Viņš ir dzimis 1972. gadā Šefīldā, Anglijā. 1996. gadā beidzis Parīzes
Nacionālo industriālās mākslas augstskolu (ENSCI, École Nationale
Supērieure de Crēation Industrielle), kur apguvis industriālo dizainu.
Tūlīt pēc mācību beigām pievienojies fotogrāfijas aģentūrai VU
(l'Agence VU), kas Francijā pazīstama ar veiksmīgu jauno talantu
piesaisti. Šobrīd Ripu Hopkinu pārstāv gan minētā aģentūra, gan
galerija Le Rēverberè Lionā, kas ir Francijas labāko
fotogrāfijas galeriju desmitniekā. Laikposmā no 1995. gada līdz
šodienai Rips Hopkins ir veidojis vairāk nekā 17 fotogrāfiju ciklus, kā
arī četras dokumentālās filmas. Viņš ir piedalījies vairāk nekā 25
fotogrāfijas izstādēs, veidojis arī solo skates. Saņēmis septiņus
nozīmīgus apbalvojumus un stipendijas, to skaitā Ilforda balvu – Jury
Noir et Blanc (Parīze, 1994, 1996), World press Masterclass (Roterdama,
1998), FIACRE stipendiju, Francijas Kultūras centra (CCF) balvu
(Parīze, 2002) un citas. Vairāki nozīmīgi mākslinieka fotogrāfiju cikli
ir izdoti apjomīgās grāmatās: Dēplacēs (izdevniecība Textuel, Francija,
2004), Tadjikistan Tissages (izdevniecība Actes Sud, Francija, 2002),
Nimulē (izdevniecība Filigranes, Francija, 1997).
Fotogrāfa vērīgo aci un pētniecisko prātu vienmēr ir saistījuši dažādu
tautu pārstāvji, kultūru mijiedarbības jautājumi, cilvēku nacionālās
identitātes problēmas. Tādēļ daudzos darbu ciklos viņš ir pievērsies
klejotājiem, imigrantiem, cilvēkiem, kuri visbiežāk no sevis neatkarīgu
iemeslu dēļ ir bijuši spiesti doties jaunas dzīvesvietas meklējumos.
Mākslinieks iedvesmu jauniem darbiem apzināti dodas meklēt tālās,
eksotiskās zemēs – Bosnijā, Ugandā, Sudānā, Rumānijā, Grieķijā,
Uzbekistānā, Tadžikistānā, kur ir vairāk dažādu kultūrslāņu kontrastu
un mazāk Eiropas standartu.
Šogad jūnijā–jūlijā viens no pēdējiem lielajiem Ripa Hopkina projektiem
– izstāde un grāmata "Pārvietotās personas" (Dēplacēs) – tika
parādīts arī Latvijā, Latvijas Mākslinieku savienības galerijā. Lai
uzņemtu šīs fotogrāfijas, Rips Hopkins devās strādāt uz Uzbekistānu.
Kādēļ Uzbekistāna? Tā ir zeme ar ļoti senu vietējo kultūru, kam
vēsturiskie apstākļi vairāku gadsimtu garumā "uzpotējuši" citas
kultūras – cariskās Krievijas, Padomju savienības, Rietumu pasaules
subkultūru utt. Rips Hopkins šajā zemē fotografējis ne-uzbeku
populāciju, to vidū vāciešus, poļus, grieķus, krievus, korejiešus,
tatārus, pat latviešus. Viņš sekojis cilvēku mājupceļam no
Uzbekistānas, kas bija kļuvusi par to dzīvesvietu bieži vien pret pašu
gribu, līdz dažkārt pavisam nepazīstamajai dzimtenei. Bijām patīkami
pārsteigti, ka, neraugoties uz pirmajām jaukajām vasaras dienām,
izstādei bija daudz skatītāju, kas vērīgi iedziļinājās gan
fotogrāfijās, gan to pavadošajos tekstos.
Rips Hopkins ir ļoti pārtikušas un izsmalcinātas ģimenes atvase: viņa
tēvs ir ievērojams finansists, kam pieder nozīmīga mākslas darbu
kolekcija, savukārt mātes radi (franču izcelsmes ebreji) pārsvarā visi
ir saistīti ar galeriju biznesu. Lai gan viņš uzaudzis elitārā vidē ar
labu izglītību un plašu redzesloku, kas jaunam cilvēkam dod iespēju
veidot tradicionālu karjeru, Ripa Hopkina dzīves ceļa izvēle ir pavisam
citāda. Aizrauties ar fotogrāfiju viņš sāka jau no desmit gadu vecuma.
Pēc mākslinieka paša apgalvojuma tā viņam bija kā maģija – pašam spēt
pārcelt realitāti uz papīra. Fotogrāfija kļuva par līdzekli, kas
palīdzēja pašam atrast sevi, apliecināt savu esību.
Inese Baranovska: Labas fotogrāfijas var radīt, arī neizbraucot no Francijas, kādēļ jūs vilina šīs tālās, nezināmās zemes?
Rips Hopkins: No divdesmit gadu vecuma strādāju starptautiskā
organizācija "Ārsti bez robežām" (Mēdicins sans frontièrs).
Esmu apceļojis visdažādākos mūsu planētas "karstos" punktus:
Dienvidsudānu, Bosniju, Ugandu un citas vietas. Šīs organizācijas
uzdevumā esmu fiksējis fotogrāfijās un filmējis cilvēkus ļoti smagos un
specifiskos sociālos apstākļos. Šajos ceļojumos sastapos ar tādām
situācijām, par kurām komfortablā Rietumu sabiedrībā īpaši nedomā vai
vispār nezina.
Es agri kļuvu par fotožurnālistu, pat pirms es to pats apzinājos. Manas
fotogrāfijas no pasaules sāpīgajiem punktiem – bērni bezpajumtnieki
Malaizijā, prostitūtas Ekvadorā, čigāni Grieķijā, Rumānijā, Īrijā un
citur – ātri nokļuva preses izdevumu lappusēs, bet bieži vien zaudēja
manis paša ideju, kas mani bija mudinājusi radīt šīs melnbaltās,
skaudrās fotogrāfijas. Es ātri iepazinu, kas ir nogurums un cinisms.
Tad laimīgā kārtā saņēmu pirmo lielo stipendiju (Francijas Kultūras
centra stipendija), kas man deva iespēju doties, kurp gribu, un darīt,
ko gribu. Nekādu laika limitu, nekādu tematisku ierobežojumu. Tā tapa
fotogrāfiju sērija un grāmata par Tadžikistānu, vēlāk līdzīgas iespējas
man bija Uzbekistānā.
Mani vienmēr interesējuši cilvēki, kuru likteņi ir pavisam citādi nekā
manējais, esmu vēlējies vairāk uzzināt par šo cilvēku dzīvi. Fotokamera
man kalpo par caurlaidi, lai ienāktu šo svešo un bieži vien iebaidīto
cilvēku mājokļos. Tie nav cilvēki, kas pieraduši pie mediju uzmanības,
bet vienalga svešinieks ar lielu fotoaparātu viņus iedrošina,
saintriģē, un viņi ir ar mieru tevi ielaist savā privātajā pasaulē.
Vienmēr svarīga ir pirmā ieiešana kādā svešā mājā, atklājot šī vietas
īpašo raksturu, veidu, kā tā tiek apdzīvota, dekorēta.
Primārais man ir uzzināt šo cilvēku stāstus, to varētu formulēt kā tādu
vēsturisku, antropoloģiski pētniecisku interesi. Fotogrāfija ir tikai
nākamais solis. Viena fotogrāfija pārtop sērijā, vēlāk materializējas
grāmatā un izstādē, un, savstarpēji sasaucoties, tās veido stāstu,
atklājot manu vēlmi kaut ko pateikt, bet pats svarīgākais ir, lai manis
sacītais tiktu sadzirdēts.
I.B.: Visas fotogrāfijas šajā izstādē un arī iepriekšējos projektos nav dokumentālas, bet inscenētas?
R.H.: Esmu izaudzis starp lieliskiem mākslas priekšmetiem, visu bērnību
mani pavadīja pieaugušo sarunas par mākslu, mūžīgie galeriju,
antikvariātu un muzeju apmeklējumi. Savās fotogrāfijās es cieši sekoju
klasiskiem glezniecības kanoniem, kuru pamati likti renesanses laika
mākslā Itālijā: līdz pēdējam sīkumam pārdomāta apļveida kompozīcija,
kas vispirms jūsu uzmanību piesaista darba labajai augšējai malai, tad
slīd pāri visam attēlam pulksteņa rādītāju virzienā. Darba centrs ir
arī kompozīcijas centrs – lai cik dažādi ir sižeti, cilvēki, notikumi,
lietas, visur ir saglabāts viens un tas pats princips.
Šobrīd fotogrāfijā, arī citur mākslā vērojamas divas spilgtas
polaritātes: viena no tām ir dokumentalitāte, precīza informācija par
cilvēkiem un notikumiem, otra – mākslas darba formas artistiskā vai
estētiskā puse. Parasti tās katra pastāv pati par sevi, taču pēdējos
desmit, pat piecpadsmit gadus ir vērojama tendence abām polaritātēm
sajaukties. Tā fotogrāfs pētnieks kļūst par mākslinieku, bet
mākslinieks estēts – par pētnieku. Pašos pamatos esmu žurnālists un
antropologs, bet es lietoju speciālus mākslas līdzekļus, lai
pastiprinātu savu fotogrāfiju iedarbību. Agrāk šāda tipa izstādes kā
manējā nebija piemērotas nopietnām mākslas galerijām. Tagad situācija
ir mainījusies.
Veidojot šo fotosēriju, es pats sev radīju striktus ierobežojumus,
speciālu kanonu sistēmu. Tas ir kā bērnam: lai viņš izaugtu normāls,
viņam jārada noteikts, saprātīgs dzīves režīms, jāmāca, kas ir labs un
kas ir slikts, kad ir jāēd vai jāguļ, kad jāsaka paldies. Kad es
strādāju, tad man jābūt stingrai disciplīnai. Nav nejaušību jau no paša
sākuma. Protams, vispirms ir gadu ilgs izpētes darbs, bet, kad es pēc
gada devos uz Uzbekistānu uzņemt lielās fotogrāfijas, tad man jau visas
četrdesmit divas dienas bija precīzi saplānotas, īpašs grafiks, kad ko
fotografēt. Visas fotogrāfijas grāmatā ir sakārtotas manis izdomātā
speciālā secībā ar lielu atlasi, citreiz veiksmīgs ir tikai viens no
simt uzņemtajiem kadriem. Liela nozīme ir krāsai – visas krāsu spektra
gradācijas līdz pat sīkākai niansei. Ikviens attēls ir manis sadomāts –
gan vietas, gan priekšmetu izvēlē, gan cilvēka un viņa tēla izveidē.
Tomēr tas viss ir raksturīgs kā cilvēkam, tā viņa videi. Es tikai
pastiprinu kopējo tēlu, tāpat kā to dara gleznotāji.
I.B.: Agrāk jūs strādājāt melnbaltajā fotogrāfijā, kādēļ tagad tieši krāsu foto?
R.H.: Strādājot pie projektiem Austrumos, Tadžikistānā un Uzbekistānā,
es vienmēr lietoju klasisko lielo kameru. Varbūt tas ne vienmēr ir
ērti, bet cilvēkiem patīk: viss šis nopietnais sagatavošanas process,
līdz atskan sakramentālais klikšķis, kas liecina, ka nu tu esi
iemūžināts šajā maģiskajā kastē. Jā, agrāk strādāju ar melnbalto filmu,
bet tad jutu, ka tās iespējas sev esmu izsmēlis. Īstā realitāte taču
arī ir krāsaina, un Austrumu cilvēkiem patīk redzēt sevi krāsainā
attēlā.
Kartjē-Bresons savā laikā apgalvoja, ka fotogrāfam jāprot izgaist savu
fotogrāfiju varoņos, visi mēs zinām viņa deklarēto lielo patiesības
momentu – spēju notvert realitātes īsto mirkli. Šiem vārdiem es sekoju,
daudzus gadus gan fotografējot, gan veidojot filmas. Bet, pat ja tu
pavadi ar kādu cilvēku veselu gadu, vienalga, ja tev būs kamera, viņš
reaģēs, uzvedīsies savādāk nekā savā ikdienas dzīvē. Kad tev ir kamera,
tu jau nevari vienlaicīgi fiksēt visu, ko redzi, pastāv kaut vai kadra
kompozīcijas ierobežojumi, kas reproducē tieši tavu redzes leņķi, nevis
absolūto patiesību. Es nolēmu iet soli uz priekšu un pats inscenēt
realitāti. Kādēļ lai nepastiprinātu manis izvēlēto tēlu dokumentālo
iedarbību ar dažādiem mākslinieciskiem līdzekļiem – kompozīciju, krāsu,
gaismu.
I.B.: Vai jūs nepavada nožēla, neskar vainas vai atbildības sajūta,
daudzus gadus kontaktējoties ar šiem grūtās dzīves apzīmogotiem
cilvēkiem?
R.H.: Es to daru jau gadiem – dodos tur, kur cilvēki mirst no AIDS vai
bada, kur cilvēki karo vai atrodas gūstā. Vainas apziņu es jutu, kad
man bija divdesmit divi gadi, jo no pārtikušas zemes nonācu vietās,
kurās nebija nekā no tā, pie kā esam pieraduši. Bet lietas ir tādas,
kādas tās ir, un es tur viens neko nevaru mainīt. Tas, ko es varu darīt
un arī daru, ir likt Rietumu cilvēkam uzzināt un aizdomāties par šīm
situācijām. Tu jau vari doties apkārt, izdalot pārtiku bada cietējiem
vai saldumus pamestajiem bērniem, bet tas būs tikai tava paša ego
apmierinājums. Globāli tu nevari uzlabot viņu stāvokli. Fotogrāfs ar
šodienas mediju iespējām var palīdzēt citādi.
Man bija ļoti svarīgi šo Uzbekistānā dzīvojošiem cilvēkiem veltīto
izstādi parādīt Latvijā, valstī ar līdzīgu padomju totalitārisma varas
pieredzi un sarežģītām nacionālo minoritāšu attiecībām. Šeit jūs labāk
saprotat šo cilvēku stāstus. Francijā un Anglijā izstāde tika rādīta
ekskluzīvās galerijās, ko apmeklē Rietumu sabiedrības elite, kura neko
nezina par postpadomju realitāti. Viņi bauda tikai fotogrāfiju
estētiskās vērtības. Tās viņus neuzrunā tā, kā uzrunā jūs šeit, Latvijā.
I.B.: Visur mākslā, bet jo īpaši fotogrāfijā šodien ir aktuāls darbu
politiskais un sociālais aspekts. Vai bez tā vispār vairs nevar būt
laikmetīgas mākslas, vai māksliniekam ir tiesības izolēties no skaudrās
ikdienas, paslēpjoties ziloņkaula tornī un radot darbus, kas atbilst
viņa estētikas ideāliem?
R.H.: Katram māksliniekam ir kaut kas savs, ko teikt. Tas var
saistīties ar viņa personisko eksistenciālo pieredzi vai ar savu un
citu cilvēku pārdzīvojumiem, ar pagātni un vēsturi, ar nākotni. Domāju,
ka nav nekādu vispārēju likumu vai dogmu – katrs rada to, kas viņam
šobrīd liekas svarīgs. Fotogrāfs ir tāds pats cilvēks kā visi citi un
pats izvēlas savas darbības iespējas. Piemēram, jūs varat būt
bagātnieku ārsts, izcils plastiskais ķirurgs vai arī varat doties kā
brīvprātīgais ārstēt trūkumcietējus un slimos Āfrikā. Kad jaunībā
mēģināju mainīt sistēmu, sapratu, ka tas nekam neder, ka es viens esmu
bezspēcīgs. Gribu radīt dokumentalitāti, kas būtu ne tikai šokējoša
reportāža viendienīte, bet tāda, kurai būtu vērtība arī pēc desmit,
trīsdesmit gadiem. Varbūt šo cilvēku no Uzbekistānas vairs nebūs starp
dzīvajiem, bet citiem pasaulē paliks šīs skaistās fotogrāfijas un
patiesie stāsti. |