mēs nopirkām vairākus burvīgus Grosvalda darbus
kolekcijai. Viņa pīpēja kā skurstenis un izskatījās pēc īstenas
čigānietes! Mērija kara beigās zirgu ratos ar mākslas darbiem no Rīgas
pils, kur atradās Vēstures muzejs un Valsts mākslas muzejs, devās uz
Vāciju, par spīti nepatikšanām, izceļojās pa visu Eiropu un tomēr ar
visiem darbiem atgriezās atpakaļ. Eduards Šēnbergs, pakošanas meistars,
drosmīgs cilvēks – pateicoties viņam, tad, kad vācu armija atkāpās un
deva rīkojumu daļu mākslas darbu no Rīgas pilsētas muzeja izvest uz
Vāciju, projām tika aizsūtīti nevis mākslas darbi, bet gan akmeņi! No
vecajiem darbiniekiem lielisks bija Emīls Plato, kas veica ierāmēšanas
un noformēšanas darbus pie tām iespējām, kādas mums toreiz bija. Jā,
arī fotogrāfs Eduards Melbārdis, kas man iemācīja saprast, ko nozīmē
mākslas darbu fotografēšana. Man vēl līdz šim liekas, ka neviens tā nav
fotografējis mākslas darbus un sasniedzis to reprodukciju kvalitāti. Es
arī pievēru acis, jo zināju, ka viņš sūtīja savas fotogrāfijas Siliņa
mākslas vēsturei. Viņš fotogrāfijai atdeva visu savu sirdi. Pateicoties
šiem vecajiem kadriem, es pamazām nostiprināju savu autoritāti, jo
zinātniskie jau mani sākumā nepieņēma – kas tā tāda direktorša no
laukiem (lai arī beigusi Mākslas akadēmiju un ieguvusi diplomu)... Bet
visumā man ar prieku jāsaka, ka kolektīvs bija labs. Tie vēl bija
laiki, kad varēja dabūt kadrus muzeja darbības paplašināšanai – katru
gadu pa kādai štata vienībai nāca klāt.
Otra lieta, ko es ar patiesu pateicību un gandarījumu no sava muzeja
darba atceros, ir kontakti ar māksliniekiem – izcilām personībām. Un
tādi man noteikti bija Teodors Zaļkalns, Leo Svemps, Konrāds Ubāns,
Ģederts Eliass, Kārlis Miesnieks, Boriss Bērziņš, Edgars Iltners, Ojārs
Ābols. Daudzās sarunas ne tikai ar šiem māksliniekiem mainīja un
bagātināja manus priekšstatus par mākslu. Man liekas, ka tad mēs bijām
tuvāk māksliniekiem. Atceros, kā es pati braucu pie Kurta Fridrihsona,
lai viņu mierinātu, kad viņa divi akvareļi netika pieņemti kādā
izstādē.
I.B.: Kuras no toreiz muzejā notikušajām izstādēm jums vēl šodien īpaši zīmīgas?
I.Ņ.: Loģiski, ka kapitālistisko valstu izstādes mēs plānot nevarējām.
Tomēr notika tiem laikiem ļoti laba čehu stikla izstrādājumu izstāde
(Pāvela Hlavas darbu izstāde, 1971. gada 23. jūlijs–15. augusts) un arī
somu tekstila izstāde (Somu mākslas audumi. Bērnu estētiskā audzināšana
Somijā. 1969. gada 3.–15. jūnijs). Ļoti daudzi mākslinieki no tās
mācījās, ieskaitot Rūdolfu Heimrātu, īpaši aušanas garbārkšu tehniku,
kas Verai Vidukai pēc tam bija tik raksturīgi.
I.B.: Savukārt arī mūsu muzejs organizēja izstādes ārzemēs. Jūs parasti tās pavadījāt...
I.Ņ.: Ar mūsu komplektētām izstādēm ārzemēs bija kā parasti – vienmēr
atnāca komisija un visu izrevidēja, kuru darbu atstāt, kuru ņemt ārā.
Tā bija arī ar izstādi Dānijā un Šveicē, bet man liekas, ka šīm
izstādēm lielas nozīmes nebija, jo tās nenotika piemērotās vai
pazīstamās telpās, tālab arī īpaši liela skatītāju pieplūduma nebija.
Motivācija, kālab konkrētā izstāde jāsūta uz to vai citu valsti, jau
nebija skaidra. Es nedomāju, ka iespēja ceļot līdzi ekspozīcijām bija
kāda īpaša privilēģija. Dažkārt situācijas bija pat paradoksālas un
visai savādas. Tā Dānijā mūsu gleznu izstāde notika telpās, kur sienās
pat vienu naglu nevarēja iedzīt, un bija skaidrs – tā bija apzināta
provokācija. Jāpateicas Jānim Pipuram, kas toreiz bija līdzi, lai
iekārtotu ekspozīciju. Uz ielas viņš ieraudzīja ēku ar stalažas, dabūja
stalažas telpā iekšā un iekārtoja ekspozīciju tā, ka visi bija mēmi.
Toreiz vēl uz izstādes atklāšanu ieradās Maija Tabaka no
Rietumberlīnes. Jā, citi mani apskauda, bet man līdzi bija samainīti
atļautie 30 rubļi, par kuriem restorānā nevarēja paēst – viss bija
pārāk dārgs, lai es kaut ko varētu atļauties.
Šveicē mums kopā ar Maskavas māksliniekiem bija audumu un tautas
mākslas darbu izstāde. Pirms tam izdomājām, kā audumus eksponēt, taču
vietējā māksliniece interjeriste mūsu idejas nemaz neņēma vērā, beigu
beigās apvainojās un atstāja mani vienu. Man palīdzēja kāds tautietis,
kas visu noorganizēja. Toreiz pat to 30 rubļu līdzi nebija, un es
visu uzturēšanās laiku dabūju dzīvot badā. Vai kāds no šveiciešiem
varēja iedomāties, ka muzeja darbinieks ceļo bez nevienas kapeikas! Tas
bija tik pazemojoši. Kad toreiz mani kopā ar kāda Šveices muzeja
direktori intervēja lielākais sieviešu žurnāls, visu citu starpā tika
uzdots arī jautājums, cik es pelnu. Priecājos, ka spēju atbildēt
diplomātiski. Man vaicāja arī par Rietumu mākslu, un šī intervija
nodemonstrēja, cik mēs maz par viņiem zinājām.
Dažkārt arī man – tāpat kā citiem – neļāva braukt. Tā nenokļuvu
Zviedrijā, kurp lasīt lekcijas mani aicināja Baltijas institūts.
Zviedriem tika paziņots, ka esmu slima, un tikai vēlāk viņi un arī es
uzzināju patiesību.
Toties ar savu mākslu mēs tajos laikos visu Padomju savienību
izbraukājām. Bija ļoti vērtīgi redzēt, kā mūsu latviešu māksla, mūsu
muzeja kolekcija, izstādēs izraisa patiesu sajūsmu un cieņu pat
vistālākajos apvidos.
Ilze Konstante darba gaitas
Valsts Mākslas muzejā sāka 1976. gadā kā direktora vietniece
zinātniskajā darbā. 1989. gadā viņa kļuva par Latvijas Mākslas muzeju
apvienības ģenerāldirektori. 2000. gadā Ilze Konstante devās pelnītā
atpūtā, kaut gan tūdaļ jāpiebilst, ka atpūtas laiks ir bijis visai
nosacīts: šīgada pavasarī nāca klajā viņas monogrāfija par Leo Kokli.
Irēna Bužinska: Jūs pārņēmāt vadību no Ināras Ņefedovas, un kādu laiku
abas strādājāt kopā. Kā atceraties savu ienākšanu Valsts Mākslas muzejā?
Ilze Konstante: Tas man šķiet satraucošs uzdevums – atcerēties savu
laiku muzejā. Man ir savveida dienasgrāmatas – hronika – no 1985. gada.
Es paņēmu vienu tādu sējumu, palasīju, un piepeši šķita, ka atkal sāk
mocīt sen aizmirstas kaites. Cilvēkam raksturīgi atcerēties to, kas nav
saistīts ar stresu. Bet uzrakstītā pagātne nereti šķiet dzelkšņaināka
nekā kādreiz. Laikam gremdēties pierakstos vēl nav īstais laiks... Tā
nu es mēģināšu iztikt bez tiem. 1976. gada nogale. Es ierados muzejā no
Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja, no tādas ļoti latviskas vides.
Viss bija pavisam citādāk, un man ļoti savādi, pat šokējoši likās, ka
ieraksti un dokumentācija jāveic krievu valodā, ka jātulko darbu
nosaukumi, apraksti. Jāraksta krieviski – Purvītis, Rozentāls. Vēlāk
viss gan mainījās un faktiski gāja tikai uz labo pusi. Par savu darbu
varu teikt, ka ir bijuši lieli saskares punkti, kas vēlāk izraisīja
tādu kā ķēdes reakciju. Laikam visaktīvākais periods bija 1986. gada
nogale. Tuvojās Oktobra revolūcijas gadadiena, Latvijai vienīgai no
visām PSRS republikām nebija padomju mākslas ekspozīcijas, un
augstākajās instancēs tika nolemts šo kļūdu labot. Šai mirklī viss
aizgāja: mums iedeva Arsenālu, tiesa gan, briesmīgā stāvoklī. Ja kādam
kinorežisoram būtu jāuzņem filma par elli, tad nu tā bija īstā vieta –
ar būvgružiem, salauztām apkures krāsnīm, izrautām grīdām. Tad nāca
rīkojumi – taisīt revolūcijas gadadienai veltītu ekspozīciju Valsts
Mākslas muzejā. Taču tur vairs nebija telpu – visa augšējā stāva labā
puse jau bija pārvērsta par noliktavām. 1986. gada vidū notika Arsenāla
telpu pārņemšana no PSRS kara resora, bet muzeja “augša” – tagadējais
zilais gals – bija jāatbrīvo ļoti īsā laikā! Tad visi, kas tikai spēja
kustēt, izveidoja ķēdi, un krājums tika transportēts no augšas lejā.
Nevajag aizmirst, ka tad arī lietišķā māksla tika pārvietota uz topošo
muzeju (Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejs tika atvērts 1989. gadā).
Valsts Mākslas muzeja zāles otro stāvu samērā ātri restaurēja (tapa
zilais gleznojums pēc vēsturiskiem paraugiem), un sākās ekspozīcijas
veidošana, kas bija interesants darbs, jo beidzot varēja tikt parādīti
pēckara paaudzes mākslinieku darbi. Tomēr situācija bija arī dziļi
traģiska un komiska vienlaikus – neskaitāmas komisijas, Glavlits. Tos
padomju laikus jau var pataisīt par vodeviļu, tagad daudziem visu
padomju periodu gribas vienkāršot, taču toreiz gan smiekli nenāca, kad
ekspozīciju vajadzēja saskaņot, sākot ar darbu sarakstiem, un bija
jāsniedz paskaidrojumi par katru izraudzīto darbu. Jebkurš dažāda ranga
priekšnieks varēja izsaukt un likt “atskaitīties”. Tomēr pats
zīmīgākais – sarakstos ar zīmuli bija jāpasvītro to darbu nosaukumi,
kuros ir padomju tematika. Bija vārdi, kas šim prasībām
atbilda uzreiz, kā Oto Skulmes “V.I. Ļeņins latviešu strēlnieku vidū”.
Tomēr bija arī vārdi un darbi, kurus “piegudrojām”, lai mums vajadzīgie
“izietu cauri” šim sietam.
Jā, varu atcerēties arī izstādi par latviešu plakāta vēsturi. Šķiet,
tas bija 1987. gadā. Ekspozīciju veidoja Mārtiņš Heimrāts, un tā bija
ļoti labi iekārtota izstāde. Tomēr bez komisijas toreiz nevienu izstādi
nevarēja atvērt. Pirms tam mums instruktore no cekas nolasīja pat
veselu referātu, kas ir ideoloģiski pareizs plakāts. Tolaik jau arī
bija tā, ka pirms izstādes atklāšanas kādu darbu gandrīz vienmēr
komisija noņēma. Tā arī šajā gadījumā izstāde tika krietni papluinīta.
Atklāšanas dienā ieradās kāds činavnieks no Partijas vēstures
institūta, kurš gan atļāva atstāt dažus, viņaprāt, ideoloģiski
nepilnvērtīgus sociāldemokrātu plakātus, bet tiem klāt bija jābūt
paskaidrojumiem. Es lūdzu, lai viņš mums palīdz ar tiem
paskaidrojumiem, jo ir tik maz laika līdz izstādes atklāšanai. Tā nu
viņš diktēja, es cītīgi un steidzīgi pierakstīju, bet no ekspozīcijas
lika izņemt plakātu... cīņai pret utīm. Pret pašu cīņu jau nebija
iebildumu, taču neskaidrības radīja plakāta gads – 1940, jo nebija
skaidrs, vai tas radīts jau pareizajos padomju laikos vai gada sākumā –
vēl neatkarīgas valsts apstākļos...
I.B.: Vai ir kāds pirkums muzeja kolekcijai, ar kuru kā direktore īpaši lepojaties?
I.K.: Protams, tā ir Jaņa Rozentāla glezna “Princese un pērtiķis”, ko
iegādājāmies uz mākslinieka 120. jubilejas izstādi. Izstāde vispār tika
gatavota ar īpašu sirds siltumu un mīlestību. Tas bija tik
neaizmirstami, kad viena kundze beidzot piekrita pārdot šo darbu, bet
ar noteikumu – ja tas atradīsies ekspozīcijā. Trāpīgais pirkums kļuva
par visas izstādes “naglu”, un darbs jau ilgi atrodas ekspozīcijā.
Atminos dīvainu gadījumu ar Kārļa Miesnieka gleznu “Meitene ar kaķi”.
Kad gatavojāmies mākslinieka 90 gadu jubilejai, viņš atļāva ielūkoties
sava nama bēniņos. Tur atradām viņa paša ne īpaši mīlēto “Meiteni ar
kaķi”, kas vēlākajos gados mākslas vēsturē tika pieteikta kā
pārliecinātā reālista Kārļa Miesnieka radītais modernisma paraugs.
Jā, vēl varētu minēt Gaida Graudiņa dāvinājumu 1990. gadā. Tas mums
deva “Dauderus”, pie tam ne tikai kolekciju, bet arī visu pārējo... arī
klozetpodus, jo tad taču vispār nekā nebija. Graudiņa kunga iniciatīva
bija arī pati ēkas atrašana – viņš to visu izkaroja! Tādi dāvinājumi
Latvijai vispār ir tik liels retums, un žēl, ka mūsu ierosinājumu –
piešķirt viņam Triju Zvaigžņu ordeni – komisija neizprotamu iemeslu dēļ
noraidīja.
I.B.: Kādas ir spilgtākās atmiņas no tikšanās reizēm ar māksliniekiem?
I.K.: Varētu nosaukt visus! Kārli Miesnieku vēl sastapu, arī Konrādu
Ubānu. Ar lielu bijību un cieņu atceros Leo Svempu – kā Mākslas
akadēmijas rektoru laikā, kad studēju. Bezgala mākslinieciskas
personības bija Jānis Pauļuks un Georgs Šenbergs – ar viņiem pazinos
diezgan cieši. Džemma Skulme manos laikos bija Mākslinieku savienības
valdes priekšsēdētāja. Kā viņa prata aizstāvēt savu viedokli un
strīdēties, neaizvainojot otru! Tas atstāja lielu iespaidu. Ojārs
Ābols, Gunārs Cīlītis, Biruta Baumane, Vilis Ozols, Imants Vecozols,
Edvards Grūbe, Inta Celmiņa, Anita Meldere un daudzi citi. Man
bija tā laime 90. gados būt klāt mirkļos, kad izstādēs apvienojās
trimdas un šejienes mākslinieki. Pirmā un Otrā vispārējā latviešu
mākslas izstāde būtiski papildināja muzeja kolekciju ar Vijas Celmiņas,
Edvīna Strautmaņa, Imanta Tillera, Raimonda Staprāna, Lara Strunkes un
Reiņa Zustera darbiem. Viņu vārdi komentārus neprasa arī starptautiskā
kontekstā.
Ja par mākslu un kurioziem runājam, tad man atmiņā iespiedusies kādas
izstādes atklāšana ekspozīciju zālē “Latvijā”. Mēs ar toreizējo zāles
vadītāju Māri Branci, ceremonijai sākoties, konstatējām, ka stāvam
zāles vidū pie nenovāktām kāpnēm, kam tur nu nekādi nevajadzēja
atrasties. Norunājām, ka vairs neko nemainīsim – ja tā, tad ko nu tur
vairs! Tas būtu tāds mīļš, amizants kuriozs. Par traģisku kuriozu
uzskatu situāciju, kad mēs 1986. gadā Anša Cīruļa izstādē vienā viņa
darbā balto svītru sarkanā karogā aizkrāsojām ar lūpukrāsu. Tas toreiz
varēja beigties pavisam bēdīgi, un smiekli tad gan nemaz nenāca. Bet
kādēļ man nejautājat par lielāko veiksmi, ko esmu piedzīvojusi muzejā?
To gan es vēl gribētu pieminēt! Tas bija pavisam nesen – 2000.
gadā. Bija viena ļoti drūma, pelēka ziemas diena, kad muzejā ieradās
meitenes no “Biroja 2000” un jautāja, vai “Arsenālā” nevar
sarīkot sanāksmi 3000 cilvēkiem. Man bija ļoti slikta oma, un es
meitenēm sūkstījos, ka visi tikai grib tikt muzeja zālēs iekšā, bet
mums no tā nekas netiek, jo naudu remontam neviens nedod.
Meitenes pacietīgi noklausījās manu runu un tad piedāvāja gādāt
investīcijas zāles remontam. Pateicoties ERAB sanāksmei, arī Valsts
Mākslas muzejs varēja salabot kāpnes un ierīkot liftu invalīdiem.
“Birojs 2000” strādāja ļoti profesionāli. 2000. gada janvārī zālē
notika konference, bet pēc četriem mēnešiem – maijā – “Arsenāls” bija
tīrs un skaists, gatavs uzņemt ERAB viesus un turpināt intensīvu
izstāžu darbību. Tādējādi “Arsenāla” atvēršana pēc remonta pielika
skaistu punktu manai darbībai muzejā, jo jūnijā es aizgāju pensijā.n |
| Atgriezties | |
|